Synpunkter välkomnas!
CAV Fi-II
(Golvhögtalare)
|
1
|
(13)
|
Inga priser | |
NAD C 372
(Förstärkare)
|
1
|
(26)
|
Inga priser | |
CAV AV-2086
(Förstärkare)
|
0
|
(10)
|
Inga priser | |
Ino Audio pi60
(Golvhögtalare)
|
0
|
(23)
|
Inga priser | |
Monitor Audio Silver RS6
(Golvhögtalare)
|
2
|
(110)
|
Inga priser | |
Monitor Audio Silver RS8
(Golvhögtalare)
|
1
|
(65)
|
Inga priser | |
Denon PMA-1500AE
(Förstärkare)
|
6
|
(14)
|
Inga priser | |
Denon AVR-2807
(Förstärkare)
|
1
|
(56)
|
Inga priser | |
Harman Kardon AVR 445
(Förstärkare)
|
1
|
(5)
|
Inga priser | |
Final Sound 150i
(Golvhögtalare)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Final Sound 90i
(Golvhögtalare)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Canton GLE 409
(Golvhögtalare)
|
1
|
(66)
|
Inga priser | |
Final Sound 300i
(Golvhögtalare)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Cambridge Audio Azur 640R
(Förstärkare)
|
5
|
(2)
|
Inga priser | |
Bowers & Wilkins 683
(Golvhögtalare)
|
2
|
(112)
|
Inga priser | |
B&W 686
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(34)
|
Inga priser | |
B&W DS3
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(18)
|
Inga priser | |
B&W HTM61
(Centerhögtalare)
|
1
|
(46)
|
Inga priser | |
B&W HTM62
(Centerhögtalare)
|
1
|
(36)
|
Inga priser | |
Pioneer VSX-LX50
(Förstärkare)
|
1
|
(10)
|
Inga priser | |
Onkyo TX-SR875
(Förstärkare)
|
0
|
(39)
|
Inga priser | |
Denon AVR-3808
(Förstärkare)
|
1
|
(26)
|
Inga priser | |
Cambridge Audio Azur 540R v.3
(Förstärkare)
|
1
|
(14)
|
Inga priser | |
Marantz SR7001
(Förstärkare)
|
1
|
(47)
|
Inga priser |
Postad 08 February 2008 - 15:31
Synpunkter välkomnas!
Postad 09 February 2008 - 01:52
Men! Vid en kommentar som beskriver Canton GLE 409 som "Tyckte det lät skräpigt och okontrollerat." blir jag, om inte förvånad, förbluffad. När personen i fråga även är en entusiast, åtminstonde ur det perspektivet att vederbörande tillbringar åtskillig tid och en summa riksdaler som räcker till en vällåtande hifianläggning, så är det faktiskt pinsamt att ha åsikten att Canton GLE 409 kan beskrivas med orden "Tyckte det lät skräpigt och okontrollerat.". I jämförelse med de flesta högtalare i prisklassen 10-14k låter 409:orna väldigt bra med de flesta genrer musik. I min förundran frågar jag vilken förstärkare, CD-enhet (?), kablar, etc. fick Canton GLE 409 att framstå som "Tyckte det lät skräpigt och okontrollerat."...
Sist men av mest väsentligt värde, vad spelade du för musik?
Postad 09 February 2008 - 02:22
Faktum är att jag demade 704orna en hel del och sen mer eller mindre köpte 703orna efter efter bara en kort lyssning av dessa, mest att jag hade läst väldigt mycket innan och ville ha FST ovanpå det andra som 700-serien erbjuder. Demade 704orna med ett CambridgeSteg. Tyckte de lät alldeles utmärkt, och tror det bara kan bli bättre med Rotel.
Postad 11 February 2008 - 23:18
Postad 13 February 2008 - 00:40
Man kan också fråga sig hur Canton Movie CD-1 låter om 409orna låter skräpigt och okontrollerat, som vanligt användes det för stora ord som jag ser det.Jag kommenterar i vanliga fall inte andras åsikter, eller uppfattningar och det gäller särskilt hur man uppfattar ljud..
Men! Vid en kommentar som beskriver Canton GLE 409 som "Tyckte det lät skräpigt och okontrollerat." blir jag, om inte förvånad, förbluffad. När personen i fråga även är en entusiast, åtminstonde ur det perspektivet att vederbörande tillbringar åtskillig tid och en summa riksdaler som räcker till en vällåtande hifianläggning, så är det faktiskt pinsamt att ha åsikten att Canton GLE 409 kan beskrivas med orden "Tyckte det lät skräpigt och okontrollerat.". I jämförelse med de flesta högtalare i prisklassen 10-14k låter 409:orna väldigt bra med de flesta genrer musik. I min förundran frågar jag vilken förstärkare, CD-enhet (?), kablar, etc. fick Canton GLE 409 att framstå som "Tyckte det lät skräpigt och okontrollerat."...
Sist men av mest väsentligt värde, vad spelade du för musik?
Postad 21 March 2008 - 17:27
Är själv på jakt efter högtalare just nu och har varit inne hos Benny på Hifi Klubben i växjö och lyssnat på DM683 och CM7. Har fastnat lite för DM683 och det kommer antagligen bli dessa, men sen måste man ju välja vilken förstärkare man ska ha också. Här står jag och väger mellan:
Efter som jag bara ska köra 2-kanals.
Postad 22 March 2008 - 18:58
Postad 23 March 2008 - 00:34
Akta dig för att kombinera 683orna med Pma1500 då du inte kommer kunna vrida på med denna kombo. Misstänker att impedansen på högtalarna rasar och Denon-maskinen inte uppskattar det, den går in i proteciton läge vid lite högra volym helt enkelt!
Låter ju inte bra
Men ska dit någon gång i veckan och göra en längre lyssning på 840, tror den har är det jag söker.
/mvh Oskar
Postad 23 March 2008 - 13:02
Postad 24 March 2008 - 19:49
Skräp låter de inte, det kan jag garantera. Jag driver med en Onkyo 805 reciever med mycket gott resultat. Spelare just nu för musiklyssning är en Pioneer DV-696 kopplad med koaxial digitalkabel. Receivern får ta hand om signalen, det låter bäst.
Alla kablar är egenhändigt tillverkade inklusive högtalarkablar.
Tycker att GLE 409 är ganska ljusa och kan väl med viss typ av musik vid fåtal tillfällen låta lite "metalliskt". Kombination med Onkyo kanske förtydligar det. Metalliskt kanske ändå är fel ord. Det jag menar är att diskanten är ganska tydlig. Negativt ibland och positivt andra gånger. Kan väl också bero på skivans ljudkvalitet. Jag har inte heller någon spelare som ligger i topp.
Jag hade inte lust och tid att testa innan jag köpte så jag har ingen aning om t ex Denon eller Marantz passar bättre med GLE 409.
Men jag är i alla fall nöjd med mina inköp och tycker att det låter bra. Speciellt bra låter det med jazz och klassiskt som jag lyssnar till mycket just nu.
Gillar man varm ljudbild kanske det finns bättre högtalare och för den delen förstärkare.
Postad 26 March 2008 - 13:29
/mvh Oskar
Postad 26 March 2008 - 13:38
Har nu lyckats komma över en RA-1070 för ett bra pris, vad tror ni om denna tillsammans med 683:orna?
Det funkar säkert bra. Har ingen effektkub till RA-1070, men Rotel brukar ha bra lågimpedansegenskaper.
Postad 12 October 2008 - 14:45
Postad 05 March 2009 - 21:39
Tack och åter tack för denna tråd!
Jag lyssnade själv faktiskt på B&W 683orna för bara några dagar sen i Hifi-klubben, men ansåg att Dali Ikon 8 hade sjukt skönare och tyngre ljud. Dock så satt B&W med Denon reciver som jag såg att några klagade på att de inte skulle vara så passande.
Upplevde att 683orna inte kunde få till det tunga i sig jämfört med Dali. När man stod där och drog på, rammstein eller en speedad techno låt så blev man mycket mer för Ikon 8.
Dali Ikon 8 kostade visserligen 22'000 jämfört med B&W på ca 14'000. När jag jämförde och lyssnade på dessa så blev jag genast för Ikon 8 för den hade så mycket mer tryck i sig. Dock så var det en stereoförstärkare inkopplad till Ikon 8, en cambridge Azur 840. Jämfört med B&W som hade Denon reciver.
Efter ha läst denna tråd så ska jag klampa mig tillbaka till hifi-klubben och be dem sätta ihop ett gäng högtalare som man får lyssna på! Jag själv som är lite nybörjare på högtalare och hifi läser och läser för att lära sig mer. Detta är en djungel och jag vill ha hela djungeln i mitt huvud
Jag ska fortsätta och jaga efter högtalare och kommer antagligen öppna en liknande tråd i framtiden när man väl har allt i sin hand.
Tack igen för all inspiration ! ! !
Postad 05 March 2009 - 22:07
Det är ju inte rättvist att jämföra en Denon receiver mot Cambridge 840A, inte på långa vägar. Testa 683 och 840A tillsammans, du ska du får höra på andra bullar..Ohh älskar sånt här!
Tack och åter tack för denna tråd!Man blir så inspirerad och väldigt köpgalen på denna tråd!
Jag lyssnade själv faktiskt på B&W 683orna för bara några dagar sen i Hifi-klubben, men ansåg att Dali Ikon 8 hade sjukt skönare och tyngre ljud. Dock så satt B&W med Denon reciver som jag såg att några klagade på att de inte skulle vara så passande.
Upplevde att 683orna inte kunde få till det tunga i sig jämfört med Dali. När man stod där och drog på, rammstein eller en speedad techno låt så blev man mycket mer för Ikon 8.
Dali Ikon 8 kostade visserligen 22'000 jämfört med B&W på ca 14'000. När jag jämförde och lyssnade på dessa så blev jag genast för Ikon 8 för den hade så mycket mer tryck i sig. Dock så var det en stereoförstärkare inkopplad till Ikon 8, en cambridge Azur 840. Jämfört med B&W som hade Denon reciver.
Efter ha läst denna tråd så ska jag klampa mig tillbaka till hifi-klubben och be dem sätta ihop ett gäng högtalare som man får lyssna på! Jag själv som är lite nybörjare på högtalare och hifi läser och läser för att lära sig mer. Detta är en djungel och jag vill ha hela djungeln i mitt huvud![]()
Jag ska fortsätta och jaga efter högtalare och kommer antagligen öppna en liknande tråd i framtiden när man väl har allt i sin hand.
Tack igen för all inspiration ! ! !
Redigerat av Unregistereda73534df, 05 March 2009 - 22:07.
Postad 06 March 2009 - 09:22
Det är ju inte rättvist att jämföra en Denon receiver mot Cambridge 840A, inte på långa vägar. Testa 683 och 840A tillsammans, du ska du får höra på andra bullar.. ;)
Beror det inte på vilken Denon det var? En 2908 eller bättre borde väl inte ha några problem att driva högtalarna, elelr hur?
Postad 06 March 2009 - 10:37
Tja Denon är fortfarande Denon, gillar inte hur de låter med B&W. 683:orna är svårdrivna och mår bäst av en riktigt stark receiver eller en receiver med separat slutsteg.Beror det inte på vilken Denon det var? En 2908 eller bättre borde väl inte ha några problem att driva högtalarna, elelr hur?
Postad 06 March 2009 - 11:00
Jo, personlig smak varierar ju. Jag tror inte att B&W och Denon generellt sett anses vara en dålig kombination, tvärtom verkar en del faktiskt tycka att de kompletterar varandra bra om man tycker om B&W ljudet.Tja Denon är fortfarande Denon, gillar inte hur de låter med B&W. 683:orna är svårdrivna och mår bäst av en riktigt stark receiver eller en receiver med separat slutsteg.
Postad 06 March 2009 - 12:08
Allt är smak och tycke. Jag gillade B&W och Cambridge kombon och kör i nuläget på ett par B&W 683 och en Cambridge 640r. De som säger att en hemmabioreceiver (i normala prisklasser) inte kan låta lika bra som en stereoförstärkare kan ju slänga sig i väggenJo, personlig smak varierar ju. Jag tror inte att B&W och Denon generellt sett anses vara en dålig kombination, tvärtom verkar en del faktiskt tycka att de kompletterar varandra bra om man tycker om B&W ljudet.
Redigerat av Unregistereda73534df, 06 March 2009 - 12:09.
Postad 06 March 2009 - 13:38
Tja Denon är fortfarande Denon, gillar inte hur de låter med B&W. 683:orna är svårdrivna och mår bäst av en riktigt stark receiver eller en receiver med separat slutsteg.
Varför då? Enligt mätningar så har 683 Minimum impedance: 3.5Ω at 100Hz, Nominal impedance: 6Ω (below 6Ω from 78Hz to 900Hz). Sensitivity: 86dB/2.83V/m
http://www.ultimatea...8bw/index6.html
3.5 borde en 2808 klara av att driva 683 till runt 105-110 dB utan problem.
Postad 06 March 2009 - 13:41
Det märks att både LAPA och Goro_ blir lite förvirrade och undrar vad det är de missar med DM683 när de inte blir imponerade av en högtalare som det snackas så mycket om. Men ni är i gott sällskap, jag blev det inte heller efter en stor runda med provlyssning av olika högtalare. Det är helt enkelt inte en högtalare som tilltalar alla.
Missförstå mig inte, jag har inget alls emot om att man tipsar om högtalare man gillar. Men när det insisteras på en högtalarmodell som helt enkelt inte verkar falla provlyssnaren i smaken så tycker jag det blir negativt.
Goro_: Både 14 000 och 22 000 är mycket pengar. Ska man lägga ut så mycket så ska det vara på något man verkligen blir glad av, annars kan det kvitta tycker jag.
Postad 06 March 2009 - 14:50
Jag håller med helt om det. Det finns inget magiskt med ett namn eller nummer. Passar ljud av högtalare och förstärkare så är det bra, annars är det mindre bra. Dock skall man nog lyssna på högtalare med den flrstärkare man tänkt sig eller med samtliga förstärkare man utvärderar.Bara jag som börjar bli lite trött på tjatet och hypen kring DM683?
Att "alla" borde gilla dem, annars har man lyssnat med för svag förstärkare, eller fel förstärkare, eller fel kringrutrustning, ge dem en chans till osv osv...
Om man jämför olika högtalare genom att driva dem med olika märken och kvalitet förstärkare kan man nog lura sig själv i butiken.
Det jag ursprungligen blev förvånad av vad uttalandet att med en denon kan man aldrig få bra ljud från B&W. När det är en åsikt så förstår jag det, men jag läste det som om det vore ett accepterat faktum och det tror jag inte att det är. Sen finns det förstås bra och dåliga saker av alla sorter och olika personer hör ljud på olika vis, så bra utrustning är bra om man själv tycker om ljudet.
Jag har itne Denon idag, men köper nog 3808A inom en snar framtid. B&W har jag haft förut och jag tycker om det ljud de presterar. All utrustning färgar ljudet, och för mig är B&W ett ljud jag tycker om till den musik jag lyssnar på.
Senast jag lyssnade på B&W (CM) så var det med Denon och det var flera andra i butiken som kom över och kollade vad det var flr att de tyckte att det lät bra. Säkert fanns det också de som inte blev förtjusta.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *
4 bilder
14 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?