4 nya Sharp 1080 LCD tv'n - XD1E serien
4053 svar till detta ämne
Postad 06 januari 2007 - 21:08
Mike T
-
Mike T
-
Användare
-
-
158 inlägg
Jag har testat lite mer nu. Det verkar som ifall jag kör digital tv via scart rgb, så blir det bättre bild än om jag blandar in scalern ????. Framförallt vid fotboll. Då blev det mer flytningar eller hur man nu skall beskriva det på gräset ifall jag hade scalern inkopplad. Måste var nått med digitaliseringen och bildhanteringen i scalern som gör att det blir och se lite konstigt. Dock kvarstår de oskarpa konturerna kring spelarna. Men det kanske är omöjligt att komma ifrån. Jag testade även med action läget, men ingen större skillnad
Sedan testade jag och köra med xbox. Först skulle jag koppla in xboxen via min x2vga adapter för att kunna skala upp bilden genom xboxen. Min till min irriterande förvåning så klarar denna vga ingång bara rgb/komponent. Vilket ledde till att det inte fungerade. Så de 1000:- den kostade hade man ingen nytta av ifall man kör denna tv. Då får man skaffa sig en vga-komponent adapter + xbox komponetkabel (puh!)
Så jag anslöt den istället med scart rgb och det funkade bättre. Provade och spelade Fifa world cup och de flöt på som aldrig förr. Suverän bild, inga konstigheter som man kunde störa sig på. Så spelande verkar vara riktigt lyckande på denna skärm. Synd bara jag inte kunde testa med högre upplösning.
Postad 06 januari 2007 - 21:18
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1 668 inlägg
Mike T>> Har du testat att köra dvd utan scaler?
Postad 06 januari 2007 - 21:33
Prism
-
Prism
-
Forumräv
-
-
856 inlägg
Tänkte åka ut och kolla på TV imorgon men vilka butiker i Sthlm har några av dessa modeller hemma (bortsett ifrån Pause som har stängt)?
Postad 06 januari 2007 - 21:44
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1 668 inlägg
Här kommer lite hålltider till CES, Las-Vegas! Söndag 7 januari 17.00: LG 18.00: Pioneer 18.00: Netgear 19.00: Toshiba 20.00: Philips 21.00: Sharp22.00: Eclipse 22.00: RCA 23.00: Samsung Måndag 8 januari 00.00: Panasonic 01.45: Sony 17.00: Hitachi 19.30: Skype-Ebay 21.00: SanDisk 21.00: Nokia
Postad 06 januari 2007 - 23:10
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2 750 inlägg
Tänkte åka ut och kolla på TV imorgon men vilka butiker i Sthlm har några av dessa modeller hemma (bortsett ifrån Pause som har stängt)?
Eftersom uffe har stängt kan du väl kolla på expert i gallerian. Dom stänger 17.00 Dom hade 42" sist jag var inne där
Postad 06 januari 2007 - 23:47
Unregistered01a704d0
-
Unregistered01a704d0
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Var hemma hos kompisen som nyligen köpt en sån här 42-tummare. Var imponerad och blev grymt sugen på att köpa en själv
Reagerade på att affären han köpt grejerna från och som installerat alltihopa har kopplat in DVD:n (integrerad förstärkare/DVD, Sony "2-högtalare surround") med scartkabel.
Borde inte HDMI vara det självklara valet? Gör det stor skillnad på bilden mot RGB via scarten? Tacksam för svar
Postad 06 januari 2007 - 23:57
Mike T
-
Mike T
-
Användare
-
-
158 inlägg
--> khalnur
Jepp jag har testat det nu också. Dock med scart rgb kabel och inte hmdi->hdmi eftersom jag inte hade någon sådan. Om man jämför den bilden och med scalerns bild i 1080i så är den fortfarande riktigt bra. Skillnaden ligger att med 1080i så gav det bättre detaljer och bättre färgåtergivning. Vilket är som det borde med tanke på att hela bildhanteringen efter mpeg dekodern i dvd-spelare, sker i scalern.
Sedan testade jag med vanlig analog antenn och bilden är där bättre än med min Philips LCD 23". Ganska mycket bättre ärligt talat. Men den har ju en bit kvar att komma till digital jämförelse. Men det fungera klart att titta. Lite grumlig bild och inte samma fina färg. Lite grådassig svärta blev det med.
Sedan måste jag rätta mig själv. Ovan skrev jag om att det blev lite grönstick i svärtan. Jag har provat fler filmer med mycket svärta och där syns det inte alls. Så det var alltså filmen som var lite kass tydligen.
Mitt testexemplar har dessutom fyra vita pixlar, och de vill man ju inte få på en ny tv direkt
Jag har då själv inte blivit riktigt klok på ifall jag ska slå till på denna eller Pioneer. Måste försöka få till en fotbollsmatch med vanlig digitalbox hos min handlare som säljer Pioneer. Jag radar upp lite för och nackdelar så länge
Fördelar:
*Grymt färg- och detalrik bild vid dvd tittande- speciellt med uppscalad bild. Riktigt bra svärta.
*Vid spelande med xbox så flöt det hela på, kanon. Inga problem där alls via scart rgb ialla fall
*Helt okej bild vid digital tv direkt in i tv:n på filmkanaler samt annat krafs som går på utbudet (Med undantag för sport sändningarna)
*Att den klarar av 1920x1280 på hdmi ingångarna, vilket gör den framtidssäker ett tag framöver för PS3 och HD-dvd
Nackdelar:
*Betraktningsvinkel. Lite av en katastof att den var så dålig att färgerna mattades vid sån liten vinkel. Inte ens min Philips LCD var man tvungen att titta så rakt framifrån
*Sport och idrott. Har sett bättre ut på Panasonic plasma PV-60.
*Avsaknande av riktig VGA ingång som klarar data signaler, samt en separat komponent ingång
*Bilden blev sämre med scalern inkopplad när man använde sig utav digital boxen, vilket ställer till lite problem för mig eftersom scalern används som bildväxlare. Den kan då köra ut bild på samtliga utgångar samtidigt, vilket gör det smidigt att ha den kopplad till både projektorn och Tv:n.
*Vga/komponent ingången klarar bara 1360x768, vilket gör att man inte kan koppla in Xbox 360 med tillbehöret HD-Dvd och nyttja full hd upplösning, om inte microsoft släpper hdmi kabel till boxen
Jag har nog inte så mycket mer att tillägga. Jag får gå ner och förhandla om priset och se hur pass prisvärd den blir i jämförelse med Pioneer efter jag testat den
Redigerat av Mike T, 07 januari 2007 - 00:10.
Postad 07 januari 2007 - 01:06
Evilnils
-
Evilnils
-
Amatör
-
-
89 inlägg
--> khalnur
Nackdelar: *Betraktningsvinkel. Lite av en katastof att den var så dålig att färgerna mattades vid sån liten vinkel. Inte ens min Philips LCD var man tvungen att titta så rakt framifrån
<{POST_SNAPBACK}>
Fan alltså för det här med betraktningsvinkeln. Hade varit ett sånt klockrent köp annars. Man kanske borde testa ett köp ändå, och utnyttja ångerrätten ifall det är katastrof. Finns ju ändå folk som påstår sig ha helt ok betraktningsvinkel här på forumet...
Postad 07 januari 2007 - 01:10
Evilnils
-
Evilnils
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Alltså, 42"aren har ju fått så otroligt fina recensioner...man undrar om dom exemplaren som recenserades hade det här problemet med betraktningsvinkeln eller om dom bara missade att kolla det...
*upprörd*
Postad 07 januari 2007 - 01:19
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1 668 inlägg
Alltså, 42"aren har ju fått så otroligt fina recensioner...man undrar om dom exemplaren som recenserades hade det här problemet med betraktningsvinkeln eller om dom bara missade att kolla det...
*upprörd*
<{POST_SNAPBACK}>
Risken finns nog att man missade det. Då Cnet recenserade 46:an gick man i ett senare skede in och ändrade recensionen och sänkte betyget eftersom det med tiden visade sig att man inte upptäckt vissa fel vid första anblicken. Mike T>> Tack!
Postad 07 januari 2007 - 01:59
Mollen
-
Mollen
-
Rookie
-
3 inlägg
Det enda som är trist är kvaliten på canal+ kanalerna som jag har för fotbollens skull, det är inte bra bild alls. Men om det är TVns fel eller signalen vet jag inte, hade inte så bra bild på min gamla TV heller så.
<{POST_SNAPBACK}>
Mollen,
Vad menar du med "inte bra bild alls"? Snackar vi eftersläpningar? Upplevs bilden som hackig när kameran panorerar? När det gäller mitt LCD-köp så är jag lite orolig för just det härmed släp & hack i o med att jag kollar såpass mycket fotboll.
<{POST_SNAPBACK}>
Nej inte hackig direkt utan gräsmattan är som en stor grönsoppa bara. Kantigt i bakgrunden samt suddigt. Svårt och förklara ska försöka ta bild på det där man ser det. Kommer även lite andra bilder på den när jag får tid.
Postad 07 januari 2007 - 02:05
Mollen
-
Mollen
-
Rookie
-
3 inlägg
Har ett problem med ett högt vinande ljud i standby... inte när den är på..någon annan?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har samma problem med min 42", den ska bytas på fredag om EG har lyckats får hem några. Har de inga så lämnar jag tillbaka den har fortfarande öppet köp, blir mer och mer sugen på en 46" istället.
Postad 07 januari 2007 - 09:50
matwe
-
matwe
-
Amatör
-
-
99 inlägg
En fråga...
Jag tänker köra min HTPC (DVI -> HDMI) samt så sa snubben på Sharp att han pratat med Microsoft och dom har beslutat att släppa em HDMI kabel till 360'n. Det är dom här två källorna jag tänkt använda till min TV.
Har jag då nåt behov av att komponent måste fixa 1080p (Om nu MS HDMI kabel kommer inom en överskådlig framtid)?
Postad 07 januari 2007 - 09:55
Damocles
-
Damocles
-
Beroende
-
-
1 200 inlägg
Har följt tråden ett tag nu och börjar bli lite sugen på att införskaffa en faktiskt och samtidigt byta hela nuvarande hemma-bion till helt nya saker. Samtidigt som jag blir lite skeptisk till de saker som verkar uppstå. Men till er som har en och har testat de litegranna så har jag några frågor.
1. Vad ska man mata tv'n med för signal för att slippa minst problem? Och vad är då bäst att köra TV'n i, I eller P? Hade tänkt köra på en Denon 1930. Klarar 1080p via komponent, men det gjorde väl inte tv'n, ens med porten i komponentläget, annars är det 1080i eller 720p via HDMI.
2. Om det nu behöver skalas så tänkte jag något av följande. Tänkte i vilket fall börja med en vanlig DVD med progressiv output och en Xbox 360. Sedan för skalning av andra källor är det ju påbyggnad av antingen stärkare med Fouradja (Denon 4306 / Pioneer AX2 eller AX4). Om inte går det ju att komma undan med en Yamaha 2600 eller tom en 1600. Med en Denon 1930 bör väl iofs skalningen ske redan där om möjligt.
3. Köpa en Yamaha 1600 alternativt 2600 och separat scaler för att mata TV'n med?
4. Kan det vara vettigt att faktiskt strunta i TV'n nu, skaffa en billig proj, AX100 - 720p, och invänta en senare modell av LCD-TV?
Redigerat av Damocles, 07 januari 2007 - 10:52.
Postad 07 januari 2007 - 11:27
Mike T
-
Mike T
-
Användare
-
-
158 inlägg
1. Vad ska man mata tv'n med för signal för att slippa minst problem? Och vad är då bäst att köra TV'n i, I eller P? Hade tänkt köra på en Denon 1930. Klarar 1080p via komponent, men det gjorde väl inte tv'n, ens med porten i komponentläget, annars är det 1080i eller 720p via HDMI. Nej tv:n klarar tyvärr inte 1080P via VGA/komponent ingången. Så du får köra 1080i eller 720p där. Jag kunde inte testa hur det såg ut eftersom jag inte hade nån sådan kabel, och jag fick ingen vettig bild med Xbox och xbmc som jag brukar köra i 1080i till min projektor. Sedan valet 720p eller 1080i är nog en smaksak för olika personer och kanske t.o.m. hur bra hårdvaran du har bakom dig, i ditt fall dvd-spelaren, fixar till det. Jag upplever min scaler att den funkar bäst på 1080i både på min projektor samt sharpen 2. Om det nu behöver skalas så tänkte jag något av följande. Tänkte i vilket fall börja med en vanlig DVD med progressiv output och en Xbox 360. Sedan för skalning av andra källor är det ju påbyggnad av antingen stärkare med Fouradja (Denon 4306 / Pioneer AX2 eller AX4). Om inte går det ju att komma undan med en Yamaha 2600 eller tom en 1600. Med en Denon 1930 bör väl iofs skalningen ske redan där om möjligt. Jag har inte testat receivers med inbyggda scaler. Men faurdja är ju ett pålitligt chip åtminstonde, och när man ändå får det inbyggt i receivrarna och till väldigt prisvärt pris, så är det ju att föredra. Men som jag skrev tidigare så tyckte jag bilden blev sämre med digital tv vid sportsändningar än om jag körde direkt ifrån Digital boxen över scart rgb. Men det blir en avsevärd skillnad med en behandlad bild. Ialla fall hos mig. Tittade på Bandidas igår och det var så fin bild att jag bara ville ha tv:n direkt. 3. Köpa en Yamaha 1600 alternativt 2600 och separat scaler för att mata TV'n med? Finns pengarna där för en separat scaler så är ju det att föredra. De kostar från ca 15.000:- Iscan och Lumagen är ju andra alternativ. Cinemateq har ju en likadan som min men med HDMI och audio ingångar, vilket ger automatisk audio delay, som kan vara bra att ha när man använder en scaler. Min scaler tar ju 50ms att behandla PAL signaler och 60ms för NTSC. Jag har ju inga audio ingångar på min scaler, så det får recievern sköta. Dock måste man gå in och ändra i Audio delay varje gång man byter mellan PAL och NTSC film om man vill få lipsyncen att stämma. Annars finns det nog en del sådana på begangnat marknaden till hyffsade priser 4. Kan det vara vettigt att faktiskt strunta i TV'n nu, skaffa en billig proj, AX100 - 720p, och invänta en senare modell av LCD-TV? Ja visst kan det de. Det beror ju på dina ändemål. En projektor medför duk kostnad också. Men du får ju större bild på köpet. Om du ändå hade tänkt spela med xbox360 så tror jag nog du skulle gilla denna tv, men det funkar ju prima på projektorer också. Men då brinner lamptimmarna iväg lite och den kostar ju några tusenlappar och byta.
Postad 07 januari 2007 - 11:59
Mike T
-
Mike T
-
Användare
-
-
158 inlägg
En fråga...
Jag tänker köra min HTPC (DVI -> HDMI) samt så sa snubben på Sharp att han pratat med Microsoft och dom har beslutat att släppa em HDMI kabel till 360'n. Det är dom här två källorna jag tänkt använda till min TV.
Har jag då nåt behov av att komponent måste fixa 1080p (Om nu MS HDMI kabel kommer inom en överskådlig framtid)? Om detta stämmer så har du nog inte behov av det. Beror på vilken annan utrustning du har såklart. Men jag tror det först när jag ser det. Konstigt ifall de på Sharp vet om det, men ingen annan på nått annat forum vet om det kommer en HDMI kabel till Xbox360. Jag tror nog de är lite medvetna om missen att inte ordnat full hd stöd på Vga/komponent ingången när microsoft släptte sin HD-dvd läsare. Dock ryktas det om en ny Xbox360 med hdmi ingång och att den skall visas CES mässan nu till veckan. Skulle det vara sant så tror jag det inte kommer någon kabel, men för oss som har avvaktat köpet av xbox360 är det ju lovande Rykte om nya xbox360
Postad 07 januari 2007 - 13:07
Damocles
-
Damocles
-
Beroende
-
-
1 200 inlägg
Tack för svaren Mike T.
Just nu lutar det åt att skaffa en Denon DVD-1930 som källa, den har Faroudja chip den med och bör kunna skala fint till 720p/1080i. Sedan köra Yamahas RX-V2600 för ljudet, skalningen i den var visst ok för sämre källor, men inte toppen för hd-källor. Och Denons 4306 kostar en del extra pengar. Behöver jag lägga på för en separat scaler senare är nog det bättre kanske bättre i längden då ingen av dem iaf klarar att skala upp till 1080p(bara i). Och vem vet vad som händer de närmsta åren på hela marknaden.
Ligger fortfarande i valet och kvalet om det ska bli en 46"/52" alterantivt en 720p 32"+proj. då troligen Panasonics PT-AX100 eller en Hitachi TX300. Så som vardagsrummet är uppbyggd så blir det krångligt att få placering på ljudet och en stor tv samtidigt. Täcka halva fönstret med en TV är kanske ingen höjdare kontra en duk som går att rulla upp. Då kan man slänga upp 32an lite varstans för slötitande bara. Vilket som... blir mindre pengar än för 46"an och då kan jag sitta på det här några år tills det kommer mer content i 1080i/p. Förhoppningsvis kanske HD-DVD / BlueRay "kriget" har löst sig då också... Än så länge blir det nog mest vanliga DVD och möjligen Comhem's digitaltv de närmsta året/åren.
He, varför ska det vara så mycket att välja på för att skaffa en hemmabio. Sen tillkommer ju högtalarna, ska man köra InoAudio rakt igenom eller maxa ut B&Ws 600-serie.
Nejdå, jag har inte suttit och försökt knåpa ihop något vettigt under helgen, inte alls.
Redigerat av Damocles, 07 januari 2007 - 13:10.
Postad 07 januari 2007 - 14:34
flyerboy145
-
flyerboy145
-
Användare
-
-
133 inlägg
*upprörd*
<{POST_SNAPBACK}>
Fattar inte detta , har själv kollat på 42" och ser inte detta felet ,har sett den i flera olika afärer under ganska lång tid . Tycker inte att jag ser detta fel. Alla ni som har 42" har ni detta problem?
Postad 07 januari 2007 - 15:31
A_Comstedt
-
A_Comstedt
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Tjena undrar hur mycket mindra på höjden skärmen blir om man använder den utan foten. Och undrar om det finns någon passande ställning att fästa skärmen ( har tänkt mig en 37") på väggen med där det går att vinkla den lite nedåt då jag kommer titta lite uppåt mot den.
Skulle gärna ha ett höjd mått på 37" skärmen utan fot om någon vänlig själ skulle vilja mäta det!
Tack på förhand!
Postad 07 januari 2007 - 15:45
axelman
-
axelman
-
Användare
-
-
162 inlägg
Hej Comstedt
I slutat av bifogat finns måtten på skiss
/axelman
Postad 07 januari 2007 - 16:33
Dolph_Lundgren
-
Dolph_Lundgren
-
Beroende
-
-
1 170 inlägg
priset på 52:an har höjts 2000
Postad 07 januari 2007 - 17:15
Evilnils
-
Evilnils
-
Amatör
-
-
89 inlägg
I tidningen Hemmabios omtalade test av 1080p-skärmar skriver dom om något som kallas "datorsvärta" och "videosvärta"
Tex står det på Sharp 46XD1E "HDMI-ingången hanterar inte datorsvärta"
Vad menas med detta? Det står så om de flesta skärmars HDMI-ingångar. Någon som kan förklara?
Postad 07 januari 2007 - 17:40
Unregistered4406d222
-
Unregistered4406d222
-
Amatör
-
-
85 inlägg
*upprörd*
<{POST_SNAPBACK}>
Fattar inte detta , har själv kollat på 42" och ser inte detta felet ,har sett den i flera olika afärer under ganska lång tid . Tycker inte att jag ser detta fel.
Alla ni som har 42" har ni detta problem?
<{POST_SNAPBACK}>
Vilka affärer? Jag är på jakt efter ett exemplar som inte har problemet så att jag kan få Sharp att byta ut min TV. Just nu verkar det som om alla har "felet", vilket skulle betyda att Sharp inte byter ut någon TV. Faulty by design...
Postad 07 januari 2007 - 17:47
Connya
-
Connya
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
*upprörd*
<{POST_SNAPBACK}>
Fattar inte detta , har själv kollat på 42" och ser inte detta felet ,har sett den i flera olika afärer under ganska lång tid . Tycker inte att jag ser detta fel.
Alla ni som har 42" har ni detta problem?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag är en av dem som är missnöjd med betrakningsvinkeln. Efter ca 45grader så blir bilden väldigt ljus, man måste sitta precis framför tvn för att få en bra bild. Och jag som hade tänkt att se fotboll med polarna på tv.. kommer inte funka när vissa ser rött och dem på kanten ser rosa  .. jag ringer sharp imorgon och frågar om det ska vara såhär.. det står 176grader i manualen.. helt galet fel enligt min åsikt.
Postad 07 januari 2007 - 18:11
troxy
-
troxy
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Själv så har jag visserligen bara hunnit se på 42XD1E i en affär, nämligen Pause i Stockholm. Men där så kunde jag inte se något problem alls med betraktningsvinkeln. Jag minns att jag tittade från alla möjliga håll, från sidan, snett nerifrån osv. Bilden var hela tiden utmärkt, mycket bättre än alla andra lcd- och plasma-apparater som hängde bredvid.
Postad 07 januari 2007 - 18:15
Evilnils
-
Evilnils
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Riktigt förvirrande det här, att folk kan kan få så olika intryck av betraktningsvinkeln. Man undrar vad det kan bero på...
Postad 07 januari 2007 - 18:39
bpl
-
bpl
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Riktigt förvirrande det här, att folk kan kan få så olika intryck av betraktningsvinkeln. Man undrar vad det kan bero på... 
<{POST_SNAPBACK}>
Okunnighet...  Det verkar ju konstigt om bara vissa apparater har detta problem då LCD panelerna görs på en lina... (olika batchar kanske)  Som sagt man blir inte klok på detta... Det ska inte va så här på en TV som kostar över 20000:-, mycket dåligt och detta ger ju inte så bra reklam för Sharp tycker jag....
Redigerat av bpl, 07 januari 2007 - 18:41.
Postad 07 januari 2007 - 18:55
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1 668 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Frågan är om en och samma person skulle få olika intryck?!
Postad 07 januari 2007 - 19:02
Stefan Bäckman
-
Stefan Bäckman
-
Forumräv
-
-
976 inlägg
Jag tror att betraktningsvinkeln är ytterliggare ett problem som Sharp måste lösa. Jag har själv sett exemplar som varit riktigt bra samt de som varit riktigt usla. Jag skulle tipsa alla som inte är nöjda att kontakta Sharp och reda ut det hela. Det måste helt enkelt vara ett produktions fel. Är ni inte nöjd så lämna tillbaka apparaten.
När TVn är riktig så är det helt grym bild, även när man står vid snäva vinklar. Jag tittade på en 46" och blev helt paff över hur bra betraktningsvinkel det var.
/Bäckman
Postad 07 januari 2007 - 19:21
kaptenkidd71
-
kaptenkidd71
-
Användare
-
-
191 inlägg
Återkommer med mitt problem med "kamtaggar" på vissa Sportsändningar på min Sharp 42"! Under JVM på 24:an upplevde jag ju stundtals usel bild där spelare i vissa moment fick liksom taggar på benen och tröjorna för korta ögonblick. Idag har jag för första gången kikat på Längdskidor och Skidskytte på SVT och det är likadant då *SUCK*. Blev så less så jag var tvungen att bära in en annan TV för att kolla ifall det är digitalboxen som är problemet men på den vanliga hederliga TV:n har jag inte alls dessa problem. Kopplade in den med samma Scart från Digitalboxen som jag använder till Sharp. Jag bifogar två foton som ni kan kika på. Fotona kanske ser lite värre ut än vad problemet var men ni förstår vad jag menar med taggarna åtmindstonde och det såg verkligen bedrövligt ut och nu var det ju inte 24:ans kassa sändning utan SVT! Sen har jag och grabbarna kikat på Henkes debut i Man United på Viasat och även där dyker de där taggarna upp men bara lite lite. Däremot är bilden rent ut sagt usel på Viasats fotbollssändningar vilket jag i och för sig hört att andra upplever med LCD. Jag har alltså Buzzingproblemet och även detta problem vilket gör att jag nu tänker prata med min återförsäljare. Den stora frågan är ju om det är ett dåligt exemplar jag har fått och om jag ska begära en ny eller om man ska kämpa för att få rätt att välja någon annan tv. Det måste ju vara tv:n som är problemet eftersom jag inte hade lika på min gamla tv med samma box och kabel. Kika gärna på fotona och ge mig råd vad jag ska göra? Inte ska man väl acceptera de här problemen med bild och buzzing för en tv som kostar så mycket?
Postad 07 januari 2007 - 19:57
Yatzy
-
Yatzy
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Fy fasen vad taggigt. Jag som i stort sett bestämt mig för att beställa en 37:a. Men allt tugg kring betraktingsvinkel hit och betraktingsvinkel dit gör mig väldigt osäker. Sen dessa taggiga bilder
Postad 07 januari 2007 - 20:18
kaptenkidd71
-
kaptenkidd71
-
Användare
-
-
191 inlägg
Fy fasen vad taggigt. Jag som i stort sett bestämt mig för att beställa en 37:a. Men allt tugg kring betraktingsvinkel hit och betraktingsvinkel dit gör mig väldigt osäker. Sen dessa taggiga bilder 
<{POST_SNAPBACK}>
Kom ihåg att Fotot förvärrade problemet en del och att det förmodligen är så att jag har fått ett dåligt exemplar för jag har inte hört nån annan med detta problem. (kul att det blev jag för övrigt) fast betraktningsvinkel och buzzing finns ju bevisligen så Sharp har en hel del att jobba på helt klart..
Postad 07 januari 2007 - 20:36
Prism
-
Prism
-
Forumräv
-
-
856 inlägg
Var in till stan och kollade på 46"aren och där dom visade DiscoveryHD och bilden var riktigt bra och den spöande alla skärmarna i butiken vilket inte kanske var så svårt då dom inte verkade vara rätt inställda....
Bad dom köra lite SD-tv och bilden blev rätt olika beroende av vilken kanal det var och den avslöjade rätt tydligt vilka kanaler som var hårtkomprimerade. Svärta vart rätt okej på denna skärm dock så var det rätt begränsat med mörka scener när jag tittade.
Rörande betraktningsvinkel vilket jag testade flera gånger så var den helt klart godkänd och bilden/färgerna blev sämre först när jag stod väldigt långt ute på sidorna vilket jag har svårt att se någonsin kommer att sitta så.
Hade gärna sett den igen mot en Pioneer skärm och då jämfört SD-tv bilden vilket är väl det som jag kommer att använda den mest till.
Såg också att priser hade gått upp och det är för att butiken som hade den för 35.xxxkr har tagit bort den dock gick man tidigare in på deras webbsida så fanns den ändå inte för 35tkr
Redigerat av Prism, 07 januari 2007 - 21:03.
Postad 07 januari 2007 - 21:24
larsha
-
larsha
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej,
Heter Fredrik och registrerade mig här alldeles nyss för jag försökte hitta information om min 42" Sharp. Det är så att jag upplever ett högt och irriterande elektriskt pip, surr vid standby och även när bara strömkabeln är inkopplad och tvn helt avstängd. Detta är otroligt irriterande. Jag läste att även några andra upplevde samma sak. Kommer jag kunna byta ut mitt exemplar?
Märkte alldeles nyss när en text svepte förbi på skärmen att den hackade och va helt galet taggig. Börjar faktiskt bli ledsen nu.
Hälsningar Fredrik
Redigerat av fredriklack, 07 januari 2007 - 22:14.
Postad 08 januari 2007 - 00:33
Connya
-
Connya
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Vill bara påminna folk om att det är en STOR skillnad mellan 42" och 46" varianten. LC46-XD1E har fyra "funktioner" som inte 42" varianten har. Och det är RBG+, 2000:1 i kontrast, multipixel och Action funktionen (4ms). På svenska sharps hemsida får man intrycket att 42" sharpen har RGB+. Men det har den inte.. Slutsats: att titta på en 46" sharpen och skaffa sig en uppfattning är mindre bra om man ska köpa 42" varianten. Likaså att läsa recensioner baserat på 46" modellen. (jag gjorde det..)
Postad 08 januari 2007 - 07:19
eddgge
-
eddgge
-
Användare
-
-
233 inlägg
Vill bara påminna folk om att det är en STOR skillnad mellan 42" och 46" varianten. LC46-XD1E har fyra "funktioner" som inte 42" varianten har. Och det är RBG+, 2000:1 i kontrast, multipixel och Action funktionen (4ms). På svenska sharps hemsida får man intrycket att 42" sharpen har RGB+. Men det har den inte.. Slutsats: att titta på en 46" sharpen och skaffa sig en uppfattning är mindre bra om man ska köpa 42" varianten. Likaså att läsa recensioner baserat på 46" modellen. (jag gjorde det..)
<{POST_SNAPBACK}>
För att försöka klargöra saken ännu lite till, är det inte så att även 37" modellen har alla funktioner som 46" modellen? Det är alltså bara 42 tummaren som har problem?
Postad 08 januari 2007 - 08:45
axelman
-
axelman
-
Användare
-
-
162 inlägg
[/quote] För att försöka klargöra saken ännu lite till, är det inte så att även 37" modellen har alla funktioner som 46" modellen? Det är alltså bara 42 tummaren som har problem? <{POST_SNAPBACK}> [/quote] Hej Det verkar vara 46:an, som är mest utsatt för BUZZING. Kolla undersökningen: http://www.feedmeast...hembio/xd1e.php/axelman
Postad 08 januari 2007 - 10:23
Varanen
-
Varanen
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Postad 08 januari 2007 - 10:34
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> För att försöka klargöra saken ännu lite till, är det inte så att även 37" modellen har alla funktioner som 46" modellen? Det är alltså bara 42 tummaren som har problem?
<{POST_SNAPBACK}>
Nej, riktigt så är det inte, den har förvisso RGB+, alltså 4-wavebacklight system, men inte så hög kontrast som 46+52, inte heller något action mode (4ms)...så den är enligt spec mellan 42:orna och 46+52...
Postad 08 januari 2007 - 11:02
Unregisteredaa85384d
-
Unregisteredaa85384d
-
Lärjunge
-
-
251 inlägg
Det verkar ju inte som det finns så många i lager (förutom enstaka exemplar i några affärer). Kan det vara att modellserien kommer att ersättas med en eller flera av de nyare annonserade? Känns i så fall som vi får vänta..., eller?
Postad 08 januari 2007 - 12:13
bigbadboogie
-
bigbadboogie
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Ny review (?!)
<{POST_SNAPBACK}>
Nytt för mig och VÄLDIGT intressant. Verkar som Sharpen inte har någon höjdardeinterlacer inbyggd. I alla fall inte för material som ej är full HD (1080i/p) Undrar om det kommer bli bättre på HD1E Tackar Boogieman
Postad 08 januari 2007 - 12:28
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1 668 inlägg
I senaste Min Hembio fick XD1E 46:an bra omdöme betr deinterlaceingen.  Men recensioner har ju pekat åt olika håll tidigare.
Postad 08 januari 2007 - 13:06
Unregisteredc049476a
-
Unregisteredc049476a
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Var på väg att köpa denna TV men backar nog nu, har varit och tittat på 42" och betraktnings vinklen suger, på expert mobilia i Malmö har de 37,42,46 och den största stående på rad efter varandra, 42:an var den enda som hade problem med det mjölkaktiga lagret när man titta från sidan. Alla Blue-ray matade
Kollade även in Sony W2000 på HI-FI klubben mobilia malmö...tittade ishocky från Canal digital HD ..det var MYCKEt eftersläpningar.
På samma ställe tittade jag på Samsung f71 bra bild osv matade med HDMI ..men man kan inte justera ljus, kontrast osv vid HDMI - feed så där föll den också bort
Tittade sedan på en Pioneer 427XD Vilken bild den krossade LCD aparaterna.
Jag har från början varit inne på LCD , då de ovan nämda 1 efter 1 har de trillat bort av de ovan angivna orsaker, är jag mer och mer inne på en Pioneer 427xd
Jag gillar fortfarande SHARP aparaterna men det verkar inte som SHARP vill göra något åt betraktnings vinklen, så till sist blir det nog en Pioneer 427xd - de har dessutom en överlägsen garanti - deras PDP - garanti.
Redigerat av Unregisteredc049476a, 08 januari 2007 - 14:35.
Postad 08 januari 2007 - 14:02
Unregistered2da6253e
-
Unregistered2da6253e
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Var nyligen inne på Pause i stockholm och kollade. Dom hade en 42" uppställd (tror att det var 42", nästan säker men det kan ha varit 46"  ). Betraktningsvinkeln var kanon. Kunde ställe mig brevid TV:n och det funkade kalas!
Postad 08 januari 2007 - 14:30
Monkey Business
-
Monkey Business
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Någon som kan ge svar på hur betraktningsvinkeln är på 37"an?
Postad 08 januari 2007 - 14:44
Yatzy
-
Yatzy
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Hej
Jag är mycket intresserad av 37:an. Kan någon vänlig själ som har en sådan hemma kommentera betraktingsvinkel, buzzning, taggning mm.
Är det så att det är 42:an som dras med de flesta felen??
Postad 08 januari 2007 - 16:08
ln247
-
ln247
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Jag har sett en 37rd1e och den var kanon, inget problem med betraktningsvinkel vad jag kunde konstatera, så jag ställer mig i intressekön för 37xd1e!
1:a inlägget! Äntligen blev jag av med oskulden!
Postad 08 januari 2007 - 16:43
Zerox_no1
-
Zerox_no1
-
Mästare
-
-
3 103 inlägg
Det har dykt upp fem pressreleaser om nya skärmar på Sharpusa. http://www.sharpusa....1079,34,00.htmlBlir en hel del från Sharp på CES i år. "4K x 2K: Sharp will also be showcasing the 4K x 2K LCD model, which offers twenty-four million dots of information, versus the 6.2 million offered by 1080p resolution." "Sharp’s Mega-Contrast LCD will enable filmmakers, video producers and other professionals that need uncompromised display picture quality to see flawless images on a 37-inch high-definition LCD monitor. With a contrast ratio of 1,000,000:1."
Redigerat av Zerox_no1, 08 januari 2007 - 16:53.
Postad 08 januari 2007 - 17:04
Connya
-
Connya
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Jag la upp några bilder tagna på min LC-42XD1E tv på Sharp Bilder. Som ni ser är det stor skillnad om man tittar på tv i en vinklel. Vad jag önskar veta, då detta är min första LCD tv, är om detta är ok för att vara en über-lcd tv?? Vi hörs!
Postad 08 januari 2007 - 17:12
Evilnils
-
Evilnils
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Jag la upp några bilder tagna på min LC-42XD1E tv på Sharp Bilder. Som ni ser är det stor skillnad om man tittar på tv i en vinklel. Vad jag önskar veta, då detta är min första LCD tv, är om detta är ok för att vara en über-lcd tv?? Vi hörs!
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har en LG 32LX2, definitivt inte en uber lcd men jag har mycket bättre färg och svärta i vinkel än vad du har på dina bilder. En lcd ska helt enkelt inte vara så där dålig, det är mycket märkligt att Sharp lyckats fumla på det här sättet. Om jag hade köpt en en Sharp med såna problem hade jag lämnat tilbaka den via ångerrätten direkt. Förutsatt att jag beställt den via internet förstås.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|