Panasonic PT-AE4000
(Projektorer)
|
8
|
(37)
|
Inga priser |
Postad 27 November 2009 - 13:45
Postad 27 November 2009 - 13:56
All parallellimport är inte olaglig och defiitivt inte inom EU. Däremot kan det vara det om varan importerats från ett land utanför EU.Jag sa inte att importera var olagligt. Jag sa att parallellimportera är olagligt. Läs Silhouette-domen om du inte förstår
/Andreas
http://www.eu-upplys...arallellimport/
Postad 27 November 2009 - 14:03
Förstår inte hur detta har med import av projar från USA har med detta att göra .
Postad 27 November 2009 - 14:45
All parallellimport är inte olaglig och defiitivt inte inom EU. Däremot kan det vara det om varan importerats från ett land utanför EU.
http://www.eu-upplys...arallellimport/
Om du läser var jag skrivit så är det PRECIS det jag nämnda!
Postad 27 November 2009 - 14:50
Jag blev inte heller klokare av den domen . Som jag tolkade det så var det ett Östrikiskt bolag som exporterade glasögon & som sedan ett annat bolag importerade tbx in i landet .
Förstår inte hur detta har med import av projar från USA har med detta att göra .
Det spelar väl ingen roll om det är projar, glasögon eller ngt annat.
Det domen handlar om är att man gått förbi generalagenten och skött en egen parallellimport. Silhouette stämde dem och fick rätt.
Jag citerar från riksbankens hemsida:
Ett annat bakslag för frihandeln är EU:s stopp för parallellimport från ett land utanför EU, enligt den s.k. Silhouette-domen. Parallellimport är ett sätt för importörer att undvika den prisdiskriminering som märkesvaruproducenter använder för att ta ut så höga priser som möjligt i varje enskilt land. Konkurrensverket visar i en studie att 60 procent av den svenska parallellimporten kommer just från länder utanför EU och att denna typ av import har pressat priserna med 10-30 procent för varor som bildelar, kläder, skor och läkemedel. Ett beslut om att åter tillåta parallellimport skulle alltså gynna konsumenterna påtagligt. Konkurrensverket menar att det skulle innebära hela 0,4 procentenheter på KPI, eller ca 1000 kronor per hushåll i Sverige.
Postad 27 November 2009 - 18:12
Jag pratade med en återförsäljare igår som frågat en Panasonic säljare om den stora prisskillnaden mellan USA och Europa och svaret var att priset till en region, typ USA eller Europa, baseras på försäljningsvolymen och och då är Europa en väldigt liten marknad i jämförelse med USA. I USA säljs det tydligen mer projjar i prisklassen 100-200 000:- än det säljs projjar i 20-30 000:- klassen i Europa vilken då alltså medför att återförsäljare i USA får köpa in projjar för ett betydligt mindre pris än här i Europa.
Egen reflektion:
Med detta tänk kommer volymen aldrig att öka i Europa men Panasonic kanske inte tycker att Europa är en marknad värd att satsa på. Om de satt ae4000 till ett pris på 20-22 000:- i Europa hade de förmodligen ökat volymerna rejält och förmodligen tjänat mer pengar också. Jag tror de inte förstått att vi konsumenter idag har stor koll iom suveräna forum som detta. Bara att hoppas att Panasonic ändrar sig, iaf till nästa år, men har tyvärr svårt att tro det om de nu tycker att de säljer så lite projjar i Europa så att denna region inte är värd att satsa på. Dock är det ju som sagt inte konstigt att förstå varför de säljer så lite med deras sjuka prissättning. De enda som blir glada av detta är ju konkurrenterna som nu får sälja betydligt mer projjar än de fått om ae4000 hade haft rätt pris även här.
EDIT: Stavfel
Ursäkta franskan - men tacka fan att europa inte är en marknad för projektorer - alla som inte är helt tappade bakom vagnen har, är i full färd med, eller kommer att köpa sina projektorer raka spåret från u-landet U.S.A.
Naturligtvis finns ingen marknad här, inte ens Panasonic kan vara så ignoranta att dom inte ser fakta, tom gravt förståndshandikappade svenskar köper U.S. eftersom Sverige ÄR USA marknaden!!!
INGEN kan vara så ###### blåst att inte göra kopplingen...
/Silverbullit
PS. Man kan köpa den för 18.500:- på blocket nu, hemma i lager. Svenska Panasonic pissar fortfarande sina svenska anhängare på ryggen och hävdar tjurskalligt att det regnar...
Redigerat av Unregistered39a85909, 27 November 2009 - 18:15.
Postad 27 November 2009 - 19:00
PS. Man kan köpa den för 18.500:- på blocket nu, hemma i lager. Svenska Panasonic pissar fortfarande sina svenska anhängare på ryggen och hävdar tjurskalligt att det regnar...
18.500,- jaha? Det låter ju kanon men läs resten av texten i annonsen:
"...Priset inkluderar frakt hem till dig men eventuell tull/moms står köparen för."
Hur seriöst verkar det?
Redigerat av 50plus, 27 November 2009 - 19:06.
Postad 28 November 2009 - 01:27
Oavsett hur vi vrider o vänder så kommer förmodligen inte Panna ändra sin strategi då de säkert skrattar sig lyckliga ända till kontot på de som väljer att köpa den under de förutsättningar som råder här hemma. Vet att de återförsäljare som har produkten på lager, och dom är tydligen få, inte har någon vidare högre eller lägre marginal på denna produkt än motsvarande ifrån andra tillverkare.
Man kan ju givetvis undra hur faan de resonerar, men alla fungerande mynt har två sidor, så det kanske är nått vettigt som kommer ut av detta i slutändan? Vi får väl se hur de andra tillverkarna ser på saken, både på Skandinavien marknaden och i den, enligt Panna, prio 1 marknaden Usa...
Hursomhelst, alla inlägg med bojkott o gnäll tror jag inte rör om i grytan så de bryr sig. Troligtvis tråkigare bara för de seriösa återförsäljare som faktiskt "tar kostnaden" och har en demo eller lagervara av denna projj. Tråkigt hade ju varit om dom inte valde att ha den överhuvudtaget, då kunde vi som är beredda att betala inte få avgöra skillnader e.c.t
Finns det säkert nån som tycker det skulle vara perfekt om både kunder och återförsäljare hade bojkottat totalt så kanske Panasonic hade ändrat sig?! Men icke.... Vi kommer sakterliga se en prisjustrering framöver, men tills dess: Beställ projjan från en seriös handlare o pyttsa de det kostar, oavsett om ni väljer att köpa den i Usa eller inte...
Följer intresserad tråden för att se era omdömmen och hur det har gått då jag själv är supernöjd med min och återigen bara kan rekomendera er att slå till. Vem vet, dom j#vlarna kanske "stryper" prissättningen och höjjer en smula i staterna snart?
Postad 28 November 2009 - 09:26
Blir nog Epson eller Mitsubishi istället. Möjligen Sony...
//P
Postad 28 November 2009 - 11:55
Är snart på gång att köpa FullHD proj och är inte sugen på att importera, så Pana faller bort. Hade prissättningen varit enhetlig på ungefär 30k worldwide så hade jag kanske övervägt den, men nu stryker jag den. Synd, det är säkert en jättebra proj...
Blir nog Epson eller Mitsubishi istället. Möjligen Sony...
//P
Det är intressant att man resonerar på det sättet men det gör jag med :-) Att köpa AE4000 för svenskt fullpris är uteslutet nu när man vet vad den kostar i USA. Och bisarrt nog är inte AE3000 för 20000kr lika intressant längre eftersom även det känns mycket i jämförelse med att importera en AE4000... Och då återstår bara konkurrenterna om man inte vill privatimportera :-) Bra jobbat Panasonic!
Postad 28 November 2009 - 14:35
Jag hade nog kunnat tänka mig att importera från "riktig" butik i US, men det har ju Pana satt stopp för och det är just deras aktiva försvårande för kunder i europa som får mig förbannad. De hade ju lika gärna kunnat konstaterat att det skickas en del till europa och sen struntat i det och glatt sig åt sålda enheter. Istället kontaktar de återförsäljarna och hotar med att strypa leveranserna om de inte rättar in sig i ledet. Jag är måhända naiv och detta förekommer säkert på massor av produkter, men det blir ingen Pana för mig. Hur jag gör med teveköpet som ska ske inom 1-2 år vet jag inte, men det här stärker ju inte Panas chanser i det racet heller...Det är intressant att man resonerar på det sättet men det gör jag med :-) Att köpa AE4000 för svenskt fullpris är uteslutet nu när man vet vad den kostar i USA. Och bisarrt nog är inte AE3000 för 20000kr lika intressant längre eftersom även det känns mycket i jämförelse med att importera en AE4000... Och då återstår bara konkurrenterna om man inte vill privatimportera :-) Bra jobbat Panasonic!
//P
Postad 28 November 2009 - 15:17
Det är intressant att man resonerar på det sättet men det gör jag med :-) Att köpa AE4000 för svenskt fullpris är uteslutet nu när man vet vad den kostar i USA. Och bisarrt nog är inte AE3000 för 20000kr lika intressant längre eftersom även det känns mycket i jämförelse med att importera en AE4000... Och då återstår bara konkurrenterna om man inte vill privatimportera :-) Bra jobbat Panasonic!
Frågan borde väl vara egentligen, skall man välja en produkt som passar in på ens eget krav, behov e.c.t?? Visst suger det att den finns någonsstans billigare. I det här fallet rätt så mycket tyvärr...Men blir det ett sämre köp helt plötsligt? Prisvärde, det är en annan sak...
Men det är ju fortfarande en sjukt bra produkt, att välja 3000 modellen som har gått ner i pris och är fortfarande i mitt tycke iallafall bäst i den prisklassen är bra val. Man kan ju jämföra det med andra kapitalvaror och det är samma sak där: Jag själv har en Raptor 700 som jag härjar i skogen med, skall jag börja jämföra vad endurokläderna eller delar till hjulingen kostar i usa så blir det ju lika skrattretande som i det här fallet. Det är bara att inse, skillnader kommer det att vara på olika marknader o.s.v
Att man inte vill köpa import och strula med det är en sak, det ville inte jag så därför köpte jag projjen hos den återförsäljare jag är trogen och får suverän service hos...
MEN faktum kvarstår. Blir produkten inte prisvärd?, blir den sämre helt plötsligt? Är det ett sämre alternativ för att de finns nån därute som betalar mindre än jag/du? Vänd på steken och tänk på att det kanske är så att de "andra" tillverkarna som behöver en spark i röven då de har kanske högre marginal, ligger högt i prisjustreringarna m.m
Att Epson, Benq, Sony eller vad de nu må vara kanske inte ändå är lika bra i ens eget val av projja??
Inte för att vara för provocerande nu, förstå mig rätt alla som läser tråden, men det e faktiskt inget nytt med att det kan skilja på upp till 100% i prisskillnad på produkter beroende på vart man köper dessa, ibland faktiskt ännu mer imellanåt.... Jantelagen kan vara grym ibland...
Postad 29 November 2009 - 10:37
Personligen tycker jag inte att den känns prisvärd när den säljs för drygt 10k mindre i USA. De lär ju inte sälja den med förlust villket då innebär att de har en sjukt bra vinst i Europa på produkten. Och angående spark i röven till de andra tillverkarna...tycker personligen de är mer "fair" mot sina kunder eftersom de har någorlunda enhetliga priser på de olika marknaderna. Dock, det som gör att jag väljer bort Pana är att de så aktivt har valt att sätta press på återförsäljarledet att upphöra med, den i sammanhanget förmodligen ganska blygsamma, exporten av projektorn. Jag menar, hur stor andel av totalt antal sålda enheter kan man uppskatta till export? Det måste handla om promille...MEN faktum kvarstår. Blir produkten inte prisvärd?, blir den sämre helt plötsligt? Är det ett sämre alternativ för att de finns nån därute som betalar mindre än jag/du? Vänd på steken och tänk på att det kanske är så att de "andra" tillverkarna som behöver en spark i röven då de har kanske högre marginal, ligger högt i prisjustreringarna m.m
//P
Postad 29 November 2009 - 12:33
Panasonic får anses som uteslutet numera inom en rad
elektronikprodukter. Bådar inte gott när man totalt nervärderar
konsumenter i en hel världsdel.
Var spikad på PT-AE4000 men kör nog på Epson TW3500 trots
att den inte fått lika bra betyg som pannan(men halva priset dock).
Kan för övrigt som jag läst i annan tråd hålla med om att supporten
panasonic tillhandahåller är högst bristfällig.
Fick vända mig till en privat firma för att få ett svar(Har redan
en äldre "panna".)
Mvh
"Sooolooong Panasonic"
Postad 29 November 2009 - 12:36
Postad 29 November 2009 - 21:32
Angående supporten har jag ingen aning, men vet med säkerhet att alla företag (nåja, nästan alla...) har som fämsta mål att tjäna pengar. Och som sagt, då tycker jag en schystare approach är en någorlunda enhetlig prissättning...oavsett marknad. Visst köper jag att produkter kostar olika mycket i olika länder, men i detta fall är det löjligt...Epson är inte heller bra på supporten och deras " bara tjäna en massa pengar policy " är åt H......
//P
Postad 30 November 2009 - 02:23
Haft problem med Panna tidigare, så räknar kallt med att tvingas använda garantin, och plötsligt krymper importmarginalerna... *orkar inte fundera längre*
Men det känns helt sinnessjukt att pröjsa 30k för en 13k projje!!!
Nu ska jag lista ut hur bred duk jag kan ha (rummet är 4,2 meter) och vilken höjd för att få 2,35:1 funktionen att smida...
Någon som har någon bra länk som reder ut höjd och dukstorleksdilemmat?
(Skulle gärna fixa allt klart tills den anländer.)
/Silverbullit
Redigerat av Unregistered39a85909, 30 November 2009 - 02:24.
Postad 30 November 2009 - 10:17
Du får nog ändå lägga på tull och moms på det amerikanska priset för att kunna jämföra. Sen är dollarkursen mycket närmre 7:- än 6:50. Det ger ett pris på 17 500:- 20 000:- beroende på tullsats. Fortfarande en stor skillnad, men tull och moms står för en stor del av prisskillnaden.Men det känns helt sinnessjukt att pröjsa 30k för en 13k projje!!!
Postad 30 November 2009 - 11:16
Satt bara och funderade lite på den stora prisskillnaden mellan USA och Sverige. Nu skriver jag inte detta för att försvara Panasonic på något sätt, men att skillnaden blir så stor beror väl mycket på att dollarn är svag mot kronan och jag vet inte om man kan kräva att Panasonic skall sänka priset här pga. detta?
Om denna projektor kommit i våras (maj-juni) när dollarn låg på ~8kr skulle vinsten "bara" blivit (29000-($2195+$168)*8*1,25) 5370:- jämfört med en vinst på 8320:- med dagens dollarkurs (~7:- inkl. påslag från kortföretaget).
Fast hade dollarn varit dyrare kanske projjen kostat ännu mer på svenska marknaden och vinsten ändå varit stor?
Vad tycker ni, rätt eller fel att tänka så här?
Postad 30 November 2009 - 11:58
Visst blir man sugen på att importera från USA men tycker personligen att det inte är värt det.
Tänker främst på garantin. Skulle vara riktigt segt om det visar sig att projen har pixelfel eller liknande.
Snart är det jul och då sjunker priserna ett par lappar till, håll ut:)
Mvh Tommy W
Postad 01 December 2009 - 15:04
Postad 01 December 2009 - 16:03
Enklast är nog att fråga dem via formuläret på deras hemsida. De är otroligt snabba att svara, jag fick två svar under helgen på lite frågor jag hade.En vecka kvar till jag åker till NY och B&H verkar ha den i lager. $2099 står det på hemsidan, är det samma pris som gäller i butik då bara att de slänger på sales-taxen på typ 8%? För den är väl aldrig medräknad i butikernas priser?
Du kanske även ska kolla med dem om de kan lägga undan en projje åt dig, för de var slut i slutet av förra veckan och det vore ju tråkigt att komma dit och de är slut.
Då har de sänkt projjen med $95 sedan igår ;-)
Postad 01 December 2009 - 16:12
Enklast är nog att fråga dem via formuläret på deras hemsida. De är otroligt snabba att svara, jag fick två svar under helgen på lite frågor jag hade.
Du kanske även ska kolla med dem om de kan lägga undan en projje åt dig, för de var slut i slutet av förra veckan och det vore ju tråkigt att komma dit och de är slut.
Vilka är B&H .
Har en bekant som åker till USA ibland som jag tänkte be att köpa hem en proj . Så jag försöker lista vilka butiker som är intresanta .
Postad 01 December 2009 - 17:06
http://www.bhphotovideo.com/Vilka är B&H .
Har en bekant som åker till USA ibland som jag tänkte be att köpa hem en proj . Så jag försöker lista vilka butiker som är intresanta .
Postad 01 December 2009 - 17:07
Enklast är nog att fråga dem via formuläret på deras hemsida. De är otroligt snabba att svara, jag fick två svar under helgen på lite frågor jag hade.
Tack för tipset! Hörde med dem och de har många i lager men det är också möjligt att lägga undan. De håller dom i tre dagar men han sa att man kan ringa och "update the hold" för att förlänga. Gör så att jag ringer i början på nästa vecka och reserverar en!
Vilka är B&H .
http://www.bhphotovideo.com/
Stor butik i NY city
Postad 01 December 2009 - 21:53
Du får nog ändå lägga på tull och moms på det amerikanska priset för att kunna jämföra. Sen är dollarkursen mycket närmre 7:- än 6:50. Det ger ett pris på 17 500:- 20 000:- beroende på tullsats. Fortfarande en stor skillnad, men tull och moms står för en stor del av prisskillnaden.
Du missförstår tänket, den kostar som faktum 13.000 i USA (går säkert att pruta närmare 10 dessutom) i Sverige 30.000,
Den kanske kostar 20 lakan för en svensk att importera,
så om en amerikan la på samma påslag skulle den kosta 55.000 för honom.
DET är poängen,
Den kostar för en vanlig dödlig inhemsk 13k i USA
för en utmjölkad svensk 30k
det är den reella skillnaden - åtminstone som jag ser det mellan mig och panasonic...
/Silverbullit
Postad 01 December 2009 - 22:28
var hittar du den för 1800 dollar? för $2000 blir inga 13.000kr - du kan ju inte bara hitta på en dollarkurs som passar din argumentation...Du missförstår tänket, den kostar som faktum 13.000 i USA (går säkert att pruta närmare 10 dessutom)
sen har 45 av 50 stater sales tax, så där trillar det lätt på en tusenlapp till.
men visst det låter ju bättre att hugga till ordentligt som du och säga 10.000 istf 15000...
Postad 01 December 2009 - 22:46
var hittar du den för 1800 dollar? för $2000 blir inga 13.000kr - du kan ju inte bara hitta på en dollarkurs som passar din argumentation...
sen har 45 av 50 stater sales tax, så där trillar det lätt på en tusenlapp till.
men visst det låter ju bättre att hugga till ordentligt som du och säga 10.000 istf 15000...
Sales tax är dock inget du behöver betala om du inte är bosatt i staterna.
Postad 01 December 2009 - 23:35
Hello , my name is Steve K:
Thank you for contacting the Customer Service Department at B&H Photo Video and Pro Audio.
Sorry we do not have the projector in the store.
Please let us know if there is anything else we can assist you with.
Thank you, we appreciate your business.
Förstår ingenting..... :S
Redigerat av Unregistered8aa5872c, 01 December 2009 - 23:36.
Postad 02 December 2009 - 00:45
han pratade om amerikaner. de är ofta bosatta där.
Han pratade om svenskar också...
Postad 02 December 2009 - 11:38
Eeeeh va tusan... När jag snackade med livesupporten skulle man kunna köpa den i B&H butiken men sen svarade de på mailet jag skickat iväg innan:
Förstår ingenting..... :S
Påtryckningar från Panasonic?
Postad 02 December 2009 - 12:36
Allt utöver dessa 10 kr / $ är oförklarligt fluff som borde försvinna vid en fungerande konkurrens. Som det är nu vill de ha 15 kr/$ dvs en premium på 50%(!!!). Varför?
Postad 02 December 2009 - 13:01
Återkommer vid senare tillfälle i den andra tråden om mina intryck.
/Johan
Postad 02 December 2009 - 13:26
Vilka här på forumet är intresserade av ett gruppköp från ett svenskt företag?
Mvh Tommy W
Postad 02 December 2009 - 13:32
Betalade följande:
Projektor: 14950:-
Tull & Moms: 3840:-
Totalt: 18790:-
Skicka PM om det finns intresse för vilken butik jag beställde genom...
Postad 02 December 2009 - 17:21
Hello XXXXXXXX, my name is Gabe M:
Thank you for contacting the Customer Service Department at B&H Photo Video and Pro Audio.
Actually, I can see that we are currently transferring a few of it to our store. They could arrive either later on today or by tomorrow. Please inquire later on and we will give you a most updated information.
Please let us know if there is anything else we can assist you with.
Thank you, we appreciate your business.
Ringer imorgon och försöker boka en!
Redigerat av Unregistered8aa5872c, 02 December 2009 - 17:21.
Postad 02 December 2009 - 18:18
Man måste nog skicka projektorn till den man köpte den av (via Ebay) som sedan i sin tur får skicka den till Panasonic (serviceverkstad), om det nu inte är genom en butik i såna fall skickar man den till domNi som köpt från USA, hur är det med garanti?
Postad 02 December 2009 - 21:45
Fick min PT-AE4000U levererad igår...tog bara 5 dagar från att jag beställde den, snabbt och smidigt!
Betalade följande:
Frakt?
Postad 03 December 2009 - 01:03
Redigerat av Unregistered39429, 03 December 2009 - 02:12.
Postad 03 December 2009 - 08:37
Så här skrev JohanGbg tidigare i tråden, så det borde gå att vända sig till Panasonic i Sverige, men om det verkligen fungerar vet vi nog inte förrän någon tyvärr får problem med projjen:Ni som köpt från USA, hur är det med garanti?
Ang "världsgaranti"
Från Panasonics support:
"Bäste kund,
Så länge du köper den från ett företag och inte från Erbjudande från Amazons webbplats ska vara okej.
Du måste ha ordentlig faktura som visar all nödvändig information om projektor kommer du att köpa. (Modellnummer serienummer osv ....)
Detta svar fick jag från butiken jag funderar på att handla ifrån:
Fråga: What about the warrenty, is it valid in Sweden?
Svar: The warranty is valid only in the U.S. You may return the product to us and we will get it repaired.
Postad 04 December 2009 - 17:58
stälde frågan om att importera en Home Cinema 8500 UB (epson tw-5500) som finns i saldo där borta nu o fick till svar att panasonic o epson +några till fick dom inte skicka utanför usa.
Postad 04 December 2009 - 20:36
Tänker ju att även om det kostar 3k kr så kan man ju skicka in den på lagning flera gånger innan man är uppe i samma pengar.
Någon som vet?
Postad 05 December 2009 - 10:47
Om man nu struntar i att skicka tillbaka projjen till usa, vad kostar det att laga en projektor hos tex panasonic/epson sverige för dem vanligaste felen?
Tänker ju att även om det kostar 3k kr så kan man ju skicka in den på lagning flera gånger innan man är uppe i samma pengar.
Någon som vet?
Det är omöjligt att svara på, beroende på vad för fel det gäller. Men det absolut vanligaste felet som jag ser det är damm i optiken eller på panelen och det kan man nog fixa här i Sverige (alt. göra det själv) för en billig peng.
Fick damm i min svenskköpta AE3000, det gick på garantin och den skickades till England för att åtgärda detta (Panasonics europeiska service avdelning finns där så dom lagas alldrig här hemma i svedala).
Jag tycker mig redan se samma problem med min AE4000 vilket gör mig lite irriterad för i marknadsföringen för denna projektor skriver de att dom har förbättrat detta problem. Nu ser man inte dammet när det är bild på, men när det är svart bild så ser jag en ljus punkt i bilden. Den kan jag stå ut med men blir det mer, vilket är högst troligt så bor jag nästan granne med en firma som håller på med reparationer av Lcd-projektorer och platt-tv så där kan man nog få hjälp hoppas jag.
Postad 07 December 2009 - 14:41
Om nu Panasonic inte vill tillåta export från USA till Europa så kan du ge dig på att du inte kommer att kunna få service på privatimporterade projar i Sverige - inte ens mot betalning. De kan lätt kolla sådant via serienummer.Om man nu struntar i att skicka tillbaka projjen till usa, vad kostar det att laga en projektor hos tex panasonic/epson sverige för dem vanligaste felen?
Någon som vet?
Postad 07 December 2009 - 15:00
Har beställt från samma firma och med samma fraktalternativ via FedEx och min ligger nu på Arlanda för vidare transport.Fick min PT-AE4000U levererad igår...tog bara 5 dagar från att jag beställde den, snabbt och smidigt!
Betalade följande:
Dock tyckte FedEx i mitt fall att jag skulle betala 14% tull också förutom moms. Jag skulle betala in 6964:- och de hade även använt en dollarkurs på ~8,1:-
Så jag ringde upp FedEx och sa att det skall vara 0% tull och refererade till detta (som finns tidigare i denna tråd):
"8528 69 10 00, är helt korrekt för en LCD-projektor, t ex hemmabioprojektor, förutsatt att den inte bara kan visa videosignaler utan även kan visa bilder från en dator. Tullsatsen blir 0%."
Detta köpte FedEx plus att de ändrade dollarkursen till ~6,9:-, så slutsumman för moms+avgifter blev 3793:-
Så om det är någon mer som importerar och får tullavgift, ring fraktbolaget och stå på er!
Projjen skulle kommit på onsdag, men blir nu en dag sen pga. tullstrulet, men det kan jag ta för 3171:- mindre!
EDIT:
SLUTGILTIGT PRIS:
Projje+frakt= $1999+$136 -> 15230:-
Moms = 3668:-
Avgifter = 125:-
Totalt: 19 023:-
Redigerat av Zhentro, 09 December 2009 - 08:55.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
8
* Officiell Tråd - Panasonic PT-AE4000 *
7 bilder
93 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?