Ska bli intressant sen när DSP subben dyker upp.
Den är släppt på hemsidan vartfall: 99w12dsp
Frekvensomfånget är
18-250 Hz +/-1 dB i DSP mode.


* Officiell Tråd - XTZ 99.25/26/36 *
Startad av
spacebot
, maj 28 2007 16:00
1922 svar till detta ämne
51 relaterade trådar
Postad 17 juli 2007 - 13:41
Den är släppt på hemsidan vartfall: 99w12dsp Frekvensomfånget är 18-250 Hz +/-1 dB i DSP mode. ![]() ![]() Postad 17 juli 2007 - 14:16 ![]() Postad 17 juli 2007 - 16:25
Ska jag ha en sub senare så blir det la W12 DSP basen. Men nu är jag så nöjd med ljudet som 99.36:orna presterar så det får vänta. Har rotat efter mer info om diskanten, bas och midbas har vi redan konstaterat är Seas element. Diskanten påminner om den på de billigare XTZ 99W2MT golvarna och 99MT-stativarna. Men de uppger att de har ett frekvensomfång till 35Khz, dessa ska visst hänga med ända till 40Khz. MT högtalarna använder denna från Tekzone audio: http://www.tekzone-a...epage/v64-1.htm Det KAN röra sig om samma element, det är iaf ruskigt likt W2MT elementet, men samtidigt känner jag lite tvivel inför det. Det mönster som syns på MT seriens element (fiskryggsmönster?) förekommer inte på 99.36. Bilder för den som själv vill jämföra: https://www.minhembi...bild/165983.jpg https://www.minhembi...bild/145721.jpg AlexanderE, den nedre bilden är från ditt Galleri. Kan du ta en bättre close up av dina diskanter och mäta yttermått och membranmåttet? På 99.36:or är de måtten på diskanten: 110mm i diameter samt 28x59mm (bxh). Postad 17 juli 2007 - 17:47
Visst kan jag det ![]() ![]() Måtten på hela diskanten är ca 100x98 mm (bxh), samt diametern var ca 140 mm. Och membranmåttet var ca 18x67 mm (bxh). Postad 17 juli 2007 - 19:04 Jeg tror diskanten XTZ bruker er foundtek JP3. ![]() Likheten er i allefall slående! mvh Stephen Postad 17 juli 2007 - 20:27 ![]() Någon som vet något mer om just denna diskanten? Postad 17 juli 2007 - 21:07 Postad 17 juli 2007 - 22:32
Hmm.. intressant. Bilder på stativaren visade ju en liknande diskant fast den diskanten hade två st till skruvar. Postad 18 juli 2007 - 07:24
Klockren info! Den måste det vara, kollar man måtten på skruvhål o.d. så är de exakt samma. http://www.fountek.c...anical_Diag.jpg Frekvensgång inom +-1db upp till 40Khz stämmer oxå med vad XTZ uppger. Hmm.. klart intressant teori.. Den ser väldigt lik ut, men då med den skillnaden att den har två skruvhål fler. Fast XTZ har ju sin logga tryckt på sina, så det kanske går att specialbeställa dem om man tar några tusen exemplar. ![]() Edit: De går att köpa JP3 med olika fronter.. http://www.gmsound.dk/ny_side_6.htm Tiden får utvisa (dvs när någon skruvat isär sina nyköpta Platinum burkar) om det är samma element. Edit2: Det kan lika gärna vara NeoCD30 elementet i XTZ 99.36 burkarna. Det är nog rent av troligare eftersom de har ett slätt membran och inte veckat som JP3 ser ut att ha. http://www.fountek.c.../CD30/index.htm Satt uppe allt för länge igår kväll och lyssnade på gamla ZZ Top låtar från 70-talet. Grymt drag! ![]() Redigerat av Kent Johansson, 18 juli 2007 - 07:50. Postad 18 juli 2007 - 07:35 Postad 18 juli 2007 - 07:54
Körde lite så härrom dagen, det slutade med att jag kopplade tillbaka. Man tappar lite av botten i ljudet, jag tog ur pluggen ur det översta hålet i 99.25 mode och fick tillbaka lite av basåtergivningen. Men då med ett (i mitt tycke) difusare nedre mellanregister. Kort sagt, jag tycker att 99.36:orna låter bäst i sitt fullregister läge med basarna inkopplade. För att ett par 99.25:or ska låta lika bra eller troligen bättre tarvas det en sub till 99.25:orna. Vet man med sig att man kommer att skaffa en sub så ger nog ett par 25:or eller 26:or större frihet med möblering, placering osv. Men kommer man som jag att köra med enbart dessa under en längre tid (jag utesluter inte att jag köper mig en sub så småningom för de allra lägsta basfrekvenserna) så anser jag att 36:orna är sjukt välljudande. ![]() Postad 19 juli 2007 - 17:50 Isåfall, är det stor skillnad mellan ny och inspelad? Postad 19 juli 2007 - 20:06
De släpper allt mer, mest märker jag att de blivit mer lättdrivna. Måste bara få tjata om finishen igen, de är bara för snygga ![]() Postad 19 juli 2007 - 21:08
Okej låter bra ![]() ![]() Håller med dig fullständigt ![]() Postad 20 juli 2007 - 07:35
När jag vågar skruva upp dem.. ![]() Postad 20 juli 2007 - 09:08
Ser inget problem med det, jag kör ju med min A100 som lämnar 2x50w i Klass A samt 2x110w i Klass AB. Ditt slutsteg ska ju lämna 2x150w det är ju mer effekt än vad jag har. Å skulle det tryta kan du ju alltid slänga på ett slutsteg till å Bi-Amp:a, ett till basen och ett till mellanreg/diskant. Det är en konfig som jag är väldigt sugen på att utveckla mitt system till, endera med två MAA-406 slutsteg eller just med två Classic 8.0b. Fast då måste jag ju skaffa en preamp osv.. åsså är uppgraderings cirkusen igång igen. ![]() Postad 20 juli 2007 - 09:43 Postad 20 juli 2007 - 11:00
Fast jag tror det steget ligger närmare 2x100 W eller liknande, men de va inga som helst problems med att driva farsans M3 Super även på hiskeligt höga nivåer ![]() ![]() Har också funderat på Bi amping men då jag har läst om folk som hade testat och sa att det inte var någon större skillnad än med att bara köra med ett så väntar jag nog med det. ![]() Haha och sedan förstår jag att du inte har vågat skriva upp dem ännu. ![]() ![]() Postad 20 juli 2007 - 14:05
Vit pianolack hade varit läckert. ![]() Postad 20 juli 2007 - 14:07 Det hänger nog på hur tungdrivna högtalarna är, om det ger något eller inte. En annan sak att skruva upp en tuner eller cd-spelaren, känns värre att riskera repor på dessa högtalare. Eller att slinta med mejseln och sätta den rakt i kantupphängningen.. Blir mörkrädd bara av tanken.. ![]() Postad 20 juli 2007 - 14:16
Håller med.. Förstår inte varför inte fler tillverkar högtalare i vitlack... Postad 20 juli 2007 - 14:40
Precis! Och som jag förstått så är XTZ orna rättså lättdrivna och därför är jag lite skeptisk till hur mycket det ger. Nja själv föredrar jag nog svart pianolack ![]() Postad 20 juli 2007 - 15:03
Återstår att fastställa exakt hur lite effekt de klarar sig med. Tänkte damma av en T-amp som jag har liggandes i helgen å kanske labba lite med en riktigt enkel receiver oxå som jag har på kontoret. En Dynavoice SRA-2100. Postad 20 juli 2007 - 16:04 ![]() Hur länge till hade du tänkt spela in dem? E nog inte bara jag som börjar bli lite otålig efter en liten recension. ![]() Postad 20 juli 2007 - 16:12
Det drar ihop sig, de har väl fått en 50-60 timmar nu. Har ju bara haft dem i en vecka. ![]() Håll ut till efter helgen, bör få ihop något sammanfattande dokument då. Postad 20 juli 2007 - 18:58 ![]() Förövrigt får jag önska dig grattis till ett par riktigt fina högtalare! Postad 20 juli 2007 - 19:43 Det är väl inte så mycket att ironisera över, många konkurrenter kan åtminstone erbjuda olika färgval mer än bara svart och svart... och bra ljud för ca 8000 ochså. Postad 21 juli 2007 - 09:00
Mja, är inte så förtjust i det tyngsta. Men jag har kört en del Aerosmith, Queensryche, D.A.D., Ratt med mera. Kan säga att de är bra verktyg att hitta usla inspelningar med, Queeensryche låter mycket bra, men en del andra faller platt. Tar med lite om det i min sammanfattning senare. Postad 21 juli 2007 - 09:03 Jag har iaf inte försökt vara ironisk, konstaterar bara ett tråkigt faktum. ![]() Nu råkar dock finishen vara grym, så det väger upp en del. Postad 21 juli 2007 - 10:42 ![]() Postad 21 juli 2007 - 17:44 Jag har iaf inte försökt vara ironisk, konstaterar bara ett tråkigt faktum. Ok, missförstånd från min sida, ber om ursäkt för det. Är fortfarande seriöst intresserad av en jämförelse pip/ XTZ högtalarna...( ja, jag kan vänta) ![]() Postad 23 juli 2007 - 10:07 Trevlig läsning Kent. En fågel viskade att nya Audo monitor Platinum skall ha samma diskant: http://blog.stereoph...011007platinum/ Vad tror ni? Postad 23 juli 2007 - 10:18
Har du kollat på vårat filosoferande om diskantens ursprung i sida två i denna tråd? Jag skulle förstå om det är samma diskant, den är synnerligen behaglig och välljudande. Postad 24 juli 2007 - 10:58 ![]() Välljud för vettiga pengar, finns det? Visst vore det trevligt med en obegränsad budget för hifi? Visst vore det trevligt att kunna boka in en akustiktekniker som helt fick fria händer på ens vardagsrums akustik utan hänsyn till det estetiska eller behövde ta någon hänsyn till kostnader? Men i verkligheten så finns det begräsningar. De flesta av oss lever i en realitet när vi är begränsade av en budget och vi har fler användningsområden för våra vardagsrum som gör att de inte kan byggas om hur som helst, dessutom måste flera av oss ta hänsyn till den så ständigt återkommande WAF-parametern när vi väljer utrustning och försöker möblera om. 2005 när XTZ introducerade sin förstärkare A100 testade tidningen Highfidelity den och avslutade sin recension med orden ”Kan man leva utan de sista procenten som vi andra fårskallar betalar förmögenheter för, då är den helt klart värd en titt”. De här orden och fraserna kommer ideligen upp i min skalle nu när jag ska sammanfatta snart två veckors intensiv användning av ett par XTZ 99.36 golvhögtalare. 8000 för ett par högtalare är mer än vad Hr. Svensson skulle ens tänka på att lägga på en komplett ljudanläggning på Siba eller OnOff. Men för oss med ett lite större intresse och med en insikt i att man faktiskt kan få riktigt bra och trevligt ljud ur en lite anläggning om man tar klivet upp från de integrerade plastburkarna som brukar vara hyllvara på stormarknader så är 8000 ganska överkomligt. Det är ett pris som går att klara i de flesta fallen utan att det delas upp på avbetalningar, utan att man måste till banken utan man kan med lite planering ordna det kapitalet. Den aspekten gör det ännu mera intressant, det handlar mao om ekonomiskt överkomliga belopp. Konstruktionen Vad får man för 8000? Man får ett par högtalare tillverkade i tjock MDF med en svart pianolack som man verkligen kan spegla sig i. Spela riktigt högt och lägg handen ovanpå lådan och inse att den är helt lugn, kabinettet spelar inte med ens vid riktigt hårt pådrag. Undertill sitter det fyra mjuka gummifötter som enligt manualen går att byta mot spikes, men det är inte något som tillverkaren rekommenderar eftersom man menar att högtalaren blir mer ranglig och instabil då. Lådan som är uppdelad i två lådor, en för den nedre basen med tre basreflexportar och en låda för det övre bas/mellanregister elementet med en basport. Det översta elementet är en Fountek banddiskant av typen NeoCD30 med neodymmagneter, det delas av mot mellanregistret med 12db/oktav. Diskanten är helt skärmad och har en frekvensgång enligt tillverkaren upp mot 40Khz. Mellanregistret sen tas om hand av ett Seas Excel W18NX001 6.5” element, det är tillverkat i papper men med det som Seas kallar ”Nextel coating”. Det mest utpräglande med elementet är den fasplugg i aluminium som sticker fram i mitten där dammkåpan borde ha suttit. Inte ens vid kraftigt pådrag kan man känna någon vibration i faspluggen – den sitter solitt fast i högtalarens bakstycke. Ytan på konen är lätt skrovlig, ungefär som ett fint sandpapper, konen har en relativt mjuk kantupphängning och det sitter i en rejäl gjuten högtalarkorg. Seas uppger 1.9kg som totalvikten för elementet. Nederst sitter så den extra basen, det elementet som skiljer denna högtalare från lillebror 99.25. Här handlar det åter om ett Seas 6.5” element, typ CA18RNX, denna gång i bestruket papper (”coated paper”). Till skillnad från elementet ovanför har detta en slät yta och en konventionell dammkåpa. Med högtalarna följer också två frontar, dessa täcker hela högtalaren från topp till botten och har ett tunt tyg. All provlyssning har gjorts med dessa avtagna, de kan inte sägas nog många gånger, men en högtalare ska inte användas med tygfronten på. Man äter inte kola med pappret på, minns det! Baktill på högtalaren sitter anslutningarna, det är fyra rejäla terminaler för kabel – här kan man ansluta skalad kabel, bananer, gafflar eller i stort vad som helst. Ett par är för diskant/mellanregister och ett par för basen. Normalt sitter de ihop med ett par kraftiga förgyllda metallbleck. Det betyder att man kan såväl bi-wira, bi-ampa eller om man så vill, helt koppla ur basarna. På samma yta som dessa terminaler sitter finns det fyra små hål, här kan man medelst små medföljande byglar påverka högtalarnas frekvensgång. Jag har i stort bara använt samma inställning här, 0db påverkan i bas- och diskantområdet. Här på baksidan sitter även de totalt fyra basreflexportarna, en till den övre kaviteten där mellanregistret sitter och tre till den nedre där basen sitter. Konfigureringen av dessa har jag varierat stort allt beroende på hur jag placerat högtalarna i mitt rum. Uppställning och konfiguration Jag har i huvudsak kört med högtalarna kopplade till min XTZ A100 förstärkare samt använt min Original 2008 Mk2 CD-spelare som signalkälla. I vetenskapens namn (!) så kopplade jag också in en enklare förstärkare, en Dynavoice SRA-2100 för att försöka få en känsla för hur högtalarna fungerade med en klenare förstärkare. Högtalarkabel och signalkabel är Proson Crystal smoke, med andra ord enkla kablar för några hundringar. Initialt hade jag högtalarna ganska nära bakre vägg, ca 20 cm och lätt invinklade (endast någon grad) för att undvika stående vågor bakom högtalarna mot basportarna. Då hade jag enbart en basport öppen, den i mitten av de tre nedre. Längre fram tog jag ut högtalarna från bakväggen, cirka 60cm. Nu använde jag två portar öppna, dels den översta till mellanregistret och dels en öppen där nere. Mina intryck baserar sig i stort på den sistnämnda uppställningen. Intryck och känslor Under en dryg vecka försökte jag att undvika att lyssna kritiskt på dem, men det har varit svårt. Eftersom de redan som nyuppackade lät så mycket bättre än mina gamla Boston Acoustics T-830 högtalare (sluten trevägare, 8”, 4”, 1”). De saknar helt den vasshet som de har i det övre mellanregistret. De saknar dessutom helt den lätt vassa metalliska diskant som så många högtalare jag lyssnat på haft. De som besökt mig den senaste tiden har alla varit rungande eniga om att detta är ett par mycket snygga högtalare. Finishen och utförandet lämnar inget övrigt att önska. Spontana om ljudet omdömen har alla varit att ”diskanten är väldigt trevlig att lyssna på”. Efter en tids lyssnande så inser jag att det är just de intrycken som är de bestående. Diskanten är extremt trevlig att lyssna på. Det finns en rumsakustik i inspelningar som de förmedlar som jag tidigare inte uppfattat till fullo. De målar upp ett rum större än mitt vardagsrum med orkestern ståendes framför mig, var man på sin plats. Men det mest slående är att de trots stundom riktigt rejäla ljudtryck aldrig har slagit över och börjat låta hårt, eller illa. Låt mig ta ett par exempel, ”Daytona” av Chris Rea från skivan ”Road to hell”, den gräver djupt i basen samtidigt som det finns ett surr av detaljer som man hör först efter ett antal genomlyssningar. Katie Meluas skiva ”Piece by piece”, spår 8 och 9 (Blue Shoes och On the road again) har ett S/F-ljud I hennes sångröst som i vissa fall kan skära som knivar genom mina öron. Här tycker jag ofta att metalldiskanter typ Monitor Audios gör bort sig. Men icke dessa, man sitter inte och ryser av obehag. Inspelningar med varma övertoner, typ äldre inspelningar där rörteknik använts redovisas också med korrekthet utan att värmen tas bort utan den finns alltjämt kvar. Ska jag försöka att i ord jämföra diskantens klang så kommer Dynaudios Contour 3.4 upp i som något jag upplevde som jämförbart behagligt. De påminner även om InoAudios piP som har en likaledes exakt och behaglig diskant. Mellanregistret är tydligt, det är välartikulerat och trivsamt. Röster låter som röster ska, en teori är att det låter så pass bra just för att de inte ”åker hiss” mellan olika element, utan mellanregistret kan som helhet hanteras av ett och samma element. Jag nämnde tidigare Chris Reas ”Daytona”, i refrängen sjunger en kvinnostämma med Chris röst. Den hörs knappt på mina gamla högtalare, där låter Chris röst bara lite diffusare i refrängerna. Här hör man tydligt att det är flera stämmor. Ok, Def Leppards överdubbade körer på 80¬-talsinspelningar på ”Hysteria” är alltjämt en smet i refrängerna, men de är inte längre en homogen smet utan en smet som i alla fall är randig.. ![]() Basen så, här har de bjudit på en konfigurationsmässig utmaning. Minns att jag i inledningen skrev att det kan vara svårt att akustikanpassa sitt rum. XTZ har försökt hjälpa till i detta med sitt ”Room tuning” koncept. Med ett antal basreflexportar, skumgummipluttar och baskorrigeringsfilter ska man kunna hitta en konfiguration som passar just dig och ditt rum. Bäst resultat fick jag 60 cm in i rummet med två öppna portar och 0db i korrigeringsfiltren. Jag kommer att prova med någon form av akustikkorrigering på väggen bakom högtalarna och på så vis se om det gör att jag åter kan ställa dem närmare den bakre väggen. Just nu står de inte helt optimalt ur möbleringsmässig synvinkel (läs WAF-faktorn är inte helt optimal när de står 60 cm ut i rummet ![]() Basen går relativt djupt men de är inte lika knivskarpt exakt i basen som de är i mellanregistret, möjligen låter basen mest korrekt med alla portar pluggade, men då tappar man botten i ljudet och en sub är ett då måste. Den dagen jag köpt mig en subbas kommer nog alla pluggarna att stängas, men fram till dess kommer de att få vara två öppna. I 99.25 mode… När man kopplar ur basarna och bara kör signalen in på de övre terminalerna ska högtalarna vara akustiskt lika XTZ’s tvåvägare 99.25. Det som slår mig i det läget är hur mindre ljudbilden blir, det varma stabila fundamentet minskar och de framstår än mer som ett par exakta och nyktra ljudförmedlare. Detta föranleder följande kommentar, ska man skaffa en subbas nu kan man gott köpa sig ett par 99.25:or och spara 1500 till att lägga på den subbasen. Men om man vill ha ett par kompletta högtalare nu, och kan tänka sig att meka lite med uppställningen då är 99.36 ett fynd! Om effekten Som tidigare nämnt har jag kört dessa med två förstärkare, en kraftigare XTZ A100 och dels en enklare Dynavoice SRA-2100. Jag skulle aldrig kunna rekommendera dessa högtalare till någon med en så pass simpel förstärkare som den sistnämnda, de får helt enkelt inte rätt arbetsbetingelser. Min rekommendation blir därför att en förstärkare på cirka 2x100w är helt klart att rekommendera. XTZ A100 D2 som idag kostar några kronor under 5500 är en klockren förstärkare till dessa, jag kan även tänka mig att Pioneer, Rotel eller varför inte Classics förstärkare med effekter runt 100w per kanal kan fungera bra. Om enkel elektronik Tyvärr är de korrekta får man ibland säga, några inspelningar som har hört till favoriter faller hårt igenom och ligger tunt och skramlar på botten. De är precisionsinstrument för att hitta usla inspelningar, de försöker inte ens göra musiken inställsam, de redovisar vad som finns tidigare i signalkedjan helt enkelt. Därför så anser jag att den som parar dessa högtalare med undermålig elektronik gör ett misstag, har man en enkel förstärkare (som tidigare nämnda Dynavoice), en enkel DVD eller en gammal CD som signalkälla, köp då ett par enklare högtalare som maskerar ljudet. För det problemet har jag upplevt nu, min DVD-spelare är för simpel för dessa högtalare. Hur jag ska lösa det återstår att se, troligen skaffar jag en bättre separat DAC och skickar ljudsignalen digitalt till den istället. Slutsats?!? Den enda kritik kan jag förmå mig att framföra om diskanterna är deras spridning, de sprider ljudet ganska bra i det horisontella planet, men de har ett väldigt snävt vertikalt plan. Ska högtalarna ”fylla rummet” med bakgrundsmusik så finns det bättre högtalare till det. Men som precisionsinstrument när man vill sitta ner och lyssna eller titta på en film är diskanterna helt utan kritik. Mellanregistret är fint, röster är exakta och i körer när flera stämmor ligger väldigt nära varandra kan man ändå utskilja de olika rösterna. Mycket snyggt, mycket exakt! Basen så, här märker man att prislappen har hunnit i kapp oss. De är en kompromiss där exaktheten har fått offras till kostnad av priset för högtalarna, det extra baselementet känns som den billigaste länken i högtalaren. Jämfört med de bästa jag hört saknar dessa något av den torrheten och exaktheten som sådana högtalare kan leverera. Men då talar vi om högtalare långt bortom den prisklass som 99.36 befinner sig i. Till det pris som 99.36 har kan jag inte rättfärdiga min kritik, kort sagt, de låter väldigt bra för vad de kostar. För att inte säga extremt bra! Mera bilder på dem finns i mitt Galleri. Referenser: XTZ, tillverkaren: www.xtz.se Fountek, tillverkaren av diskantelementet: www.fountek.com.au/products/CD30/index.htm Seas, tillverkaren av bas och mellanregisterementen: www.seas.no Tråd om tidiga intryck och åsikter om dessa högtalare: https://www.minhembi...howtopic=161857 Tråd om syskonmodellen XTZ 99.25: https://www.minhembi...howtopic=158160 Edit: Lite justeringar av formateringen bara.. Redigerat av Kent Johansson, 24 juli 2007 - 11:01. Postad 24 juli 2007 - 11:53 Kan vara till en mycket stor hjälp för personer som kollar på högtalare i detta segment. //Micke Postad 24 juli 2007 - 13:30 Hur färgade uåålever du XTZorna som? Neutrala eller ligger dem åt de varmare eller ljusare hållet? Borde ju vara rätt lätt att avgöra iom att du hade piP där. ![]() Och hur stod sig XTZ jämtemot piP? Postad 24 juli 2007 - 15:19 ![]() Som jag ställt dem så upplevde jag dem som neutrala, kanske aningens mer "tillbakalutade" än vad piP är. Mao så är nog diskanten lite mer avrullad även i 0db än vad piP är i diskanten. Nu är det tyvärr omöjligt att säga exakt.. Ljud som man bara lyssnar på och inte mäter är väldigt alltid väldigt subjektivt bedömt. ![]() Postad 24 juli 2007 - 15:34 Nu några frågor: Vad har du för uppfattning om hur djupt de gräver ? Hur väl hanterar de djup och detaljrikedom som finns tex i klassisk musik? Körde du dem med en sub när du testade filmljud? ( dags att slå ihop denna tråden med 99.25/26 kanske och göre den till en officiell 99.xy tråd? ![]() Postad 24 juli 2007 - 15:38 dags att slå ihop denna tråden med den nya recensionen av 99.36 kanske och göra den till en officiell 99.xy tråd? ![]() ( hej admins ![]() Postad 24 juli 2007 - 15:53 Tackar! Bakgrunden, är ungefär samma som den till min Dynavoice SRA-2100 artikel tidigare - därför att jag har en pryl som flera ställde frågor om, tänker att det då är bäst för de intresserade/nyfikna om det finns en hyffsat heltäckande sak som man kan referera till vid senare frågeställningar. Jag upplever att klassiskt funkar fint, har inte lyssnat så mycket på det. Men det jag kört har fungerat bra, har lyssnat en del på akustiskt gitarr och det fungerar mycket bra! Som extremt precisionsinstrument tror jag nog att 99.25:orna är bättre, misstänker en lätt färgning i basen. Men inget jag kan klaga på alls. Har ingen sub, så det har varit 99.36:orna ensamma med filmen. Såg Poseidon igår kväll och den mullrade på bra, men då ryckte jag en plugg till och drog på +3 i basen. Instämmer! Postad 24 juli 2007 - 17:59 Men i övrigt var jag imponerad av diskanten. Iom att detta "problem" fortfaran´de kvarstår så är dom kanske inte högaktuella för min del igen då det i min nuvarande setup påverkade ljudet lite väl mkt. Tack för trevlig läsning och bra skriven recention! Postad 24 juli 2007 - 18:57
Jo de e klart. ![]() Blir bara mer och mer sugen på dessa burkar. ![]() ![]() Postad 24 juli 2007 - 22:12 men är elementen gjorda i papper? ![]() Redigerat av Anders_skog, 24 juli 2007 - 22:13. Postad 24 juli 2007 - 23:47 Jag upplever att klassiskt funkar fint, har inte lyssnat så mycket på det. Men det jag kört har fungerat bra, har lyssnat en del på akustiskt gitarr och det fungerar mycket bra! hmm lite färgning? Nu låter 99.25 + en dsp sub allt bättre ![]() Postad 25 juli 2007 - 10:16 Det är väl inte ett helt orimligt antagande om du tänker på det hela lite, enligt XTZ är 36 identiska med 25 med kopplingsblecken borttagna. Vi kan utgå från att ett par 25 rullar av akustiskt neråt, dvs de har inte satt något filter för att begränsa dem. I så fall spelar "mellanregisterelementet" i 36:orna hela vägen ner, sen hänger vi på en bas till som ska vara "sub", det elementet har då ett eget lågpassfilter som stryper den med 24db/oktav uppåt vid en okänd frekvens. Det är ofrånkomligt att det då blir ett "överlapp" i frekvensgången för de två elementen. Jag tolkar det som så funktionsmässigt, och det skulle oxå kunna förklara min bedömning att det översta hålet bör vara pluggat när de står nära bakre vägg (ca 20cm), annars blir basregistret _för_ betonat pga basförstärkningen som det ger. Jag skulle vilja påstå att det finns utifrån ovan antaganden förtutsättningar för en viss färgning av basen, något som jag oxå tror mig höra. Rent konstruktionsmässigt så innebär två element av samma sort en höjning av känsligheten med +3db, man kanske ska sätta filtret som så att man dämpar av basen istället med -3db när man har det nedersta elementet inkopplat. Ska testa lite så.. Postad 25 juli 2007 - 10:25
Tack för det! Jo det är papper bestruket med någon form av kompositplast för ökad styvhet, men papper i olika former är ett mycket vanligt konmaterial. Man kanske ska använda ordet cellulosafibrer istället, mao "konmaterial av bestruken cellulosafiber" ![]() Konerna är extremt styva, betänk att det är element som lösa kostar en del, det är inge skräp man valt, basarna kan man köpa för 755.- stycket och mellanregistret kostar 1495.- stycket. Seas H1215 C18RNX Seas Excel W18NX001 Postad 28 juli 2007 - 09:49 Synnerligen intressant läsning nu när man är i högtalarköpartagen... Står inte för ett svårt val inser jag efter att läst många trådar här. Musiken jag lyssnar på (Vai, Satriani, PinkFloyd, Dreamtheater, InFlames mm) tycker jag ofta kräver "bra" ljud i "hela" registret. Har idag ett par Infinity Reference 1i och de tycker jag har en varm men ändå inte luddig ton i hela mellenregistret och hela vägen upp. Saknas gör ju basen ![]() Jag tror mig förstått (utan att lyssna) att det finns bättre högtalare i samma prisklass (eller något över) Infinity's Beta 50, men det är ändå inte solklart. Jag vill behålla samma detaljrikedom i mellanregister och diskant som nu, men det får inte bli skrikit eller skränigt. Av vad jag läst mig till så står valet mellan följande golvare: - Canton GLE 409 (recenserad i senaste HiFi&Musik) - Monitor Audio RS6 (Tråd) - Klipsch RF82 (Tråd) - XTZ 99.36 (recenserad här) Kan man köpa någon av dessa utan att lyssna av dem? Blir man rejält missnöjd då? Att lägga 1000 spänn på att resa runt och lyssna är det värt det?! Tacksam för kort men uttömmande svar! 2 användare läser detta ämne0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |