Va inte orolig , jag vet flera som skriver precis tvärtom
Jag håller på dig

* Officiell Tråd - XTZ 99.25/26/36 *
Startad av
spacebot
, maj 28 2007 16:00
1922 svar till detta ämne
51 relaterade trådar
Postad 19 maj 2009 - 20:52
Jag håller på dig ![]() Postad 19 maj 2009 - 22:10 Redigerat av Unregisteredbda217ff, 19 maj 2009 - 22:10. Postad 19 maj 2009 - 23:16 99.38 och 99.26 + sub mot varandra ljudmässigt är väldigt lika enligt mina öron. Personligen tyckte jag 26 + sub lät bäst och valet föll på den kombon. I efterhand så har jag dock märkt att 26orna är lite petiga med hur man placerar dem i förhållande till lyssningsplats. Sitter man i mitten så blir det naturligtvis mycket bra, men sitter man bara lite åt sidan så kan stor del av ljudet från den högtalaren som man sitter en längre bit ifrån bli mycket svagare. Jag är inte missnöjd men det kunde vara bättre. Trots detta så är jag imponerad av kombon stativare + sub ljudmässigt med lätthet slår ut många många golvhögtalare i ljudupplevelse. Lustigt hur man kan under nästan ett års tid kolla runt och lyssna på så många olika golvhögtalare och i slutändan bestämma sig för stativare plus sub. Det trodde man aldrig i början av jakten och det var egentligen bara sista veckan av jakten som man började överväga stativare. Är nöjd än idag, men man är alltid öppen för förbättringar. :-) Redigerat av AnimeA, 19 maj 2009 - 23:21. Postad 20 maj 2009 - 06:55
Skulle det kunna vara så att 38orna var mer inspelade kanske, bättre placerade? Det är trots allt samma diskant.. Postad 20 maj 2009 - 07:31
Kan vara så, frågade tyvärr inte. Men enligt säljaren så lät dem så, han nämnde inget om inspelning. Placeringen var densamma som 26 och 36 man behövde heller inte sitta mitt framför ljudbilden för att höra det, det gick bra att stå vid sidan och lätt upfatta skillnaden. Postad 23 maj 2009 - 11:44 ![]() ser ju ut som ett avloppsrör Redigerat av Unregisteredd4b81901, 23 maj 2009 - 11:54. Postad 23 maj 2009 - 16:59
Det kan vara så här..99.26 utan pluggar låter rätt fylligt med bra mellanbas ..med pluggar låter dem lite mer öppet om man ska kalla det så .. Så antingen är 99.38 lite tunnare i mellanbasen eller så va pluggarna satt olika är mitt tips ![]() Mvh Postad 23 maj 2009 - 17:25
Glömde även att kolla detta med pluggar så jag kan ärligt inte svara hur det var med det.... Men är det inte möjligt att 38:.orna låter öppnare, jag menar lådan ser ju annorlunda ut och elektroniken i lådan är kanske bättre och får den att låta öppnare? Den kostar ju ändå mer än dubbelt så mycket som 26:an och det är väl gaska mycket om mer pengar om man endast ska betala för basen. Postad 24 maj 2009 - 01:49 ![]() Jag har kvar min 26: a som hade det något konstiga röret, men jag försäkrar dig att ljudet är oförändrat från vad jag hörde i butiken. Efter ett tag föll de rörbladformade grejerna i röret ut, antagligen för jag plockat in och ut skumpluggarna när jag sökte bästa ljudet och idag ser det betydligt mer slätare ut i röret än tidigare, men med en liten fläck med färg som är borta. Jag ska se om jag kan få upp en senare bild i galleriet senare med hur det ser ut idag, om det kunde vara något? Postad 29 maj 2009 - 13:41 ![]() ![]() 99.36 i svart matt har også vært i hus. Gikk i retur p.g.a. av noen skader. ![]() 99.25 skal brukes som bakhøyttalere. Får custom made stativer på 110 cm snart. Svenskene kan jo lage høyttalere! Postad 29 maj 2009 - 15:54
Vad jag har förstått så ska inte elektroniken "kvalite` på delningsfilter" skilja sig på 99.26 --Òch uppåt i modell .. Det som skiljer är i så fall delningen där basen tar vid och det kan vara det som du tycker låter öppnare ...men som lika gärna kan vara mindre fylligt ![]() ![]() Maila xtz ![]() Mvh Postad 29 maj 2009 - 16:30
Speciellt när de använder Norska element ![]() Postad 29 maj 2009 - 17:04 Ljudet var mycket imponerande, diskanten är väldigt mjuk och detaljerad och spelar långt över sin prisklass. Det här är en högtalare som inte orsakar lyssningstötthet på dåliga inspelningar. De hanterar röster väldigt bra, och basen är bättre eller minst lika bra som de jag hört i samma prisklass. Soundstage är också rätt bra, jag vet inte om de var optimalt placerade. Värt att notera är att det gjorde stor skillnad att laborera med pluggar och basreflex. Detta är en högtalare som jag skulle kunna leva med länge. De kan spela rent och detaljerat samtidigt som det finns en del resurser för att spela hårdrock utan att låta allt för dåligt. En utmärkt allround högtalare låter väldigt mycket bättre än priset antyder. Redigerat av Alchemist, 29 maj 2009 - 17:13. Postad 30 maj 2009 - 07:32
Kan bara hålla med dig , väl skrivet ! Kan berätta att jag testade mina Xtz med Primare I21 och högtalarna växer med annu bättre elektronik ![]() Mvh Postad 02 juni 2009 - 15:09 Jag har sökt runt efter stativare eftersom mina 99.36 tydligen inte hade nog hög WAF - till stor del beroende på att de trivs bäst en bra bit ut från väggen! Problemet är att vi har barn, och dessutom är hela tiden andra barn och hälsar på - då är det inte så bra att ha högtalarna 60 cm ut från golvet tycker min bättre hälft. Man får vara uppmärksam hela tiden! ![]() Men istället fickjag helt plötsligt för mig att koppla ur basen och bara köra signal till mellanregister och diskant, och sen köra högtalarna helt pluggade. Nu har jag dem 8 cm från bakvägg och de låter faktiskt riktigt kanonbra på det här sättet. Inte många golvare som är så pass flexibla. ![]() Postad 02 juni 2009 - 15:14
Jag brukar också springa in i den butiken och provlyssna lite nya prylar. En trevlig butik med trevlig personal! Har dock inte hunnit med att handla något där än, men det kommer... Kul med lite konkurrens till grannen igen! Håller med om att 99.36 är fantastiskt bra allroundhögtalare. Fungerar utmärkt till hårdrock, vilket är det jag lyssnar allra mest på! Postad 10 juni 2009 - 09:54 ![]() Detta var snart 1 vecka sen nu och jag har hunnit koppla in, flytta runt, tweaka och testa en del. Men framförallt har jag lyssnat! Jag som är lite av en nybörjare inom hifi och hembio (då intresset bara funnits i ca 1 år, men bara vuxit sig starkare) har kanske lite svårt att analysera och beskriva det jag hör. Kan bara jämföra med kompisars utrustningar och det man hittar i butikers demo rum etc. Men jag kan säga att jag är VÄLDIGT nöjd, nu letar jag efter musik jag inte skulle lyssnat på tidigare t.ex. mer aukustikt och med 'fina' vocals osv. Högtalarna har redan både lyft och förändrat mitt musik intresse. Ljudet då? Väldigt klar och tydlig, men samtidigt silkes len diskant. Röster återges, vad jag anser, väldigt naturligt och tydligt. Man kan ha lägre film volym sent på natten då man hör dialogen så tydligt på filmer som saknar subs = gladare grannar. Testat alla typer av musik från techno till akustiskt och det är härligt att höra detaljer som jag inte visste fanns. W12an sedan, den fyller på bra underifrån och känns snabb och följsam till musik och helt enkelt brutal till film = inte så glada grannar. Buttkicker behövs ju inte, soffan vibrerar ju ändå om man drar på ![]() lite OT: Har även bytt mina bakhögtalare mot ett par små kuber från mitt Cambridge SoundWorks 5.1 system vilket oxå blev ett lyft för systemet, både estetiskt och ljudmässigt. Det är ett 5.1 system för dator men jag använder bara 2.1 till burken, så 3 kuber låg i en låda och dammade. Bilder kommer! edit: Denon 2808 gör ett bra jobb till 99.26orna och driver dom till så höga nivåer jag vågar spela i lägenheten, känns kontrollerat hela vägen upp. Redigerat av nikmar, 10 juni 2009 - 11:43. Postad 10 juni 2009 - 20:59 Själv funderar jag på att spendera lite skattepengar på antingen 99.26orna i pianolack (6500kr på fyndbörsen) plus deras floorstand (895kr på fyndbörsen). Då landar kalaset på ca 7585kr med frakt. Vidare kostar 360orna ca 8900kr - frakt inräknat. Kommer försöka lyssna på dessa på fredag. Tycker dock att 26orna är aaaaningen snyggare med sin formgivning, även om 36orna inte är fy skam heller. Suck. Vilka i-landsproblem man ska ha då. Sitter idag på en simpel Yamaha RX-V659 så jag kommer kanske inte kunna ge högtalarna den effekt de vill ha, men det får duga så länge. ![]() Postad 11 juni 2009 - 19:05
Eller så gör man som jag - kör 99.36:orna med urkopplad bas och har då 99.26:or med inbyggda stativ. ![]() Funkar så bra nära väggen då... Om du tycker 99.26:orna är snyggare - gå på dem är mitt tips! Oavsett hur du gör så får du ju en rätt trevlig högtalare. Postad 11 juni 2009 - 19:33 Hehehe. Bra tips där. ![]() En annan sak jag undrar över är vad man ska ha för bakhögtalare för att få ett BRA XTZ system? Blir det för mycket med 26orna bak och 36orna fram exempelvis? Mailade Eller finns det andra "high-end" högtalare från XTZ som man kan köra bak? Känns kass om man kör 2000 kronors högtalare bak och någon utav dessa finare fram. ![]() Kommer köpa högtalarna i omgångar. Kanske kan köra med nya frontar och använda gamla frontarna/stativarna som sidohögtalare i ett 7.1 system? . ![]() ![]() Postad 11 juni 2009 - 21:23 Ber om ursäkt, men mitt ******** internet explorer tillåter mig inte att redigera trådarna (länken funkar inte). Därav dubbelposten. ![]() 1. frontar XTZ .99.26 6500kr/par 2. bakhögtalare XTZ 93 WMT. 1990kr/par 3. center 99.26 högblank 3400kr/st 4. XTZ Floorstand 99 HighGlossy Black 895kr/par Centern står som 99.25 på fyndbörsen? totalt -> 13.165kr för ett BRA? 5.1 system. Vad tror Ni om detta paket? Något jag missat eller? Fanns ju exempelvis olika modeller som heter samma där endast utseendet verkar skilja. (ex XTZ 93 WMT där den nyare är konformad, och i mitt tycke snyggare) Eller ska man byta ut något ovan mot något annat i XTZ-serien? Postad 11 juni 2009 - 21:37 Har du tänkt köra en XTZ sub till systemet? XTZ 99 W10.16 är ju en riktigt trevlig sub! Eller W12.16 om man vill mullra mer... ![]() Postad 11 juni 2009 - 22:15 Sitter redan på en W12.16. =) så den tänkte jag behållla ett tag till. Varför finns det så många olika modeller (ex 99.26) som har olika form? Hittade precis 99.26or som ser ut som vilken liten högtalare som helst.. såg riktig tråkig ut. Jag vill ju ha den konformade i så fall ju.. hehe ![]() Postad 12 juni 2009 - 06:09
Går jätte bra att använda 93WMT i bak,det gör jag och det låter riktigt fint. Har mycket svårt att tro att du skulle kunna bli missnöjd med den uppsättningen du skrivit här. KÖP ![]() Postad 12 juni 2009 - 22:42 Blev mäktigt imponerad. Till skillnad från förra veckans flopp när jag lyssnade på Dali Concept 6, så var detta rena himmelriket. Kommer nu att använda dessa som frontar, på tillhörande stativen. Kommer bli hur bra som helst. Min polare kör oxå med XTZ W12, fast varianten med DSP. (som jag saknar) Han har helt rätt i att om man har en sådan sub, så behöver man inte prompt köpa 36orna. Man har ju köpt subben utav en anledning. ![]() Är dock fortfarande fundersam på varför centern heter .25, alltså den högblanka? Är det inte samma center som 99.26 shielded? Hittar nämligen ingen sådan på fyndbörsens hemsida. Iaf ingen i högblankt. Postad 12 juni 2009 - 23:21 Japp, förutom form och lack är .25 samma som .26. .26 har den där ellipsformade designen för att passa 99.36 White/Walnut/Matt. Har man en pianolackad 99.36/99.38 matchar antagligen .25 bättre. Ett tips om man har en 99.36 eller 99.38 och inte använder de där medföljande gängade fötterna (fick iaf med mina .38 - borde följa med .36 med) är att dra av själva gummipluppen (trögt men det går) och använda två st för att höja upp framsidan på centern - om man nu behöver det vill säga. Eftersom gummiplupparna är konformade hänger dom med bra när det gäller lutningar. ![]() edit: bilder här, vassigo: https://www.prisjakt...a...t_namn&t=83 Redigerat av Rotelköpes, 12 juni 2009 - 23:22. Postad 13 juni 2009 - 12:12 I manualen står det 4-8ohm e det om högtalarna är Bi/Single Wire? Single 4ohm Bi Wire 8ohm Känner mig lite dum nu ![]() Postad 13 juni 2009 - 12:14 ![]() Kommer passa mig mkt bättre. Men har du plats och möjlighet att sätta upp så stora högtalare som 93WMT så kör på Postad 13 juni 2009 - 13:03
Nej har inget med det o göra alls, Postad 13 juni 2009 - 14:15 Har redan lite fin blästersand som ska i stativen. ![]() Högtalarna fanns dock inte på lager, så vi får se hur lång tid det tar. Kommer komplettera med nya bakhögtalarna 99WMT och 99.25 shielded senare oxå. På tal om 93WMT och 99.25 shielded, så finns dessa inte heller på lager... Många som köpt på sistone el? ![]() Postad 13 juni 2009 - 14:23
Jag köpte 2 st par 93WMT häromveckan och en 99.25 shielded. Returnerar nu 1 par 93WMT så har du tur så har Fyndbörsen 1 par inne nästa vecka ![]() Postad 13 juni 2009 - 14:26 Du får gärna ge en förklaring. Hur många ohm har högtalaren då? står ju så skumt i manualen, 4-8ohm. Trodde att det hade med hur man kopplade in, om det nu var bi eller single, för ohm'en ändras väll om seriekopplar eller pararellkopplar högtalarna eller är jag helt fel ute? Kan hålla med, fick en shock när jag hämtade ut paketet till en högtalare, ordentligt bastant pjäs, jag själv skall köra dem som surround men dem är slut i lager överallt, tror dem kommer in mitten av juli. Postad 13 juni 2009 - 15:29 Haha. Vi kan ju iaf hoppas. ![]() ![]() Postad 13 juni 2009 - 15:36 4-8ohm. ![]() Lär mer här: http://sv.wikipedia....talare#Impedans
Postad 15 juni 2009 - 09:26 ![]() Postad 15 juni 2009 - 09:30
Jag har packat upp dem, ställt dem på en byrå och sedan packat ned dem igen i princip ![]() Gick igenom och dubbelkollade dem innan jag packade ned dem så.. Jag hoppas dem inte blivit repade iaf ![]() Postad 15 juni 2009 - 14:47 Har nu spelat in mina 99.26:or och hoppsan vad bra det låter. Var ett par sidor bak i den här tråden lite orolig för hur elektronisk musik skulle låta och ja, vad ska jag säga - DET ÄR GALET BRA! Subban står nästan oanvänd och ser lite ledsen ut men det är kul att få lite avgrundsbas då och då vid filmtittande. Kan också berätta att en audiofilpolare som var och lyssnade på det hela fick våta ögon. Vid tillfället körde vi bara 26:orna (drivna av en Onkyo 906) och han var mycket mycket impad - trots att källan var amatörrippade 320 mp3:or... Åh nämnde jag att allt är out of the box, med usel rumsakustik (nyligen inflyttad och förutom soffan finns inga textilier alls i rummet) och det var ändå full succé Musikmässigt finns egentligen inget att tillägga - 99.26 är overkligt bra till det priset. Nu har jag två frågor som jag tänkte det allsmäktiga forumet skulle få svara på. 1. 93:orna är för stora för mig som surrounder och eftersom jag fått grönt ljus hemma att köra dem i zon 2 i ett annat rum så funderar jag nu på vad som ska sitta på väggen bakom soffan. Det vore ju kul att fortsätta med XTZ men det enda alternativ som jag ser det är att köra XTZ 70. Är det någon som lyssnat på dem? För film ser jag inga direkta problem men om man börjar spela multichannelmusik t ex? Är de klangmatchade t ex? Det känns inte helt bra att skaffa 3.1 för 15000 och bakhögtalare för 600 spänn - eller är jag ute och cyklar nu? 2. Det kansek borde frågas i någon annan tråd, men jag försöker här. Jag har två olika rumskorrigeringssystem - XTZ room analyser och Onkyos (Audesseys) rumskorrigerare. Ska jag köra bara ett av dem? Ska jag köra båda? Isf - i vilken ordning? Postad 15 juni 2009 - 15:17 XTZ's Room Analyzer kan du använda för att mäta ca 0-300 hz och sedan skicka korrigeringar i den rangen till själva subban, t.ex. XTZ 99 W12 DSP. Med andra ord, om Audessy skulle få för sig att förända någonting annat än subbasinformation så går du miste om det om du enbart använder dsp:n i subbasen med hjälp av Room Analyzer. Postad 15 juni 2009 - 15:36
Kul att du är nöjd! ![]() När det gäller bakkanalerna hänger det ju på vilken vikt man lägger vid film kontra musiklyssnande. XTZ 70 kan säkert räcka som bakkanal för lite normalt filmtittande. Har man större krav för flerkanals musiklyssning blir det svårare, men de bör klara sig ganska bra ändå. Det går ju alltid att köpa tex 99.25 om man vill få perfekt klangmatchning. Rumskorrigeringen borde inte vara några problem: Om du mäter med Room Analyzer och korrigerar med Audyssey borde det gå att få till, under förutsättning att Audyssey verkligen kan processa frekvenser under 63 Hz vilket inte verkar vara standard tyvärr. Men det går ju att verifiera hur det jobbar med Room Analyzer. Ser det konstigt ut där får man försöka tweaka Audyssey manuellt. ![]() Postad 15 juni 2009 - 17:57 om man tex jämför 99.36 mot en golvare i 20k klassen hur står dom sig ljudmässigt? /Fredde Postad 15 juni 2009 - 20:51 Postad 16 juni 2009 - 08:32
Nu har jag bara jämfört 99.38 med högtalare i 20k klassen och 99.38 lämnar en hel del kvar att önska. Är du beredd att lägga 20k så finns det väldigt mycket bättre alternativ än 99.36. Det finns ett väldigt stort utbud i denna prisklass, så det är bara åka iväg och börja provlyssna. Postad 16 juni 2009 - 08:46
Intressant. Har du möjligen lust att utveckla ditt resonemang något, istället för att bara kläcka ur dig att XTZ-golvaren är mindre bra än nåt annat? Postad 24 juni 2009 - 07:22 Haha. Jo. Tyvärr är jag inte känd för mitt tålamod. ![]() Postad 02 juli 2009 - 13:07 Jag testar för tillfället att driva mina XTZ 99.36 med en Vincent SV-129 (2x50W) istället för den Cayin 153B (2x100W) jag normalt använder till högtalarna. Jag är förvånad över hur bra de låtar eftersom jag (och många andra) verkar vara av uppfattningen att XTZ kräver hyfsat med kraft för att prestera sitt bästa. När högtalarna var nya testade jag dem med en Rotel RA-04 (2x40W) jag ägde då, och det fungerade inte alls! Ingen kontroll alls över membranen kändes det som! Roteln är visserligen specad 10W lägre än Vincent, men det är specad väldigt moderat och lämnar i verkligheten betydligt mer kraft. Vincent däremot verkar i tester vara specad ganska exakt som den agerar i verkligheten. Roteln lämnar dessutom rätt hög ström medans Vincent lämnar ganska lite. Hur kommer det då sig att Vincent har ett betydligt bättre grepp över membranen i mina öron? En sak jag funderar över var om det faktum att XTZ:orna inte var ordentligt inspelade vid tillfället har mycket med saken att göra. Postad 08 juli 2009 - 22:49
Helt rätt, inte lägga massa pengar på bak-kanaler! Redigerat av dante99, 08 juli 2009 - 22:50. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |