4 nya Sharp 1080 LCD tv'n - XD1E serien
4053 svar till detta ämne
Postad 09 oktober 2006 - 15:54
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Jag är helt knäckt, 42:an känns helt plötsligt lite gammal, när den saknar en hel del som de andra har.. Får överväga 37 eller 46... 
<{POST_SNAPBACK}>
Hur som helst är väl 42" nästan för litet för 1080 Som nån rekommenderade på avsforum angående kommande 1080 platt-tv'n - GO BIG Om inte utrymmet begränsar förstås.
<{POST_SNAPBACK}>
hmm.. sitter på 2.2 meters håll.. blir inte 46" lite för stort?
/M
<{POST_SNAPBACK}>
Jag sitter 2.5 meters håll och bill gå för 52"
Postad 09 oktober 2006 - 22:35
CaptainMike
-
CaptainMike
-
Användare
-
-
157 inlägg
Jag är helt knäckt, 42:an känns helt plötsligt lite gammal, när den saknar en hel del som de andra har.. Får överväga 37 eller 46... 
<{POST_SNAPBACK}>
Hur som helst är väl 42" nästan för litet för 1080 Som nån rekommenderade på avsforum angående kommande 1080 platt-tv'n - GO BIG Om inte utrymmet begränsar förstås.
<{POST_SNAPBACK}>
/M
<{POST_SNAPBACK}> Jag sitter 2.5 meters håll och bill gå för 52" 
<{POST_SNAPBACK}>
Hur blir det med en stor skärm och snabba panoreringar ex snabba action scener .. Finns det en risk att man blir "åksjuk" av att sitta på för nära avstånd eller? Hmm. Börjar bli nyfiken på 46 tummaren.. men.. men.. 10000 extra istället för 42 " tummaren... /M
Postad 09 oktober 2006 - 23:59
Unregistered4099a69a
-
Unregistered4099a69a
-
Amatör
-
-
86 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
/M
<{POST_SNAPBACK}> Hur blir det med en stor skärm och snabba panoreringar ex snabba action scener .. Finns det en risk att man blir "åksjuk" av att sitta på för nära avstånd eller?
Hmm. Börjar bli nyfiken på 46 tummaren.. men.. men.. 10000 extra istället för 42 " tummaren...
/M
<{POST_SNAPBACK}>
10 extra lök ja, men det e inte samma panel. 46 och 52 har mkt mer raffinerade paneler.
Postad 10 oktober 2006 - 00:10
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Mike!
Du har väl varit på bio någon gång?
Lek med tanken hur många knogar du behöver för att täcka 46 tum från den plats du tittar på tv.
Tänk sedan hur långt från bioduken du skulle sitta för att täcka lika mycket med knogarna..
Mac.
Postad 10 oktober 2006 - 05:30
DanielP
-
DanielP
-
Användare
-
-
222 inlägg
Jag kan bara tala för mig själv men 52" är för stort för mig. 46" ligger på absoluta gränsen med tanke på att jag sitter 3m från TV:n. Men ack så dyr den är... I Tyskland finns den visserligen för 29000kr exkl frakt men det är pengar det med... Börjar allvarligt att fundera på om det inte skulle vara en schysstare upplevelse att köpa en 32" HD-Ready för vanlig TV och sen en proj och möblera om hela vardagsrummet så man har max bild och då skulle det bli 6m till duken... hmmm... så mycket att tänka på. 32" TV + proj är iaf billigare än en 46" Sharp.
Postad 10 oktober 2006 - 07:50
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
Jo men 720p är lite för snålt på en projektor tycker jag. När det dyker upp 1080p projektorer i hyfsade priser då ska jag ha en.
Postad 10 oktober 2006 - 08:14
Ampeninjo
-
Ampeninjo
-
Användare
-
-
104 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
/M
<{POST_SNAPBACK}> Hur blir det med en stor skärm och snabba panoreringar ex snabba action scener .. Finns det en risk att man blir "åksjuk" av att sitta på för nära avstånd eller?
Hmm. Börjar bli nyfiken på 46 tummaren.. men.. men.. 10000 extra istället för 42 " tummaren...
/M
<{POST_SNAPBACK}> 10 extra lök ja, men det e inte samma panel. 46 och 52 har mkt mer raffinerade paneler.
<{POST_SNAPBACK}>
Hur fasiken går detta ihop? Hur tänker Sharp när man tar ett sådant beslut att ha en panel med andra egenskaper i en och samma serie? Undra vad folk skulle säga om Volvo valde att på den nya C30 med dieselmotorn så får du en fyrkantig ratt, nja, inte samma sak men ungefär... 42" är det som ligger absolut bäst för mig, både storleksmässigt men också plånboksmässigt, och så kommer en sån här skitsak och pajjar mina drömmar...
Postad 10 oktober 2006 - 08:20
ElMaco
-
ElMaco
-
Lärjunge
-
-
473 inlägg
Ampeninjo:Det kanske är bra bild på den ändå. När den väl kommer till butikerna så kan du avgöra då hur du tycker, men än så borde inte dina drömmar vara krossade. Jag har hört att det ska vara bra bild på den, inte lika bra som 46" men bra ändå. Vill man ha den bästa får man alltid betala lite mer, men i den prisklassen 42" ligger kanske den kommer krossa.
Postad 10 oktober 2006 - 08:57
Unregistered2da6253e
-
Unregistered2da6253e
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Jag som också vill ha en 42".
En fråga till er som kan. Jag har tänkt använda min skärm som datorskärm, endast. Framför allt till surfning, film och spel.
Jag undrar hur det går att spela datorspel på en lcd-tv?
Och om den skärmen kan funka bra för det?
Postad 10 oktober 2006 - 09:10
dawoo
-
dawoo
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Jag har en fråga angående måtten. Det står att djupet på tvn är ca 29cm, det kan inte vara på enbart tvn, självklart är väl det med stativet?
Efter närmare eftertanke, så MÅSTE det vara med stativet, kan inte göra en lcd i dagensläge så tjock
Postad 10 oktober 2006 - 09:30
CaptainMike
-
CaptainMike
-
Användare
-
-
157 inlägg
Mike!
Du har väl varit på bio någon gång? Lek med tanken hur många knogar du behöver för att täcka 46 tum från den plats du tittar på tv. Tänk sedan hur långt från bioduken du skulle sitta för att täcka lika mycket med knogarna..
Mac.
<{POST_SNAPBACK}>
Förvisso, Jag förstår vad du menar men det är ju inte ofta man siter närmare än 2 meter på bio. Skulle vara taskigt och lägga ut lite mer än 30pix på något som kan framkalla "åksjuka" när man sitter och spelar något snabbt actionlir.... 42" tummaren hade varit det bästa.. Det jag tycker är mest anmärkningsvärt är att man har nästan samma specar på 37,46 och 52 .. och att man snålar in på 42"-> undrar vad de tänkte med när den utvecklades.. /Mikael
Redigerat av CaptainMike, 10 oktober 2006 - 09:31.
Postad 10 oktober 2006 - 10:04
Unregistered7a297b68
-
Unregistered7a297b68
-
Beroende
-
-
1 006 inlägg
En fråga till er som kan. Jag har tänkt använda min skärm som datorskärm, endast. Framför allt till surfning, film och spel. Jag undrar hur det går att spela datorspel på en lcd-tv? Och om den skärmen kan funka bra för det?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har en Sharp GA3 par generationer äldre som surf spel film skärm Superbra bild du lär inte bli missnöjd!! Har DVI men har tidigare kört analogt ingen superskillnad men synd att dom lagt av med dvi in pc
Postad 10 oktober 2006 - 10:26
Unregistered4099a69a
-
Unregistered4099a69a
-
Amatör
-
-
86 inlägg
En fråga till er som kan. Jag har tänkt använda min skärm som datorskärm, endast. Framför allt till surfning, film och spel. Jag undrar hur det går att spela datorspel på en lcd-tv? Och om den skärmen kan funka bra för det?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har en Sharp GA3 par generationer äldre som surf spel film skärm Superbra bild du lär inte bli missnöjd!! Har DVI men har tidigare kört analogt ingen superskillnad men synd att dom lagt av med dvi in pc
<{POST_SNAPBACK}>
Rent tekniskt så har dom inte tagigt bort DVI ingången, man får köra med en DVI-HDMI kabel från sin PC för o kunna köra över 1360x768 upplösningar bara. HDMI-interfacet stödjer bara HD-upplösningar dvs 1280x720, 1920x1080 osv. VGA ingången ger lite mer oregelbundna t,ex 1360x768. Är det någon som anser att ja har fel ang åvanstående så gör ett inlägg, detta är min tolkning av situationen.
Postad 10 oktober 2006 - 10:31
CaptainMike
-
CaptainMike
-
Användare
-
-
157 inlägg
Några observationer på sharps kommande 42" skärm("Amerikanska versionen"): Observation 1: ========= "just had my 42D62U delivered today. I"m not sure what you're looking for as far as viewing angles. But, I'm able to view the set at a variety of angles and distances. The only difference is that the images lighten up considerably and the upper and lower bars in letter box range anywhere from grayish to blueish colors depending on viewing height and angle.
This panel definitely looks best when sitting directly in front of it. Unfortunately, I didn't actively evaluate the viewing angle performance of other panels before purchasing this one. But, I do think that Samsung and Sony might be a bit better at off viewing angles.
I can say that the images this panel can produce while sitting directly in front of it are absolutely stunning. I still have yet to completely calibrate this panel.
Hope that helps. "Observation 2: ========= For me personally the viewing angle of the 42 was extremely poor. Anything outside of front and center results in a washed out picture. From my personal experiences, the Samsung 's viewing angles blow this 42" away. I'm limited with my size options due to a built-in entertainment wall. I'm returning this 42" for the Samsung LND4095D. Best of luck everyone!
Observation 3: ========= For the 42" owners, here are my settings:
OPC Off Backlight: +12 Contrast: +32 Brightness: 0 Color: -1 Tint" +8 Sharpness 0
Advanced Menu:
Color Temp: Mid-High Black: On
Unfortunately, I'm still encountering the image washing out when not sitting directly in front of the TV. The store model didn't appear to do this. So, I'm taking this set back. I'm going to go with the 46" model. Hopefully I won't encounter the same issue.
källa: AVSforum /Mikael
Redigerat av CaptainMike, 10 oktober 2006 - 10:59.
Postad 10 oktober 2006 - 13:35
Unregistered2da6253e
-
Unregistered2da6253e
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Hmm jag hänger inte riktigt med. VGA är ju den utgången jag har på mitt grafikkort, så långt är jag med. Men en DVI ingång har jag nog inte? HDMI har jag ju hört talas om, men nån sån ingång har jag nog inte heller? Jag vill alltså köra upplösningen 1920x1080 från datorn. Hur göra?  Kan ni förklara lite närmare? Tack! /pirat
Postad 10 oktober 2006 - 13:47
lobo
-
lobo
-
Mästare
-
-
2 842 inlägg
En liten fundering bara: enligt specen så har ju både 42" och 46" samma viewing angle (176°). Detta har alltså inget att göra med hur bra eller tydlig bilden är ifrån olika vinklar eller?
Jag må vara dum men men....
Postad 10 oktober 2006 - 13:51
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Hmm jag hänger inte riktigt med. VGA är ju den utgången jag har på mitt grafikkort, så långt är jag med. Men en DVI ingång har jag nog inte? HDMI har jag ju hört talas om, men nån sån ingång har jag nog inte heller? Jag vill alltså köra upplösningen 1920x1080 från datorn. Hur göra? Kan ni förklara lite närmare?
Tack!
/pirat
<{POST_SNAPBACK}>
Då behöver du ett nytt grafikkort med DVI eller HDMI.
Postad 10 oktober 2006 - 14:05
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2 603 inlägg
Jösses, 16 sidor om en tv som inte ens finns att köpa i Sverige! Ska bli kul när apparaterna släpps och se hur många som figurerar här som verkligen köper den och hur många som bara är drömmare.....
Postad 10 oktober 2006 - 14:09
Unregistereda8f82565
-
Unregistereda8f82565
-
Forumräv
-
-
660 inlägg
Hur är det med dig själv Phil - köpare eller drömmare?
HS
Postad 10 oktober 2006 - 14:12
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1 919 inlägg
För mig står valet mellan LG 47 " eller Sharp 46", måste se dem i verkligheten först för att avgöra vilken det blir.
// Hifighost
Postad 10 oktober 2006 - 14:13
Kanelbulle
-
Kanelbulle
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
lobo:
Det är antagligen så att konstruktionen är lite olika mellan 42:an och de andra. Det finns ju mycket rykten om att det inte är sharps egna panel i 42:an, detta är bara rykten. Men det skulle ju kunna innebära att bakgrundsbelysningen har lite olika konstruktion.
Jag har en annan 1080p TV (Amoi) och på min kan man se just ett visst "ljusläckage" i tuffare vinklar. Detta är ganska vanligt, har sett det på massor med LCD:er om man går till sin butik och kikar.
Men viewangle:en handlar mer om i vilka vinklar LCD-panelen visar bilden korrekt, min TV har oxå 176 grader. På gamla bärbara datorer var ju betraktningsvinkeln väldigt dålig, panelen liksom "stryps" när man kommer ut en bit. Det ända som förändras här är att bilden kan bli något ljusare (i ganska tuffa vinklar endast).
Hoppas det förklarade lite i alla fall!!
Redigerat av Kanelbulle, 10 oktober 2006 - 14:13.
Postad 10 oktober 2006 - 14:19
Unregistered2da6253e
-
Unregistered2da6253e
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Hmm jag hänger inte riktigt med. VGA är ju den utgången jag har på mitt grafikkort, så långt är jag med. Men en DVI ingång har jag nog inte? HDMI har jag ju hört talas om, men nån sån ingång har jag nog inte heller? Jag vill alltså köra upplösningen 1920x1080 från datorn. Hur göra? Kan ni förklara lite närmare?
Tack!
/pirat
<{POST_SNAPBACK}>
Då behöver du ett nytt grafikkort med DVI eller HDMI.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag kollade upp mitt grafikkort och ser att jag visst har DVI. Hur gör jag då? En conveter till en HDMI och sen in i tv:n? Blir det kvalitétsförlust då? Eller hur bra blir det? Tack igen!
Postad 10 oktober 2006 - 14:47
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2 603 inlägg
Hur är det med dig själv Phil - köpare eller drömmare? 
HS
<{POST_SNAPBACK}>
Ingetdera
Postad 10 oktober 2006 - 14:50
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
Jag kollade upp mitt grafikkort och ser att jag visst har DVI. Hur gör jag då? En conveter till en HDMI och sen in i tv:n? Blir det kvalitétsförlust då? Eller hur bra blir det?
Tack igen!
<{POST_SNAPBACK}>
Det blir inga kvalitetsförluster för att videosignalen är exakt samma i DVI och HDMI. Fördelen med HDMI är att den innehåller även en ljudströmm. Jag har själv kollat efter en konverter mellan DVI och HDMI med dom är så hutlöst dyra. Dom billigaste ligger runt 160-170 spänn och bara för att prova så är det lite dyrt. /Bäckman
Postad 10 oktober 2006 - 14:55
JNilsson
-
JNilsson
-
Användare
-
-
191 inlägg
För mig står valet mellan LG 47 " eller Sharp 46", måste se dem i verkligheten först för att avgöra vilken det blir.
// Hifighost
<{POST_SNAPBACK}>
Samma här fast nu har jag även börjat intressera mig av Sonys KDL-46W2000 ! Hur tror ni Sony står sig mot LG:n å Sharpen?
Postad 10 oktober 2006 - 15:19
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
Jag kollade upp mitt grafikkort och ser att jag visst har DVI. Hur gör jag då? En conveter till en HDMI och sen in i tv:n? Blir det kvalitétsförlust då? Eller hur bra blir det?
Tack igen!
Jag köpte en kabel med dvi i ena änden och hdmi i den andra. Synd jag bara använde den en vecka för att VGA blev mycket bättre
Postad 10 oktober 2006 - 16:08
DanielP
-
DanielP
-
Användare
-
-
222 inlägg
Jösses, 16 sidor om en tv som inte ens finns att köpa i Sverige! Ska bli kul när apparaterna släpps och se hur många som figurerar här som verkligen köper den och hur många som bara är drömmare..... 
<{POST_SNAPBACK}>
Jadu, många av oss skulle redan ha den hemma om inte Sharp (och många andra TV-tillverkare) skulle dras med ständiga förseningar vad gäller deras 1080p-apparater.
Postad 10 oktober 2006 - 16:34
Unregistered7a297b68
-
Unregistered7a297b68
-
Beroende
-
-
1 006 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Jadu, många av oss skulle redan ha den hemma om inte Sharp (och många andra TV-tillverkare) skulle dras med ständiga förseningar vad gäller deras 1080p-apparater.
<{POST_SNAPBACK}>
Man hamnar i en vänte karusell :)Jag hade nästan bestämt mig för Sony X2000 när denna dök upp(52")Ja ger mig fan på att när den börjar säljas i Sverige så kommer det någon annu mer heavy duty modell från Sony osv Och jag som redan lovat bort min plasma hehe På sätt och vis bra med all samling av info innan köp för oss TV nördar ...
Redigerat av Unregistered7a297b68, 10 oktober 2006 - 16:50.
Postad 10 oktober 2006 - 17:25
lobo
-
lobo
-
Mästare
-
-
2 842 inlägg
2st redan beställda (till mig och svärfar) via Expert och leverans i "början" av november, bara att hoppas att den motsvarar mina förväntningar. Fick bra pris iaf och i värsta fall får man väl lämna tillbaxs och byta upp sig till 46:an om den nu ska vara så mycket bättre. Ger mig inte in i spekulationerna allt för mycket utan väntar tills den står på tvbänken och jag ser med egna ögon vad den går för. TV:n ligger iaf rätt i pris i förhållande till prestanda (på pappret sett) Det är antagligen så att konstruktionen är lite olika mellan 42:an och de andra. Det finns ju mycket rykten om att det inte är sharps egna panel i 42:an, detta är bara rykten. Men det skulle ju kunna innebära att bakgrundsbelysningen har lite olika konstruktion.
Jag har en annan 1080p TV (Amoi) och på min kan man se just ett visst "ljusläckage" i tuffare vinklar. Detta är ganska vanligt, har sett det på massor med LCD:er om man går till sin butik och kikar.
Men viewangle:en handlar mer om i vilka vinklar LCD-panelen visar bilden korrekt, min TV har oxå 176 grader. På gamla bärbara datorer var ju betraktningsvinkeln väldigt dålig, panelen liksom "stryps" när man kommer ut en bit. Det ända som förändras här är att bilden kan bli något ljusare (i ganska tuffa vinklar endast).
Hoppas det förklarade lite i alla fall!!
Tackar!
Postad 10 oktober 2006 - 17:32
SlowCheetah
-
SlowCheetah
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Angående den omtalade 42:an...
Har följt tråden på AVS forum ett tag nu och läst det mesta. Där är ju en kille i början av tråden som sett Sharp-modellerna live i alla storlekar, Shinraven kallar han sig.
Han berömmer dom friskt och så och allt låter så himla bra. Det lustiga är att han verkar höja 42:an ännu högre till skyarna än de andra, man får nästan en känsla av det iaf, på sättet han skriver. Om nu 42:an är så dålig som andra sedan skriver, förstår jag inte vad han har sett?
Även om han sett dem ute i ett tält så borde han väl märkt om där var ett problem med 42:an.
Kan det vara så att det finns sämre och bättre exemplar av 42:an??
Som jag sagt tidigare, skall se denna med egna ögon innan jag sågar.
Postad 10 oktober 2006 - 17:44
Unregistered7a297b68
-
Unregistered7a297b68
-
Beroende
-
-
1 006 inlägg
Angående den omtalade 42:an...
Har följt tråden på AVS forum ett tag nu och läst det mesta. Där är ju en kille i början av tråden som sett Sharp-modellerna live i alla storlekar, Shinraven kallar han sig.
Han berömmer dom friskt och så och allt låter så himla bra. Det lustiga är att han verkar höja 42:an ännu högre till skyarna än de andra, man får nästan en känsla av det iaf, på sättet han skriver. Om nu 42:an är så dålig som andra sedan skriver, förstår jag inte vad han har sett?
Även om han sett dem ute i ett tält så borde han väl märkt om där var ett problem med 42:an. Kan det vara så att det finns sämre och bättre exemplar av 42:an??
Som jag sagt tidigare, skall se denna med egna ögon innan jag sågar.
<{POST_SNAPBACK}>
Man får vara uppmärksam på betalada "forumister" av olika företag. Finns säkert.Men har bara läst om det aldrig blivit misstänksam själv.
Postad 10 oktober 2006 - 20:24
Unregisteredc33003e2
-
Unregisteredc33003e2
-
Användare
-
-
112 inlägg
Såg en uppgift om leverans på 46:an. På Voxons hemsida står det leverans början-mitten november. Vet inte om jag orkar vänta så länge.
Postad 10 oktober 2006 - 22:39
Unregistered47efd78c
-
Unregistered47efd78c
-
Veteran
-
-
1 554 inlägg
Det som kanske vore mer relevant med 42" innan man dömmer ut den är att jämnföra den med de andra 42" som kommer ut eller är ute på marknaden. Inte bara i relevans till "att den är sämre än de större sharparna".
Bara en liten reflektion
Postad 10 oktober 2006 - 23:04
SlowCheetah
-
SlowCheetah
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Det som kanske vore mer relevant med 42" innan man dömmer ut den är att jämnföra den med de andra 42" som kommer ut eller är ute på marknaden. Inte bara i relevans till "att den är sämre än de större sharparna".
Bara en liten reflektion 
<{POST_SNAPBACK}>
Håller helt klart med dig. Skulle vilja jämföra denna Sharps 42:a med: LG:s 42LB2RF och Sonys 40W2000. Sonyn 2" mindre dock men man ser väl ingen större skillnad mellan 40 och 42", hoppas jag. Dessa tre modeller är helt klart lika intressanta för mig, då de ligger i ungefär samma prisklass och liknande specs.
Postad 11 oktober 2006 - 06:10
DanielP
-
DanielP
-
Användare
-
-
222 inlägg
Om de bara NÅN gång skulle leverera. Jag börjar snart få grova abstinensbesvär sen min förra 46:are har gått sönder för hela tre månader sedan! Sitter här med en sketen 14-tummare för att iaf kunna se på nyheterna men jag har typ köpt 20 nya DVD-filmer sen min förra TV gick sönder så nu ska det f*n komma nån TV, vid det här laget skiter jag faktiskt i vem som kommer först, LG, Sony, Samsung, Sharp... den som kommer först får mina pengar.... GO GO GO!
Har ju som tidigare nämnt till och med börjat fundera på om jag inte ska riva vardagsrummet och göra det proj-kompatibel och köpa mig en Z5... visserligen inte 1080p men bildstorleken är säkert en grym upplevelse i sig! Men då måste man ju ändå iaf köpa en 32" LCD som man kan ha bakom projektorduken för vanlig tv-tittande. Och då ligger man rent kostnadsmässigt i samma prisklass som en 46" Sharp (som förresten finns för 29000 exkl frakt i Tyskland, om man nu vågar köpa den där TV:n utan att ha sett den och utan att veta vilka eventuella problem som finns med den).
Redigerat av DanielP, 11 oktober 2006 - 06:15.
Postad 11 oktober 2006 - 06:13
p6jkf6tt6n
-
p6jkf6tt6n
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Jepp då var en styck Sharp 46" bokad, skall in till butiken nu i dagarna och lägga lite handpenning på apparaten. Hoppas nu bara inte på att Voxon har rätt och att levdatum fortfarande är oktober "någon gång"...
Postad 11 oktober 2006 - 06:16
DanielP
-
DanielP
-
Användare
-
-
222 inlägg
Jepp då var en styck Sharp 46" bokad, skall in till butiken nu i dagarna och lägga lite handpenning på apparaten. Hoppas nu bara inte på att Voxon har rätt och att levdatum fortfarande är oktober "någon gång"...
<{POST_SNAPBACK}>
Grattis, får man fråga var och till vilket pris? Är det butik så är det väl runt 36/37kkr?
Postad 11 oktober 2006 - 06:36
p6jkf6tt6n
-
p6jkf6tt6n
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Satsar mina pengar på Ljudkällaren... Priset har jag inte diskuterat ännu, men förmodar att det är runt 35k.
Postad 11 oktober 2006 - 08:15
Unregistered2da6253e
-
Unregistered2da6253e
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Tack igen!
<{POST_SNAPBACK}> Det blir inga kvalitetsförluster för att videosignalen är exakt samma i DVI och HDMI. Fördelen med HDMI är att den innehåller även en ljudströmm.
Jag har själv kollat efter en konverter mellan DVI och HDMI med dom är så hutlöst dyra. Dom billigaste ligger runt 160-170 spänn och bara för att prova så är det lite dyrt.
/Bäckman
<{POST_SNAPBACK}>
160-170 spänn är ju ingenting om man köper en tv för över 20.000kr. Men däremot undrar jag vad du menar med "bara för att prova..." ? Menar du att det inte funkar någe bra? Eller? Jag har tänkt använda LCD:n endast som datorskärm, så för mig är det ytterst relevant att det fungerar felfritt att sända videosignal från datorn till skärmen 100% av tiden
Postad 11 oktober 2006 - 08:40
DanielP
-
DanielP
-
Användare
-
-
222 inlägg
Tack igen!
<{POST_SNAPBACK}> Det blir inga kvalitetsförluster för att videosignalen är exakt samma i DVI och HDMI. Fördelen med HDMI är att den innehåller även en ljudströmm.
Jag har själv kollat efter en konverter mellan DVI och HDMI med dom är så hutlöst dyra. Dom billigaste ligger runt 160-170 spänn och bara för att prova så är det lite dyrt.
/Bäckman
<{POST_SNAPBACK}>
160-170 spänn är ju ingenting om man köper en tv för över 20.000kr. Men däremot undrar jag vad du menar med "bara för att prova..." ? Menar du att det inte funkar någe bra? Eller?
Jag har tänkt använda LCD:n endast som datorskärm, så för mig är det ytterst relevant att det fungerar felfritt att sända videosignal från datorn till skärmen 100% av tiden 
<{POST_SNAPBACK}>
Det är egentligen OT men: Vad gäller videosignalen så är strömmarna identiska, själva kabeln skiljer sig dock åt. Det syns framförallt på att det ibland finns bildproblem när man har DVI i ena ändan och HDMI i andra. Varför det är så får ni fråga en fysiker
Postad 11 oktober 2006 - 09:19
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
Tack igen!
/Bäckman
<{POST_SNAPBACK}>
160-170 spänn är ju ingenting om man köper en tv för över 20.000kr. Men däremot undrar jag vad du menar med "bara för att prova..." ? Menar du att det inte funkar någe bra? Eller?
Jag har tänkt använda LCD:n endast som datorskärm, så för mig är det ytterst relevant att det fungerar felfritt att sända videosignal från datorn till skärmen 100% av tiden 
<{POST_SNAPBACK}>
Eftersom den TV som jag äger enligt rapporter inte klarar av att pixelmappa över HDMI så blir det isf bara för att prova. Jag har en Sharp LC-37GA9E stående hemma i vardagsrummet. Köper du en XD1 eller GE1E så kommer du kunna köra HDMI/DVI pixelmappat. Det är ju bekräftat och kommer att ge dig en kalasbild. /Bäckman
Postad 11 oktober 2006 - 09:23
Unregistered2da6253e
-
Unregistered2da6253e
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Tack igen!
/Bäckman
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}> Eftersom den TV som jag äger enligt rapporter inte klarar av att pixelmappa över HDMI så blir det isf bara för att prova. Jag har en Sharp LC-37GA9E stående hemma i vardagsrummet.
Köper du en XD1 eller GE1E så kommer du kunna köra HDMI/DVI pixelmappat. Det är ju bekräftat och kommer att ge dig en kalasbild.
/Bäckman
<{POST_SNAPBACK}>
Ah okey tack! Det var precis det jag ville höra! ^^
Postad 11 oktober 2006 - 10:05
wybbe
-
wybbe
-
Rookie
-
9 inlägg
Hej och hå!!!
Jag fick ett telesamtal från säljaren där jag beställt min 52", han har varit i kontakt
med SHARP i Stockholm angående leveranser av 52"-an och fick som svar att de kommer ut till handeln i slutet av Oktober.
Så ha tålamod....
wybbe
Postad 12 oktober 2006 - 06:59
Unregistered2da6253e
-
Unregistered2da6253e
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Shit jag går och uppdaterar den här tråden typ 2 gånger i minuten. Kan inte TV:n komma snart? Nån som vet nåt nytt?
Postad 12 oktober 2006 - 09:02
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4 026 inlägg
Några bilder på 52" från USA under tiden ni går och väntar
Postad 12 oktober 2006 - 09:19
dawoo
-
dawoo
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Hejsan! Jag vet att denna fråga är väldigt svår, men jag hoppas att jag kan få lite hjälp.
Jag väljer mellan 3 lcd modeller runt 25000:- och har kommit fram till dessa 3.
Sharp 42xd1e
Sony KDL-40w2000
Samsung LE-F71
Dom är ju väldigt lika, men vilken ska man ta. Det är ju lite väntetid på sharp och sony men det kanske är värt att vänta.
ps. Jag tittar mycket på film, har inte några krav på att den ska vara bra som datorskärm.ds
Vilken tycker ni?
/Alexander
Redigerat av dawoo, 12 oktober 2006 - 13:31.
Postad 12 oktober 2006 - 10:04
Unregistered4099a69a
-
Unregistered4099a69a
-
Amatör
-
-
86 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Enda sättet att ta reda på det är att gå o titta på respektive skärm i butik och avgöra där...
Postad 12 oktober 2006 - 10:12
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
Enda sättet att ta reda på det är att gå o titta på respektive skärm i butik och avgöra där...
Tvärtom. Titta inte i butik. Inställningarna på tvapparater i butik är fantastiskt dåliga. Gå efter recensioner på internet istället.
Postad 12 oktober 2006 - 10:30
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Tvärtom. Titta inte i butik. Inställningarna på tvapparater i butik är fantastiskt dåliga. Gå efter recensioner på internet istället.
<{POST_SNAPBACK}>
...eller besök en bra butik.
Postad 12 oktober 2006 - 10:46
Unregistered2da6253e
-
Unregistered2da6253e
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Enda sättet att ta reda på det är att gå o titta på respektive skärm i butik och avgöra där...
<{POST_SNAPBACK}>
Han sa väl aldrig att vi skulle avgöra av bilderna? Han gav oss lite ögongodis medans vi väntar bara
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|