* Officiell Tråd - XTZ 99.25/26/36 *
![]() |
![]() |
![]() |
8 990:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
9 990:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 14 mars 2009 - 17:24
Postad 14 mars 2009 - 19:44
De lät väldigt lika, 99.26+W10.17P hade klart möjligheten att ge mera bas än 99.38 men jag tyckte 99.38 gav tillräckligt med bas för det jag lyssnade på (Nightwish,Sabaton), en sub är nog dock att föredra om man har 99.38 och hade tänkt se mycket på film.Tja, det är ju de två man funderar på att köpa.. skulle du ge någon kombination fördelen rent ljudmässigt eller lät dom lika?
Mvh Tobias
Lyssnade på en låt med mycket akustisk gitarr där 99.38 fick sångarens röst att framstå som lite mera mörk, om det faktiskt var så att 99.38 fick rösten att låta mörk eller 99.26 fick den att låta ljus vet jag inte då jag inte har hört den personen röst tidigare och har ingen referens.
En sak är säkert dock, de låter bättre än mina Dynavoice Dynamite 8:or iaf

Men jag skulle klart rekommendera bägge systemen, var dock lite besviken själv bara på hur små högtalarna var, klev in i butiken och såg inte dem först, då jag förväntade mig något större

XTZs grejer; CD-100, Class A100 DII samt Sub AMP 1.Vad demades de tillsammans med?
Postad 14 mars 2009 - 20:36
Själv tycker jag att .38 är precis lagom stora och tunga. Sånt man tänker på när man bubbar runt dem...finns ju inte direkt handtag på demMen jag skulle klart rekommendera bägge systemen, var dock lite besviken själv bara på hur små högtalarna var, klev in i butiken och såg inte dem först, då jag förväntade mig något större

De lät väldigt lika, 99.26+W10.17P hade klart möjligheten att ge mera bas än 99.38 men jag tyckte 99.38 gav tillräckligt med bas för det jag lyssnade på (Nightwish,Sabaton), en sub är nog dock att föredra om man har 99.38 och hade tänkt se mycket på film.
Noterade du hur byglarna satt på delningsfiltret samt om eventuella basportspluggar var i eller ur - på båda modellerna?
Postad 14 mars 2009 - 23:29
XTZs grejer; CD-100, Class A100 DII samt Sub AMP 1.
Det var kanske ingen större överraskning iofs :-)
Drevs även 99.38 av båda förstärkarna, eller kördes de utan Sub Amp?
Postad 14 mars 2009 - 23:29
Redigerat av Unregistered01703f53, 15 mars 2009 - 19:45.
Postad 14 mars 2009 - 23:34
..
Bra poäng! Jag har funderat lite över om det kanske skulle vara något för framtiden.
Postad 15 mars 2009 - 00:29
Redigerat av Unregistered8aa5872c, 15 mars 2009 - 00:29.
Postad 15 mars 2009 - 14:01
Har spelat några timmar med mina 36or och Onkyo 806a nu och tycker det är bra men jag är inte överväldigad. Kanske kan det ha att göra med inspelning och annan laborering osv. Använder optisk kabel från moderkortet och FLAC filer. Jag vet inte riktigt vad jag förväntade mig dock. Inte alls någon ljudkännare och ljudet är helt klart bra. Några gånger har jag dock lyssnat på musik och fått riktiga woooooow känslan, men den har inte infunnit sig ännu iallafall med dessa högtalare.
kör samma setup, måste hålla med dig inte heller helt överväldigad. Sen är ju inte heller jag någon ljudkännare. Men med lite inspelning å inställningstrimmande så blir det nog bra. Skulle va skoj om du kunde dela med dig fall du hittar några bra inställningar.
ha det fint
Postad 15 mars 2009 - 16:51
Satt inga byglar i delningsfiltret och basportspluggarna var i.Noterade du hur byglarna satt på delningsfiltret samt om eventuella basportspluggar var i eller ur - på båda modellerna?
99.38:an drevs endast utav Class A100 DII, men de kunde ändra så att basen drevs av Sub Amp om man ville.Det var kanske ingen större överraskning iofs :-)
Postad 15 mars 2009 - 20:02
Hmmm, ok. Ingen bygel i bygelpar 3 innebär +3db bas, se bild, filterbox. Vet inte hur det funkar med pluggarna i.Satt inga byglar i delningsfiltret och basportspluggarna var i.
Enligt manualen (http://www.xtz.se/ma...er/99_38_sv.pdf):
Neutral basåtergivning
Med 2 baspluggar i de två basreflexrören uppnår
man en rak frekvensgång.
Detta föruttsätter att basnivån är vald till Läge 1
(0dB)
Djup baskaraktär
Med 1st basplugg i det övre basreflexröret uppnår
man djupast möjliga bas, vilket kan vara lämpligt i
mindre rum.
Detta föruttsätter att basnivån är vald till Läge 1 edit: *** Tryckfel här, det är läge 2 som avser +3db . Se nedan.
(+3dB)
"Snabb" baskaraktär
Utan baspluggar i basreflexrören uppnås "snabb"
baskaraktär som är särskilt lämplig för stora rum
där de låga frekvenserna ofta förstärks av rummet.
frekvensomgång.
Läge 2/ +3dB
I detta läge är basnivån höjd 3dB.

http://www.xtz.se/ma...r/99_38_eng.pdf
http://www.xtz.se/ma...er/99_38_sv.pdf
I den svenska manualen (liksom illustrationen på mitt faktiska filter) illustreras +0db bas som o-o (ikopplad) medan i den engelska .pdf:en illustreras det som o o (ej ikopplad) + att den engelska illustrationen inte är av filtret som följer med 99.38. Jag drar iväg ett mail till XTZ om detta så får vi se om de lägger upp en uppdaterad version av den engelska .pdf:en. edit3: Påpekade även om tryckfelet i mitt mail.
Redigerat av Rotelköpes, 15 mars 2009 - 21:50.
Postad 15 mars 2009 - 20:41
99.38:an drevs endast utav Class A100 DII, men de kunde ändra så att basen drevs av Sub Amp om man ville.
Ah, det förklarar ju varför 99.38 inte hade riktigt samma tryck i basen :-) Det var betydligt mer effekt som matades in i det andra systemet.
Väldigt intressant detta! Det är inte många som har skrivit om .38 tidigare, så det är super att äntligen få höra lite recensioner på dem!
Postad 16 mars 2009 - 09:27
Bra poäng! Jag har funderat lite över om det kanske skulle vara något för framtiden.
Jag har också haft det som fundering på en uppgraderingsväg frammåt om jag bestämmer mig för att slå till på 99.38 som frontar. En tanke som har slagit mig är ifall det är bättre att då komplettera med en SubAmp till att driva tiorna i 99.38, eller om det är bättre att köpa en 99W 12.16, aktiv 12" sub för att förstärka den djupaste botten. Vad tror ni?
Skulle det funka med 93 WMT som bakhögtalare till 99.38 för att slippa lägga 6500 på ett par 99.26?
Postad 16 mars 2009 - 10:10
De mindre surrarna fungerar säkert hur bra som helst....Problemet (beroende på om du kör mkt. mer film/surround än ren musik) är bara att när du har de övriga högtalarna av högre klass kommer 93 WMT vara din svaga länk = du kommer ligga sömnlös om nätterna och undra varför du inte köpte .26 på en gång.

Postad 16 mars 2009 - 10:29
Är nog mer flexibelt med en riktig subba om man har plats för det. Funderar också över att det antagligen är möjligt att man inte behöver sub amp till .38 alls om man har en förstärkare med tillräckligt ooomph!. Samtidigt lär ju en sub amp avlasta förstärkaren/recivern en hel del..
De mindre surrarna fungerar säkert hur bra som helst....Problemet (beroende på om du kör mkt. mer film/surround än ren musik) är bara att när du har de övriga högtalarna av högre klass kommer 93 WMT vara din svaga länk = du kommer ligga sömnlös om nätterna och undra varför du inte köpte .26 på en gång.
Haha, ja, det där är så sant som det är sagt. Det bor en liten uppgraderingsdjävel i oss alla som hela tiden sitter och pekar på det som är den svaga länken som borde uppgraderas. :-P
Jag har inte tillräckligt med oomph i min förstärkare för att riktigt ge ett par tior den skjutsen som de behöver för att agera sub. Jag kör nästan uteslutande film i min anläggning, musik strölyssnar jag mest på á la webradio eller spellistor från datorn när jag diskar eller gör något annat tråkigt. En subamp avlastar iofs förstärkaren, men samtidigt finns risken att det är annorlunda färgning på huvudförstärkaren och Subampen (mindre risk om man kör helt med XTZs grejor iofs, vilket jag inte gör). En separat sub avlastar väl förstärkaren lite också genom att den slipper skicka de allra lägsta frekvenserna till huvudhögtalarna?
En SubAmp är i sig inte superliten, så platsen att ställa den kommer i mitt fall att bli ungefär samma. Den får inte plats i den redan belamrade stereobänken ändå. :-/
Det lutar åt en separat sub just nu, det är enkelt att lägga till, antingen före eller efter det stora köpet. Skulle ju fungera bra med en aktiv sub tillsammans med mitt nuvarande TDL-system också ifall jag vill ta uppgraderingarna bitvis. Så länge det inte finns några större övriga nackdelar med det som jag inte har tänkt på.
Är det ändå lönt att gå på 99.38, eller kan jag lika gärna lägga mig på 99.36 om jag ändå lägger till en 12" sub?
Den stora fördelen jag ser med en separat sub är att slippa dra ännu fler kablar kors och tvärs. :-) Men det ska ju låta bra också...
Postad 16 mars 2009 - 11:32
Redigerat av Rotelköpes, 16 mars 2009 - 12:04.
Postad 16 mars 2009 - 12:02
Jo, det är klart, beroende på delning förstås (om man inte ändå ställer frontarna på full range). Setupen i HK:n delar vid 40 hos mig vilket är den lägsta alternativet för delningen - och käns helt rätt. Har iofs inte labbat mycket med det ännu eftersom jag inväntar Room Analyzern för uppmätning. Jag har faktiskt inte ens provat olika kombinationer med baspluggarna ännu.En separat sub avlastar väl förstärkaren lite också genom att den slipper skicka de allra lägsta frekvenserna till huvudhögtalarna?
Jag skulle vilja säga att .38 är helt rätt om man har plats för dem, rum- och plånboksmässigt. Jag är himla nöjd med mina men det är ju inget som säger att du inte skulle bli lika nöjd med .36. Hursomhelst, jag skulle gärna kasta min sub all världens väg bara jag fick behålla mina trettiåttor - det är redan riktigt bra bas i dem, inte bara mycket och djup. Som vi har pratat om tidigare är ju en annan fördel med .38 gratis Room Analyzer + ev. framtida ooomphing av basarna. Om du har lust med det och prioriterar riktigt låg bas till film så kan du alltid åstakomma det med placering/basplugg eller bygeln +3 db om du vill piska förstärkaren lite. Har svårt att tro att Pioneer VSX-LX70 inte skulle fixa det. Det är inte direkt någon budgetmodell. Du kan alltid komplettera .38 med en vanlig sub senare!Är det ändå lönt att gå på 99.38, eller kan jag lika gärna lägga mig på 99.36 om jag ändå lägger till en 12" sub?

Den enda bra lösningen till valet och kvalet är provlyssning. Den näst bästa lösningen är att köpa .38 nu, snabbt innan du hinner ångra dig. Den tredje bästa lösningen är att köpa .36 + sub direkt, och "inbilla" dig själv att det är den vettigaste lösningen pris/prestanda/placeringsmässigt - trots att du är väldigt sugen på .38. Bahaha!

Postad 16 mars 2009 - 13:19
Om inte så kommer jag kanske att vända mig till lillebrodern 99.36 eller 99.26 + framtida sub.
Eller alterantivt köpa 99.38 iaf och köpa en amp senare. Vad skulle ni ha gjort?
Postad 16 mars 2009 - 13:22
Jag skulle vilja säga att .38 är helt rätt om man har plats för dem, rum- och plånboksmässigt.
Tar .38 upp mer plats fysiskt än .36? Jag gillar golvare, det ser mer ut som ett par seriösa högtalare än stativare/väggmonterade. Bara en illusion, jag vet... men ändå....
Jag är himla nöjd med mina men det är ju inget som säger att du inte skulle bli lika nöjd med .36. Hursomhelst, jag skulle gärna kasta min sub all världens väg bara jag fick behålla mina trettiåttor - det är redan riktigt bra bas i dem, inte bara mycket och djup. Som vi har pratat om tidigare är ju en annan fördel med .38 gratis Room Analyzer + ev. framtida ooomphing av basarna.
Fast en Room Analyzer får jag ändå, min totala order kommer att ligga en bit över 10k hur jag än vrider och vänder på det. :-)
Om jag lyckas bestämma mig innan kampanjen tar slut bara. :-P
Om du har lust med det och prioriterar riktigt låg bas till film så kan du alltid åstakomma det med placering/basplugg eller bygeln +3 db om du vill piska förstärkaren lite. Har svårt att tro att Pioneer VSX-LX70 inte skulle fixa det. Det är inte direkt någon budgetmodell. Du kan alltid komplettera .38 med en vanlig sub senare!
Det där är nog den bästa vägen frammåt faktiskt, att låta bli subben nu, och se hur pass bra ooomph jag kan få med Lx70'an och ett par .38or, och sen eventuellt beställa en sub när plånboken har vilat sig lite efter alla tusenlappar som flög ur den vid första köpet. :-)
Den där +3db bygeln är inte så dum faktiskt, även om förstärkaren får jobba för pengarna ordentligt med den i.
Den enda bra lösningen till valet och kvalet är provlyssning. Den näst bästa lösningen är att köpa .38 nu, snabbt innan du hinner ångra dig. Den tredje bästa lösningen är att köpa .36 + sub direkt, och "inbilla" dig själv att det är den vettigaste lösningen pris/prestanda/placeringsmässigt - trots att du är väldigt sugen på .38. Bahaha!
Det är ju just det där... jag vill inte köpa något som visserligen låter bra, men som jag i bakhuvudet vet är näst bäst... det är nästan lika illa att inte ha något alls än att ha det näst bästa. :-) Därför blir det säkerligen ett par .38 i slutändan, men jag vill ha vridit och vänt på det så att jag vet att jag får bäst möjliga, och inte betalar för något jag inte använder.
It's a bitch att vilja ha det bästa men inte ha oändligt med pengar. :-P
Som jag förstår det är diskant och mellanregister samma i .36 och .38? Så det är uppgraderingen från en 6,5" till 10" som man betalar 6k extra för i .38 samt att det ev. kostar extra med det externa delningsfiltret? Är det något annat som skiljer dem åt?
För att använda en term som vi använder på jobbet, "I build to last", bättre att köpa en komponent i taget som håller än att tvinga in alla komponenter i budgeten nu och behöva kompromissa. Mitt senaste högtalarbyte var cirka 10 år sen, och förhoppningen är att det ska bli ännu längre till nästa.
Postad 16 mars 2009 - 14:49
enl. prisjakt, egenskaperTar .38 upp mer plats fysiskt än .36? Jag gillar golvare, det ser mer ut som ett par seriösa högtalare än stativare/väggmonterade. Bara en illusion, jag vet... men ändå....
.36 (pianolack):
Mått (BxHxD) 200x1000x320 mm
Vikt 27 kg
På XTZ.se under 99.36 MATT BLACK står "Mått med fötter (B x H x D): 244 x 910 x 352 mm (Dessa är 9cm kortare än vanliga 99.36)"
.38:
Mått (BxHxD) 220x1070x400 mm
Vikt 29 kg
Mycket bra fråga. För tillfället ser jag .38 som en 99.26P+99 W10.17P i en enhet. Vore verkligen intressant att provlyssna den kombinationen och jämföra. Enligt produktinfo på xtz.se saknar .36 Justerbar bas-och diskantnivå. edit: går man sen in på Teknisk spec. står där att .36 "Både basnivå och diskantnivå kan justeras i flera steg."Som jag förstår det är diskant och mellanregister samma i .36 och .38? Så det är uppgraderingen från en 6,5" till 10" som man betalar 6k extra för i .38 samt att det ev. kostar extra med det externa delningsfiltret? Är det något annat som skiljer dem åt?
Jag tror knappast att .38 skulle låta illa med din 5003 på normala nivåer. Ett järngrepp i basen på max volym är en annan sak och antagligen inte så intressant i det här läget. Frågan är om det skulle låta bättre med .36 - tror inte det heller (men det är absolut möjligt att du skulle tycka det). Oavsett vad du väljer kan du enkelt (jag antar att Matantzen har Pre out?) hänga på ett bra prisvärt beg. slutsteg senare om du känner för det. Lycka till med valet o kvaletTror ni att en Marantz SR5003 är nog för att driva 99.38 på ett godkänt sätt?
Om inte så kommer jag kanske att vända mig till lillebrodern 99.36 eller 99.26 + framtida sub.
Eller alterantivt köpa 99.38 iaf och köpa en amp senare. Vad skulle ni ha gjort?

Redigerat av Rotelköpes, 16 mars 2009 - 16:08.
Postad 16 mars 2009 - 17:48
Mvh
Postad 17 mars 2009 - 02:48
Efter att ha läst ett förslag i tråden om att använda stativare med sub i stället så bad jag att få prova det i buktiken vilket gick utmärkt. Tyckte att med 12" XTZ sub så blev basen lite "flängig" och inte riktigt ren... Gick ned en storlekt till 8" och det blev märkbart mycket bättre. Så bra att jag faktiskt bestämde mig för den kombinationen.
Provlyssnade 99.36, som i mina öron lät något bumlig och inte lika rent som 99.38 eller 99.26 med subkombination.
99.38 är dels ganska dyra men också väldig bra ljudmässigt, men jag fastnade för stativ+sub kombin eftersom den dels passade bättre hemma, i mina öron lät bättre, samt mycket billigare.
De färger jag ville ha fanns inte i lager, "matt-svart", men ska komma in till fredagen.
Nu längtar man riktigt.
Stort tack till alla som bidragit i denna tråd. Läste den nog 2 gånger och otal andra trådar om andra högtalare och var på provlyssning 3-4 gånger bara på XTZ och då har jag provlyssnat mig igenom:
Canton GLE 470, 490
Canton Chrono 509 DC
Infinity Primus 250, 360
Elac 137 Jet
Elac FS 207.2
Argon 7240
Dali Concept 6 och 8
Dali Lektor och Ikon 6
XTZ 89, 99.(alla) + 3 subbar
Och några till som jag inte kommer ihåg.
Det är helt otroligt vad man orkar med för att få det ljudet som man gillar.
I slutändan vann XTZ över de andra helt pga sin kvalité i ljudet till förhållande priset som de har.
Men om jag får vara ärligt så låter de (stat+subkombon) en del bättre än alla de jag nämnt ovan.
Åter igen tack.
Postad 17 mars 2009 - 08:45

Stativarna går faktiskt förvånadsvärt långt ner i bas , nästan bara vid elektronisk musik som subben behövs..
Sen så har de enligt mig en mkt fin mellanbas som passar finemang med rock/hårdrock .
Mvh
Postad 17 mars 2009 - 11:47

Postad 17 mars 2009 - 12:04

Postad 17 mars 2009 - 15:29
Jag hoppas att 99.26 ska komma i vitt. Då ska jag åka och lyssna på dem. Inte för att de skulle låta annorlunda då förstås men jag vill ha vita.
Jag mailade XTZ ang. detta förra veckan då jag såg bilder på 99.36 i vitt.
99.26 kommer i vitt och med samma form som matt svart och valnöt, det vill säga
den elliptiska formen.
//Niklas
Postad 17 mars 2009 - 21:14

Meeen så hade man hoppats på ett par 99.25 i vitt då i mitt tycke 99.26 Matt Black och 99.26 Walnut är så j**** fula
Jaja får väl köpa 99.38 istället då hehe
Postad 18 mars 2009 - 00:01
Har spelat några timmar med mina 36or och Onkyo 806a nu och tycker det är bra men jag är inte överväldigad. Kanske kan det ha att göra med inspelning och annan laborering osv. Använder optisk kabel från moderkortet och FLAC filer. Jag vet inte riktigt vad jag förväntade mig dock. Inte alls någon ljudkännare och ljudet är helt klart bra. Några gånger har jag dock lyssnat på musik och fått riktiga woooooow känslan, men den har inte infunnit sig ännu iallafall med dessa högtalare.
Skaffa en riktig källa och prova med.
Finns för många grejor som kan ställa till det med en dator.
Postad 18 mars 2009 - 11:01
Postad 18 mars 2009 - 12:21
Kul , då kommer du spara en del slantar
Är inte riktpriset på Jbl 30000kr ?
Jo men vi har ett par demoex av dem på Media Markt i Högsbo där jag jobbar som jag kunde få till ett ruggigt bra pris (kommer inte säga vilket pris

Kör 99.38:orna på separata steg!
Det finns ingen reciver som klarar att drivar ett 5:1/7:1 sytsem med de högtalarna utan att tjhosta.......sorry.
Det låter säkert bra men du kan lät slkaffa ett steg på 2*200 (kanske mer)bara för at driva frontarna, jag vet därför att jag har de små 99.26:orna som jag driver med en reciver på 7*140W och det funkar i stereo men inte mer, suchk!!!
min reciver levererar ca 41 AMP, borde räcka?
7*140W låter som Onkyo 606 och den har problem med Canton GLE 490 vid hög volym. Du klarar utan problem att driva ett par XTZ med en järnhand, med riktiga 90 W. Han skall ju köra HK990 och den förstärkaren har kraft så att den springer åttor runt Onkyo 606 många gånger om. Sedan så är 99.26 mer tungdrivna än 99.36/99.38
Om det är mitt inlägg ovan du syftar på så kommer 38:orna köras på separata steg.
2-kanalaren HK 990 kommer driva 38:orna och marantzrecivern mina b&w-stativare som surround. Centernhögtalare har jag inte längre, så det är ingen issue överhuvudtaget.
enligt forumpost ang H&M mätvärden lämnar 990:
100 Amp enl. prod. spec vilket bör räcka.
HK990 kommer kunna driva dina 99.38 med ett järngrepp.
Kan du utveckla detta lite mer? Vad är det som inte är riktigt bra med basen i dem?
Jag står i valet och kvalet mellan 99.38, 99.36, alternativt behålla mina nuvarande TDL RTL3'or. Vad säger ni, skulle det vara ett lyft värt priset att byta?
Är 99.38 ovanligt svårdrivna med andra ord? Jag är väldigt sugen på dem, men det kanske är bättre att satsa på något som inte kräver så mycket, eftersom jag inte kommer att köra med separat slutsteg?
Hela mitt system drivs av en Pioneer VSX-LX70. Tror ni att den är tillräcklig för ett XTZ-system?
99.26 har lägst verkningsgrad av alla tre. 99.36/99.38 är inte ovanligt tungdrivna men 90db är ju inte direkt att leka med heller. LX70 orkar naturligtvis driva dem men hänger du på ett slutsteg eller två kan jag tänka mig att det blir ett rejält lyft.
Angående basen så tyckte jag inte att den var närvarande på samma sätt som i exempelvis LS80. Inte lika djup. Dock så har jag ju läst raka motsatsen så det kan bero på att de inte var rätt inställda/inspelade, och sedan så var Gösta Ericsons ljudrum perfekt heller. Dock så är det en fruktansvärt bra högtalare och basen är inte att klaga på i den prisklassen i alla fall.
pratade med en polare som tydligen hade läst om detta på något forum.. funderade också eftersom priskskillnaden inte är spec stor mellan stativarna och golvarna, att stativarna kanske är mer köpvärda..
Kan säga att det är betydligt mer värt med 99.36 än 99.26. Skall du ha ett par bra stativ till så är du ändå uppe i samma kostnad som 99.36 och det är skillnad i basen mellan 99.36 och 99.26.
Vad är det för reciever du har?
Jag har tänkte köpa 99.26 och ha som frontar och 99.25 till center och så nå xtz till bakhögtalare me. Och funderar lite på att köpa Onkyo TX-SR876 till detta. Men det borde väl räcka fint med den att driva allt? Eller behövs det ännu mer kräm för att få det att låta bra?
Som jag sa så är 99.26 de som är mest tungdriven. 876 klarar av det, men som sagt blir det nog ett stort lyft om man hänger på ett steg.
Postad 18 mars 2009 - 21:13
Nu har jag fått hem och kopplat in mina nya XTZ. Det går att beskåda här eller att klicka sig fram i mitt galleri: Mitt galleri
[Edit]
Jag upplevde kontaktproblem med de medföljande byglarna som kopplar samman midrange med tweeter.
Fick tips om att köpa lite sladd och bananer och ansluta mellan midrange och tweeter och slänga bygeln åt fanders, men nu slog en annan tanke mig. Hur skulle det vara att biampa frontarna istället när jag ändå håller på?
Marantz SR5003 som jag har ska ha stöd för det via de bakre surround utgångarna.
Redigerat av AnimeA, 19 mars 2009 - 02:50.
Postad 19 mars 2009 - 19:55
Har yamaha 663 som försteg och vincent 236 rörhybrid som slutsteg, kablarna är tara lab, låter som supra ply tycker jag.
Eftersom min denon fått hicka kör jag ljudet från mediaspelaren wdtv hdspelare.
Ris o ros.
Finishen var en besvikelse, inlackat hårstrå, synlig spackling i släpljus, tror heller inte på att högtalaren består av 25mm.mdf rätt av. Tänker inte demontera för att övertyga mig själv eller kontakta fyndbörsen för att klaga.
Anledningen till att jag är förlåtande till bristerna beror på ljudet, (kan bero på att jag stått utan högtalare sedan mina karat 709dc såldes i lördags).
Dessa burkar låter så jefla pra, påminner mig om mina gamla jamo consert 11òr som jag saknat tills nu..och rätt ur lådan dessutom..å för 6000 spänn..Behöver ingen sub till mina 37m2 .
Postad 19 mars 2009 - 20:11
Och nu fick jag , efter strul med posten, (som var bättre förr) hem mina vita xx26or.
Har yamaha 663 som försteg och vincent 236 rörhybrid som slutsteg, kablarna är tara lab, låter som supra ply tycker jag.
Eftersom min denon fått hicka kör jag ljudet från mediaspelaren wdtv hdspelare.
Ris o ros.
Finishen var en besvikelse, inlackat hårstrå, synlig spackling i släpljus, tror heller inte på att högtalaren består av 25mm.mdf rätt av. Tänker inte demontera för att övertyga mig själv eller kontakta fyndbörsen för att klaga.
Anledningen till att jag är förlåtande till bristerna beror på ljudet, (kan bero på att jag stått utan högtalare sedan mina karat 709dc såldes i lördags).
Dessa burkar låter så jefla pra, påminner mig om mina gamla jamo consert 11òr som jag saknat tills nu..och rätt ur lådan dessutom..å för 6000 spänn..Behöver ingen sub till mina 37m2 .
Har du fått tag på vita 99.26:or? Snälla lägg upp bilder på dem. Lite tråkigt med finishen men ljudet är helt enormt i de högtalarna.
Postad 19 mars 2009 - 20:22
Ja, jag har de vita. Finns att beskåda på fyndbörsen.Har du fått tag på vita 99.26:or? Snälla lägg upp bilder på dem. Lite tråkigt med finishen men ljudet är helt enormt i de högtalarna.
Vill du ha bilder från mig får du vänta tills min chef kommer hem imorgon, kommer förmodligen inte att lägga upp bilder utan kan isåfall skicka till dig..men som sagt, finns bilder på fyndbörsen..
Postad 19 mars 2009 - 21:11
Hur som helst så kan jag rekommendera dem varmt till alla som funderar på ett par, de är kanske inte de mest ofärgade högtalare du kan hitta men vilket härligt och engagerande ljud.
Postad 20 mars 2009 - 17:43
Centern, HELEVETTI så stor den blev haha, den är gigantisk. Blev tvungen till drastisk ommöblering å det snaraste till min frus förtret. Den är dubbelt så stor mot min Kef Cresta center jag haft ett tag nu.
Ljudet så.. Dialog låter klart mindre ansträngt nu än tidigare med rent allmänt fylligare ljud, trodde den skulle låta crap till en början innan den är fullt inspelad men icket, det låter alldeles utmärkt. Mycket nöjd med centern, trodde inte det skulle låta såpass bra som det faktiskt gör, även högre volym fixar den utan att det börjar bli ansträngt och låter illa utan den behåller lugnet utan problem och låter bra hela vägen. Dialog framträder mycket mycket tydligt nu och även om det pågår full kalabalik i övrigt i filmen så levereras dialogen med ett krispigt fint ljud som är särdeles lätt att uppfatta. Min gamla cresta var inte helt bra så här var det ett jättelyft för mig, dessutom till en mycket rimlig peng. Finishen på walnut är riktigt fin dessutom, den är vacker att beskåda och jag har inte hittat något fel i finishen alls och terminering håller god stabil kvalitet. Det medföljer en liten "fot" som man ställer centern på som gör det mycket enkelt att rikta centern också, lämpligt är ju att rikta den en liten gnutta uppåt och det gör man fort och lätt tack vare foten.
Frontarna. Dom behöver spelas in, det hörs tydligt att dom är instängda och behöver mer tid på sig, däremot så tycker jag detaljnivån är grymt bra än så länge, dom spelar torrt och utan något att anmärka på egentligen förutom det att dom troligen kommer låta ännu bättre med tiden. Vad jag märkte rätt fort var att man inte bör ha dom alltför långt ifrån varandra, då faller ljudbilden isär totalt, kan ju bero på att dom inte är inspelade också, jag återkommer med lite mer information senare när dom fått ett gäng timmar på sig. Basen har bra potential tror jag, väldigt distinkt torr bas än så länge, måste fippla med filter osv litegranna också dock för att få till balans mellan bas och mellanregister. Ett minus hittils är gummifötterna.. Högtalarna är inte helt stabila på grund av dom. Ska se över möjligheterna att montera spikes istället. Dom står nu på parkett och trots stabilt golv så är dom är inte barnsäkra alls. Man bör ha dom en bit ut från väggen och det ställer dom ju tyvärr lite riskzonen för vältning av oförsiktiga barn som busar och leker och dom flyttas heller inte runt så lätt pga gummit, det går inte att bara skjuta in dom mot väggen så lätt. Jag förstår inte alls varför dom inte kommer monterade med spikes.
Ett frågetecken här är, hur bi-ampar man egentligen dessa? Dom har ju trippla termineringar. Någon som vågat sig på detta? Jag har ingen möjlighet till triampning via min onkyo 875 tyvärr. Tips och trix emottages tacksamt angående detta, har beställt mig ett par rondo 4x4 som kommer i nästa vecka för biampning men.. jag har ingen aning om hur detta ska kopplas på korrekt vis.
edit:
Utrustning använd..
Kef Cresta bak-kanalare, byttes ut till ett par Acoustic Research status s40 som gjorde sig mkt bra som bak-kanalare.
Arcam alpha 5+ och en Toshiba E1 samt en PS3.
Onkyo 875 i både filmlägen och med pure audio. (hade problem med pure audio, löste sig genom att göra stärkarn strömlös över natten). Även testkört med en Linn Intek (2kanalare med rätt mkt råkraft) och där lät det mycket bra, rappt som tusan med hög stampfaktor.
Linn K20 högtalarkablage ,van den hul signalkablage och supra HDMIkablage.
Redigerat av Unregistered1017, 20 mars 2009 - 17:48.
Postad 20 mars 2009 - 18:08
Hur upplever du ljudet när du driver dom med din oknyo jämfört med Linn?
Fick hem mina walnut 99.36 samt en walnut 99.26s som center igår.
Centern, HELEVETTI så stor den blev haha, den är gigantisk. Blev tvungen till drastisk ommöblering å det snaraste till min frus förtret. Den är dubbelt så stor mot min Kef Cresta center jag haft ett tag nu.
Ljudet så.. Dialog låter klart mindre ansträngt nu än tidigare med rent allmänt fylligare ljud, trodde den skulle låta crap till en början innan den är fullt inspelad men icket, det låter alldeles utmärkt. Mycket nöjd med centern, trodde inte det skulle låta såpass bra som det faktiskt gör, även högre volym fixar den utan att det börjar bli ansträngt och låter illa utan den behåller lugnet utan problem och låter bra hela vägen. Dialog framträder mycket mycket tydligt nu och även om det pågår full kalabalik i övrigt i filmen så levereras dialogen med ett krispigt fint ljud som är särdeles lätt att uppfatta. Min gamla cresta var inte helt bra så här var det ett jättelyft för mig, dessutom till en mycket rimlig peng. Finishen på walnut är riktigt fin dessutom, den är vacker att beskåda och jag har inte hittat något fel i finishen alls och terminering håller god stabil kvalitet. Det medföljer en liten "fot" som man ställer centern på som gör det mycket enkelt att rikta centern också, lämpligt är ju att rikta den en liten gnutta uppåt och det gör man fort och lätt tack vare foten.
Frontarna. Dom behöver spelas in, det hörs tydligt att dom är instängda och behöver mer tid på sig, däremot så tycker jag detaljnivån är grymt bra än så länge, dom spelar torrt och utan något att anmärka på egentligen förutom det att dom troligen kommer låta ännu bättre med tiden. Vad jag märkte rätt fort var att man inte bör ha dom alltför långt ifrån varandra, då faller ljudbilden isär totalt, kan ju bero på att dom inte är inspelade också, jag återkommer med lite mer information senare när dom fått ett gäng timmar på sig. Basen har bra potential tror jag, väldigt distinkt torr bas än så länge, måste fippla med filter osv litegranna också dock för att få till balans mellan bas och mellanregister. Ett minus hittils är gummifötterna.. Högtalarna är inte helt stabila på grund av dom. Ska se över möjligheterna att montera spikes istället. Dom står nu på parkett och trots stabilt golv så är dom är inte barnsäkra alls. Man bör ha dom en bit ut från väggen och det ställer dom ju tyvärr lite riskzonen för vältning av oförsiktiga barn som busar och leker och dom flyttas heller inte runt så lätt pga gummit, det går inte att bara skjuta in dom mot väggen så lätt. Jag förstår inte alls varför dom inte kommer monterade med spikes.
Ett frågetecken här är, hur bi-ampar man egentligen dessa? Dom har ju trippla termineringar. Någon som vågat sig på detta? Jag har ingen möjlighet till triampning via min onkyo 875 tyvärr. Tips och trix emottages tacksamt angående detta, har beställt mig ett par rondo 4x4 som kommer i nästa vecka för biampning men.. jag har ingen aning om hur detta ska kopplas på korrekt vis.
edit:
Utrustning använd..
Kef Cresta bak-kanalare, byttes ut till ett par Acoustic Research status s40 som gjorde sig mkt bra som bak-kanalare.
Arcam alpha 5+ och en Toshiba E1 samt en PS3.
Onkyo 875 i både filmlägen och med pure audio. (hade problem med pure audio, löste sig genom att göra stärkarn strömlös över natten). Även testkört med en Linn Intek (2kanalare med rätt mkt råkraft) och där lät det mycket bra, rappt som tusan med hög stampfaktor.
Linn K20 högtalarkablage ,van den hul signalkablage och supra HDMIkablage.
Postad 24 mars 2009 - 11:07
XTZ 99 W10.16. (då tillfällen med kraftig bas kan förekomma)
Fråga nummer ett är,kan man koppla den via stärkarens line out och sedermera driva mina baselement på högtalarna genom subbasens stärkare? detta med tanken att underlätta för stärkaren att driva diskant och mellanregister? kommer det isåfall låta skit och riskerar man ljudkvalitet genom att inkludera en subbas i systemet, samt vet någon hur det funkar med delningen i baslådan rep högtalarens 6,5"basar?? någon som har erfarenhet av kombon 99.36 och w10.16, om ännu bättre i en liten lägenhet?
Postad 24 mars 2009 - 11:13
Då får du bara förstärkardelen av en Sub, som du kan koppla in på baselementen på dina 99.36or, så att din vanliga förstärkare avlastas och kan koncentrera sig på diskant och mellanregister.
Om du har möjlighet att koppla in en sub på den förstärkaren öht eller inte vågar jag inte svara på, det får någon med bättre koll göra, men det är samma utgång som används till en Sub och till en SubAmp, så går det ena så går det andra. :-)
Postad 24 mars 2009 - 11:45
Redigerat av 4vinyl, 24 mars 2009 - 12:06.
Postad 25 mars 2009 - 10:16
Jag har en fråga ang. subbas till 99.36;orna. Min setup idag är class-A 100 (ej D version dvs bara en line out) till mina 99.36 black matt. Jag spelar till 98% musik och detta till störst del genom rega p3 vinylspelare. Ibland kan jag känna att stärkare inte pallar driva högtalarna riktigt och basen slackar, har funderat på köpa en subbas,isåfall en
XTZ 99 W10.16. (då tillfällen med kraftig bas kan förekomma)
Fråga nummer ett är,kan man koppla den via stärkarens line out och sedermera driva mina baselement på högtalarna genom subbasens stärkare? detta med tanken att underlätta för stärkaren att driva diskant och mellanregister? kommer det isåfall låta skit och riskerar man ljudkvalitet genom att inkludera en subbas i systemet, samt vet någon hur det funkar med delningen i baslådan rep högtalarens 6,5"basar?? någon som har erfarenhet av kombon 99.36 och w10.16, om ännu bättre i en liten lägenhet?
Det var för väl att du fick det svaret, blev lite orolig ett tagHar nu snackat med jens på FB och det är tyvärr inte möjligt att driva bi-ampa .36orna med subban, vet dock någon hur basen är med .36:orna? kommer den ta övertaget mot inbyggda basarna i högtalarna?

Ibland kan jag känna att stärkare inte pallar driva högtalarna riktigt och basen slackar
några förslag:
Jag antar att du har provat dig fram med högtalarplaceringen som är första steget till en ev. lösning.
Om möjligt, låna ett tungt slutsteg eller förstärkeri av någon du känner. Enklast och behöver inte kosta något (ett par öl kanske).
SubAmp1/ SubAmp1DSP eller vanlig subba är antagligen den bästa lösningen efter ovanstående.
När det gäller vanlig subba kan du alltid ta det med vilken vettig säljare som helst och låna hem ett demoex för att prova. Försök bara inte biampa någonting med den!

edit: Se här för inkoppling av Officiell: Koppla subwoofer
edit: Om du är nyfiken på subamp1 borde du höra med XTZ hur den och 99.36 black matt fungerar tillsammans för att vara på den säkra sidan.
Redigerat av Rotelköpes, 25 mars 2009 - 13:40.
Postad 25 mars 2009 - 16:46
Har nu snackat med jens på FB och det är tyvärr inte möjligt att driva bi-ampa .36orna med subban, vet dock någon hur basen är med .36:orna? kommer den ta övertaget mot inbyggda basarna i högtalarna?
Hur menar du bi-ampa 99.36 ihop med en subbas? Låter som någon form av missförstånd här, och det vill vi ju gärna reda ut i så fall.
Postad 25 mars 2009 - 16:47
Har ni själv testat DSP;n? är det så brutalt mkt bättre som den utsägs vara

Postad 25 mars 2009 - 18:11
Ska bli spännande att lyssna på dom i hemmet och inte i butik och med "fel" stärkare.

Postad 25 mars 2009 - 18:59
Och de hyllade verkligen välljudet hos XTZ 80 W8.16 5.1 systemet (som bara kostar 3700kr) med orden...
"XTZ är testets enda system som på allvar kan konkurrera med fullvuxna högtalaruppsättningar och system i dubbla prisklassen kan få en rejäl match av det paketet. Ljudet har en otrolig närvaro med superb upplösning och ett stort ljud på alla ledder inklusive djupet. XTZ spelar ganska mycket på lyssnaren, men det sammetslena mellanregistret gör högtalarna bara lättlyssnade och engagerande. Subbasen har härlig kraft och pondus parat med hög detaljeringsgrad och ett fint djup."
Men om de verkligen tyckte så, borde de nog skriva FYRdubbla prisklassen... Se min slutkommentar...
Tyvärr skickade XTZ en snikvariant av sitt 4000kr system, som inte har banddiskanter baktill och därmed blir ynka 300kr billigare... Och HemmaBio konstaterade... "Systemets enda svaga sida är klangmatchningen mellan framsystemet och bakkanalerna, där det i vissa panoreringar kan märkas en liten skillnad i diskantkaraktären."
Sedan hatade de designen, som de kallade "80 tal" och de tyckte dessutom att högtalarna var för klumpiga i jämförelse med de andra systemen, så trots att de skrev att XTZ system gav "Bäst välljud" så blev ett lite billigare och smidigare system från Proson testvinnare!
Intressant att se XTZ visa framfötterna, även på budget system och det skulle vara kul om flera som köpt dessa system kunde vara snälla och ge omdömen i prisjakt!!
Tanken svindlar en smula - men nästa hörbara steg uppåt kvalitetsmässigt, kostar ju trots allt över 20.000kr från XTZ (dvs över 5 ggr mer, om alla delar ska vara klart bättre) och även det 5.1 systemet är då extremt prisvärt, jämfört med konkurrenterna!!!
Redigerat av vantechmag, 25 mars 2009 - 20:21.
Postad 25 mars 2009 - 20:15
Spännande högtalare dom där 36 orna..
Hur upplever du ljudet när du driver dom med din oknyo jämfört med Linn?
nu har jag fått testa på i lugn och ro ordentligt och här kommer mina högst blygsamma subjektiva åsikter.
(jag har beställt supra rondo 4x4mm kablage till dom som borde anlända imorrn så jag kan biampa ordentligt, XTZ var dessutom bussiga nog att skicka nya terminalbleck så jag kan biampa och ändå ha en snygg lösning, mycket mycket bra service från deras sida, snabba svar via email, återkommer senare med mer intryck när jag kört med biampat ett tag)
Linn intek vs Onkyo 875.. Ärligt talat, det skiljer inte mycket men dom punkter där det skiljer sig är att Onkyon har svårare att hålla kontroll på basen till 100%, till exempel, i den remastrade bridge over troubled water får jag gåshud av kombon onkyo 875+99.36 under hela biten där det är lugnt och sansat men när det börjar dra på med orkestern rejält där i slutet så tappar Onkyon kontrollen, det blir dock aldrig jobbigt att lyssna på men den tappar helt klart kontrollen. Inteken spelar lite snävare, lite tightare men med sämre upplösning och inte samma närvaro som Onkyon presterar, jag är fortfarade helt paff över hur duktig Onkyon faktiskt är på att presentera närvaro och detalj i pure-audioläget, det ska bli mycket intressant att bi-ampa, jag tror basen kommer förbättras ett eller två snäpp och det är det jag i alla fall hoppas på.
Musik som har bra inspelning, Sara K, Chris Jones, Allan Taylor, Chicago, osv osv.. låter otroligt bra för att komma från ett par högtalare för 8 papp, närvaron, detaljrikedom i diskant och mellanregister är rena magin på denna prisnivån i mitt tycke. Den FETA nackdelen jag märkt av är att kassa inspelningar blir totalt avslöjade. Mina Acoustic Reserarch status S40 som jag haft som frontar tidigare var mycket mer förlåtande men priset då blir ju bristande detalj och jag föredrar helt klart detalj även om en del inspelningar verkligen låter kacka på grund av det. Pop blir inte lika roligt att lyssna på då ljudet saknar lite fyllighet som jag gärna vill ha om jag ska lyssna på en popdänga av Britney Spears t.ex men, drar jag på subben som komplement så låter det genast mycket roligare så det är ingen omöjlig situation, totalt sett blir det ett ganska komplett och flexibelt system kapabelt till välljud, man får enligt min åsikt mycket bra stereo/filmljud för en klart rimlig penning. I stero tycker jag det räcker till med råge just nu med tanke på att jag inte har en chans att optimera lyssningsrum osv.
kommer jag skicka tillbaka 99.36? Inte en chans. Dom låter bara bättre och bättre just nu allteftersom dom blir mer och mer inspelade. Det har börjat släppa rätt ordentligt äntligen, efter 20 timmar ungefär hördes klar skillnad men nu efter en 50 timmar eller så så har diskanten börjat bli lite mildare när det är ljusa röster, mellanregister är helt galet bra, (mazur på trummor är riktigt roligt att lyssna på) och basen börjar komma fram lite mer.
Återkommer med mer info efter jag fått till biampandet ordentligt senare. Kommer nog ta ett tag då jag vill spela in dom ordentligt innan jag säger så mycket mera. Placering är också lite småtrixigt med dessa högtalare har jag märkt.
Postad 25 mars 2009 - 23:48
Jag får förmodligen mina högtalare på fredag.
Det ska bli intressant att höra sen vilken skilnad det är mellan valnöt och painolackade.
Jag kommer förmodligen aldrig att bära över sr5003:an till dig men nog hade det varit lite intressant att lyssna vilken skilnad det skulle göra.
Å andra sidan skulle det förmodligen vara ett ganska kul helgnöje för oss om vi lyckades lura Luleå HiFi att ställa upp deras pianolackade i lyssningsrummet så vi kan gå och lyssna skilnaden med olika förstärkeri där. Jag är bara rädd att våra damer skulle ha åsikter om det då man lätt bli där ett bra tag när man är i lyssnartagen. =)
Jag ska se till att skriva lite här om högtalarna oxå.
Jag är rätt kass på högtalare och ingen pure audiofil men jag är rätt duktig på musik.. enligt vissa iallafall.
Postad 26 mars 2009 - 20:14
Den FETA nackdelen jag märkt av är att kassa inspelningar blir totalt avslöjade. Mina Acoustic Reserarch status S40 som jag haft som frontar tidigare var mycket mer förlåtande men priset då blir ju bristande detalj och jag föredrar helt klart detalj även om en del inspelningar verkligen låter kacka på grund av det. Pop blir inte lika roligt att lyssna på då ljudet saknar lite fyllighet som jag gärna vill ha om jag ska lyssna på en popdänga av Britney Spears t.ex men, drar jag på subben som komplement så låter det genast mycket roligare så det är ingen omöjlig situation
Kul att du blev nöjd shike

Har dock några synpunkter

Känner inte igen mig riktigt i det du skriver .. Jag har då aldrig spelat så många gamla skivor som med mina Xtz och det låter mkt bra ..
Dessutom tycker jag att de spelar fylligt och det passar som hand i handsken till rockmusik ..
Hur som haver undrar jag då om 99.36 kanske inte har samma fina fyllighet i mellansbasen som 99.26 har ...
Kan iofs vara rumsberoende..Men mina golvare jag hade innan "Usher 6371" lirade inte med samma "fyllighet" i mellanbasen utan mer djupbas ..
Så vad säger ni ..
Mvh
Postad 26 mars 2009 - 22:36
Har någon jämfört 99.26 mot 99.36 ?
Kul att du blev nöjd shike
Har dock några synpunkterHere we go ..
Känner inte igen mig riktigt i det du skriver .. Jag har då aldrig spelat så många gamla skivor som med mina Xtz och det låter mkt bra ..
Dessutom tycker jag att de spelar fylligt och det passar som hand i handsken till rockmusik ..
Hur som haver undrar jag då om 99.36 kanske inte har samma fina fyllighet i mellansbasen som 99.26 har ...
Kan iofs vara rumsberoende..Men mina golvare jag hade innan "Usher 6371" lirade inte med samma "fyllighet" i mellanbasen utan mer djupbas ..
Så vad säger ni ..
Mvh
Vad jag menar med kassa inspelningar är väl egentligen såna som är dåligt komprimerade. Dom låter verkligen inte alls bra, man hör tydligt hur cymbalers toppar är totalt mördad med motorsåg eller så saknar man nåt i basen osv.
Gällande fyllighet så ska jag också nämna det att mina högtalare inte är inspelade ordentligt ännu. Märker en genomgående trend när jag drar på en popdänga och det är att det är inspelningen som oftast är urkass som orsakar det jag upplever som brist på fyllighet, det blir rätt platt och odetaljerat och fruktansvärt jobbigt att lyssna på på högre volym. Tar jag därmemot t.ex och slänger på lite Ayreon så kan jag dra på nåt fruktansvärt och då sitter ljudet ändå som ett smäck. Jag upplevde inte alls denna problematik med mina gamla Status S40, men då lät dom också lite varmare och dom är klart mindre detaljerade också så det är inte så konstigt egentligen. Man får väl ta det goda med det onda i detta fall, jag är toknöjd överlag

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar