Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

En ny TV, enbart till TV-tittande.

40 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Hauppauge WinTV PVR-150 (TV-kort) 2 7.181818 (10) Inga priser
Philips 32PW9551 32" (TV) 1 9.235294 (16) Inga priser
InFocus IN78 (Projektorer) 1 8.92857 (13) Inga priser
Panasonic Viera TH-42PX80 (TV) 1 9.651428 (174) Inga priser
Samsung PS42A456 42" TV (TV) 5 8.882352 (16) Inga priser
62 relaterade trådar
* Officiell Tråd - Panasonic PX80 * (3109 inlägg) 9 år sedan
Fråga ang hauppauge pvr 150 (0 inlägg) 12 år sedan
1080p/24 (575 inlägg) 12 år sedan
När man spelar Ps3, Xbox, Wii etc - Bildfördröjningsproblemet (input lag) (249 inlägg) 13 år sedan
Panasonic Viera med gula lodräta linjer (7 inlägg) 13 år sedan
Panasonic TH-42PX80EA text-tv problem m. fjärrkontrollen (3 inlägg) 14 år sedan
Panasonic - HDMI - Fel spänning? (13 inlägg) 14 år sedan
Panasonic PX80 buzzing? (36 inlägg) 14 år sedan
Panasonic TH-42PX80 panelfel (4 inlägg) 14 år sedan
Hjälp mig värdera TV, ska sälja till mamma... (20 inlägg) 15 år sedan
PS3 via HDMI till Panasonic PX80 -> Flimmer (2 inlägg) 15 år sedan
Samsung PS-42A456 (212 inlägg) 15 år sedan
Feedback / synpunkter InFocus IN76/78 (28 inlägg) 16 år sedan
Panasonic PX80 - pixelmappning? (16 inlägg) 16 år sedan
Vad är skillnaden mellan PanasonicTH-42PX80EA och Panasonic TH-42PX80E (6 inlägg) 16 år sedan
Swedx full HD CAMO 40" VS Viera 42" PX80 (17 inlägg) 16 år sedan
Gigabyte GA-E7AUM-DS2H HDMI till TH-42PX80 (10 inlägg) 16 år sedan
Samsung Plasma 2008 (87 inlägg) 17 år sedan
Samsung 40A656 vs. Panasonic 42PX80 - Rösta! (58 inlägg) 17 år sedan
TH-42PZ8 vs TH-42PX80 (23 inlägg) 17 år sedan
Vilken 42" plasma från Panasonic passar mig? (7 inlägg) 17 år sedan
Panasonic Viera TH-42PX80 (15 inlägg) 17 år sedan
Köpa plasma/lcd (36 inlägg) 17 år sedan
TV tips för förälder? (7 inlägg) 17 år sedan
PX80 Energisparläge (6 inlägg) 17 år sedan
InFocus IN78, ny DLP-projektor i Play Big-serien (18 inlägg) 17 år sedan
Vilken plasma för 10000? (33 inlägg) 17 år sedan
Ångest inför TV-köp, max 10k (4 inlägg) 17 år sedan
Problem att få bild mellan Panasonic TH-42PX80 och Sony RDR GX3 (0 inlägg) 17 år sedan
Plasma/LCD som ska fungara bra med dator! Pris cirka 10k (8 inlägg) 17 år sedan
TH42-PX80 eller TH42-PZ8 (5 inlägg) 17 år sedan
DLP-duo från Infocus (15 inlägg) 17 år sedan
Panasonic TH-42PX80 vs Samsung LE-40A558 (1 inlägg) 17 år sedan
Några frågor om Panasonics plasmor (24 inlägg) 17 år sedan
Sony KDL-40U4000 vs. Panasonic TH-42PX80 (53 inlägg) 17 år sedan
Pannas dubbelskalning (6 inlägg) 17 år sedan
TH-42PX80 vs LG42PG6000 (78 inlägg) 17 år sedan
Panasonic TH42PX80 + CA-modul (3 inlägg) 17 år sedan
Inköp av LCD/Plasma, råd och tips behövs (18 inlägg) 17 år sedan
Läge att byta till platt-tv? (6 inlägg) 17 år sedan
PANASONIC Plasma 2008 (245 inlägg) 17 år sedan
TV! Blir galen! (18 inlägg) 17 år sedan
Projektor i 10k klassen eller begagnad. (30 inlägg) 17 år sedan
PS-42a456 vers LE-40a656 (3 inlägg) 17 år sedan
Panasonic PX80 vs Sony W3000 (30 inlägg) 17 år sedan
40-42" för 7000-9000kr, bästa bild för pengen? (20 inlägg) 17 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 17 år sedan
Rekommendera en 40-42" åt mig (13 inlägg) 17 år sedan
Plasma-TV till "vanligt" tv-tittande. (18 inlägg) 17 år sedan
vilken tv passar för fotboll bäst´? (17 inlägg) 17 år sedan
TV för PS3 (51 inlägg) 17 år sedan
Köpa ny platt-TV, 40-42" - Giganternas kamp (31 inlägg) 18 år sedan
Vilken utav dessa tre? (4 inlägg) 18 år sedan
IN78 vs HC3100 (17 inlägg) 18 år sedan
IN76, IN78 eller nått annat? (6 inlägg) 18 år sedan
Panasonic TH-42px80 vs Samsung PS42Q97 (29 inlägg) 18 år sedan
Projketorköp i 15.000kr klassen till vardagsrum, inte biorum (34 inlägg) 18 år sedan
hmm , djungeln! (12 inlägg) 18 år sedan
Philips 32PW9551 vs Samsung WS-32Z409PQ/TQ (32 inlägg) 18 år sedan
HD-ready 32" CRT (175 inlägg) 18 år sedan
Hauppage PVR 150 (26 inlägg) 19 år sedan
Samsung WS-32Z409PQ (alt. /TQ) (10 inlägg) 19 år sedan

Postad 10 August 2008 - 09:38

Ausir
  • Ausir
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0
Vi har en 32" CRT Phillips32PW9551 som används till vardagligt tv-tittande och den fungerar alldeles utmärkt egentligen. Till film har vi en Infocus IN78 som matas med HTPC med kombinerad Blu-ray/HD-dvd-spelare. HTPC:n funkar sådär (har precis gjort en full ominstallation...). Vi har en manuell duk som vi drar ner framför tjocktv:n och allt är ganska tight. Nu vill min fru att jag inhandlar en "platt-tv" så att jag kan flytta duken längre bak, flytta fram projektorn lite grann, samt att allt blir lite snyggare.

Vi har DVB-C genom samfälligheten, och jag har ett gammalt analogt kort i HTPC:n (Hauppage PVR 150). Jag funderar dock på att köpa en tv med inbyggd DVB-C-tuner (verkar ju komma fler och fler). Vi har inget abbonemang och behöver således ingen CI-modul?

720p är fullt tillräckligt eftersom det är SD-tv och filmtittande sker på projektorn.

Frun tycker 32" är för litet (jag kan hålla med, det är 370cm ungefär från sweetspot till tv) så vi siktar på 40-42".

Budget ligger på 10000 ungefär, jag har svårt att motivera mer för en apparat som inte används till mycket mer än Bollibompa och nyheter plus diverse So You Think You Can Dance...

Alternativ som jag ser det är t.ex. Samsung PS-42A456 eller Panasonic TH-42PX80, där den senare inte har DVB-C-tuner.

Har ni andra förslag, eller något att invända emot i mina tankebanor?

Postad 10 August 2008 - 11:43

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Samsungen gör nog rättvisa åt ditt hem om den matchar ditt val . Den sägs vara väldigt bra B)

Annars finns ju LG PG6000 . relativt tunn på 8cm :)

Hoppas jag varit till hjälp .

Mvh , ps sänk kontrast + ljusstyrka dem första 200 timmarna och kör inte i dynamiskt läge utan hellre movie / cinema eller liknande , sedan efter 200 timmar kan du höja igen. Då har teven " körts in " och är inte alls så känslig mot tillfälliga inbränningar. Hoppas jag varit till hjälp. Mvh :(

Postad 10 August 2008 - 12:29

Kazutoyo
  • Kazutoyo
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
Jag hade nog köpt en Philips 42PFL5603D.

Postad 10 August 2008 - 13:49

Volvis
  • Volvis
  • Forumräv

• 709 inlägg
  • 0
Om MIN fru ville att jag skulle köpa en ny plattv skulle det troligtvis bli en Panasonic PX80.

Men nu har jag inte en fru som vill köpa ny tv B)

Postad 10 August 2008 - 15:21

Ausir
  • Ausir
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0
Om jag går efter designen så går LG:n och Panan bort direkt. Philipsen var helt ok men som sagt, Full-HD känns som att kasta pengarna i sjön. Är den bättre på att behandla bilden än Samsungen så är den ett alternativ, men just nu lutar det mot Samsung eftersom den har inbyggd DVB-C tuner (om man inhandlar den från rätt säljare...). Samsungen ser bra ut.

Postad 10 August 2008 - 18:14

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Du gör ett bra val men att du kallar LGn ful som fått pris för bästa design 2007/2008 är konstigt tycker jag. Lätt snyggast på marknaden efter pioneers tunna 50 tummare.

Mvh

Postad 10 August 2008 - 18:45

Ausir
  • Ausir
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0

Du gör ett bra val men att du kallar LGn ful som fått pris för bästa design 2007/2008 är konstigt tycker jag. Lätt snyggast på marknaden efter pioneers tunna 50 tummare.

Mvh

Smaken är som baken, delad. Jag har inte sett den live, bara bilder på nätet.

Postad 10 August 2008 - 21:09

Khalle
  • Khalle
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Går själv i valet och kvalet mellan PX80:n och 42A456.
Av det som jag kunnat se så verkar bilden i Panasonicen vara klart bättre, i detaljer. Framförallt om man har en rutten signal liknande den som tv:arna får dela på i ex onoff/giganten/siba. Kunde klart och tydligt se "jpg-komprimering" på samsungen, kring OS-ringar och tidtagningen som utfördes på atleterna B). På lcd:erna runt omkring var det knivskarpa "sekundvisare". Samsungen var pixlig och suddig medans PX 80 var nästan lika skarp som lcd:n, ingen suddighet. Men hur likvärdiga källorna var. Det vågar jag inte svara på. Kunde dock se liknelser i grannbutiken där jag gjorde samma jämförelser. Fick också inkopplat en tv-signal som var splittad via hdmi. Då var bekymret inte alls lika stort utan då var detaljerna bara marginellt bättre på PX80:n. Båda burkarna stog dock och visade varm och färgstark bild till skillnad mot de intillstående något blekare lcd:erna.

Skulle gärna vilja se dom med samma källa, både via dvd och den inbyggda digitalmottagaren. Men nu har jag inte det. Samsungen är ju klart snyggast av de 2 och eftersom jag tänkt att beställa via intropris och få en gratis ca-modul så skall jag våndas 1 dygn till innan jag bestämmer mig (de har samma pris). Förhoppningsvis har någon annan vis person hjälp att ge i frågan...

Postad 11 August 2008 - 08:38

Ausir
  • Ausir
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0
Beställde en Samsung igår kväll. Blir intressant att se vad den går för. Var förbi och handlade lite mat på vägen hem från golfbanan imorse och såg en Panna PX8. Jag blev inte imponerad. Nu vet jag inte vad den matades med, men det var iallafall Björkman-tennis på Eurosport. Vad jag minns från min tid med mitt analoga tvkort har jag för mig att Eurosport har ganska dålig bildkvalite, fast inte lika dålig som TV4 Sport.

Postad 11 August 2008 - 13:07

Khalle
  • Khalle
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Beställde en Samsung igår kväll. Blir intressant att se vad den går för. Var förbi och handlade lite mat på vägen hem från golfbanan imorse och såg en Panna PX8. Jag blev inte imponerad. Nu vet jag inte vad den matades med, men det var iallafall Björkman-tennis på Eurosport. Vad jag minns från min tid med mitt analoga tvkort har jag för mig att Eurosport har ganska dålig bildkvalite, fast inte lika dålig som TV4 Sport.

PX8 och 80:an är ju i och för sig inte samma tv. Men vad jag förstår så är det väldigt lite som skiljer. Bildförbättringsmotoriken + att 80:an har vga ingång. VGA är ett måste för mig.
posta gärna dina tankar när du fått din tv. Jag vacklar enormt...

Postad 11 August 2008 - 15:28

M o D
  • M o D
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Jag har valt px80 efter mycket om och men... den är högt över förväntningarna. Mycket bra tv för de pengarna. Och att jämföra med px8 är inte riktigt relevant.

Postad 11 August 2008 - 19:40

Ausir
  • Ausir
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0
Jag var in en sväng på Expert när jag ändå hade vägarna förbi och kollade lite snabbt in PX80 och PS-42A457. Nu har jag beställt en A456 men jag har för mig att det enbart är skillnad i designen mellan de 456 och 457. Jag tycker fortfarande att apparaterna ger en ganska "pixlig" bild, eller om jag ska kalla det dålig anti-aliasing. Linjerna på tennisbanan var väldigt "jaggy". Nu la jag inte ner speciellt mycket tid på att kolla in apparaterna eftersom jag redan beställt en, som dessutom är på väg. Jag återkommer med intryck när jag haft den hemma någon dag. Det blir intressant att se vad den går för med digitaltv.

Postad 11 August 2008 - 20:15

Skogga
  • Skogga
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Jag var in en sväng på Expert när jag ändå hade vägarna förbi och kollade lite snabbt in PX80 och PS-42A457. Nu har jag beställt en A456 men jag har för mig att det enbart är skillnad i designen mellan de 456 och 457. Jag tycker fortfarande att apparaterna ger en ganska "pixlig" bild, eller om jag ska kalla det dålig anti-aliasing. Linjerna på tennisbanan var väldigt "jaggy". Nu la jag inte ner speciellt mycket tid på att kolla in apparaterna eftersom jag redan beställt en, som dessutom är på väg. Jag återkommer med intryck när jag haft den hemma någon dag. Det blir intressant att se vad den går för med digitaltv.

Ang. pixlig bild så får du nog acceptera det på LCDn om du kör SD-material inkl. digitalt, de hanterar inte denna signal bättre än så. Jag har min Samsung 32R87 i vardagsrummet nu när min Panasonic PX70 är på panelbyte och skillnaden i bildkvalitet är enorm när man vant sig med Pannans suveräna hantering av samtliga signaler inkl. analog kabel-tv. Fast min LCD bara är 32tum så ger den en otroligt mkt sämre och pixligare bild fastän det är digitalt. Jag förstår inte varför du inte gick på PX80an istället som dessutom har bättre svärta och tittvinkel, på Samsungen blaskar det till i färgerna ganska fort så fort man inte sitter rakt framför.

Postad 11 August 2008 - 20:21

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1488 inlägg
  • 0

Ang. pixlig bild så får du nog acceptera det på LCDn om du kör SD-material inkl. digitalt, de hanterar inte denna signal bättre än så. Jag har min Samsung 32R87 i vardagsrummet nu när min Panasonic PX70 är på panelbyte och skillnaden i bildkvalitet är enorm när man vant sig med Pannans suveräna hantering av samtliga signaler inkl. analog kabel-tv. Fast min LCD bara är 32tum så ger den en otroligt mkt sämre och pixligare bild fastän det är digitalt. Jag förstår inte varför du inte gick på PX80an istället som dessutom har bättre svärta och tittvinkel, på Samsungen blaskar det till i färgerna ganska fort så fort man inte sitter rakt framför.

Jag har hört att px80 tyvärr ska har ganska kass bildbehandling när det gäller sd. Posterisation osv. Det är framförallt detta, tillsammans med flimmret, som får mig att vara tveksam inför mitt eventuella px80-köp.

Saxat ur hdtvtest:

CONS
> Native resolution only 1024 x 768 (i.e. not true HD)
> Does not deinterlace film-based material properly
> Exhibits posterisation particularly with poor source

Eller mer utförligt:

Native resolution only 1024 x 768 (not true HD)
Does not deinterlace film-based material properly (failed 3:2/ 2:2 cadence tests)
Exhibits posterisation particularly with poor source
No white balance control in user menu for greyscale calibration
Inaccurate green primary colour that is deviated towards blue

No gamma control in user menu to restore overall gamma near 2.22, causing shadow detail to look a touch too bright

Settings cannot be saved independently per input (although can be saved separately for each picture mode)
Subtle black level fluctuation when screen is black/ near-black (more obvious in test patterns than real-life material)
Multilayered plasma glass causes "ghost image" of specific material (e.g. white text on a black background) to be repeated behind the original image, which is noticeable from certain off-axis angles/ distances

Does not accept 1080p video signal over component/ VGA

The usual plasma bugbears of glass reflection (though this is attenuated somewhat by the anti-reflection filter), phosphor trail, plasma buzz (that is related to screen brightness) and image retention/ screenburn

Det där med black level fluctuation låter inte heller så värst trevligt, tyvärr.

Postad 11 August 2008 - 21:20

Khalle
  • Khalle
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

I detta fallet var det PS modellen hos samsung som vi diskuterade.
Men det känns ju oerhört skönt att du "baktalar" lcd:n, när valet gått till plasman ;)

Har hittat många trådar där personer velar mellan samsungen och panasonicen.
Sammantaget så är väl minuset för panasonicen utseendet samt avsaknaden av optisk ut, för ljudet. Mot att bildupplevelsen (åtminstone svärtan) verkar vara något bättre än på samsungen.

Blir en långlunch och förhoppningsvis ett aktivt val av tv imorgon...

Postad 11 August 2008 - 21:54

Skogga
  • Skogga
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Jag har hört att px80 tyvärr ska har ganska kass bildbehandling när det gäller sd. Posterisation osv. Det är framförallt detta, tillsammans med flimmret, som får mig att vara tveksam inför mitt eventuella px80-köp.

Saxat ur hdtvtest:

CONS
> Native resolution only 1024 x 768 (i.e. not true HD)
> Does not deinterlace film-based material properly
> Exhibits posterisation particularly with poor source

Eller mer utförligt:

Native resolution only 1024 x 768 (not true HD)
Does not deinterlace film-based material properly (failed 3:2/ 2:2 cadence tests)
Exhibits posterisation particularly with poor source
No white balance control in user menu for greyscale calibration
Inaccurate green primary colour that is deviated towards blue

No gamma control in user menu to restore overall gamma near 2.22, causing shadow detail to look a touch too bright

Settings cannot be saved independently per input (although can be saved separately for each picture mode)
Subtle black level fluctuation when screen is black/ near-black (more obvious in test patterns than real-life material)
Multilayered plasma glass causes "ghost image" of specific material (e.g. white text on a black background) to be repeated behind the original image, which is noticeable from certain off-axis angles/ distances

Does not accept 1080p video signal over component/ VGA

The usual plasma bugbears of glass reflection (though this is attenuated somewhat by the anti-reflection filter), phosphor trail, plasma buzz (that is related to screen brightness) and image retention/ screenburn

Det där med black level fluctuation låter inte heller så värst trevligt, tyvärr.

PX80 är ibland de bästa apparaterna man kan ha i den klassen om man sett apparaten i action jämfört med andra i verkligheten oavsett vad som står i den testen. Nackdelar och fel tar de ju alltid upp i tester oavsett hur bra apparaten är eftersom det alltid finns förbättringar att göra, det finns ingen apparat som är bäst på ALLT. Att PX80 har dålig bildbehandling på SD stämmer absolut inte tycker jag, den är inte sämre än någon annan i klassen, visst finns det säkerligen bättre typ Pioneers modeller men men till vilket pris då. Har PX70 själv och det är i stora hela samma apparat och jag är fortfarande hur nöjd som helt med den än idag, och att den inte är full-HD är inget som inverkar på bildkvaliteten på mitt tittavstånd på 2.5m.

I detta fallet var det PS modellen hos samsung som vi diskuterade.
Men det känns ju oerhört skönt att du "baktalar" lcd:n, när valet gått till plasman ;)

Har hittat många trådar där personer velar mellan samsungen och panasonicen.
Sammantaget så är väl minuset för panasonicen utseendet samt avsaknaden av optisk ut, för ljudet. Mot att bildupplevelsen (åtminstone svärtan) verkar vara något bättre än på samsungen.

Blir en långlunch och förhoppningsvis ett aktivt val av tv imorgon...

OK, hehe, jag trodde det var Samsungs LCD det gällde, beteckningarna är ju nästan lika om man inte skriver PS eller LE men det stod ju faktiskt också 42" såg jag nu.

En nackdel med Samsungs plasmor är ju att de verkar dra så mkt ström. Min PX70 står det 270W på men när jag har mätt upp den under drift så ligger den på ca 170W-200W i drift men polarens PS42Q97 har jag för mig han mätte upp till över 350W under drift.

Postad 11 August 2008 - 22:14

Unregistered7ac8ccc8
  • Unregistered7ac8ccc8
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Jag står oxå i valet mellan PX80 och A456/A457. Hur viktigt är det med kontrasten? Samsungen har ju 1000000:1, medans Panasonic'en har "bara" 15000:1!? Det är ganska stor skillnad.... ;)

Kanske en dum fråga, men vad är SD-material? Kan verkligen inte komma på vad det kan vara! ;)

Postad 11 August 2008 - 22:58

Ricquester
  • Ricquester
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Jag står oxå i valet mellan PX80 och A456/A457. Hur viktigt är det med kontrasten? Samsungen har ju 1000000:1, medans Panasonic'en har "bara" 15000:1!? Det är ganska stor skillnad.... ;)

Kanske en dum fråga, men vad är SD-material? Kan verkligen inte komma på vad det kan vara! ;)

Du kan inte jämföra kontrastvärden mellan olika märken, de mäter kontrasten olika.

SD = Standard Definition - allt som inte är högdefinition ;), dvs vanliga tv-sändningar bla

Redigerat av Ricquester, 11 August 2008 - 23:02.

Postad 12 August 2008 - 05:24

Skogga
  • Skogga
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Samsungs kontrastsiffror är rent löjliga och inget man skall stirra sig blind på. PX80an ANSI kontrast skall ligga på 600:1 och Samsungs ligger säkerligen på det området också.

Postad 12 August 2008 - 07:05

Khalle
  • Khalle
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Som lekman så kan jag tycka att de båda skärmarna ger en bra helhetsbild båda 2. I alla fall med den signal som de matas med i köpcentrumet, i förhållande till de andra modeller som funnits runt omkring.
Min uppfattning är att Panasonicen troligtvis ger en något bättre bild. Men saknar ju optisk ljud ut.

Själv skall jag köra marksänd digital-tv via det inbyggda kortet och om bara den snyggare samsungen, med optisk ut, ger en schysst bild utan den "jpg-koprimering" som jag sett bakom OS-ringar, tidtagardisplayer och kanaloggor. Ja då blir det npg en samsung...
(Panasonicen har inte haft dessa besvär och de har ju matats med liknande/likvärdig(?) signal)

Postad 12 August 2008 - 08:00

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Mannealm: De punkterna du tar upp är korrekta. Däremot får man fråga sig om de är så relevanta för just vanligt tv-tittande.

PX80 akilleshäl när det gäller SD är främst att den inte deinterlacar film ordentligt. Detta gör att man får lägre upplösning vid rörelse vid filmbaserat material som visas i interlaced. Detta spelar alltså bara roll för filmbaserat material (som är mer än bara film - vissa tv-serier osv också). Om jag ska vara lite elak mot LCD-tekniken så skulle jag säga att även om en PX80 missar pulldown och deinterlacar filmmaterial som om det vore video, blir bilden inte skarpare på en LCD som gör allt rätt LCD är så pass dålig på att hantera rörelseskärpa... (Jag jämför med LCD här eftersom det verkar vara det du väljer mellan)

Alltså - jag tycker detta är dåligt med Panasonics plasma, men den står inte och faller med det.

Det andar är gamman som nog snarare är ganska lämplig för vanligt tv-tittande i lite ljusare miljöer. Däremot så tappar man en del om man släcker ned helt och kollar på film.

Återigen så är det här med blinkande svärta ett irritationsmoment på Panasonics plasmor, men detta gäller framförallt vid seriöst filmtittande.

För vanligt tv-tittande kan man dock fundera ganska mycket på LG:s plasma. Denna har mycket bra bildbehandling och lämpar sig alltså bra för tv-tittande. Den går ju dessutom att kalibrera för ordentligt gråskala och färgåtergivning för den som är intresserad och kan fixa mätutrustning m.m. Nackdelen med tv:n är sämre sväerta och en del problem med ghosting.

Har svårt att rekommendera en LCD för vanligt tv-tittande i SD. LCD:ns fördelar kommer till sin rätt ju mer detaljrik och stillastående bilden är. Plasma ger oftast ett bra bildjup även med dålig signal och klarar rörliga bilder (typiskt för video) bättre. För den skull inte sagt att LCD är bättre generellt i HD än plasma. Men jag har mycket svårt att se någon anledning (när man väger in priset) att välja LCD framför plasma för just vanligt SD-tittande.

Men det är klart om man som Mannealm stör sig jättemycket på PWM-flimmer så går ju plasma bort. Detta är något som sällan diskuteras eftersom få personer märker av detta på normalt tittavstånd. Det är dock uppenbart på alla plasmor (berätta gärna undantag) om man går fram och detaljstuderar.

Postad 12 August 2008 - 11:15

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Mannealm: De punkterna du tar upp är korrekta. Däremot får man fråga sig om de är så relevanta för just vanligt tv-tittande.

PX80 akilleshäl när det gäller SD är främst att den inte deinterlacar film ordentligt. Detta gör att man får lägre upplösning vid rörelse vid filmbaserat material som visas i interlaced. Detta spelar alltså bara roll för filmbaserat material (som är mer än bara film - vissa tv-serier osv också). Om jag ska vara lite elak mot LCD-tekniken så skulle jag säga att även om en PX80 missar pulldown och deinterlacar filmmaterial som om det vore video, blir bilden inte skarpare på en LCD som gör allt rätt LCD är så pass dålig på att hantera rörelseskärpa... (Jag jämför med LCD här eftersom det verkar vara det du väljer mellan)

Alltså - jag tycker detta är dåligt med Panasonics plasma, men den står inte och faller med det.

Det andar är gamman som nog snarare är ganska lämplig för vanligt tv-tittande i lite ljusare miljöer. Däremot så tappar man en del om man släcker ned helt och kollar på film.

Återigen så är det här med blinkande svärta ett irritationsmoment på Panasonics plasmor, men detta gäller framförallt vid seriöst filmtittande.

För vanligt tv-tittande kan man dock fundera ganska mycket på LG:s plasma. Denna har mycket bra bildbehandling och lämpar sig alltså bra för tv-tittande. Den går ju dessutom att kalibrera för ordentligt gråskala och färgåtergivning för den som är intresserad och kan fixa mätutrustning m.m. Nackdelen med tv:n är sämre sväerta och en del problem med ghosting.

Har svårt att rekommendera en LCD för vanligt tv-tittande i SD. LCD:ns fördelar kommer till sin rätt ju mer detaljrik och stillastående bilden är. Plasma ger oftast ett bra bildjup även med dålig signal och klarar rörliga bilder (typiskt för video) bättre. För den skull inte sagt att LCD är bättre generellt i HD än plasma. Men jag har mycket svårt att se någon anledning (när man väger in priset) att välja LCD framför plasma för just vanligt SD-tittande.

Men det är klart om man som Mannealm stör sig jättemycket på PWM-flimmer så går ju plasma bort. Detta är något som sällan diskuteras eftersom få personer märker av detta på normalt tittavstånd. Det är dock uppenbart på alla plasmor (berätta gärna undantag) om man går fram och detaljstuderar.

Vafasen, har du varit inne och scannat av min hjärna och postat resultatet här eller? Ovanstående är ju vara jag skulle säga.

Ett annat sätt att säga: håller med Grimmy till punkt och pricka. :)

Postad 12 August 2008 - 12:16

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
pacman: Nja, innehållet är ungefär samma sak som du tålmodigt brukar posta i alla trådar. Jag brukar faktiskt referera till dig när det gäller att addera rosa elefanter (rätt pricksäkert och får väl anses tillräckligt stilistiskt för att uppnå verkshöjd) men på allmänna råd har du ingen copyright :) Kanske skulle börja med att konsekevent referera till dig för att öka min egen trovärdighet. "Pacman (2001) menar vidare att..." =)

Postad 12 August 2008 - 12:29

Khalle
  • Khalle
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Har på långlunchen :P vart ute på köpcentret och jämfört. Slank in på Siba där de hade px80 och en Samsung PS-50A456.
Såg inget av de tidigare funna bildförsämringarna på samsungen och ur min synvinkel var det en hyfsat likvärdig bild (även om jag tror att panasonicen kunde ställts in bättre).

Eftersom jag inte kommer mata min tv med HD-kvalite i första hand utan att använda det inbyggda kortet så kommer det bli till att beställa en Samsung PS-42A456. Där bilden är likvärdig (eller nästan lika bra?) med PX80 men där tv:n är snyggare + att den har en optiskt ut. Vansinnigt att göra avkall på ljudutgång på PX 80:an...

Väntar nog till kvällen dock, ifall det ramlar in några fler kloka inlägg under dagen :)

Redigerat av Khalle, 12 August 2008 - 14:43.

Postad 12 August 2008 - 15:04

Skogga
  • Skogga
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0
Oavsett vilken du väljer av apparaterna så kommer du säkerligen bli väldigt nöjd över bildkvaliteten. Ta den som faller dig mest i smaken i fråga om design och utgångar, i ditt fall Samsung med t.ex. optisk ljudutgång, fattar inte heller varför de inte lärde sig av det misstaget med PX70n.

Postad 12 August 2008 - 17:01

Khalle
  • Khalle
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Samsung PS-42A456 inköpt. Spännande...
:)

Postad 12 August 2008 - 18:05

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Grattis till ett bra val :)

Postad 13 August 2008 - 22:13

Unregistered7ac8ccc8
  • Unregistered7ac8ccc8
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Till Khalle....

Hur känns de första intycken med din Samsung? Bra köp?!

Postad 14 August 2008 - 07:00

Khalle
  • Khalle
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Dom första intrycken känns helt suvernät bra. Känner att jag gjort precis rätt val, för min situation. Vad gäller prisläge, kvalite och användningsområde. Men tyvärr har jag inte fått TV:n ännu ;)

Den skickades för packning och leverans vid lunchtid igår...
Bör ju dyka upp under dagen...
Återkommer

Postad 14 August 2008 - 16:16

Unregistered7ac8ccc8
  • Unregistered7ac8ccc8
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Väntar med spänning!!!!!!

Postad 14 August 2008 - 16:23

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0

Dom första intrycken känns helt suvernät bra. Känner att jag gjort precis rätt val, för min situation. Vad gäller prisläge, kvalite och användningsområde. Men tyvärr har jag inte fått TV:n ännu :(

Den skickades för packning och leverans vid lunchtid igår...
Bör ju dyka upp under dagen...
Återkommer

Bra att du är nöjd :P

Postad 16 August 2008 - 15:36

Ausir
  • Ausir
  • Lärjunge

• 330 inlägg
  • 0
Jag fick hem den igår, men kan tyvärr inte ge speciellt mycket info då jag inte får DVB-C att lira. Jag har precis köpt huset och det är mycket "hempul" med kablar och grejer. Lägg därtill att jag jobbar hela helgen...

Analoga signalen blir något grynig men är ganska behaglig att titta på ändå, dock har jag dragit ner konstrasten rejält för att "spela in" plasman.

Postad 26 August 2008 - 12:08

Khalle
  • Khalle
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Har nu haft min Samsung hemma några dagar. Leveransen krånglade och har ex ännu inte fått min CA-modul (längtar).

Som platt tv-rookie så är jag mycket nöjd. "Spelar nu in den" (rätt eller fel) med sänkt kontrast och movie-mode.
Har inte upplevt några negativa bitar med tv:n överhuvudtaget, möjligtvis att jag sulle vilja ha ytterligare "modes" i bild och ljudinställningar, istället för att knappa allt själv, alla gånger.

Kan inte säga att jag inte skulle varit lika nöjd om jag köpt en billigare 42" ex 416. Men jag är i alla fall mycket nöjd med att jag inte köpt någon dyrare.

Har än så länge matat TV:n med den fantastiska scarttekniken samt vga (film) från den bärbara burken. Trots detta är jag mycket nöjd. Fantastiskt djup i vissa filmer/sekvenser i jämförelse med min förra 32" 100hz crt. Tror dock att det är de 42" (till skillnad mot de 32") som gör den största upplevelsen (sitter 3 meter ifrån)

Enda negativa är att jag känt mig trött i ögonen när jag tittat. Men det kan nog bero på att jag har tv:n ganska högt upp och att jag sitter lite mycket framför dumburken, nu efter semestern. Inte tv:ns fel alltså.

Postad 06 September 2008 - 21:17

Unregistered7ac8ccc8
  • Unregistered7ac8ccc8
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Så där ja, då har jag införskaffat mig en PX80:a!!! :) Köpte den på NetOnNet igår. Har inte hunnit pröva en massa inställningar än, utan jag har kört på Hemmabio-tidningens(nr 8 2008, s. 23) inställning! Kan än så länge bara säga att jag är helnöjd! Jämnfört med min 2 år gamla Mirai 32" LCD-skärm är det ett riktigt stort lyft!!!

Köp denna TV!!!!!

Postad 06 September 2008 - 21:24

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1488 inlägg
  • 0

Så där ja, då har jag införskaffat mig en PX80:a!!! :) Köpte den på NetOnNet igår. Har inte hunnit pröva en massa inställningar än, utan jag har kört på Hemmabio-tidningens(nr 8 2008, s. 23) inställning! Kan än så länge bara säga att jag är helnöjd! Jämnfört med min 2 år gamla Mirai 32" LCD-skärm är det ett riktigt stort lyft!!!

Köp denna TV!!!!!

Vilka inställningar rekommenderar dom?

Postad 06 September 2008 - 22:35

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1973 inlägg
  • 0

Vilka inställningar rekommenderar dom?

Bio
kontrast ca 85%
ljus ett steg åt vänster (31)
färgmättnad: 36 /fyra steg åt höger
skärpa : 2 /ett steg åt vänster
färg temp/ varm
färghantering av
p-nr av
detta vid ps3 kopplat med hdmi och Ycbcr-signal , Vid tex analog och digital tv kan det se illa ut medans vid bluray och dvd från ps3 helt underbart, så blev det på min plasma (ej PX80) med deras förslag på inställning. Kanske därför de skriver att det är från just en ps3 som detta förslag passar :)

Postad 06 September 2008 - 22:55

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1488 inlägg
  • 0

Bio
kontrast ca 85%
ljus ett steg åt vänster (31)
färgmättnad: 36 /fyra steg åt höger
skärpa : 2 /ett steg åt vänster
färg temp/ varm
färghantering av
p-nr av
detta vid ps3 kopplat med hdmi och Ycbcr-signal , Vid tex analog och digital tv kan det se illa ut medans vid bluray och dvd från ps3 helt underbart, så blev det på min plasma (ej PX80) med deras förslag på inställning. Kanske därför de skriver att det är från just en ps3 som detta förslag passar :)

Ok tack. Men kontrast 85% låter väldigt högt. Eller? Andra brukar väl rekommendera en kontrast runt 50%?

Postad 07 September 2008 - 09:20

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1973 inlägg
  • 0

Ok tack. Men kontrast 85% låter väldigt högt. Eller? Andra brukar väl rekommendera en kontrast runt 50%?

Svårt för mig att säga, 85% står det i tidningen men ser det helt tokigt ut ?Inkörningen brukar rek till 50 % .

Postad 07 September 2008 - 10:08

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1488 inlägg
  • 0

Svårt för mig att säga, 85% står det i tidningen men ser det helt tokigt ut ?Inkörningen brukar rek till 50 % .

Inställningarna som dom kör på hdttvtest är ju ganska annorlunda. Kolla: http://www.hdtvtest....2PX80/Settings/

Postad 07 September 2008 - 12:18

Unregistered7ac8ccc8
  • Unregistered7ac8ccc8
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Hur är det med "inkörningen" av tv:n?
Hur viktigt är det, och vilka inställningar är det i så fall som gäller?

Postad 07 September 2008 - 18:52

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1973 inlägg
  • 0

Inställningarna som dom kör på hdttvtest är ju ganska annorlunda. Kolla: http://www.hdtvtest....2PX80/Settings/

Hur blev inställningarna från hembiotidningen?

Sen har de mätt svart nivå olika också såg att px80 var mätt till 0,05 cd/m2 i hdtv-test medans kuro 428 var på 0,03 cd/m2
hembitidningen har px80 till 0,20 cd/m2 och kuro 428 till 0,05 cd/m2.
Det skiljer en hel del mellan de tv i verkligheten,det har jag sett live i en mindre ljud och bild butik som visade samma slinga ,det var ljust i rummet. En kraftig skillnad var det på de 2 iaf.Så oliak mätmetoder eller instrument ger helt klart olika svart nivåer på pappret...

Redigerat av Unregistered1df9a6f7, 07 September 2008 - 18:53.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.