/Tomas
* Officiell tråd - TViX M-4100SH/M-5100SH *
TViX HD M-4100SH
(Mediaspelare)
|
1
|
(93)
|
Inga priser | |
TViX HD M-5100SH
(Mediaspelare)
|
1
|
(21)
|
Inga priser |
TViX M-4100 HD + DVB-T HD T430 Tuner (32 inlägg)
|
17 år sedan |
Dator eller mediaextender? (1 inlägg)
|
17 år sedan |
Funkar mediaextenders för inspelning? (20 inlägg)
|
17 år sedan |
HDMI out Tvix 4100SH (20 inlägg)
|
17 år sedan |
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg)
|
17 år sedan |
Bästa mediaspelaren? (10 inlägg)
|
17 år sedan |
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg)
|
18 år sedan |
Hjälp (15 inlägg)
|
18 år sedan |
Ljudproblem Tvix M-4100 (3 inlägg)
|
18 år sedan |
HTPC vs Tvix (24 inlägg)
|
18 år sedan |
DViCO TVIX HD M-5100SH - 'Kaffeburken' som håller måttet! (98 inlägg)
|
18 år sedan |
TViXen över internet (4 inlägg)
|
18 år sedan |
Twix 5100-NAS (8 inlägg)
|
18 år sedan |
Postad 31 October 2007 - 09:10
/Tomas
Postad 31 October 2007 - 10:23
Det här är officiella tråden för TViX 4100/5100, blir lite konstigt att diskutera andra produkter härhm.
har aldrig hört talas om den där popcorn maskinen förut..
låter nästan lite fishy om jag ska vara helt ärlig
vad har den som inte tvixen har? och tvärtom?
Som sagt, kolla in länken jag angav ovan och vill du läsa mer här så finns det dedikerade trådar för både Popcorn Hour A100 och TViX 6500.
Lycka till med ditt val
Postad 31 October 2007 - 10:54
Svar JA ,då det är i princip samma maskintvix_M-x100_1.2.27.zip är den till både för m4100sh och 5100sh ????
Postad 31 October 2007 - 10:55
Yes sire! Funkis för båda.tvix_M-x100_1.2.27.zip är den till både för m4100sh och 5100sh ????
Postad 31 October 2007 - 11:26
Hej Christoffer!vad jag förstått så kan den spela upp h264, men om man laddar hem en film på nätet som uppsprungligen kommer från en blu-ray och är ca 40gb och har filändelsen ts på filmfilerna, kan denna spela dessa filer med multikanalsljud eller spelar det enbart blu-ray rippar som är mindre och div andra filer med lägre kvalitet?
Det går utmärkt att spela upp de TS-filerna. TViX:en stöder upp till 5.1-ljud. Har du sedan en 24 Hz-TV så kan du även ställa in att TViX:en ska dunka ut just 24 Hz också eftersom Blu-ray-material är gjort just i 24 Hz (24 bilder per sekund). Så svaret är ja på din fråga.
hej!
har en sharp XL1E, men vad jag vet så klarar den inte 24Hz, blev svart när jag ställde om det på ps3an iaf!
men det kanske kommer någon firmware uppdatering för den, vad vet jag
har sett att vissa blu-ray läggs upp i VC-1 på nätet, vad jag förstått kan inte denna spelare köra dessa, är det värt att vänta på 6500? eller kommer de flesta filmer läggas upp med h264, vad tror ni?
/christoffer
Postad 31 October 2007 - 11:40
Har beställt en tvix nu efter ha läst igenom nästan hela tråden, verkar vara en bra uppgradering från min showcenter 200.
En fråga till er som redan äger en: hur kopierar man över över filer från datorn till tvixens hårddisk via LAN?
Jag kommer att sätta in en 320 G.
Alltså, kan man använda tvixen som en extern HDD över nätverk?
Har kollat i manualen och här i tråden men det står mest om hur man streamar och överför via USB.
/ Christian
Postad 31 October 2007 - 11:58
Hej Christoffer!vad jag förstått så kan den spela upp h264, men om man laddar hem en film på nätet som uppsprungligen kommer från en blu-ray och är ca 40gb och har filändelsen ts på filmfilerna, kan denna spela dessa filer med multikanalsljud eller spelar det enbart blu-ray rippar som är mindre och div andra filer med lägre kvalitet?
Det går utmärkt att spela upp de TS-filerna. TViX:en stöder upp till 5.1-ljud. Har du sedan en 24 Hz-TV så kan du även ställa in att TViX:en ska dunka ut just 24 Hz också eftersom Blu-ray-material är gjort just i 24 Hz (24 bilder per sekund). Så svaret är ja på din fråga.
hej!
har en sharp XL1E, men vad jag vet så klarar den inte 24Hz, blev svart när jag ställde om det på ps3an iaf!
men det kanske kommer någon firmware uppdatering för den, vad vet jag
har sett att vissa blu-ray läggs upp i VC-1 på nätet, vad jag förstått kan inte denna spelare köra dessa, är det värt att vänta på 6500? eller kommer de flesta filmer läggas upp med h264, vad tror ni?
/christoffer
OBS! Med FW 1.2.27:
Jag testade inatt med nya projektorn och konstaterade att när filmerna är i 24 bilder/sek. så slår projen om till "auto 24" och med det står det helt klart för mig att den matar ut 24 bilder/sek.
Jag har också dragit ner en film som heter "xxxxxxxxBluray.VC1.720pxxxxxxxxx" och den går att spela upp.
Behöver ett vettigt sätt att kolla filmens exakta innehåll, så någon får gärna tipsa mig om ett program.
De med .ts har funkat hittills, men jag vet inte om detta är en "container" precis som .mkv och kan skilja från gång till gång?
Vad det gäller inställning av NTSC vs. PAL så verkar det som att NTSC funkar bäst över lag precis som Sean säger.
Anledningen är väl p.g.a. att det mesta av materialet härstammar från NTSC (såvida det inte handlar om HDDVD/Blu-ray) och då måste bildfrekvensen matchas med källan, annars måste TV'n göra 3:2 pulldown vilket leder till dessa ryckningarna som man kan se vid panoreringar och förbipasserande bilar m.m.
Klarar TV'n/bildvisaren inte av NTSC så blir man klart tvungen att hålla sig till PAL.
Generellt sett så funkar det minst lika bra med HD-filmer trots att jag körde 1080p som utsignal och jag är ganska säker på att processorn klarar jobbet. De problem som finns som t.ex. enstaka ryck eller glittrande fyrkanter (blockings) verkar helt enkelt ligga i filerna som är omkodade för att komma ner i storlekar. Dessa fel är såna som dyker upp på samma ställe varje gång.
Jag har också stött på filmer som lämnar en lila "hinna" över bilden och det funkar inte att titta på.
Lika så finns det filmer som vägrar lämna ut digitalt ljud trots att det står "6ch 48kHz" i infot på Tvixen.
Även där hade jag behövt ett bra program för att kolla vad som skiljer dessa från andra filmer.
Jag tänkte göra ett test som ni andra gärna får vara med att utföra.
På http://orange.blender.org/download kan ni ladda ner en tecknad film i sin fullhet i olika format.
Dra ner de två större filerna och testa.
Jag har inte fått den största på 815 MB att funka... varför?
Redigerat av Unregistered2b81a10f, 31 October 2007 - 12:09.
Postad 31 October 2007 - 11:58
Hej.
Har beställt en tvix nu efter ha läst igenom nästan hela tråden, verkar vara en bra uppgradering från min showcenter 200.
En fråga till er som redan äger en: hur kopierar man över över filer från datorn till tvixens hårddisk via LAN?
Jag kommer att sätta in en 320 G.
Alltså, kan man använda tvixen som en extern HDD över nätverk?
Har kollat i manualen och här i tråden men det står mest om hur man streamar och överför via USB.
/ Christian
Du får använda FTP för att flytta filer från datorn till den interna hårddisken och NEJ du kan inte använda den som externa HDD via nätverket (om det nu inte finns nåt klurigt ftp-program som gör en virtuell enhet av en inloggad ftp-session)
Postad 31 October 2007 - 12:31
G-SPOT är det bästa och dessutom gratis för att kolla vad som finns i filmfilerna.
Hade glömt bort det och dessutom trodde jag inte att det fanns nya versioner fortfarande.
Enligt G-spot är filmen jag pratade om i förra inlägget VC1 tycker jag det ser ut som.("xxxxxxxxBluray.VC1.720pxxxxxxxxx")
Verkar ju funka på Tvixen alltså.

Elephantfilmen som inte ville funka:

Jag demuxade den till .mkv och då funkar ljudet, men inte bilden.
Något skumt bildformat som inte funkar med Tvix? MP 42? S-MPEG 4?
Ledsen om jag bombar tråden med dessa bilder, men det känns nödvändigt för att komma fram till en lösning.
Redigerat av Unregistered2b81a10f, 31 October 2007 - 12:33.
Postad 31 October 2007 - 12:45
Eller snarare kunde inte på min 4100 som jag lämnat tillbaks. (glapp i HDMI-kontakten)
Ska nog köpa mig en 5100 istället tror jag, om inte min beställa Popcorn ramlar in under dom närmsta dagarna.
Postad 31 October 2007 - 14:05
Elephant Dream är den enda filmen som jag inte kunnat spela upp på Tvixen än så länge.
Eller snarare kunde inte på min 4100 som jag lämnat tillbaks. (glapp i HDMI-kontakten)
Ska nog köpa mig en 5100 istället tror jag, om inte min beställa Popcorn ramlar in under dom närmsta dagarna.
På Tvix hemsida står följande om filmformat som den klarar:
Codec : MPEG 1 / 2 / 4, AVI, XVID, WMV9(MP@HL), H.264(BP@L3, [email protected] and [email protected]) , AVC(HD) , VC-1(MP@HL, AP@L3)
Alltså ska den inte klara [email protected] som jag förstår att Elephants dream är kodad med.
Och det står också att VC-1 ska fungera, vilket också stämmer.
Nu ska jag bara leta upp de filmerna som inte sett bra ut och de som digitalljudet inte ville funka på.
HDMI är som kontakt betraktad skräp om man jämför med DVI-kontakten.
Otroligt att de satsar på en så klen kontakt när man monterar 8-12 mm tjocka kablar på dem...
Postad 31 October 2007 - 14:22
Men ingen mediaspelare som jag haft, har varit i närheten av vad Tvixen klarar av att prestera.
Postad 31 October 2007 - 14:38
Codecs har ofta olika profiler och nivåer/levels beroende på vad de ska kunna/användas till. t ex main profile @ high level = mp@hl. MP42 är en codec och inte en profile/level. Varför den inte funkar med tvixen vet jag inte.Alltså ska den inte klara [email protected] som jag förstår att Elephants dream är kodad med.
Nu ska jag bara leta upp de filmerna som inte sett bra ut och de som digitalljudet inte ville funka på.
Otroligt att de satsar på en så klen kontakt när man monterar 8-12 mm tjocka kablar på dem...
Redigerat av Magne, 31 October 2007 - 14:38.
Postad 31 October 2007 - 14:47
Men det lustiga är faktiskt att Sena från iRiver själv rekomenderade att man skulle ladda ner Elephant Dream till Tvixen..
![]()
Men ingen mediaspelare som jag haft, har varit i närheten av vad Tvixen klarar av att prestera.
Har missat det, men han kanske menade Quicktime-filmen?
Postad 31 October 2007 - 14:51
Codecs har ofta olika profiler och nivåer/levels beroende på vad de ska kunna/användas till. t ex main profile @ high level = mp@hl. MP42 är en codec och inte en profile/level. Varför den inte funkar med tvixen vet jag inte.Alltså ska den inte klara [email protected] som jag förstår att Elephants dream är kodad med.
Ingen aning, men det står [email protected] i Tvix-specsarna och MPEG-4.2 i Popcorn hour's specsar t.ex.
Dessutom klarar majspopparen endast 720p under den codec'en och Elephant dream var ju 1080.
Postad 31 October 2007 - 15:21
Några klargöranden (utan pekfingrar - utan mer för upplysningens skull):Men det lustiga är faktiskt att Sena från iRiver själv rekomenderade att man skulle ladda ner Elephant Dream till Tvixen..
![]()
Har missat det, men han kanske menade Quicktime-filmen?
Jag tog bort rekommendationen för den "Elephants Dream" från vårt forum för mer än en månad sedan vill jag minnas och den filen man kan köra är såklart den som är i 1024 men inte den überupplösta - av någon anledning.
Sen heter jag Sean. Sena låter nästan som Zena The Warrior Princess eller (John) Cena från WWE och jag vill nog inte bli förknippad med någon av dem.
Så iriver då - alla som läser: de (iriver) vill stava iriver "iriver". "iRiver" var den gamla stavningen.
Postad 31 October 2007 - 15:49
Samt vad är skillnaden/fördelen mot "vanliga" filmer?
Postad 31 October 2007 - 16:29
Det brukar aldrig stå i filnamnet (vad jag vet). Är det en ren Blu-raykopia på typ någonstans runt många Gb (16? 20? 30?) så är den troligen i just 24 Hz. Är det någon fil som väger in på 4,5 Gb eller så så lär det vara en "normal" rip. Någon annan som har tips?Ang 24 bilder/sec: Brukar det stå i filmens titel om det är 24 f/s eller måste man kolla med G-Spot för att se det eller är alla kopior av blueray filmer i 24 f/s?
24 Hz är "biostandarden" det vill säga som film visas på bio (24 bilder i sekunden). Mer om det här (jättebra artikel):
http://www.prylporta...freshcache=auth
EDIT: Jag tror inte ni ska lägga för mycket energi på frågan om just 24 Hz just nu för det finns väääääääääääldigt lite material för det att få tag på ännu. Så, läs gärna om det men fortsätt titta på film och så där precis som du brukar göra.
Redigerat av sean.wiklund, 31 October 2007 - 16:31.
Postad 31 October 2007 - 16:38
Men skriver man snabbt innan nagellacket torkat så kan det bli fel ibland
Ps.
TVIX RULES!!!
Postad 31 October 2007 - 20:27
Har min 5100 kopplat till Onkyo 605 via Hdmi in.
Tvixen visar ljudet som PCM och endast en sssssssss kommer ur högtalarna.
En annan fråga vet någon ifall den nya off. fw kommer att fixa så att man kan läsa inbäddade subs i .mkv?
Postad 31 October 2007 - 20:44
PCM? Har du ställt in TViX:en att köra digitalt ljud i Setup?Hur spelar man .DTS ljudfiler?
En annan fråga vet någon ifall den nya off. fw kommer att fixa så att man kan läsa inbäddade subs i .mkv?
Subtitles i MKV-filer vet jag inte något om än. Förhoppningsvis dyker det upp en ny firmware redan nästa vecka.
Postad 31 October 2007 - 21:09
PCM? Har du ställt in TViX:en att köra digitalt ljud i Setup?Hur spelar man .DTS ljudfiler?
Subtitles i MKV-filer vet jag inte något om än. Förhoppningsvis dyker det upp en ny firmware redan nästa vecka.
Ja, jag har ställt in den att köra digitalt i Setup.
Postad 31 October 2007 - 21:30
Jag kör ochså in ljudet via hdmi till min Onkyo och jag får iallefall DD5.1 , DTS har jag inte provat men det skall inte stå PCM i tvixen om du ställt den på digital , jag har ställt alla ljud format på digital(dolby digital , dts , wma , mfl) i tvixen samt ljud ut via hdmi , vad kör du för fw?PCM? Har du ställt in TViX:en att köra digitalt ljud i Setup?Hur spelar man .DTS ljudfiler?
Redigerat av Unregisteredc220c3eb, 31 October 2007 - 21:31.
Postad 31 October 2007 - 22:22
Jag kör ochså in ljudet via hdmi till min Onkyo och jag får iallefall DD5.1 , DTS har jag inte provat men det skall inte stå PCM i tvixen om du ställt den på digital , jag har ställt alla ljud format på digital(dolby digital , dts , wma , mfl) i tvixen samt ljud ut via hdmi , vad kör du för fw?
tvix_M-x100_1.2.3.fwp
Postad 31 October 2007 - 23:10
Prova med 1.2.27 som länkats till tidigare i tråden , den kör jag med.Jag kör ochså in ljudet via hdmi till min Onkyo och jag får iallefall DD5.1 , DTS har jag inte provat men det skall inte stå PCM i tvixen om du ställt den på digital , jag har ställt alla ljud format på digital(dolby digital , dts , wma , mfl) i tvixen samt ljud ut via hdmi , vad kör du för fw?
tvix_M-x100_1.2.3.fwp
Postad 01 November 2007 - 01:35
De överlägset största skillnaderna mot "vanliga" filmer är upplösningen och den höga bitrate:n. Filmer spelas in med 24 fps (progressivt, dvs 24 hela bilder per sekund) så om man vill försöka återskapa originalet är det korrekta alltså en källa mastrad i 24 fps, vilket både BluRay och HD-DVD erbjuder.Ang 24 bilder/sec: Brukar det stå i filmens titel om det är 24 f/s eller måste man kolla med G-Spot för att se det eller är alla kopior av blueray filmer i 24 f/s?
Tro dock inte att 24Hz (eller fps) ger en revolutionerande förhöjning av upplevelsen, det är IMHO snarare en subtil skillnad, men visst är det skillnad om allt i kedjan från källa, uppspelare och display klarar av att visa filmen såsom den var tänkt att visas.
Efter att ha sett ett par exempel av 1080p@24Hz (fps) så är jag rätt säker på att TViXen inte sköter detta fullt korrekt. Det blir lite ryckigt här och där och det beror inte på att processorn inte orkar med. Jag har kollat upp det och det finns fler som anmärkt på detta och det är meddelat till DViCo så förhoppningsvis är det löst när nästa officiella FW släpps.
Postad 01 November 2007 - 01:42
Det brukar aldrig stå i filnamnet (vad jag vet). Är det en ren Blu-raykopia på typ någonstans runt många Gb (16? 20? 30?) så är den troligen i just 24 Hz. Är det någon fil som väger in på 4,5 Gb eller så så lär det vara en "normal" rip. Någon annan som har tips?Ang 24 bilder/sec: Brukar det stå i filmens titel om det är 24 f/s eller måste man kolla med G-Spot för att se det eller är alla kopior av blueray filmer i 24 f/s?
24 Hz är "biostandarden" det vill säga som film visas på bio (24 bilder i sekunden). Mer om det här (jättebra artikel):
http://www.prylporta...freshcache=auth
EDIT: Jag tror inte ni ska lägga för mycket energi på frågan om just 24 Hz just nu för det finns väääääääääääldigt lite material för det att få tag på ännu. Så, läs gärna om det men fortsätt titta på film och så där precis som du brukar göra.
Jag sticker ut hakan och säger så här istället.
I stort sett alla filer som är rippade från HDDVD eller Bly-ray verkar vara 23,9 (24) bilder per sek. och därför finns det en hel del material ute trots allt. Däremot är det färre som kan använda sig av den standarden och får istället nöja sig med att den blir omgjord till önskad upplösning och 50/60 Hz istället. Detta gäller oavsett filstorlek.
Fördelen är ingen om inte din bildvisare klarar att visa filmen i t.ex. 48, 72 eller 96 Hz (delbart med 24).
24 Hz är ingen större hit ens på bioduken då man visar alla bilder 2 ggr. så det blir 48 Hz istället, annars hade det blivit alldeles för mycket flimmer.
Postad 01 November 2007 - 01:48
De överlägset största skillnaderna mot "vanliga" filmer är upplösningen och den höga bitrate:n. Filmer spelas in med 24 fps (progressivt, dvs 24 hela bilder per sekund) så om man vill försöka återskapa originalet är det korrekta alltså en källa mastrad i 24 fps, vilket både BluRay och HD-DVD erbjuder.
Tro dock inte att 24Hz (eller fps) ger en revolutionerande förhöjning av upplevelsen, det är IMHO snarare en subtil skillnad, men visst är det skillnad om allt i kedjan från källa, uppspelare och display klarar av att visa filmen såsom den var tänkt att visas.
Efter att ha sett ett par exempel av 1080p@24Hz (fps) så är jag rätt säker på att TViXen inte sköter detta fullt korrekt. Det blir lite ryckigt här och där och det beror inte på att processorn inte orkar med. Jag har kollat upp det och det finns fler som anmärkt på detta och det är meddelat till DViCo så förhoppningsvis är det löst när nästa officiella FW släpps.
Vi skrev om vart annat så det blev dubbla svar på vissa saker...
Det du skriver är nog rätt om att 24 bilder/sek inte är bättre på något sätt, men det är det enda sättet att få filmen så orörd som möjligt från orginalet så att säga.
Ryckningarna tror (och hoppas) jag att inte processorn står för. Tycker inte att det gäller samtliga filmer och misstänker därför annat i kedjan. Har du också något form av kontakt med Dvico?
Postad 01 November 2007 - 03:39
Tror filerna heter m2t?
Postad 01 November 2007 - 08:45
Hej!Någon som vet ifall denna maskin klarar av att spela upp material filmat med en canon hv20?
Tror filerna heter m2t?
Om du vet någon som har en sådan fil eller om du har möjlighet att lägga upp en snutt av en sådan fil från en sådan kamera så kan vi testa.
Postad 01 November 2007 - 11:07
Volymen på Tvixen måste stå på 25 för att ljudströmmen skall gå opåverkad genon Tvixen, vilket behövs för DTS.Hur spelar man .DTS ljudfiler?
/J
Postad 01 November 2007 - 11:15
Ska man höja över nivå 25, eller varför blir det så där otäckt rött annars?
Postad 01 November 2007 - 11:29
http://www.mpcclub.c...;t=13996#101679
Ska bli trevligt att testa ikväll =)
Postad 01 November 2007 - 11:36
Jag tycker du ska undvika att mixtra för mycket med volymen på fjärrkontrollen till TViX:en och istället justera ljudet på din stereo. Det volymenknapparna gör på fjärren till TViX:en är i princip att förstärka eller strypa ljudet själv och om du maxar ljudet så kommer det till slut att "dista". Ingen höjdare så låt ljudet ALLTID i den mån det går att vara på just 25.Ska man höja över nivå 25, eller varför blir det så där otäckt rött annars?
Postad 01 November 2007 - 12:23
Det är trevligt att lära sig saker. Det bästa som finns nästan, så för er som inte vet vad RC1 betyder, så är det "Release Candidate". Det betyder att det inte är den "färdiga versionen" av en mjukvara eller vad det handlar om utan en som är på väg att bli helt klar. Mer kunskap finns snabbt (och bra bild) här:New Firmware: DVICo M-x100 1.3.05 RC1 is out!
Ska bli trevligt att testa ikväll =)
http://en.wikipedia....ease_life_cycle
Har redan testat en hel del och bildhanteringen blir klart snabbare. Album art fungerar om man har bildfilen liggande som en ren JPG-bild i mappen man har musiken i, att spola framåt OCH bakåt i MKV-filer i upp till 1080p går utmärkt, även över vårt nätverk som vi har testat här (inte WLAN). Have fun!
Postad 01 November 2007 - 13:02
Eftersom jag nämnde filer som inte har fungerat ordentligt hos mig så har jag två exempel:
1. Filer med ljud som kallas "WMAPRO, 6ch, 48 kHz" fungerar ej digitalt. Blir tyst om man inte ändrar till PCM i settings.
2. Filer som är av typen WMV3 lämnar en lila slöja i bilden hela tiden. Fanns bl.a. i en Matrix Revolution preview som jag har haft länge. Kanske man inte får tag på något som är av den typen längre?
Ljudet känns som det som kanske borde funka, men jag har ju inte testat med nya RC1 än.
Postad 01 November 2007 - 13:08
Du vet väl vilka inställningar du har när du kopierar dina bluray-filmer?Ang 24 bilder/sec: Brukar det stå i filmens titel om det är 24 f/s eller måste man kolla med G-Spot för att se det eller är alla kopior av blueray filmer i 24 f/s?
Postad 01 November 2007 - 13:31
Postad 01 November 2007 - 13:31
Mycket trevlig läsning, blir att testa ikvällNew Firmware: DVICo M-x100 1.3.05 RC1 is out!
Någon som hunnit testa den?
Postad 01 November 2007 - 13:36
1. Det är WMA Pro spökar. Det är ett lossy format som även MP3-spelare och andra prylar har lite meck med att spela, men har du en reciever som klarar av WMA Pro så ska det fungera. Läs mer här:Jag ser också fram emot nattens testande!
![]()
Eftersom jag nämnde filer som inte har fungerat ordentligt hos mig så har jag två exempel:
1. Filer med ljud som kallas "WMAPRO, 6ch, 48 kHz" fungerar ej digitalt. Blir tyst om man inte ändrar till PCM i settings.
2. Filer som är av typen WMV3 lämnar en lila slöja i bilden hela tiden. Fanns bl.a. i en Matrix Revolution preview som jag har haft länge. Kanske man inte får tag på något som är av den typen längre?
Ljudet känns som det som kanske borde funka, men jag har ju inte testat med nya RC1 än.
http://en.wikipedia....io_Professional
2. Vet jag inte men vi har hört av det tidigare. Vet inte vad som är knas. Läs mer här:
http://en.wikipedia.org/wiki/WMV3
Redigerat av sean.wiklund, 01 November 2007 - 13:39.
Postad 01 November 2007 - 13:37
PM:a mig gärna några exempel (eller postar här) så jag har fler exempel att köra i min demo-TViX när jag är ute och röjer runt om i landet.Finns faktiskt 24hz filmer som man kan ladda hem på nätet lagligt för jag antar att du trodde han hade laddat ner en olaglig film eller iaf antydde det.
Postad 01 November 2007 - 13:38
Läste du inte mina tre rader precis ovan, eller, jag är ju representant, så mina ord räknas inte?Någon som hunnit testa den?
Postad 01 November 2007 - 13:42
New Firmware: DVICo M-x100 1.3.05 RC1 is out!
Hej alla, nu är man tillbaka från Kenya
Eftersom inte alla här läser på MPCClub.com klistrar jag in changeloggen för nya firmwaren, den är nog alla intresserade av:
Changes from 1.2.23
─────────────────────────────────────────────
*** FilePlayer related ***
MKV related
1. Fix video artifacts with some 720P and most 1080P source.
2. Fix audio dropping issue.
3. Improved rewind.
4. Some AC3 will not sound. This is due to the AC3 data is compressed.
- MKV Known Issues -
- Embedded subtitle is not supported.(work on progress)
Others
1. Improved Jpeg playing stability.
2. Fixed DVD jukebox bugs.
A. Fixed DTS audio changing issue.
B. Fixed some ISO files issue.
3. Fixed H.264 AVI out of synch after FF, RW or Go to.
4. Improved FF and Goto for M2TS, TS, TP and mpeg files.
5. Improved HDMI audio output compatibility.
6. Changed the default value of Contrast and Brightness
A. For the 24Hz, it will adjust the brightness and contrast automatically.
7. Changed : When you press TV out key on the remote it will changed to NTSC->480P->PAL->576P.
8. New : Now shows album art when playing audio files.
A. It will show jpeg files in the same folder.
B. It will slideshow all images in the current folder and the slideshow time in setup will be used for the delay.
C. Only image files under 720 * 720 will be shown.
9. Added a new screen saver mode called “Except Audio”
A. It will not start the screen saver when audio is playing.
10. Now shows FTP id and password in setup and info page when you press info key on the file browsing mode.
11. Improved subtitle handling.
12. Fixed the bug DTS audio setting is not saved.
13. Fixed some minor bugs and messages.
- Other known issues -
1. HDMI compatibility problem with some Display.
Please send us .TED file which is created on the internal HDD for our analysis.
2. REW in TP files is not supported
3. When playing HD quality files consecutively, sometimes TViX hangs.
4. FF, RW, Goto many not work with audio files
*** DTV Tuner related ***
1. Fixed the crashing after changing to some channels.
2. Fixed EPG data is not showing specially there are many channels.
3. Added auto DST settings.
A. We recommend to enable this settings in the area of using DST.
4. Fixed incorrect Time zone is selected when a specific location is selected
5. Fixed DTV does not work when CP1251 is selected in the location setting.
6. Fixed the LED on the external tuner is not controlled.
7. Fixed Audio pitch is changed when volume is changed.
8. Fixed the EPG table cannot be removed when the recording is started while EPG table is been showing.
9. Fixed zoom related bug.
Redigerat av distortion2, 01 November 2007 - 13:44.
Postad 01 November 2007 - 14:03
1. Det är WMA Pro spökar. Det är ett lossy format som även MP3-spelare och andra prylar har lite meck med att spela, men har du en reciever som klarar av WMA Pro så ska det fungera. Läs mer här:Jag ser också fram emot nattens testande!
![]()
http://en.wikipedia....io_Professional
2. Vet jag inte men vi har hört av det tidigare. Vet inte vad som är knas. Läs mer här:
http://en.wikipedia.org/wiki/WMV3
Wiki är min flickvän så jag har redan frågat henne.
Däremot borde kanske firmwareprogrammerarna prata oftare med henne... när jag är med förstås.
Är det någon som kan se ifall ni får digitalt ljud från WMAPRO via era förstärkare?
Min är nog för gammal...
PM'a om ni inte har någon fil att testa, så ska jag se om det går att skaka fram en testsnutt.
Postad 01 November 2007 - 15:15
Detta handlar alltså om små externa HDDer, med nätverksanslutning? (trådlös even)
Som har möjlighet att spela upp fil, visa foto och spela ljud?
Har jag helt fel eller har jag förstått rätt, och i så fall varför har man inte stött på de här rackarna tidigare?
Postad 01 November 2007 - 15:43
Hej Lurvas!Med risk för att låta riktigt dum.. Men den smällen är jag redo att ta..
Detta handlar alltså om små externa HDDer, med nätverksanslutning? (trådlös even)
Som har möjlighet att spela upp fil, visa foto och spela ljud?
Har jag helt fel eller har jag förstått rätt, och i så fall varför har man inte stött på de här rackarna tidigare?
Man är aldrig dum om man ställer frågor.
Det är ingen extern hårddisk. TViX:en är en mediespelare i vilken du kan skjuta in en SATA-hårddisk i om du så önskar, eller köra film, bilder eller musikmaterial från andra källor som en extern hårddisk, genom nätverket eller om du till exempel kopplar en MP3-spelare, en kamera, ett USB-minne osv till den. Som du även nämnde så går det att få den att rocka trådlöst mot en dator om du köper en WLAN-adapter och pluggar in i ena USB-kontakten på baksidan av TViX:en.
TViX:en spelar upp det du säger, men det den gör bäst och det den har blivit tillverkad för är för uppspelning av filmmaterial. Sedan skulle jag säga att foton och musik är en god bonus.
De här små rackarna har aldrig riktigt varit intressanta förrän nu eftersom människor idag börjar fundera på vad de kan använda sina platta TV-apparater till då de ju kan se just högupplöst material. Sedan finns det massor med användningsområden för TViX:en, till exempel barnfamiljer som kan samla alla DVD-filmer i en pryl och slippa ha sönderrepade skivor överallt (och så vidare).
De butiker som jag har prata med runt om i Sverige, har känt igen TViX för att vissa leverantörer eller tillverkare har bundlat med en TViX till en TV (till exempel) för att visa TV:ns prestanda. Så från att ha varit en ren demopryl egentligen (i rent användade här i Sverige under två-tre år), så har den utvecklats och - NU - har människor upptäckt att det finns hur många olika sätt som helst att använda den på och att den är just ledande när det gäller filmuppspelning.
Det var mina tankar.
Postad 01 November 2007 - 15:51
Får ju säg att det här känns riktigt intressant och kanske precis vad jag önskat i mina framtida surround planer i vardagsrummet.. Vill ju inte ha en stor dator där som surrar och har sig, så det här känns väldigt intressant. Speciellt med allt positivt man nu hunnit läsa om dom..
En sista fundering.. Man kan alltså köpa en utan HDD i och själv montera i en?
Ska nämligen sälja min comp och kommer plocka ut min 500gbare med allt kul.
Hade ju varit kanon om man kunnat montera i den.. Ha allt på plats direkt..
Hur fungerar programvaran annars?? Lägger man över filmerna på Tvixen eller man kan streama allt om det känns bättre??
Kan man kanske ladda ner direkt på Tvixen från kompen via det trådlösa nätverket så att man har allt liggandes på Tvixen, så man slipper streama och hålla koll på om datorn står igång??
Är iaf så jag tolkar allt, men vill vara säker..
Postad 01 November 2007 - 16:49
Hmmm , jag har för mig att det skrivits ett antal ggr att 5100 ej har fläkt pga sitt aluminium chassie som istället skulle leda bort värmen men maskinen i recentionen har ju fläkt! Eller har jag bara inbillat mig att den skulle vara fläktlös?Oj, det här var trevligt att läsa.
![]()
https://www.minhembi...m/artiklar/1348
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
TViX M-4100 HD + DVB-T HD T430 Tuner
10 bilder
36 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler