Sony X4500 & W4500 Bravia LCD
1200 svar till detta ämne
Postad 21 October 2008 - 10:35
Rapid Eye
-
Rapid Eye
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej!
Funderar på att köpa en 40 w4500, men blir lite fundersam när jag hör att tv-bilden med boxer inte alls verkar bra. Någon skrev att det var skillnad mellan olika kanaler. Jag kommer, via boxer, mest titta mest på sport och undrar hur sportsändningarna från canal+ ser ut?
Tacksam om någon kan besvara mina frågor så att jag kan ta ett beslut om jag ska köpa eller inte köpa!
Postad 21 October 2008 - 11:18
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Hej!
Funderar på att köpa en 40 w4500, men blir lite fundersam när jag hör att tv-bilden med boxer inte alls verkar bra. Någon skrev att det var skillnad mellan olika kanaler. Jag kommer, via boxer, mest titta mest på sport och undrar hur sportsändningarna från canal+ ser ut?
Tacksam om någon kan besvara mina frågor så att jag kan ta ett beslut om jag ska köpa eller inte köpa!
Du har nog missuppfattat det hela, det är inte så att W4500 visar boxer sämre än någon annan, tvärtom skulle jag vilja säga. Denna effekt, kvalitetsskillnad, mellan t.ex boxer vs satelit får du på villken TV som helst. Vad gäller sport, har du mycket nytta av 100hz enl. min mening. Har haft min 52a i en mån. nu och dribblat ganska mycket med 100hz på och av i t.ex. sport och kan tycka att det är ett stort plus.
Postad 21 October 2008 - 11:59
Tigerofsweden
-
Tigerofsweden
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
men blir det eftersläpningar på den ? hockey typ ... borde ju vara lite ?
Postad 21 October 2008 - 12:20
texn
-
texn
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Har haft nin i 4 dagar nu eller något och är jätte nöjd.. Men min surrar lite gran. Inte något som direkt hörs när man sitter i soffan men om man står brevid den hör man ett bzzzzz .. Ska det vara så eller är den kass, aldrig haft en lcd förut. 46W4500.
Postad 21 October 2008 - 12:21
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
men blir det eftersläpningar på den ? hockey typ ... borde ju vara lite ? 
I stort sett nej, men visst en del sändningar kan ju vara i usel kvalite och då finns ju inte mycket som hjälper.
Postad 21 October 2008 - 13:54
Tigerofsweden
-
Tigerofsweden
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
jo d ju klart, kollar man på tv4 o sånt skit ... men tänkte typ canal+ sport och viasat sport via parabol ...  ?
Postad 21 October 2008 - 14:06
clean
-
clean
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Man kan inte trolla hur mycket som helst med bilden. "Bitraten" är lägre på vissa kanaler på Boxer, SVT har högre och därför är kvaliteten bättre. Då talar jag om Mpeg2 standard TV.
SVT HD är ju med h264" codec" och har en helt annan kvalitet och bitrat. (för de som bor i Mälardalen prov sändningar)
Det finns en del elektronik i TV apparaterna som fixar till lite av det som inte är så bra. En del gör det bättre och kostar därför oftast mer.
Bieffekten är att bilden ska igenom all elektronik och det tar ju tid. Använder man skärmen för spel så är det bra att koppla bort all bild förbärtings elektronik så slipper man "lag".
Postad 21 October 2008 - 14:48
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
jo d ju klart, kollar man på tv4 o sånt skit ... men tänkte typ canal+ sport och viasat sport via parabol ... ?
Tyckte jag svarade på det. Har själv boxer, viasat , telia och europakanalerna via annan parabol. Både har och har haft allt för många platt TV och ändå fler finns i familjen av alla sorter, så jag har mycket att jämföra med. Eller skall säga så att detta är det bästa jag sett hittills, både vad gäller sport och annat. Så nej, inga märkbara eftersläpningar vid bra sändningar.
Redigerat av ffodil, 21 October 2008 - 14:51.
Postad 21 October 2008 - 15:22
jonoss
-
jonoss
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Har haft nin i 4 dagar nu eller något och är jätte nöjd.. Men min surrar lite gran. Inte något som direkt hörs när man sitter i soffan men om man står brevid den hör man ett bzzzzz .. Ska det vara så eller är den kass, aldrig haft en lcd förut. 46W4500.
min har också det där lilla dova surret så antar att det inte är något specifikt bara för din, men som sagt det är inget man hör från soffan endå.
Postad 21 October 2008 - 17:00
supermattias
-
supermattias
-
Amatör
-
-
93 inlägg
I stort sett nej, men visst en del sändningar kan ju vara i usel kvalite och då finns ju inte mycket som hjälper.
Har sett någonstans att w4500 "ritar" upp bilden i roicip lika snabbt som en crt tv (tjock tv)
Postad 22 October 2008 - 07:30
kimberly
-
kimberly
-
Amatör
-
-
52 inlägg
ffodil hur mycket gör 100 Hz vid tex. spelande på PS3?
Jag tittar i princip aldrig på sport så 100 Hz kommer inte hjälpa mig där, och vid film använder man väl inte 100 Hz för att undvika den där dokumentärskänslan, right? Så har man någon nytta vid spelande?
Postad 22 October 2008 - 08:32
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
ffodil hur mycket gör 100 Hz vid tex. spelande på PS3?
Jag tittar i princip aldrig på sport så 100 Hz kommer inte hjälpa mig där, och vid film använder man väl inte 100 Hz för att undvika den där dokumentärskänslan, right? Så har man någon nytta vid spelande?
Har tyvärr ingen PS3a så det kan jag inte svara på, men någon dokumentärkänsla blir det inte när man kör 100hz på normal. Jag har en annan 100hz LCD som det blir dokumentärkänsla på däremot.. Vid normalt TV tittande kör jag med motionflow på normal , det blir lite lugnare flyt, mindre ansträngande att titta på, lättare att följa med och se allt och utan någon dokumentärkänsla. På HD 24p material är det ett måste att köra motionflow på normal, då blir det en trippling av 24 p och det blir bara helt perfekt, ett underbart flyt utan några hack och det tycker alla som tittat på det. kör man på hög blir det däremot för mycket, en 5 dubbling. Hur t.ex W4000 klarar det vet jag inte. För övrigt har du rätt om dokumentärkänsla på många andra 100hz TV. Men så mycket jag kan förstå blir det bara 75 hz resp. 72 hz på 24p när man kör på normal. På hög 100hz resp 120 hz. Detta är jag nästan säker på är förklaringen. Har testat detta att köra ut från datorn på andra TV.
Postad 22 October 2008 - 09:52
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Ett litet tillägg på ovanstående vad gäller spelande, kan jag tänka man kan köra motionflow på hög , rent teeoretiskt blir tvn snabbare då, inte tvärtom som en del tror, men hur det ter sig, ser ut i verkligheten har jag ingen erfarenhet av. kanske någon testat och kan svara närmare på detta.
Postad 22 October 2008 - 11:48
tkaka
-
tkaka
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Några sidor bakåt så postades en inställning som någon hittat på AV Forums.
Denna:
"I calibrated my 46W4500 using Digital Video Essentials and here are my settings. Maybe they will be useful to you"
PICTURE:
picture mode: standard
backlight: 2
Contrast: 85
brightness: 56
Coulour: 50
Colour temp: neutral
Sharpness: 7
Noise reduction:off
MPEG noise reduction: off
adv. settings:
->adv. contrast enhancer: off
->live colour: off
->colour space: wide
Fungerar den bra på W4500 ?
Postad 22 October 2008 - 11:56
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Några sidor bakåt så postades en inställning som någon hittat på AV Forums.
Denna: "I calibrated my 46W4500 using Digital Video Essentials and here are my settings. Maybe they will be useful to you"
PICTURE: picture mode: standard backlight: 2 Contrast: 85 brightness: 56 Coulour: 50 Colour temp: neutral Sharpness: 7 Noise reduction:off MPEG noise reduction: off
adv. settings: ->adv. contrast enhancer: off ->live colour: off ->colour space: wide
Fungerar den bra på W4500 ?
Omöjligt att säga eftersom det skiljer mycket från källa till källa. Som jag sagt innan måste man kalibrera varje källa var för sig, om det skall bli någorlunda rätt. Helt spontant ser det lite galet ut i mna ögon.Tycker nog att backlight måste upp lite, brightness sänkas och sharpness upp ett par hack. Men mycket är ju en smaksak också. Har även testat fram och tillbaka med noise o MPEG och tycker inte det är fel att ha dom på låg. Dem flesta säger ju att man skall ha allt sånt skit i från slaget, men denna är så snabb med hög prestanda och en sjujäkla processor, så jag tror inte det inverkar på prestandan.
Redigerat av ffodil, 22 October 2008 - 12:19.
Postad 22 October 2008 - 14:16
kimberly
-
kimberly
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Tack för ditt svar ffodil!
Har en annan fundering, jag har tänkt att antingen köpa 52V4000 (18000kr) eller 46W4500 (17400kr).
Det som skiljer V4000 och W4000 är ingen HD-box, 8 bits-panel (ist för 10bit) några färgförbättringar som idag det knapp finns stöd för som jag har förstått det. Det finns knappt några standardkällor som har 10 bit heller, så skillnaden är inte märkbar mellan 8-bit och 10-bit. Läste även något test där en grupp fått kolla på 8, 10 och 12 bits bilder på en 12-bitspanel och ingen kunde se någon skillnad.
Så för mig känns V och W ganska likvärdiga för mina behov.
Så matchen står mellan 100 Hz vs. 6 extra tum. Hur skulle du ha resonerat i frågan ffodil, vilken skulle du ha valt? Jag har inte råd att köpa W4500 i 52".
Tack på förhand,
Kim
Redigerat av kimberly, 22 October 2008 - 14:16.
Postad 22 October 2008 - 14:31
Unregistered0455b57b
-
Unregistered0455b57b
-
Användare
-
-
214 inlägg
Har tyvärr ingen PS3a så det kan jag inte svara på, men någon dokumentärkänsla blir det inte när man kör 100hz på normal. Jag har en annan 100hz LCD som det blir dokumentärkänsla på däremot.. Vid normalt TV tittande kör jag med motionflow på normal , det blir lite lugnare flyt, mindre ansträngande att titta på, lättare att följa med och se allt och utan någon dokumentärkänsla. På HD 24p material är det ett måste att köra motionflow på normal, då blir det en trippling av 24 p och det blir bara helt perfekt, ett underbart flyt utan några hack och det tycker alla som tittat på det. kör man på hög blir det däremot för mycket, en 5 dubbling. Hur t.ex W4000 klarar det vet jag inte. För övrigt har du rätt om dokumentärkänsla på många andra 100hz TV. Men så mycket jag kan förstå blir det bara 75 hz resp. 72 hz på 24p när man kör på normal. På hög 100hz resp 120 hz. Detta är jag nästan säker på är förklaringen. Har testat detta att köra ut från datorn på andra TV.
Hmm, menar du att Motionflow = 100hz? Trodde det var olika saker... Jag märker iaf att bilden blir silkeslen och honungsmjuk när jag kör motionflow "normal" på bluray
Postad 22 October 2008 - 14:41
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Tack för ditt svar ffodil!
Har en annan fundering, jag har tänkt att antingen köpa 52V4000 (18000kr) eller 46W4500 (17400kr).
Det som skiljer V4000 och W4000 är ingen HD-box, 8 bits-panel (ist för 10bit) några färgförbättringar som idag det knapp finns stöd för som jag har förstått det. Det finns knappt några standardkällor som har 10 bit heller, så skillnaden är inte märkbar mellan 8-bit och 10-bit. Läste även något test där en grupp fått kolla på 8, 10 och 12 bits bilder på en 12-bitspanel och ingen kunde se någon skillnad.
Så för mig känns V och W ganska likvärdiga för mina behov.
Så matchen står mellan 100 Hz vs. 6 extra tum. Hur skulle du ha resonerat i frågan ffodil, vilken skulle du ha valt? Jag har inte råd att köpa W4500 i 52".
Tack på förhand,
Ja nu är ju jag lite partisk i en sån fråga och tycker w4500 är grym, med en grym svärta , bättre utrustad 100hz m.m. Dessutom har jag inte studeratv4000 men jag vet vad jag har och utifrån det, skulle jag nog råda dig att gå ner en stolek, Men försök gå ut någonstans och jämför själv. 46 är ju ändå ganska stort. Personligen skulle det inte vara någon tvekan vad jag valt, storleken är inte allt, utom möjligen för tjejerna då. Kim
Redigerat av ffodil, 22 October 2008 - 14:43.
Postad 22 October 2008 - 14:57
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Hmm, menar du att Motionflow = 100hz? Trodde det var olika saker... Jag märker iaf att bilden blir silkeslen och honungsmjuk när jag kör motionflow "normal" på bluray 
Det är det jag säger att det är ett måste, ett bättre resultat kan man väl knappast få. Folk häpnar när dem får se det. Nja, motionflow och 100hz är samma sak, men med motionflow menas att du kan köra olika Hz. Kanske lite fel uttryckt här för jag vet egentligen inte vad dem menar med motionflow, men det är iallafall samma sak som 100-120hz men inte konstant, man har möjlighet att ändra det.
Redigerat av ffodil, 22 October 2008 - 16:02.
Postad 22 October 2008 - 17:22
tkaka
-
tkaka
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Tack för svaret ffodil (:
Postad 22 October 2008 - 20:37
DTL
-
DTL
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Jag köpte en Sony KDL-52W4500 på NetonNet idag och när jag kom hem gjorde jag lite snabba inställningar och fick se att min apparat hade ganska mycket "clouding" och/eller "bleeding". Även en defekt grön pixel som inte lyser lyckades jag hitta. Eftersom Sony erbjuder 100% pixelgaranti så vet jag att jag får den reparerad alternativt utbytt. Dock hade jag lätt kunnat leva med en defekt pixel som inte lyser, den syns inte på 2 meters avstånd med min syn. Hur har Ni andra det med "clouding" på just 52W4500? Jag anser att det var väldigt mycket på just mitt exemplar. Jag har sett en 46W3000 som har helt jämn bakgrundsbelysning. Annars är jag ganska novis på detta med LCD-skärmar.
Det ska tilläggas att på bilderna ser det lite värre ut än i verkligheten, jag exponerade kanske för länge.
Postad 22 October 2008 - 20:44
microdot
-
microdot
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag köpte en Sony KDL-52W4500 på NetonNet idag och när jag kom hem gjorde jag lite snabba inställningar och fick se att min apparat hade ganska mycket "clouding" och/eller "bleeding". Även en defekt grön pixel som inte lyser lyckades jag hitta. Eftersom Sony erbjuder 100% pixelgaranti så vet jag att jag får den reparerad alternativt utbytt. Dock hade jag lätt kunnat leva med en defekt pixel som inte lyser, den syns inte på 2 meters avstånd med min syn. Hur har Ni andra det med "clouding" på just 52W4500? Jag anser att det var väldigt mycket på just mitt exemplar. Jag har sett en 46W3000 som har helt jämn bakgrundsbelysning. Annars är jag ganska novis på detta med LCD-skärmar.
Det ska tilläggas att på bilderna ser det lite värre ut än i verkligheten, jag exponerade kanske för länge.
Köpte också en 52" från Netonnet för ett par veckor sedan och då såg den ut ungefär som din, vad gäller clouding och bleeding. Nu, efter ett antal timmars användande så finns knappt någonting alls kvar av varken clouding eller bleeding.
Postad 22 October 2008 - 20:55
DTL
-
DTL
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Köpte också en 52" från Netonnet för ett par veckor sedan och då såg den ut ungefär som din, vad gäller clouding och bleeding. Nu, efter ett antal timmars användande så finns knappt någonting alls kvar av varken clouding eller bleeding.
Det låter jättebra. Då kanske jag ska vänta med att åberopa garantin. Tack för ditt snabba svar!
Redigerat av DTL, 22 October 2008 - 20:56.
Postad 22 October 2008 - 20:58
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Det du visar på bilderna är clouding, ingen bleeding och det brukar ge med sig ganska fort om de inte är så mycket som det ser ut på bilderna.
Postad 23 October 2008 - 07:51
DTL
-
DTL
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Jag ringde till NetonNet nyss och de sa att jag skulle packa ned teven och köra in den till butiken där jag köpte den. Frågade om jag skulle få en ny teve på direkten och då svarade de att det var butikens beslut. Men eftersom det är 100% pixelgaranti och efter att de sett felet själva och om de har en ny i lager borde jag väl kunna ta den direkt?
Postad 23 October 2008 - 19:16
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Jag ringde till NetonNet nyss och de sa att jag skulle packa ned teven och köra in den till butiken där jag köpte den. Frågade om jag skulle få en ny teve på direkten och då svarade de att det var butikens beslut. Men eftersom det är 100% pixelgaranti och efter att de sett felet själva och om de har en ny i lager borde jag väl kunna ta den direkt?
Med dom små problemen du har , vet jag inte om jag orkat bry mig alls. Det kan ofta bli värre.
Postad 23 October 2008 - 23:21
Struggle
-
Struggle
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej! Ville bara tillägga eftersom det sägs att det uppmärksammas mest fel och brister ang W4500 och att inte de flesta "felfria" lägger in en kommentar, köpte min tv vid 7 tiden ikväll fick den installerad och klar vid 12 tiden. Har bara hunnit köra snabbt och inte hunnit kalibrera den överhuvudtaget. Men med grundinställningarna kan jag bara se pytte lite och nu menar jag verkligen pytte lite "clouding" vilket jag hoppas och tror försvinner såg redan bättre ut efter en halvtimmes användning, eller så är det ögonen som lurar. Köpte den på netonnet göteborg direkt ifrån butiken 46":arn. Testade lite snabbt HD material bla; Planet Earth 720p och Incredible Hulk 1080p, och kan bara säga WoW! Fantastisk bild, och svärtan är som tidigare sagt ; oerhört djup. Ska kalibrera och dona till morgonen då jag jobbar natt just nu. Men första blicken var otrolig.
Ville bara uppmärksamma på att det finns fläckfria 46"W4500 därute. O ikväll blev jag en lycklig ägare till en utav dem.
Postad 24 October 2008 - 03:41
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Hej! Ville bara tillägga eftersom det sägs att det uppmärksammas mest fel och brister ang W4500 och att inte de flesta "felfria" lägger in en kommentar, köpte min tv vid 7 tiden ikväll fick den installerad och klar vid 12 tiden. Har bara hunnit köra snabbt och inte hunnit kalibrera den överhuvudtaget. Men med grundinställningarna kan jag bara se pytte lite och nu menar jag verkligen pytte lite "clouding" vilket jag hoppas och tror försvinner såg redan bättre ut efter en halvtimmes användning, eller så är det ögonen som lurar. Köpte den på netonnet göteborg direkt ifrån butiken 46":arn. Testade lite snabbt HD material bla; Planet Earth 720p och Incredible Hulk 1080p, och kan bara säga WoW! Fantastisk bild, och svärtan är som tidigare sagt ; oerhört djup. Ska kalibrera och dona till morgonen då jag jobbar natt just nu. Men första blicken var otrolig.
Ville bara uppmärksamma på att det finns fläckfria 46"W4500 därute. O ikväll blev jag en lycklig ägare till en utav dem.
Den där lilla cloudingen kan du du glömma den försvinner snabbt . Gratulerar tilll ett bra val.
Redigerat av ffodil, 24 October 2008 - 03:44.
Postad 24 October 2008 - 05:48
Struggle
-
Struggle
-
Rookie
-
3 inlägg
Tack tack, en liten fråga bara?
Är väldigt ny på detta häringa med kalibrering och vet inte riktigt hur det ska se ut, har filmen Digital Video Essentials men förstår inte riktigt det här med grå staplarna etc, någon som vet nån sida man kan läsa på sig lite och bli lite klokare? =)
Ps, blev lite deprimerad nu har pytte lite bleeding i övre hörnena men de e inget som jag stör mig på, dock var det väl för bra för att vara sant, hör ett "surrande" ifrån tvn typ bzzzzzzz hörs ifrån soffan på 3.5 m avstånd, vad ska jag göra? Jag vill ju inte bli av med tvn nu när jag fått en utan clouding och ganska okej med bleedingen också.  går det lösa själv surrandet? har ju tagit bort klistermärkena etc från tvn så hur funkar garanti etc lite trist med bzzz...  hör det hela tiden nu
Redigerat av Struggle, 24 October 2008 - 07:15.
Postad 24 October 2008 - 07:52
texn
-
texn
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jag har samma BZZZ från min 46w4500. Så är med nyfiken om det är något man kan göra något åt eller om det alltid kommer att finnas där.
Postad 24 October 2008 - 08:01
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Tack tack, en liten fråga bara?
Är väldigt ny på detta häringa med kalibrering och vet inte riktigt hur det ska se ut, har filmen Digital Video Essentials men förstår inte riktigt det här med grå staplarna etc, någon som vet nån sida man kan läsa på sig lite och bli lite klokare? =)
Ps, blev lite deprimerad nu har pytte lite bleeding i övre hörnena men de e inget som jag stör mig på, dock var det väl för bra för att vara sant, hör ett "surrande" ifrån tvn typ bzzzzzzz hörs ifrån soffan på 3.5 m avstånd, vad ska jag göra? Jag vill ju inte bli av med tvn nu när jag fått en utan clouding och ganska okej med bleedingen också. går det lösa själv surrandet? har ju tagit bort klistermärkena etc från tvn så hur funkar garanti etc lite trist med bzzz... hör det hela tiden nu 
Ja det där med buzzingen är ju ingenting som går bort av sig självt, det är nätagregatet som väsnas, möjligen kan man gå in och spänna till det själv, men inte att rekomendera. Tycker du att det är för mycket att leva med , skall du byta ut den tycker jag.
Postad 24 October 2008 - 08:20
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Ja det där med buzzingen är ju ingenting som går bort av sig självt, det är nätagregatet som väsnas, möjligen kan man gå in och spänna till det själv, men inte att rekomendera. Tycker du att det är för mycket att leva med , skall du byta ut den tycker jag.
Svarade kanske inte fullt ut på din fråga, men även om du tagit bort klistermärken och sådant har du rätt att byta om buzzingen är för mycket.
Postad 24 October 2008 - 20:06
Kobran75
-
Kobran75
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej!
Jag har en KDL-46W4500 och på Sonys hemsida står det: "Titta på fria HD- och SD-sändningar (markbundna och kabel) med den inbyggda MPEG-4 AVC-mottagaren (tar även emot analogt)"
Jag bor i en bostad med Comhem kabel-TV och jag har en digitalbox (ej HD-box). Hur gör jag för att kunna se på de fria kanalerna med min TV utan att använda digitalboxen? Går det till exempel att se på svt-HD?
/Fredrik
Postad 24 October 2008 - 20:17
DTL
-
DTL
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Jag åkte tillbaka till NetonNet och fick teven utbytt på stubben. De tittade så det verkligen var en trasig pixel. Det hela gick väldigt smidigt. Den jag nu fick har inga pixelfel och väsentligt mycket mindre "clouding". Jag hör dock ett surrande ljud från teven om jag lyssnar väldigt noga och är inte längre än en halvmeter ifrån, inget problem för mig.
Det sägs att "clouding" minskar efter en tids användande. Efter hur lång tid minskar det inte längre? Och har det betydelse hur stark bakgrundsbelysning man har?
Postad 24 October 2008 - 21:05
thebiga
-
thebiga
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Någon som provat DNLA mot Synology NAS eller Twonky och fått det att fungera?
Får inte upp min DS-207+ mot W4500 :-(
Postad 25 October 2008 - 09:44
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2644 inlägg
Jag åkte tillbaka till NetonNet och fick teven utbytt på stubben. De tittade så det verkligen var en trasig pixel. Det hela gick väldigt smidigt. Den jag nu fick har inga pixelfel och väsentligt mycket mindre "clouding". Jag hör dock ett surrande ljud från teven om jag lyssnar väldigt noga och är inte längre än en halvmeter ifrån, inget problem för mig.
Det sägs att "clouding" minskar efter en tids användande. Efter hur lång tid minskar det inte längre? Och har det betydelse hur stark bakgrundsbelysning man har?
Är det bara lite cluading försvinner det snapt, annars kann det ta upp till 2 - 300 tim.
Postad 25 October 2008 - 11:10
Testman
-
Testman
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Men det kan också öka. Jag har en KLD40W3000 som var perfekt vid leverans men den har nu utvecklat mindre
clouding. Dessutom tycker jag inte att det stämmer att cloding minskar med tiden. På mina andra Sony KLD 40W2000 och KLD46W2000 har jag inte märkt någon förändring till det bättre.
Nu skall man dock inte överdriva betydelsen av cloding lite clouding fördärvar inte bilden.
Postad 26 October 2008 - 15:55
ReflEz
-
ReflEz
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Jag ska lämna in min tv i veckan pga vita horisontella linjer som kommer lite då och då. Jag är inte så sugen på att reparera tvn så jag kollade pixlar och när man kör vissa färger typ röd och gul så är det en pixel som är i fel färg. Omfattas detta av 100% pixelgaranti. Jag har letat på Sonys hemsida men jag hittar det inte.
Postad 26 October 2008 - 18:56
sherman66
-
sherman66
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Har en sony HX820 som dvd spelare kopplad till min 46W4500 med en enkel billig 1 meters HDMI kabel, dock var denna kabel för kort så jag begav mig till Netonnet och införskaffade en 3 meters istället 279kr, när jag kopplade in den så fick jag ingen signal  jag drog då slutsatsen att det var fel på den nya kabeln och åkte och bytte den, men när jag kopplade in den så fungerade det inte då heller?? Jag kopplade då in min gamla och då funkade det utmärkt. När jag startat om tv och dvd fick jag det att funka med den nya, men när jag tog ur kabeln och satte in den igen så slutade det funka, kan någon vänlig själ förklara vad detta beror på?? 3 meter är ju inte jätte långt så även om det är en simpel kabel så borde väl inte den elektriska nivån bli för låg?
Har en sony HX820 som dvd spelare kopplad till min 46W4500 med en enkel billig 1 meters HDMI kabel, dock var denna kabel för kort så jag begav mig till Netonnet och införskaffade en 3 meters istället 279kr, när jag kopplade in den så fick jag ingen signal  jag drog då slutsatsen att det var fel på den nya kabeln och åkte och bytte den, men när jag kopplade in den så fungerade det inte då heller?? Jag kopplade då in min gamla och då funkade det utmärkt. När jag startat om tv och dvd fick jag det att funka med den nya, men när jag tog ur kabeln och satte in den igen så slutade det funka, kan någon vänlig själ förklara vad detta beror på?? 3 meter är ju inte jätte långt så även om det är en simpel kabel så borde väl inte den elektriska nivån bli för låg?
Postad 26 October 2008 - 23:32
CD-r
-
CD-r
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Jag ska lämna in min tv i veckan pga vita horisontella linjer som kommer lite då och då. Jag är inte så sugen på att reparera tvn så jag kollade pixlar och när man kör vissa färger typ röd och gul så är det en pixel som är i fel färg. Omfattas detta av 100% pixelgaranti. Jag har letat på Sonys hemsida men jag hittar det inte.
jag hade pixelfel i min w4500 som man bara såg vid ljusa färger, var bara åka till affären(siba) och få en ny! det var pixelfel i den nya med så det blev ett nytt besök, men dom hade inga fler på lager så jag tog pengarna och köpte en samsung a796 istället!
Postad 26 October 2008 - 23:47
Tigerofsweden
-
Tigerofsweden
-
Beroende
-
-
1356 inlägg
äger led belysning vanlig lcd eller ? tänkte på w4500 vs 796
Postad 27 October 2008 - 07:05
Unregistered1fb8f78e
-
Unregistered1fb8f78e
-
Rookie
-
7 inlägg
Hej! Jag har en KDL-46W4500 och på Sonys hemsida står det: "Titta på fria HD- och SD-sändningar (markbundna och kabel) med den inbyggda MPEG-4 AVC-mottagaren (tar även emot analogt)" Jag bor i en bostad med Comhem kabel-TV och jag har en digitalbox (ej HD-box). Hur gör jag för att kunna se på de fria kanalerna med min TV utan att använda digitalboxen? Går det till exempel att se på svt-HD?
/Fredrik
Skulle fungera i teorin men Comhem kräver att du skall ha ett programkort för alla kanaler du vill titta på samma sätt som du inte kan titta på de fria kanalerna utan programkort i din digitalbox. Köper du dock till en CA-modul för en 5 hundring och sopar in ditt programkort är det bra att titta. Den enda digital-kanal man kan titta på utan något kort är mig veterligen bara comhem-kanalen
Postad 27 October 2008 - 07:49
ReflEz
-
ReflEz
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
jag hade pixelfel i min w4500 som man bara såg vid ljusa färger, var bara åka till affären(siba) och få en ny! det var pixelfel i den nya med så det blev ett nytt besök, men dom hade inga fler på lager så jag tog pengarna och köpte en samsung a796 istället!
Ok Tack för svar då ska jag få min tv utbytt istället. Är du mer nöjd med din samsung eller var problem med sonyn droppen?
Postad 27 October 2008 - 12:09
CD-r
-
CD-r
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Ok Tack för svar då ska jag få min tv utbytt istället. Är du mer nöjd med din samsung eller var problem med sonyn droppen?
Sonyn är absolut ingen dålig tv, hade det inte strulat med pixelfel hade jag haft kvar den. Men samsungen är bättre!, det enda jag saknar är att det inte går att titta på comhems hd kanaler genom den inbyggda mpeg4 boxen.(det kunde man göra på sonyn!)
Postad 27 October 2008 - 12:46
ReflEz
-
ReflEz
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Sonyn är absolut ingen dålig tv, hade det inte strulat med pixelfel hade jag haft kvar den.
Men samsungen är bättre!, det enda jag saknar är att det inte går att titta på comhems hd kanaler genom den inbyggda mpeg4 boxen.(det kunde man göra på sonyn!)
Ok jag förstår. Jag ska skicka min tv imorgon till sony enligt supporten så skulle dem fixa pixelfelet inte byta ut tvn och uppgradera mjukvara får väl se hur det går.
Postad 28 October 2008 - 21:24
DTL
-
DTL
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Kopplade in min bärbara dator till en HDMI port på teven (52W4500) och när jag väljer att köra en uppdateringsfrekvens långsammare än 30 Hz så får jag så kallad "input lag". Har Nvidias senaste drivrutiner för min modell. Såg att någon annan hade haft samma problem men det löste sig aldrig?
Postad 28 October 2008 - 21:49
CD-r
-
CD-r
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Kopplade in min bärbara dator till en HDMI port på teven (52W4500) och när jag väljer att köra en uppdateringsfrekvens långsammare än 30 Hz så får jag så kallad "input lag". Har Nvidias senaste drivrutiner för min modell. Såg att någon annan hade haft samma problem men det löste sig aldrig?
Tänkt dig att du kör ett spel, ju högre fps(bilder per sekund) du har ju smidigare rör sig spelet. har du dålig fps ju hackigare rör sig spelet. kör du 60hz hinner datorn uppdatera dina musrörelser,kör du 24hz hinner datorn inte riktig med och det blir segt och hackigt. skulle du kunna köra i 1hz skulle det ta 1sekund mellan varje musrörelse. men kör du därimot en film med 24 bilder per sekund och du har 24hz så borde det teoretiskt rulla på ok.
Postad 28 October 2008 - 21:55
DTL
-
DTL
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Om man exempelvis kör 24 Hz så tar det max en 1/24-dels sekund innan musrörelsen borde synas på skärmen, men i mitt fall handlar det om en halv sekund ungefär. Alltså "input lag". Och det konstiga är att det verkar vara någon magisk gräns vid precis under 30 Hz.
Postad 28 October 2008 - 22:20
CD-r
-
CD-r
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Om man exempelvis kör 24 Hz så tar det max en 1/24-dels sekund innan musrörelsen borde synas på skärmen, men i mitt fall handlar det om en halv sekund ungefär. Alltså "input lag". Och det konstiga är att det verkar vara någon magisk gräns vid precis under 30 Hz.
kör du 24hz intelaced? för då måste tv göra om signalen till progresiv(deinterlacing) och det gör apparaterna med olika kvalite!
Postad 28 October 2008 - 22:31
DTL
-
DTL
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Nej, inte interlaced. Jag väljer 1080p24 HDTV som det står i listan i Nvidias kontrollpanel.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|