* Officiell Tråd - XTZ 99.25/26/36 *
1922 svar till detta ämne
Postad 06 augusti 2008 - 20:22
Unregistered32f0b602
-
Unregistered32f0b602
-
Mästare
-
-
3 086 inlägg
Har du ens lyssnat på XTZ 99.25/26/36 som vi avhandlar här? Det elementet som sitter i den konstruktionen och har hand om mellanregistret är en synnerligen habil konstruktion. Du säger tidigare i tråden " har hört att det inte handlar om några underverk och att bestyckningen inte ger 100% i xtz´s konstruktion.", du har fortfarande inte verifierat vad du grundar det uttalandet på?
RS6/8 är en hype som jag aldrig förstått, men jag antar att den kan tillskrivas Hifi & Musik som hausade dem hårt när de kom.
Ursäkta men innan du börjar jiddra ska du nog läsa igenom inläggen. Det du refererar ovan efter mitt inlägg har jag aldrig sagt...det är någon annan som har postat det inlägget. Har du hört rs 6??
Postad 06 augusti 2008 - 20:32
Unregistered32f0b602
-
Unregistered32f0b602
-
Mästare
-
-
3 086 inlägg
Jag ogillar inte MAs spelstil. RS6 är spelglada, RS8 är en trevlig erfarenhet. Däremot håller jag 99.36 som en mera komplett högtalare än RS6/8
Personligen valde jag 99.25/26 framför GS10, kolla testsettuppen när jag jämförde dom 

Jag har full respekt för din åsikt och jag har läst igenom dina intryck i den tråden och håller med om väldigt mycket....  ...sen finns det tyvärr många andra som tenderar att snacka mycket och gärna upprepa vad de har hört andra säga.
Postad 06 augusti 2008 - 21:07
jls_
-
jls_
-
Lärjunge
-
-
488 inlägg
RS6/8 är en hype som jag aldrig förstått, men jag antar att den kan tillskrivas Hifi & Musik som hausade dem hårt när de kom.
Det är knappast första produkten som det hänt så med. Har man hört/läst den ska vara bra så är det nog lättare att bli färgad innan man lyssnat. Bor man som jag gör i en fet hifi-skugga med massa mil till närmast roliga så är de nog lättre att man lyssnar först på sånt som fått bättre resencioner.
Postad 06 augusti 2008 - 22:36
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2 714 inlägg
Har du ens lyssnat på XTZ 99.25/26/36 som vi avhandlar här? Det elementet som sitter i den konstruktionen och har hand om mellanregistret är en synnerligen habil konstruktion. Du säger tidigare i tråden " har hört att det inte handlar om några underverk och att bestyckningen inte ger 100% i xtz´s konstruktion.", du har fortfarande inte verifierat vad du grundar det uttalanadet på?
Du får sluta snurra till det. Det va jag som skrev att bestyckningen inte gav 100% i XTZ´s konstruktion. Det är hörvägen av ett par personer som lyssnat till mellanregistret i andra konstruktioner. Varför biter du så hårt? XTZ är ett företag som drivs av en handlare som sålt hifi men har ringa erfarenhet av att producera densamma. Glöm inte att Class A100 t.ex bara är en köpt låda med deras logo på.
Postad 07 augusti 2008 - 08:43
Kent Johansson
-
Kent Johansson
-
Beroende
-
-
1 091 inlägg
Ursäkta men innan du börjar jiddra ska du nog läsa igenom inläggen. Det du refererar ovan efter mitt inlägg har jag aldrig sagt...det är någon annan som har postat det inlägget. Har du hört rs 6??
Sorry, det var Widescreen som gjort uttalandet. Visst har jag lyssnat på RS6, det ingår väl i almänbildningen man får i grundskolan att ha lyssnat på dem?
Postad 07 augusti 2008 - 08:48
Kent Johansson
-
Kent Johansson
-
Beroende
-
-
1 091 inlägg
Det va jag som skrev att bestyckningen inte gav 100% i XTZ´s konstruktion. Det är hörvägen av ett par personer som lyssnat till mellanregistret i andra konstruktioner.
Ok, hörsägen mao, rätt tveksamma argument. Varför biter du så hårt? XTZ är ett företag som drivs av en handlare som sålt hifi men har ringa erfarenhet av att producera densamma. Glöm inte att Class A100 t.ex bara är en köpt låda med deras logo på.
Precis som alla andra biter jag ifrån när de saker jag har, gillar och uppskattar kritiseras av personer med ringa erfarenhet av de aktuella produkterna. Vad är det för fel med "badge engineering"? Det är en sjukt vanlig företeelse... Vi skulle inte ens ha hälften så mycket produkter att välja bland om det var förbjudet.
Postad 07 augusti 2008 - 09:15
Unregisteredda254153
-
Unregisteredda254153
-
Veteran
-
-
2 268 inlägg
Fick hem mina XTZ 99.26 + stativ som jag beställde från Fyndbörsen förra veckan! Det finns inte mycket mer än att säga att det är kvalitet i dessa högtalare! Bandiskanten är otroligt klar och kan urskilja vart enda litet ljud! Bilder kommer komma upp inom kort för att jag väntar på en ny tv-bänk.
Nu har jag (äntligen) fått min tv-bänk. Bilder är tagna och upplagda för beskådning
Postad 07 augusti 2008 - 15:52
TobiasBladh
-
TobiasBladh
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Nu har jag (äntligen) fått min tv-bänk. Bilder är tagna och upplagda för beskådning 
Stiligt! Får jag bara fråga vilken ungefärlig "volym" du vrider upp på din Onkyo (det är siffrorna på displayen jag är ute efter) vid olika lyssning. Jag vet att de inte är något att ta vidare notis av, men jag är ändå intresserad.
Postad 07 augusti 2008 - 16:05
TobiasBladh
-
TobiasBladh
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Det hettar till i tråden verkar det som  Det handlar ju mycket om smak... och pengar givetvis. Finns väl för- och nackdelar med de flesta högtalare. Vi kan nog emellertid enas om att XTZ ger relativt mycket för pengarna, vilket passar mig utmärkt och också är anledningen till att jag kan rekommendera grejerna till kompisar.
Ska för övrigt bli kul att lyssna på 99.36 bi-ampade när jag fått hem kabeln och flyttat.
Har kollat lite på banankontakter också. Som jag förstått det är det "förbjudet" i Europa att koppla med banan i recievern. Är det annars värt någon hundring för att ansluta på detta sätt i högtalarna?? Blir det någon ljudmässig skillnad eller är det bara "enklare" att koppla in??
Postad 07 augusti 2008 - 18:34
jls_
-
jls_
-
Lärjunge
-
-
488 inlägg
Har kollat lite på banankontakter också. Som jag förstått det är det "förbjudet" i Europa att koppla med banan i recievern. Är det annars värt någon hundring för att ansluta på detta sätt i högtalarna?? Blir det någon ljudmässig skillnad eller är det bara "enklare" att koppla in??
När det blir dags att flytta runt sakerna är bananer såååå jäkla skönt att ha. In/urkoppling går på sekunder. Enda är väl att du kanske får plocka ur små plastpluggar från kontakterna, jag hade sånna på min Onkyo.
Postad 08 augusti 2008 - 07:13
Unregisteredda254153
-
Unregisteredda254153
-
Veteran
-
-
2 268 inlägg
Stiligt! Får jag bara fråga vilken ungefärlig "volym" du vrider upp på din Onkyo (det är siffrorna på displayen jag är ute efter) vid olika lyssning. Jag vet att de inte är något att ta vidare notis av, men jag är ändå intresserad.
Jag brukar ha volymen mellan 30-50. Det beror lite på om jag lyssnar på musik eller kollar på film och vilket tid på dygnet det är (bor i lägenhet)  Om jag minns rätt från manualen så går mätaren upp 70.
Postad 08 augusti 2008 - 09:50
TobiasBladh
-
TobiasBladh
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Jag brukar ha volymen mellan 30-50. Det beror lite på om jag lyssnar på musik eller kollar på film och vilket tid på dygnet det är (bor i lägenhet)  Om jag minns rätt från manualen så går mätaren upp 70.
Jag antar du kollar med Onkyos absoluta volym. Du får gärna undersöka vad max är på din modell, vill gärna jämföra lite. Själv kör jag mellan 50-70 med max på 99 på min 705.
Postad 08 augusti 2008 - 10:34
XTZ AB
-
XTZ AB
-
Lärjunge
-
-
496 inlägg
widescreen, det är ju väldigt synd om du inte fått tillfälle att provlyssna på våra produkter, men om det finns intresse kanske vi kan hjälpa till att ordna det? Alla bör ju få bilda sig en uppfattning baserad på egna lyssningsintryck.
Kommentar till inlägget om erfarenhet inom hifi-utveckling. De ingenjörer (våra egna plus externa) som arbetar med utvecklingen har en sammanlagd erfarenhet av utveckling på över 100 år.
Postad 08 augusti 2008 - 12:32
TobiasBladh
-
TobiasBladh
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Väntar fortfarande på kabel för bi-amp, borde få när som helst nu. Annars helnöjd med ljud och utseende! De gräver på bra i djupet och jag ser fram emot att höra hur min w12s kompletterar detta. Enda negativa jag kan säga om mina 99.36 är några mindre "skönhetsfläckar". Ena mellanregistermembranet har en liten skråma (som man knackat till den lite lätt med typ en skruvmejsel) på mittkonen. Lacken har en liiiten repa på ena sida. Lacken är bubblig/knottrig inne i reflexhålen.
Redigerat av TobiasBladh, 08 augusti 2008 - 12:38.
Postad 08 augusti 2008 - 12:45
jls_
-
jls_
-
Lärjunge
-
-
488 inlägg
Finns de fler butiker som har dessa högtalare hemma eller är de bara väldigt långt bort från mig dom finns?
Bor utanför Gävle typ så Uppsala/Stockholm antar jag är närmaste som kan tänkas ha, om ingen överraskar.
Postad 10 augusti 2008 - 15:31
-Markus-
-
-Markus-
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Har flyttat om högtalarna och har tyckt det låtit mycket konstigt. Så kollade jag ordentligt idag och hade i all hast vänt en kabel fel. En bra högtalare för priset är det i alla fall.
Postad 10 augusti 2008 - 16:40
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2 714 inlägg
widescreen, det är ju väldigt synd om du inte fått tillfälle att provlyssna på våra produkter, men om det finns intresse kanske vi kan hjälpa till att ordna det? Alla bör ju få bilda sig en uppfattning baserad på egna lyssningsintryck.
Kommentar till inlägget om erfarenhet inom hifi-utveckling. De ingenjörer (våra egna plus externa) som arbetar med utvecklingen har en sammanlagd erfarenhet av utveckling på över 100 år.
Självklart hade det varit intressant att provlyssna, det kanske till och med hade resulterat i kärlek till produkten. Men för en uppfattning så måste med stort "m" det avlyssnas i hemmiljö och vad jag förstått så pysslar inte XTZ´s återförsäljare med hemlån. Utveckla gärna vilka ingenjörer det rör sig om, då dom borde vara ganska välkända och dokumenterade om dom har den erfarenheten. Hifi i Kina är ju trots allt en ganska ny företelse så deras erfarenhet är ju begränsad och därför borträknad skulle jag vilja mena. Att ha hundra man med vardera ett år av erfarenhet ger ju inget vidare resultat om alla har samma bakgrund menar jag.
Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 10 augusti 2008 - 16:42.
Postad 22 augusti 2008 - 18:13
Saturnus
-
Saturnus
-
Veteran
-
-
2 095 inlägg
Är jag bara allmänt paranoid eller är det mysko att de 4 av de senaste betygsättarna på 99.36 inte varit aktiva på forumet i någon större utsträckning? (undantaget Lodbrok).
Redigerat av Saturnus, 22 augusti 2008 - 18:14.
Postad 25 augusti 2008 - 15:32
TobiasBladh
-
TobiasBladh
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Har nu flyttat och äntligen bi-ampat 99.36:orna till min Onkyo TX-SR705. Spelar fortfarande in dem, eftersom de varit nedpackade under flytten, dvs. i 1,5-2 veckor. Mycket fint ljud när man sitter, dvs. lyssnar på samma höjd som högtalarna. Diskanten sprider sig inte mycket i höjdled, men så fort man kommer ner till "rätt nivå" blir skillnaden enorm. Tydlig och klar vid olika musik (allt från snärtig lounge-jazz till pump-hiphop). En fröjd att sitta framför med ett glas Laphroaig på kvällen och bara sjunka undan  I min uppsättning har jag en kompletterande XTZ W12S sedan tidigare som får ta hand om mullret i film, men i övrigt låter jag 99.36 ta hand om den mesta basen. Ska köra Audyssey igen när de fått spelas in ordentligt. Ljud/peng-ration är iaf. hög med dessa högtalare.
Postad 25 augusti 2008 - 15:51
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2 714 inlägg
Är jag bara allmänt paranoid eller är det mysko att de 4 av de senaste betygsättarna på 99.36 inte varit aktiva på forumet i någon större utsträckning? (undantaget Lodbrok).
Noppe förmodligen inte. Fyndörsen är ökända på forumet för sina högst ovanliga sätt att promota sina grejor. Registrerade användare som bara skrivit enstaka inlägg om någon av deras produkter, självfallet att dom är lysande och sedan försvunnit från jordens yta. Dom har en del kul påståenden i bagaget med och man kan ha mycket kul åt dom genom att söka i forumet.
Postad 26 augusti 2008 - 19:28
asmund
-
asmund
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Flere her i tråden har spurt om hvordan XTZ 99.25/99.26 fungerer som bakhøyttalere på veggen i et surroundoppsett. Kan ikke se at noen har svart på dette ennå. Mener det er en klar ulempe hvis ikke det er en god løsning for dette. Tenkte selv på to stk. 99.26 front med to stk W12S under, 99.25 senter, 99.26 surround left og right samt 99.25 eller 99.26 surround back.
Noen kommentar til veggoppheng av 99.26/99.25?
Tenkte eventuelt på muligheten av to stk. 99.25 senter bakerst på veggen (sofa/sweetspot står inntil veggen) liggende på to stk. hyller.
Postad 01 september 2008 - 09:28
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1 411 inlägg
Jag har aldrig testat dom i sådan placering, du får nog experimenera en hel del för att få diskantljudet att hamna i sweetspot. Spontant tror jag att
1) perfekt matchning
2) Du får kanonljud i stereo och i film *lite avundsjuk*
3) 99.25 är lite overkill som bakhögtalare om du inte kör konsertdvder mm med musik i alla kanaler. Jag tor att 99.21 är tillräckligt bra för surroundljud till film
Vad har du för receiver till dessa godsaker?
Postad 03 september 2008 - 17:31
asmund
-
asmund
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Jag har aldrig testat dom i sådan placering, du får nog experimenera en hel del för att få diskantljudet att hamna i sweetspot. Spontant tror jag att 1) perfekt matchning 2) Du får kanonljud i stereo och i film *lite avundsjuk* 3) 99.25 är lite overkill som bakhögtalare om du inte kör konsertdvder mm med musik i alla kanaler. Jag tor att 99.21 är tillräckligt bra för surroundljud till film
Vad har du för receiver till dessa godsaker?
Akkurat nå har jeg Onkyo 805. Den skal være omtrent som Onkyo 875 på lydbiten og jeg er fornøyd. Lurer litt på å feks. kjøpe en brukt Rotel 1077 etterhvert som ekstra effektforsterker. Prisforskjellen mellom XTZ 99.25 og 99.21 er ikke mer enn SEK 2.700 for ett par så dersom du kun foreslo 99.21/99.22 til surround back og ikke også surround side (for da blir jo prisforskjellen 5.400 for de 4 høyttalerne bak) så mener jeg prisforskjellen blir uvesentlig selv om det kanskje er litt overkill. Det jeg egentlig vurderer som alternativ er tre stk. 99.26&99.25 foran og 4 stk XTZ 89 bak og side eventuelt XTZ 99.26 side og XTZ 89 bak. 89'erne er lettere å henge på vegg og tenkte det er viktigst med 99.26/99.25 foran. Mitt hembio rom er 4 meter bredt og 3,5 m (16 kvm) langt i retning fra sofa og mot tv på andre siden. Derfor er ikke behov for de største høyttalerne til stede. Har lurt på SVS 7.1 SCS-01 Deluxe Surround http://www.lsound.no...n...0&id=491724eller MTS-01 5.0 Full Size (eventuelt kjøpe to stk. ekstra MBS-01 for å få 7.1), men de kan jeg drøfte i en annen tråd. http://www.lsound.no...n...0&id=450245Ellers liker jeg både 2 stk. XTZ W12 eller 1 stk. SVS PC-Ultra som subwoofer alternativ. Vanskelig med så mange gode høyttalere...
Redigerat av asmund, 03 september 2008 - 17:39.
Postad 04 september 2008 - 08:11
Kent Johansson
-
Kent Johansson
-
Beroende
-
-
1 091 inlägg
High Fidelity #6/2008 testade XTZ 99.36:orna. Testen kommer snart upp på XTZ's hemsida (finns en länk där men den är död), antagligen måste de vänta tills blaskan inte längre säljs i butik. Nåväl, jag köpte den igår (tidningen alltså).
De testar dem i två lyssningsrum, ett mindre och ett större. I det mindre rummet framförs kritik mot att basen kan bli lite för bullrig (men de redovisar tyvärr inte hur de portat högtalarna), men att de låter härligt med en bra rörförstärkare (vilket iofs verkar konstigt med tanke på högtalarnas låga känslighet). De konstaterar att diskanten gör SACD inspelningar rättvisa.
Sen i det större rummet -ett "normalstort vardagrum" som de kallar det.. Jag citerar "Det som frapperade denne lyssnare var den luftiga diskanten och de fina mellanregistret"..."Ett annat exempel på den verklighetstrogna ljudbilden och den fina klangen är Pieter Wispelweys inspelning av JS Bachs Sviter för solocello (Channel Classics CCS-1229). Om man vill kan man hör massor av detaljer hur fingrarna landar på greppbrädan, när taglet hugger fatt i strängarna och när cellisten andas - men man kan lika lätt fokusera på musiken och bara njuta."
Många fina ord senare...
Slutsats: "Enligt XTZ hade man satt upp följande mål för 99.36: använda high-end-element, ljudkvalitet i high-end klass, hög mekanisk kvalitet till ett konkurrenskraftigt pros, relativt litet kabinett, stilren och tidlös design, mycket flexibel med många inställningsmöjligheter.
Har man lyckats nå målen? Ja, utan tvekan. XTZ 99.36 är en formidabel högtalare som hanterar det mesta med stil, den blir aldrig skrikig eller vulgär. Lyssnare som prioriterar musiken högst blir inte besvikna, och priset är nästan löjligt lågt för ett par högtalare som spelar som 99.36
Mycket bra jobbat!".
Artikeln är skriven av Lars Erik Steinick, Kenneth Pilegaard och Michael Madsen.
När man tittar på märkurvorna så ser man att de höjer sig lite i diskanten - nu skriver de inget om hur de ställt in högtalarna men man får anta att det är med 0db inställningen på bakplanet, och banddiskanten har begränsad spridning i det vertikala planet.
Inga nyheter för oss som redan har dem mao.. det är bra burkar helt enkelt.
Postad 04 september 2008 - 08:54
JeppeN
-
JeppeN
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Tack för referatet Kent!
Stod det något om hur stora de olika rummen var?
Eller var den enda beskrivningen ett "mindre" och ett "normalstort vardagsrum"?
Lite trist om de varit så pass seriösa och testat i två rum om de inte anger hur stora de var.
Ett "normalstort vardagsrum" för somliga kan nog vara mindre än ett "mindre rum" är för andra. Allting är relativt.
Sen som du påpekar vore det ju bra att de anger vilka lägen de använt sig av på en "justerbar" högtalare.
Men trots allt blir man ju ännu mer intresserad av denna högtalare.
Trots att jag aldrig hört den är den väldigt högt på min önskelista.
Har dock svårt att välja mellan 36:an och 26:an + sub om jag bestämmer mig för XTZ när nya högtalare ska inhandlas!
Postad 04 september 2008 - 09:16
Kent Johansson
-
Kent Johansson
-
Beroende
-
-
1 091 inlägg
Stod det något om hur stora de olika rummen var? Eller var den enda beskrivningen ett "mindre" och ett "normalstort vardagsrum"?
De skriver inte om ytan på rummet, däremot så ger högtalarnas placering lite ledtrådar: Litet rum: 0.8m till bakvägg, 0.5 till sidovägg och 1.6 mellan högtalarna och lätt toe-in. Stort rum: 0.8m till bakvägg, 2.5m mellan dem och 3.0m till lyssningspositionen, med ca 15 graders toe-in. De skriver "Högtalarna är lättplacerade" och "Även i detta rum var det enkelt att hitta en bra placering". Ang. högtalarnas buller i "lilla rummet": "Det ska dock sägas att basens tendens till buller kan reduceras markant med hjälp av nivåjusteringen på högtalarens baksida". Däremot skriver man i det stora rummet "Ett belysande exempel på högtalarens livliga respons kan man höra på Reference CD No.62, spår 1: "I say time" med Vanja Santos. Här är sångerskan när lyssnaren och hennes plosiver (p, b, t, d) far som projektiler genom luften. Mycket bra återgivet, liksom den rappa och torra basen". Använd elektronik i lilla rummet va Maranz, NAD, Dynavox och GamuT (men man skriver inte ut några modellbeteckningar tyvärr). I stora var det "Ayre cd-spelare och förstärkare". I det senare fallet alltså mycket kompetent elektronik. Vid lyssningen i det stora rummet dras paralleller till Martin Logan Vantage som tydligen är den lyssnarens vanliga högtalare. Han skriver "Om vi går över till mera komplex musik (Stravinskys "Våroffer", Wagners operor eller liknanre) kan det bli lite trångt i ljudbilden. Här glänser Martin Logan Vantage, man kan alltid klämma in ett par musiker eller sångare till - men priset är ju också ett annat!". Har du mao ett litet lyssningsrum kanske de mindre 99.26:orna är ett bättre val för dig. Jag som har ett över 40 kvm stort rum som de står i en änden av ångrar inte för en minut att jag tog de större 36:orna.
Postad 05 september 2008 - 07:59
Kent Johansson
-
Kent Johansson
-
Beroende
-
-
1 091 inlägg
Lägger till en scannad bild från tidningen..
9936.png 523,21K
0 Antal nerladdningar
Postad 05 september 2008 - 09:58
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8 314 inlägg
High Fidelity #6/2008 testade XTZ 99.36:orna. Testen kommer snart upp på XTZ's hemsida (finns en länk där men den är död), antagligen måste de vänta tills blaskan inte längre säljs i butik. Nåväl, jag köpte den igår (tidningen alltså).
De testar dem i två lyssningsrum, ett mindre och ett större. I det mindre rummet framförs kritik mot att basen kan bli lite för bullrig (men de redovisar tyvärr inte hur de portat högtalarna), men att de låter härligt med en bra rörförstärkare (vilket iofs verkar konstigt med tanke på högtalarnas låga känslighet). De konstaterar att diskanten gör SACD inspelningar rättvisa.
Många fina ord senare...
Slutsats: "Enligt XTZ hade man satt upp följande mål för 99.36: använda high-end-element, ljudkvalitet i high-end klass, hög mekanisk kvalitet till ett konkurrenskraftigt pros, relativt litet kabinett, stilren och tidlös design, mycket flexibel med många inställningsmöjligheter. Har man lyckats nå målen? Ja, utan tvekan. XTZ 99.36 är en formidabel högtalare som hanterar det mesta med stil, den blir aldrig skrikig eller vulgär. Lyssnare som prioriterar musiken högst blir inte besvikna, och priset är nästan löjligt lågt för ett par högtalare som spelar som 99.36 Mycket bra jobbat!". Artikeln är skriven av Lars Erik Steinick, Kenneth Pilegaard och Michael Madsen.
Tycker inte det säger något. Personligen tycker jag High Fidelity ballat ur. Ger i stort sett allt maximala superlativer. Har läst så många "tester" där de hyllat prylar som varit undermåliga och högst ordinära i sin priklass att jag ledsnat på dem. Med det vill jag inte säga att det är dåliga högtalare. Jag tycker snarast alla kontakter jag haft varit positiva men jag tycker HF har blivit en bedrövligt dålig referens. (Faktisk så dålig att jag i ren ilska sålde hela samlingen - från första numret fram till något år efter att de slutade med skivorna. Dumt då skivorna faktiskt var lite kul, men de ambitioner som syntes tidigare föll allt mer ...)
Postad 05 september 2008 - 11:45
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2 714 inlägg
Förstår inte riktigt att XTZ inte ser intresse att skydda sina produkter och ger möjlighet för hemlån.
För mej signalerar det rädsla.
Postad 05 september 2008 - 12:01
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8 314 inlägg
Postad 05 september 2008 - 12:10
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2 714 inlägg
XTZ skrev tidigare i tråden att dom säkerligen skulle kunna ordna en provlyssning,så när jag hintade om ett hemlån drog dom öronen åt sig och har inte hörts eller synts mer i tråden sen.
Jag hade gärna läst en recention från dej hifisnubben. Vi kanske får skramla på forumet så vi kan köpa ett testexemplar som sedan får vandra
Postad 05 september 2008 - 12:39
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8 314 inlägg
Jag hade glädjen att få lyssna på 93orna. Utnyttjade deras intro-erbjudande där några testpersoner fick chansen att köpa billigare ot at de skickade in lite åsikter. Tyvärr hade jag lite för mycket den perioden så jag orkade inte skriva något utförligare här på forumet.
Dessutom har jag fler gånger framfört förslaget att systemet med "testpersoner" ändras på så sätt att man tar ut några som "testpersoner". Högtalare skickas till den första som får ca 2 veckor på sig att lyssna och skriva en recention. Därefter skickas det vidare till en ny. När några lyssnat skickas de tillbaka till fyndbörsen alt att de som haft dem får bjuda och den som bjuder högst får dem hemskickade. Låg kostnad för att de ska få en bred spridning.
Ett alternativ är att man plockar ut en person på 5-8 platser i landet som får ett par (alt får köpa till sjukt lågt pris) mot att denne är "kontaktperson". Denne tar anmälningar av andra på orten som får låna och testa högtalarna 2-5 dagar. Då detta pågått 1-2 månader så får personen ställa upp för demo i ytterligare 3-6 månader om fler vill lyssna hemma hos kontaktpersonen.
Mycket jobb för fyndbörsen innan lämpliga representanter utses, men sedan får man ju mycket "gratis".... om man nu har en fullständigt överlägsen produkt.
Nåja. Det går ju rätt bra för dem i alla fall så... Rätt prylar till rätt tidningar ger ju alltid goda vitsord och därmed goda försäljningsmöjligheter.
Postad 05 september 2008 - 12:56
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2 714 inlägg
Rätt prylar till rätt tidningar ger ju alltid goda vitsord och därmed goda försäljningsmöjligheter.
Hehe
Postad 05 september 2008 - 13:06
XTZ AB
-
XTZ AB
-
Lärjunge
-
-
496 inlägg
widescreen, du har samma möjlighet som alla andra att prova produkter enligt vår policy med Try & Buy. För de som av någon anledning inte tycker om High Fidelitys tester finns ett nytt test i Ljud & Bild nr 9.
Postad 05 september 2008 - 13:16
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2 714 inlägg
Heh som en blixt från klar himmel dyker dom upp.
Jo jag har förstått det där med erat concept, det är inte alltid det är genomförbart bara.
Postad 05 september 2008 - 13:49
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8 314 inlägg
Hehe 
Det var inte menat som ett påhopp på XTZ. Det gäller tyvärr i stor utsträckning allt för många märken och produkter. Jag är som sagt positiv till XTZ och har mest positiva saker att säga efter min lyssning. Tveklöst mycket för pengarna under rätt förutsättningar. widescreen, du har samma möjlighet som alla andra att prova produkter enligt vår policy med Try & Buy.
Try & Buy är ibland lite för "lätt att gömma sig bakom". För mig är det inte annat än att man får en vecka längre på sig än den ångerrät man har i distansavtalslagen. Missförstå mig inte - jag tycker det är kanon då företag frivilligt ställer upp på mer än lagens minimikrav, men ibland kastas det fram som något som gör köpet idiotsäkert. Det är det knappst. Man står där fortfarande med returfrakt. Jag har full förståelse för att ett företag inte DESSUTOM kan bjuda på returfrakten, men Buy & Trys förträfflighet har jag inte riktigt noterat. Kanske har jag missat något. Kan exempelvis nämn atat jag har polare som jagar ststivare för max 10'. De är sugna att lyssna på XTZ men GISSAR att det är kanske 20-30% chans att de köper. Då är det knappst odds som gör att man riskerar en kostnad på kanske 500:- (?). Hade det istället funnits andra möjligheter kanske oddsen ökat och köp tillkommit. Nåja, man får alltid ta för och nackdelar med olik aprodukter. Med XTZ är jag säker på att en stor fördel är att de flesta modeller är mycket prisvärda. Nackdelen är att man inte vet HUR prisvärd förrän man köpt.
Postad 05 september 2008 - 15:29
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2 714 inlägg
Drar ett öra på Arken nästa helg.
Kommer det finnas högtalare till försäljning? Dom hade väl ändrade regler vad gäller försäljning och det skulle nu va tillåtet fullt ut.
Postad 05 september 2008 - 15:39
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8 314 inlägg
Brukar vara svårt att få en rättvis bild på mässor, men blir ändå kul att läsa åsikterna.
Postad 05 september 2008 - 16:10
Dowden
-
Dowden
-
Användare
-
-
112 inlägg
Hejsan!
Jag är nu en nöjd nybliven ägare till XTZ 99.32:orna(funderar förresten på att gå upp till 36:orna redan nu, kanske värt och göra?), dock har nu efter två dagars(4-5timmar/dygn) lugnt(!) lyssnande gjort att jag upptäckt att diskanten blir vass ibland, t.ex smäcker till i början av vissa(hittat 2-3st) låtar, men när jag drar upp winamps equalizer för att testa diskanten så låter den som alltid helt underbart(även genom ett "basstest" som går från 20 till 20k hz).. Jag förstår inte, Är det pga MP3 formatet som gör detta? Eller håller jag på och skada mina högtalare?! Isåfall kommer jag omedelbart att sluta spela, och isåfall gå igenom era ideer på vad det kan vara..
Jag driver mina XTZ 99.32 med en nyköpt Onkyo SR606 inställd på CD, Pure audio intryckt med volymen varierande på 30-50 (Oftast 41), Supra Ply 3.4 som högtalar sladdar..
Jag är nybörjare inom hi-fi högtalare, men jag är garanterat säker på att den inte ska låta så..
Tackar för eran input, MVH Dowden.
Redigerat av Dowden, 05 september 2008 - 16:11.
Postad 05 september 2008 - 16:22
Kent Johansson
-
Kent Johansson
-
Beroende
-
-
1 091 inlägg
Jag är nu en nöjd nybliven ägare till XTZ 99.32:orna(funderar förresten på att gå upp till 36:orna redan nu, kanske värt och göra?), dock har nu efter två dagars(4-5timmar/dygn) lugnt(!) lyssnande gjort att jag upptäckt att diskanten blir vass ibland, t.ex smäcker till i början av vissa(hittat 2-3st) låtar, men när jag drar upp winamps equalizer för att testa diskanten så låter den som alltid helt underbart(även genom ett "basstest" som går från 20 till 20k hz).. Jag förstår inte, Är det pga MP3 formatet som gör detta? Eller håller jag på och skada mina högtalare?! Isåfall kommer jag omedelbart att sluta spela, och isåfall gå igenom era ideer på vad det kan vara..
Plugga in ett par enkla hörlurar till förstärkaren eller prova samma filer hos en kompis. Har aldrig under det dryga året jag haft mina 36:or upplevt dem som "vassa" eller hårda i diskanten. Är det alltid i samma låter det sker kan ju vara så enkelt att det är ditt material som är dåligt konverterat.
Postad 05 september 2008 - 17:10
Dowden
-
Dowden
-
Användare
-
-
112 inlägg
Har tyvärr inga hörlurar i närheten.. Men det verkar väldigt skumt.. Endel videor/låtar så är den "vass" Men när jag kör låtar som jag anser är akustiskt krävande i diskant osv, så låter de helt underbart.. Förstår mig verkligen inte på det här. Ta t.ex den här videon: http://www.collegehu...m/video:1828805 där upplever jag min diskant som vass och ibland smäckande, Är det bara så att jag inbillar mig, eller är det värt att skicka tillbaka högtalarna? :/ Vill verkligen ha dessa då dom är helt underbara både design och ljudmässigt, men detta är ju galet irriterande... /mvh Dowden
Postad 05 september 2008 - 18:30
stifflerman
-
stifflerman
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
Har (tyvärr) aldrig hört XTZ-högtalare innan men ljudet i den där videon var allt annat än bra... det är ljudet i videon som var vasst och "smäckande".
Det är nog som Kent sa, att det måste vara kvaliteten och konverteringen på låtarna som kanske inte e den bästa.
Postad 05 september 2008 - 18:33
Dowden
-
Dowden
-
Användare
-
-
112 inlägg
Mjo, har nu lyssnat i högre volymer i väldigt korta sektioner(3-4sek), just för att kolla om diskanten skulle skära sig på dom mer akustiskt krävande låtarna (Vilka förövrigt är en blandning av Paramore, Dire straits samt Shinedown) Men där är ljudet så kristallklart och underbart att lyssna på, Så, drar slutsatsen att högtalarna spelar som dom ska, och att det är mina mp3 filer som är i varierande kvalitet!
Tackar för eran input, Bara jag som var nojjig!
/mvh Dowden
Redigerat av Dowden, 05 september 2008 - 18:35.
Postad 05 september 2008 - 19:04
Kent Johansson
-
Kent Johansson
-
Beroende
-
-
1 091 inlägg
Ta t.ex den här videon: http://www.collegehu...m/video:1828805 där upplever jag min diskant som vass och ibland smäckande, Är det bara så att jag inbillar mig, eller är det värt att skicka tillbaka högtalarna? :/
Öh.. det där ska du inte ha som referensmaterial - tvivlar att det finns någon högtalare som det klippet kan låta bra på.
Postad 08 september 2008 - 17:04
Dowden
-
Dowden
-
Användare
-
-
112 inlägg
Kan inte mer än rekommendera dessa högtalare(99.32 samt 93WMT Shielded), dom är ju helt galet underbara efter flertalet timmar lyssnade, Dom har totalt öppnat upp nu, märker aldrig av den "vassa" diskanten på bra inspelade låtar. Utan det är bara på dom kassa mp3 filerna som jag numera tagit bort =)
Är så galet nöjd, är bara tvungen o skriva av mig lite =)
//Mvh Dowden
Postad 08 september 2008 - 17:25
asmund
-
asmund
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
93 WMT er sikkert bra ja.. Vanskelig å vite hvor stor forskjell det er fra XTZ 89 til 93 WMT til 99.21/22 til 99.25/99.26.. Alle er vel bra i sine prisklasser kanskje..
Postad 08 september 2008 - 17:35
Dowden
-
Dowden
-
Användare
-
-
112 inlägg
Mjo, satt med och funderade på det, om man skulle skicka tillbaka och uppgradera till det absolut bästa, för att se skillnaden mellan ljudet..
Dock stillade jag min nyfikenhet.. Iaf för tillfället =)
Postad 08 september 2008 - 17:37
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1 411 inlägg
93 WMT er sikkert bra ja.. Vanskelig å vite hvor stor forskjell det er fra XTZ 89 til 93 WMT til 99.21/22 til 99.25/99.26.. Alle er vel bra i sine prisklasser kanskje..
99.xx är det vartfall. Starka kort i sin a prisklasser :-) Mvh
Postad 09 september 2008 - 11:48
Joppis
-
Joppis
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Oj vad tiden går fort..
Nu har jag haft mina 99.26 tillsammans med XTZ egna förstärkare i snart ett år! Fortfarande kärlek  Har tappat uppfattningen om hur många timmar de är spelade för jag har i ca ett halvår även använt dem flitigt till teven.
För mig blev det nog stora ljudskillander i två etapper som jag uppfattade det. Första gången när basmembranen släppte loss den initiala burkigheten och andra gången när diskanten fullständigt tappade vassheten och blev "harmonisk". Kanske fortsätter de att bli bättre även nu men med så små skillnader åt gången att man inte märker det så påtagligt.
Jag är ingen ljudkännare så utan mer än glad amatör som inte kan ge några mer detaljerade recensioner. Jag är dock väldigt glad att jag hittade denna tråden innan köp. Alla vänner som varit hemma och lyssnat undrar var någonstans subbasen (som inte existerar) står. Det är lite kul  Det kanske inte bara är XTZ detta gäller men över lag verkar ju högtalare i mindre format låta mer och mer mature i takt med utvecklingen.
Postad 09 september 2008 - 12:15
asmund
-
asmund
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Skulle ønske XTZ kunne lage noen bakhøyttalere til veggoppheng basert på XTZ 99.xx i svart pianolakk. XTZ 89 er vel beste alternativ, men denne er vel sølvfarget og en rimeligere konstruksjon. Skulle gjerne sette en test av disse. Er vel arvtageren til XTZ 80 som fikk bra betyg i "HemmaBio".
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|