Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Panasonic PT-AE4000 import/gruppköp

708 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 27 November 2009 - 13:45

gaffakungen
  • gaffakungen
  • LĂ€rjunge

• 313 inlĂ€gg
  • 0
Är det inte bĂ€ttre att du som Ă€r insatt förklarar domen för oss lekmĂ€n som antagligen inte förstĂ„r den iaf?

Postad 27 November 2009 - 13:56

Huddingebo
  • Huddingebo
  • MĂ€stare

• 2539 inlĂ€gg
  • 0

Jag sa inte att importera var olagligt. Jag sa att parallellimportera Àr olagligt. LÀs Silhouette-domen om du inte förstÄr

/Andreas

All parallellimport Àr inte olaglig och defiitivt inte inom EU. DÀremot kan det vara det om varan importerats frÄn ett land utanför EU.

http://www.eu-upplys...arallellimport/

Postad 27 November 2009 - 14:03

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

• 1364 inlĂ€gg
  • 0
Jag blev inte heller klokare av den domen . Som jag tolkade det sĂ„ var det ett Östrikiskt bolag som exporterade glasögon & som sedan ett annat bolag importerade tbx in i landet .

FörstÄr inte hur detta har med import av projar frÄn USA har med detta att göra .

Postad 27 November 2009 - 14:45

Unregistereddae7cbc8
  • Unregistereddae7cbc8
  • ForumrĂ€v

• 856 inlĂ€gg
  • 0

All parallellimport Àr inte olaglig och defiitivt inte inom EU. DÀremot kan det vara det om varan importerats frÄn ett land utanför EU.

http://www.eu-upplys...arallellimport/

Om du lÀser var jag skrivit sÄ Àr det PRECIS det jag nÀmnda!

Postad 27 November 2009 - 14:50

Unregistereddae7cbc8
  • Unregistereddae7cbc8
  • ForumrĂ€v

• 856 inlĂ€gg
  • 0

Jag blev inte heller klokare av den domen . Som jag tolkade det sĂ„ var det ett Östrikiskt bolag som exporterade glasögon & som sedan ett annat bolag importerade tbx in i landet .

FörstÄr inte hur detta har med import av projar frÄn USA har med detta att göra .

Det spelar vÀl ingen roll om det Àr projar, glasögon eller ngt annat.
Det domen handlar om Àr att man gÄtt förbi generalagenten och skött en egen parallellimport. Silhouette stÀmde dem och fick rÀtt.

Jag citerar frÄn riksbankens hemsida:
Ett annat bakslag för frihandeln Àr EU:s stopp för parallellimport frÄn ett land utanför EU, enligt den s.k. Silhouette-domen. Parallellimport Àr ett sÀtt för importörer att undvika den prisdiskriminering som mÀrkesvaruproducenter anvÀnder för att ta ut sÄ höga priser som möjligt i varje enskilt land. Konkurrensverket visar i en studie att 60 procent av den svenska parallellimporten kommer just frÄn lÀnder utanför EU och att denna typ av import har pressat priserna med 10-30 procent för varor som bildelar, klÀder, skor och lÀkemedel. Ett beslut om att Äter tillÄta parallellimport skulle alltsÄ gynna konsumenterna pÄtagligt. Konkurrensverket menar att det skulle innebÀra hela 0,4 procentenheter pÄ KPI, eller ca 1000 kronor per hushÄll i Sverige.

Postad 27 November 2009 - 18:12

Unregistered39a85909
  • Unregistered39a85909
  • Amatör

• 75 inlĂ€gg
  • 0

Jag pratade med en ÄterförsÀljare igÄr som frÄgat en Panasonic sÀljare om den stora prisskillnaden mellan USA och Europa och svaret var att priset till en region, typ USA eller Europa, baseras pÄ försÀljningsvolymen och och dÄ Àr Europa en vÀldigt liten marknad i jÀmförelse med USA. I USA sÀljs det tydligen mer projjar i prisklassen 100-200 000:- Àn det sÀljs projjar i 20-30 000:- klassen i Europa vilken dÄ alltsÄ medför att ÄterförsÀljare i USA fÄr köpa in projjar för ett betydligt mindre pris Àn hÀr i Europa.

Egen reflektion:
Med detta tÀnk kommer volymen aldrig att öka i Europa men Panasonic kanske inte tycker att Europa Àr en marknad vÀrd att satsa pÄ. Om de satt ae4000 till ett pris pÄ 20-22 000:- i Europa hade de förmodligen ökat volymerna rejÀlt och förmodligen tjÀnat mer pengar ocksÄ. Jag tror de inte förstÄtt att vi konsumenter idag har stor koll iom suverÀna forum som detta. Bara att hoppas att Panasonic Àndrar sig, iaf till nÀsta Är, men har tyvÀrr svÄrt att tro det om de nu tycker att de sÀljer sÄ lite projjar i Europa sÄ att denna region inte Àr vÀrd att satsa pÄ. Dock Àr det ju som sagt inte konstigt att förstÄ varför de sÀljer sÄ lite med deras sjuka prissÀttning. De enda som blir glada av detta Àr ju konkurrenterna som nu fÄr sÀlja betydligt mer projjar Àn de fÄtt om ae4000 hade haft rÀtt pris Àven hÀr.

EDIT: Stavfel

UrsÀkta franskan - men tacka fan att europa inte Àr en marknad för projektorer - alla som inte Àr helt tappade bakom vagnen har, Àr i full fÀrd med, eller kommer att köpa sina projektorer raka spÄret frÄn u-landet U.S.A.
Naturligtvis finns ingen marknad hĂ€r, inte ens Panasonic kan vara sĂ„ ignoranta att dom inte ser fakta, tom gravt förstĂ„ndshandikappade svenskar köper U.S. eftersom Sverige ÄR USA marknaden!!!
INGEN kan vara sÄ ###### blÄst att inte göra kopplingen...

/Silverbullit

PS. Man kan köpa den för 18.500:- pÄ blocket nu, hemma i lager. Svenska Panasonic pissar fortfarande sina svenska anhÀngare pÄ ryggen och hÀvdar tjurskalligt att det regnar...

Redigerat av Unregistered39a85909, 27 November 2009 - 18:15.

Postad 27 November 2009 - 19:00

50plus
  • 50plus
  • ForumrĂ€v

• 745 inlĂ€gg
  • 0

PS. Man kan köpa den för 18.500:- pÄ blocket nu, hemma i lager. Svenska Panasonic pissar fortfarande sina svenska anhÀngare pÄ ryggen och hÀvdar tjurskalligt att det regnar...

18.500,- jaha? Det lÄter ju kanon men lÀs resten av texten i annonsen:

"...Priset inkluderar frakt hem till dig men eventuell tull/moms stÄr köparen för." :lol:

Hur seriöst verkar det?

Redigerat av 50plus, 27 November 2009 - 19:06.

Postad 27 November 2009 - 22:32

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlĂ€gg
  • 0
Inte alls... Vilket lurendrejeri.

Postad 28 November 2009 - 01:27

macarthur
  • macarthur
  • AnvĂ€ndare

• 111 inlĂ€gg
  • 0
MÄnga gnÀller över priset. Och det Àr fullt förstÄligt med den knepiga situationen som Pansonic har satt sig sjÀlva och i synnerhet sina hugade spekulanter pÄ en underbar produkt.. Men egentligen, tacka o ta imot dÄ att chansen finns att fynda over-there isÄfall.... :lol:

Oavsett hur vi vrider o vÀnder sÄ kommer förmodligen inte Panna Àndra sin strategi dÄ de sÀkert skrattar sig lyckliga Ànda till kontot pÄ de som vÀljer att köpa den under de förutsÀttningar som rÄder hÀr hemma. Vet att de ÄterförsÀljare som har produkten pÄ lager, och dom Àr tydligen fÄ, inte har nÄgon vidare högre eller lÀgre marginal pÄ denna produkt Àn motsvarande ifrÄn andra tillverkare.

Man kan ju givetvis undra hur faan de resonerar, men alla fungerande mynt har tvÄ sidor, sÄ det kanske Àr nÄtt vettigt som kommer ut av detta i slutÀndan? Vi fÄr vÀl se hur de andra tillverkarna ser pÄ saken, bÄde pÄ Skandinavien marknaden och i den, enligt Panna, prio 1 marknaden Usa... :)

Hursomhelst, alla inlÀgg med bojkott o gnÀll tror jag inte rör om i grytan sÄ de bryr sig. Troligtvis trÄkigare bara för de seriösa ÄterförsÀljare som faktiskt "tar kostnaden" och har en demo eller lagervara av denna projj. TrÄkigt hade ju varit om dom inte valde att ha den överhuvudtaget, dÄ kunde vi som Àr beredda att betala inte fÄ avgöra skillnader e.c.t

Finns det sÀkert nÄn som tycker det skulle vara perfekt om bÄde kunder och ÄterförsÀljare hade bojkottat totalt sÄ kanske Panasonic hade Àndrat sig?! Men icke.... Vi kommer sakterliga se en prisjustrering framöver, men tills dess: BestÀll projjan frÄn en seriös handlare o pyttsa de det kostar, oavsett om ni vÀljer att köpa den i Usa eller inte...

Följer intresserad trÄden för att se era omdömmen och hur det har gÄtt dÄ jag sjÀlv Àr supernöjd med min och Äterigen bara kan rekomendera er att slÄ till. Vem vet, dom j#vlarna kanske "stryper" prissÀttningen och höjjer en smula i staterna snart?

:lol: :P

Postad 28 November 2009 - 09:26

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlĂ€gg
  • 0
Är snart pĂ„ gĂ„ng att köpa FullHD proj och Ă€r inte sugen pĂ„ att importera, sĂ„ Pana faller bort. Hade prissĂ€ttningen varit enhetlig pĂ„ ungefĂ€r 30k worldwide sĂ„ hade jag kanske övervĂ€gt den, men nu stryker jag den. Synd, det Ă€r sĂ€kert en jĂ€ttebra proj...

Blir nog Epson eller Mitsubishi istÀllet. Möjligen Sony...

//P

Postad 28 November 2009 - 11:55

K-Man
  • K-Man
  • AnvĂ€ndare

• 106 inlĂ€gg
  • 0

Är snart pĂ„ gĂ„ng att köpa FullHD proj och Ă€r inte sugen pĂ„ att importera, sĂ„ Pana faller bort. Hade prissĂ€ttningen varit enhetlig pĂ„ ungefĂ€r 30k worldwide sĂ„ hade jag kanske övervĂ€gt den, men nu stryker jag den. Synd, det Ă€r sĂ€kert en jĂ€ttebra proj...

Blir nog Epson eller Mitsubishi istÀllet. Möjligen Sony...

//P

Det Àr intressant att man resonerar pÄ det sÀttet men det gör jag med :-) Att köpa AE4000 för svenskt fullpris Àr uteslutet nu nÀr man vet vad den kostar i USA. Och bisarrt nog Àr inte AE3000 för 20000kr lika intressant lÀngre eftersom Àven det kÀnns mycket i jÀmförelse med att importera en AE4000... Och dÄ ÄterstÄr bara konkurrenterna om man inte vill privatimportera :-) Bra jobbat Panasonic!

Postad 28 November 2009 - 14:35

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr intressant att man resonerar pÄ det sÀttet men det gör jag med :-) Att köpa AE4000 för svenskt fullpris Àr uteslutet nu nÀr man vet vad den kostar i USA. Och bisarrt nog Àr inte AE3000 för 20000kr lika intressant lÀngre eftersom Àven det kÀnns mycket i jÀmförelse med att importera en AE4000... Och dÄ ÄterstÄr bara konkurrenterna om man inte vill privatimportera :-) Bra jobbat Panasonic!

Jag hade nog kunnat tÀnka mig att importera frÄn "riktig" butik i US, men det har ju Pana satt stopp för och det Àr just deras aktiva försvÄrande för kunder i europa som fÄr mig förbannad. De hade ju lika gÀrna kunnat konstaterat att det skickas en del till europa och sen struntat i det och glatt sig Ät sÄlda enheter. IstÀllet kontaktar de ÄterförsÀljarna och hotar med att strypa leveranserna om de inte rÀttar in sig i ledet. Jag Àr mÄhÀnda naiv och detta förekommer sÀkert pÄ massor av produkter, men det blir ingen Pana för mig. Hur jag gör med teveköpet som ska ske inom 1-2 Är vet jag inte, men det hÀr stÀrker ju inte Panas chanser i det racet heller...

//P

Postad 28 November 2009 - 15:17

macarthur
  • macarthur
  • AnvĂ€ndare

• 111 inlĂ€gg
  • 0

FrÄgan borde vÀl vara egentligen, skall man vÀlja en produkt som passar in pÄ ens eget krav, behov e.c.t?? Visst suger det att den finns nÄgonsstans billigare. I det hÀr fallet rÀtt sÄ mycket tyvÀrr...Men blir det ett sÀmre köp helt plötsligt? PrisvÀrde, det Àr en annan sak...

Men det Àr ju fortfarande en sjukt bra produkt, att vÀlja 3000 modellen som har gÄtt ner i pris och Àr fortfarande i mitt tycke iallafall bÀst i den prisklassen Àr bra val. Man kan ju jÀmföra det med andra kapitalvaror och det Àr samma sak dÀr: Jag sjÀlv har en Raptor 700 som jag hÀrjar i skogen med, skall jag börja jÀmföra vad enduroklÀderna eller delar till hjulingen kostar i usa sÄ blir det ju lika skrattretande som i det hÀr fallet. Det Àr bara att inse, skillnader kommer det att vara pÄ olika marknader o.s.v

Att man inte vill köpa import och strula med det Àr en sak, det ville inte jag sÄ dÀrför köpte jag projjen hos den ÄterförsÀljare jag Àr trogen och fÄr suverÀn service hos...

MEN faktum kvarstĂ„r. Blir produkten inte prisvĂ€rd?, blir den sĂ€mre helt plötsligt? Är det ett sĂ€mre alternativ för att de finns nĂ„n dĂ€rute som betalar mindre Ă€n jag/du? VĂ€nd pĂ„ steken och tĂ€nk pĂ„ att det kanske Ă€r sĂ„ att de "andra" tillverkarna som behöver en spark i röven dĂ„ de har kanske högre marginal, ligger högt i prisjustreringarna m.m

Att Epson, Benq, Sony eller vad de nu mÄ vara kanske inte ÀndÄ Àr lika bra i ens eget val av projja??

Inte för att vara för provocerande nu, förstÄ mig rÀtt alla som lÀser trÄden, men det e faktiskt inget nytt med att det kan skilja pÄ upp till 100% i prisskillnad pÄ produkter beroende pÄ vart man köper dessa, ibland faktiskt Ànnu mer imellanÄt.... Jantelagen kan vara grym ibland... :)

Postad 29 November 2009 - 10:37

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlĂ€gg
  • 0

MEN faktum kvarstĂ„r. Blir produkten inte prisvĂ€rd?, blir den sĂ€mre helt plötsligt? Är det ett sĂ€mre alternativ för att de finns nĂ„n dĂ€rute som betalar mindre Ă€n jag/du? VĂ€nd pĂ„ steken och tĂ€nk pĂ„ att det kanske Ă€r sĂ„ att de "andra" tillverkarna som behöver en spark i röven dĂ„ de har kanske högre marginal, ligger högt i prisjustreringarna m.m

Personligen tycker jag inte att den kÀnns prisvÀrd nÀr den sÀljs för drygt 10k mindre i USA. De lÀr ju inte sÀlja den med förlust villket dÄ innebÀr att de har en sjukt bra vinst i Europa pÄ produkten. Och angÄende spark i röven till de andra tillverkarna...tycker personligen de Àr mer "fair" mot sina kunder eftersom de har nÄgorlunda enhetliga priser pÄ de olika marknaderna. Dock, det som gör att jag vÀljer bort Pana Àr att de sÄ aktivt har valt att sÀtta press pÄ ÄterförsÀljarledet att upphöra med, den i sammanhanget förmodligen ganska blygsamma, exporten av projektorn. Jag menar, hur stor andel av totalt antal sÄlda enheter kan man uppskatta till export? Det mÄste handla om promille...

//P

Postad 29 November 2009 - 12:33

Zerfel
  • Zerfel
  • Rookie

• 3 inlĂ€gg
  • 0
Har lugnat ner mig gentemot ett antal sidor sedan, men.....
Panasonic fÄr anses som uteslutet numera inom en rad
elektronikprodukter. BÄdar inte gott nÀr man totalt nervÀrderar
konsumenter i en hel vÀrldsdel.
Var spikad pÄ PT-AE4000 men kör nog pÄ Epson TW3500 trots
att den inte fÄtt lika bra betyg som pannan(men halva priset dock).
Kan för övrigt som jag lÀst i annan trÄd hÄlla med om att supporten
panasonic tillhandahÄller Àr högst bristfÀllig.
Fick vÀnda mig till en privat firma för att fÄ ett svar(Har redan
en Àldre "panna".)

Mvh
"Sooolooong Panasonic"

Postad 29 November 2009 - 12:36

LTMS
  • LTMS
  • ForumrĂ€v

• 845 inlĂ€gg
  • 0
Epson Àr inte heller bra pÄ supporten och deras " bara tjÀna en massa pengar policy " Àr Ät H......

Postad 29 November 2009 - 21:32

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlĂ€gg
  • 0

Epson Àr inte heller bra pÄ supporten och deras " bara tjÀna en massa pengar policy " Àr Ät H......

AngÄende supporten har jag ingen aning, men vet med sÀkerhet att alla företag (nÄja, nÀstan alla...) har som fÀmsta mÄl att tjÀna pengar. Och som sagt, dÄ tycker jag en schystare approach Àr en nÄgorlunda enhetlig prissÀttning...oavsett marknad. Visst köper jag att produkter kostar olika mycket i olika lÀnder, men i detta fall Àr det löjligt...

//P

Postad 30 November 2009 - 02:23

Unregistered39a85909
  • Unregistered39a85909
  • Amatör

• 75 inlĂ€gg
  • 0
Tja, skit samma, bestÀllde svenskt idag =/ (Jepp, öppet skyltsöndag)

Haft problem med Panna tidigare, sÄ rÀknar kallt med att tvingas anvÀnda garantin, och plötsligt krymper importmarginalerna... *orkar inte fundera lÀngre*
Men det kÀnns helt sinnessjukt att pröjsa 30k för en 13k projje!!!

Nu ska jag lista ut hur bred duk jag kan ha (rummet Àr 4,2 meter) och vilken höjd för att fÄ 2,35:1 funktionen att smida...
NÄgon som har nÄgon bra lÀnk som reder ut höjd och dukstorleksdilemmat?
(Skulle gÀrna fixa allt klart tills den anlÀnder.)

/Silverbullit

Redigerat av Unregistered39a85909, 30 November 2009 - 02:24.

Postad 30 November 2009 - 10:17

Unregistered93acb259
  • Unregistered93acb259
  • AnvĂ€ndare

• 134 inlĂ€gg
  • 0

Men det kÀnns helt sinnessjukt att pröjsa 30k för en 13k projje!!!

Du fÄr nog ÀndÄ lÀgga pÄ tull och moms pÄ det amerikanska priset för att kunna jÀmföra. Sen Àr dollarkursen mycket nÀrmre 7:- Àn 6:50. Det ger ett pris pÄ 17 500:- 20 000:- beroende pÄ tullsats. Fortfarande en stor skillnad, men tull och moms stÄr för en stor del av prisskillnaden.

Postad 30 November 2009 - 11:16

Zhentro
  • Zhentro
  • AnvĂ€ndare

• 211 inlĂ€gg
  • 0
Sitter sjÀlv och Àr nÀra att trycka pÄ köpknappen för en ae4000U frÄn USA.

Satt bara och funderade lite pÄ den stora prisskillnaden mellan USA och Sverige. Nu skriver jag inte detta för att försvara Panasonic pÄ nÄgot sÀtt, men att skillnaden blir sÄ stor beror vÀl mycket pÄ att dollarn Àr svag mot kronan och jag vet inte om man kan krÀva att Panasonic skall sÀnka priset hÀr pga. detta?

Om denna projektor kommit i vÄras (maj-juni) nÀr dollarn lÄg pÄ ~8kr skulle vinsten "bara" blivit (29000-($2195+$168)*8*1,25) 5370:- jÀmfört med en vinst pÄ 8320:- med dagens dollarkurs (~7:- inkl. pÄslag frÄn kortföretaget).

Fast hade dollarn varit dyrare kanske projjen kostat Ànnu mer pÄ svenska marknaden och vinsten ÀndÄ varit stor?

Vad tycker ni, rÀtt eller fel att tÀnka sÄ hÀr?

Postad 30 November 2009 - 11:58

Tommy123
  • Tommy123
  • Wannabe

• 38 inlĂ€gg
  • 0
Hej!

Visst blir man sugen pÄ att importera frÄn USA men tycker personligen att det inte Àr vÀrt det.
TÀnker frÀmst pÄ garantin. Skulle vara riktigt segt om det visar sig att projen har pixelfel eller liknande.

Snart Àr det jul och dÄ sjunker priserna ett par lappar till, hÄll ut:)

Mvh Tommy W

Postad 01 December 2009 - 15:04

Unregistered8aa5872c
  • Unregistered8aa5872c
  • AnvĂ€ndare

• 219 inlĂ€gg
  • 0
En vecka kvar till jag Äker till NY och B&H verkar ha den i lager. $2099 stÄr det pÄ hemsidan, Àr det samma pris som gÀller i butik dÄ bara att de slÀnger pÄ sales-taxen pÄ typ 8%? För den Àr vÀl aldrig medrÀknad i butikernas priser?

Postad 01 December 2009 - 16:03

Zhentro
  • Zhentro
  • AnvĂ€ndare

• 211 inlĂ€gg
  • 0

En vecka kvar till jag Äker till NY och B&H verkar ha den i lager. $2099 stÄr det pÄ hemsidan, Àr det samma pris som gÀller i butik dÄ bara att de slÀnger pÄ sales-taxen pÄ typ 8%? För den Àr vÀl aldrig medrÀknad i butikernas priser?

Enklast Àr nog att frÄga dem via formulÀret pÄ deras hemsida. De Àr otroligt snabba att svara, jag fick tvÄ svar under helgen pÄ lite frÄgor jag hade.

Du kanske Àven ska kolla med dem om de kan lÀgga undan en projje Ät dig, för de var slut i slutet av förra veckan och det vore ju trÄkigt att komma dit och de Àr slut.

DÄ har de sÀnkt projjen med $95 sedan igÄr ;-)

Postad 01 December 2009 - 16:12

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

• 1364 inlĂ€gg
  • 0

Enklast Àr nog att frÄga dem via formulÀret pÄ deras hemsida. De Àr otroligt snabba att svara, jag fick tvÄ svar under helgen pÄ lite frÄgor jag hade.

Du kanske Àven ska kolla med dem om de kan lÀgga undan en projje Ät dig, för de var slut i slutet av förra veckan och det vore ju trÄkigt att komma dit och de Àr slut.

Vilka Àr B&H .
Har en bekant som Äker till USA ibland som jag tÀnkte be att köpa hem en proj . SÄ jag försöker lista vilka butiker som Àr intresanta .

Postad 01 December 2009 - 17:06

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlĂ€gg
  • 0

Vilka Àr B&H .
Har en bekant som Äker till USA ibland som jag tÀnkte be att köpa hem en proj . SÄ jag försöker lista vilka butiker som Àr intresanta .

http://www.bhphotovideo.com/ :P

Postad 01 December 2009 - 17:07

Unregistered8aa5872c
  • Unregistered8aa5872c
  • AnvĂ€ndare

• 219 inlĂ€gg
  • 0

Tack för tipset! Hörde med dem och de har mÄnga i lager men det Àr ocksÄ möjligt att lÀgga undan. De hÄller dom i tre dagar men han sa att man kan ringa och "update the hold" för att förlÀnga. Gör sÄ att jag ringer i början pÄ nÀsta vecka och reserverar en!

Vilka Àr B&H .

http://www.bhphotovideo.com/

Stor butik i NY city

Postad 01 December 2009 - 21:53

Unregistered39a85909
  • Unregistered39a85909
  • Amatör

• 75 inlĂ€gg
  • 0

Du fÄr nog ÀndÄ lÀgga pÄ tull och moms pÄ det amerikanska priset för att kunna jÀmföra. Sen Àr dollarkursen mycket nÀrmre 7:- Àn 6:50. Det ger ett pris pÄ 17 500:- 20 000:- beroende pÄ tullsats. Fortfarande en stor skillnad, men tull och moms stÄr för en stor del av prisskillnaden.

Du missförstÄr tÀnket, den kostar som faktum 13.000 i USA (gÄr sÀkert att pruta nÀrmare 10 dessutom) i Sverige 30.000,
Den kanske kostar 20 lakan för en svensk att importera,
sÄ om en amerikan la pÄ samma pÄslag skulle den kosta 55.000 för honom.
DET Àr poÀngen,

Den kostar för en vanlig dödlig inhemsk 13k i USA
för en utmjölkad svensk 30k

det Àr den reella skillnaden - Ätminstone som jag ser det mellan mig och panasonic...

/Silverbullit

Postad 01 December 2009 - 22:28

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1470 inlĂ€gg
  • 0

Du missförstÄr tÀnket, den kostar som faktum 13.000 i USA (gÄr sÀkert att pruta nÀrmare 10 dessutom)

var hittar du den för 1800 dollar? för $2000 blir inga 13.000kr - du kan ju inte bara hitta pÄ en dollarkurs som passar din argumentation...
sen har 45 av 50 stater sales tax, sÄ dÀr trillar det lÀtt pÄ en tusenlapp till.

men visst det lÄter ju bÀttre att hugga till ordentligt som du och sÀga 10.000 istf 15000...

Postad 01 December 2009 - 22:46

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlĂ€gg
  • 0

var hittar du den för 1800 dollar? för $2000 blir inga 13.000kr - du kan ju inte bara hitta pÄ en dollarkurs som passar din argumentation...
sen har 45 av 50 stater sales tax, sÄ dÀr trillar det lÀtt pÄ en tusenlapp till.

men visst det lÄter ju bÀttre att hugga till ordentligt som du och sÀga 10.000 istf 15000...

Sales tax Àr dock inget du behöver betala om du inte Àr bosatt i staterna.

Postad 01 December 2009 - 23:24

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1470 inlĂ€gg
  • 0
han pratade om amerikaner. de Àr ofta bosatta dÀr.

Postad 01 December 2009 - 23:35

Unregistered8aa5872c
  • Unregistered8aa5872c
  • AnvĂ€ndare

• 219 inlĂ€gg
  • 0
Eeeeh va tusan... NÀr jag snackade med livesupporten skulle man kunna köpa den i B&H butiken men sen svarade de pÄ mailet jag skickat ivÀg innan:

Hello , my name is Steve K:

Thank you for contacting the Customer Service Department at B&H Photo Video and Pro Audio.

Sorry we do not have the projector in the store.

Please let us know if there is anything else we can assist you with.

Thank you, we appreciate your business.

FörstÄr ingenting..... :S

Redigerat av Unregistered8aa5872c, 01 December 2009 - 23:36.

Postad 02 December 2009 - 00:45

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlĂ€gg
  • 0

han pratade om amerikaner. de Àr ofta bosatta dÀr.

Han pratade om svenskar ocksÄ...

Postad 02 December 2009 - 11:38

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlĂ€gg
  • 0

Eeeeh va tusan... NÀr jag snackade med livesupporten skulle man kunna köpa den i B&H butiken men sen svarade de pÄ mailet jag skickat ivÀg innan:

FörstÄr ingenting..... :S

PÄtryckningar frÄn Panasonic?

Postad 02 December 2009 - 12:36

VilleH
  • VilleH
  • Wannabe

• 14 inlĂ€gg
  • 0
Om man rÀknar pÄ en valutakurs pÄ 7sek/$, moms pÄ 25% och tull pÄ 14% sÄ kostar varor i USA 10kr/$ i svenska priser. I det inkluderas vinster för tillverkare, ÄterförsÀljare och alla övriga kostnader, egentligen Àr tullen berÀknad dubbelt men eftersom jag inte vet vad för tull de betalar för att ta in varorna i USA sÄ har jag antagit att den Àr 0% (troligtvis fel, sÄ slutpriset torde vara lÀgre). Frakt rÀknar jag inte med dÄ det Àr inkluderat i ursprungspriset (det Àr lika dyrt att frakta varorna till USA som till Sverige).

Allt utöver dessa 10 kr / $ Àr oförklarligt fluff som borde försvinna vid en fungerande konkurrens. Som det Àr nu vill de ha 15 kr/$ dvs en premium pÄ 50%(!!!). Varför?

Postad 02 December 2009 - 13:01

JohanGbg
  • JohanGbg
  • AnvĂ€ndare

• 210 inlĂ€gg
  • 0
HÀmtade precis ut min pÄ mitt lokala utlÀmningsstÀlle, en snabb överslagsrÀkning sÀger att jag fick betala 14% tull. Mitt paket var mÀrkt "Computer projector".

Återkommer vid senare tillfĂ€lle i den andra trĂ„den om mina intryck.

/Johan

Postad 02 December 2009 - 13:26

Tommy123
  • Tommy123
  • Wannabe

• 38 inlĂ€gg
  • 0
Hej!

Vilka hÀr pÄ forumet Àr intresserade av ett gruppköp frÄn ett svenskt företag?

Mvh Tommy W

Postad 02 December 2009 - 13:32

Lennart_Myra
  • Lennart_Myra
  • Amatör

• 59 inlĂ€gg
  • 0
Fick min PT-AE4000U levererad igÄr...tog bara 5 dagar frÄn att jag bestÀllde den, snabbt och smidigt!

Betalade följande:

Projektor: 14950:-
Tull & Moms: 3840:-

Totalt: 18790:-

Skicka PM om det finns intresse för vilken butik jag bestÀllde genom...

Postad 02 December 2009 - 17:21

Unregistered8aa5872c
  • Unregistered8aa5872c
  • AnvĂ€ndare

• 219 inlĂ€gg
  • 0
Ännu en uppdatering om B&H:

Hello XXXXXXXX, my name is Gabe M:

Thank you for contacting the Customer Service Department at B&H Photo Video and Pro Audio.
Actually, I can see that we are currently transferring a few of it to our store. They could arrive either later on today or by tomorrow. Please inquire later on and we will give you a most updated information.

Please let us know if there is anything else we can assist you with.

Thank you, we appreciate your business.

Ringer imorgon och försöker boka en!

Redigerat av Unregistered8aa5872c, 02 December 2009 - 17:21.

Postad 02 December 2009 - 17:41

Peter B
  • Peter B
  • LĂ€rjunge

• 283 inlĂ€gg
  • 0
Ni som köpt frÄn USA, hur Àr det med garanti?

Postad 02 December 2009 - 18:18

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlĂ€gg
  • 0

Man mÄste nog skicka projektorn till den man köpte den av (via Ebay) som sedan i sin tur fÄr skicka den till Panasonic (serviceverkstad), om det nu inte Àr genom en butik i sÄna fall skickar man den till dom :)

Postad 02 December 2009 - 21:45

apkungen89
  • apkungen89
  • AnvĂ€ndare

• 111 inlĂ€gg
  • 0

Fick min PT-AE4000U levererad igÄr...tog bara 5 dagar frÄn att jag bestÀllde den, snabbt och smidigt!

Betalade följande:

Frakt?

Postad 02 December 2009 - 22:45

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1429 inlĂ€gg
  • 0

Frakt?

misstÀnker att frakten var inrÀknad.

Postad 02 December 2009 - 23:22

Lennart_Myra
  • Lennart_Myra
  • Amatör

• 59 inlĂ€gg
  • 0
Japp, frakten inrÀknad...

Postad 03 December 2009 - 01:03

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • MĂ€stare

• 3116 inlĂ€gg
  • 0
Ni har vÀl inte missat Höstens vassaste projektorer?

Redigerat av Unregistered39429, 03 December 2009 - 02:12.

Postad 03 December 2009 - 08:37

Zhentro
  • Zhentro
  • AnvĂ€ndare

• 211 inlĂ€gg
  • 0

SÄ hÀr skrev JohanGbg tidigare i trÄden, sÄ det borde gÄ att vÀnda sig till Panasonic i Sverige, men om det verkligen fungerar vet vi nog inte förrÀn nÄgon tyvÀrr fÄr problem med projjen:
Ang "vÀrldsgaranti"

FrÄn Panasonics support:
"BĂ€ste kund,

SÄ lÀnge du köper den frÄn ett företag och inte frÄn Erbjudande frÄn Amazons webbplats ska vara okej.
Du mÄste ha ordentlig faktura som visar all nödvÀndig information om projektor kommer du att köpa. (Modellnummer serienummer osv ....)

Detta svar fick jag frÄn butiken jag funderar pÄ att handla ifrÄn:
FrÄga: What about the warrenty, is it valid in Sweden?
Svar: The warranty is valid only in the U.S. You may return the product to us and we will get it repaired.

Postad 04 December 2009 - 17:58

Unregisteredb94d2c55
  • Unregisteredb94d2c55
  • Amatör

• 89 inlĂ€gg
  • 0
Kan nÀmna att det inte bara Àr panasonic som förbjuder export,
stÀlde frÄgan om att importera en Home Cinema 8500 UB (epson tw-5500) som finns i saldo dÀr borta nu o fick till svar att panasonic o epson +nÄgra till fick dom inte skicka utanför usa.

Postad 04 December 2009 - 20:36

Unregistered89914010
  • Unregistered89914010
  • Wannabe

• 27 inlĂ€gg
  • 0
Om man nu struntar i att skicka tillbaka projjen till usa, vad kostar det att laga en projektor hos tex panasonic/epson sverige för dem vanligaste felen?
TÀnker ju att Àven om det kostar 3k kr sÄ kan man ju skicka in den pÄ lagning flera gÄnger innan man Àr uppe i samma pengar.
NÄgon som vet?

Postad 05 December 2009 - 10:47

chrillebn
  • chrillebn
  • ForumrĂ€v

• 697 inlĂ€gg
  • 0

Om man nu struntar i att skicka tillbaka projjen till usa, vad kostar det att laga en projektor hos tex panasonic/epson sverige för dem vanligaste felen?
TÀnker ju att Àven om det kostar 3k kr sÄ kan man ju skicka in den pÄ lagning flera gÄnger innan man Àr uppe i samma pengar.
NÄgon som vet?

Det Àr omöjligt att svara pÄ, beroende pÄ vad för fel det gÀller. Men det absolut vanligaste felet som jag ser det Àr damm i optiken eller pÄ panelen och det kan man nog fixa hÀr i Sverige (alt. göra det sjÀlv) för en billig peng.
Fick damm i min svenskköpta AE3000, det gick pÄ garantin och den skickades till England för att ÄtgÀrda detta (Panasonics europeiska service avdelning finns dÀr sÄ dom lagas alldrig hÀr hemma i svedala).
Jag tycker mig redan se samma problem med min AE4000 vilket gör mig lite irriterad för i marknadsföringen för denna projektor skriver de att dom har förbÀttrat detta problem. Nu ser man inte dammet nÀr det Àr bild pÄ, men nÀr det Àr svart bild sÄ ser jag en ljus punkt i bilden. Den kan jag stÄ ut med men blir det mer, vilket Àr högst troligt sÄ bor jag nÀstan granne med en firma som hÄller pÄ med reparationer av Lcd-projektorer och platt-tv sÄ dÀr kan man nog fÄ hjÀlp hoppas jag.

Postad 07 December 2009 - 14:41

Unregistered93acb259
  • Unregistered93acb259
  • AnvĂ€ndare

• 134 inlĂ€gg
  • 0

NÄgon som vet?

Om nu Panasonic inte vill tillÄta export frÄn USA till Europa sÄ kan du ge dig pÄ att du inte kommer att kunna fÄ service pÄ privatimporterade projar i Sverige - inte ens mot betalning. De kan lÀtt kolla sÄdant via serienummer.

Postad 07 December 2009 - 15:00

Zhentro
  • Zhentro
  • AnvĂ€ndare

• 211 inlĂ€gg
  • 0

Betalade följande:

Har bestÀllt frÄn samma firma och med samma fraktalternativ via FedEx och min ligger nu pÄ Arlanda för vidare transport.

Dock tyckte FedEx i mitt fall att jag skulle betala 14% tull ocksÄ förutom moms. Jag skulle betala in 6964:- och de hade Àven anvÀnt en dollarkurs pÄ ~8,1:- :). Dollarn har ju inte legat över 7:- sedan september.

SÄ jag ringde upp FedEx och sa att det skall vara 0% tull och refererade till detta (som finns tidigare i denna trÄd):
"8528 69 10 00, Àr helt korrekt för en LCD-projektor, t ex hemmabioprojektor, förutsatt att den inte bara kan visa videosignaler utan Àven kan visa bilder frÄn en dator. Tullsatsen blir 0%."

Detta köpte FedEx plus att de Àndrade dollarkursen till ~6,9:-, sÄ slutsumman för moms+avgifter blev 3793:- ;)

SÄ om det Àr nÄgon mer som importerar och fÄr tullavgift, ring fraktbolaget och stÄ pÄ er!

Projjen skulle kommit pÄ onsdag, men blir nu en dag sen pga. tullstrulet, men det kan jag ta för 3171:- mindre!

EDIT:
SLUTGILTIGT PRIS:
Projje+frakt= $1999+$136 -> 15230:-
Moms = 3668:-
Avgifter = 125:-

Totalt: 19 023:-

Redigerat av Zhentro, 09 December 2009 - 08:55.

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Titan Noir Max
    Rian
    2026-09-06 21:47:55
  • Använda filter
    johan b-lund
    2026-09-02 18:54:35
  • LFE reference och Center ch
    johan b-lund
    2026-09-02 18:43:15
  • Resultat
    johan b-lund
    2026-08-29 19:05:31
  • johan b-lund
    2026-08-29 18:55:18
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.