* Officiell Tråd - XTZ 99.25/26/36 *
![]() |
![]() |
![]() |
8 990:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
9 990:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 02 mars 2008 - 10:48
Postad 02 mars 2008 - 17:34
Eftersom det måste köpas nytt snart så ställer jag även frågan om det finns någon i Stockholm som har någon av stativ modellerna 99.25/26 och som skulle kunna tänka sig att låta mig få en provlyssning.Undrar om det finns någon i Stockholm som har ett par 99.36. och som skulle kunna tänka sig att erbjuda en liten provlyssning ?? Skicka ett Pma i så fall
Skicka Pm i så fall

Redigerat av Unregistered840e5864, 02 mars 2008 - 17:35.
Postad 02 mars 2008 - 19:09
Jag har en Onkyo TX-SR805, tror ni att denna förstärkare orkar driva ett par 99.36:or fullt ut, eller behöver jag ytterligare kraftigare förstärkare.. Är inte så sugen på at skaffa ny igen :S
Tja Widde
Jag testade att driva mina 99.36 med min Yamaha 750 och den orkade faktiskt med dem förvånansvärt bra. Dock inte riktigt lika fullt ut som det blir med slutsteget men över förväntan.

Postad 02 mars 2008 - 19:49
Postad 02 mars 2008 - 19:54
Det jag gillade med 203:orna var den kristallklara diskanten som fick mig knäsvag. Jag är diskantfreak och det är något av det viktigare när jag nu tittar vidare. 99.25:orna har fått mycket beröm för sin fina diskant och därav min fråga! Är det ngn som kan ge en bild av hur XTZ sköter sig och gärna då OM det finns någon som kan jämföra med 203:orna, intryck, likheter eller skillnader!? Jag ska försöka komma åt och provlyssna 99.25: orna för att få en egen ide´men till dess vänder jag mig till Er! (ledsen långt inlägg!)
Postad 03 mars 2008 - 15:13

Går dessa att montera på väggen eller bör jag undvika det? Hur blir det om man ställer dem på en tv-bänk?
Postad 04 mars 2008 - 00:18
Eftersom det måste köpas nytt snart så ställer jag även frågan om det finns någon i Stockholm som har någon av stativ modellerna 99.25/26 och som skulle kunna tänka sig att låta mig få en provlyssning.Undrar om det finns någon i Stockholm som har ett par 99.36. och som skulle kunna tänka sig att erbjuda en liten provlyssning ?? Skicka ett Pma i så fall
Skicka Pm i så fall
Jag skulle gärna också provlyssna dessa. Så är det ngn som vill ordna en "grupplyssning" så vore det kanon!

Mvh Samuel
Postad 04 mars 2008 - 07:36
Har letat på forumet men utan resultat. Min undran, är det någon med erfarenhet av 99.25:orna som också har hört ELAC:s stativare 203 eller nyare modellen 243? Jag har länge varit sugen på ELAC:s 203:or men då dessa har utgått har jag börjat se mig om efter andra då uppföljaren ELAC 243 också tog ett skutt (uppåt) prismässigt.
Det jag gillade med 203:orna var den kristallklara diskanten som fick mig knäsvag. Jag är diskantfreak och det är något av det viktigare när jag nu tittar vidare. 99.25:orna har fått mycket beröm för sin fina diskant och därav min fråga! Är det ngn som kan ge en bild av hur XTZ sköter sig och gärna då OM det finns någon som kan jämföra med 203:orna, intryck, likheter eller skillnader!? Jag ska försöka komma åt och provlyssna 99.25: orna för att få en egen ide´men till dess vänder jag mig till Er! (ledsen långt inlägg!)
Intryck diskanten? Någon?
Postad 04 mars 2008 - 20:55
En annan kul egenskap är att högtalarna aldrig låter hårt eller vasst oavsett hur högt man spelar dvs högtalarna passar mycket bra till skränig musik så som hårdrock/metal musik .
Postad 07 mars 2008 - 13:21

Postad 07 mars 2008 - 15:44
Nu har mina 99.36or lämnat affären. Ska bli skoj och höra om dom låter så bra som jag hoppas.. Jag kommer driva dom med en Marantz sr7001 som försteg samt Marantz mm9000 (5x150w) som slutsteg.. Om jag gillar högtalarna så kommer skaffa mig resten runt om också... Är det nån annan här som kör med marantz förstärkare och har nått intryck om hur det funkar ihop? Tog faktiskt imot att beställa dom utan att ens ha hört en xtz högtalare innan men med det jag har läst om dom så tror jag dom kan passa mig perfekt.
Redigerat av byterider, 07 mars 2008 - 15:45.
Postad 07 mars 2008 - 16:11
Ska bli spännande att höra vad du tycker om dem. Jag gjorde ju precis som du, använde mig av try and buy så jag hade chansen att skicka tillbaka dem ifall jag skulle bli besviken. Som tur var så blev jag inte det.

Tror inte du ska ha några problem att driva dem om siffrorna på steget stämmer någorlunda. Jag driver mina med ett Classic 8.0b med mellan 100 och 150W som max uteffekt.

Mvh
AlexanderE
Postad 10 mars 2008 - 00:23
Högtalarna skall användas i ett biorum och när jag sitter i soffan har jag huvudet 85cm över golvet och 2,5m fram till högtalarna, är det inom diskanternas spridningsområde i höjdled?
Rummet är litet, 14kvm och runt 2m i takhöjd. men som jag förstått det har man goda möjligheter att påverka högtalarna för att anpassa dom till rummet. Så det borde väll inte vara ett hinder?
Postad 10 mars 2008 - 19:10
Postad 10 mars 2008 - 19:20
http://www.xtz.se/pr...true&produkt=38
Din sitthöjd stämmer med min, och jag har mina 99.26 på stativ som gör dom sisådär 100 cm höga, det är samma diskant

se bilder här
Postad 14 mars 2008 - 00:36
Det första som slog mig när jag koppla in dom var det att dom lät burkigt, detta har efter hand försvunnit mer och mer och jag upplever sällan detta längre så jag tror att när högtalarna är helt inspelade är det helt borta.
Redan från första stund så tyckte jag att högtalarna fullkommlingen öser ur sig detaljer i diskant och mellanregister och det har bara blivit bättre och bättre under inspelningen. Jag har aldrig upplevt diskanten som vass som tur är för det är något jag inte alls gillar.
Basen är väl det jag upplever som svagaste punkten just nu, det är inget fel på djupet för det är den riktigt duktig på men jag tycker att den tar nästan för stor plats av ljudet. Jag har provat för skojs skulle att koppla bort byglingarna och köra dom som 99.25/99.26 och då tycker jag att man lite bättre harmoni men då saknar jag lite av det som golvare ger en så jag ångrar inte att jag tog golvarna istället för stativarna. Detta hoppas jag på att det kommer bli bättre när man spelat dom några fler timmar. Jag är lite nyfiken på hur ni upplevt detta ni som har haft era 99.36or ett tag.
Något som jag snabbt reagerade på var hur högt jag var tvungen att vrida på för att nå samma volym som med mina gamla burkar, jag skulle tippa på att jag ligger nånstans 5 - 10 db högre på volymkontrollen med dessa för att nå samma volym som innan, dock har jag inga problem att spela riktigt högt med dom och steget har inte tänt nån varningsdiod än.
Jag är possitiv överraskad av utseendet på burkarna, dom är mycket snyggare i verkligheten än på dom bilder jag sett, finish och byggkvalitet verkar vara på topp.
Jag tror att jag kommer bli/är mycket nöjd med det detaljerade och rena ljud som dessa presterar som jag tycker jag köpt för ett otroligt bra pris med tanke på vad man får.
MVH Mikael
Postad 14 mars 2008 - 19:06
Dock uppfattade jag inte mina som burkiga när jag packade upp dem. Men det beror såklart på vad man har haft för högtalare innan också. Vad hade du för högtalare innan?

Postad 14 mars 2008 - 20:19
innan som jag har varit riktigt nöjd med och tycker är en mycket bra högtalare men jag var sugen på att prova nått annat efter 4 år. Jag har iofs inte sålt dem än men det lutar skarpt åt att det blir så för jag börjar bli riktigt kär i detaljerna i XTZ:orna. Från början hade jag tänkt en prisklass upp till cirka 16.000 men blev sugen på att prova dessa efter lite läsning.
Postad 14 mars 2008 - 23:21
Efter alla recensioner ni lämnat så måste jag säga att det verkligen lutar åt ett gäng XTZ högtalare när jag ska uppgradera mitt ljud. Jag hade sedan tidigare planerat att köpa en Marantz 7002, tror ni att denna passar bra ihop med 99.36:orna? Jag velar lite fram och tillbaka men som det ser ut nu så blir det 99.36:or samt en XTZ 93 WMT shielded som center först, för att sedan med tiden kunna köpa 99.21:orna som surround och möjligtvis om det skulle behövas även 99 W 12an... Är detta något att satsa på?
Alternativet är att jag låter bli att köpa en center nu och köper till en 99.25:a som center när jag köper 99:21:orna som surround?
Tror ni att systemet kommer att bli bra för mig? Jag ser väl i runda slängar på film 30 %, spelar 20 % och lyssnar på musik 50 % av tiden... Mitt nuvarande system är ett snart 10 år gammalt Pioneer med dvd/förstärkare i ett, samt 5 satelliter och en sub... inget att hoppa högt över kan jag lova, men det hoppas jag att XTZ systemet blir

Vore väldigt tacksam för lite input angående mina funderingar!
Postad 15 mars 2008 - 12:07
Tycker det låter som e riktigt kompetent paket det där. Ska bli spännande att höra hur dem låter med en riktigt stor Marantz.

Jag tycker det låter som en bra ide att börja med att bara köpa stärkare och frontar först. Helst av allt så ska du ju ha en så klangmatchad center som möjligt och 99.25 kommer ju att klara detta bäst.
Sen kan du definitivt snåla in på surroundhögtalarna och köra på 99.21orna istället.

Mvh
AlexanderE
Postad 15 mars 2008 - 18:58
Det börjar skena iväg ordentligt det här

Men samtidigt är det ju frågan hur stor skillnad jag (som inte är någon utpräglad audiofil

Postad 19 mars 2008 - 16:19
Letar efter ett par stativhögtalare och center tänker driva det med en primare spa 20
Svart eller vit lack är ett måste
Postad 20 mars 2008 - 08:04
Jag är också nyfiken på de nya 93WMT, de är ju riktigt snygga! Inte så kantiga som de förra.
Priset, 2195/par är ju inget att klaga på heller!

Teknisk specifikation:
220 x 370 x 312 mm (Bredd x Höjd x Djup)
Vikt: 11,7 Kg / styck
Magnetiskt avskärmad
Impedans: 4-8 Ohm
Terminal: Guldpläterad biwiring (Banankontakt/Polskruv)
Verkningsgrad: 89dB
Diskant: 1" softdome i silke. Ställbar i 2 nivåer
Bas: 6,5" i "coated paper" med gjuten aluminium korg
Effekt: 200 W Short term IEC 268-5
Effekt: 80 W Long term IEC 268-5
/Danne
Postad 20 mars 2008 - 12:13
Själv har jag ju en XTZ 99 WMT som center och jag upplever inte den som någon svag länk iaf.
Haha en vikt på 11,7 kilo styck va rätt rejält måste jag säga.

Postad 10 april 2008 - 11:35
Mitt problem kvarstår dock, dessa högtalare låter verkligen fortfarande väldigt instängda och jag är faktisk på gränsen till väldigt besviken. Har ställt upp diskanten till +7db (av 10) på frontarna och visst nu går det ju lyssna på dem! Vad kör ni med för inställningar, kör ni med byglarna som kom med kanske för att ställa diskantnivån. Har även införskaffat en XTZ 99.25 shielded men överväger starkt att köpa mig ett par Canton ifrån GLE-serien istället

Postad 10 april 2008 - 18:45
Tjena.Ok nu har nya stärkaren kommit , en Onkyo 805 med tillräckligt med kräm för att låta mina 99.25or spela ut (en gammal Yamaha RX-V 450 tidigare)
Mitt problem kvarstår dock, dessa högtalare låter verkligen fortfarande väldigt instängda och jag är faktisk på gränsen till väldigt besviken. Har ställt upp diskanten till +7db (av 10) på frontarna och visst nu går det ju lyssna på dem! Vad kör ni med för inställningar, kör ni med byglarna som kom med kanske för att ställa diskantnivån. Har även införskaffat en XTZ 99.25 shielded men överväger starkt att köpa mig ett par Canton ifrån GLE-serien istället
Prova att kolla med en ohmmätare mellan högtalarkontakterna med bygeln bortkopplad,Jag hade ett delningsfilter på mina 99-32 som var sönder och då lät det inte särskilt bra.Har du olika ohmvärden på lådorna är det bara att kontaka xtz.
Postad 10 april 2008 - 18:48
Postad 11 april 2008 - 09:58
Är grymt sugen på fyndbörsens paketerbjudande med 99.26 + 99 W10.17P + SUB AMP1. Ser ut att vara ett riktigt trevligt paket både ljud- och designmässigt.

Postad 13 april 2008 - 19:14
Är det någon som har införskaffat sig nya basen 99 W10.17P och har lite feedback att dela med sig av?
Japp. Stora och välbyggda. På gränsen till för blöt i början men efter en massa inspelning så låter de helt ok.
Lirar iaf helst musik med dessa ur eller väldigt lågt delade på låg volym då 99.26 spelar rätt djupt.
Postad 13 april 2008 - 19:49
Har 99.25 på stativ från XTZ och med subbas 10.16 och är väldigt nöjd. Dock är jag på
jakt efter en center och kan inte använda XTZ egna då höjden inte funkar, så jag behöver
en center som klangmatchar min setup.
Har hittat följande:
Audio Pro Cinema Precision PM-09C för 1495:-
Audio Pro Image 22 för för 995:-
Audo Pro Level 05 för 1295:-
Vem av dessa tror ni matchar 99.25 bäst, jag vill inte köpa grisen i säcken.
Sedan vill jag ha lite bättre ljud i stereolyssning, har en Onkyo TX-Sr803 som funkar bra med
film men vilken förstärkare/slutsteg till hyfsad penning 2000-3000 kan hjälpa upp stereolyssnandet, begagnat
kan även vara alternativ!
Tacksam för svar.
//MrMagoo
Postad 13 april 2008 - 20:00
Sedan vill jag ha lite bättre ljud i stereolyssning, har en Onkyo TX-Sr803 som funkar bra med
film men vilken förstärkare/slutsteg till hyfsad penning 2000-3000 kan hjälpa upp stereolyssnandet, begagnat
kan även vara alternativ!
//MrMagoo
Ingen! 25:orna är krävande. Du får spara ihop mer stålars helt enkelt.
Postad 13 april 2008 - 20:17
Ingen! 25:orna är krävande. Du får spara ihop mer stålars helt enkelt.
Tack för snabbt svar.
Har funderat på HK 970 för 3500:- eller
skall jag vänta par månader och slå till på XTZ Class A-100 D II, den borde räcka?
//MrMagoo
Postad 14 april 2008 - 08:33
Men som sagt, den är bra!
Postad 21 april 2008 - 08:11

Postad 21 april 2008 - 13:00
Ok nu har nya stärkaren kommit , en Onkyo 805 med tillräckligt med kräm för att låta mina 99.25or spela ut (en gammal Yamaha RX-V 450 tidigare)
Ge dem lite tid, mina 36:or blev avsevärt mer lättdrivna allteftersom de spelades in. Prova oxå att laborera med/utan basplugg å avståndet till bakre vägg. Jag kör med sluten övre kavlitet (den delen som motsvarar dina 25:or) och med en öppen av de nedre 3 samt 0db i basfiltret, då har jag dem ca 40 cm från bakre vägg å det funkar. Öppnar jag den övre porten måste jag ha dem ca 1.5 m ut för att det inte ska låta "förstärkt av väggen".
Postad 21 april 2008 - 20:55
pga av det lyftet jag fick med burkarna så blev en sugen på att förbättra ljudet ännu mer så jag har snickrat ihop 3 st ljudabsorbenter av markskiva samt att jag hitta ett par begagnade Audioquest CV4 II 48V DBS högtalarkabel som lyfte 99.36orna mycket, jag har alltid varit lite skeptisk mot kablarnas betydelse men personligen tycker inte råder nått tvivel om förbättringen mot mina gamla supra classic
Jag har även skaffat ett par 99.26or som bakhögtalare samt en 99.25 center så nu har hela kittet.
Postad 24 april 2008 - 19:30
Jag undrar om det är någon som har Rumskalibrerat XTZ 99.36 med Audyssey MultEQ XT?
Jag har ett par XTZ 99 W2MT som front högtalare, när jag kalibrera klagar Audyssey på fasen.
Fasen är riktig har kollat med batteri, så det verkar som något element är fasvänt.
Inte helt ovanligt för att kompensera för något fel i delningsfiltret.
Om jag fortsätter kalibreringen så blir slutresultatet inte all bra, sladdrig bas och burkig diskant.
Hade förut en Denon 3805 och kalibreingen med den fungerade utan problem och med bra ljud.
Jag misstänker att det är fas "felet" som är problemet. Högtalarna låter annars jättebra i stereo.
Så jag funderar på att köpa ett par 99.36 och byta front högtalare.
Postad 24 april 2008 - 21:38
Du ska inte tro att du ska behöva byta högtalare för att få bukt på detta lilla felet.

Mvh
AlexanderE
Postad 25 april 2008 - 07:45
mitt tips är att du kan ställa den på "front" så att dina 99.36 inte blir filtered, i den inställningen så får övriga högtalare styras mot målfunktionen - signalen till frontarna manipuleras inte av systemet där.
annars.. .kan vara att den sätter speaker size , crossover eller channel trim fel, det kan du justera manuellt ?
..::EDIT::.. fasvänt element? Kan ju vara någon kines som lött fel ! Fungerar inte ovanstående kan du ju kontakta Fyndbörsen ?
Redigerat av spacebot, 25 april 2008 - 08:07.
Postad 25 april 2008 - 12:05
Det blir skillnad på "speaker size" med eller utan subben i rummet, med subben är frontarna små utan är dom stora.
Fas "felet" är på båda högtalarna så jag tror inte på fellödning. Det är tydlingen inte så ovanligt på 3 vägs högtalare att man fasvänder ett element. Har någon provlyssnat och jämfört XTZ 99 W2MT med 99.36?
Postad 25 april 2008 - 16:10
XTZ 99 W2MT va mina trotjänare i ett par år innan de byttes ut mot storebrodern 99.36. Men måste säga att det var med en tår i ögat jag sålde dem. Visst trots att 99.36 va bättre på alla punkter så va ändå 99 W2MT en hemskt bra högtalare för pengarna.
Nu var det ett tag sen jag köpte mina nya så ljudjämförelserna har runnit ur sanden om man säger så. Vågar inte riktigt säga hur ljudskillnaderna var. Däremot kan jag säga att det var skillnader, framför allt i djupbasen som är mycket bättre på 99.36.

Mvh
AlexanderE
Postad 06 maj 2008 - 02:57
I begynnelsen syntes jeg diskanten var innesluttet og tam i forhold til mine Infinity Cascade. Jeg forsökte å justere opp diskanten 4 dB, men det falt heller ikke i smak. Etter en stund begynte diskanten å virkelig åpne seg og nå synes jeg den er meget bra. Opplöst og nöytral. Plassering er veldig viktig med disse höyttalerne. De må vinkles litt inn mot sweetspot og helst plasseres litt ut fra bakveggen. Jeg synes höyttalerne spiller veldig bra med litt ekstra krefter og seriöst god elektronikk. Krell KAV 3250 er på 3 x 250 Watt, noe som passer meget bra.
Jeg har spilt endel uten plugger i 99.26 og det åpnet endel i mellombassen, men jeg fikk en peak ved ca 40hz, så jeg plugget inn igjen. Bassen strammer seg vesentlig opp med pluggene i. Jeg kjörer også plugger i 99W10.17 P och i 99W12S. I min venstre 99W12s har jeg fjernet den ene lille pluggen, da dette öket noen db ved ca 25hz.
Oppsettet har nå en enorm dynamikk og masse headroom. Jeg bruker anlegget til både musikk og film. Til film justerer jeg opp subene med ca 7 dB, noe som trycker så bra som helst!

Dette er höyttalere som virkelig spiller langt over hva prisen tilsier, det er en virkelig god höyttalerer som kan konkurere med höyttalere i langt höyere prisklasser.
Her er en forelöpig mätning av oppsettet målt med 3ppo (points per Octav) og crossover satt til 40 hz. Ingen EQ er brukt, alt er justert med phase og crossover pluss plugger i portene. Jeg kommer til å teste flere innstillinger siden, men akkurat nå nyter jeg disse innstillingene.

Mätningene er gjort med XTZ Room Analyzer.
Her er noen bilder av höyttalerne og suber:
99W10.17 P:

99.26:

99.26 + 99W10.17 P Bakside m/koblibnger:

99.26 + 99W10.17 P

99.26 + 99W10.17 P naken:

Hele oppsettet:

Redigerat av AndreWerdenskrieg, 06 maj 2008 - 02:59.
Postad 21 maj 2008 - 13:01
Har haft mina 99.26 nu i några månader och måste säga att jag är lika nöjd med köpet nu som då. Har drivit dem med en rotel ra-01 innan men har nu köpt hem två styck Acoustic Advance maa705 för att köra tillsammans med min sonyreciever, DA3200ES. Nu får de 200watt att leka med istället för 40 watt som min lilla rotel kunde bidra med, men vi får hoppas att inte min hemmabioreciever håller tillbaka ljudet alldeles förmycket. Blir att jag köper ett dedikerat försteg så fort jag kommer över en billig rotel på begagnatmarknaden men tillsvidare får det duga.
Postad 23 maj 2008 - 16:35
Tack, sparkle.Riktigt ögonskönt du har det hemma, Andre. Basarna ser otroligt maffiga ut!
Har haft mina 99.26 nu i några månader och måste säga att jag är lika nöjd med köpet nu som då. Har drivit dem med en rotel ra-01 innan men har nu köpt hem två styck Acoustic Advance maa705 för att köra tillsammans med min sonyreciever, DA3200ES. Nu får de 200watt att leka med istället för 40 watt som min lilla rotel kunde bidra med, men vi får hoppas att inte min hemmabioreciever håller tillbaka ljudet alldeles förmycket. Blir att jag köper ett dedikerat försteg så fort jag kommer över en billig rotel på begagnatmarknaden men tillsvidare får det duga.
Kan tenke meg de spiller enda bättre med litt krefter.
Jeg er også veldig nögd med mina, synes bare de spiller bättre och bättre.
Baserna er meget bra, de spiller stramt, dypt och rent.
Veldig mycket kvalité för pengene.
Postad 26 maj 2008 - 23:10
Är ny inom Tråden och har läst igenom allt och har blivit mycket sugen på dessa högtalarna. Så idag bestämde jag mig för att beställa 99.36, 99.22 samt en 99.21 till centerhögtalare.
Det ska bli mycket spännade och få höra på dessa när jag väl får dom....hoppas att jag får dom innan helgen

Ska försöka ta bilder på dom från det att dom ligger i kartong tills det att dom står kopplade på rätt position.
Postad 30 maj 2008 - 17:17
Postad 31 maj 2008 - 08:46
Hur är de högtalarna om man spelar rock så som Guns n roses och Dire straits ?
Dire straits har ett väldigt rent och fint ljud på sina skivor, de är väldigt petiga med att de ska låta bra.
Någon som kan/har testat spela det...
isf, vad tycker ni/du då ?
Mvh
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar