Nu har jag haft möjligheten att utvärdera XTZ 99.26 Walnut en tid.
DSC00047.JPG 1,79MB
1 Antal nerladdningar
DSC00041.JPG 1,81MB
1 Antal nerladdningar
Lyssnadet har gjorts med en XTZ Class A-100 D3, och med en Popcorn Hour A100 som främsta källa.
Ett par Audiovector M1 Signature av senare modell har stått som referens.
Stativen jag användt är ett par Compact som är orginalstativ till ML-05 och kablar från Accurate och IXOS.
Förstärkaren har gått i klass A och jag har användt den interna DAC:en i Class A-100.
99.26 har spelats utan diskanthöjning och utan skumproppar. Högtalarna har fått stå riktade rakt fram utan TOE då det gav bäst resultat i mitt ganska dämpade rum.
Jag kan lika gärna säga det med en gång, det är en lysande högtalare som XTZ knåpat ihop.
99.26 håller jämt skägg med M1:orna utanproblem, dessutom går dom djupare i frekvens och det med en tydlighet som gör att basinformation går att hålla isär på ett sätt som få högtalare i denna prisklass mäktar med.
Diskanten brilljerar, jag gillar Audiovectors idé med SEC och den storlek man får i bredd. Men här går man inte miste om något och jag känner att dessa två högtalare har många likheter i just detta område.
99.26 målar upp en stor ljudbild och försvinner dessutom helt ur den själva, det är en helt lysande egenskap och något jag måste ha ur en högtalare för att inte med en gång tröttna och ställa den åt sidan.
Byggkvalitet: Här går Audiovector ur som vinnare med äkta träfaner och en mycket stummare låda. Dessutom tycker jag XTZ satt ut loggan på väl många ställen. Knackar man på lådan till 99.26 så är det oroväckande mycket klang i själva lådan. Jag skulle gärna sett att man valt äkta faner och lagt på några kronor på priset.
Detta är ju dock inget som jag upplevde ha någon som helst inverkan på ljudet i sig.
För att summera så skulle jag utan tvekan rekomendera dessa högtalare i stort sett alla lägen, den är helt enkelt för bra och för mångsidig för det priset den betingar. Det kommer ställa till det för andra tillverkare i segmentet men det gynnar oss som kunder i slutändan.
Class A-100 D3:
DSC00046.JPG 1,8MB
0 Antal nerladdningar
Jag tycker det är svårt med förstärkare och denna i synnerhet.
Jag har tidigare lyssnat på en Advance i samma stuk och dömde ut den omgående. Jag är nu förvånad över detta själv eftersom det jag hörde då inte finns i någon grad i Class A-100 D3 . Jag kan ärligt talat inte höra någon som helst skillnad mot min S.A.T Amplifix.
DAC:en är mycket bra och jag har valt att använda den i stället för den som sitter i Popcorn.
Jag hade svårt att höra stora skillnader mellan klass A och klass A/B läget men det är ju ett gott betyg i sig om den låter lika bra i A/B.
Enda nackdelen jag kan finna är att volymstegen är många och det tar lång tid att höja och sänka volymen
Jag tror att om XTZ fortsätter som dom gjort kommer vi ha dom att tacka för mycket i framtiden.
Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 11 november 2008 - 18:46.