* Officiell Tråd - XTZ 99.25/26/36 *
1922 svar till detta ämne
Postad 22 oktober 2007 - 21:43
broccoli
-
broccoli
-
Användare
-
-
126 inlägg
Nu har jag väntat länge nog.. Åslog till precis.. Det blev ett par 99.25 or + xtz 12" subben.. =)..
Har tidigare haft ett par TDL RTL3or å nyligen sålt mina fina gamla kappor 600 (som blev för stora för min lya)..
Så dom har vissa förväntningar att leva upp till.. blir det inge pra åker dom tebax bums..
hoppas jag har dom till helgen, en goo helg isf  ..
Postad 30 oktober 2007 - 13:29
Joppis
-
Joppis
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Nu har jag väntat länge nog.. Åslog till precis.. Det blev ett par 99.25 or + xtz 12" subben.. =)..
Har tidigare haft ett par TDL RTL3or å nyligen sålt mina fina gamla kappor 600 (som blev för stora för min lya).. Så dom har vissa förväntningar att leva upp till.. blir det inge pra åker dom tebax bums..
hoppas jag har dom till helgen, en goo helg isf ..
Fått prylarna ännu då? :]
Postad 30 oktober 2007 - 14:00
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1 411 inlägg
Då går man i väntanst tider... och mina saker körs ut med poståkeriet på dagtid och då har de 5 timmmars leveransfönster, 9-14, och man kan inte ens välja f.m. eller e.m. bah! Dessutom måste jag till postens företgarcentrum och betala kalaset idag innan det kommer till dörren, för dyrt för att betala till föraren säger dom ...
Så jag får inte mina saker förrän på fredag: 99.26, subb, stativ, kablar... mums
Redigerat av spacebot, 30 oktober 2007 - 14:01.
Postad 30 oktober 2007 - 14:23
Kent Johansson
-
Kent Johansson
-
Beroende
-
-
1 091 inlägg
Hur har det gått för dig? Fått hem några leksaker ännu??
Postad 30 oktober 2007 - 18:23
broccoli
-
broccoli
-
Användare
-
-
126 inlägg
Tjena, Jo jag har fått dem  ..
Även om jag inte direkt e förtjust i pianolack, så måste jag säga.. Vilken kvalitets känsla !!, och grymt snygga med matchande stativen.
Första ljud intrycken. helt okey, mkt bättre med "propparna/kuddarna" urdragna , hur har ni dem ?
Har låtit dem spela medans jag varit på jobbet, så har inte hunnit lyssna ordenligt än, hoppas jag får tid i helgen helt. haft mkt jobb  .
dock känns min lya lite för liten för subben, den låter lite bumlig. förmodligen en juterings fråga & placering.
Hoppas jag får mer tid i helgen.. Men som sagt innan, dom e grymt snygga =).
Postad 31 oktober 2007 - 15:06
Joppis
-
Joppis
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Då går man i väntanst tider... och mina saker körs ut med poståkeriet på dagtid och då har de 5 timmmars leveransfönster, 9-14, och man kan inte ens välja f.m. eller e.m. bah! Dessutom måste jag till postens företgarcentrum och betala kalaset idag innan det kommer till dörren, för dyrt för att betala till föraren säger dom ...
Så jag får inte mina saker förrän på fredag: 99.26, subb, stativ, kablar... mums 
Jag kortade ner fraktperioden 1-2 dagar genom att hämta grejerna med egen bil på Posten Företagscenter :]
Postad 31 oktober 2007 - 15:12
Joppis
-
Joppis
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Tjena, Jo jag har fått dem .. Även om jag inte direkt e förtjust i pianolack, så måste jag säga.. Vilken kvalitets känsla !!, och grymt snygga med matchande stativen.
Första ljud intrycken. helt okey, mkt bättre med "propparna/kuddarna" urdragna , hur har ni dem ?
Har kuddarna i mina. Men nu blev man ju sugen på att testa utan dem! Som vanligt handlar det ju så mycket om placering och rummets utformning. Man ska givetvis ha den 'tweakning' som man personligen tycker passar bäst Har låtit dem spela medans jag varit på jobbet, så har inte hunnit lyssna ordenligt än, hoppas jag får tid i helgen helt. haft mkt jobb .
Känner igen det där. Har haft mina 99.26 hemma i 9 dagar nu men lite överslagsräkning säger att jag spelat dem ca 35-40h. Lite har faktiskt hänt med ljudet under den tiden tycker jag! dock känns min lya lite för liten för subben, den låter lite bumlig. förmodligen en juterings fråga & placering.
Hoppas jag får mer tid i helgen.. Men som sagt innan, dom e grymt snygga =).
Ja det är inte ofta man hittar produkter som är snygga, andas kvalitet, låter riktigt bra och till ett bra pris. Hehe.
Postad 31 oktober 2007 - 15:56
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1 411 inlägg
Då går man i väntanst tider... och
Jag kortade ner fraktperioden 1-2 dagar genom att hämta grejerna med egen bil på Posten Företagscenter :]
Smart. Mitt problem är att min leverans är en HEL lastpall med grejjer, och jag vill inte bryta bulk och köra 3 a 4 turer till transportgatan här i gbg - bor i sv gbg så jag får ge mig till tåls.
Postad 31 oktober 2007 - 17:54
Kent Johansson
-
Kent Johansson
-
Beroende
-
-
1 091 inlägg
Kunde inte låta bli längre.. Nu finns det galleribilder på insidan av ett par 99.36:or! https://www.minhembi...hansson/148445/Väldigt välbyggt! Väldigt snyggt gjort! Kanske lite för lite dämpmaterial om man ska vara gnällig. Men so what, de låter ju perfekt (för mig)!  Edit: Dunkar in ett par teasers här i tråden: Diskantelementet:
Uttagen_diskant.JPG 189,84K
0 Antal nerladdningarBakom bakpanelen:
Panelen_2.JPG 155,34K
0 Antal nerladdningarNer i bottenlådan:
Ner_i_botten.JPG 181,85K
1 Antal nerladdningarHör av er om ni har frågor om bilderna, eller om det är något speciellt ni vill se. Har mer bilder tagna än de jag orkat ladda upp.
Redigerat av Kent Johansson, 31 oktober 2007 - 19:28.
Postad 31 oktober 2007 - 20:56
Postad 01 november 2007 - 09:40
Kent Johansson
-
Kent Johansson
-
Beroende
-
-
1 091 inlägg
Haha fy fan att du vågade.
Såg ju riktigt trevligt ut där inne. 
Mjo, lite ångström fanns allt på besök.. Typ "tänk om jag slinter".. man vill ju inte sätta en reva i kantupphängningen precis. Alltså, jag har nästan lite svårt att smälta hur välbyggda de är i relation till priset. Manufakturkostnaden måste verkligen vara låg eftersom de kan sälja dem för 7900.- inkl moms här i Sverige! Det interna kablaget och lödningarna håller verkligen hög klass! Jag kan inte heller se att en tweaker/diy:are har något att förbättra i dem. Möjligen lite mer ull i nedre baslådan och kanske skulle man kunna reverse-engineera filtret och "hårdkoppla" det på den inställning som man fastnat för. Med nackdelen att de då tappar sin flexibilitet och blir låsta till den konfig som man hårdkodat in i dem. Däremot ska jag uppdatera mitt externa kablage, just nu håller det lägre klass än det interna.. Har några meter 4kvm no-name kopparkabel liggandes som jag ska koppla in istället.
Postad 01 november 2007 - 12:18
Vic Vega
-
Vic Vega
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Har någon jämfört 99.36 mot Quad 21L?
Även den en Kina byggd förstärkare där man får mycket för pengarna. Lyssnad på dem hos Audio Concept i Stockholm och blev väldigt imponerad av ljudet, tror de kostade 7900kr
Postad 01 november 2007 - 21:26
Joppis
-
Joppis
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Nu är äntligen prylarna hemma! Vågar inte nämna vad jag hade innan men ljudet är ju sjukt bra! Överträffar alla förväntningar.. Använder inte stativen ännu (måste fundera lite mer på möblering).
Kommer inte använda subba till normal musiklyssning. Men ska nog införskaffa en ändå för film och fest.
Kul! Ser snyggt ut, lägg upp lite bilder i ditt galleri.
Absolut, det kommer mera. Men det är ju typ kolsvart när man kommit hem från jobbet och jag vägrar ta med blixt! Kanske kan få till något i helgen..
Postad 01 november 2007 - 21:55
Joppis
-
Joppis
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Dags att dela med sig av lite intryck! Nu börjar mina XTZ 99.26or redan blomma ut lite i klangen faktiskt (efter ca 45h speltid). Är grymt imponerad av diskanten som är så högupplöst och exakt. Första intrycket är nästan som om de inte är inkopplade men sedan inser man att den helt enkelt återger instrumenten som de är och utan att färga det. Inte det minsta "väsande" om dem. Börjar förstå varför de är certifierade för SACD. Minsta lilla detalj finns där även på låg volym. Stort plus att dessa stativare tål förvånadsvärt hög volym för att vara så små. Var lite skeptisk till 6,5" basar till en början efter att ha haft dubbla 10" i mina tidigare "pojkrumshögtalare" men XTZ 99.26 låter verkligen magiskt bra med bra musikmaterial (som andra nämnt avslöjas dåliga mastringar ganska snabbt). Förstärkaren ( XTZ A100DII) känns också helt rätt för mina behov. Inga problem att driva stativarna och ger en lagom varm ljudbild. Prylarna åker definitivt inte tillbaka till Fyndbörsen. Kan tillägga att jag har en Cambridge DVD89 från Hifiklubben som CD-spelare. Är medveten om att den är en begränsning jämfört med riktiga CD-spelare men den har fått bra betyg för ljudet och jag klagar verkligen inte Nu ska jag njuta av lite James Blunt - All the Lost Souls innan läggdags.. ps. Verkar som att mitt tidigare foto försvann så jag lägger in det igen. ds
Postad 03 november 2007 - 09:20
-Markus-
-
-Markus-
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Jag har haft mina 99.25 i en vecka nu och är nog uppe i en 20 timmar på dom.
Än så länge så låter dom inte så himla bra. Vi får se vad som händer när dom är inspelade klart.
Visst låter dom är neutralt och tydligt så det kan finnas potentia men än så länge imponerar dom inte mig i alla fall.
Redigerat av -Markus-, 03 november 2007 - 09:23.
Postad 03 november 2007 - 10:04
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1 411 inlägg
låt dom stå och spela exvis när du inte är hemma. Minst 100 timmar, helst närmre 200. Ljudet "lossnar".
Postad 05 november 2007 - 11:38
Kent Johansson
-
Kent Johansson
-
Beroende
-
-
1 091 inlägg
Dags att dela med sig av lite intryck!
Hur har du placerat dem? Nära bakvägg? Med öppen eller stängd basport? Kul att läsa att du är nöjd med dem, jag är toknöjd. Ska bara fixa en diskret absorbent på bakväggen så jag kan ställa dem närmare bakväggen. Nu står de liite för långt ut i rummet för att jag ska vara helt nöjd.
Postad 07 november 2007 - 16:01
Joppis
-
Joppis
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Dags att dela med sig av lite intryck! Hur har du placerat dem? Nära bakvägg? Med öppen eller stängd basport?
Kul att läsa att du är nöjd med dem, jag är toknöjd. Ska bara fixa en diskret absorbent på bakväggen så jag kan ställa dem närmare bakväggen. Nu står de liite för långt ut i rummet för att jag ska vara helt nöjd.
Min lägenhet har riktigt jobbig planlösning så placeringen är inte optimal. Jag gissar att det är ca 20cm mellan vägg och högtalare nu och med stängda basportar. Som synes på bilden står de direkt på tvbänken. Stativen köpte jag för att de var snygga och de kommer jag använda när jag flyttar till en större lya. Har provat gå omkring och se om basen hamnar "på rätt ställe" och det verkar som det. Men det var ren tur och det hade varit lite jobbigt om det blev fel Ikväll ska jag lyssna på tre nya skivor av Anna Ternheim, Norah Jones och Koop
Postad 08 november 2007 - 12:58
Gizy
-
Gizy
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
ush inte bra att sitta här och läsa vad ni skriver. börjar bli myckt sugen på att inhandla ett antal nu... tyverr så ska man ju ha säng mm när man flyttar. varför kan inte min madrass på golvet duga? aja tjejer asså...
men undrar bara lite ? någon som hört "skilnaden" på 99.25 och 99.26? vad jag fått för mig så går den ena ner mer i basen än den andra stämmer det eller är det bara något jag fått för mig ? vore bra att veta så jag inte köper ett par 99.26 och blir för besviken på basen och vet att 99.25 spelar bättre bas? aja hoppas ni njuter av era högalare i varje fall. blir väl efter jul som jag beställer egna.
Postad 08 november 2007 - 17:10
Herr Ober
-
Herr Ober
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Hej
Är det någon som har lyssnat på de billigare högtalarna 99.21 eller 99.22? Är själv ägare av 99.26 samt w12:an och funderar på att byta ut mina gamla surround o center oxå. Tänkte köpa den billigare centern 99.21 och stativarna 99.21 då jag först trodde att det bara var baselement som skilde mot 99.25/ 99.26, kunde bli ok matchning iallafall men vid närmare granskning ser det ut som att det även är en annan diskant i 99.21 0ch 99.22. Blir lite villrådig. Är det ok matchning kan det ju funka, blir ju nästan halva priset och bioljudet behöver ju inte hålla samma standard som musik.
Några ideer någon?
MVH / Herr Ober
Postad 08 november 2007 - 17:15
Unregisteredb8bb5cfd
-
Unregisteredb8bb5cfd
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
ush inte bra att sitta här och läsa vad ni skriver. börjar bli myckt sugen på att inhandla ett antal nu... tyverr så ska man ju ha säng mm när man flyttar. varför kan inte min madrass på golvet duga? aja tjejer asså...
men undrar bara lite ? någon som hört "skilnaden" på 99.25 och 99.26? vad jag fått för mig så går den ena ner mer i basen än den andra stämmer det eller är det bara något jag fått för mig ? vore bra att veta så jag inte köper ett par 99.26 och blir för besviken på basen och vet att 99.25 spelar bättre bas? aja hoppas ni njuter av era högalare i varje fall. blir väl efter jul som jag beställer egna.
Det är samma högtalare fast annat låda. Detta är enda skillnaden. Om du nu inte skulle tro mig så kan jag lova dig rikligt med bas i 99.25 för de har jag iaf. Blir fortfarande förvånad över dem och då har jag haft dem ett tag nu.
Postad 09 november 2007 - 10:03
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1 411 inlägg
jag skulle nog köra likadana högtalare i frontdelen av ett 5.1. Ljudet låter mer integrerat om du har identiska element- likadana ger perfekt klangmatching.
Som bakre högtalare skulle de enklare vara ett fullgott alternativ i mina ögon.
Postad 12 november 2007 - 21:00
steanr
-
steanr
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Skulle det vara någon ide att ens försöka driva 99.36 med min NAD C320BEE (2 * 50 W 8 ohm), eller är köp av försteg ett måste isåfall?
Postad 12 november 2007 - 21:17
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2 714 inlägg
Prova, den lämnar nog en bit mer än 50w per kanal.
Postad 15 november 2007 - 08:29
Kent Johansson
-
Kent Johansson
-
Beroende
-
-
1 091 inlägg
Skulle det vara någon ide att ens försöka driva 99.36 med min NAD C320BEE (2 * 50 W 8 ohm), eller är köp av försteg ett måste isåfall?
Visst kan det räcka, men när det gäller förstärkare så är ju devisen "mer ÄR bättre". Jag har en förstärkare som ger 2x50w i Klass-A och 2x110w i Klass-AB. Den duger bra, men jag har bestämda planer på att uppgradera till något med mera "oumph".. Typ två Classic 8.0b eller varför inte ett par Nuforce steg.. allt hänger på kronor och ören när det väl ska inhandlas någon gång nästa år..
Postad 16 november 2007 - 09:03
Jön
-
Jön
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Jag har följande:
Frontar: XTZ 99W2MT
Center: XTZ 99 WMT
Satelliter: XTZ 99 MT
Sub: XTZ 12 Remote
Driver paketet med en H/K AVR-630
Självklart är jag efter all fin kritik sugen på ett byta ut W2MT:orna mot ett par 99.36 och låta förstnämnda agera som datorhögtalare.
Nu undrar jag om någon vet om de matchar mitt system i övrigt eller är mitt nuvarande system mer inbördes optimalt? Jag vill ju inte byta ut alla högtalare.
Samtidigt undrar jag om 99.36:orna är så mycket bättre än W2MT:orna så det är värt att byta.
Mvh Jön
Postad 16 november 2007 - 09:57
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1 411 inlägg
Hmmm. frågan är om du alls behöver 99.36 om du har w12 subben? Kan bli lite *för* mycket bas ! ) 99.36 går väl ned till 30hz ±2hz så med en sub som går ned till 25±3 hz blir det inte så mycket vinst i djupled, däremot i explosiionsljud vid film.
Jag hade valt en annan uppsättning: 3 stycken 99.25 som frontar + center . Och behållit bakhögtalare + subben.
Postad 16 november 2007 - 10:48
Jön
-
Jön
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Tack för det snabba svaret!
Suben är inte kritikerrosade w12 utan föregångaren 12 Remote vilken jag tycker låter lite "bummlig" vid musiklyssnande, därför brukar jag stänga av den när jag lyssnar på musik och endast använda den till film där den fungerar bättre. Detta gör att jag vill ha 99.36:orna.
Jag tolkar ditt svar som att jag även behöver byta min center för att få klangmatchning???
Postad 16 november 2007 - 10:54
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1 411 inlägg
ah! den subben! Nå, då låter ditt resonemang rimligt. Diskanten är det som kan vara lite skumt i 99.36 + gamla centrer, diskanten i 99.36 är extremt bra. Enda svaret jag kan ge nu är testa, och hoppas att du är nöjd. Men räkna inte med det.
Postad 16 november 2007 - 11:05
Jön
-
Jön
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Jo, det får nog bli ett test för utvärdering. Surt att XTZ släpper monstren 99.36 när man redan sitter på ett enligt mig bra system. Jag antar att jag inte är själv i skaran nöjda W2MT-ägare som iom 99.36 drabbats av uppgraderingsdjävulen!
Postad 16 november 2007 - 11:22
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4 905 inlägg
Jo, det får nog bli ett test för utvärdering. Surt att XTZ släpper monstren 99.36 när man redan sitter på ett enligt mig bra system. Jag antar att jag inte är själv i skaran nöjda W2MT-ägare som iom 99.36 drabbats av uppgraderingsdjävulen! 
Haha nepp det är du verkligen inte. Hade själv W2MT innan och det var en mycket bra högtalare men 99.36 är bättre på alla sätt och vis. Men jag är fortfarande förbluffad över att de lät så bra som de gjorde faktiskt.
Postad 21 november 2007 - 09:50
greveriff
-
greveriff
-
Veteran
-
-
1 984 inlägg
Ingen malmöbo eller i närheten som har dessa högtalare och kan erbjuda en provlyssning? Är intresserad av dessa men pallar inte att åka upp till butiken eller köpa hem dem på prov.
Postad 30 november 2007 - 11:16
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Hej,
Beställde igår ett par XTZ 99.21'or, jo snik varianten  , De hade inte 99.25 inne och de skulle inte komma in förrens i Januari som tidigast. Passade även på att beställa matchande stativen och w8.16 subben. Troligtvis kommer dessa högtalare att bli surround högtalare när de får in 99.25'orna nästa år, men vem vet de kanske spelar fantastiskt bra  återstår att se. Kommer med intryck och bilder när de kommer.
Postad 30 november 2007 - 12:00
DigetZ
-
DigetZ
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Hej,
Beställde igår ett par XTZ 99.21'or, jo snik varianten , De hade inte 99.25 inne och de skulle inte komma in förrens i Januari som tidigast. Passade även på att beställa matchande stativen och w8.16 subben. Troligtvis kommer dessa högtalare att bli surround högtalare när de får in 99.25'orna nästa år, men vem vet de kanske spelar fantastiskt bra återstår att se. Kommer med intryck och bilder när de kommer.
Jag snappade åt mig det sista paret Har dom i lådan brevid mig. Hem o koppla..hehe
Postad 30 november 2007 - 16:34
Unregistered993
-
Unregistered993
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Var nere och köpte 21-orna i Ons 28. Är inte helt nöjd. Det är lite för mkt " populärljud". Vet ej om det beror på min dåliga förstärkare (Pioneer 512) eller att de inte är inspelade ännu......
Det är i alla fall roligare att lyssna nu jämfört med mina hemmabyggda, faktiskt välljudande högtalare. Men, jag sitter och funderar för mkt på om jag är helt nöjd eller inte. De är helt enkelt lite för mörka i klangen, och färgar ljudet lite för mkt.
Lyssnade faktiskt på lita annat när jag ändå var ute och åkte. Tyckte bra om Prosons stratego 210 (för det priset)och Monitor Audio silver.
Återkommer senare.
Postad 30 november 2007 - 17:26
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Var nere och köpte 21-orna i Ons 28. Är inte helt nöjd. Det är lite för mkt " populärljud". Vet ej om det beror på min dåliga förstärkare (Pioneer 512) eller att de inte är inspelade ännu...... Det är i alla fall roligare att lyssna nu jämfört med mina hemmabyggda, faktiskt välljudande högtalare. Men, jag sitter och funderar för mkt på om jag är helt nöjd eller inte. De är helt enkelt lite för mörka i klangen, och färgar ljudet lite för mkt. Lyssnade faktiskt på lita annat när jag ändå var ute och åkte. Tyckte bra om Prosons stratego 210 (för det priset)och Monitor Audio silver. Återkommer senare.
Aj da det där lät ju inge vidare alls. Men dessa ska väll ha typ 100 timmar inspelning?! Tur att det e buy & try iallafall
Postad 02 december 2007 - 21:16
Cheops
-
Cheops
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej jeje6969
Om du inte får ordning på ljudet så kan du ju alltid maila XTZ, de brukar vara mycket hjälpsamma.
Mitt bästa tips
Postad 02 december 2007 - 23:20
Unregistered993
-
Unregistered993
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Tycker att det går åt rätt håll nu. Har dessutom upptäckt att om det är en dålig sändning/inspelning så låter det ju inte speciellt bra även om man har bra högtalare. De är fantastiska som biohögtalare. Hör sååå mycket detaljer som inte fanns innan. Ni som har 25/26/36 tycker ni ibland att diskanten är lite skarp, eller att ni vill ha mer av det övre mellanregistret?
En annan sak som inte har med dessa högtalare att göra direkt: när man har svagt ljud på så försvinner mkt detaljer och närheten. Är det så med alla högtalare? Är det annurlunda med små satteliter som har mindre element, eller finns det någon annan faktor......?
Förresten vad är det för vits med att dra kablar till frontarna från subben?
Postad 03 december 2007 - 06:56
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2 714 inlägg
Tycker att det går åt rätt håll nu. Har dessutom upptäckt att om det är en dålig sändning/inspelning så låter det ju inte speciellt bra även om man har bra högtalare. De är fantastiska som biohögtalare. Hör sååå mycket detaljer som inte fanns innan. Ni som har 25/26/36 tycker ni ibland att diskanten är lite skarp, eller att ni vill ha mer av det övre mellanregistret? En annan sak som inte har med dessa högtalare att göra direkt: när man har svagt ljud på så försvinner mkt detaljer och närheten. Är det så med alla högtalare? Är det annurlunda med små satteliter som har mindre element, eller finns det någon annan faktor......? Förresten vad är det för vits med att dra kablar till frontarna från subben?
Jag tycker det låter som om du har en för klen receiver. Vitsen med kablar från subwoofer är att om man har riktigt små högtalare så delas dom vid en speciell brytpunkt av ett filter i subwoofern, men dina Xtz har inget behov av det. Ge dom minst 50-100 timmar innan du dömmer ut dom helt.
Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 03 december 2007 - 06:58.
Postad 03 december 2007 - 10:25
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Nu ligger de i Högdalen för ankomstbehandling. Skickades som Företagspaket och jag trodde på utkörning, men icke sa Posten! Företagspaket->privat så får man snällt gå och hämta ut dem, blir jobbigt att bara hem 57 Kg högtalare  när man inte har bil + att det tar väll en dag extra
Postad 04 december 2007 - 12:35
Unregistered04e49dc2
-
Unregistered04e49dc2
-
Användare
-
-
172 inlägg
crsan: Jag ser att du också har AVR-635 och undrar bara om du är nöjd med hur förstärkaren driver dina 99.36. Är väldigt intresserad av att höra vad du tycker
Någon som vet när Fyndbörsen får in 99.36 förresten?
Funderar att komplettera med en centerhögtalare ur samma serie, och eventuellt en subwoofer. Rekommendationer?
Vardagsrummet är på ca 20 m2.
Postad 04 december 2007 - 12:47
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2 714 inlägg
Nu ligger de i Högdalen för ankomstbehandling. Skickades som Företagspaket och jag trodde på utkörning, men icke sa Posten! Företagspaket->privat så får man snällt gå och hämta ut dem, blir jobbigt att bara hem 57 Kg högtalare när man inte har bil + att det tar väll en dag extra
Taxi kan det väl vara värt, beställ storbil  .
Postad 05 december 2007 - 05:33
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
crsan: Jag ser att du också har AVR-635 och undrar bara om du är nöjd med hur förstärkaren driver dina 99.36. Är väldigt intresserad av att höra vad du tycker 
Funderar att komplettera med en centerhögtalare ur samma serie, och eventuellt en subwoofer. Rekommendationer?
Tidigast i Januari sa de på Fyndbörsen när jag frågade, samma gällde 99.25
Postad 05 december 2007 - 05:40
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Nu har man hämtat ut dem, monterat upp allt och provlyssnat.
Första intrycket  det låter riktigt bra. Man märker snabbt att de är rätt tungdrivna och att man
behöver kraft i förstärkaren. Nu vågar jag inte tänka på hur storebror (99.25/26) låter  Spelar öppet,
med bra bas, ingen avgrundsbas, men jag blev förvånad hur djupt de går. Rappa och roliga. Kommer med
mer intryck hur de låter när jag kört 1 vecka med dem.
Spontant känns det som att de är värda varenda krona och mer där till.
Blir att köra mera efter jobbet idag  ska även ta lite bilder då och lägga upp.
Postad 05 december 2007 - 15:30
Unregistered04e49dc2
-
Unregistered04e49dc2
-
Användare
-
-
172 inlägg
Tidigast i Januari sa de på Fyndbörsen när jag frågade, samma gällde 99.25
Tackar. Japp, fick svar av Fyndbörsen och de sade ca 6 veckor innan 99.36 kommer in i lager. Nu blir det jobbigt, man vill ju ha grejorna direkt. Men jag tror det är värt att vänta på.  Beställde XTZ W12S Left sub och XTZ subkabel 3 m, hoppas få grejorna innan helgen. Ska bli intressant
Postad 06 december 2007 - 09:09
Unregistered75fd19d5
-
Unregistered75fd19d5
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Jag är extremt nöjd! Men man måste verkligen ge dem tid att spela in sig. Upplevde ljudet som väldigt instängt i början men nu låter det otroligt bra, du kommer inte bli missnöjd! Jag har kommit på mig själv att blivit väldigt kräsen sen jag köpte mina 99.36or, har svårt att lyssna på nerladdad musik om det inte är 320kbps eller flac. Ägde Infinity alpha 50 innan och det är stor skillnad.
Redigerat av Unregistered75fd19d5, 06 december 2007 - 10:33.
Postad 06 december 2007 - 13:37
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Hej,
Någon som vet vad det är för banddiskant som sitter i 99.21/22?
Postad 06 december 2007 - 17:16
Unregistered04e49dc2
-
Unregistered04e49dc2
-
Användare
-
-
172 inlägg
Jag är extremt nöjd! Men man måste verkligen ge dem tid att spela in sig. Upplevde ljudet som väldigt instängt i början men nu låter det otroligt bra, du kommer inte bli missnöjd!
Jag har kommit på mig själv att blivit väldigt kräsen sen jag köpte mina 99.36or, har svårt att lyssna på nerladdad musik om det inte är 320kbps eller flac. Ägde Infinity alpha 50 innan och det är stor skillnad.
Låter mycket bra  Jo man får som du säger säkerligen spela in dem en bra tid. Jag har redan bestämt mig för dessa högtalarna nu, väntar bara på att de ska komma in i lager. Jag beställde för övrigt en XTZ 99 W12S Left subwoofer som skickades igår kväll, hoppas den kommer fram i morgon, står att den sorterats i Göteborg igår kväll (kan ju undra varför det först skickas upp till Göteborg när jag bor i Skåne  ) Kan tänka mig att man blir kräsen, det blir till att skrota den gamla MP3-samlingen och satsa på ett annat format eller musik med högre bitrate när man kör från HTPC:n. Blir nog till att införskaffa en XTZ 99.25 Shielded också samtidigt så att man får lite bättre filmljud, vet bara inte hur jag ska placerade den framför/under TV:n.
Postad 12 december 2007 - 18:17
Kent Johansson
-
Kent Johansson
-
Beroende
-
-
1 091 inlägg
Hej,
Någon som vet vad det är för banddiskant som sitter i 99.21/22?
Gör som jag gjort.. Lossa de som sitter i och titta efter. Men akta dig för att skrapa upp pianofinishen.. Det verkar inte vara något av Founteks element som i 99.25/26/36 -modellerna.
Postad 13 december 2007 - 12:49
Unregisteredc049476a
-
Unregisteredc049476a
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Hej!
Jag har köpt mig en Denon AVR 1908 ( 7 x 120 watt i 6 ohm (kontinuerlig effekt, två kanaler i drift, 1 kHz, 0,7% )( Effekt 8 ohm: 7 x 85 watt ), vill nu höra om någon av er har provat XTZ 99.25/26 med Denon eller rent av med Denon 1908, och i så fall kan dela med sig av några intryck kring ljudet.
Funderar på att köpa XTZ 99.25/26 för att bygga ut till surround så småningom.
Tacksam för alla svar
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|