Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Epson EH-TW3200 *

2454 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Epson EH-TW3200 (Projektorer) 6 8,61 (112) Inga priser
28 relaterade trådar
Överföra bilden trådlöst från Tv-spel och dator till projektorn? (7 inlägg) 6 år sedan
Försäkrings ärende Byta Epson 3200 mot Epson 6700. (2 inlägg) 7 år sedan
Epson tw 3200 begagnad eller en ny Epson tw 6100? (43 inlägg) 8 år sedan
Benq W1300 eller Epson EH-TW3200 (2 inlägg) 10 år sedan
Projektor vs TV till vardagsrum (123 inlägg) 10 år sedan
Benq w1070 vs. Epson EH-TW3200 (56 inlägg) 11 år sedan
Är hög kontrast bortkastat i ljust vardagrum? (15 inlägg) 11 år sedan
Epson TW3200, kan man koppla in ljud på nåt sätt? (9 inlägg) 11 år sedan
Visning av projektor - Örebro, Karlstad & Västerås (6 inlägg) 11 år sedan
Epson EH-TW3200 VS Epson EH-TW3600? (9 inlägg) 11 år sedan
3D glasögon alternativ till Epson tw5900/tw6000 (52 inlägg) 11 år sedan
Skärm eller duk/proj, Hjälp. (2 inlägg) 12 år sedan
Vilka projektorer i 10.000 kronorsklassen skall jag börja kolla på? (8 inlägg) 12 år sedan
TW-3200 kommer att ersättas! (26 inlägg) 12 år sedan
Hjälp vid köp av första projektorn (54 inlägg) 12 år sedan
Sony VW 50 vs EPSON Tw3200 (0 inlägg) 13 år sedan
Röd prick i bilden på Epson EH-TW3200 (28 inlägg) 13 år sedan
Sanyo PLV-Z800 VS Epson EH-TW3200 (11 inlägg) 13 år sedan
Epson EH-TW3200 vs. Mitsubishi HC3200 bra och dåligt? (19 inlägg) 13 år sedan
Dam i nöd ! (14 inlägg) 13 år sedan
Projektorköp (1 inlägg) 13 år sedan
Tips på projektor ~10k (19 inlägg) 14 år sedan
TW3600 vs TW3200 (14 inlägg) 14 år sedan
Inget blacker-than-black (18 inlägg) 14 år sedan
Val av 1080-projektor (21 inlägg) 14 år sedan
Epson tw-2900 vs tw3200 (3 inlägg) 14 år sedan
Epson EH-TW3200, EH-TW3600 eller Panasonic AE 4000 (45 inlägg) 14 år sedan
Köpråd (4 inlägg) 14 år sedan

Postad 25 maj 2013 - 13:22

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 068 inlägg
  • 0

Kan det vara så att iom flytten så hoppade lampan i läge om den satt lite löst eller om nåt med slutaren lossade dom fastnat lite?

Det låter inte normalt, men visst bländaren kan nog fastna i sitt läge i teorin.

Kan en lampa ta ca 15 timmar på sig att köra in sig?

En lampa behöver en viss tid för att sätta sig men jag har aldrig hört talas om att ljusflödet skulle öka så markant som du beskriver.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 25 maj 2013 - 13:26

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 068 inlägg
  • 0

På min 3200 utrustade jag med ND2 filter vilket jag då upplevede som klart bättre bild. (svärtan blev bättre)

Ett ND filter ger en snarlik effekt med en grå duk. Man sänker hela projektorns kontrastomfång. Resultatet är ett lägre ljusflöde med tillika bättre svärta OM rummet tillåter det. Så i ett väldigt mörkt rum kan detta vara ett alternativ, men i ett vanligt vardagsrum borde det ge en rejäl försämring eftersom man där oftast behöver ljusflödet.

En kalibrerad bild i ett riktigt mörkt rum bör ligga kring 15 footLambert i ljusflöde och det är precis vad TW3200 lämnar på en 1,8-2m bred vit 1,0 Gains duk i sitt bioläge. Med ett ND filter blir det alltså mindre ljus än önskvärt om inte duken har positiv gain eller om bilden är mindre än 1,8m.

MVH

Postad 25 maj 2013 - 13:40

fjong
  • fjong
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Vad tror experterna detta är för fel?
Postad bild

Postad 25 maj 2013 - 18:47

Unregistered13964cf2
  • Unregistered13964cf2
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Vad tror experterna detta är för fel?
Postad bild

Ojämt ljus? Ja min blev ju ljusare när jag flyttade den, ge projjen en "lovetap";)

Postad 26 maj 2013 - 00:10

Unregistered13964cf2
  • Unregistered13964cf2
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Ett ND filter ger en snarlik effekt med en grå duk. Man sänker hela projektorns kontrastomfång. Resultatet är ett lägre ljusflöde med tillika bättre svärta OM rummet tillåter det. Så i ett väldigt mörkt rum kan detta vara ett alternativ, men i ett vanligt vardagsrum borde det ge en rejäl försämring eftersom man där oftast behöver ljusflödet.

En kalibrerad bild i ett riktigt mörkt rum bör ligga kring 15 footLambert i ljusflöde och det är precis vad TW3200 lämnar på en 1,8-2m bred vit 1,0 Gains duk i sitt bioläge. Med ett ND filter blir det alltså mindre ljus än önskvärt om inte duken har positiv gain eller om bilden är mindre än 1,8m.

MVH

haha om jag kör cinema läge så är bilden så jäkla mörk att även om jag har det helt nersläckt så är tex filmtexten som ska vara vit GRÅ och det är jäkligt nerdimmat. tror fan jag har nåt fel på min lampa ändå, ska ringa epson på måndag.
jag blir inte riktigt nöjd med ljusstyrkan i projjen, fattar inte att folk kan säga att den är ljusstark nog att kolla på cinema med nersläckt rum i vita väggar och få ett smile på läpparna, mitt bioläge är extremt mörkt.
om jag ska få nästan normal ljusbild i nersläckt rum där faktiskt undertexterna ska vara någorlunda vita får jag köra dynamic, normal mode inte eco och jag måste nästan maxa contrast och colour saturation.
ps. om man nu ska byta lampa, måste man ha en sån där "skruvmejsel" som man tydligen ska få med sin projektor enligt en guide jag läste nyss?

Redigerat av Unregistered13964cf2, 26 maj 2013 - 01:10.

Postad 26 maj 2013 - 07:17

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0
Det du beskriver låter som något fel ja. Kör själv i eco/film oavsett tid på dygnet, dock har jag hc duk som kan "trolla" lite grann. Har ej provat på vanlig duk. Tycker styrkan räcker till, men någon ljuskanon kan jag hålla med om att det inte är,. Jvc:n är av naturliga skäl starkare. Kan inte vara så att du "gillar" mer dynamisk bild. Du har ju lampgaranti så det blir nog inga problem. Lycka till!

Postad 26 maj 2013 - 09:23

Unregistered13964cf2
  • Unregistered13964cf2
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Det du beskriver låter som något fel ja. Kör själv i eco/film oavsett tid på dygnet, dock har jag hc duk som kan "trolla" lite grann. Har ej provat på vanlig duk. Tycker styrkan räcker till, men någon ljuskanon kan jag hålla med om att det inte är,. Jvc:n är av naturliga skäl starkare. Kan inte vara så att du "gillar" mer dynamisk bild. Du har ju lampgaranti så det blir nog inga problem. Lycka till!

Tack, ja jag kan absolut inte se på bioläget på dagen, testade igår som sagt på natten med detta läge och även Då går det inte att se på, visst du ser ju bilden fast det är väldigt mörkt inte bara lite mörkare för ett mörkt rum utan riktigt mörkt:O

Postad 26 maj 2013 - 11:58

walkiii
  • walkiii
  • Mästare

• 3 023 inlägg
  • 0

Tack, ja jag kan absolut inte se på bioläget på dagen, testade igår som sagt på natten med detta läge och även Då går det inte att se på, visst du ser ju bilden fast det är väldigt mörkt inte bara lite mörkare för ett mörkt rum utan riktigt mörkt:O

Jag vet inte om du använt dig utav en kalibrerings skiva eller om du ställt in bilden på känn. Men det du beskriver tycker iaf jag låter som att du har fel på din projektor. Har själv en 3200 och skjuter bilden på en dynagrey duk (ingen högkontrast) och jag är jätte nöjd med min bild. Skulle man jämföra mot en JVC X35 så kanske det inte är så bra :) Men med tanke på prisklassen så är det bra bild. Har använt mig av DVE skivan och ställt in bilden. Jag har ett avstånd på 3,2m på 92"

Om du kollar i mitt galleri, så har jag en bild som är tagen mitt på dagen, med enbart mörkläggningsgardiner. Så kan du se om din bild är liknande eller sämre.

Sen har jag en fråga till tex Marcus som är duktig på sånt här. :)
Jag har som sagt kalibrerat med DVE skivan. Men har inte vågat ge mig på gamman, mest för jag inte riktigt vet vad den gör. Ska man prova att sänka den och köra efter eget tycke, eller har du nåt "riktvärde" som kan vara lämpligt?

Hur mitt rum ser ut syns i mitt galleri och jag kör nu mera på cinema läget och iris på hög hastighet, om det ens är relevant.

MVH Micke

Postad 26 maj 2013 - 12:23

Unregistered13964cf2
  • Unregistered13964cf2
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Jag vet inte om du använt dig utav en kalibrerings skiva eller om du ställt in bilden på känn. Men det du beskriver tycker iaf jag låter som att du har fel på din projektor. Har själv en 3200 och skjuter bilden på en dynagrey duk (ingen högkontrast) och jag är jätte nöjd med min bild. Skulle man jämföra mot en JVC X35 så kanske det inte är så bra :) Men med tanke på prisklassen så är det bra bild. Har använt mig av DVE skivan och ställt in bilden. Jag har ett avstånd på 3,2m på 92"

Om du kollar i mitt galleri, så har jag en bild som är tagen mitt på dagen, med enbart mörkläggningsgardiner. Så kan du se om din bild är liknande eller sämre.

Sen har jag en fråga till tex Marcus som är duktig på sånt här. :)
Jag har som sagt kalibrerat med DVE skivan. Men har inte vågat ge mig på gamman, mest för jag inte riktigt vet vad den gör. Ska man prova att sänka den och köra efter eget tycke, eller har du nåt "riktvärde" som kan vara lämpligt?

Hur mitt rum ser ut syns i mitt galleri och jag kör nu mera på cinema läget och iris på hög hastighet, om det ens är relevant.

MVH Micke

Micke såndär bild har jag kanske i dynamiskt med hela rummet mörkt med max på kontrast och gamma osv och INTE ECO läge. Antar att du kör i dynamiskt läge där eller? Jag har inte kalibrerat bilden men har testat höjja allt som har med ljusstyrka att göra och kommer kanske upp i hälften av det där med en +1 gain duk på cinema och nästan det där med dynamiskt utan eco. Lampan känns ändå rätt stark i blåa source menyn men sen i bild så blir det sämre. Kan det vara nåt slutar fel eller nåt?

Postad 26 maj 2013 - 12:33

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Micke såndär bild har jag kanske i dynamiskt med hela rummet mörkt med max på kontrast och gamma osv och INTE ECO läge. Antar att du kör i dynamiskt läge där eller? Jag har inte kalibrerat bilden men har testat höjja allt som har med ljusstyrka att göra och kommer kanske upp i hälften av det där med en +1 gain duk på cinema och nästan det där med dynamiskt utan eco. Lampan känns ändå rätt stark i blåa source menyn men sen i bild så blir det sämre. Kan det vara nåt slutar fel eller nåt?

Har du dåligt tryck i alla matningar, dvs både bluray och tv? Var har du köpt den?

Postad 26 maj 2013 - 13:13

walkiii
  • walkiii
  • Mästare

• 3 023 inlägg
  • 0
På den där bilden körde jag livingroom i eco läge och kalibrerat med dve.

Postad 26 maj 2013 - 21:21

Unregistered13964cf2
  • Unregistered13964cf2
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

På den där bilden körde jag livingroom i eco läge och kalibrerat med dve.

Lika på allt tycker jag, jag.
Kan inte du skicka dina kalibreringar här så kan jag se om jag får någorlunda likt dig ?:D
Köpte den på netonet:)

Redigerat av Unregistered13964cf2, 26 maj 2013 - 22:24.

Postad 27 maj 2013 - 16:23

walkiii
  • walkiii
  • Mästare

• 3 023 inlägg
  • 0
Min living room kalibrering ser ut som följer

Brightness -4
Contrast -10
Color Saturation -5
Tint 0
Sharpness standard
skin tone 4
Color temp 8500k
Gamma 2,2

Redigerat av walkiii, 27 maj 2013 - 16:23.

Postad 27 maj 2013 - 17:38

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Vart får man tag i sådana filter då :)?
Det jag störde mig mest på innan var att Man inte fick lite bländande effekt vid starka ljusa scener tex ljusa trädslingor i avatar osv, men det fick jag efter flytten igår kväll:p vet inte hur

http://www.webhallen...r_ndx2_hmc_82mm

http://www.dustinhom...a%20filter%20ND

X2 kör jag med, Läs mera https://www.minhembi...showtopic=55326

Redigerat av MrLelle, 27 maj 2013 - 17:54.

Postad 27 maj 2013 - 23:49

Unregistered13964cf2
  • Unregistered13964cf2
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Min living room kalibrering ser ut som följer

Brightness -4
Contrast -10
Color Saturation -5
Tint 0
Sharpness standard
skin tone 4
Color temp 8500k
Gamma 2,2

ok tack ska testa imorn (senare idag;))
du har alltså inte rört rgb inställningarna nåt?

http://www.webhallen...r_ndx2_hmc_82mm

http://www.dustinhom...a%20filter%20ND

X2 kör jag med, Läs mera https://www.minhembi...showtopic=55326

ok ska kolla detta, tackar
=)

Postad 28 maj 2013 - 15:41

walkiii
  • walkiii
  • Mästare

• 3 023 inlägg
  • 0
inget annat har jag ändrat på.

Postad 02 juni 2013 - 23:19

fjong
  • fjong
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Hur jämn är eran svärta på Bio/Cinema läge när ni har helt mörklagt (väldigt mörkt)?
Detta är den andra 3200 jag testar som har lila-aktig bild på delar av svärtan, denna gången hela nedre delen.

Orkar inte byta mer nu tror jag.

Kan man fippla bort det med inställningar tror ni?

Redigerat av fjong, 03 juni 2013 - 08:25.

Postad 03 juni 2013 - 08:44

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 068 inlägg
  • 0
Nej, du kan inte kalibrera bort en ojämn svärta. Helt jämn blir inte svärtan på en så pass billig modell. Även dyrare modeller kan ge en viss ojämnhet i bilden, men oftast i lite mindre skala. /Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 05 juni 2013 - 17:45

fjong
  • fjong
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Jaha så det ska till ännu mer stålar för rediga grejer.
Tyvärr upptäckte jag att den även hade ett annat bildfel, den kastade lila skuggor som syntes på textningen vid filmtittande.

Men jag tackar för råden Marcus här och i andra trådar. Blir ju till att sänka kraven för min del. Lägger jag ut 8500 vill jag inte ha grejer jag stör mig på i bilden. Kanske att jag köper något billigare begagnat istället.
Kommer jag att få en chock om jag kollar på bilden på en äldre modell tex Epson tw700?

Postad 05 juni 2013 - 21:08

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Tyvärr upptäckte jag att den även hade ett annat bildfel, den kastade lila skuggor som syntes på textningen vid filmtittande.

Men jag tackar för råden Marcus här och i andra trådar. Blir ju till att sänka kraven för min del. Lägger jag ut 8500 vill jag inte ha grejer jag stör mig på i bilden. Kanske att jag köper något billigare begagnat istället.
Kommer jag att få en chock om jag kollar på bilden på en äldre modell tex Epson tw700?

Det verkar som det varierar en del mellan maskinerna, upplever inte alls dina fel utan är riktigt nöjd med vad den presterar. Finns säkert där, men ingenting man upplever vid syning iaf. 500 felfria timmar nu..

Postad 06 juni 2013 - 07:22

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0

Klart att det kostar om man inte vill ha lila svärta som tw3200 ger. Tw700 är ju en hd-ready projektor, o är du inte nöjd med tw3200 så kommer du inte bli nöjdare med en tw700. Den släcker sina paneler sämre än vad tw3200 gör.

Men varför inte kolla efter en tw5500 begagnad istället?

Mvh

Redigerat av film-fanatiker, 06 juni 2013 - 07:24.

Postad 06 juni 2013 - 08:04

fenix71
  • fenix71
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Jag hade en felfri 3200 men störde mig på den dåliga svärtan (i mitt tycke) och sitter nu med en mycket dyrare projje en Sony HW30 och är super nöjd.
Men vad har man lärt sig av det då tro jo att det är billigast att köpa dyrt direkt. :)

Redigerat av fenix71, 06 juni 2013 - 08:05.

Postad 06 juni 2013 - 12:06

fjong
  • fjong
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Klart att det kostar om man inte vill ha lila svärta som tw3200 ger. Tw700 är ju en hd-ready projektor, o är du inte nöjd med tw3200 så kommer du inte bli nöjdare med en tw700. Den släcker sina paneler sämre än vad tw3200 gör.

Men varför inte kolla efter en tw5500 begagnad istället?

Mvh

Det fanns en hel del tw700 att välja på begagnat, då kan jag likaväl ta en sån tänker jag. Inte för att den är bättre då utan med tanke på priset och att den inte borde vara speciellt mycket sämre.

Jag hade en felfri 3200 men störde mig på den dåliga svärtan (i mitt tycke) och sitter nu med en mycket dyrare projje en Sony HW30 och är super nöjd.
Men vad har man lärt sig av det då tro jo att det är billigast att köpa dyrt direkt. :)

Så det finns felfria, då finns det hopp fortfarande :)

Redigerat av fjong, 06 juni 2013 - 12:08.

Postad 06 juni 2013 - 15:02

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0

Det fanns en hel del tw700 att välja på begagnat, då kan jag likaväl ta en sån tänker jag. Inte för att den är bättre då utan med tanke på priset och att den inte borde vara speciellt mycket sämre.

Har du problem med rbe? Annars kanske en dlp exempelvis Optoma eller Benq kunde vara något för dig :unsure: Började själv med en Optoma hd-65 2010, och hade jag inte haft problem med rbe så hade nog den vart kvar än idag. Min tw2900 är inte i närheten av den när det kommer till svärta. Min tw9000 gick dock om den lite, men sen kostade den en aning mer ;)

Postad 06 juni 2013 - 18:06

fjong
  • fjong
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Har du problem med rbe? Annars kanske en dlp exempelvis Optoma eller Benq kunde vara något för dig :unsure: Började själv med en Optoma hd-65 2010, och hade jag inte haft problem med rbe så hade nog den vart kvar än idag. Min tw2900 är inte i närheten av den när det kommer till svärta. Min tw9000 gick dock om den lite, men sen kostade den en aning mer ;)

Provade en Benq 1060. Hur någon kan acceptera regnbågseffekter är utanför min tankevärld.
Finns det verkligen folk som inte ser eländet? Det måste det finnas annars hade de inte sålt en enda.
Men det var bra bild i övrigt.

Postad 06 juni 2013 - 20:50

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Provade en Benq 1060. Hur någon kan acceptera regnbågseffekter är utanför min tankevärld.
Finns det verkligen folk som inte ser eländet? Det måste det finnas annars hade de inte sålt en enda.
Men det var bra bild i övrigt.

Kan du inte lämna tillbaka den ev byta mot benq 1070 som troligen presterar bättre än 1060an?

Postad 06 juni 2013 - 21:03

fjong
  • fjong
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Kan du inte lämna tillbaka den ev byta mot benq 1070 som troligen presterar bättre än 1060an?

Jag har lämnat igen och bytt så många nu att det börjar bli tragiskt. Men jag gick över till LCD.

Postad 07 juni 2013 - 01:00

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0
Funderar på om det kan ha något med din hemsnickrade duk att göra med. Jag menar inget illa utan kan det vara så att strukturen du fått när du målat den, eller själva färgen kan ha gjort något med hur du upplever bilden?

Redigerat av film-fanatiker, 07 juni 2013 - 01:01.

Postad 07 juni 2013 - 08:49

fjong
  • fjong
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Funderar på om det kan ha något med din hemsnickrade duk att göra med. Jag menar inget illa utan kan det vara så att strukturen du fått när du målat den, eller själva färgen kan ha gjort något med hur du upplever bilden?

Nej duken har jag ju som sagt byggt själv så den kan det inte vara fel på. :D
Felen syns faktiskt klart och tydligt när man väll sett dom.

Den sista här tänkte jag behålla trots lila svärta. Men när den hängde i taket från ca 3 meter ifrån lins till duk och jag testa en film med undertexter så ser dessa suddiga ut, går fram till duken och ser en rätt stor lila skuggning. Ser då att den lila skuggningen är över hela bilden men syns av någon anledning extra tydligt på textning. Vill ju inte leta fel men man undersöker ju bilden så man inte upptäcker bildfel när det inte går att lämna igen längre.

Postad 11 juni 2013 - 17:09

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Den sista här tänkte jag behålla trots lila svärta. Men när den hängde i taket från ca 3 meter ifrån lins till duk och jag testa en film med undertexter så ser dessa suddiga ut, går fram till duken och ser en rätt stor lila skuggning. Ser då att den lila skuggningen är över hela bilden men syns av någon anledning extra tydligt på textning. Vill ju inte leta fel men man undersöker ju bilden så man inte upptäcker bildfel när det inte går att lämna igen längre.

vet inte vart du köpte den men, är det i butik så hade jag reklamerat den direkt! Vet att du skrev att du var trött på skifta projjar men den har uppenbart fel på sig.
Min är grymt bra i skärpan..(jämn och bra över hela bilden)

Postad 11 juni 2013 - 17:54

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

• 2 420 inlägg
  • 0

Är du säker på att de är projektorn som felar, kan ju vara annat, kabel, dvd/Bd spelaren eller vad du nu matar den med.

Postad 12 juni 2013 - 12:01

Fritjof
  • Fritjof
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Jag har varit ägare av en TW3200 i två dagar nu. Jag är väldigt nöjd med bilden med tanke på priset. Har dock några funderingar.

När börjar den räkna lamptimmar. Har sett tre filmer och lamp timer står fortfarande på 0 timmar.

Fläktljudet, tycker att den väsnas en hel del. Kör i cinema mode och eco läge på lampan. och sitter rakt under projektorn ca 130 cm från huvudet.

Mäter dB på Iphonen med olika appar och hamnar kring 42 dB när prjektorn är på

Drygt 10-12 centmeter mellan projektorns överkant och taket samt ca 7-8 cm från bakväggen(misstänker att det är här boven är). Mitt biorum är endast på 12 kvadratmeter så det blir rätt fort varmt med all utrustning.

Är det jag som är känslig och begär för mycket, eller har jag placerat den helt fel och skulle fläktljudet minska om jag flyttar ned den från taket en bit och ut från väggen. Skall prova detta i kväll men ngn kanske kan ge input.

Redigerat av Fritjof, 12 juni 2013 - 14:27.

Postad 12 juni 2013 - 15:21

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2 602 inlägg
  • 0
När den gått ca 10h så kommer det igång. Fläktljudet kan bero på att den sitter nära taket samt bakväggen då den har inkommande luft bakifrån. Sen sitter du relativt nära den med. Nä du är nog inte känslig, jag själv kan störas lite ibland av mina projektorer, om jag inte har så högt film ljud på.

Postad 12 juni 2013 - 17:18

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

• 539 inlägg
  • 0
Räknaren på min hoppade igång runt 20 h.

Om den väsnas är det frågan om den mår helt bra? Min låter, visst, men jag skulle nog mer säga att den susar i eco mode, inte väsnas. Har du provat att köra den i normalläge och låter den mer då i såna fall? Min väsnas med vid uppstart men blir tyst sen när den får signal och ställer sig i eco läget. Och jag har också min nära tak och vägg (kika i mitt galleri).
Jag hör ett svagt brum/sus från min om det blir helt tyst i filmen, men annars tänker jag inte på den.

Jag hade förresten lite resonans i plastchassit på min ett tag, men det fick jag bort genom att trycka och bända lite i chassit ;)

Postad 12 juni 2013 - 17:21

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Räknaren på min hoppade igång runt 20 h.

Om den väsnas är det frågan om den mår helt bra? Min låter, visst, men jag skulle nog mer säga att den susar i eco mode, inte väsnas. Har du provat att köra den i normalläge och låter den mer då i såna fall? Min väsnas med vid uppstart men blir tyst sen när den får signal och ställer sig i eco läget. Och jag har också min nära tak och vägg (kika i mitt galleri).
Jag hör ett svagt brum/sus från min om det blir helt tyst i filmen, men annars tänker jag inte på den.

Jag hade förresten lite resonans i plastchassit på min ett tag, men det fick jag bort genom att trycka och bända lite i chassit ;)

Exakt lika för mig, den susar bara lite hör den knappt. Låter mindre än X35:an vilket kanske inte säger så mycket :)

Postad 12 juni 2013 - 21:56

Fritjof
  • Fritjof
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Väsnas var kanske att ta i för mycket och jag tror att allt är i sin ordning. Tyvärr han jag inte testa ngt i kväll, en IKEA leverans kom i vägen. Får testa några alternativa placeringar senare i veckan och försöka öka luftflödet runt projektorn.

Samma uppstarts procedur som A Haddock, varvar först upp vid start för att sedan gå ned i varav när signal osv. är på plats.

Får testa lite till men tror att den får bo kvar.

Postad 18 juni 2013 - 17:24

Unregistered13964cf2
  • Unregistered13964cf2
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Som jag sa innan så har min projje rättat till sig med ljusstyrkan sen innan men har nu märkt att övre bilden är synbart suddigare än nedre delen som är skarp. Är detta nåt man får räkna med, eller ska jag ringa Epson?
Den suddigare är från övre högra hörnet.
Man har ju hört om riskerna med att byta ut och få en sämre:-P

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered13964cf2, 18 juni 2013 - 17:28.

Postad 18 juni 2013 - 19:53

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Det får du nog räkna med beror antagligen på linsen billig projektor billig lins..

Postad 18 juni 2013 - 20:16

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

• 2 420 inlägg
  • 0
Fel marginalen är nog stor på en så billig produkt, jag har haft tur med min men köper man till exempel en projje som kostar 3 gånger så mycket så är nog risken för fel mindre, jag köpte min första projektor för över 10 år sen och då kostade dom billigaste 25 tusen men då var det sällan något fel på produkten, har haft 3 olika dyra projektorer under den tiden, alltså 10 år sen och alla funkade perfekt, lånade hem en Panasonic 6000e under helgen och de blir nog uppgradering, jösses vad mycket bättre bild jag fick jämfört Epson projjen.

Postad 18 juni 2013 - 22:55

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Fel marginalen är nog stor på en så billig produkt, jag har haft tur med min men köper man till exempel en projje som kostar 3 gånger så mycket så är nog risken för fel mindre, jag köpte min första projektor för över 10 år sen och då kostade dom billigaste 25 tusen men då var det sällan något fel på produkten, har haft 3 olika dyra projektorer under den tiden, alltså 10 år sen och alla funkade perfekt, lånade hem en Panasonic 6000e under helgen och de blir nog uppgradering, jösses vad mycket bättre bild jag fick jämfört Epson projjen.

Hur är din TW3200 då, har själv gått i bytes tankar men är så nöjd med min (bra exp) funderar skarpt på Sonys HW30ES som Dustin har till bra pris!
Den är visseligen på utgånde men den har ju haft bra omdömen...undra om det verkligen kan vara värt ett byte!

Redigerat av MrLelle, 18 juni 2013 - 22:56.

Postad 19 juni 2013 - 09:47

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Även hw30 har haft problem med ojämn skärpa..

Postad 19 juni 2013 - 16:24

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

• 2 420 inlägg
  • 0

Hur är din TW3200 då, har själv gått i bytes tankar men är så nöjd med min (bra exp) funderar skarpt på Sonys HW30ES som Dustin har till bra pris!
Den är visseligen på utgånde men den har ju haft bra omdömen...undra om det verkligen kan vara värt ett byte!

Inget som helst fel på min TW3200, är nöjd men jag vill ha bättre bild, de där lilla sista saknas, jag skulle nog kunna lägga minst 30 kanske mera för att få bättre bild.

Postad 20 juni 2013 - 10:02

Fritjof
  • Fritjof
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Ni som är väldigt nöjda med ljudnivån på era TW3200 och tycker att de knappt hörs kanske skulle kunna göra mig en tjänst. Om ni äger en Iphone 4 och har möjlighet att ladda ned en dB mätare och kontrollmäta era projektorer. Jag mäter ca en decimeter från utblåset med appen "VR mobile" och får då ett medelvärde på ca 55 dB. Får samma värde om jag mäter på vänster sida sett framifrån. Vet inte ens om man kan mäta så men vill ha ngt att jämföra med.

Har en pågående mail konversation med Epson support och har möjlighet att skicka in den. Men är inte så sugen att få ngn annans i retur då den nästan är helt ny. Vill få ngn sorts bekräftelse att det är jag som överregerar vilket jag har en tendens till när jag köpt nya prylar.

Postad 20 juni 2013 - 11:02

fenix71
  • fenix71
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

Inget som helst fel på min TW3200, är nöjd men jag vill ha bättre bild, de där lilla sista saknas, jag skulle nog kunna lägga minst 30 kanske mera för att få bättre bild.

Precis samma dilemma jag stod inför, hade också en "felfri" Epson 3200 men saknade det lilla extra i bilden så jag slog till på en Sony HW30 och har inte ångrat en sekund. Den är bättre på allt, framför allt svärtan som jag tyckte var 3200:ans svagaste punkt.
Skulle vilja säga att priset en HW30 betingar idag så skulle jag säga att det är ett fynd, ett extra plus för suverän 3D bild dessutom.

Postad 20 juni 2013 - 13:41

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Ni som är väldigt nöjda med ljudnivån på era TW3200 och tycker att de knappt hörs kanske skulle kunna göra mig en tjänst. Om ni äger en Iphone 4 och har möjlighet att ladda ned en dB mätare och kontrollmäta era projektorer. Jag mäter ca en decimeter från utblåset med appen "VR mobile" och får då ett medelvärde på ca 55 dB. Får samma värde om jag mäter på vänster sida sett framifrån. Vet inte ens om man kan mäta så men vill ha ngt att jämföra med.

Har en pågående mail konversation med Epson support och har möjlighet att skicka in den. Men är inte så sugen att få ngn annans i retur då den nästan är helt ny. Vill få ngn sorts bekräftelse att det är jag som överregerar vilket jag har en tendens till när jag köpt nya prylar.

Fullt normal nivå när man mäter så nära. Har samma nivå och tycker den är tyst :)

Precis samma dilemma jag stod inför, hade också en "felfri" Epson 3200 men saknade det lilla extra i bilden så jag slog till på en Sony HW30 och har inte ångrat en sekund. Den är bättre på allt, framför allt svärtan som jag tyckte var 3200:ans svagaste punkt.
Skulle vilja säga att priset en HW30 betingar idag så skulle jag säga att det är ett fynd, ett extra plus för suverän 3D bild dessutom.

illa vore det annars på en projje som kostar mer än det dubbla..

Postad 21 juni 2013 - 09:34

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2 850 inlägg
  • 0
Har tagit bort ett par inlägg som inte har med tråden att göra. Håll er till topic.

Vill ni diskutera andra projektorer, så finns det andra trådar för det.
Eller starta en ny om ni vill ha feedback på det.
Också vettigt att jämföra projektorer i samma prisklass, en proj för 9k kontra en för 29k, blir en rätt ointressant diskussion.

Redigerat av Falcy, 21 juni 2013 - 09:36.

Postad 21 juni 2013 - 09:36

fjong
  • fjong
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Ang. ljudnivån så har jag testat 3st 3200 (lite pinsamt). Varav en hade märkbart mycket lägre ljud än de andra två.
Den sista projektorn hade perfekt bild, men jag lämnade ändå tillbaka den. Pga att jag upptäckte att lensshiften förstörde den fina bilden. Man behövde inte använda speciellt mycket lens shift heller. Det är ju kanske inte så farligt om det nu inte var för att man måste använda lens shift ifall man vill ha projektorn monterad i taket. Tycker det är ett märkligt bygge den har optimal bild i ett läge som man förstör när man riktar in den. Ifall man nu inte vill ha den i knäet eller på huvudet när man glor på film.

Postad 21 juni 2013 - 09:41

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2 850 inlägg
  • 0

men har nu märkt att övre bilden är synbart suddigare än nedre delen som är skarp. Är detta nåt man får räkna med, eller ska jag ringa Epson?

Det får man nog räkna med. De 3200or jag sett har alla mer eller mindre en oskarp punkt någonstans.

Den sista projektorn hade perfekt bild, men jag lämnade ändå tillbaka den. Pga att jag upptäckte att lensshiften förstörde den fina bilden.

Mest nyfiken, på vilket sätt förstörde lensshift bilden? Den fungerar ju inte alls som keystone.

Postad 21 juni 2013 - 11:46

fjong
  • fjong
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Blev lila skuggor, rätt stora.

Postad 22 juni 2013 - 11:17

kimberly
  • kimberly
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Passar detta fäste för TW3200?

http://www.grandview...514,489,&ID=489

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.