Plasma-TV från LG år 2010
7165 svar till detta ämne
Postad 31 January 2011 - 11:42
Unregisteredecc11926
-
Unregisteredecc11926
-
Rookie
-
5 inlägg
Men vad övre delen i hans stycke är vet jag inte.
Vertikala linjer och flimmrar i mörka scener låter ju mysko. Är linjerna alltid på samma ställe ?
Det är en svag vertikal rand ca 10 - 15 cm in från höger sidan och en nästan i mitten. Dom syns tydligast när det är sidoförflyttningar på t.ex. fotboll mot det gröna eller skidåkning mot vit bakgrund. Vet inte vad det kan vara för nåt... Nån som har bra bildinställningar för denna tv? Men när det ibalnd flimmrar till, ingen som vart med om nåt liknande? Vad ska man göra då? Kontakta LG?
Postad 31 January 2011 - 13:21
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Det är en svag vertikal rand ca 10 - 15 cm in från höger sidan och en nästan i mitten. Dom syns tydligast när det är sidoförflyttningar på t.ex. fotboll mot det gröna eller skidåkning mot vit bakgrund. Vet inte vad det kan vara för nåt... Nån som har bra bildinställningar för denna tv?
Men när det ibalnd flimmrar till, ingen som vart med om nåt liknande? Vad ska man göra då? Kontakta LG?
Ser det likadant ut när du ser på dvd/bd eller visar en testbild ur tex bildinställningsguiden? Jag undrar om det skulle kunna vara tv-mottagarens fel och inte tvn. Har själv problem med min Viasatbox som ofta, på tex TV4, visar en del egenheter som felaktiga flimrande färger, dansande pixelpartier mm. Detta problem ser jag sälla på HD-kanaler och aldrig på BD.
Redigerat av agpath, 31 January 2011 - 13:22.
Postad 31 January 2011 - 13:21
catfoot
-
catfoot
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Optiska utgången skickar ut ljud ja 
Jahaja... ... nä förresten, jag orkar inte - tack för att du ändå orkade... på något sätt
Postad 31 January 2011 - 14:07
daddydj
-
daddydj
-
Lärjunge
-
-
483 inlägg
Jag har köpt mig en PK350 och nu börjar bristen på HDMI ingångar snart att göra sig påmind och jag ska skaffa mig en enkel HDMI-switch. Nu funderar jag bara på hur jag ska göra med ljudet - om jag har en switch som jag har kopplat Xbox, BD-spelare och t ex en dator till, kan jag då plocka ljudet från en gemensam utgång via den optiska utgången på TV:n? Detta vore det smidigaste om det inte innebär några former av signalförluster etc.
Hej, det är inte någon bra idé. Det bästa är tyvärr att koppla ljud från varje källa till din förstärkare. Jag försökte mig på en liknande lösning som du skriver om men om du skickar ljud via HDMI-kabel till TV:n så får du endast ut tvåkanallsljud via den optiska kabeln till din förstärkare. Det är inte LG som ######s utan det är någon form av "kopieringsskydd" som skalar ner ljudet från ex 5:1 till 2:0. Jag läste om det på något engelskt forum när jag höll på och försökte lösa problemet. Kommer inte ihåg var tyvärr. Däremot funkar det bra att få ut 5:1-ljud från TV via den optiska så det är bara när man går från HDMI till TV och sedan ut via den optiska som ljudet skalas ner. Jag har också en bra förstärkare fast utan HDMI så jag kör ljudet direkt in i förstärkaren optiskt, analogt eller digitalt från de olika källorna.
Postad 31 January 2011 - 14:12
catfoot
-
catfoot
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Hej, det är inte någon bra idé. Det bästa är tyvärr att koppla ljud från varje källa till din förstärkare. Jag försökte mig på en liknande lösning som du skriver om men om du skickar ljud via HDMI-kabel till TV:n så får du endast ut tvåkanallsljud via den optiska kabeln till din förstärkare. Det är inte LG som ######s utan det är någon form av "kopieringsskydd" som skalar ner ljudet från ex 5:1 till 2:0. Jag läste om det på något engelskt forum när jag höll på och försökte lösa problemet. Kommer inte ihåg var tyvärr. Däremot funkar det bra att få ut 5:1-ljud från TV via den optiska så det är bara när man går från HDMI till TV och sedan ut via den optiska som ljudet skalas ner.
Jag har också en bra förstärkare fast utan HDMI så jag kör ljudet direkt in i förstärkaren optiskt, analogt eller digitalt från de olika källorna.
Tack - det var värdefull info och vad jag misstänkte, det är aldrig så enkelt som man tror att det är...!!! Det dumma med min förstärkare är att den dessutom bara har tre optiska ingångar, så då måste man förmodligen ha någon optiskt switch dessutom. Man kan ju bli rättså trött va...
Postad 31 January 2011 - 14:56
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
Tack - det var värdefull info och vad jag misstänkte, det är aldrig så enkelt som man tror att det är...!!! Det dumma med min förstärkare är att den dessutom bara har tre optiska ingångar, så då måste man förmodligen ha någon optiskt switch dessutom. Man kan ju bli rättså trött va...
Men förutom det borde du väl ha en och annan koaxialingång också? I så fall kan du köra med en optisk till koaxial omvandlare t.ex. Kjell & Co 37-412 för 199:-
Postad 31 January 2011 - 14:59
catfoot
-
catfoot
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Men förutom det borde du väl ha en och annan koaxialingång också? I så fall kan du köra med en optisk till koaxial omvandlare t.ex. Kjell & Co 37-412 för 199:-
Just det, det är klart - alternativt tänker jag att man kan köpa någon kombinerad HDMI/TOSlink switch: http://www.kjell.com...o...98331&path=
Postad 31 January 2011 - 17:25
Unregisteredecc11926
-
Unregisteredecc11926
-
Rookie
-
5 inlägg
Ser det likadant ut när du ser på dvd/bd eller visar en testbild ur tex bildinställningsguiden? Jag undrar om det skulle kunna vara tv-mottagarens fel och inte tvn. Har själv problem med min Viasatbox som ofta, på tex TV4, visar en del egenheter som felaktiga flimrande färger, dansande pixelpartier mm. Detta problem ser jag sälla på HD-kanaler och aldrig på BD.
Det är samma vertikala linjer på alla bildkällor, även BluRay på PS3:an... Om man ringer LG support, vad gör dom då? Tips och råd/test på telefon eller kommer dom på hembesök?
Postad 31 January 2011 - 19:25
catfoot
-
catfoot
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Är det någon som känner till någon HDMI-switch (tre eller fyra till en utgång), som kan plocka ut ljudet i sin ordinarie kanalseparering och skicka det vidare till en optisk eller koaxial utgång? Helst utan att kosta som en surroundförstärkare med samma funktion...
Postad 31 January 2011 - 19:41
Unregisteredb8e57d04
-
Unregisteredb8e57d04
-
Forumräv
-
-
931 inlägg
Min 950N hostade fram en ny uppdatering ikväll....v.4.20.
Drog hem den men något speciellt kunde jag inte urskilja...vet någon vad den innehöll?
Postad 31 January 2011 - 20:21
petterekman
-
petterekman
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Hej,
jag fick idag min 60PK250N levererad, och när jag gick in i bildinställningar och Expertkontroll så är Gamma-, Svartnivå- samt xvYCC-inställningarna ej möjliga att ändra. Vad beror detta på? Har läge Expert1.
Postad 31 January 2011 - 20:26
Bigrauk
-
Bigrauk
-
Forumräv
-
-
892 inlägg
Står den i butiksläge kanske?
Postad 31 January 2011 - 21:06
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Hej,
jag fick idag min 60PK250N levererad, och när jag gick in i bildinställningar och Expertkontroll så är Gamma-, Svartnivå- samt xvYCC-inställningarna ej möjliga att ändra. Vad beror detta på? Har läge Expert1.
Vad har du för källa inkopplad? Alla inställningar är inte tillgängliga för att bildkällor. De där går itne ställa in på vanlig TV. Ska inte behövas heller.
Redigerat av Unregistereddc471864, 31 January 2011 - 21:07.
Postad 31 January 2011 - 21:31
petterekman
-
petterekman
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Står den i butiksläge kanske?
Nej, hemmaläge. Vad har du för källa inkopplad? Alla inställningar är inte tillgängliga för att bildkällor. De där går itne ställa in på vanlig TV. Ska inte behövas heller.
Hej hopp, hade den på TV-läge. Tack så mycket!
Redigerat av petterekman, 31 January 2011 - 21:32.
Postad 01 February 2011 - 08:31
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Vad har du för källa inkopplad? Alla inställningar är inte tillgängliga för att bildkällor. De där går itne ställa in på vanlig TV. Ska inte behövas heller.
De är endast för Blu Ray och står även då på auto beroende på att inställningarna styrs över hdmi från BD-spelaren, beroende på vad denna klarar av samt om filmen är inspelad på ett sätt att det går att utnyttja. Du kan inte veta om det tex är xvColor på en film, det brukar inte anges. TVn indikerar det inte heller så i praktiken har man ingen aning.
Postad 01 February 2011 - 10:15
PaceEpson
-
PaceEpson
-
Användare
-
-
212 inlägg
En sista fråga (förhoppningsvis) innan jag bestämmer mig rör LG's text-tv. Om man vill ha text på svenska program och tex. använder sida 199 för SVT1, blir det då bara text eller ligger en liten ruta kvar uppe i ena hörnet som visar "199"?
Den Samsung jag lämnade tillbaka hade sidnumret liggandes synligt hela tiden och på en 60 tums lär det bli en rätt irriterande "blaffa". Tacksam för svar eftersom man sällan eller aldrig får pröva en tv's kontroll och funktioner i affären.
Postad 01 February 2011 - 10:23
Megaman2
-
Megaman2
-
Forumräv
-
-
616 inlägg
Min 950N hostade fram en ny uppdatering ikväll....v.4.20. Drog hem den men något speciellt kunde jag inte urskilja...vet någon vad den innehöll?
har en 550N (som ej har någon internetanslutnng. har lg släppt några nya firmwares? (vågar inte riktigt lita på det som finns på nätet då ingen går att hämta från lgs officiella webbplats.) har mailat till lg men de har ej svarat ännu (på en vecka)
Postad 01 February 2011 - 10:26
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
En sista fråga (förhoppningsvis) innan jag bestämmer mig rör LG's text-tv. Om man vill ha text på svenska program och tex. använder sida 199 för SVT1, blir det då bara text eller ligger en liten ruta kvar uppe i ena hörnet som visar "199"? Den Samsung jag lämnade tillbaka hade sidnumret liggandes synligt hela tiden och på en 60 tums lär det bli en rätt irriterande "blaffa". Tacksam för svar eftersom man sällan eller aldrig får pröva en tv's kontroll och funktioner i affären.
TVn kan ju inte påverka vilken text som visas från en Text-TV-sida. Det ser med alla sannolikhet likadant ut på alla apparater. Varför används öht sidan 199 längre? Texten kan ju integreras i den digitala strömmen och väljas med fjärren för respektive kanal. Edit: För övrigt så finns inte text-tv i SVT1 HD och SVT2 HD, så de måste lösa problemet och integrera texten i signalen oberoende av den gamla text-tv-standarden.
Redigerat av agpath, 01 February 2011 - 10:46.
Postad 01 February 2011 - 10:58
DMuzik
-
DMuzik
-
Användare
-
-
174 inlägg
Det är samma vertikala linjer på alla bildkällor, även BluRay på PS3:an... Om man ringer LG support, vad gör dom då? Tips och råd/test på telefon eller kommer dom på hembesök?
Jag fick min 60PK550N utbytt, hade liknande vertikala ränder som du nämner. Jag kontaktade LG och de skickade hem en servicetekniker till mig som bekräftade problemet. Jag fick sen ett RMA-nummer från LG som jag fick ange till Expert, vartefter de skickade ut en ny tv till mig. Den nya tv:n har också lite ränder samt "dirty screen" men inte lika framträdande som på den första.
Postad 01 February 2011 - 11:01
Unregistered3811f9da
-
Unregistered3811f9da
-
Amatör
-
-
84 inlägg
har en 550N (som ej har någon internetanslutnng. har lg släppt några nya firmwares? (vågar inte riktigt lita på det som finns på nätet då ingen går att hämta från lgs officiella webbplats.) har mailat till lg men de har ej svarat ännu (på en vecka)
Är du osäker på den fil jag lade upp i Comhem HD CA-modul-tråden kan du ringa så mailar LG den till dig på direkten.
Postad 01 February 2011 - 11:04
DMuzik
-
DMuzik
-
Användare
-
-
174 inlägg
Jag uppdaterade med det firmware heltsonika la upp utan problem.
Postad 01 February 2011 - 11:10
PaceEpson
-
PaceEpson
-
Användare
-
-
212 inlägg
TVn kan ju inte påverka vilken text som visas från en Text-TV-sida. Det ser med alla sannolikhet likadant ut på alla apparater. Varför används öht sidan 199 längre? Texten kan ju integreras i den digitala strömmen och väljas med fjärren för respektive kanal.
Edit: För övrigt så finns inte text-tv i SVT1 HD och SVT2 HD, så de måste lösa problemet och integrera texten i signalen oberoende av den gamla text-tv-standarden.
Tack men jag fattar noll och undrar om någon ägare av LG vänligen vill kolla vad som händer om de väljer att slå på texten till ett svenskt program på valfri kanal som har textning. Ligger det då en liten ruta kvar uppe i ena hörnet som visar vilken sida man valt? När texten visas ska denna ruta normalt försvinna.
Postad 01 February 2011 - 11:23
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Tack men jag fattar noll och undrar om någon ägare av LG vänligen vill kolla vad som händer om de väljer att slå på texten till ett svenskt program på valfri kanal som har textning. Ligger det då en liten ruta kvar uppe i ena hörnet som visar vilken sida man valt? När texten visas ska denna ruta normalt försvinna.
Fast just nu ser det bara ut så här: http://svt.se/svttex.../pages/199.html
Postad 01 February 2011 - 11:25
PaceEpson
-
PaceEpson
-
Användare
-
-
212 inlägg
Fast just nu ser det bara ut så här: http://svt.se/svttex.../pages/199.html

Hehe ja någon gör det förhoppningsvis när det sänds ett svenskt program som textas.
Postad 01 February 2011 - 14:05
Unregisteredb300af9a
-
Unregisteredb300af9a
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
När det är vita eftertexter mot en svart bakgrund syns även ljusa ränder vid sidan av texten, på det svarta som följer texten när den rullar förbi. Någon som har några teorier eller tips? Antar att det är dags att kontakta LG... :-(
Även jag har fått vita ränder på i stort sett alla eftertexter, dock inget som direkt stör
Postad 01 February 2011 - 15:07
Doxie
-
Doxie
-
Användare
-
-
104 inlägg
Skulle vilja ha en full HD plasma med nätverksanslutning för under 15.000. Är detta mitt enda alternativ, https://www.prisjakt...kt.php?p=597062 och är det ett bra alternativ? Jag har läst lite i denna tråd, och precis som i alla trådar så finns det folk som är mindre nöjda med TVn, men utifrån det jag vill ha ovan, har jag några andra alternativ? Det kommer troligtvis mest bli vanligt TV tittande, då jag kör film och spel på proj. Men det kan nog bli lite film på den också, via mediaspelaren. Mvh Doxie
Postad 01 February 2011 - 16:50
Johnnyopel
-
Johnnyopel
-
Lärjunge
-
-
255 inlägg
@Doxie:
Jag köpte mig en 60PK760N förra veckan och är mycket nöjd. Jag har inga problem med varken buzzing eller IR. Det var de faktorerna jag var rädd för när jag köpte min tv. Nu när jag har fått en tv som inte verkar lida av några problem så kan jag bara rekomendera den varmt. Dock så har jag ett litet problem med Nero mediahome 4 som följde med tv´n. allt funkar med Nero men det suger all min kraft från datorn.
Postad 01 February 2011 - 16:52
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
@Doxie: Jag köpte mig en 60PK760N förra veckan och är mycket nöjd. Jag har inga problem med varken buzzing eller IR. Det var de faktorerna jag var rädd för när jag köpte min tv. Nu när jag har fått en tv som inte verkar lida av några problem så kan jag bara rekomendera den varmt. Dock så har jag ett litet problem med Nero mediahome 4 som följde med tv´n. allt funkar med Nero men det suger all min kraft från datorn.
Verkar vara 50" panelerna som har massa problem med IR. Kan inte minnas jag sett ngn som köpt 60" som klagat på det iaf.
Postad 01 February 2011 - 19:52
Korvis
-
Korvis
-
Forumräv
-
-
839 inlägg
Min 950N hostade fram en ny uppdatering ikväll....v.4.20. Drog hem den men något speciellt kunde jag inte urskilja...vet någon vad den innehöll?
Hur var det man fick fram vilken FW man har installerat på TVn?
Postad 01 February 2011 - 23:10
daddydj
-
daddydj
-
Lärjunge
-
-
483 inlägg
Hej! Jag har provat och det ligger ingen ruta uppe i hörnet. Det är bara texten som syns. Precis som det ska vara alltså. För övrigt finns det visst text-TV på SVT HD-kanalerna. I alla fall via Comhem som jag har. Innan jag köpte min 50PK350, som jag är toppennöjd med, så hade jag en Samsung hemma för något år sedan och det är många småskaer som fungerar mycket bättre med LG än med Samsung. Det kändes då som att Samsungs stab inte tänkt så mycket på att det ofta är de små detaljerna som gör det. Med LG funkar det mesta bra utan att man behöver sitta och önska att det vore på något annat vis.
Postad 01 February 2011 - 23:14
daddydj
-
daddydj
-
Lärjunge
-
-
483 inlägg
Leta lite i menyn. Sitter inte framför TV:n. Har för mig att det finns på den första rutan uppe till vänster som heter inställningar. Gå sedan ner en bit och välj något lämpligt alternativ så kommer infon upp. Jag har version 3.20 men nu är det 4.20 som gäller.
Postad 02 February 2011 - 06:31
Unregistereda7b0d7a3
-
Unregistereda7b0d7a3
-
Lärjunge
-
-
433 inlägg
Hej!
Tänkte testa nero media home till min pk760N
Vad kan man göra med det programmet är helt novis på det.
Kan man köra allt via datorn som filmer ,flac mm och sedan kommer det upp på tv:n eller hur funkar det?
Eller skall man koppla in en hdd och köra via det programmet
Som sagt förklara gärna för fattar nada
Tja
Postad 02 February 2011 - 07:02
Unregisteredb8e57d04
-
Unregisteredb8e57d04
-
Forumräv
-
-
931 inlägg
Menyknappen och sen tryck på den röda knappen på fjärren så ska du ha den längst upp.
Postad 02 February 2011 - 07:22
Zaneura
-
Zaneura
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
"Don't fix it if it's not broken!"
If it's not broken, it hasn't got enough features! =)
Postad 02 February 2011 - 09:02
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
För övrigt finns det visst text-TV på SVT HD-kanalerna. I alla fall via Comhem som jag har.
Det kan inte vara möjligt. Skulle gissa på att din TV tar text-tvn från den analoga signalen i så fall.
Postad 02 February 2011 - 09:09
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Det kan inte vara möjligt. Skulle gissa på att din TV tar text-tvn från den analoga signalen i så fall.
Det är mycket möjligt. Jag har också texttv på mina SVT HD-kanaler. Smått jobbigt med texttv på en 60" bara för texten blir så jäkla stor
Redigerat av Unregistereddc471864, 02 February 2011 - 09:09.
Postad 02 February 2011 - 09:23
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Det är ju egentligen skit när man köper stor/större TV... man vänjer sig direkt vid storleken ju... bättre att ha projektor som komplement till när man ska kolla på film... då får man ju den woow känslan när man kollar på nån bra action ju!
Postad 02 February 2011 - 09:30
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Det är ju egentligen skit när man köper stor/större TV... man vänjer sig direkt vid storleken ju... bättre att ha projektor som komplement till när man ska kolla på film... då får man ju den woow känslan när man kollar på nån bra action ju! 
sista jag kollade på projektorer så fanns det inga som fungerade bra på det korta avstånd jag har hemma. Hur är det i dagsläget? Kan man få upp 80-100" på 2.5-3m avstånd?
Redigerat av Unregistereddc471864, 02 February 2011 - 09:31.
Postad 02 February 2011 - 09:42
BennySlyden
-
BennySlyden
-
Forumräv
-
-
981 inlägg
sista jag kollade på projektorer så fanns det inga som fungerade bra på det korta avstånd jag har hemma. Hur är det i dagsläget? Kan man få upp 80-100" på 2.5-3m avstånd?
Jag kör ca 80" på 2.5 meter.. det funkar utmärkt.. låter bilden börja ungefär 35 cm ovanför backen.. Har en HW10 som jag är riktigt nöjd med... Tycker bara att den slås av de nyare XSRD-apparater från Sony... Dock saknar jag kontrasten från Pion när jag kollar på proj men man kan inte få allt...
Postad 02 February 2011 - 09:50
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Hur är det med att montera projektor. Jag vill inte hålla på och borra en massa hål i väggar och tak. En hylla funkar kanske? JAg har andra problem dock. Har inga strömuttag på den väggen där hyllan kommer sitta isf + måste dra kablar tvärsöver rummet. Vetifan om man är sugen på det.
Redigerat av Unregistereddc471864, 02 February 2011 - 09:51.
Postad 02 February 2011 - 09:57
BennySlyden
-
BennySlyden
-
Forumräv
-
-
981 inlägg
Nej, det är juh lite bökigt med proj. Min hänger ifrån taket i ett chieffäste. Det blir väldigt stabilt så men kanske inte så estetiskt tilltalande.. En bra hylla funkar säkert som ett alternativ. Vad gäller strömmen så kanske du kan bygga ihop en egen custom förlängningssladd med en tunn kabel och precis rätt längd för att dra den på ett snyggt sätt.. Sen tillkommer juh problemet med HDMI-kabeldragningen också...
Postad 02 February 2011 - 10:16
daddydj
-
daddydj
-
Lärjunge
-
-
483 inlägg
Ingen aning. För några månader sedan gick det inte att få upp text-TV på SVT1 HD men nu funkar det bra både på SVT1 HD och SVT2 HD. Så någit har Comhem gjort. Jag tror inte riktigt att det kan vara den analoga signalen utan jag tror mer på att comhem skickar ut signalen på något vis. Jag som inte har någon koll är lite nyfiken på varför det skulle gå att kombinera HD-kanalerna och text-TV? Kanske gäller det bara boxer?
Postad 02 February 2011 - 10:21
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Nej, det är juh lite bökigt med proj. Min hänger ifrån taket i ett chieffäste. Det blir väldigt stabilt så men kanske inte så estetiskt tilltalande.. En bra hylla funkar säkert som ett alternativ. Vad gäller strömmen så kanske du kan bygga ihop en egen custom förlängningssladd med en tunn kabel och precis rätt längd för att dra den på ett snyggt sätt.. Sen tillkommer juh problemet med HDMI-kabeldragningen också... 
Jo nu kom jag på varför jag inte valde projektor förra gången. Jag har tillräckligt med kablar överallt redan. Iofs skulle det bara bli en kabel till projektorn över golvet numera när jag har en förstärkare som switchar alla enheter så kanske ändå. Får se vad jag gör nästa gång det blir dags att köpa nytt.
Postad 02 February 2011 - 11:02
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Ingen aning. För några månader sedan gick det inte att få upp text-TV på SVT1 HD men nu funkar det bra både på SVT1 HD och SVT2 HD. Så någit har Comhem gjort. Jag tror inte riktigt att det kan vara den analoga signalen utan jag tror mer på att comhem skickar ut signalen på något vis. Jag som inte har någon koll är lite nyfiken på varför det skulle gå att kombinera HD-kanalerna och text-TV? Kanske gäller det bara boxer?
Text-TV är en del av PAL-standarden och således inte möjlig att sända i en HD-signal, såtillvida SVT inte hittar på en egen lösning, vilket skulle förutsätta att TVn som tar emot signalen ska kunna avkoda den. Vilket jag inte finner som troligt. Det finns inget på SVTs sidor om att det skulle gå.
Postad 02 February 2011 - 11:15
PaceEpson
-
PaceEpson
-
Användare
-
-
212 inlägg
Hej! Jag har provat och det ligger ingen ruta uppe i hörnet. Det är bara texten som syns. Precis som det ska vara alltså. För övrigt finns det visst text-TV på SVT HD-kanalerna. I alla fall via Comhem som jag har. Innan jag köpte min 50PK350, som jag är toppennöjd med, så hade jag en Samsung hemma för något år sedan och det är många småskaer som fungerar mycket bättre med LG än med Samsung. Det kändes då som att Samsungs stab inte tänkt så mycket på att det ofta är de små detaljerna som gör det. Med LG funkar det mesta bra utan att man behöver sitta och önska att det vore på något annat vis.
Tusen tack för ditt svar och mycket skönt att veta!
Postad 02 February 2011 - 12:06
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
jag är rätt sugen på att köpa en ny tv till hösten, eller kanske sommaren.
har läst en del om olika och har fastnat för den här serien.
men nu kläpps ju 2011 års modeller, försvinner förraårets modeller då eller kommer dom bara sjunka i pris?
eller är det helt ute att köpa förra årets modeller eller?
tänkte mig i så fall en 60" pk550, den kostar 15000kr nu och runt där har jagtänkt att priset ska ligga.
antar att jag får mer för pengarna om jag köper förra årets modell för 15000kr än en av årets modeller för samma pris?
tacksam för svar och råd
Redigerat av andreassofus, 02 February 2011 - 12:11.
Postad 02 February 2011 - 12:22
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
De kommer nog sälja pk-serien ett tag till iaf men eftersom att de verkar sälja rätt bra finns risken att de tar slut. Jag tror inte LG lägger ner så mycket resurser på att tillverka gamla modeller när väl de nya är släppta. Man bör nog köpa inom de närmaste månaderna isf.
Postad 02 February 2011 - 12:47
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
De kommer nog sälja pk-serien ett tag till iaf men eftersom att de verkar sälja rätt bra finns risken att de tar slut. Jag tror inte LG lägger ner så mycket resurser på att tillverka gamla modeller när väl de nya är släppta. Man bör nog köpa inom de närmaste månaderna isf.
så dumt då, har inte riktigt råd att köpa en nu  får se hur jag gör då.
Postad 02 February 2011 - 13:25
Unregistereda7b0d7a3
-
Unregistereda7b0d7a3
-
Lärjunge
-
-
433 inlägg
Hej!
Fick hem en tv-modul idag till min pk 760N och undrar då hur ställer man in den hittar inget för den att söka på.
Mvh
Postad 02 February 2011 - 13:40
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Hej!
Fick hem en tv-modul idag till min pk 760N och undrar då hur ställer man in den hittar inget för den att söka på.
Mvh
Det framgår inte vad du egentligen försöker göra. Kabel eller mark? Kollat signalstyrka om det är via antenn?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|