Edit: Hur pass mycket problem har man med clouding numera tro?
Redigerat av twebbas, 01 January 2014 - 16:59.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
78 relaterade trådar
Postad 01 January 2014 - 10:33
vad är skillnaden mot de andra samsung 55orna som nu kostar runt 10k? (9990kr)
Edit: Hur pass mycket problem har man med clouding numera tro? Redigerat av twebbas, 01 January 2014 - 16:59. Postad 01 January 2014 - 11:51
Exempel ifrån Samsungs hemsida.http://www.samsung.com/se/consumer/tv-home-theatre/tv/productcompare?prda=UE55F7005STXXE&prdb=UE55F6755SBXXE&prdc=UE55F6515SBXXE
Postad 01 January 2014 - 12:33
Tycker också att det är svårt att hitta avgörande skillnader mellan Samsungs modeller, bara 6-serien består ju av 10-tal varianter. Och när man jämför dessa mot varandra på t.ex. Samsungs hemsida så kan man ju se vissa tekniska skillnader men svagheter och styrkor får man lista ut själv.
Jag köpte Råd&Rön:s test av tv-apparater http://www.radron.se...d/tv-apparater/ där de betygsätter sådant som reflektioner, clouding, ljud, fjärrkontroll, bildkvalitet fr olika källor osv. 45:- för 7 dagar kostar det och man kan sortera och göra urval och spara i PDF så det kan rekommenderas. Som kuriosa kan nämnas att de testat 6 st 55-tummare i Samsungs 6-serie under 2013 och 6755 fick bra betyg. Postad 01 January 2014 - 12:56
Haken med Råd & Röns tester för oss TV nördar är väl att de ofta brukar vara lite väl svenssoninriktade. typ, hur lätt använd är fjärrkontrollen och liknande? Samtidigt är det säkert mkt relevant för majoriteten av köparna, så testerna i sig är säkert efterfrågade. Postad 01 January 2014 - 17:05 Tack. Läste ngt negativt omdöme om DSE på Samsung UExxF6-serien nämligen. Tänkte om den hade matt yta. Redigerat av twebbas, 01 January 2014 - 17:28. Postad 01 January 2014 - 18:09
Jag har haft i stort sett DSE på alla mina TV de senaste 10 åren.
Det hänger nog mycket på filtret som ska hindra reflexer tror jag. Märks ju mest vid panoreringar där stora likfärgade ytor förflyttas såsom skidtävlingar och ishockey. Postad 01 January 2014 - 20:32
Tack junkan för klargörandet.
Redigerat av twebbas, 01 January 2014 - 21:39. Postad 01 January 2014 - 21:42
Fast, märker du mkt DSE även på din F8505? Det gör iaf inte jag på min. Postad 01 January 2014 - 22:22
Är alla paneler i Samsung F6-serien edge-led eller? Framgår inte alls hur det ligger till på Samungs hemsida. Läste följande tråd där man skriver att det ÄR matt skärm på UE55F6755?
http://www.flatpanel...php?f=2&t=29921 Redigerat av twebbas, 02 January 2014 - 08:09. Postad 02 January 2014 - 09:06
Ringde precis Elgiganten kundservice och skulle höra om frågorna ovan. Fråga 1. Är det matt eller högblank skärm på Samsung UE55F6755, dvs tvn Ni har ute i reklambladet som börjar gälla idag? -Nej, det vet jag inte. Det står inte i specifikationen. Du får ringa direkt till philips och höra..
-Jaja. Tack iaf svarade jag och lade på luren. Ställde aldrig fråga 2.. Ett samtal till till Elgigantens kundservice så fick jag efter mycket om och men reda på följande: 1. Tvn i fråga har semi-glossy yta, dvs mellanting mellan helt matt och blank. 2. Det är edge-led. Då blir det ingen Samsung UEF6755 för min del iaf. Redigerat av twebbas, 02 January 2014 - 09:27. Postad 02 January 2014 - 09:21
Kan du inte göra det ? Alltså ringa till Philips och ställa frågor om en Samsung TV ? Låter som ett roligt samtal ;-)
Postad 02 January 2014 - 09:29
Kan väl bidra med lite rea-information också ;-)
Mediamarkt har ett nytt reklamblad ute idag med bla: Samsung UE55F6105 6990:- Sony 46W905 för 9990:- Postad 02 January 2014 - 09:32
Alla Samsungs LCD-TV är Edge-LED vad jag vet. Backlit-LED är ganska ovanligt. Redigerat av Pulver, 02 January 2014 - 09:33. Postad 02 January 2014 - 11:56
Är denna Samsung 55tummare för 9990:- på elgiganten ett bra köp, någon som sett/äger en?
Jag hade tänkt uppgradera min 42tums plasma till en större vill ha minst 55 då vi har soffan ca. 4,5-5m från tv, och vill ha smart tv för att köra netflix etc. direkt från tv´n. Även om den inte ha absolut bästa bildkvaliten är den ett bra köp för pengen? Vill inte lägga mer än 10-15kkr på tv. Eller kan denna vara jämförbar? http://www.netonnet....0y/188758.5290/ Redigerat av Unregistered1c5b3749, 02 January 2014 - 12:20. Postad 02 January 2014 - 17:08
Själv tyckte jag dessa Canton Chrono 509 DC var väldigt lockande för 5.990:- hos Dustin:
http://www.dustinhom...gh-gloss-black/ Redigerat av masse70, 02 January 2014 - 17:11. Postad 02 January 2014 - 21:43
Eftersom vi är i tv-delen så undrar jag.... till vilken tv är de lockande till att matcha? Postad 03 January 2014 - 10:07 Tja, ibland är man snabb och läser bara rubriken, själv ville jag bara dela med mig av ett bra erbjudande. Men om det gjorde nån kränkt får jag be om ursäkt. Postad 03 January 2014 - 11:16 Är du säker på att du vill ha en matt skärm? De ser ju riktigt tråkiga ut då det är ljust i rummet. Ljuset "diffuseras" (är det ett ord?) över bildytan vilket leder till en kontrastfattig och i det närmaste "suddig" bild. Passar bra för en datormonitor för "dator-göra" men för film/video i ljusa rum tycker jag personligen det är sämre med en matt skärm än en "blank" skärm - trots den senares mkt "hårdare" reflexer. Eller ja, olika grader av dålig ska man väl snarare säga - fix the room ffs. T.ex, matt: ![]() vs blank ![]() Kan man dessutom undvika direktreflexer (ljuskälla mitt emot tv:n, som i bilden ovan) så är blankt avsevärt bättre (trots att rummet är ljust iövrigt) - en matt yta fångar upp mkt mer ljus än en "blank" dito. Många undrar över Samsung F6. En av de största skillnaderna mot F7/F8 är just att filtret är sämre i F6:an vilket gör att den, i ett ljust rum, ser lite mer diffus och kontrastfattig ut ijmf med storebröderna. Det är nog den största skillnaden många köpare skulle märka. Alla skillnader buzzwords och spec-siffror kan man strunta i, vad som kommer påverka bilden mkt mer än insignal, inställningar och rum. Lägg energi där istället för att fundera på mumbo-jumbo som de flesta inte ens är i närheten av att begripa ändå. Skillnaden F7 och F8? Bilder från F8 kommer upplevas som lite mer kontrastrika. Varför? F8 har mörk ram, F7 ljus dito och hur vi uppfattar en bild är starkt beroende av hur omgivningen runt bilden ser ut (förövrigt en bidragande orsak till varför bilder i ljusa rum bara på sin höjd är "olika grader av dåligt", kontrastintrycket går rakt åt skogen i ett ljust rum - oavsett tv). Som med alla VA-LCD:er så är dock det största potentiella problemet att optimal bildkvalité bara går att uppnå i sweet-spot (rakt framför tv:n och inte allt för nära), utanför denna zon sjunker bildkvalitén (gradvis) tämligen drastiskt. Väldigt tydligt om man betraktar en välinställd skärm i ett bra (läs: iaf hyffsat ljuskontrollerat) rum. Så det är lite - place your ass in sweetspot ffs på den. Andra tekniker lider inte lika mkt av detta (men har i gengälld andra "problem", som alltid, pick, och jag skulle vilja lägga till, understand, your poison Postad 03 January 2014 - 11:25
Pacman har helt rätt, tror många överskattar matta skärmar och tror att dom per automatik trollar bort allt ljus som faller in mot dem, så är inte fallet. Istället får man en bild som upplevs som bra men som eg är rätt trött. Problemet är att den är rätt trött även utan infallande ljus också. Därför jag personligen inte är så förtjust i Sharps matta TV-apparater, iaf de större jag sett.
Läs nu Pacmans utmärkta inlägg en gång till Postad 03 January 2014 - 11:29 Bra där...(f*n, vi börjar nya året bra Har iaf fått lite utav samma intryck. Lite skumt men undrar om det inte är så enkelt att det är ljuset från panelen (dvs själva bilden) som diffuseras en smula över den matta ytan. Postad 03 January 2014 - 11:50
Det framgick väl inte utav mitt förra inlägg men jag är en utav dem som absout INTE vill ha en matt skärm. Varken till datorn eller på tvn. Semi-gloss ska ju vara ett mellanting och det är jag ändå inte intresserad utav. Har en datorskärm från Asus som är just semi-gloss, men den bara står och samlar damm just nu. Min erfarenhet utav matta skärmar är att text osv aldrig blir lika klart på dessa, utan just suddiga. Men tack för infon pacman. Alltid matnyttig information utav en utav forumets giganter.
Redigerat av twebbas, 03 January 2014 - 11:56. Postad 03 January 2014 - 13:51
Hmm...om alla nu är eniga, vad ska vi då bråka om? Postad 04 January 2014 - 11:52 Ingen här som bråkar väl? Postad 04 January 2014 - 17:51
http://www.youtube.c...h?v=kgKr4ofzWpY
Är bara plastfilm med rugglig yta, som sitter fastklistrad på skärmen. Samma, med filter som skall förbätta uppfattningen av svart på skärmen, en mörk rugglig plast, som sitter klistrad på skärmen. Vore kanske bättre med mörka solglasögon, som man slipat med sandpapper. Nog sagt, gillar ren blank skärm själv.... Redigerat av FlatOskar, 04 January 2014 - 17:53. Postad 04 January 2014 - 22:02
funderar på
Panasonic Viera TX-P50VT60Y Panasonic Viera TX-P50ST60Y Samsung UE46F8005 vilken ska man välja??? Inget större är ngt altenativ Postad 04 January 2014 - 23:48
Det kan nog skilja sig lite från TV till TV, bland annat vet jag att Philips har en Moth Eye teknologi som tydligen ska vara exceptionellt bra på att filtrera bort omgivningsljus och som tidigare bara fanns på deras 46" modeller för att det blev för dyrt annars, men vet inte hur det är idag. Dvs så pass bra att även t.ex. det utmärkta filtret på Panasonic ZT60 fick se sig slaget om jag förstått det hela rätt. Philips har som bekant många bra idéer och innovationer, som väl säkert kommer från deras industriella produkter.
Undrar du vilken som är bäst är det utan tvekan VT60 som är det. Så vida du nu inte lockas av en bild med rejält med tryck i (tänk Björn Ranelid i kvadrat) eller har ett rum som är väldigt ljust så att du behöver mer ljusstyrka än vad Panasonicarna klarar av. Men då finns det nog bättre alternativ än dessa 3. Postad 05 January 2014 - 21:17
Vad finns det för bättre alt tycker du?? Max 50" max 12´000:- Bäst bild viktigast Postad 05 January 2014 - 22:14
http://www.siba.se/p...asma-tv-med-3d-
vansinnigt mycket tv för dom pengarna. Finns några enstaka kvar på Netonnet i ett fåtal städer om du råka bo just där. Postad 06 January 2014 - 09:28
Någon som vet hur Elgigantens prisgaranti fungerar? Jag har fått för mig att man de ska kunna sänka priset till ett lägre pris som de haft de senaste 30 dagarna. Vet inte om jag drömt det. Funderar i sådana fall på https://www.prisjakt...t.php?p=1960544 för 5990 kr.
Postad 06 January 2014 - 09:41
Tror tyvärr du har fel..
Så som jag förstått det (även jag kan ha fel) så gäller prisgarantin 30 dagar från att du köpt produkten. Dvs sänker elgiganten priset inom 30 dagar från ditt köp får du mellanskillnaden tillbaka. Rätta mig gärna om jag har fel Postad 06 January 2014 - 09:49
VT60, tveklöst. Postad 06 January 2014 - 11:14
väljer mellan dessa två apparater i princip skiljer det sig ingenting i priset någon som vet den stora skillnaden mellan dom ? enligt EISA ska sony vara den bättre tv:n medans Samsung den bättre smart tv:n
Sony 55W905A vs Samsung UE55F8005 Postad 06 January 2014 - 11:57
Philleewee; Står inför samma val och kommit till samma slutsats som du skriver.
Vidare, Sony stödjer inte viaplay men netfix. Postad 06 January 2014 - 12:49
Verkar inte helt lätt att hitta vem som eg kommit på det först, vad jag kunnat hitta verkar "Fraunhofer Institute" vara dom som först kom på det. Sen har väl både Philips och Sharp kommit på det, osäker på om dom gjort det tillsammans eller inte http://www.eetimes.c...?doc_id=1262615 Postad 06 January 2014 - 15:48
det visste jag inte, tack för info:n kanske inte stor användare av netflix men det kan vara kul att testa. Det lutar nog mest åt Samsung just nu. Postad 06 January 2014 - 21:16
Lutar mest åt Sony. Bättre bild. Fixar smart funktioner via plattan el. Mobilen. Vad har du fått för pris?
Postad 07 January 2014 - 17:32
Kanske ingen solklar koppling till mellandagsrean, men det verkar som sagt finnas en hel del olika åsikter om vem/vad som eg uppfann Moth Eye: http://inventorspot....ves_solar_cells (Osäker på om sharp kan ingå i Mitsubishi som väl är ett jättekonglomerat, men jag tror inte dom gör det) Därmed kanske intresset för Moth Eye är mer än väl fyllt nu Postad 07 January 2014 - 21:28
både elgiganten och mediamarkt säljer den för 18900 just nu har jag för mig men såg att Hifiklubben sålde den för 15490 dock var där ingen i lager för tillfället. Tyckte Samsung's app meny verkade skit enkelt när jag testade det men visst är man lite teknik intresserad så ska det inte vara några problem att använda sony's heller men tänker även på tjejen... Postad 07 January 2014 - 21:43
Mina 70+ päron lärde sig använda SmartTV på sin F8005 på under en timme, där har du nåt att benchmarka mot Postad 08 January 2014 - 23:26
Haha challenge accepted ;p 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |