4 nya Sharp 1080 LCD tv'n - XD1E serien
4053 svar till detta ämne
Postad 03 januari 2007 - 20:59
Evilnils
-
Evilnils
-
Amatör
-
-
89 inlägg
hej skulle behöva lite hjälp. jag har kopplat in 360 i min sharp 42" och kopplat in komponent kablarna i vga adaptern. jag får bild men inget ljud. Någon som kan hjälpa mig?
tak på förhand
ps är lite nybörjare på det här med tv =)
<{POST_SNAPBACK}>
Kablarna du använt är endast till för bild. För att höra ljudet måste du koppla ut ljudet via 360´s ljudutgång till någon ljudanläggning.
Postad 03 januari 2007 - 21:34
lillp3r
-
lillp3r
-
Rookie
-
6 inlägg
hur är det lättast att fixa så att jag får både ljud hd bild från 360 till lc-42xd1e teven?
Postad 03 januari 2007 - 21:36
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1 668 inlägg
hej skulle behöva lite hjälp. jag har kopplat in 360 i min sharp 42" och kopplat in komponent kablarna i vga adaptern. jag får bild men inget ljud. Någon som kan hjälpa mig?
tak på förhand
ps är lite nybörjare på det här med tv =)
<{POST_SNAPBACK}>
Kablarna du använt är endast till för bild. För att höra ljudet måste du koppla ut ljudet via 360´s ljudutgång till någon ljudanläggning.
<{POST_SNAPBACK}>
Eller via RCA till tv:n.  Bäst ljud får du dock, som Evilnils säger, om du använder optisk kabel mellan xbox och reciever.
Postad 03 januari 2007 - 23:01
Unregistereda2499477
-
Unregistereda2499477
-
Beroende
-
-
1 053 inlägg
Jag är normalt ingen fan av LCD TV's, men måste nu ändra min inställning helt efter att ha sett Sharps senaste 46".
Min skapare sicken bild!
Fullkomligt überbrutal bild. Med otrolig svärta och skärpa. Korrekt färger och den knockade ALLT som fanns i butiken (satt rätt många TV's uppe från bland annat Pioneer, Samsung, Hitachi och nån mer). Nu kanske inte alla TV's var tweakade optimalt, men samtliga körde Canal+ HD.
Hade jag inte nyss köpt min Pioneer 427 plasma så hade jag utan vidare betalt de ~35k kronor de skulle ha för denna TV.
Postad 03 januari 2007 - 23:27
Brainiac
-
Brainiac
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Förstod MGAMMA som Pacman, som en parametrisk EQ där du kan flytta justeringspunkterna MGAMMA1-6 under MGAMMA INFO.
Var på Elgiganten idag för att hämta stödet till teven, de har fortfarande inte hittat det, tydlingen är deras lager Bermudatriangeln light, de skulle ringa Sharp och försöka beställa ett nytt. Fick alternativet att lämna tillbaka teven, vilket jag är sugen på bara för att straffa dem. Men jag gillar ju den så mkt att jag vill ha kvar den!
Postad 04 januari 2007 - 01:15
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1 668 inlägg
Jag är normalt ingen fan av LCD TV's, men måste nu ändra min inställning helt efter att ha sett Sharps senaste 46".
Min skapare sicken bild!
Fullkomligt überbrutal bild. Med otrolig svärta och skärpa. Korrekt färger och den knockade ALLT som fanns i butiken (satt rätt många TV's uppe från bland annat Pioneer, Samsung, Hitachi och nån mer). Nu kanske inte alla TV's var tweakade optimalt, men samtliga körde Canal+ HD.
Hade jag inte nyss köpt min Pioneer 427 plasma så hade jag utan vidare betalt de ~35k kronor de skulle ha för denna TV.
<{POST_SNAPBACK}>
Får man fråga var du såg den?  Är mycket intresserad av jämförande med Pioneers plasmor.
Postad 04 januari 2007 - 02:05
Unregistereda2499477
-
Unregistereda2499477
-
Beroende
-
-
1 053 inlägg
Får man fråga var du såg den? Är mycket intresserad av jämförande med Pioneers plasmor.
<{POST_SNAPBACK}>
Ljud och Bildcenter i Stenungsund.
Postad 04 januari 2007 - 02:15
henryd
-
henryd
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Har en Sharp 42 xd1 idag kan inte säga annat än att jag är fullkomligt nöjd med tvn. Kör 1920*1080 från datorn i 60hz. Har en ur 612 batchen, som nämndes tidigare i tråden. Inga problem med buzzning eller betrakningsvinkeln. Dessutom får man ju 2 tum på köpet om man jämför med samsungf71 eller sony w2000 Comhem sändningarna ser ju riktigt bra ut på burken med tanke på att det inte är hd sändningar. Bild i bild var jag lite sugen på men när jag jämfört med samsungen så har alltid sharpen vunnit bildmässigt. Har sett dem uppställda både på hifi klubben, pause och reference audio. Rekomenderar xd1 varmt.
Postad 04 januari 2007 - 07:58
matwe
-
matwe
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Får man fråga var du såg den? Är mycket intresserad av jämförande med Pioneers plasmor.
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Då ska jag åka dit idag och jag hoppas innerligt att den visar en bättre bild än det jag hitills har sett för jag vill verkligen ha en ny TV nu...
Postad 04 januari 2007 - 09:05
Unregisteredaa85384d
-
Unregisteredaa85384d
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Eftersom en stor del av mitt TV-tittande handlar om sportsändningar så frågade jag om det fanns nån möjlighet att få se nån hockey eller fotboll på 46:an och det ordnade butiken. De kopplade in Canal Digitals HD sändning som visade nåt sammandrag från en elitseriematch...i HD!
Det första jag tänkte var...vad i h-v?!...bilden var under all kritik, hackig, suddig och dåliga färger. Jag frågade försäljaren om det ska se ut så här och då började han pilla lite och upptäckte att han valt 720p, när han switchade över till 1080i blev det mycket bättre...men absolut inget "halleluja moment". Snäppet bättre en vanlig digital SD-sändning på min CRT.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tror jag såg samma Canal HD-sändning som du på Expert i Kista. Det var ishockey på i stort sett samtliga tv-apparater där. På samtliga var bilden kass; röd is, suddig bild osv. De har inte Sharp men jag kan tänka mig att det skulle se likadant ut på den. Det måste varit utsändningen som var riktigt dålig...hoppas jag.
Postad 04 januari 2007 - 09:36
Unregistered91705c63
-
Unregistered91705c63
-
Användare
-
-
197 inlägg
Jag på Media Marktd i Heroncity / Kungenskurva (Sthlm) igår, och såg på LCD TV.
Dom har en hel uppsjö med LCD TV-Apparater där dom visade Canal + HD , ngn ishockey match.
På SAMTLIGA LCD TV apparater som hade igång den här matchen så syntes det väldigt klart eftersläppningar och "hack" ryck i bilden. Helt enkelt som att LCD-TV apparaterna inte fixade att uppdatera / hantera bilden. Man kan beskriva det som att spelarna "hackade fram",
Stod en simplare Plasma bredvid (i mitt tycke) en Panasonic 42Pv60 (om jag minns rätt) som klarade av det hela ypperligt (samma kanal). Utan någon ryckighet.
Finns det någon här på forumet som kan berätta om sin ERFARENHETER av HDTV sändningar!!
Inte av spel / HTPC / Blueray eller allt, utan just HDTV sändningar på den här TV:n?
Det är det enda som står ivägen (för mig) innan jag lägger en beställning.
TV:n måste klara HDTV.
ps.
Har redan beställt en HDTV box från Comhem.
Postad 04 januari 2007 - 10:07
matwe
-
matwe
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Jag på Media Marktd i Heroncity / Kungenskurva (Sthlm) igår, och såg på LCD TV. Dom har en hel uppsjö med LCD TV-Apparater där dom visade Canal + HD , ngn ishockey match.
På SAMTLIGA LCD TV apparater som hade igång den här matchen så syntes det väldigt klart eftersläppningar och "hack" ryck i bilden. Helt enkelt som att LCD-TV apparaterna inte fixade att uppdatera / hantera bilden. Man kan beskriva det som att spelarna "hackade fram", Stod en simplare Plasma bredvid (i mitt tycke) en Panasonic 42Pv60 (om jag minns rätt) som klarade av det hela ypperligt (samma kanal). Utan någon ryckighet.
Finns det någon här på forumet som kan berätta om sin ERFARENHETER av HDTV sändningar!! Inte av spel / HTPC / Blueray eller allt, utan just HDTV sändningar på den här TV:n?
Det är det enda som står ivägen (för mig) innan jag lägger en beställning. TV:n måste klara HDTV.
ps. Har redan beställt en HDTV box från Comhem.
<{POST_SNAPBACK}>
Drape, Jag upplevde samma sak när jag tittade på Sharp 46XD1E härom dan. Dock så blev bilden klart bättre när försäljaren ändrade ftån 720p till 1080i för in-signalen på TV'n, men det var fortfarande inte som jag hade förväntat mig av en HD-sändning. Dock så måste man väl ta i beaktning att HD-sändningen tas emot av en (1!) box i butik och sedan splittas ut till flera apparater, detta bör väl påverka "slut-kvalitén" av bilden. Jag tycker att man borde kunna få en demonstration av bilden då HD-boxen är kopplad direkt till TV'n och inte splittad. Dessutom, som jag skrivit tidigare, så tror jag att många av apparaterna man ser i butik har "out-of-the-box" inställningar och kan visa bättre bild efter lite kompetent pillande. SYnd bara att varken jag eller 75% av försäljarna verkar besitta den kompetensen...
Postad 04 januari 2007 - 10:33
Toutim
-
Toutim
-
Rookie
-
5 inlägg
Är det någon mer än jag som har problem med att bilden från datorn försvinner när man byter till TV-läge och sen tillbaka till EXT5-ingången igen?
Enda sättet att få tillbaka den är att dra ur HDMI-kabeln ur TVn så att bilden hoppar tillbaka till datorskärmen och sedan stoppa tillbaka den igen. Då upptäcks skärmen igen och man kan välja att få ut bilden på TVn.
Tyvärr fungerar inte profilerna i Catalyst heller längre sen jag uppdaterade drivrutinerna så jag måste göra om alla inställningar manuellt varje gång jag vill byta mellan skärmarna.
Någon som vet nåt om det här?
Postad 04 januari 2007 - 10:42
kaptenkidd71
-
kaptenkidd71
-
Användare
-
-
191 inlägg
Jag skrev ju tidigare om min dåliga bild när jag kikar på Junior VM i Ishockey och visst är det så att 24:an inte har någon bra kvalite på sina sändingar men bilden på min Sharp 42" är under all kritik! Som jag skrev tidigare får spelarna små taggar ibland när de gör hastiga rörelser och att isen blir en stor smet på LCD precis som gräset smetas ut i fotboll visste jag väl men ändå. Min kompis som har en Samsung som är flera tusen billigare och även han har BBB-Digital-tv har enligt honom helt Ok bild på 24:an och även Viasat. Orsaker till varför jag funderar på att lämna tillbaka tv:n- Har pratat med Sharp o de har ännu inte någon lösning på Buzzing-problemet. Stör mig inte särskilt mycket på det nu men det beror ju på att jag anpassar bakgrundsbelysningen så den inte tjuter - Bilden när jag ser på Sport via Viasat, TV4 och 24:an är för dålig helt enkelt. Önskar jag hade Canal + HD och kunde testa men har ju inte det. Trist att välja att se matchen på min 26 tummare i sovrummet igår när Småkronorna spelade semi  - För de pengar man lagt ut vill jag inte ha buzzingfel på tv:n och uppleva att jag har sämre bild än de som köper LCD för 8000 kr mindre och sen saknar jag även finesser som Bild i bild mm för det priset. Det bästa med tv:n är ju att den funkar kanon ihop med datorn via DVI-->HDMI och säkerligen ger den kanonbild via dvd, canal plus hd med mera men har inte sånt just nu. Vet faktiskt inte alls hur jag ska göra och om jag får byta in den men enligt Sharp och dem på forumen så är det ju ett fabriksfel (buzzing) så man borde väl ha rätt att lämna tillbaka eller få en ny nu när Sharp inte kan åtgärda Buzzingfelet?
Postad 04 januari 2007 - 10:44
Unregistered8b3631e1
-
Unregistered8b3631e1
-
Användare
-
-
243 inlägg
BTW, någon som har en klyftig idé om hur jag ska göra för att kunna koppla in både Comhem (från jacket) och DVB-T (från extern antenn) i samma antenningång? En T-korsning kan väl inte funka?
<{POST_SNAPBACK}>
Hmm... jag har också kabel-tv (canal digital) och vill testa de fria kanalerna via den inbyggda DVB-T så jag undrar samma sak, kan man ha båda källorna inkopplade samtidigt? Sen är det ju så också att man kan (om man vill) mata spänning till en antenn via tv'ns antennutgång (aktiveras i meny) för att slippa en egen trafo till antennen... Tycker det mesta talar för att man inte kan ha både kabel-tv och antenn -sladd samtidigt inkopplat via till exempel en t-korsning? Har du testat Brainiac?
Redigerat av Unregistered8b3631e1, 04 januari 2007 - 11:22.
Postad 04 januari 2007 - 12:30
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1 668 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Då ska jag åka dit idag och jag hoppas innerligt att den visar en bättre bild än det jag hitills har sett för jag vill verkligen ha en ny TV nu...
<{POST_SNAPBACK}>
Hoppas att du fortsätter dela med dig av dina intryck!
Postad 04 januari 2007 - 12:55
Fletcher
-
Fletcher
-
Användare
-
-
241 inlägg
BTW, någon som har en klyftig idé om hur jag ska göra för att kunna koppla in både Comhem (från jacket) och DVB-T (från extern antenn) i samma antenningång? En T-korsning kan väl inte funka?
<{POST_SNAPBACK}>
Hmm... jag har också kabel-tv (canal digital) och vill testa de fria kanalerna via den inbyggda DVB-T så jag undrar samma sak, kan man ha båda källorna inkopplade samtidigt? Sen är det ju så också att man kan (om man vill) mata spänning till en antenn via tv'ns antennutgång (aktiveras i meny) för att slippa en egen trafo till antennen...
Tycker det mesta talar för att man inte kan ha både kabel-tv och antenn -sladd samtidigt inkopplat via till exempel en t-korsning?
Har du testat Brainiac?

<{POST_SNAPBACK}>
Koppla in ett filer som filtrerar kabel-tv signalen så skall det gå bra. Kjell&Co har sådana filter.
Postad 04 januari 2007 - 14:01
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
Jag skrev ju tidigare om min dåliga bild när jag kikar på Junior VM i Ishockey och visst är det så att 24:an inte har någon bra kvalite på sina sändingar men bilden på min Sharp 42" är under all kritik! Som jag skrev tidigare får spelarna små taggar ibland när de gör hastiga rörelser och att isen blir en stor smet på LCD precis som gräset smetas ut i fotboll visste jag väl men ändå. <{POST_SNAPBACK}>
Om taggningen är i form som en kam så är det deinterlacing problem du har. En LCD-skärm visar helbilder till skillnad från en gammal tjock-TV som ritar upp halvbilder som "går i varandra". Deinterlacingen är den process som omvandlar två halvbilder till en helbild, en process som också kallas progressive scan. Detta kan göras externt från TV'n, exempelvis i en DVD som då levererar helbilder via komponentvideo, eller DVI/HDMI. Men i ditt fall får du nog interlacad vide från antennkabel eller box och då är det TV'n själv som ska deinterlaca. Kan var nåt fel på din TV där även om det låter otroligt...? Hmm, just ja, Sharpen har väl inbyggd digitalbox? Det kanske är nåt lurt med den? Eller att du ställt den i nåt fel läge så den inte deinterlacar?
Postad 04 januari 2007 - 15:33
kaptenkidd71
-
kaptenkidd71
-
Användare
-
-
191 inlägg
Om taggningen är i form som en kam så är det deinterlacing problem du har. En LCD-skärm visar helbilder till skillnad från en gammal tjock-TV som ritar upp halvbilder som "går i varandra". Deinterlacingen är den process som omvandlar två halvbilder till en helbild, en process som också kallas progressive scan. Detta kan göras externt från TV'n, exempelvis i en DVD som då levererar helbilder via komponentvideo, eller DVI/HDMI.
Men i ditt fall får du nog interlacad vide från antennkabel eller box och då är det TV'n själv som ska deinterlaca. Kan var nåt fel på din TV där även om det låter otroligt...?
Hmm, just ja, Sharpen har väl inbyggd digitalbox? Det kanske är nåt lurt med den? Eller att du ställt den i nåt fel läge så den inte deinterlacar?
<{POST_SNAPBACK}>
Ja jag vet inte riktigt. Jag har ju digital-tv via BBB och deras digitalbox då men kan det ändå va nån inställning som gör detta alltså? Jättetacksam för hjälp förstås.
Postad 04 januari 2007 - 21:11
fredd@gt-r
-
fredd@gt-r
-
Rookie
-
8 inlägg
Är det någon som fått till pixelmappat 1080p utan att köra underscan? jag har fipplat lite med en 42" i dag och jag får inte till det utan att ställa tv:n i underscan läge.
Postad 04 januari 2007 - 21:19
didrik
-
didrik
-
Veteran
-
-
1 740 inlägg
det är meningen att du ska ställa den i underscan-läge. Varför vill du inte ha den i det läget?
Postad 04 januari 2007 - 21:35
Mollen
-
Mollen
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag har comhem HD box och en sharp 42" och är rätt nöjd. Dock har min sharp också buzzing så den ska bytas ut inom kort.
Jag blev positivt överraskad över skärpan och färgerna på HD kanalerna och framförallt Discovery som blir riktigt bra. Det enda som är trist är kvaliten på canal+ kanalerna som jag har för fotbollens skull, det är inte bra bild alls. Men om det är TVns fel eller signalen vet jag inte, hade inte så bra bild på min gamla TV heller så.
Postad 04 januari 2007 - 21:56
Connya
-
Connya
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Har en Sharp 42 xd1 idag kan inte säga annat än att jag är fullkomligt nöjd med tvn. Kör 1920*1080 från datorn i 60hz. Har en ur 612 batchen, som nämndes tidigare i tråden. Inga problem med buzzning eller betrakningsvinkeln. Dessutom får man ju 2 tum på köpet om man jämför med samsungf71 eller sony w2000 Comhem sändningarna ser ju riktigt bra ut på burken med tanke på att det inte är hd sändningar. Bild i bild var jag lite sugen på men när jag jämfört med samsungen så har alltid sharpen vunnit bildmässigt. Har sett dem uppställda både på hifi klubben, pause och reference audio. Rekomenderar xd1 varmt.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag fick min 42xd1e igår och tv verkar superbra.. MEN tillskillnad från dig så är betrakningsvinkeln helt värdelös!! Hur jag än gör men inställningarna så är betrakningsvinkeln dålig, såfort man kliver ur soffan så blir bilden blek. Som min flickvän påstod när hon kom in i rummet.. Dem ser ut som lik... Ni som har 42 tummaren och inte har problem med färger och bleka scener så fort ni stiger upp ur soffan. Vad har ni för inställningar?? Och OM ni nu har en bra betrakningsvinkel så måste juh min tv vara "trasig"... eller?? Vad kan man göra?? *zuck..* PS. jag kör allt, även digitalTV via scart, kan det påverka betrakningsvinkeln?
Postad 04 januari 2007 - 22:08
ljunks
-
ljunks
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Mollen: du kan väl slänga upp lite bilder 42:an, alltid trevligt! Hur upplever du sport på tvn, inga eftersläpningar och hack å annat otrevligt hoppas jag?
Postad 04 januari 2007 - 22:20
stefan730
-
stefan730
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Hej ha liter frågor..
Är det samma bra bild på 42 som på 46??
Och vilket är bäst att använda boxern i tvn eller en lös..
Mvh
Redigerat av stefan730, 04 januari 2007 - 22:21.
Postad 04 januari 2007 - 23:04
Connya
-
Connya
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Kan säga följande... min korta erfarenhet är följande..
När jag sitter MITT FRAMFÖR min 42" tv (Sharp LC-42XD1E)... så är bilden superbra. Och nu kör jag scart.... Bilden är jättebra. inga släpningar och skillnaden mellan vanlig tv och sharpen är enorm.. Jag har även kopplat in Datorn och kör just nu 1280 * 720 via HDMI. Super! Bra skärpa och färger. MEN så fort jag går 1,5meter åt sidan.. (sitter 2,5 från tvn.) så blir bilden blek.
Det slutar med att i 45grd har den blå färgen blivit nästan vit. och hudfärgerna har försvunnit m.m..
Jag får känslan att det inte är fel på TVn, då 42" varianten av XD1E serien INTE har Multipixel tekniken som 46" tvn har. 42" TVn saknar oxå RGB+ och "Action" funktionerna, vilket man kanske ska tänka på.. Nu har dock henryd och mollen bra betrakningsvinkel på TVn så det kanske är fel på just min TV eller dåliga inställningar (SBR).
Betyg på TVn kommer jag fått bukt på "blekheten"...

Tipset är att kolla betrakningsvinkeln och färgerna från lite åt sidan innan ni köper TVn. eller så köper man 46"....
Postad 04 januari 2007 - 23:45
ljunks
-
ljunks
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Har du möjlighet att slänga upp lite bilder på problemet? Fler bilder till folket! Kan säga följande... min korta erfarenhet är följande.. När jag sitter MITT FRAMFÖR min 42" tv (Sharp LC-42XD1E)... så är bilden superbra. Och nu kör jag scart.... Bilden är jättebra. inga släpningar och skillnaden mellan vanlig tv och sharpen är enorm.. Jag har även kopplat in Datorn och kör just nu 1280 * 720 via HDMI. Super! Bra skärpa och färger. MEN så fort jag går 1,5meter åt sidan.. (sitter 2,5 från tvn.) så blir bilden blek.
Det slutar med att i 45grd har den blå färgen blivit nästan vit. och hudfärgerna har försvunnit m.m..
Jag får känslan att det inte är fel på TVn, då 42" varianten av XD1E serien INTE har Multipixel tekniken som 46" tvn har. 42" TVn saknar oxå RGB+ och "Action" funktionerna, vilket man kanske ska tänka på.. Nu har dock henryd och mollen bra betrakningsvinkel på TVn så det kanske är fel på just min TV eller dåliga inställningar (SBR).
Betyg på TVn kommer jag fått bukt på "blekheten"...
 Tipset är att kolla betrakningsvinkeln och färgerna från lite åt sidan innan ni köper TVn. eller så köper man 46"....
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 04 januari 2007 - 23:49
Ebbot
-
Ebbot
-
Användare
-
-
105 inlägg
Kan säga följande... min korta erfarenhet är följande.. När jag sitter MITT FRAMFÖR min 42" tv (Sharp LC-42XD1E)... så är bilden superbra. Och nu kör jag scart.... Bilden är jättebra. inga släpningar och skillnaden mellan vanlig tv och sharpen är enorm.. Jag har även kopplat in Datorn och kör just nu 1280 * 720 via HDMI. Super! Bra skärpa och färger. MEN så fort jag går 1,5meter åt sidan.. (sitter 2,5 från tvn.) så blir bilden blek.
Skulle vara intressant att veta vad ditt serienummer börjar på. 610? 612? Orkar du kolla hade det vart toppen!
Postad 05 januari 2007 - 00:15
Connya
-
Connya
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Min burk har 612415653.. Tippar på att jag får ringa Sharp.. Nu kör jag Nintendo wii med Scart och färgerna blir helt vattniga när man står bredvid soffan och spelar golf....  Är det fel på burken tro?
Postad 05 januari 2007 - 00:20
fredd@gt-r
-
fredd@gt-r
-
Rookie
-
8 inlägg
det är meningen att du ska ställa den i underscan-läge. Varför vill du inte ha den i det läget?
<{POST_SNAPBACK}>
Inte vet jag, men det är väl meningen att man varken skall köra under eller overscan? Jaja bilden är ialf super bra, tänkte bara om det gick att få ännu bättre, bytte även till en Supra kabel från en vanlig, bara där blev det en del bättre utan att ändra en enda inställning.
Postad 05 januari 2007 - 07:23
matwe
-
matwe
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Det enda som är trist är kvaliten på canal+ kanalerna som jag har för fotbollens skull, det är inte bra bild alls. Men om det är TVns fel eller signalen vet jag inte, hade inte så bra bild på min gamla TV heller så.
<{POST_SNAPBACK}>
Mollen, Vad menar du med "inte bra bild alls"? Snackar vi eftersläpningar? Upplevs bilden som hackig när kameran panorerar? När det gäller mitt LCD-köp så är jag lite orolig för just det härmed släp & hack i o med att jag kollar såpass mycket fotboll.
Postad 05 januari 2007 - 07:24
bpl
-
bpl
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Betraktniningsvinkel problemet verkar vara ett general knas från Sharp. Har tittat på 37", 42" och på 46" och alla hade dålig betraktningsvinkel. Konstigt att inte alla upplever detta fenomen på sina apparater... 52" är den enda som jag inte sett problemet på.
Postad 05 januari 2007 - 08:02
flyerboy145
-
flyerboy145
-
Användare
-
-
133 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Hmm... jag har också kabel-tv (canal digital) och vill testa de fria kanalerna via den inbyggda DVB-T så jag undrar samma sak, kan man ha båda källorna inkopplade samtidigt? Sen är det ju så också att man kan (om man vill) mata spänning till en antenn via tv'ns antennutgång (aktiveras i meny) för att slippa en egen trafo till antennen...
Tycker det mesta talar för att man inte kan ha både kabel-tv och antenn -sladd samtidigt inkopplat via till exempel en t-korsning?
Har du testat Brainiac?

<{POST_SNAPBACK}>
Koppla in ett filer som filtrerar kabel-tv signalen så skall det gå bra. Kjell&Co har sådana filter.
<{POST_SNAPBACK}>
Kan jag tolka detta , aå att man kan ta in boxer signalen via central antenn där kabel tv redan finns ( har blivit informerad att Kabel tv operatörer spärrar boxer i antenn uttaget) Är jag ute och cyklar?
Postad 05 januari 2007 - 08:24
Unregistered8b3631e1
-
Unregistered8b3631e1
-
Användare
-
-
243 inlägg
Det enda som är trist är kvaliten på canal+ kanalerna som jag har för fotbollens skull, det är inte bra bild alls. Men om det är TVns fel eller signalen vet jag inte, hade inte så bra bild på min gamla TV heller så.
<{POST_SNAPBACK}>
Mollen,
Vad menar du med "inte bra bild alls"? Snackar vi eftersläpningar? Upplevs bilden som hackig när kameran panorerar? När det gäller mitt LCD-köp så är jag lite orolig för just det härmed släp & hack i o med att jag kollar såpass mycket fotboll.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har kabel-tv från Canal Digital och jag har svårt att klaga på "sportbilden", men visst är det skillnad beroende på vilken kanal som sänder, dock eftersläpar/hackar inte tv'n enligt mina högst ovetenskapliga tester. Däremot om jag kollar på fotboll/hockey via min HTPC och tv-korten som sitter i den så är bilden kass men det är en fråga för en annan tråd på detta forum
Postad 05 januari 2007 - 08:31
BeeR
-
BeeR
-
Lärjunge
-
-
307 inlägg
Betraktniningsvinkel problemet verkar vara ett general knas från Sharp. Har tittat på 37", 42" och på 46" och alla hade dålig betraktningsvinkel. Konstigt att inte alla upplever detta fenomen på sina apparater... 52" är den enda som jag inte sett problemet på.
<{POST_SNAPBACK}>
Måste hoppa in lite här i debatten Jag kollade in en 46" igår där det gick Hitta Nemo och jag vart helt stum av hur vackert 46":aren visade klarhet, färgdjup mm.. Då jag kollat lite i denna tråd av intresse för denna 46":a så måste jag bara tillägga att den uppvisar samma egenheter som mina 3 tftskärmar till datorerna hemma.. 46" i sweetspot var kanonbild, 1,5meter i sidled hukande - kanonbild, MEN, så fort jag reste mej och såg på filmen lite ovanifrån, så ballade bilden ut, således är LCD-tekniken väldigt mkt mera känsligt vertikalt än horisontellt för hur bilden visas.. Detta var mina intryck av denna tv som jag blev hänförd av.. MKT VILL HA FAKTOR Tack å hej från mej
Postad 05 januari 2007 - 08:52
Unregistered8b3631e1
-
Unregistered8b3631e1
-
Användare
-
-
243 inlägg
Hemmabio Nr 12 December 2006
Inställningar
Bildminne: Användare Bakgrundsbelysning: 0 Kontrast: 32 Ljus: -1 Färg: -4 Färgnyans: 12 Skärpa: 0 Färgtemperatur: Låg Svart: Från
<{POST_SNAPBACK}>
Det är de inställningarna jag menade att jag har på min 42:a. Kör ni samma i datorläget?
Jag kör på EXT5 med DVI-HDMI, 1920x1080 / 50Hz på Scaleo E och tyck bilden är nice. Undrar dock som den amatör jag är om ni har tips på inställningar som man kan/bör göra?
<{POST_SNAPBACK}>
Förslag på andra inställningar som bör göras? Min reflektion var att jag fick en trevligare och mer tv- och filmlik bild med dessa värden. Med mina egna försök blev bilden mer "datorlik". Jag har sett att en del inlägg klagar på känslan i bild (inte bara Sharp), jag misstänker att det blir bättre efter att ha rattat på rätt spakar... mitt problem var att jag inte har en aning om vad som är rätt, och med antalet parametrar som finns så blir egentester tidsödanade Läser att vissa har 60Hz eller 50Hz eller 75Hz vid dator, vilket är "rätt"? Kan tillägga att jag har kanonbild i Windows och att all text är skarp, ibland får man dock ändra "Textstorlek"
Postad 05 januari 2007 - 10:32
Apollyon
-
Apollyon
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Kan säga följande... min korta erfarenhet är följande.. När jag sitter MITT FRAMFÖR min 42" tv (Sharp LC-42XD1E)... så är bilden superbra. Och nu kör jag scart.... Bilden är jättebra. inga släpningar och skillnaden mellan vanlig tv och sharpen är enorm.. Jag har även kopplat in Datorn och kör just nu 1280 * 720 via HDMI. Super! Bra skärpa och färger. MEN så fort jag går 1,5meter åt sidan.. (sitter 2,5 från tvn.) så blir bilden blek.
Skulle vara intressant att veta vad ditt serienummer börjar på.
610?
612?
Orkar du kolla hade det vart toppen!
<{POST_SNAPBACK}>
Vad är skillnaden på de två? Är det en som är "fixad" från problem? Måste kolla ikväll vad jag har.
Postad 05 januari 2007 - 10:58
Ebbot
-
Ebbot
-
Användare
-
-
105 inlägg
Vad är skillnaden på de två? Är det en som är "fixad" från problem?
Måste kolla ikväll vad jag har.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag hade en teori om att den batchen som hade 612 i början på serienumret var en felfri batch. Då hade man ju kunnat kontrollera det i affären innan köp. Men så verkar ju inte ha varit fallet tyvärr. Det verkar bli Trial & Error om jag nu ska våga mig på ett köp. Tv:n verkar ju så jäkla nice dock...fan
Postad 05 januari 2007 - 11:36
matwe
-
matwe
-
Amatör
-
-
99 inlägg
OK, tog mig en tur ner Ljud & Bildcenter i Stenungsund för att kika på deras Sharp 46 XD1E och.... ... HERREJ***LAR!!!Jag har tidigare varit kritisk då jag tittat på den i ett par andra butiker, men på Ljud & Bildcenter var den helt fantastisk. Blev nästan en religiös upplevelse när jag såg hur TV borde se ut. De matade en splittad signal (som gick ut till ca 10-12 andra apparater i butiken) via Cana Digitals HD box med komponent till Sharpen och den sparkade stjärt med alla andra skärmar runt omkring, oavsett om det var LCD eller Plasma man jämförde med. Jag kollade Hockey (samma som jag gjorde i den andra butiken) och det var fantastiskt bra, såg sedan lite Discovery HD...samma sak där, oöverträffad bild. Gick sedan på SDTV och den hanterade även det på ett mycket bra sätt. Noterade dock en viss blekning av färgerna när man ställde sig lite åt sidan, men jag tyckte inte det var så illa som det beskrivits tidigare i denna tråd. Jag pratade med killen i affären och han sa att den första batchen av 46:orna var felaktig och hade återkallats av Sharp. Det visade bla.a vita fält både horisontellt och vertikalt och hade en hel del störningar i bilden. Den TV jag fick se idag tillhörde naturligtvis det senare utskicket. Jag vet dock fortfarande inte hur jag ska göra. Jag har ju så att säga sett båda sidor av myntet och frågan kvarstår ju fortfarande...hur blir det hemma hos mig?!
Postad 05 januari 2007 - 11:56
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
Om taggningen är i form som en kam så är det deinterlacing problem du har. En LCD-skärm visar helbilder till skillnad från en gammal tjock-TV som ritar upp halvbilder som "går i varandra". Deinterlacingen är den process som omvandlar två halvbilder till en helbild, en process som också kallas progressive scan. Detta kan göras externt från TV'n, exempelvis i en DVD som då levererar helbilder via komponentvideo, eller DVI/HDMI.
Men i ditt fall får du nog interlacad vide från antennkabel eller box och då är det TV'n själv som ska deinterlaca. Kan var nåt fel på din TV där även om det låter otroligt...?
Hmm, just ja, Sharpen har väl inbyggd digitalbox? Det kanske är nåt lurt med den? Eller att du ställt den i nåt fel läge så den inte deinterlacar?
<{POST_SNAPBACK}>
Ja jag vet inte riktigt. Jag har ju digital-tv via BBB och deras digitalbox då men kan det ändå va nån inställning som gör detta alltså? Jättetacksam för hjälp förstås.
<{POST_SNAPBACK}>
Kan ju vara nåt fel med digitalboxen. Provat med nån annan TV? Vilken utgång på digitalgången kör du? SCART, komponent, HDMI?
Postad 05 januari 2007 - 11:57
Unregistered8b3631e1
-
Unregistered8b3631e1
-
Användare
-
-
243 inlägg
OK, tog mig en tur ner Ljud & Bildcenter i Stenungsund för att kika på deras Sharp 46 XD1E och....
...HERREJ***LAR!!!
Jag har tidigare varit kritisk då jag tittat på den i ett par andra butiker, men på Ljud & Bildcenter var den helt fantastisk. Blev nästan en religiös upplevelse när jag såg hur TV borde se ut.
De matade en splittad signal (som gick ut till ca 10-12 andra apparater i butiken) via Cana Digitals HD box med komponent till Sharpen och den sparkade stjärt med alla andra skärmar runt omkring, oavsett om det var LCD eller Plasma man jämförde med.
Jag kollade Hockey (samma som jag gjorde i den andra butiken) och det var fantastiskt bra, såg sedan lite Discovery HD...samma sak där, oöverträffad bild. Gick sedan på SDTV och den hanterade även det på ett mycket bra sätt.
Noterade dock en viss blekning av färgerna när man ställde sig lite åt sidan, men jag tyckte inte det var så illa som det beskrivits tidigare i denna tråd.
Jag pratade med killen i affären och han sa att den första batchen av 46:orna var felaktig och hade återkallats av Sharp. Det visade bla.a vita fält både horisontellt och vertikalt och hade en hel del störningar i bilden. Den TV jag fick se idag tillhörde naturligtvis det senare utskicket.
Jag vet dock fortfarande inte hur jag ska göra. Jag har ju så att säga sett båda sidor av myntet och frågan kvarstår ju fortfarande...hur blir det hemma hos mig?! 
<{POST_SNAPBACK}>
Du fick inte tillfälle att kolla deras inställningar?
Postad 05 januari 2007 - 12:00
matwe
-
matwe
-
Amatör
-
-
99 inlägg
quote=mbnmbn,Jan 5 2007, 11:57 ] [quote name='matwe' date='Jan 5 2007, 12:36 ']OK, tog mig en tur ner Ljud & Bildcenter i Stenungsund för att kika på deras Sharp 46 XD1E och.... ... HERREJ***LAR!!!Jag har tidigare varit kritisk då jag tittat på den i ett par andra butiker, men på Ljud & Bildcenter var den helt fantastisk. Blev nästan en religiös upplevelse när jag såg hur TV borde se ut. De matade en splittad signal (som gick ut till ca 10-12 andra apparater i butiken) via Cana Digitals HD box med komponent till Sharpen och den sparkade stjärt med alla andra skärmar runt omkring, oavsett om det var LCD eller Plasma man jämförde med. Jag kollade Hockey (samma som jag gjorde i den andra butiken) och det var fantastiskt bra, såg sedan lite Discovery HD...samma sak där, oöverträffad bild. Gick sedan på SDTV och den hanterade även det på ett mycket bra sätt. Noterade dock en viss blekning av färgerna när man ställde sig lite åt sidan, men jag tyckte inte det var så illa som det beskrivits tidigare i denna tråd. Jag pratade med killen i affären och han sa att den första batchen av 46:orna var felaktig och hade återkallats av Sharp. Det visade bla.a vita fält både horisontellt och vertikalt och hade en hel del störningar i bilden. Den TV jag fick se idag tillhörde naturligtvis det senare utskicket. Jag vet dock fortfarande inte hur jag ska göra. Jag har ju så att säga sett båda sidor av myntet och frågan kvarstår ju fortfarande...hur blir det hemma hos mig?!  <{POST_SNAPBACK}> [/quote] Du fick inte tillfälle att kolla deras inställningar? <{POST_SNAPBACK}> [/quote] Enligt försäljaren var det "out-of-the-box" inställningar.
Redigerat av matwe, 05 januari 2007 - 12:01.
Postad 05 januari 2007 - 12:00
Connya
-
Connya
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
OK, tog mig en tur ner Ljud & Bildcenter i Stenungsund för att kika på deras Sharp 46 XD1E och....
...HERREJ***LAR!!!
Jag har tidigare varit kritisk då jag tittat på den i ett par andra butiker, men på Ljud & Bildcenter var den helt fantastisk. Blev nästan en religiös upplevelse när jag såg hur TV borde se ut.
De matade en splittad signal (som gick ut till ca 10-12 andra apparater i butiken) via Cana Digitals HD box med komponent till Sharpen och den sparkade stjärt med alla andra skärmar runt omkring, oavsett om det var LCD eller Plasma man jämförde med.
Jag kollade Hockey (samma som jag gjorde i den andra butiken) och det var fantastiskt bra, såg sedan lite Discovery HD...samma sak där, oöverträffad bild. Gick sedan på SDTV och den hanterade även det på ett mycket bra sätt.
Noterade dock en viss blekning av färgerna när man ställde sig lite åt sidan, men jag tyckte inte det var så illa som det beskrivits tidigare i denna tråd.
Jag pratade med killen i affären och han sa att den första batchen av 46:orna var felaktig och hade återkallats av Sharp. Det visade bla.a vita fält både horisontellt och vertikalt och hade en hel del störningar i bilden. Den TV jag fick se idag tillhörde naturligtvis det senare utskicket.
Jag vet dock fortfarande inte hur jag ska göra. Jag har ju så att säga sett båda sidor av myntet och frågan kvarstår ju fortfarande...hur blir det hemma hos mig?! 
<{POST_SNAPBACK}>
Du tittade på en av sharps premium aparater.... 46tummaren. Den har en funktion som heter multipixel vilket ska öka betrakningsvinkeln och minska "blekningen". Vilket den gör. Fantastisk bra tv.. nu är det så att vi som har köpt 42tummaren i tron på att sharp är så bra, märker att den funktionen och tre till inte finns på våran modell... ska man ha en 46" så kan man inte bli missnöjd...tippar jag.. men om man ska välja mellan sonyn, sharpen eller samsung 40-42" så får man vara försiktig.... jag ringer sharp idag och kollar om det ska vara så dålig betrakningsvinkel på 42" modellen. Missförstå mig inte.. sharp 42" är en grym 1080p TV (om man sitter i soffan.)
Postad 05 januari 2007 - 12:16
The Cee
-
The Cee
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Har ett problem med ett högt vinande ljud i standby... inte när den är på..någon annan?
Postad 05 januari 2007 - 12:18
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1 668 inlägg
matwe>>
Det var intressant att ta del av dina intryck. Speciellt eftersom ni nu är två i tråden som gjort samma iakttagelser och att du så att säga hade lite i bagaget då du kom till butiken. Det lär ju ha hängt en eller flera Pioneerplasmor i närheten? Var det 42- eller 50-tummare? Menar du att Sharpen hade bättre bild än dem?
Postad 05 januari 2007 - 12:27
Unregistered33651
-
Unregistered33651
-
Användare
-
-
182 inlägg
2 frågor..
1. Hemmabio gav sharpen bäst i test men ljud & bild gillade den inte så mkt. Dom klagar på skärpan och att det inte finns några detaljer i de mörka partierna. Finns också bilder där man får se en ganska mörk bild och på Sharpen (46" versionen) ser man nästan inga detaljer alls!
Så är det så illa som Ljud & Bild säger eller? Verkar ju vara en riktigt bra tv annars men.
2. Ljud och Bild skrev även att dom varit på Sharps fabrik och sett en ganska färdig prototyp av nästa modell och en generation till och att de var imponerande. Någon som hört något eller vågar sig på en gissning när dessa kan tänkas komma i handeln?
Postad 05 januari 2007 - 12:49
Unregistered8b3631e1
-
Unregistered8b3631e1
-
Användare
-
-
243 inlägg
2 frågor..
1. Hemmabio gav sharpen bäst i test men ljud & bild gillade den inte så mkt. Dom klagar på skärpan och att det inte finns några detaljer i de mörka partierna. Finns också bilder där man får se en ganska mörk bild och på Sharpen (46" versionen) ser man nästan inga detaljer alls!
Så är det så illa som Ljud & Bild säger eller? Verkar ju vara en riktigt bra tv annars men.
2. Ljud och Bild skrev även att dom varit på Sharps fabrik och sett en ganska färdig prototyp av nästa modell och en generation till och att de var imponerande. Någon som hört något eller vågar sig på en gissning när dessa kan tänkas komma i handeln?
<{POST_SNAPBACK}>
Det "bästa" hade varit att inte läsa tester alls Jag sitter och kollar i skuggiga scener efter att ha läst L&B synpunkter... Däremot var det roligt att läsa Hemmabios test... Tipsen om inställningar som Hemmabio gav var bra tycker jag, de hade ju faktiskt kalibrerat i sitt test
Postad 05 januari 2007 - 12:52
matwe
-
matwe
-
Amatör
-
-
99 inlägg
matwe>> Det var intressant att ta del av dina intryck. Speciellt eftersom ni nu är två i tråden som gjort samma iakttagelser och att du så att säga hade lite i bagaget då du kom till butiken. Det lär ju ha hängt en eller flera Pioneerplasmor i närheten? Var det 42- eller 50-tummare? Menar du att Sharpen hade bättre bild än dem?
<{POST_SNAPBACK}>
khalnur, Det hängde 2 Pioneer plasmor jämte Sharpen, en 50:a och en 42:a (såg inte vilken modell men 50:an hade en prislapp på 35k) och jag tyckte Sharpen var klart bättre. Som jag sagt tidigare så är jag ingen expert men är det inte så att plasma ska hantera svärta bättre än LCD (historiskt sett alltså)? Hur som helst så var svärtan mycket bättre på Sharpen än på Pioneern. Det syntes tydligt då man jämförde bakgrunden på textningen i Discoverys HD sändning, på Sharpen var den becksvart medans plasman visade en lite gråare nyans (trodde faktiskt det skulle vara tvärtom). Färgerna var dessutom mycket starkare (klarare) på Sharpen, men det kanske somliga skulle tycka var onaturligt? Jag har varit ledig en extra vecka efter jul och ägnat den åt att åka runt och kolla platt-TV och allt som oftast när man kommer in i en butik så tycker jag inte att det är nån större skillnad på appraterna (i alla fall inte en sån skillnad som motiverar de prisskillnader som är) förräns idag. Jag tror att jag representerar en ganska stor del av den "okunniga" massan som suktar efter nåt som vi inte riktigt vet vad det är. Idag fick jag svar
Postad 05 januari 2007 - 13:40
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Det "bästa" hade varit att inte läsa tester alls Jag sitter och kollar i skuggiga scener efter att ha läst L&B synpunkter... Däremot var det roligt att läsa Hemmabios test... Tipsen om inställningar som Hemmabio gav var bra tycker jag, de hade ju faktiskt kalibrerat i sitt test 
<{POST_SNAPBACK}>
Exakt. Undra vem man bör lita på. matwe>> Du kan inte avgöra "hantering av svart" och "svärta" genom att kolla på textning. Dra på en mörk film istället.
Postad 05 januari 2007 - 14:16
troxy
-
troxy
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Den 15/1 beräknas jag att få min 42XD1E från TBH.se, jag kan knappt bärga mig.
Sitter här och tankar 1080p-material och testkör för att se om datorn paller med att spela upp det.
Men när man läser den här tråden så känns det som att upplevelsen av LCD-tvn, framförallt 42-tummaren, är väldigt delad.
Jag får intrycket av att man kan dela in det i två vitt skilda upplevelser:
Ena halvan är helt lyriska och beskriver en fantastisk högupplöst bild och att i allt är på topp osv.
Medans andra halvan drabbas av buzzning och värdelös betraktningsvinkel.
Kan man alltså säga att 42XD1E är en suverän tv, förutsatt att man får ett felfritt exemplar?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|