Kommer själv att få gå på en lyssning med XTZ 99.26 , 3 Jan och kan skriva något om hur jag då uppfattat dem efteråt.
Mvh
Passerati
* Officiell Tråd - XTZ 99.25/26/36 *
Startad av
spacebot
, maj 28 2007 16:00
1922 svar till detta ämne
51 relaterade trådar
Postad 31 december 2008 - 01:08 Kommer själv att få gå på en lyssning med XTZ 99.26 , 3 Jan och kan skriva något om hur jag då uppfattat dem efteråt. Mvh Passerati Postad 31 december 2008 - 17:22 Är 99.32:an lika bra som 99.36:an? /inf Postad 31 december 2008 - 18:38 Postad 01 januari 2009 - 03:19 Postad 01 januari 2009 - 17:49
Det är ganska stora skillnader på 99.36 och 99.32. Både diskant och mellanregister är olika. Dock vet jag inte om det sitter en annan bas i eller om det är samma i båda fallen. Sedan så skiljer sig förmodligen lådan en hel del också då det är olika element. Att bara läsa specifikationerna på högtalarna säger absolut ingenting om hur de låter. Bara för att specifikationerna är lika så betyder inte det att de låter lika. ![]() Mvh AlexanderE Postad 02 januari 2009 - 13:05 här är mailen jag skickade: "Har kollat på både 99,26 och 99,36, 26 varianten har ju fått jättebra betyg och det är även den som det oftast snackas om i forumen. alternativ 1 XTZ 99.26 Pianolack 6.490,00 SEK / PAR XTZ Floorstand 99 HighGlossy Black 895,00 SEK / PAR XTZ 99 W12 Piano Black 3.595,00 SEK / STYCK alternativ 2 XTZ 99.36 Pianolack 8.500,00 SEK / PAR tänkte köra utan sub, med bara99,36. alternativ 1 : 10980kr alternativ 2 : 8500kr kommer väl troligtvis köpa en 99,25 som center och någon sämre xtz modell till bakhögtalarna, något tips? Förstärkarn jag kollat in och fått för mig skall vara bra är Onkyo TX-SR806 Svart 8.990,00 SEK / STYCK, är detta en bra stärkare till ovanstående kombinationer eller är den för dålig, för bra eller finns det kanske andra alternativ? jag kommer flytta till lägenhet snart så d kanske kan ha inverkan på val av paket(sub)? kommer lyssna mycket på musik men även använda till filmer så vill både ha ett bra stereoläge vid musik men också ett bra surroundläge vid filmtittning. ni har inga högtalare att visa upp närmare Göteborg??? tror jag har fått med det mesta av vad jag funderat på, tack på förhand" svaret från fyndbörsen: Hej Generellt är en kombination av 99.25/26 + sub eller 99.36+ sub bättre än endast 99.36 , med sub vinner du att du har mer inställningsmöjligheter samt mer effekt i basen .(då är du mer framtidssaäker beroende på olika boendeformer och rum ) Som bakkanal kan ni du välja 99.21 eller 80/89 sat (man förlorar inte mycket på att gå ner lite i kvalité på bakkanalen. Denna Onkyo är ett mycket bra val. Vi har butik i Torup i Halland ,ni måste försboka för lyssning. MVH Olle Skulle vara intressant med era synpunkter, och möjligtvis även ett tips på bakhögtalare. För xtz varianterna är ju rätt stora och skulle vara bra med mindre högtalare bak. tack på förhand Fredrik Redigerat av mares82, 02 januari 2009 - 13:07. Postad 02 januari 2009 - 14:01 99.21 är fint att ha bak, tillräckligt bra match även när diaogen rör sig bakåt - Jag vill ha den lösningen själv, när ekonomin lagt sig lite. Kompletterar med absorbenter från acqwool: två vepor i rödorange för att dämpa primärreflexer http://www.acqwool.s...le_web_0810.pdf och sen är bion färdig för denna gången. Tror jag... fast en ny receiver, och basfällor i rörform, hmmm... Postad 02 januari 2009 - 21:20 Redigerat av Unregistered18b55dfd, 02 januari 2009 - 21:21. Postad 03 januari 2009 - 10:01 Postad 03 januari 2009 - 13:56 Postad 03 januari 2009 - 14:43
Vad jag kommer ihåg så stod XTZ för Extreme Transparent Series eller något i den stilen. Men jag kan ju minnas helt fel också. Kanske Zalve kan svara bättre på den frågan? Mvh AlexanderE Postad 03 januari 2009 - 15:00
Riktigt läckra högtalare! Jag var sugen på att köpa dem men min bättre hälft är allergisk mot valnöt! ![]() Har själv ett par pianolackade 99.36. Skulle vara kul och ställa upp varianterna brevid varandra och jämföra ljudet rakt av. Trots att modellbeteckningen är samma så måste de ju helt enkelt låta lite lite olika med tanke på de helt olika lådformerna. Annars skulle ju formen sakna betydelse och så kan man ju inte ha det! ![]() Postad 03 januari 2009 - 15:16 Postad 03 januari 2009 - 15:20
Hur mycket bättre är 806:an jämfört med 606:an egentligen? Den är ju nästan dubbelt så dyr. Postad 03 januari 2009 - 15:21 Postad 03 januari 2009 - 15:28 Postad 03 januari 2009 - 16:23
Genom att ta bort byglarna mellan terminalerna och bara mata de övre med signal så spelar bara diskant å mellanregister. Sen om det innebär likhet med 99.25 vet jag ej men det ska ju vara likhet med 99.26 har jag för mig. Redigerat av hippo6, 03 januari 2009 - 16:27. Postad 03 januari 2009 - 16:27
Som det skrivits innan så är den äldre modellen mycket stummare i kabinettet, det är klart att föredra före en rundning av det. Postad 03 januari 2009 - 16:37
Jo 806 är bättre på allt,mer kraft bättre ljud och bild komponenter. Så har du stålarna så köp 806. ![]() Postad 03 januari 2009 - 17:10
Kika in i någon affär som säljer musikinstrument! De brukar ha putsdukar anpassade för pianon och flyglar om de är välsorterade. Putsdukar för glasögon borde ju också fungera alldeles utmärkt, men de kan ju vara väldigt små ibland! ![]() Redigerat av Unregistered7b85be38, 03 januari 2009 - 17:11. Postad 03 januari 2009 - 17:44 Postad 03 januari 2009 - 18:33
Så kan man ju alltid resonera ![]() Postad 03 januari 2009 - 19:17
En klassisk dammvippa borde väl fungera utmärkt.. såvida man inte har barn med flottiga fingrar.. Postad 04 januari 2009 - 11:52
här
Har varit och lyssnat på XTZ 99.26 Matt Black och fått höra/se en nyhet i form av XTZ W12.18P, finns lite bilder
Elektroniken bestod av Squeezebox och Music Hall CD25.2 samt XTZ's förstärkare Class-A100DII. En nyhet som ej ännu finns på XTZ websida är de helt nya XTZ W12.18P. En passiv basmodul som vid tillfället drevs av XTZ Sub Amp 1 DSP. Intryck. Högtalare för stativ tycker jag kan vara svåra att uppfatta storleken på, på bilder. 99.26 Matt Black såg lite större ut än jag förväntat mig när de stod på XTZ stativ i pianolack. Rummet på cirka 55 kvadratmeter var nog i största laget för en ensam liten stativhögtalare, men jag upplevde inte rummet som ett sådant stort problem jag tycker det borde varit. Vi blandade mellan med och utan XTZ W12.18P, sedan friskt bland genre och cd-skivorna samt flac filerna via Squeezebox passerade utan något riktigt besvär från högtalarna. 99.26 Matt Black höll i bra i det stora rummet och fyllde ut bred en scen i ljudbilden. Det absoluta perspektivet eller i dagligt tal sk släpp uteblev dock. Tillsammans med XTZ W12.18P och XTZ Sub Amp 1 DSP fanns under lyssningen ett komplett system, som grävde djupt i frekvens. DSP delen i slutsteget ger möjligheter att korrigera jobbiga egenresonanser i lyssningsrummet om man så önskar och med inställningarna under lyssningen stack ingen frekvens riktigt ut utan basen fanns där fint och kontrollerat. För priset anser jag att de gjorde ett gott jobb under lyssningen. Neutral återgivning och en del bas med tanke på att det bara är en stativhögtalare. Postad 04 januari 2009 - 14:29 ![]() Vad rekommenderar ni för delningsfilter om jag vill sätta samman en system där jag gör 99.38 aktivt? tanken är bara på planeringsstadiet så jag tar gärna så många alternativ som möjligt från olika prisklasser. Tack på förhand Postad 04 januari 2009 - 15:32
Jo har också frågat mig om 606 räcker för att driva 99,36 mm. Men har kommit fram till efter läsning i trådar att dom både kräver och kanske "förtjänar" en lite bättre stärkare. Är fortfarande mycket osäker på vad jag ska köpa för delar i mitt ljudsystem, ska det bli 99,36 eller kanske 99,26 med 99 W12 subben. Svåra beslut och man blir ju inte direkt klokare efter all läsning i trådarna ![]() kanske börjar med 99,36 och en onkyo 806 å ser om jag nöjer mig med ljudet å basresurserna, mina nya grannar kanske inte uppskattar en sub så mycket . får ta mig en funderare till, ingen som hade något tips på bakhögtalare av mindre typ som skulle passa med 99,26 eller 99,36 som frontar. Postad 04 januari 2009 - 15:59 Vilket inte skulle förvåna mig om dom gjorde , då skulle nog släppet och perspektivet komma som ett brev på posten ![]() Mvh Postad 04 januari 2009 - 17:21
Jag var ju med vid samma lyssning och kan bekräfta Passeratis intryck. Intressant att vi båda funderade kring "släpp". När jag satt på plats så noterade jag att det blev bättre tredimensionalitet och ljup i ljudbilden när man flyttade sig lite framåt från lyssningsplatsen i soffan, detta hjälpte "släppet" en aning på traven tyckte jag. Mitt intryck var också att de har en väldigt tillbakalutad spelstil vilket är ovanligt idag då många högtalarmärken jobbar för att "kasta" musiken framåt mot lyssnaren med påföljd att man får musiken i knät eller ansiktet. Jag satt och undrade om det var tillbakalutat eller frånvaro av släpp jag egentligen hörde. Har ännu inte bestämt mig... ![]() Jag har lyssnat en hel del på stativare i prisklassen 5-10 000 senaste halvåret och kan konstatera att 99.26 var ett av de starka korten. Det jag gillar är det behagliga ljudet som inte blir påträngande ens med riktigt grötig och distad musik. Sedan blir allt en smakfråga vad man föredrar i spelstil. Postad 04 januari 2009 - 18:30 Postad 04 januari 2009 - 19:51 Flera har frågat och undrat så jag ska en dag framöver koppla om och låta min marantz sr5003 driva dem så kan jag återkomma med en jämförelse mellan dessa två i alla fall. Postad 04 januari 2009 - 20:32 Kan nog mycket väl också ha att göra med att högtalarna ej stod uppställda på ca 22 grader för sittplatsen i soffan. Postad 04 januari 2009 - 21:06
ta bara en fuktad disktrasa, det gör jag och det går hur bra som helst. Jag kan även bekräfta att det är sjukt hårt lager med klarlack på dem! Vaknade av ett *kabraaaaak* häromnatten och min första tanke var "vad har katt######rna ställt till med nu". Sticker ut till vardagsrummet och ser den ena 99.25an ligga på golvet. Kan säga som så att golvet gick sönder (parkett) men högtalarna klarade sig utan minsta tecken på repa eller märken och då hade de ramlat från XTZ-stativen vilka är hyffsat höga. Det var inte långt ifrån att det blev pälsmössor av katterna den natten. Postad 05 januari 2009 - 14:17 Postad 05 januari 2009 - 16:56
Åter med rapport: ------------------------------------------------------ Förstärkarkraft vs XTZ Tjo! Nu har vi (jag och min gode vän ”lukkinen” här på forumet) genomfört lite tester här på mina xtz 99.36 walnut. Frågan har kastats här hus pass grov förstärkare man kan tänkas behöva för att dessa högtalare, samt deras syskon, kan behöva för att spela bra. Med i leken är följande: Marantz SR5003 Thule IA100 Vincent SV-234 CD-spelare: Vincent CD-S3 Ska börja med att svara på en fråga rent allmänt: Räcker en hemmabioreciever till för dessa? Mitt generella svar är ja. Det räcker väldigt väldigt långt. Film kommer att fungera kalas. Musik, ja det kommer fungera långt, beroende lite på vad man lyssnar på. Akustisk musik, röster med mera låter väldigt bra. Tyngre musik med rappa bastoner eller allmänt rörig tung musik blir sämre. Metallica Garage inc stängdes t.ex. ganska snabbt av på grund av att det lät rent av dåligt. Dire Straits å andra sidan lät så bra att vi lyssnade på väldigt många låtar! Vi började med att lyssna lite på vincenten för att få en reference för dagen, samt för att den redan var inkopplad :-). Där efter bytte vi till marantzen som ställdes in att spela pure direct. Eftersom vi började med akustiskt material blev vi överraskade över att det faktiskt lät så pass bra som det ändå gjorde. Hade jag handlat SV-234 helt i onödan? Nja redan här fans svagheter. Övre registren var lite dämpade men den stora skillnaden låg i botten. Det fanns god potential hos marantzen att mata ut låga frekvenser ur högtalarna med det saknades en hel del definition. Tonen fanns där men det sköna tillslaget på basgitarrens strängar som sitter som ett mjukt dunk i mellangärdet var som inte där längre. Men i övrigt lätt som sagt förvånansvärt bra. Gick igenom flertalet låtar och samma åsikt hängde med. Dämpat övre register och mindre definition i botten. Över till Thule IA100. Här blev det skillnad i botten. Strängtillslag framträder markant och det finns gott om definition. DOCK inte lika mycket som vincenten. Den senare trycker till än hårdare, än mer definierat. Det är nog en smaksak hur mycket man önskar att det skall kännas men undertecknad uppskattar det i alla fall. Med thulen öppnar det sig en del uppåt men kanske inte hela vägen. Finns en liten dovhet kvar. För att sammanfatta detta måste man svara ja på två frågor som på sätt och vis talar mot varandra. Fungerar en hemmabioreciever till dessa högtalare? Ja Marantz SR5003 fungerar bra och fungerar långt. Vinner man på att satsa på en bättre förstärkare? Jag svarar absolut. Även fast att man kommer långt med en reciever så kommer man väldigt mycket längre med en kompetent förstärkare. Om jag skulle sätta en skala med marantz sr5003 i ena änden med siffra 1 och vincent sv-234 som 10 så kommer man till 6-8 någonstans beroende på smak med motsvarande Thule IA100. Den som vill få ut maximalt av sina xtz skall i mina ögon(öron) satsa på en ordentlig förstärkare. Det är dessa högtalare verkligen värda, man får ut varenda krona i välljud. Det skall poängteras att jag inte har jämfört förstärkarvinsten med andra högtalare. Jag tror inte att det är så mycket ett xtz-fenomen. Jag tror många högtalare vinner på bra dragkraft. Min teori är att eftersom xtz kostar som de gör så upptäcker folk i större utsträckning vad en uppgradering av elektroniken kan göra. Ja menar vem inhandlar ett par B&W 802D eller ett par focal electra och låter en reciever för 5000:- driva dessa? Denna XTZ-serie ligger nog på en gräns där man helt plötsligt börjar tjäna väldigt mycket på att ta med mer kompetent elektronik i beräkningen. God fortsättning på året! Redigerat av Unregisteredeb3c7ba8, 05 januari 2009 - 17:15. Postad 05 januari 2009 - 19:37 Ger mig in i XTZ-leken men lite nya bilder i galleriet. /Lucas Postad 05 januari 2009 - 20:14 Gör likadant , dock med 1 bild än så länge , fler kommer när nya apparaterna kommer ![]() Sitter fortfarande och kliar mig i skallen.. dessa kostade 6500 mina gamla närmare 30000 + tung elektronik sammanlagt ca 70000 + . Nu med ps3 och nad runt 10000 kr och det låter förbaskat bra , Skulle jag blindtesta skulle jag nog valt det billiga hehe helt sjukt ![]() Postad 05 januari 2009 - 20:57
Snyggt! Det är väl ett gott betyg att du har den upplevelsen. :-) Postad 06 januari 2009 - 01:18 Nu har ju dessa maskiner några år på nacken. men jag själv skiter personligen i hdmi utgångar o en massa andra funktioner..Om nu så är fallet kan man komma över en Denon/HK till ett förbannat bra pris.. Postad 06 januari 2009 - 03:15 Har i dagsläget ett halvfärdigt system bestående av V.1 Black Diamond, Vector... Som ska bort. Jag är oerhört nöjd med dom högtalarna faktiskt med tanke på vad dom kostat. Men det blev aldrig färdigbyggt systemet. Var så gott som inställd på att slå till på detta system istället: Center: Black Vector V.2. Front/Sub:Blue Diamond V.2, Surround: Black Diamond V2. Prislapp: Drygt 17.000kr Tills jag råkade snubbla på XTZs kollektion som också verkat fått kanonrecensioner om inte mycket bättre än Audio Pro t.o.m. Samt att XTZ högtalarna kändes lite nyare. DÄREMOT har jag fått intrycket att XTZ är inriktad mer på 2 kanaliga system?? Jag är mest intresserad av hemmabio upplevelse. Iaf så blev det detta System: Center: 99.25 SHIELDED Frontar: 99.36 Pianolack Surround: 99.25 Pianolack, Floorstand 99 HighGlossy Black Sub: 99 W12 Piano Black Prislapp: Drygt 23.000kr, är kanske 99.38 nått att kika närmare på också? Jag har läst alla lovord om XTZ här på forumet och antar att de kommer låta bättre men HUR mycket bättre? Och framförallt i hemmabioupplevelse? Design är också rätt viktigt för min del. Kommer snart ha genomgående svarta Pioneer produkter från LX serien som helst ska matcha. Dom kommer drivas med: Pioneer SC-LX71 el LX.81 (inte heller inköpt än) Skulle va oerhört trevligt om någon har erfarenhet av både Audio Pro Image serien och dessa XTZ högtalare. Tackar på förhand för alla tips! Redigerat av Unregistered95e13292, 06 januari 2009 - 03:42. Postad 06 januari 2009 - 10:14
Tjo. Kan bara dela med dig av mina erfarenheter. Just nu tycker jag att jag har fått till min hembiolösning vilken för mig var viktig. Jag utgick ifrån 2-kanal men med krav på fungerande flerkanal. Jag kör XTZ fram (front+center) och sen kör jag B&W M-1 bak. Mest av estetiska och monteringsmässiga skäl. Sen att dessa B&W koppar låter bra gör inte saken sämre. Kanske någon liknande lösning kan fungera för dig? Att högtalarna har en smula olik känslighet är inget att oroa sig för. I flerkanal har man ändå en reciever i centrum som kan korrigera känslighetsdifferenser mellan högtalare, eller än bättre, de nya maskinerna som automatiskt kan mäta upp detta och ställa in. Bara mina funderingar iaf. Postad 06 januari 2009 - 10:23
Tror dig fullständigt att en stor receiver kan driva xtz-högtalare fullt ut :-) Jag förutsatte lite dumt nog att de som var frågande hade eller frågade om recievrar i sub 6000:- klassen och deras förmåga att hantera högtalarna. Att en reciever på 20-25kkr eller mer? klarar av det tvivlar jag inte en sekund på. Min åsikt är att man betalar väldigt mycket för kraft i en reciever. Fler som delar denna åsikt? Center och bakkanaler är inte svårdrivna, i de flesta fall, men där emot har många stora frontar som kan vara besvärliga. Bara en extremgrov generalisering nu så skulle jag tro att en reciever för ca 5kkr med ett slutsteg för ca 10-15kkr till frontar, kan prestera minst lika bra som en reciever i 25-30kkr klassen, med avseende på kontroll över högtalare. Har man stora tunga högtalarlaster till center och bakkanaler är så klart saken en helt annan. Postad 06 januari 2009 - 10:51 Tex Amplfix för ca 6000kr då får man ett högklassigt ljud i 2 kanal och schysst bioljud . Personligen tycker jag att just bio ljudet inte är så kinkigt och där duger lite billigare apparater . Postad 06 januari 2009 - 13:05
Eller XTZ egna Class A maskin. Postad 06 januari 2009 - 15:14
Låter lite oekonomiskt i mina ögon. Brukar inte många XTZ modeller ha en påstod 90dB känslighet och 4 ohm minimum? Då bör en 100 watt räcka för dom flesta så det blir över. Postad 07 januari 2009 - 04:42 En forsterkare av god kvalité kan gjöre mycket med dessa högtalare. Kombiner detta med god plassering, passe toe-in och ett godt rom, och man har et meget bra oppsett. Redigerat av AndreWerdenskrieg, 07 januari 2009 - 04:44. Postad 07 januari 2009 - 08:12
Enig! Klart vill man ha de senaste i en reciever och med power så brukar man få pröjsa bra mycke. Men kan man leva med utan vissa saker så kan man springa på en beg maskin med en enorm power till ett jäkligt bra pris. Jag tror ju knappast tex att dom nya maskinerna låter så mycke bättre än dom lite äldre (Denon/HK). Jag testa häromdagen med en yamaha och det var tyvärr inget vidare...men o andra sidan hade jag inte förväntat mig nåt annat heller ![]() Jag var inne på att köpa dom passiva 10" till mina 99.26P men efter en hel del inställningar så har jag bas så det blir över just nu.. Mitt rum är på ca 24 kvm och dom fyller det utan som några helst problem. http://www.hifimagas...?annonsID=16717 jävligt bra pris på en sjukt bra reciver. Redigerat av sAKEn, 07 januari 2009 - 08:18. Postad 07 januari 2009 - 11:57 Postad 07 januari 2009 - 12:12
Åh men du må ju fiska upp ett galleri på dina 99.38:or!! :-) Finns ju inga bilder än på dem i hemmiljö. Postad 07 januari 2009 - 14:03
Gör det kanske : https://www.minhembi.../Kent Johansson :-) 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |