* Officiell Tråd - XTZ 99.25/26/36 *
1922 svar till detta ämne
Postad 16 december 2007 - 08:56
Falken36
-
Falken36
-
Användare
-
-
145 inlägg
Hej!
Jag har läst denna tråd, mycket intressant läsning jag blir lite sugen på att byta ut mina JBL TLX10
från 1989.
jag har en Squeezebox - Försteg Rotel- 2st bryggkopplade Rotel 870 (200 W / kanal)-JBLTLX10
+Thorens vinylsvarv som inte går allt för ofta sedan SB kom in i bilden.
I samma vardagsrum (33 m2) har jag LG 42 Plasma -Bioförstärkare Yamaha YSP-1000-Sub XTZ-99W12
Subben används till Musik/ Film/tv-tittande.
Fråga :
1 tror ni att effekten räcker till för att driva XTZ 99.36?
2 Kan äktenskapet Rotel-XTZ 99.36 vara något?
3 Hur många XTZ 99.36 har sålts i sverige någon som har ett hum?
4 Någon som har några ljud förbättrings förslag DAC eller liknande jag kommer nog uteslutande att använda SB
Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk ?
MVH Falken
Redigerat av Falken36, 16 december 2007 - 15:53.
Postad 16 december 2007 - 11:11
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4 905 inlägg
Hejsan Falken!
200 rotelwatt kommer att räcka gott och väl hehe. Och jag tvivlar inte heller en sekund på att de levererar en hel del ström också.
Jag kör kombon XTZ och classic som låter superbt och classicstegen tycker jag låter rätt neutrala fast ändå med en gnutta värme i det hela. Kombon Rotel och XTZ kan jag inte riktigt uttala mig om men det låter som en väldigt spännande kombination.
XTZ har väl buy and try fortfarande, vilket innebär att du kan köpa hem ett par och testa och blir det inte bra så kan du skicka tillbaka dom.
Dock har jag tyvärr ingen aning om hur många XTZ som sålts men det verkar som att Fyndbörsens lager tog slut rätt snabbt.
Mvh
AlexanderE
Postad 18 december 2007 - 00:46
iThord
-
iThord
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Så där ja,
Kom precis hem med mina nya lätt beggade 99.25:or. Köpet var lite utav en chansning då jag aldrig hört dem. Men jag gillade mina gamla W2MT.
Oj vad mysiga 99.25:orna är! Jag var lite orolig att ljudet skulle verka klent när jag är van vid de stora W2MT:orna, men nä nä. Och vilken detaltrikedom! Nu duger definitvt bara musik i FLAC-formatet. Jag tror jag är nykär.
Nån som vill köpa en par jättefina XTZ 99 W2MT? 2000 spänn vid snabb affär. =)
Postad 19 december 2007 - 20:32
Paganini
-
Paganini
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Tack för alla fina recensioner.
Jag funderar lite granna på kombon xtz - rotel.
tillsammans med
Äger denna ra03 förstärkare och tycker den låter bra. Högtalarna till är Dahlquist DQ8. Dessa är också otroligt prisvärda med en fin diskant. Går riktigt djupt i basen, men saknar dock lite mellanregister, låter lite tunn om man lyssnar på rock/techno. All akustisk musik låter mycket bra, vilket passar mig bra.
Jag har lyssnat på (endast i butik) B&W´s stativare i 600 serien och även cm1. DM685 lät helt ok, trevlig högtalare som verkar kunna äta det mesta. CM1 lät riktigt bra tycker jag! Någon som jämfört dessa med xtz 99.26? Lite samma prisklass.
Till sist lyssnade jag på Dali´s Mentor 1 (12000kr). Dessa är riktigt små och fina med dubbla diskanter, varav en banddiskant. Jag gillade verkligen ljudet på mentor 1... Men tror ni att ljudet i xtz kan vara något sånär liknande som dessa? Nu drevs alla B&W och Dali (såklart på hifiklubben) av denon, som kanske skiljer sig mycket från min Rotel.
Ett annan högtalare som jag lyssnade på i Falun i Lasses hifi var regas stativare r1 som lät riktigt trevligt. Någon xtz ägare som möjligtvis hört dessa och kan slänga in en liten jämförelse?
Som sagt, de bästa stativarna jag hört hittils är Dali Mentor 1. Men efter att blivit indoktrinerad av denna tråd så verkar ju xtz trevliga :-)
Lasse i Falun hade även Monitor Audio PL100 inne. Denna högtalare tyckte han fungerade otroligt väl ihop med sin banddiskant!
Vore kul om någon eventuellt skulle kunna svara på någon av mina funderingar!
Postad 20 december 2007 - 00:54
Unregistered569494e8
-
Unregistered569494e8
-
Forumräv
-
-
690 inlägg
Tack för alla fina recensioner.
Jag funderar lite granna på kombon xtz - rotel.
tillsammans med
Äger denna ra03 förstärkare och tycker den låter bra. Högtalarna till är Dahlquist DQ8. Dessa är också otroligt prisvärda med en fin diskant. Går riktigt djupt i basen, men saknar dock lite mellanregister, låter lite tunn om man lyssnar på rock/techno. All akustisk musik låter mycket bra, vilket passar mig bra.
Jag har lyssnat på (endast i butik) B&W´s stativare i 600 serien och även cm1. DM685 lät helt ok, trevlig högtalare som verkar kunna äta det mesta. CM1 lät riktigt bra tycker jag! Någon som jämfört dessa med xtz 99.26? Lite samma prisklass.
Till sist lyssnade jag på Dali´s Mentor 1 (12000kr). Dessa är riktigt små och fina med dubbla diskanter, varav en banddiskant. Jag gillade verkligen ljudet på mentor 1... Men tror ni att ljudet i xtz kan vara något sånär liknande som dessa? Nu drevs alla B&W och Dali (såklart på hifiklubben) av denon, som kanske skiljer sig mycket från min Rotel.
Ett annan högtalare som jag lyssnade på i Falun i Lasses hifi var regas stativare r1 som lät riktigt trevligt. Någon xtz ägare som möjligtvis hört dessa och kan slänga in en liten jämförelse?
Som sagt, de bästa stativarna jag hört hittils är Dali Mentor 1. Men efter att blivit indoktrinerad av denna tråd så verkar ju xtz trevliga :-)
Lasse i Falun hade även Monitor Audio PL100 inne. Denna högtalare tyckte han fungerade otroligt väl ihop med sin banddiskant!
Vore kul om någon eventuellt skulle kunna svara på någon av mina funderingar!
Prova Ino Audio piP istället........drygt 4 papp så får du mdf-låda, element och lite annat att löda ihop.....superduper!! Anders
Postad 21 december 2007 - 11:25
Graziano
-
Graziano
-
Beroende
-
-
1 191 inlägg
Om du gillar banddiskant får du jue heller inte missa Elac. Modellen nedan här är den jag och många andra äger här på forumet, och alla är extremt nöjda. Ring hifikit.se och hör om dem isf har kvar någon av den modellen till REA priset 5200:-, eftersom det är utgående modell, det har kommit nya där nämligen.
Postad 22 december 2007 - 17:24
Paganini
-
Paganini
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Ja, både piparna och elac är man ju sugen på. Ligger ju i samma prisklass med. Får väl se vilken man får provlyssna först. Någon som kan jämföra 99.26 med elac/pip? Gärna med rotel förstärkare, hehe  Ja just det, någon som tror att combon xtz - rotel kan bli tråkig att lyssna på? Min arcam cd 7se tycker jag hjälper till att få liv i musiken, men ändå!
Postad 02 januari 2008 - 15:17
JHGBaouns
-
JHGBaouns
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Tror ni att någon av mina gamla förstärkare skulle klara 99.36? (Jag kommer uppgradera förstärkaren till en Denon eller Onkyo, ex. 806) Dessa är: Technics SA-DX950 Länk! - 80Watt i 8 ohm eller Yamaha RX-V592RDS Länk! - 75Watt i 8 ohm Eller borde jag kanske satsa på 99.26 tills jag uppgraderat förstärkaren? /Jimmy
Redigerat av JHGBaouns, 03 januari 2008 - 08:34.
Postad 05 januari 2008 - 00:36
peegee08
-
peegee08
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
För Er som äger 99.25 shielded centern varianten, hur tycker ni den funkar rent generellt?
XTZ har lite konstiga förklaringar på varför de valt att ha en center med ett element plus diskanten. Tror att det är R&D besparing det handlar då de enbart skruvat om och vinklat ned diskaten lodrätt på befintliga 99.25.
Men en center måste man ju liktförbannat ha.
Nån som testat en annan center tillsammans med 9-25 eller 36? Kan man ha 25:an på väggen som center? Finns det väggfäste att köpa?
Postad 05 januari 2008 - 12:11
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1 411 inlägg
Ja, både piparna och elac är man ju sugen på. Ligger ju i samma prisklass med. Får väl se vilken man får provlyssna först. Någon som kan jämföra 99.26 med elac/pip? Gärna med rotel förstärkare, hehe Ja just det, någon som tror att combon xtz - rotel kan bli tråkig att lyssna på? Min arcam cd 7se tycker jag hjälper till att få liv i musiken, men ändå!
elac är inte alls dum, ett bra alternativ. lättillgängligt ljud, även om den inte har lika djup bas/basen rullar av tidigare än 99.26. När jag valde så var det referenskaraktären + djupet i basen + fina mellanregistret som avgjorde till 99.26 fördel. Rotel + 99.26 har jag inte testat, men jag har kört Rotel med andra högtalare, och helt klart har den kraft så det räcker. PiP har jag inte lyssnat på nykter, men det är inte intressant för min del att jag bygger och ansvarar för bygget. Jag drar hellre nytta av de pressade tillverkningspriserna i Kina - i kombiniation med kvalititet (!) - än kör DIY. lycka till med ditt val, god fortsättning.
Postad 06 januari 2008 - 17:32
peegee08
-
peegee08
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Jag tycker XTZ´s center är rätt ful så jag frågade om det fanns andra alternativ o fick då svaret att man kan använda
Audio pro Black Vector eller 99 WMT Center.Nån som har testat eller som har åsikter om vilken man bör välja tillsammans med 99.25 eller 99.36 ?
Postad 06 januari 2008 - 17:59
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1 411 inlägg
well, låna hem och prova en/båda är nog det smartaste.
Postad 06 januari 2008 - 22:07
Paganini
-
Paganini
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Ja, både piparna och elac är man ju sugen på. Ligger ju i samma prisklass med. Får väl se vilken man får provlyssna först. Någon som kan jämföra 99.26 med elac/pip? Gärna med rotel förstärkare, hehe Ja just det, någon som tror att combon xtz - rotel kan bli tråkig att lyssna på? Min arcam cd 7se tycker jag hjälper till att få liv i musiken, men ändå!
elac är inte alls dum, ett bra alternativ. lättillgängligt ljud, även om den inte har lika djup bas/basen rullar av tidigare än 99.26. När jag valde så var det referenskaraktären + djupet i basen + fina mellanregistret som avgjorde till 99.26 fördel.
Rotel + 99.26 har jag inte testat, men jag har kört Rotel med andra högtalare, och helt klart har den kraft så det räcker. PiP har jag inte lyssnat på nykter, men det är inte intressant för min del att jag bygger och ansvarar för bygget. Jag drar hellre nytta av de pressade tillverkningspriserna i Kina - i kombiniation med kvalititet (!) - än kör DIY.
lycka till med ditt val, god fortsättning.
Aha, så xtz har mer bas. Detta är ganska viktigt för mig då jag inte har någon subbas. Blir nog att ta hem dessa när man har tid någon gång. Lådkvalitén ska ju vara helt fantastisk med, så bygga eget kanske inte är bästa alternativet då =)
Postad 06 januari 2008 - 23:19
peegee08
-
peegee08
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
well, låna hem och prova en/båda är nog det smartaste.
Ja om ingen annan har testat så gör jag så.
Postad 07 januari 2008 - 15:07
Paganini
-
Paganini
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
En annan sak jag har tänkt på är varför det både 99.25 och 99.26 finns... De har ju olika form på lådorna, som t ex nya audiovector serien S har nu (ej samma form). Är det någon som har lyssnat och jämfört ljudet på 99.25 resp 99.26?
Postad 08 januari 2008 - 12:01
JeppeN
-
JeppeN
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Jag tror att designen på 99.26 är till för de som i likhet med mig har sambos som inte förstår att högtalare INTE är till för att ställa blommor, värmeljus, rökelse, tomtar och annat krafs på! 
Om jag väljer XTZ-spåret när jag uppgraderar blir det helt klart 26:orna för mig!
Postad 08 januari 2008 - 16:12
Paganini
-
Paganini
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Jag tror att designen på 99.26 är till för de som i likhet med mig har sambos som inte förstår att högtalare INTE är till för att ställa blommor, värmeljus, rökelse, tomtar och annat krafs på!  Om jag väljer XTZ-spåret när jag uppgraderar blir det helt klart 26:orna för mig! 
Haha, ja det var ju någonting att tänka på. Tycker bara att formen på dem är så jäkla ful... Men jag har bara sett bildern på dem. Men det borde ju låta lite annorluna tycker jag...
Postad 09 januari 2008 - 06:53
JeppeN
-
JeppeN
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Sen finns det ju en mer vetenskaplig anledning enligt XTS:s hemsida:
"Pyramidformen ger inte bara en estetiskt snygg form utan är också en ljudmässig fördel då icke parallella väggar dämpar egenresonanser i lådan."
Spontant tror jag dock att det har mindre betydelse i detta fall då båda varianterna är relativt små och enligt uppgift väldigt stumma, då tror jag inte att det blir så mycket egenresonanser i något fall. Men jag betonar att jag TROR, har varken kunskap eller utrustning att backa upp min ståndpunkt!
Så jag tror nog största anledningen är min första teori!
Jag tycker personligen att 26:an är snyggare, däremot tycker jag att fronten ser ut att luta lite uppåt vilket borde vara sämre om man sitter lite långt ifrån högtalaren, men det kanske är så pass lite att det inte gör någon skillnad.
Postad 14 januari 2008 - 15:35
PeeGee99
-
PeeGee99
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Ringde leverantören i fredags och det är forfarande 5-6 veckors leveranstid på 99.36.....lite tröttsamt.
Man får kanske handla något annat märke eller ta 99.25/26 istället.
Postad 14 januari 2008 - 16:09
Kent Johansson
-
Kent Johansson
-
Beroende
-
-
1 091 inlägg
Ringde leverantören i fredags och det är forfarande 5-6 veckors leveranstid på 99.36.....lite tröttsamt. Man får kanske handla något annat märke eller ta 99.25/26 istället.
Tycker du ska invänta 36:orna om du bestämt dig för dem - dumt att kompromissa bara för att man drabbas av otålighet. Alternativet är som du skriver - ett par .25/26-stativare istället. Jag är alltjämt sjukt nöjd med mina .36:or
Postad 14 januari 2008 - 17:06
herge
-
herge
-
Användare
-
-
203 inlägg
är det någon som jämfört 99.25/26 med "lillbror" 99.21/22 och hört hur pass stor skillnad det är? Min fråga är helt enkelt ifall 99.25/26 verkligen är värda 3000:- extra d.v.s. nästan det dubbla. (låter de verkligen dubbelt så bra?  )
Jag vill köpa något som låter fint och som referens nu har jag ett par XTZ front 80 så det borde ju vara ett uppsving oavsett vilka jag köper men som sagt är det värt dom extra pengar som det skiljer mellan 25/26 och 21/22? Jag hade gärna tagit en tur till fyndbörsens demobutik men det är lite långt och den dagen jag skulle ha tid med det så har de nog hunnit ta dessa högtalare ur sortimentet  Är det någon som gjort en seriös jämförelse? Verkar inte vara så många som köpt (inte som diskuterera dem i varje fall) dessa högtalare utan alla hoppar rakt över 25/26 och 36!?
// Ulf
Postad 15 januari 2008 - 20:31
Unregistered6819cc18
-
Unregistered6819cc18
-
Forumräv
-
-
584 inlägg
Hej alla,
Jag var nere hos Fyndbörsen idag och lyssnade på högtalarna 99.26 en halvtimma. Hann med en liten test av 99.36. Körde med XTZ-integrerade förstärkare. Måste säga att detta är en prisvärd högtalare. Låter lite i ljudet som Monitor Audio Gold Series som jag hade förut. Spelar lite framåt, "in your face". Det senaste året har jag kört Dynaudio och de högtalarna har ju en helt annan karaktär, spelar långt bak. Så kontrasten blir lite stor, behöver vänja mig.
Nu räcker inte en halvtimma för att bedömma dessa fullt ut. Men det bästa köpet måste vara 99.36. Skulle vara så intressant om någon tidning kunde göra en test av XTZ mot Audiovector och Monitor Audio...
OM man är på jakt efter nya högtalare i prisklassen måste man testa dessa innan man går och köper något annat.
Postad 20 januari 2008 - 10:07
Mastermind
-
Mastermind
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Har en gammal v450 yamaha hemmabio stärkare kommer jag att kunna driva xtz med den ? Eller kastar jag pengar i skön på högtalarna med den kombinationen=???
Postad 20 januari 2008 - 11:41
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4 905 inlägg
Hejsan Mastermind!
Vilken modell hade du tänkt driva med din 450? Har drivit mina 99.36 med min 750 med väldigt gott resultat, blev faktiskt lite överraskad över hur bra den drev dem.
Men de behöver ändå en lite mer bigger and more powerful stärkare för att komma till sin rätt.
Postad 20 januari 2008 - 21:23
Unregistered840e5864
-
Unregistered840e5864
-
Forumräv
-
-
628 inlägg
Hej!
Undrar om det finns någon i Stockholm som har ett par 99.36. och som skulle kunna tänka sig att erbjuda en liten provlyssning ?? Skicka ett Pma i så fall
Postad 26 januari 2008 - 21:28
Unregisteredb8bcc3ae
-
Unregisteredb8bcc3ae
-
Användare
-
-
127 inlägg
Tror ni 99.25:orna skulle passa tillsammans med en Denon 3808:a?
Postad 29 januari 2008 - 19:59
herge
-
herge
-
Användare
-
-
203 inlägg
ett par 99.25 är på väg och nästa månad blir det Onkyo 805 för att få lite ström till dem! Fram till dess får dom dras med min Yamaha RX-V450. Kan man bi-ampa genom att ta A+B kanalen på Yamahan sålänge? De flesta brukar ju ta de två extra bakkanlerna men denna stärkare har bara 6.1 så det alternativet går ju dessvärre bort. Vad tror ni?
Postad 29 januari 2008 - 21:47
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4 905 inlägg
Nej det kommer inte att göra någon nytta då A och B utgångarna ligger på samma slutsteg. Däremot kan du ju med lätthet Bi-Wira
Mvh
AlexanderE
Postad 30 januari 2008 - 09:11
herge
-
herge
-
Användare
-
-
203 inlägg
Nej det kommer inte att göra någon nytta då A och B utgångarna ligger på samma slutsteg. Däremot kan du ju med lätthet Bi-Wira
Mvh AlexanderE
jäkligt sant  Bi-wira känns mest som hokuspokus, får bli att skynda sig lite med 805:an istället.
Postad 30 januari 2008 - 14:26
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2 714 inlägg
Skaffa en riktig 2-kanalare i stället så får du ut mycket mer.
Bi-Amp med en receiver ger marginella skillnader eller inga alls. Alla drivna kanaler går ju på samma trafo kondingbank vilket innebär att trissorna får mindre ström över lag
Postad 02 februari 2008 - 00:23
surfmatte
-
surfmatte
-
Rookie
-
8 inlägg
Halloj,
Har precis beställt en Denon AVR-3808 och måste skaffa några högtalare. Är det någon som har erfarenhet
av att driva XTZ 99.25 + en W12 sub med Denon? Funkar det och låter det bra?
// Matte
Postad 02 februari 2008 - 12:26
goas
-
goas
-
Rookie
-
3 inlägg
Nu börjar det närma sig ett köp och jag är grymt sugen att lyssna på 99.25/26 eller kanske t.om 36.
Är det någon i Linköpingsområdet som har ett par och kan erbjuda en provlyssning?
Mvh David.
Postad 02 februari 2008 - 13:48
herge
-
herge
-
Användare
-
-
203 inlägg
ok så nu har man fått hem sina 99.25 som man längtat så efter MEN jag är fan inte nöjd. Kan inte säga riktigt vad det är men tycker diskanten är väldigt instängd och burkig och det var inte alls vad jag hade förväntat mig.
Problemet är att förusättningarna för tillfället kanske inte är ultimata, just nu kör jag fortfarande med mina gamla Yamaha RX-V450 som garanterat är för strömsvag samt så har jag bara tillgång till musik via mp3 (för visso i bra kvalitet) från datorn. En Onkyo 805 ska beställas MEN blir det verkligen så mycket bättre med ny stärkare? Börjar fundera på om dessa högtalare var värda sitt pris.
Kör fillfället med diskanten ställd på +4 db på högtalarna samt+8 på stärkaren och det låter väl hyffsat nu men som sagt är lite tveksam. Basen däremot är över all förväntan och spelar extremt bra för en sådan här i sammanhanget liten högtalre.
Har bara gett dom ca. 20h inspelning än så länge så kanske kommer de sakta men säkert spela bättre. Har ni något bra referensmaterial som man kan lyssna på om man vill labba lite med diskantnivåer och så?
Postad 02 februari 2008 - 15:13
Holmqvist
-
Holmqvist
-
Användare
-
-
167 inlägg
ok så nu har man fått hem sina 99.25 som man längtat så efter MEN jag är fan inte nöjd. Kan inte säga riktigt vad det är men tycker diskanten är väldigt instängd och burkig och det var inte alls vad jag hade förväntat mig.
Problemet är att förusättningarna för tillfället kanske inte är ultimata, just nu kör jag fortfarande med mina gamla Yamaha RX-V450 som garanterat är för strömsvag samt så har jag bara tillgång till musik via mp3 (för visso i bra kvalitet) från datorn. En Onkyo 805 ska beställas MEN blir det verkligen så mycket bättre med ny stärkare? Börjar fundera på om dessa högtalare var värda sitt pris.
Kör fillfället med diskanten ställd på +4 db på högtalarna samt+8 på stärkaren och det låter väl hyffsat nu men som sagt är lite tveksam. Basen däremot är över all förväntan och spelar extremt bra för en sådan här i sammanhanget liten högtalre.
Har bara gett dom ca. 20h inspelning än så länge så kanske kommer de sakta men säkert spela bättre. Har ni något bra referensmaterial som man kan lyssna på om man vill labba lite med diskantnivåer och så?
Med den stärken och MP3 blir det förmodligen bara skräpljud tyvärr - skit in skit ut som det brukar heta. Med Onkyo 805 blir det en helt annan sak plus att högtalarna behöver lite eller mycket inspelningstid - det varierar.
Postad 03 februari 2008 - 11:21
Unregistered75fd19d5
-
Unregistered75fd19d5
-
Amatör
-
-
76 inlägg
När du har spelat in dom kommer det "instängda" att släppa. Hade precis samma känsla när jag först kopplade in mina 99.36or
Postad 03 februari 2008 - 12:10
herge
-
herge
-
Användare
-
-
203 inlägg
ok låter fint det, får ge dem lite mer inspelning helt enkelt!
Postad 06 februari 2008 - 12:03
Unregisteredcab460d8
-
Unregisteredcab460d8
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Någon som jämfört 99.32 med 99.36, stora skillnader?
Verkar vara väldigt lika, har 36'an ersatt 32'an eller ska båda finnas kvar?
Postad 06 februari 2008 - 12:42
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Någon som jämfört 99.32 med 99.36, stora skillnader?
Verkar vara väldigt lika, har 36'an ersatt 32'an eller ska båda finnas kvar?
32'an är lillebror till 36'an, sitter lite billigare element i den, lådan är samma, delningsfiltret tror jag också är samma.
Postad 09 februari 2008 - 14:45
iThord
-
iThord
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Nu finns det lite bilder uppe i mitt galleri på min 99.25 setup. Måste också säga att det låter riktigt trevligt nu när prylarna börjar bli inspelade. https://www.minhembio.com/iThord
Postad 09 februari 2008 - 15:28
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4 905 inlägg
Ser riktigt nice ut!
XTZ stativarna ser riktigt biffiga ut.
Postad 09 februari 2008 - 20:36
Unregistered32f0b602
-
Unregistered32f0b602
-
Mästare
-
-
3 086 inlägg
Någon med xtz-stativare som bor i Stockholm och som kan tänka sig att bjuda på en provlyssning......
Postad 10 februari 2008 - 22:34
Ödlan
-
Ödlan
-
Användare
-
-
146 inlägg
ok låter fint det, får ge dem lite mer inspelning helt enkelt!
Jodå det måste du men... Yamahan är en riktig klenis ( 85W vid 8 Ohm ) ! Du måste också vänta på den riktiga stärkaren för att det ska bli rättvist. Själv har jag en 1400 RDS och lika krävande högtalare och det räcker liksom inte helt ( 110W vid 8 Ohm ) med dom sketna slutstegen. Däremot tänker jag låta den bi-ampa med 1800'an när jag får råd att köpa den. Det kanske kan lätta upp lite. Du skulle också kunna prova att bi-ampa med XTZ's egen klass D-stärkare. där finns det rätt sorts klös  Såå, varför Yamaha över huvud taget då? Jo, dom har de bästa förstegen som finns att tillgå för dom pengarna. så bra att man kan leva ett tag med dom taskiga slutstegen.
Redigerat av Ödlan, 10 februari 2008 - 22:37.
Postad 17 februari 2008 - 21:19
Paganini
-
Paganini
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Nu jag lyssnat på dessa och kan säga att jag aldrig tänker köpa dessa. Höll nästan på att beställa ett par efter att läst så mycket gott om dem, men herregud vad glad jag är för att få hört dem nu i verkligheten. Hörde den med xtz förstärkare (första modellen) och min rotel ra 03. Cd var arcam alpha 7 se. Ixos kablar (100kr/m). Van den hul signalkabel.
Det lät verkligen skit. Livlöst och tråkigt. Oengagerande och tråkigt. Ganska mycket bas, men väldigt tråkig bas. Diskant som lät men var tråkig. Min kompis var lite bekymmrad över att han inte hade någon attack i ljudet.
+stort ljud
+försvann ganska bra
+röster lät okej
-attacklös, tråkig!
-menlös diskant som ej vet hur olika instrument låter
-funkar varken på rock eller klassisk musik etc
I ett tidigare inägg nämnde jag ett par högtalare som jag nu hört igen och inte heller kan tänka mig att äga. Vill du ha en musikalisk högtalare så kolla in hifiart eller audio concept, tycker de har mycket bra högtalare till humana priser.
Tack för mig
Postad 18 februari 2008 - 10:32
kåke
-
kåke
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej, har lagt upp bilder i mitt album på bla mina 99.26or för den som är intresserad. Mkt nöjd med mina grejer för övrigt!
Postad 27 februari 2008 - 19:32
herge
-
herge
-
Användare
-
-
203 inlägg
nej min själ jag är absolut inte nöjd med 99.25orna, mina är SJUKT instängda, diskanten låter som en burk. T.o.m. min tondöva flickvän tycker dom låter burkiga och instängda och föredrar datorhögtalarna
Jag kör fortfarande med min gamla och mycket strömsvaga Yamaha RXV-450 men är på g att beställa en Onkyo 805. Gör inte 805:an någon skillnad så åker högtalarna ut ögonaböj. Lite synd för jag vill så gärna gilla dem eftersom jag gillat XTZ sedan tidigare. Matar dom med FLAC via Squeezeboxen så ljudkällan är inga större problem med vill jag tro, jag hoppas på det bästa!
Snälla säg att det kommer låta mycket mycket bättre med ny stärkare  Ska köpa riktigt fin högtalarekabel för bi-amping också.
Postad 28 februari 2008 - 14:06
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4 905 inlägg
Synd att varken du eller din flickvän inte gillade ljudet i XTZorna.. men de va helt enkelt inga högtalare för er. Har svårt att tro att det skulle bli en SÅ stor skillnad i förstärkeribytet som du verkar beskriva.
Själv tycker jag inte alls mina låter burkiga eller instängda.
Postad 28 februari 2008 - 21:06
Unregistered9c153ded
-
Unregistered9c153ded
-
Rookie
-
6 inlägg
Svar till Herge
Du säger att "burkarna" låter sjukt instängt. Har du verkligen givit dem tillräckligt lång inspelningstid???. Låt dem gå minst 100 timmar så kommer det med all säkerhet att låta mycket bättre. Dessutom använd alltid en bra cd-spelare med originalcd när du utvärderar hifiprodukter.
Postad 28 februari 2008 - 21:39
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1 411 inlägg
jag tyckte det var stor skillnad mellan en liten yamaha receiver och en bra stereostärkare på 99.25/26.
Postad 29 februari 2008 - 08:11
herge
-
herge
-
Användare
-
-
203 inlägg
har haft dom i ca. en månad så 100h har dom lätt fått spela. Jag ger dom lite tid till
Sen är det klart man ska använda fin elektronik med bra källor när man utvärderar en ny produkt men herregud jag matar dom med helt okomprimerad FLAC via squeezeboxen (bra kablar) så jag vill ju inte påstå att det skulle göra EXTREM skillnad att sätta in en bra CD-spelare. Köper stärkare såfort jag kommer hem från vietnam så får vi se om det gör någon skillnad. Ska även köpa lite finare kabel för bi-amping (Xindak) så får vi se vad det hjälper
Återkommer med svar om ca. en månad!
Postad 01 mars 2008 - 07:28
Unregisteredacabe273
-
Unregisteredacabe273
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
nej min själ jag är absolut inte nöjd med 99.25orna, mina är SJUKT instängda, diskanten låter som en burk. T.o.m. min tondöva flickvän tycker dom låter burkiga och instängda och föredrar datorhögtalarna
Jag kör fortfarande med min gamla och mycket strömsvaga Yamaha RXV-450 men är på g att beställa en Onkyo 805. Gör inte 805:an någon skillnad så åker högtalarna ut ögonaböj. Lite synd för jag vill så gärna gilla dem eftersom jag gillat XTZ sedan tidigare. Matar dom med FLAC via Squeezeboxen så ljudkällan är inga större problem med vill jag tro, jag hoppas på det bästa!
Snälla säg att det kommer låta mycket mycket bättre med ny stärkare Ska köpa riktigt fin högtalarekabel för bi-amping också.
Antingen är det fel på högtalarna eller så är det bara så att de inte kommer överens med den enkla elektroniken du erbjuder dem. Kan intyga att dessa högtalare ÄR bra tillsammans med rätt elektronik. De är dock relativt kräsna och spelar mycket avslöjande. Tror nog att du får fundera på att uppgradera din elektronik. Håller dock med om att ljudet släpper avsevärt efter ca: 100 timmars inspelning. Nöt på och testa gärna med lite bättre elektronik innan du byter ut dem ;-)
Redigerat av Unregisteredacabe273, 01 mars 2008 - 11:51.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|