* Officiell Tråd - Panasonic PX80 *
3109 svar till detta ämne
Postad 22 juni 2008 - 10:15
JohanOeberg
-
JohanOeberg
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Eller så får den för sig att sänka kontrasten när man ser på en ljus film. Hoppas den är avstängningsbar.
Njea. Tror funktionen syftar till att dämpa konstrasten om bilden är statisk en längre period... Inte att den motvärkar tillfälligt skarpt ljus, det vore ju katastrof för kontrasten. Får min px80 på tidag. Yeah!
Postad 22 juni 2008 - 11:36
fidde78
-
fidde78
-
Användare
-
-
171 inlägg
jag körde hem min px 80 liggandes, i två butiker sa de att det inte var några problem så länge man inte "rally" körde hem utan höll sig runt 30-40km och körde lugnt över gupp och över järnvägs övergångar.
Postad 22 juni 2008 - 11:40
JohanOeberg
-
JohanOeberg
-
Amatör
-
-
97 inlägg
jag körde hem min px 80 liggandes, i två butiker sa de att det inte var några problem så länge man inte "rally" körde hem utan höll sig runt 30-40km och körde lugnt över gupp och över järnvägs övergångar.
Jag vet inte. Är det värt 9000 kr att försöka? Plockar hellre ut den ur kartongen direkt.
Postad 22 juni 2008 - 11:52
vanson
-
vanson
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Någon som kan utreda exakt vad som skiljer PX80 och PX8?
PX80: Kontrast 15000:1, 3 HDMI, Kortplats SD för bilder, VGA in, 3D colomanagement och V-audio. PX8: Kontast 10000:1, 2 HDMI, Ingen Kortplats, Ingen VGA in, Ingen 3d colormanagement och V-audio.
Postad 22 juni 2008 - 12:14
Mikael K
-
Mikael K
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Jag körde också hem min liggandes, efter att personalen sagt att det var ok. Jag sa att jag sett att men INTE ska lägga plasmaskärmar ner vid transport men personalen i affären sa att det var ok. Inget hände men jag ringde till Panasonics support för att fråga om hur man ska göra. Det var ok så länge man tar det lungt. Det som kan hända är att glasskivan kan gå sönder om det studsar eller hoppar mycket på vägen hem, enligt supporten så är det enda skälet till att man ska vara försiktig. Lite kommentarer om själva teven, trots bra bild har mina favoritlag åkt ur fotbolls-em, kan det vara någon inställning som jag missat  Nej skämt åsido, jag är helnöjd. Var rädd för dålig bild p.g.a. vårt nät vi har i vårt bostadsområde (Kabelvision med digitalbox) men allt är ok. Inga problem med inbränningar o dyl. Besökte en kompis med en äldre LG-plasma på midsommarafton och såg hur den bilden såg ut när vi spelade Buzz på PS2, vid scenbyte blir skärmen svart/grå med massor av spår från tidiagre bilder samt pixlar som far omkring och stör bilden. Något liknande har jag inte på min tv, inte ens antydan så jag hoppas på att tekniken gått framåt och jag slipper liknande problem med min panasonic.
Redigerat av Mikael K, 22 juni 2008 - 13:09.
Postad 22 juni 2008 - 13:47
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1 821 inlägg
Tomanista : Följande visar skildnaden mellan 42PX80 oxh 50PX8 UtseendeTH-42PX80E = Svart lack TH-50PX8E = Matt svart Natural Vision FilterTH-42PX80E = Ja TH-50PX8E = Nej GråskalerTH-42PX80E = 4.096 TH-50PX8E = 3.072 Digital Cinema ColourTH-42PX80E = Ja TH-50PX8E = Nej C.A.T.STH-42PX80E = Ja TH-50PX8E = Nej HDMITH-42PX80E = 3 st TH-50PX8E = 2 st SD kortläsareTH-42PX80E = Ja TH-50PX8E = Nej VGA ingång (PC)TH-42PX80E = Ja TH-50PX8E = Nej Text TVTH-42PX80E = 1000 sidor TH-50PX8E = 500 sidor V-RealTH-42PX80E = V-Real 3 TH-50PX8E = V-Real 2 KontrastTH-42PX80E = 15 000:1 TH-50PX8E = 10 000:1 UpplösningTH-42PX80E = 1024x720 TH-50PX8E = 1366x768 Slutsat: Som vi kan se så skiljer de sig åt en del, men frågan är hur synbart det verkligen är? V-Real 3 ska inte innebära någon nämnbar updatering, kontrasten är nog nästintill omöjlig att se skildnade på. C.A.T.S ska justera bilden efter ljuset i rummet, hur mycket skildnad det verkligen gör vet jag inte. Digital Cinema Colour ihop med Natural Vision Filter kan säkert göra en märkbar skildnad om det nu är den funktion som ska göra så att det ser ut som att filmen är mer "live"(vilket förövrigt inte jag gillar). Ställer med TV apparaterna sidan om varandra så går det alltså säkert att se skildnad men det är nog inte det lättaste därför är det absolut inte nödvändigt att välja PX80 om man inte vill nytja något av de andra sakerna så som SD kort läsare, VGA ingång, 1 extra HDMI ingång. Sen får man inte glömma att 50PX8 har högre upplösning vilket gör att man kommer något närmare Full HD. kuling: När jag hade 42PX80 hemma på prov så tog vi den i S70in, efter som den absolut inte ska ligga ner(de är ju inte alltid vägarna är så jämna) så försökte vi få in den stånde i baksätet vilket självklart inte gick. Vi skar då av toppen på lådan och sen gick den in utan störra problem  Jag trode faktiskt att det var merän glaset som kunde spricka. Sen kan man också fråga sig, vad händer om det går åt piparen? Går det på försäkringen då ? D.V.S par 1000 i självrisk.
Redigerat av Unregistered30026, 22 juni 2008 - 17:46.
Postad 22 juni 2008 - 16:08
Unregistered19ce57f1
-
Unregistered19ce57f1
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Såg i bruksanvisningen att PX80 har en funktion för att motverka inbränningar:
"För att motverka bildkvarhållning sänks kontrasten automtiskt efter ett par minuter om inga signaler sänds eller om inga funktioner utförs."
Ingen som sett i "verkligheten" vad denna funktion innebär?
Postad 22 juni 2008 - 16:37
Palle
-
Palle
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Ingen som sett i "verkligheten" vad denna funktion innebär?
vet inte vad du är ute efter men jag körde igång myrornas krig en gång och efter ett par minuter så hade ljusstyrkan/kontrasten sänkts avsevärt automatiskt. Det är väl min erfarenhet
Postad 22 juni 2008 - 16:41
Unregistered19ce57f1
-
Unregistered19ce57f1
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
vet inte vad du är ute efter men jag körde igång myrornas krig en gång och efter ett par minuter så hade ljusstyrkan/kontrasten sänkts avsevärt automatiskt. Det är väl min erfarenhet 
Det jag undrar är om tv:n känner av att den får en stillbild från boxern och då, efter några minuter utan att bilden ändras, sänker värdena för att skydda panelen.
Redigerat av Unregistered19ce57f1, 22 juni 2008 - 16:43.
Postad 22 juni 2008 - 17:18
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Be på dina bara knän att den inte gör likadant när du ska kolla på dvd. Vi får hoppas att den automatiska funktionen håller sina fingrar borta vid vanlig bildvisning.
Postad 22 juni 2008 - 17:31
Palle
-
Palle
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Be på dina bara knän att den inte gör likadant när du ska kolla på dvd. Vi får hoppas att den automatiska funktionen håller sina fingrar borta vid vanlig bildvisning.
Postad 22 juni 2008 - 17:37
JohanOeberg
-
JohanOeberg
-
Amatör
-
-
97 inlägg
shysstera
Hahaha... Vilket jyst stavning
Postad 22 juni 2008 - 17:47
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1 821 inlägg
Hahaha... Vilket jyst stavning 
Tur att du fokuserar på rätt ämne för tråden.
Postad 22 juni 2008 - 17:48
Bom T
-
Bom T
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Har en px80-37a och det verkar som min antenningång har pajjat för jag får ingen signal till den, eller rättare sagt jag får in tv-1 på den analoga delen, men när jag ändrar till digitalt så hittar den ingen signal alls (har extern antenn). Har antenningången pajjat eller har jag fipplat bort den på nått vis?
Postad 22 juni 2008 - 18:53
Chopha
-
Chopha
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Läste testet på PX80 på hdtvtest.co.uk och en utav de få negativa sakerna med tvn var:
"Does not deinterlace film-based material properly (failed 3:2/ 2:2 cadence tests)"
Är inte speciellt insatt i tv-teknik (ljud är min kopp te) och undrar därför vad det innebär på ren svenska?
/Christopher
Postad 22 juni 2008 - 22:44
Unregisteredae073ec8
-
Unregisteredae073ec8
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Jag försökte få in min PX80 med kartong i baksätet på min 850(tänkte att man kunde förska när man ändå äger en traktor) Fattades ca 0,5 på höjden Blev utan emalage....såg lite humoristiskt ut när försäljaren från OnOff låg i baksätet och försökte slita in kartongen hehe
Själv körde jag hem två stycken PX80'sar idag stående i min Peugeot 307 utan några problem, visserligen kombi då... En till mig och en till kompisen. Tyvärr får den nog stå i kartongen ett par dar tills jag hunnit ordna med lite saker runtomkring, såsom väggfäste, nya tv-bänken och lite såna saker. Men den som väntar på något gott så.
Postad 23 juni 2008 - 01:20
Thomit
-
Thomit
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Läste testet på PX80 på hdtvtest.co.uk och en utav de få negativa sakerna med tvn var: "Does not deinterlace film-based material properly (failed 3:2/ 2:2 cadence tests)"
Är inte speciellt insatt i tv-teknik (ljud är min kopp te) och undrar därför vad det innebär på ren svenska?
/Christopher
En teknisk beskrivelse på interlacing/de-interlacing, cadence testen osv. villle bli lang og tråkig, så jeg skal bare forsøke å beskrive hva det innebærer rent praktisk. PX80 er et veldig bra TV, den har få mangler eller feil. Men en av disse manglene er altså dette angående de-interlacing. Det betyr når du ser film-basert materiale på din TV, altså en TV-sending, så vil PX80 ikke de-interlace dette materialet, som er innspilt med 24 frames i sekundet, feilfritt. Rent praktisk betyr det at du i visse situasjoner kan se en lite mer rykkig bild ved panoreringer, og/eller mer ujevne diagonale linjer, og eller mer støy omkring bevegelige konturer i bildet. Dette gjelder altså bare på film-basert materiale som er laget med 24 frames i sekundet. Altså de fleste "riktige" filmer, og enkelte TV-serier - IKKE nyheter, sport og vanlige TV-programmer, som er innspilt med video-basert utstyr og ved 25 eller 30 frames i sekundet. Og det gjelder bare når du ser en TV-sending som sendes interlaced (576i, 1080i), altså ikke når du ser Blu-Ray eller oppskalerende DVD, og heller ikke på mange digital-bokser - fordi disse ofte tar seg av de-interlacing på egen hånd, og oppskalerer eller gjør om signalet til progressivt. Problemet er ikke noen stor greie - de fleste vil faktisk ikke legge merke til det i det hele tatt, men man kan se det hvis man vet hva man skal se etter. Man kan unngå problemet hvis man passer på å sende et progressivt signal til TV'et - altså 576p, 720p eller 1080p. Har du en digital TV-boks/dekoder eller IP-TV boks; se om du kan få satt den til å sende en av disse. DVD-spiller; sett den til å oppskalere og/eller sende et pogressivt signal til TV'et. Blu-Ray; sett den til å sende 720p, 1080p eller 1080p24. Jeg har selv prøvd å se om jeg kunne merke noe til problemet, ved å kjøre "Ringenes Herre" DVD med min gamle Sony DVD-spiller, som kun kan sende et 576i signal - det kunne jeg, men bare ved enkelte scener, og jeg tror bare fordi jeg faktisk aktivt gikk inn for å finne feil. Det er langt i fra ødeleggende for film-opplevelsen. PX80's mange andre gode egenskaper mer enn veier opp for denne mangelen, etter min mening. mvh, TM PS. Jeg skal bare passe på og legge til at det kan jo være at heller ikke det øvrige utstyret du bruker gjør denne jobben feilfritt --- jeg har hørt om eksterne digital-bokser som har feil ved de-interlacing, og også enkelte oppskalerende DVD-spillere har problemer. PS3 er jeg usikker på - jeg tror jeg kan se enkelte problemer når jeg kjører DVD på PS3'en, men jeg er usikker på om dette er problemer med de-interlacing, eller noe annet. Er det noen som har lest noe på nettet om dette?
Redigerat av Thomit, 23 juni 2008 - 10:10.
Postad 23 juni 2008 - 07:33
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Har en px80-37a och det verkar som min antenningång har pajjat för jag får ingen signal till den, eller rättare sagt jag får in tv-1 på den analoga delen, men när jag ändrar till digitalt så hittar den ingen signal alls (har extern antenn). Har antenningången pajjat eller har jag fipplat bort den på nått vis?
Det där var ett kryptiskt påstående! Om du får analog bild så har du kabel-TV och då får du ingen digital bild eftersom den bara har DVB-T.
Postad 23 juni 2008 - 07:51
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1 821 inlägg
Som nämnts tidigare så har jag TH50PX8 som är något större än 42PX80 men som ändå saknar den del funktionalitet.
Vi har endast analog TV hemma som levererar runt 20 kanaler, när vi kopplar in datorn på HDMI1 och då växlar mellan TV och dator så har vi noterat att endast ett fåtal TV kanaler fungerar? Väldigt många blir bara myrornas krig?
Kopplar vi ur datorn igenom från HDMI1 porten så återgår TVn igen och samliga kanaler fungerar som de ska. Har ni samma problem på 42PX80?
Postad 23 juni 2008 - 09:07
Bom T
-
Bom T
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Det där var ett kryptiskt påstående! Om du får analog bild så har du kabel-TV och då får du ingen digital bild eftersom den bara har DVB-T.
Ok, skriver igen. På den analoga (comhem kabel-tv) tv:n får jag bara in tv-1, när jag kopplar in extern antenn för den digitala delen så får jag inte in nått, ingen signal skriker den om.
Redigerat av Bom T, 23 juni 2008 - 09:08.
Postad 23 juni 2008 - 09:27
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Ok, skriver igen. På den analoga (comhem kabel-tv) tv:n får jag bara in tv-1, när jag kopplar in extern antenn för den digitala delen så får jag inte in nått, ingen signal skriker den om.
Ok, men du får alltså inte in någon annan bild än på TV1 analogt? Rimligen borde du få in alla eller ingen analog kabelkanal. Får du bild om du kopplar via en extern box?
Postad 23 juni 2008 - 09:39
Chopha
-
Chopha
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Jag tackar hjärtligt för hjälpen Thomit.
Som det ser ut nu så kommer jag inte mata interlaced till tv över huvud taget - så för mig är det ett obefintligt problem...
/Christopher
Postad 23 juni 2008 - 14:52
Bom T
-
Bom T
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Ok, men du får alltså inte in någon annan bild än på TV1 analogt? Rimligen borde du få in alla eller ingen analog kabelkanal. Får du bild om du kopplar via en extern box?
Jo, har ju telia-iptv med och den ingången fungerar (hdmi). Det är alltså antenningången det är knas, ingen bild, med.
Postad 23 juni 2008 - 15:25
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Jo, har ju telia-iptv med och den ingången fungerar (hdmi). Det är alltså antenningången det är knas, ingen bild, med.
Testa en annan antennkabel. Ibland är kontakterna glappa och det behöver inte vara fel på kontakten på TVn, det kan helt enkelt vara dålig passning.
Postad 23 juni 2008 - 15:26
aysen
-
aysen
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Bom T:
Prova dra ur kontakten till tvn, dra ut hdmi-sladden och sätt på tvn igen. Hjälpte det? Isåfall har du troligen samma problem som jag har på min px8 där etverkar som HDMI "stör" den inbyggda mottagningen i tvn.
Redigerat av aysen, 23 juni 2008 - 15:27.
Postad 23 juni 2008 - 17:37
Unregistereddea86124
-
Unregistereddea86124
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Bom T:
Jag har samma problem. Det är när du har igång någon apparat med hdmi ingång till tvn så blir det så. Stäng av/koppla ur hdmi så kommer du få in alla kanaler
EDIT: man måste stänga av tvn framme på knappen alt. vänta tills den gått ner helt i viloläge för att man ska få tillbaka bilden
Redigerat av Unregistereddea86124, 23 juni 2008 - 17:37.
Postad 23 juni 2008 - 18:51
Bom T
-
Bom T
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Bom T: Prova dra ur kontakten till tvn, dra ut hdmi-sladden och sätt på tvn igen. Hjälpte det? Isåfall har du troligen samma problem som jag har på min px8 där etverkar som HDMI "stör" den inbyggda mottagningen i tvn.
Jepp, nu funkar det igen. Det här är väl nått som Panasonic får ta och fixa med en uppdatering!? Tack.
Postad 24 juni 2008 - 10:10
Zeth
-
Zeth
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Tja alla!
Beställde en px80 för en månad sedan efter mycket läsande här och måste säga att det är en grymt fin tv
Tills i går nu har den börjat surra från nätdelen så jag klarar inte av att se på tv eller film. När panelen är svart så låter den ingenting men i riktigt ljusa partier låter den grymt mycket  Har kontaktat technix så vi får se vad som händer. Är det någon fler som har haft det problemet med sin tv?
Postad 24 juni 2008 - 13:10
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Tja alla!
Beställde en px80 för en månad sedan efter mycket läsande här och måste säga att det är en grymt fin tv
Tills i går nu har den börjat surra från nätdelen så jag klarar inte av att se på tv eller film. När panelen är svart så låter den ingenting men i riktigt ljusa partier låter den grymt mycket Har kontaktat technix så vi får se vad som händer. Är det någon fler som har haft det problemet med sin tv?
nix min är knäpptyst men om det hände skulle jag försöka reklamera den direkt...
Postad 24 juni 2008 - 20:18
Unregistered2dd22f4b
-
Unregistered2dd22f4b
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
En teknisk beskrivelse på interlacing/de-interlacing, cadence testen osv. villle bli lang og tråkig, så jeg skal bare forsøke å beskrive hva det innebærer rent praktisk.
PX80 er et veldig bra TV, den har få mangler eller feil. Men en av disse manglene er altså dette angående de-interlacing. Det betyr når du ser film-basert materiale på din TV, altså en TV-sending, så vil PX80 ikke de-interlace dette materialet, som er innspilt med 24 frames i sekundet, feilfritt. Rent praktisk betyr det at du i visse situasjoner kan se en lite mer rykkig bild ved panoreringer, og/eller mer ujevne diagonale linjer, og eller mer støy omkring bevegelige konturer i bildet.
Dette gjelder altså bare på film-basert materiale som er laget med 24 frames i sekundet. Altså de fleste "riktige" filmer, og enkelte TV-serier - IKKE nyheter, sport og vanlige TV-programmer, som er innspilt med video-basert utstyr og ved 25 eller 30 frames i sekundet. Og det gjelder bare når du ser en TV-sending som sendes interlaced (576i, 1080i), altså ikke når du ser Blu-Ray eller oppskalerende DVD, og heller ikke på mange digital-bokser - fordi disse ofte tar seg av de-interlacing på egen hånd, og oppskalerer eller gjør om signalet til progressivt.
Problemet er ikke noen stor greie - de fleste vil faktisk ikke legge merke til det i det hele tatt, men man kan se det hvis man vet hva man skal se etter. Man kan unngå problemet hvis man passer på å sende et progressivt signal til TV'et - altså 576p, 720p eller 1080p. Har du en digital TV-boks/dekoder eller IP-TV boks; se om du kan få satt den til å sende en av disse. DVD-spiller; sett den til å oppskalere og/eller sende et pogressivt signal til TV'et. Blu-Ray; sett den til å sende 720p, 1080p eller 1080p24.
Jeg har selv prøvd å se om jeg kunne merke noe til problemet, ved å kjøre "Ringenes Herre" DVD med min gamle Sony DVD-spiller, som kun kan sende et 576i signal - det kunne jeg, men bare ved enkelte scener, og jeg tror bare fordi jeg faktisk aktivt gikk inn for å finne feil. Det er langt i fra ødeleggende for film-opplevelsen. PX80's mange andre gode egenskaper mer enn veier opp for denne mangelen, etter min mening.
mvh, TM
PS. Jeg skal bare passe på og legge til at det kan jo være at heller ikke det øvrige utstyret du bruker gjør denne jobben feilfritt --- jeg har hørt om eksterne digital-bokser som har feil ved de-interlacing, og også enkelte oppskalerende DVD-spillere har problemer. PS3 er jeg usikker på - jeg tror jeg kan se enkelte problemer når jeg kjører DVD på PS3'en, men jeg er usikker på om dette er problemer med de-interlacing, eller noe annet. Er det noen som har lest noe på nettet om dette?
Intressant. 1.Tycker ibland att det hackar vid panoreringar på min PX80a när jag tittar på SD-TV. Kollade upp min comhem-box (Samsung DCB-B260Z) och den skickar bara 576i. Så där har man kanske förklaringen. Det man undrar är varför det inte hackar jämt och på alla kanaler då. 2.Spelar det även roll i vilket format tv-programmet eller tv-serien är inspelad eller är det bara boxens egenskaper som blir avgörande för den här interlace-problematiken? 3.Det är alltså optimalt för oss PX80 ägare som gillar att kolla på TV-sändningar att ha en tv-box som kan skicka progressivt? 4.Just nu verkar det bara vara Comhems Humax HD box som klarar det, men den är ju helt utdömd på det här forumet. Känns isf som att jag just nu har en dålig kombination; syftar då på Comhem + PX80. Åsikt? 5.Jag hämtar mycket filmer på nätet, vilket format är bäst för PX80? Dvs, fyller hela bilden? 16:9? 24 hz? Någon som har nån åsikt? 6. Nån som har nåt tips om en DVDspelare (förutom PS3) som kan skala tillfredställande och är hyfsat billig samt tyst? Finns inga såna va?
Redigerat av Unregistered2dd22f4b, 24 juni 2008 - 20:19.
Postad 24 juni 2008 - 21:48
Thomit
-
Thomit
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Intressant.
1.Tycker ibland att det hackar vid panoreringar på min PX80a när jag tittar på SD-TV. Kollade upp min comhem-box (Samsung DCB-B260Z) och den skickar bara 576i. Så där har man kanske förklaringen. Det man undrar är varför det inte hackar jämt och på alla kanaler då.
2.Spelar det även roll i vilket format tv-programmet eller tv-serien är inspelad eller är det bara boxens egenskaper som blir avgörande för den här interlace-problematiken?
3.Det är alltså optimalt för oss PX80 ägare som gillar att kolla på TV-sändningar att ha en tv-box som kan skicka progressivt?
4.Just nu verkar det bara vara Comhems Humax HD box som klarar det, men den är ju helt utdömd på det här forumet. Känns isf som att jag just nu har en dålig kombination; syftar då på Comhem + PX80. Åsikt?
5.Jag hämtar mycket filmer på nätet, vilket format är bäst för PX80? Dvs, fyller hela bilden? 16:9? 24 hz? Någon som har nån åsikt?
6. Nån som har nåt tips om en DVDspelare (förutom PS3) som kan skala tillfredställande och är hyfsat billig samt tyst? Finns inga såna va?
1: Hakker det også når du ser på vanlige TV-program, sport osv.? I så fall er det ikke ditt TV som har skylden, da ligger feilen et annet sted. Jeg vet av egen erfaring at PX80 ikke hakker, hvis de riktige forutsettinger er til stede (signal). Det du sier om at ikke alle kanaler hakker kan tyde på at feilen ligger hos de enkelte TV-bolag, og/eller Comhem's håndtering av deres signaler. 2:Det er boksen som er avgjørende. Men selvsagt er det slik at konvertering/formatering som produsenten gjør også kommer i betraktning - faktisk klarer mange av dem å ødelegge original-materialet sånn at selv ikke den beste de-interlacer kan gjøre om skaden. 3: Ja, men bare hvis boksen de-interlacer bedre enn PX80 - og det er det slett ikke sikkert at den vil gjøre. Og så vil jeg igjen gjøre oppmerksom på at det er ENDAST når du ser på en "riktig" film at PX80 har et de-interlacing problem. Det er jo ikke slik at PX80 ikke de-interlacer i det hele tatt - den gjør selvsagt signalet om til progressivt - det er bare at den ikke gjør dette 100% feilfritt, på just dette materialet. Film er uansett bedre fra din egen DVD eller Blu-Ray, enn fra en TV-sending. 4: Jeg vet ikke så mye om Comhem, vi har dem ikke her i Norge, tror jeg - Jeg selv har IP-TV (bredbands-tv), og en boks fra Altibox, der hardware'en og firmware'en er fra Motorola/KreaTV, og den gjør det bra på de-interlacing/oppskalering. 5: Hvis du MÅ fylle hele TV-ruten så er det selvsagt 16:9 du skal se etter, men det finns ikke så mange filmer (altså bio-filmer) i det formatet, skulle jeg tro. Du skal nok leve med å få svarte bjelker i topp og bund på de fleste filmer. Blu-Ray 1080p24 er det beste for å få den ultimate bio feeling, uten tvil - og denslags gjør PX80 en fortreffelig jobb med. 6: En debattant på Flatpanels.dk kom med 3 forslag på DVD spillere han selv mente oppskalerer (de-interlacer) bedre enn PX80 gjør; Pioneer DV-600AV; Denon DVD-1940; Cambridge 540D v.2. Jeg kan ikke gå god for disse selv, og hva de koster vet jeg ikke. I tillegg vet jeg av egen erfaring at Pioneer's Blu-Ray spillere i LX serien gjør en utmerket jobb, både med Blu-Ray og DVD - men disse er bestemt ikke billige. mvh, TM.
Redigerat av Thomit, 24 juni 2008 - 22:11.
Postad 26 juni 2008 - 08:23
Unregistered18158689
-
Unregistered18158689
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Någon här som har en Popcorn Hour A-100?!
Visar tv:n 24p när jag matar den med 24 hz? Får det inte att funka...inte får jag heller upp nått som visar 24p när jag kör ~23.98hz...vad skall jag köra för hz för judderfri bild?
/Andreas
Postad 26 juni 2008 - 09:53
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Någon här som har en Popcorn Hour A-100?! Visar tv:n 24p när jag matar den med 24 hz? Får det inte att funka...inte får jag heller upp nått som visar 24p när jag kör ~23.98hz...vad skall jag köra för hz för judderfri bild? /Andreas
Det måste väl till en Blu-ray film för det väl?
Postad 26 juni 2008 - 09:59
Unregistered18158689
-
Unregistered18158689
-
Amatör
-
-
97 inlägg
filmen är i 1280*720 23.976 Hz. Pocornen är inställd på 1080p 24hz samt även provat med 1080p 23.976. Men ingen av dessa inställningar gör att det står att signalen är 24p...
Kan inte filmen uppslalas till 1080p24? Kan jag se någonstans vilken hz som tv:n matas med?
Postad 26 juni 2008 - 10:23
JohanOeberg
-
JohanOeberg
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Yey!
Fick hem tvn igår.
Måsste säga att jag är ganska imponerad av hur den presterar generellt med Analog kabel-tv.
Det kanske är så att jag har väldigt bra signal. Men detta är ju sjukt!
Det jag stör mig på är att det knäpper i ljudet på vissa kanaler. ganska ojämna intervaller men ett knäpp var tionde sekund. Nån som har samma problem?
Det är iförsig ojordade uttag...
Det andra jag stör mig på är att det ibland är "ekon" av bilder, oftast text. Det ligger tre skuggor till höger eller vänster.
men gisses. Måste skaffa antenn så jag kan ta in digitaltv...
Postad 26 juni 2008 - 10:55
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11 286 inlägg
Jo ska du få 24p att funka så måste det va en blu-ray film.
Postad 26 juni 2008 - 11:54
Unregistered18158689
-
Unregistered18158689
-
Amatör
-
-
97 inlägg
"Jo ska du få 24p att funka så måste det va en blu-ray film."
förlara...
Jag har en film som är inspelad i 24hz (23.976hz) lika som en bluerayfilm...varför skall jag inte få att tv:n visar 24p?
Eller så gör min tv det, men jag inte ser det...Hur kollar jag vilken hz som materialet spelas upp på?
Postad 26 juni 2008 - 12:10
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11 286 inlägg
Märkligt men om du trycker paus o sen play så brukar det komma upp pm den visar 24 .
Hur man kollar hertz vet jag inte tyvärr.
Postad 26 juni 2008 - 14:05
Garrett
-
Garrett
-
Guru
-
-
6 980 inlägg
Eh... hur va det man kollade hur länge TVn har körts?
Postad 26 juni 2008 - 14:52
Unregistered18158689
-
Unregistered18158689
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Någon annan här som har kopplat in en Popcorn hour A-100 till en PX80?
När man spelar upp en film med 24hz står det då 1080p24 eller nått likanande? Filmen jag försöker spela är inspelad i 24hz (23.976hz) med en upplösning på 1280*720. Min popcorn har jag ställt in på 1080p 24hz samt även provat 23.976hz, men ingen av dessa upplösningar ger någon antydan till att det är 24p som spelas (96hz). Någon som vet hur det ligger till?!
/Andreas
Postad 26 juni 2008 - 16:09
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11 286 inlägg
Eh... hur va det man kollade hur länge TVn har körts? 
Öppna luckan under tvn,sen håller du kanalknappen v ner samtidigt som du trycker 0 3 gånger på fjärren.
Postad 26 juni 2008 - 17:14
Garrett
-
Garrett
-
Guru
-
-
6 980 inlägg
Öppna luckan under tvn,sen håller du kanalknappen v ner samtidigt som du trycker 0 3 gånger på fjärren.
Ok, tackar!
Postad 27 juni 2008 - 08:21
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Någon annan här som har kopplat in en Popcorn hour A-100 till en PX80? När man spelar upp en film med 24hz står det då 1080p24 eller nått likanande? Filmen jag försöker spela är inspelad i 24hz (23.976hz) med en upplösning på 1280*720. Min popcorn har jag ställt in på 1080p 24hz samt även provat 23.976hz, men ingen av dessa upplösningar ger någon antydan till att det är 24p som spelas (96hz). Någon som vet hur det ligger till?! /Andreas
Vad jag vet så står det ingenting på TVn när du matar med 24p så jag tror att du har fått rätt på det. Jag kör med PS3 och 1080p24 för bluray-filmer (och förhoppningsvis för andra filmer med, men jag vet inte vad PS3an skickar riktigt) När man aktiverar funktionen i PS3 så slår den på det visningsläget på prov, där man då får en fråga om man kan se bilden eller ej, det kan man, alltså tar TVn emot 24p-signalen. Dock står det bara 1080p-signal på TVn, det står ingenting om 1080p24, och jag har aldrig hört om någon som har kunnat få ut någon sådan information från TVn.... ?? rätta mig om jag har fel? Att man skulle vara tvungen att köra Blu-ray stämmer ju inte, matar du med en 24Hz-signal från dator eller mediaspelare och sedan spelar en film som har 23.976 fps (filmer på blu-ray har även denna framerate) så kommer du ju få en 24p-matning. Det är inget magiskt i blu-ray som gör att det bara är blu-ray som kan få ut 24p... Är det så att din popcorn matar 24p och du får bild på din TV, så har du fått rätt på det. Rekommenderar att du kollar upp forumtrådar som rör popcorn hour istället om du är osäker på om den faktiskt matar i 24Hz...
Postad 27 juni 2008 - 10:02
Unregistered18158689
-
Unregistered18158689
-
Amatör
-
-
97 inlägg
tack schjak för ditt svar!
Nu blir jag lite lugnare... Men kan man inte på nått sätt se vilken frekvens tv:n "spelar"?
Postad 27 juni 2008 - 11:35
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11 286 inlägg
det står ingenting om 1080p24, och jag har aldrig hört om någon som har kunnat få ut någon sådan information från TVn.... ?? rätta mig om jag har fel?
Jo om du pausar filmen,och startar den igen så står det play uppe i hö hörnet,under play står det 24p. Kom på att det kanske beror på att jag har Panasonic blu-ray.
Postad 27 juni 2008 - 11:38
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Vad jag vet så står det ingenting på TVn när du matar med 24p så jag tror att du har fått rätt på det.
Jag kör med PS3 och 1080p24 för bluray-filmer (och förhoppningsvis för andra filmer med, men jag vet inte vad PS3an skickar riktigt) När man aktiverar funktionen i PS3 så slår den på det visningsläget på prov, där man då får en fråga om man kan se bilden eller ej, det kan man, alltså tar TVn emot 24p-signalen. Dock står det bara 1080p-signal på TVn, det står ingenting om 1080p24, och jag har aldrig hört om någon som har kunnat få ut någon sådan information från TVn.... ?? rätta mig om jag har fel?
Att man skulle vara tvungen att köra Blu-ray stämmer ju inte, matar du med en 24Hz-signal från dator eller mediaspelare och sedan spelar en film som har 23.976 fps (filmer på blu-ray har även denna framerate) så kommer du ju få en 24p-matning. Det är inget magiskt i blu-ray som gör att det bara är blu-ray som kan få ut 24p...
Är det så att din popcorn matar 24p och du får bild på din TV, så har du fått rätt på det. Rekommenderar att du kollar upp forumtrådar som rör popcorn hour istället om du är osäker på om den faktiskt matar i 24Hz...
Där fick man så man teg. Jag har ingen aning om hur man får äkta 24hz annars. Skall monitorn sättas på 72Hz då? tre gånger visningshastigheten så att säga.
Postad 27 juni 2008 - 16:35
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Där fick man så man teg. Jag har ingen aning om hur man får äkta 24hz annars. Skall monitorn sättas på 72Hz då? tre gånger visningshastigheten så att säga.
En bildfrekvens som har en jämn multipel av 24, dvs 24, 48, 72, 96 eller 120 + en film med 24fps (23.967) ska vara det som krävs för äkta 24p playback... I PX80s fall handlar det om 96Hz (4:4) och den ställer om till det automatiskt när en 1080p24-signal skickas. Du måste ha stöd för att göra detta i din källa, oavsett om det är en blu-rayspelare, dator, konsoll eller mediacenter... TVn vet inte om du spelar en blu-ray eller en film från hårddisken, sålänge signales som skickas är korrekt. Har t.ex. fortfarande inte fått klarhet i om ps3 klarar att skicka 24p när man spelar upp en film från disken eller om den bara klarar det från bluray. Eftersom jag inte har sett skillnaden mellan äkta 24p och felaktig så kan jag heller inte själv avgöra vilket det är... Skillnaden när jag spelar blu-ray och hårddiskfilm är inte stor, men jag vet inte hur stor skillnaden blir om man kör 100Hz eller 96. Kanske klarar jag inte att se skillnad helt enkelt...
Postad 27 juni 2008 - 21:02
Unregistered18158689
-
Unregistered18158689
-
Amatör
-
-
97 inlägg
inte helt enkelt att veta om man 24p funkar eller ej...vet någon om man ser mer information om upplösningen i servicemenyn?
Postad 27 juni 2008 - 21:11
razor82
-
razor82
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Har precis investerat i en PX80 och är mkt nöjd, har dock ett problem med upplösningen att varje gång jag stänger av tvn så byter datorn upplösning, Htpcn består av ett gigabyte GA-MA69Gm-S2H som jag kör på dom inbyggda grafikkretsarna från ATI radeon, datorn är inkopplad via HDMI på ingång 1 på Tvn, nån som har erfarenheter av detta ?
*löste det för dom som är i samma problem genom att installera äldre drivrutiner till grafikortet*
Redigerat av razor82, 27 juni 2008 - 21:29.
Postad 29 juni 2008 - 09:43
olle__
-
olle__
-
Rookie
-
5 inlägg
Lite off topic men jag har problem med att datorn inte "kommer ihåg" min TV. Jag måste starta TV'n innan datorn för att få bild, annars har jag bara datorskärmen, så ska det väl inte behöva vara? Jag kör DVI --> HDMI1 och har ett Nvida kort. Någon som vet vad det kan bero på?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|