Undra varför det skiljer så mycket i vikt på dem olika versionerna av 99.36. Pianolack väger 28 kg medans valnöt och matt svart endast väger 16 kg. Ganska stor skillnad. Påverkar det ljudet eller byggkvaliten nånting?
* Officiell Tråd - XTZ 99.25/26/36 *
![]() |
![]() |
![]() |
8 990:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
9 990:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 14 november 2008 - 15:44
Undra varför det skiljer så mycket i vikt på dem olika versionerna av 99.36. Pianolack väger 28 kg medans valnöt och matt svart endast väger 16 kg. Ganska stor skillnad. Påverkar det ljudet eller byggkvaliten nånting?
Postad 14 november 2008 - 19:51
Hejsan!
Någon här ovan skriver om "nya" 99.26: "Knackar man på lådan till 99.26 så är det oroväckande mycket klang i själva lådan."
Detta gäller knappast den pianolackade "gamla" 99.26. Den är föredömligt stum och gedigen när man knackar på den. Troligen är materialet tyngre och har högre densitet i den äldre versionen helt enkelt. Sen om detta även gäller nya/gamla 99.36 vet jag inte. (På XTZ's hemsida anges vikten på 99.36 till 27 respektive 19.5 kg).
En fråga till alla med 99.25/99.26 i tråden: kör ni med baspluggen i eller ur? Jag har mina ca 30 cm ut från väggen räknat från bakstycket. Tycker det blir för mycket boom med pluggen ur.
Postad 14 november 2008 - 22:40
Jag kör med den i. Mest för att dom står på tok för nära bakväggen, och det blir för mycket av det goda annars. Men det beror helt på rummet ock akustiken i rummet. Har haft dom ca 75cm från bakvägg och ca 90cm från sidovägg på prov (men WAF var inte så hög så dom fick krypa tillbaka in mot väggarnaNågon här ovan skriver om "nya" 99.26: "Knackar man på lådan till 99.26 så är det oroväckande mycket klang i själva lådan."
Detta gäller knappast den pianolackade "gamla" 99.26. Den är föredömligt stum och gedigen när man knackar på den. Troligen är materialet tyngre och har högre densitet i den äldre versionen helt enkelt. Sen om detta även gäller nya/gamla 99.36 vet jag inte. (På XTZ's hemsida anges vikten på 99.36 till 27 respektive 19.5 kg).
En fråga till alla med 99.25/99.26 i tråden: kör ni med baspluggen i eller ur? Jag har mina ca 30 cm ut från väggen räknat från bakstycket. Tycker det blir för mycket boom med pluggen ur.

Postad 16 november 2008 - 16:37
Måste tillägga att 99.26 som frontar med 99.25 som center ger en otroligt homogen och luftig ljudbild. Testerna verkar tala sanning om dessa högtalares kvaliteter. Röster, trumslag, subtila nyanser - allt levereras som man vill ha det. F n är jag alltså riktigt nöjd! Tänk om XTZ kunde ta fram en tunn bipol bakhögtalare motsvarande Audiovectors K-X med samma element som i 99.26 (gärna i vit pianolack, hint hint).

Postad 16 november 2008 - 16:49
Dom flesta stativhögtalare har en liten puckel i lägre midbasen för att ge dom en aning fyllighet.
Dock är knappast mätutrustningen som skickas med receivern speciellt tillförlitlig och värdet på 10db är förmodligen ett helt annat än det du fick fram, lägre skulle jag utan tvekan säga.
Skippa mätningarna och använd öronen så kommer du få mer glädje av dina grejor.
Postad 16 november 2008 - 17:33
Receiverns mätningar må vara oexakta men fungerar förvånansvärt bra i mitt vardagsrum. I o f s så nöjer jag mig med att korrigera bakhögtalarna som är av ett annat märke, medan frontar och center låter bäst okorrigerade.
Postad 17 november 2008 - 17:55
Efter att ha svängt i frågan om stativare eller golvhögtalare blir det nog ett par stativare iallafall.
99.36 eller 99.38 det är frågan ?
Hur ska man resonera om skillnaden ?
Är 38 enbart för större vardagsrum eller funkar de fint även till ”vanlig storlek”
Är absolut inte ute efter några disco högtalare.
Skulle man slippa sub bas om 38 inhandlades ?
Själv tänker jag bygga ett surround system till vardagsrummet.
Jag var lite kluven till detta först eftersom det är musik lyssning som kommer att dominera.
Tvn blir inköpt senare så vi börjar med högtalarna.
Krävs det någon skilland på recivern mellan dessa två ?
Tänkte köpa V1900 eller v3900 från Yamaha, skulle de räcka bra ?
Eller är recivern för ” klen” och det behövs en förstärkare till enbart basen?
Kan man resonera enligt följande att köpa den mindre av dem och en sub amp 1 till basen eller är det bättre och ”satsa allt ” på en riktigt bra reciver.
Läste att Yamahan trivdes bäst med 8 ohms högtalare , Hur tolkar man 4-8 ohm på Xtz beskrivning?
Kan man räkna med någon test av 38 snart ?
Med vänlig hälsning johan
Postad 17 november 2008 - 21:48
Grymt tacksam för svar, vill slå till så fort som möjligt!!
Jonte
Redigerat av JonteS, 17 november 2008 - 21:54.
Postad 18 november 2008 - 17:34
Har bestamt mig for att skaffa ett nytt hogtalarsystem nasta ar. Hade tankt att borja med ett stereo system forst for att sedan utoka till 7.? Provlyssning kommer ske under jul da jag jobbar utomlands nu. (Darav inga å,ä,ö)
1.Det lutar at ett par 99.26 med 99 W12 eftersom jag forstatt att det skulle vara battre an ett par 99.38 utan sub. Stammer det? Pris eller utrymmesmassigt spelar det ingen roll.
2. Har redan en XTZ12R sub vilken jag ar mycket nojd med till film men till musik tycker jag den blir for "bumlig" "langsam" eller vad man ska saga. Rummet var antagligen inte sarskilt optimalt heller (betongvaggar) Ar 99 W12 en klar forbattring jamfort med den gamla modellen?
3. Har ibland aven funderat pa Elac 137, Canton Ergo-RCL eller B&W 683. Ska sjalvklart provlyssna om jag kan men ar detta nagra hogtalare som direkt kan mata sig med XTZ nar det galler att spela transparant, luftigt och med snärt i basen i den rangordningen? Nagra reflektioner? Jag ar en allatare som lyssnar pa allt utom hiphop :-)
4. Som forstarkeri har jag tankt mig en Cambridge 840V.2 men fragan ar om ljudet kommer lata battre jamfort med XTZ A100 D3 som jag forst hade tankt mig. Blir det nagon forskillnad till det battre med Cambridge? Vart pengarna? Nagon som jamfort?
5. Har sedan gammalt ett Proson surround system sedan student tiden som jag tankt far jobba som surround till film pa projjen. Sa det kanske inte blir aktuellt till en borjan, MEN nar jag uppgraderar surroundarna till 99.26 och vill njuta av musik i flerkanal fran Blu ray, SACD, DVD-A och nedladdad mulikanals FLAC. Fragan ar da hur satter man upp surround hogtalarna sa att de passar till bade musik och film?
Tack pa forhand!
Postad 19 november 2008 - 02:42
Om man jämför XTZ 99.26 med typ NHT Classic Three..vilka låter bäst tror ni? Jag har inte möjlighet att lyssna på någon av dem tyvärr det är därför jag frågar! Jag får NHT (ord. 8400:-) för samma summa som jag får dessa för. Vad talar för dessa? Ha också funderat på Canton Ergo 602...Vad tror ni?
Grymt tacksam för svar, vill slå till så fort som möjligt!!
Jonte
Jag hade personligen utan tvekan valt NHT Classic three utav dessa 3 olika högtalare som du nämner, du får med detta valet en mkt kompetent stativare med en lite högre finish och ett lite mer påkostat högtalarbygge, sedan låter dessa stativare grymt bra och håller modern klass på både element och stil.
För övrigt så är båda dom två andra alternativen(Canton & XTZ)också mkt bra högtalare, men om man ska välja här så blir det NHT... om du frågar mig.
(Jag är ägare av NHT Evolution, och har knappt hört bättre, och är du intreserad av Evolution så är det bara att höra av dig via PM)
//Mvh Micke
Postad 19 november 2008 - 10:59
Efter att ha svängt i frågan om stativare eller golvhögtalare blir det nog ett par stativare iallafall.
99.36 eller 99.38 det är frågan ?
Kommentar: 99.36 och 99.38 är golvmodeller, ej stativhögtalare
Är 38 enbart för större vardagsrum eller funkar de fint även till ”vanlig storlek”
Är absolut inte ute efter några disco högtalare.
Kommentar: 38 fungerar fint i de flesta vanliga rum, det är absolut inga "disco-högtalare" utan vi har strävat efter en naturlig och rak frekvensgång i vanlig ordning.
Skulle man slippa sub bas om 38 inhandlades ?
Svar: Sannolikt behövs ingen subbas, men om det ändå visar sig vara nödvändigt i det aktuella rummet kan man med fördel välja att driva de inbyggda 10"-basarna med tex Sub Amp 1 DSP och vinna många fördelar som tex rumskorrigering och möjligheten att ställa in snabbvalslägen för olika baskaraktär, tex film- och olika musikstilar. Samtidigt avlastas förstärkaren som då bara behöver driva mellanregister/diskant.
Eller är recivern för ” klen” och det behövs en förstärkare till enbart basen?
Kommentar: 99.38 har en ganska snäll impedanskurva så en receiver som klarar ner till 4 ohms last ska inte innebära några problem. Allt är en fråga om hur högt man vill kunna spela.
Läste att Yamahan trivdes bäst med 8 ohms högtalare , Hur tolkar man 4-8 ohm på Xtz beskrivning?
Svar: Impedansen beror på frekvensen, och rör sig mellan 4 och 8 ohm. Vi har valt att ange ett område för impedans hellre än det nominella värdet. Det säger mer om högtalaren än bara ett framräknat medelvärde. Om förstärkaren inte orkar mindre än 8 ohms last ska man inte koppla högtalare till den som går ner mot 4 ohm vid vissa frekvenser.

Redigerat av XTZ AB, 19 november 2008 - 11:01.
Postad 19 november 2008 - 19:45
Läste dock nyss att dessa högtalare är väldigt oförlåtande med källan, min källa kommer vara mest mp3or och playstation 3 spel +dvd (via ps3).
Finns det anledning att köpa något annat pga detta?
Postad 20 november 2008 - 10:15
Det är lite motsägelsefullt, men det är ju så att desto bättre högtalare desto högre krav ställs på källan. Därmed inte sagt att du får ett bättre resultat om du kör med en dålig signalkälla och sämre högtalare. Då blir även slutresultatet sämre. Det du skulle göra är att uppgradera kvaliteten på källan, köp en riktigt CD-spelare!
Det finns också MP3-filer som låter riktigt bra, allt är inte dåligt. Man kan inte generellt säga att MP3 inte funkar ihop med en viss högtalare eller liknande.

Postad 20 november 2008 - 12:18

I juni köpte jag mina 99.26 tillsammans med 99 W10.16 och när jag koppla in allt kryssa jag in "full bas" i min förstärkare. Subben var alltså inte bara den som fick arbeta utan även frontarna. Jag var mycket imponerad av ljudet samt basen såklart.
Igår tog jag bort inställningen "full bas" och herrejäla vad mycket bättre ljudet blev. Jag som tyckte det lät bra innan, men nu, nu blir man svag i benen när man hör den ljuva musiken!

Postad 20 november 2008 - 15:31
Hur får man bäst ljud med ipod/dator som källa?
Vad säger ni, ska jag lägga mina slantar på en annan uppsättning pga detta, och isf vad skulle det vara?
Har fått tips om
denna uppsättningen
Källa: Ljudkort
Förstärkeri: beg. Naim 122x/150x kombo alt. Nait 5i
Högt sladd: Naim NACA 5
Högt: beg. Dynaudio Audience 52
eller
Högtalare 6000kr:
Larsen 4
Förstärkare 4200:
Denon 1709
eller
dynaudio focus antingen 110 eller 140 + amplifix för ca 4-5000
Hur ställer sig en 99.26 + a-100 d3 i förhållande till denna uppsättningen?
Postad 24 november 2008 - 19:19
Har införskaffat ett par XTZ 99.26 (kommer i slutet av veckan) och har ett par frågor:
Nu är jag en total N00B när det gäller stereo och hemabi, så jag är tacksam för alla tips!
Ni som har kopplat i hop dessa med Onkyo TX-SR606 har ni några grundläggande tipps till hur jag ska ställa in min reciver för att få en ganska ok grundinställninig att jobba vidare på?
Funkar det att köra högtalarna i zon 2 läge?
Jag har inte bestämt mig för om jag integrera högtalarna i mitt nuvarande 5.1 system Harman Kardon HKTS-11 (suger fett då jag kör musik, funkar fint som det de är tänkt för, film), eller om jag till och med ska damma av min gamla kenwoodstärkare (kommer inte i håg modellbetckning, har ca 150W kanal i 8 ohm och är en stereoförstärkare) och köra 99:orna enbart till musik.
Någon som vet om det går att använda subben (HKTS-11) både kopplad till onkyon:s pre out subb och att ansluta kenwoodens bakre högtalarutgångar till att driva subben på high input, detta för att ha ett rent musiksystem + ett för hembio.
Har ochså en Sony BDP-S350 blu-ray spelare + att jag tänkt streama mp3:or i från datorn, troligtvis med optiskkabel alt lågnivåkabel (RCA).
Kanske är det bästa alternativet att slänga ut Harman Kardons front center och även införskaffa en ny center, går det i så fall att kombinera 99,26:orna med den något enklare 99.21 alt 93 WMT centern?
Postad 24 november 2008 - 23:50
Kanske är det bästa alternativet att slänga ut Harman Kardons front center och även införskaffa en ny center, går det i så fall att kombinera 99,26:orna med den något enklare 99.21 alt 93 WMT centern?
Det är en dålig idé.
Grundregel 1A, är att frontarna skall vara klangmatchade med centern.
/
Postad 25 november 2008 - 00:05
Jag skulle köpt en cdspelare om det inte vore för det enkla faktumet att jag inte använder cdskivor, har hela min musiksamling på min dator/ipod..
Hur får man bäst ljud med ipod/dator som källa?
Vad säger ni, ska jag lägga mina slantar på en annan uppsättning pga detta, och isf vad skulle det vara?
Har fått tips om
denna uppsättningen
Källa: Ljudkort
Förstärkeri: beg. Naim 122x/150x kombo alt. Nait 5i
Högt sladd: Naim NACA 5
Högt: beg. Dynaudio Audience 52
eller
Högtalare 6000kr:
Larsen 4
Förstärkare 4200:
Denon 1709
eller
dynaudio focus antingen 110 eller 140 + amplifix för ca 4-5000
Hur ställer sig en 99.26 + a-100 d3 i förhållande till denna uppsättningen?
Köp en Cambridge Dacmagic så kan du spela upp dina mp3-or fast med D/A-omvandlingen av en jättebra CD-spelare...
Postad 25 november 2008 - 16:25
Jag har precis köpt en Denon 1909 och är riktigt sugen på xtz 99.36. Sålt av mina gamla surroundhögtalare etc så tänkte börja med 99.36 och senare bygga ut till surround.
Tror ni min denon klarar dem? bi-amp?
Och den där cambridge DACen.. vad ska man ha en sån till? Är det nått för mig som kör allt från datorn med x-fi platinum ljudkort till recievern?
Väldigt tacksam för svar.
Postad 25 november 2008 - 16:55
Men har du ingen Pre-Out på din Denon?
Postad 25 november 2008 - 21:13

Postad 25 november 2008 - 22:48

Postad 26 november 2008 - 10:22
Frågan är om man ska nöja sig med 99.36 eller 99.38 ?
99.38 är nog dom häftigaste högtalare jag sett i den prisklassen

Postad 27 november 2008 - 10:39
Postad 28 november 2008 - 21:43
Det finns ett format som heter flac :)Köp ett fint ljudkort från typ asus lr creative så kommer du få ett grymt o bra ljud.. Jag kör mp3 till mina B&W och dom är inte så snälla mot dåligt inspelade mp3.. Men kör på flac så behöver du inte köpa en onödigt dyr cd spelar.Hej, jag är i inköpsprocessen av ett helt stereosystem där det ska köpas stativare, förstärkare och kablar, allt får kosta max 15000 och jag börjar luta åt xtz 99.26 som högtalare och en XTZ Class A-100 D II som förstärkare.
Läste dock nyss att dessa högtalare är väldigt oförlåtande med källan, min källa kommer vara mest mp3or och playstation 3 spel +dvd (via ps3).
Finns det anledning att köpa något annat pga detta?
Redigerat av sAKEn, 28 november 2008 - 21:44.
Postad 03 december 2008 - 10:28
Redigerat av sAKEn, 03 december 2008 - 10:58.
Postad 04 december 2008 - 08:31
En 605 blir för klent
Ajdå, är det "helt" fel med en 605:a och isåfall vad bör jag gå upp till?
Postad 04 december 2008 - 08:59
Mvh
AlexanderE
Postad 04 december 2008 - 10:14
Min lösning för detta är att plugga tuningporten i högtalaren som står inntil veggen. Hos meg blir då ljudet nesten helt identisk i båda högtalarne.
Redigerat av AndreWerdenskrieg, 04 december 2008 - 10:16.
Postad 05 december 2008 - 06:59
Onkyon kommer säkerligen kunna driva dem bra på normala volymer men det är nog på lite högre volymer som den kan ha det lite kämpigt att ge högtalarna vad de vill ha.
Mvh
AlexanderE
Vad tror du om xtz 99.32 med onkyo 605? Det borde passa bättre eller?
Postad 05 december 2008 - 07:15
Mvh
AlexanderE
Postad 05 december 2008 - 08:32
Ska bli jädrans skoj och se va dom kan prestera emot B&W. Ringde fyndbörsen igår och snacka med en kille vid namn olle där, snacka om bra support och villig att tala. Det ska dom har cred som fan för asså..
Redigerat av sAKEn, 05 december 2008 - 08:33.
Postad 09 december 2008 - 19:34
Postad 10 december 2008 - 10:06

Postad 11 december 2008 - 14:40
Postad 11 december 2008 - 15:49

Postad 12 december 2008 - 07:10
Postad 12 december 2008 - 08:52
Redigerat av willswing, 12 december 2008 - 08:54.
Postad 12 december 2008 - 17:32
Sen kanske Onkyon inte är hifi-kompetent nog för att göra dem rättvisa, vet nån någon 7.1-stärkare under 10.000 som skulle passa bättre?
Postad 13 december 2008 - 11:36
Skulle däremot kolla på nån denon maskin lr Harman Kardon. Där får man garanterat strömstarka maskiner som klarar det mest i hög väg.
Postad 13 december 2008 - 13:02
va du än gör så köp ingen yahama/Pioneer! Värre skit får man leta efter. Ska man ha en maskin som det är pulver i och låter bra 2 kanal så är yamaha det sämssta man kan köpa.
Skulle däremot kolla på nån denon maskin lr Harman Kardon. Där får man garanterat strömstarka maskiner som klarar det mest i hög väg.
Med tanke på alla problem som rapporteras i Harman-tråden skulle jag inte rekomendera en Harman Kardon...
Postad 13 december 2008 - 13:14
Men jag skulle iaf chansa på att köpa en trasig hk än att ställa in en yamaha i mitt vardagsrum. Jag drev mina B&W ett tag med en Yamaha och jag har fått gå i kyrkan o bikta mig för att bli förlåten av mina B&W.
Postad 13 december 2008 - 14:02
Jag har aldrig haft några problem med mina hk jag haft genom åren... Har även en nu som funkar klockrent! Sen kanske man har hört lite om att folk har haft lite problem med dem...
Men jag skulle iaf chansa på att köpa en trasig hk än att ställa in en yamaha i mitt vardagsrum. Jag drev mina B&W ett tag med en Yamaha och jag har fått gå i kyrkan o bikta mig för att bli förlåten av mina B&W.
Du är nog lite väl hård om du förkastar yamaha som märke bara för att du har haft en stärkare som du var missnöjd med engång..
Hade en RXV 620 RDS som jag inte tyckte om ljudet på för längesedan men jag har inte något emot att pröva en nyare modell nu bara för det!!
Jag har hellre yamaha än HK och allt deras mumbojumbo-snack om ström kan jag avsluta med..
Postad 14 december 2008 - 00:31
Du är nog lite väl hård om du förkastar yamaha som märke bara för att du har haft en stärkare som du var missnöjd med engång..
Hade en RXV 620 RDS som jag inte tyckte om ljudet på för längesedan men jag har inte något emot att pröva en nyare modell nu bara för det!!
Jag har hellre yamaha än HK och allt deras mumbojumbo-snack om ström kan jag avsluta med..
Jag har inte haft en, utan 3 stl. Yamahan har en hel del olika lägen och massor med ingångar.. Sen finns det en knapp som heter power och när den slås på så dör allt. Finns inte de minsta pondus i ljudet och det bara låter allmänt skit. Men vissst kör man högtalare från biltema så funkar det perfekt! Men nu snackar vi xtz och då snackar vi seriösa maskiner till dessa, och tyvärr så hör inte yamaha dit.
Postad 14 december 2008 - 04:30
Jag har inte haft en, utan 3 stl. Yamahan har en hel del olika lägen och massor med ingångar.. Sen finns det en knapp som heter power och när den slås på så dör allt. Finns inte de minsta pondus i ljudet och det bara låter allmänt skit. Men vissst kör man högtalare från biltema så funkar det perfekt! Men nu snackar vi xtz och då snackar vi seriösa maskiner till dessa, och tyvärr så hör inte yamaha dit.
Redigerat av akterspegel, 15 december 2008 - 03:41.
Postad 14 december 2008 - 20:01
Så nu har jag lyssnat i helgen en hel del på mina 99.26 P och kan inte säga mer än att xtz har lyckas. Jag var inne på att köpa passiva basar till dom men efter att ha lyssna kan jag säga att fy fan vilken mjuk o fin bas det blir utan pluggen i bak. Jag har matat dom all ifrån hardztyle till acustik musik och som dom spelar. Jag har som sagt haft B&W 802,803 innan och har lite krav på ljudet...men xtz låter till min förvåning mycket bättre och mjukare i ljudet. Så till er som inte har köpt nån julklapp till er slå till nu och köp dessa..
Sen ska jag säga att fyndbörsen är jag så nöjd med som butik. Jag hade slarvat bort mitt kollinummer och ringde me då var det en tjej som inte kunde svara på det. Efter 3 minuter ringer en kille upp från fyndbörsen och fixar till allt.. Grym affär!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar