Efter att ha följt forumet och speciellt denna tråd i ett par månader så har jag efter svår ambivalens nu köpt mig en 50pk350N. Har nu haft den i ca 14 dagar.
Jag är långt ifrån duktig inom detta område men tänkte ändå våga mig på en högst ovetenskaplig recension. Detta för att jag själv har uppskattat just sådana i min egen jakt på TV. Tänkte även avsluta med några frågor.
Beställde TVn från komplett och hämtade upp den dagen efter. Allt gick mycket smidigt och jag hade innan köpet en del mail kontakt med deras support. All heder och respekt till komplett då jag tycker att både logistik och bemötande har varit mycket bra.
Efter att ha packat upp, vad som först kändes som ett monster, så kände jag mig direkt mycket nöjd med storlek och design. Sitter lite drygt tre meter från skärmen vilket jag tycker är lagom. Som en del har skrivit tidigare så kan fjärrkontrollen ibland kännas lite långsam och man behöver rikta den mot sensorn nere i det högra hörnet. Detta är dock inget jag stör mig på.
Huset jag bor i är anslutet till Comhem och bilden på vanliga kanaler är mer än godkänd. Det är ju verkligen ingen HD kvalitet men bra mycket bättre än vad jag har skådat hemma hos vänner på deras apparater. Kvaliteten varierar dock från sändning till sändning.
Med en HD-TV så behöver man ju givetvis ha en blu-ray så jag spräng iväg och köpte lgbd570 och är med den mycket nöjd.
Det är också här som TVn verkligen kommer till sin rätt. Bilden är enligt mina mått helt j*vla fantastisk. Jag har inte direkt försökt kalibrera så mycket utan endast dragit igenom bildguiden en gång samt stängt av energispar och andra ”förbättrings-historier”.
Har tittat lite datoranimerat samt några vanliga blu-ray rullar och enligt mig är det mycket bra flyt i bilden, jag saknar inget när det gäller svärta och detaljer. Linebleeding som jag var lite orolig för har jag inte sett något av även fast jag aktivt letat efter det.
Tjejen var lite tveksam till om vi verkligen behövde så stor TV och så pass dyr spelare men efter lite drygt 5 minuters HD-film så är hon nu med på tåget. ”Som att ha bio hemma” upprepade hon ett par gånger under den första filmen.
Bilden är även mycket tillfredsställande när jag lirar Xbox 360. Känner inte av något lagg över huvudtaget. Mycket möjligt att det skulle märkas om jag ställde en annan skärm bredvid men i dagsläget så upplever jag att jag en bättre soldat i Black Ops än jag var med min gamla 32 LCD. Dräper fler och dör mindre
TVn är även mycket tyst. Det lilla surr (som ni kallar buzzing?) som kommer av mycket ljusa scener överröstas av ljudet även om ljudnivån endast är på 1.
Mitt vardagsrum är verkligen inte optimalt för denna TV då två av fyra väggar nästan helt består av fönster. Detta oroade mig mycket med tanke på reflektioner.
Sedan innan så har jag följande produkt uppsatt framför alla fönster:
http://www.jysk.se/1...80900/a/catalogDetta fungerar enligt mig tillfredställande. Kan dock tänka mig att någon annan med högre krav skulle kunna störa sig på det. Mellan klockan 10 och 13 när solen trycker rakt mot fönsterna så reflekteras det enormt mycket. Det går fortfarande att titta på TV men man ser sig själv. Övrig tid på dygnet så är det inte ett problem.
IR är verkligen inte ett problem. Kollar film med text och spelar Black Ops flera timmar i sträck utan att kunna se någon IR över huvud taget.
När man stänger av TVn så kommer ett ca 2 sekunder långt läge mellan att bilden försvinner och skärmen stängs av där jag ibland kan se skuggor av de svarta ränderna som finns uppe och nere vid film och TV. Dessa är dock omöjliga att se när man använder TVn och efter att jag har satt på TVn igen och kört ca en minuts vit-tvätt så är skuggorna helt borta när jag stänger av igen.
Köra film genom USB fungerar bra. Har inte provat allt för många olika filtyper men alla de vanligaste fungerar bra. När jag kör vissa MKV filer så fungerar dock inte ljudet. Har lärt mig att detta beror på att kodningen på ljudet är DTS vilket TVn inte stödjer. Nu kommer jag att köra all film genom blu-ray spelaren men om jag inte hade haft den så hade detta varit ett problem. Man kan givetvis konvertera om filerna men detta är inget jag vill behöva pyssla med.
2 st HDMI anslutningar är väl i minsta laget. När jag beställer min HD-box så kommer jag att få lösa det med någon form av switch. Tar tacksamt emot tips på prisvärda sådana.
Sammanfattningsvis så är jag mycket nöjd med mitt köp. Det enda negativa jag har att komma med är reflektionerna och detta är egentligen bara ett problem ca 3 timmar per dygn och inte ens då om solen inte skiner.
Några funderingar jag har:
Jag upplever att bilden på vanliga SD kanaler är bättre nu efter ca två veckors användning än när jag precis hade köpt TVn. Kan detta stämma eller är det bara jag som lurar mig själv?
I expert lägena så kan jag ändra på det mesta. Dock så kan jag inte ändra svärtan (låg mellan hög). Jag ser inställningen men den är grå och TVn hoppar över den inställningen och går till den under. Läst om att vissa rekommenderar att sänka den men detta går alltså inte?
Ni skriver ofta att man inledningsvis bör ha kontrasten på runt 50. Är detta på grund av att man kan få på problem med IR annars? Jag kör nu på 75 och upplever som sagt ingen IR alls. Är det okej om jag fortsätter med det då eller ökar risken för problem längre fram då? Bör jag sänka den?
Några andra saker jag bör tänka på för att skärmen ska vara/bli så bra det bara går? Jag har tänkt att ha denna bjässe i ett par år och jag vill verkligen hantera den rätt nu så att det i framtiden verkligen är allt den har möjlighet att vara.
DVE – skivor har jag läst en del om. När är det lämpligt att kalibrera med en sådan? Kan jag göra det nu eller är det bättre om jag låter TVn köra ett par hundra timmar först?
Jag inser att man inte rakt av kan kopiera någon annans inställningar men om någon har tips på vart jag kan hitta rekommenderade inställningar så tar jag tacksamt emot detta. Min tanke är att det aldrig är fel att prova och att jag sedan kan utgå i från dessa när jag leker själv.
Det var allt jag kom på för tillfällen. Tar tacksamt emot svar på mina funderingar och svarar gärna på frågor från er som ännu inte har bestämt er för om denna skärm är rätt för er eller inte.
Ett litet tack till Radiozo för att han hade tid och tålamod att svara på min ”vilken-tv-är-bäst-på-allt-i-världen”-tråd som jag skapade för några månader sedan
Då var jag för övrigt inte det minsta intresserad av en plasma eftersom jag hade hört att detta var dåligt
Glad att jag ändrade mig.
Edit: Ändrat lite stavfel och ord som helt enkelt hade blivit fel.
Redigerat av Forssis, 19 March 2011 - 12:42.