Varför får jag ingen bild på EXT 5 nu när jag fick det med förra datorn? Någon som har råd angående detta?
Redigerat av Unregistered9b117a23, 01 juli 2007 - 09:45.
4 nya Sharp 1080 LCD tv'n - XD1E serien
Startad av
andersos
, aug 11 2006 21:41
4053 svar till detta ämne
64 relaterade trådar
Postad 01 juli 2007 - 08:24 Varför får jag ingen bild på EXT 5 nu när jag fick det med förra datorn? Någon som har råd angående detta? Redigerat av Unregistered9b117a23, 01 juli 2007 - 09:45. Postad 01 juli 2007 - 13:03 Är det någon som hittat hur man ändrar namn på ingångskällorna (EXT1-6)? Det är ju grymt störigt att behöva hålla reda på var man pluggat in vad. Kanske kan man göra det via RS-232, jag hittar iaf inget i menyerna. Postad 01 juli 2007 - 21:39 Postad 03 juli 2007 - 18:00 någon som vet hur 42XD1E står sig jämfört med Samsung M86 när det gäller svärtan? Postad 03 juli 2007 - 19:46
Ganska liten skillnad tycker jag, möjligtvis lite sämre svärta på sharpen. Däremot har Samsung M86 frontglas, med allt vad det innebär när det gäller reflexer m.m... Båda finns på hifiklubben.se, i deras butiker kan man jämföra. / D Postad 03 juli 2007 - 20:27
Jag hittar bara LC-42XD1E på deras hemsida. Var det en sån du beställde och fick en LC-42XD1EA eller har jag missat var den finns. Har du testat 24 fps med den? Det belägg jag har för att den stöder 24 fps är
Postad 03 juli 2007 - 21:46 (Ska inte den följa med i tv?) Postad 04 juli 2007 - 13:13
Japp beställde en D1E och fick en D1EA men jag har inte testat 24 fps. Postad 05 juli 2007 - 07:58 Jag har fått bekräftat från Voxon att också de har den. De har även bytt beteckning på sin webshop nu. Postad 05 juli 2007 - 09:34
A via ullared digital
Har precis beställt en 42" XD1E
Kan rekomendera Ullared digital. Har handlat där förut. Trevliga och försöker inte ens prata bort ångerrätten som många andra. Dessutom gäller svenska garantier, vilket inte gäller för fyndbörsen,webhallen mfl. En annan fråga. Hur får man ut ljudet från PC:n när man kör DVI/HDMI kabel? Postad 05 juli 2007 - 09:53
En separat 3.5mm stereoplugg från datorns ljudkort till tvn/förstärkaren. Postad 05 juli 2007 - 10:09 Postad 05 juli 2007 - 10:15
Stämmer INTE, står beskrivet i manualen hur det funkar. För en av HDMI-ingångarna (EXT5?) är det valbart i menyn om ljudet ska komma via HDMI eller analogt från 3.5 mm pluggen. Så, använd rätt HDMI-ingång, och kolla i inställningarna att den står inställd på ljud via analogt och inte via HDMI. / D Postad 05 juli 2007 - 10:22 Så har jag nu Bild i 1920x1080 60Hz från min Dator med ATI-grafikkort. Dock när det gäller min "H4000 HD Upscaling DVD Player" från Helios. Så har dom sent om sidå erkänt på deras hemsida att den inte stödjer 1080P via HDMI-kontakten till ett antal LCD-TV's (Sharp, Sony, mfl. ) pga. som dom hävdar en inkompabilitet i HDMI (trodde det var en standard ![]() köp inte denna DVD . I 720P och 1080i läget fungerar den utmärkt på TV'n. När det gäller Bild från min PC' är det lite mer pinsamt, då jag tog och byggde en helt ny dator vid sidan om, och samtidigt passade på att köpa en lite dyrare DVI-> HDMI kabel från Kjell & Co. Och den fungerarde klockrent direkt varvid jag tog och provade den nya kablen till Gamla datorn med ATI-kortet och volia' det fungerade direkt...så förutom att jag nu har en nästan komplett dator till salu med Geforce Grafikkort till salu, så vill jag rekommendera att inte köpa typ 98-121 5m HDMI-DVI-kablage utan gå på den ca 150kr dyrare 67-584 5m HDMI-DVI HQ-kabel från Kjell & Co istället. Lite fattigare men nöjd SHARP 42XD1E ägare som äntligen avnjuter 1080P via Datorn. Trevlig TV-Sommar. ![]() Postad 05 juli 2007 - 15:07
Ja och för mig fungerar det helt plötsligt bara att ha dvi-hdmi från dator till EXT 6 av nån mystisk anledning. Ska in och köpa Logitech Z5500 högtalarna idag och hoppas jag kan få till digitalt ljud från datorn till dessa och ljudet från Sharp på nåt sätt trots att min Ext 5 inte funkar nå mer. Postad 05 juli 2007 - 20:42 Sitter och väntar på att min ska levereras och har bara VGA ![]() Postad 05 juli 2007 - 23:58 Denna fråga kanske inte hör hemma här men jag kör på endå. Jo det är så här att jag har införskaffat mig en Sharp 42xd1e, problemet är att när jag kör genom marknätet så kan man välja hur bilden ska se ut. Man har 5 förinställda inställningar som man kan välja emellan; full,normal,panamora,16:9,14:9. Jag är osäker om dem stavades rätt men ni fattar idén iaf. Nu till frågan, problemet är att när jag t.ex väljer panamora så har jag den på ett tag men efter en stund så ändras den. Då zoomar liksom tvn in bildrutan, det ser mycket fult ut. Jag skulle vilja veta hur man gör så att inställningen hela tiden är panamora? Postad 06 juli 2007 - 07:09 Till alla er som säger er fått ett exemplar utan Banding. Om ni använder en statisk ljusgrå bild syns det verkligen inga ränder på skärmen då? Anledningen till att jag frågar är att jag börjat tvivla på att felfria exemplar existerar! Jag är inne på min 4:e TV med problem nu! Den första hade buzzing och de övriga 3 har haft bandning. De senaste två har varit 42XDEA. Börjar bli trist... Postad 06 juli 2007 - 07:25
Panorama är att sträcka ut 4:3 bild till att fylla skärmen, men att sträcka den mera på sidorna och mindre i mitten. I menyn under SETUP finns ett val som heter "autoformat" som gör att TVn själv försöker byta lägen, kolla om du har det på eller av. / D Postad 06 juli 2007 - 09:31 Igår kollade jag på film från min PS3 (via hdmi) och helt plötsligt slog tv:n av sig.. för att vara släckt i några sekunder och sedan slå på sig själv igen. Och om jag minns rät har det hänt en gång tidigare när jag spelade spel på PS3. Kändes lite som en datorkrasch som får datorn att boota om.. Är det fler som stött på detta? Vad kan det bero på? Jag är hundra att jag inte kom åt fjärrkontrollen, så det känns som något annat. Postad 06 juli 2007 - 10:18
Värmeproblem med TV eller PS3? / D Postad 06 juli 2007 - 13:13
PS3 är ju lite högljudd, men det finns minst ett fläktläge kvar på den, samt även om den brinner upp skall väl inte tv:n slå av sig? =) TV:n kändes inte varm alls, men det tog väl några minuter innan jag gick fram och kände på den. Postad 06 juli 2007 - 13:22
Märkligt, slog TVn av sig så att lampan på fronten lös rött? eller blev den bara svart? Inget "auto-off" aktivt i setupen på TVn? ![]() / D Postad 06 juli 2007 - 15:05
Lampan slog över till rött, så det blev verkligen nån sorts omboot =) Mycket underligt är det iallafall.. Får kolla på lite fler filmer och se om det återkommer.. isåfall får jag väl lämna in den. Postad 10 juli 2007 - 11:42 Hur får man isf tag i denna " LC-42XD1EA"? Inga butiker har ju någon med ett "A" på slutet av beteckningen. Postad 10 juli 2007 - 17:21 Postad 10 juli 2007 - 22:33 the sharp site stated that as of that date,all 42 ones,were being recalled,and the "A" was the replacement. stämmer ju ![]() Redigerat av snaljapen, 10 juli 2007 - 22:38. Postad 11 juli 2007 - 05:59 Men tack för Ullared-tipset! snaljapen: -A är alltså de senaste och ersätter de gamla E. Kan man förvänta sig att de nya är fria från tidigare problem då? Någon som äger en -A som kan bekräfta? Stämmer det att LC42XD1E inte kan ta emot 1080P @24 Hz, men att -A kan det? Postad 11 juli 2007 - 07:14
Verkar ju så enligt Avforums om 24hz / D Postad 11 juli 2007 - 11:08 Om jag köper en supra HDMI-DVI kabel, kan jag då via min dators DVI-I utag på grafikkortet få in 1080p pixelmappat 1:1 upp till tv:n? Grafikkortet är nytt så det stödjer upplösningar långt över 1920*1080 Postad 11 juli 2007 - 11:13
Ja, funkar fint. / D Postad 11 juli 2007 - 11:29 ![]() Då kan jag passa på att ställa en till fråga. Via Dataingången kan man ju bara köra 1024*768 som största upplösning. Den ger en väldigt bra storlek på menyer och webbsidor när man sitter i soffan och surfar. Kan jag även köra 1024*768 via HDMI-ingången utan att få så kallade "sorgkanter" om jag nu skulle tycka att 1920*1080 ger en för liten bild vid surfning e.t.c.? MVH Axel Postad 11 juli 2007 - 18:12
Har inte själv testat detta men kan nog säga att det inte blir så snyggt eftersom tvn kommer att skala upp bilden med dåligt resultat (det är därför man vill ha äkta pixel-mappning, då är det datorn som skalar upp bilderna). Bättre att köra 1920*1080 och ställa upp typsnitten tycker jag. (möjligtvis kan de "förstoringsglasfunktioner" som finns i Vista också göra detta bättre). / D Postad 11 juli 2007 - 18:36 Då får jag väl has att byta kabel då och då ![]() Om det finns någon här som kört 1024*768 via HDMI och vill berätta om bilden så skulle jag vara tacksam ![]() Postad 11 juli 2007 - 19:39
Kör du Internet Explorer kan du välja "Zoom %" i menyn "Page", funkar fint här iaf. Ska testa 1024x768 nästa gång jag kopplar in datorn, den är inte inkopplad alltid. Det KAN vara så att man inte ens kan köra den upplösningen över HDMI. Men som sagt, med "Zoom %" blir det mycket skarpare och tydligare än att köra lägre upplösning. (Glöm inte att ställa ner sharpness/skärpa till minimum när du köp pixelmappat via HDMI annars blir det suddigt). / D Postad 11 juli 2007 - 20:57 705:a, har inte sett eller hört några problem än. Har kopplat in min laptop med VGA-kabel och testat att köra 720p och 1080p (jag vet att den inte tar den upplösningen via VGA) filmer och det blir tokbra bild! Tänkte bara kolla med er som har haft tv:n en längre tid och har hittat de "optimala" inställningarna. Vad har ni för värden på de olika inställningarna? Bakgrundsljus, kontrast m.m.? Har sökt runt på forumen men hittar inte några bra svar. Tacksam för lite snabbhjälp! EDIT: Glömde fråga om det är någon som testat att köra med en VGA-splitter (typ y-kabel) för att få två VGA-ingångar så man kan köra dator och xbox utan att behöva byta kabel? Känns som att det kan bli lite jobbigt att byta kabel när TV:n hänger på väggen... Redigerat av jericson, 11 juli 2007 - 21:08. Postad 11 juli 2007 - 21:40 Jag kör XBMC på min XBOX med en komponentkabel. Ställde in XBOX:en med switchdisc på NTSC och testar både 720p och 1080i och får en del flimmer i interfacet och i filmerna. Ställer jag in PAL har jag inte problemet. Kör någon XBMC i högre upplösning på sin Sharp LC-46XD1E? Postad 11 juli 2007 - 21:49
Gå in i menyn och sätt "TrueD off" så kommer en "I/P setting" fram som du kan ändra så att det inte flimrar. Funkar fint för mig med 1080i utan flimmer, däremot hackar vissa DVD-filmer pga att interlacern gör fel. Gå då in och ställ om den manuellt till deinterlace resp none i menyn när filmen spelar. / D Postad 11 juli 2007 - 21:52 Redigerat av jericson, 11 juli 2007 - 21:55. Postad 12 juli 2007 - 02:40 Nyss hemkommen från Pixmania (ja, jag vet att butiken har fått kritik för ett o annat men för mig funkade det smärtfritt med både beställning och leverans, 14.8k och frakt till dörren ![]() Inga som helst problem att få ut 1080p @ 60Hz. Döda pixlar? 1st som sitter ca 1 dec uppifrån och 2dec från höger, ser ut som den är grå och syns endast när jag är väääääldigt nära tv:n med vit bakrund. Banding? Kan jag inte se nåt av och tänker inte leta vidare, det man inte vet mår man inte dåligt av. Bild från DVD via PC (uppskalad): Svårt att beskriva skillnaden från tjock-tv/proj Sanyo Z1 till detta, men för mig är skillnaden helt otrolig, till det bättre då. Bild från PC-spel? Tja.. skulle väl inte spela FPS på denna skärm men World of Warcraft ser gryyyymt ut. Min warrior ser om möjligt än mer skräckinjagande och muskulös ut ( Dûmrick, Twilights Hammer EU) ![]() SDTV? Efter att läst bla denna tråd och även andra om den fullständigt usla kvaliten så förväntade jag mig inte speciellt mycket. Morsan har dessutom en 37" Sharp full HD och på den ser det helt otroligt illa ut. Men jag måste ändå säga att jag är positivt överraskad. I mitt tycke en helt godtagbar bild. Bäst tycker jag att SVT och tv4 sändningar i Wide blir men även filmer på de andra kanalerna funkar helt ok.. Är inte sändningen i Wide så tycker jag 14:9 formatet eller möjligtvis Panorama funkar bäst. VGA? Fick tag på en första rev av Gamecube som har komponent kabel. Kör den till en iscan-pro och vidare från den VGA till TV. Än en gång överträffades mina förväntningar. Fin bild med bra detaljer och flyt. PS3 står som nästa inköp på listan och jag väntar med spänning att se lite högupplösta filmer och spel på skärmen. Tja detta var väl allt så länge. Som slutsats kan jag bara säga; KANON! Otroligt nöjd och denna TV, rekommenderas varmt. Det gör ju inte så mycket att den imho är en av de snyggaste platt-tv på marknaden rent design-mässigt också. MVH Rikard Tillägg: Tv:n är för övrigt en XD1EA med 705 i början av sn. Redigerat av Nightportier, 12 juli 2007 - 22:50. Postad 12 juli 2007 - 06:48 Däremot så tror jag att jag hittade felet till slut. Jag ställde först ner Flicker Filter till OFF och sedan insåg jag att under System hade jag ställt in att 1080i var en godkänd upplösning och då spelade den mycket riktigt upp alla filmer i 1080i. Stängde jag av där och endast valde 720p så flimrar det inte. Men frågan är om det ska flimra så pass mkt att man märker det i 1080i? Märktes speciellt med vissa typer av "bakgrunder" på filmer osv. Postad 12 juli 2007 - 07:18
Nej, det ska inte flimra i 1080i det gör inte min men du måste ställa om i TVns meny som jag beskrev tidigare. / D Postad 14 juli 2007 - 16:16 ![]() Den står i hallen jag måste vänta på mer muskler innan jag sliter upp den ![]() Bifogad fil(er)Postad 17 juli 2007 - 09:55 Inga konstiga ljud heller för den delen. Däremot kan det vara så att jag har svag banding på den, det liknar det fel jag fick leva med på min Sanyo PLV-Z1 projektor för många år sedan. Är det någon annan som sett banding eller vertical banding på 42"-versionen? Det är förresten en XD1EA. Postad 17 juli 2007 - 21:57 ![]() Vågar inte hänga upp den på väggen då jag har en hiss "vägg i vägg" med min lägenhet. Postad 17 juli 2007 - 22:30 Är det någon som vet om dessa är likvärdiga med XD1E osv? Postad 18 juli 2007 - 07:18
Det är nog många som upplevt banding även på 42"-versionen. Jag väntar själv på att få mitt 5:e exemplar skickat till mig då samtliga 4st innan dess har lidit av banding, 2st av dem har vart XD1EA. Jag skulle försöka få den utbytt om jag var du... och det ska inte vara några problem att byta ut den om inte butiken du handlat av krånglar. 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |