Postad 05 November 2013 - 08:54
Postad 05 November 2013 - 10:35
Någon som vet om man kan skicka vidare AC3/DTS från PC via HDMI till TV och sedan ut från tvns optiska ljudutgång till receivern? Min receiver stödjer inte HDMI så kör nu VGA och optisk från datorn, VGA har dock plockats bort från nya modeller.
Inte riktigt svar på din fråga men du kan väl köra HDMI till TV:n ändå och fortsätta köra optiskt till receivern iom att du uppenbarligen har en sådan utgång på datorn?
Postad 09 November 2013 - 10:34
Postad 09 November 2013 - 12:36
Jag funderar på en f7005 där jag tänkte köra Canal Digital parabol DVB-S2 via de två inbyggda mottagarna. Nu har jag dock fått en fundering. Jag har kollat runt lite i olika forum och det verkar som att CA-moduler bara kan avkoda en kanal åt gången. (i alla fall de CA-moduler som de svenska tv-operatörerna anvånder) Det skulle ju i så fall innebära att varken PiP eller inspelning samtidigt som man tittar på en annan kanal skulle fungera. Är det någon som testat Canal Digitals DVB-S2 med CA-modul i någon av samsungs f-serie som har dubbla satellitmottagre? Jag har förstått att vissa digitalboxar avkodar först vid uppspelning och om samsung-tvn gör på samma sätt så skulle ju i alla fall inspelningen fungera.. Om det bara går att köra en kanal åt gången är det ju i princip helt meningslöst att ha en tv med dubbla satellitmottagare..
Någon som testat och vet om det funkar?
Postad 10 November 2013 - 22:59
Vad innehåller den för förändringar?
Vi har ue46f5505.
Postad 15 November 2013 - 22:00
Hoppas att man blir nöjd!
UE55F8005 är det jag beställt!
Redigerat av Crazyberra, 15 November 2013 - 22:02.
Postad 15 November 2013 - 23:43
Hej!
Jag funderar på en f7005 där jag tänkte köra Canal Digital parabol DVB-S2 via de två inbyggda mottagarna. Nu har jag dock fått en fundering. Jag har kollat runt lite i olika forum och det verkar som att CA-moduler bara kan avkoda en kanal åt gången. (i alla fall de CA-moduler som de svenska tv-operatörerna anvånder) Det skulle ju i så fall innebära att varken PiP eller inspelning samtidigt som man tittar på en annan kanal skulle fungera. Är det någon som testat Canal Digitals DVB-S2 med CA-modul i någon av samsungs f-serie som har dubbla satellitmottagre? Jag har förstått att vissa digitalboxar avkodar först vid uppspelning och om samsung-tvn gör på samma sätt så skulle ju i alla fall inspelningen fungera.. Om det bara går att köra en kanal åt gången är det ju i princip helt meningslöst att ha en tv med dubbla satellitmottagare..
Det skulle jag åxå vilja veta... Någon!
Postad 17 November 2013 - 17:21
Jag funderar på att köpa en F8005 och spela in/av med externt minne. Kan man spela av från minnet samtidigt som man spelar in ett annat program på det? (Manualen ger inget svar.)
Jadå, inga problem. Blir ju samma som vid timeshift.
Postad 18 November 2013 - 18:33
Postad 18 November 2013 - 22:47
Vad jag hört så skall det inte gå att spela in en kanal och titta på en annan sammtidigt, så funktionen med dubbla tuners här blir då väderlös. Man blir tvungen att ha en separat box ändå.Hej!
Postad 19 November 2013 - 00:40
Gjorde slag i saken och köpte mig en samsung UE55F8005 och leker nu lite med den, har 1 fråga än så länge kör allt via min stereo och plockar ut tv bilden från den och kör via hdmi1 in på tv:n. Tv bilden blir kanon men bilden på min htpc blir lite skum avskalad kan man säga har försökt ändra i inställningarna för htpc (win7) men hnder inget. Har döpt om hdmi1 till pc:n men får inte till det man kan skymta start knappen nere i vänster men ser inte den helt
Det är nog Screen Format du ska ändra på, minns inte på rak arm vad den heter i menysystemet. Du ska ha 1:1 pixelmapping utan overscan och liknande.
Postad 19 November 2013 - 17:44
Gjorde slag i saken och köpte mig en samsung UE55F8005 och leker nu lite med den, har 1 fråga än så länge kör allt via min stereo och plockar ut tv bilden från den och kör via hdmi1 in på tv:n. Tv bilden blir kanon men bilden på min htpc blir lite skum avskalad kan man säga har försökt ändra i inställningarna för htpc (win7) men hnder inget. Har döpt om hdmi1 till pc:n men får inte till det man kan skymta start knappen nere i vänster men ser inte den helt
Jag fick exakt det du beskriver. Fick ändra overscan i Catalyst Center i min htpc.
Postad 19 November 2013 - 18:19
hittar tyvärr inte den inställningen men tacksam om du orkar kolla igenom vart det finnsDet är nog Screen Format du ska ändra på, minns inte på rak arm vad den heter i menysystemet. Du ska ha 1:1 pixelmapping utan overscan och liknande.
Postad 19 November 2013 - 18:42
får försöka leta upp catalyst centerJag fick exakt det du beskriver. Fick ändra overscan i Catalyst Center i min htpc.
Postad 19 November 2013 - 18:42
hittar tyvärr inte den inställningen men tacksam om du orkar kolla igenom vart det finns
Picture size = screenfit (om du kör menysystemet på engelska), då visar tv:n bilden som den får den. Är overscan på i inställningarna för grafikkortet så stäng av det.
Postad 28 November 2013 - 00:15
Kan ju börja med att det är löjlig skillnad mellan SDTV och SDTV. Eller så är det tvn för oj vad den krossar! Även min samsung plasma får stordäng. Men jag har episkt dålig SDTV också...
Så långt allt väl. Cloudingen verkade vara relativt bra under kontroll. Men sedan så började strulet. tvn kopplade upp mot mitt wifi utan problem men inga smart funktioner gick att få igång. Inte heller e-manualen! Det blir bara svart skärm. Kan inte logga in på samsung kontot heller svart skärm. Den enda appen jag kunde få att fungera var web browsern. Men den var smått episk långsam. Körandes bredbandkollen så via WIFI fick jag 1,5 ner och 0,66 upp. Via kabel 6 mb ner och 3 mb upp vs 95/92 trådat till dator eller 25/20 eller vad det var via surfplattan. Routern vi kör är av äldre modell och inte särskilt vass på Wifi men fullt funktionsduglig i min lägenhet och jag får betydligt bättre resultat med min Samsung PS51D7005. Samma router.
Katastrofalt dåliga siffror men ska ju ändå va tillräckligt för att kunna köra netflix. Men även appar som inte använder internet som kamera appen ex fungerade inte som sagt ENBART web browsern även om bredbandskollen tog ett par minuter att ladda in helt.
Återställt smarttv funktionen har jag testat gjorde ingen skillnad. Missar jag något? Inga av apparna är låsta.
Redigerat av oqvist, 28 November 2013 - 00:19.
Postad 28 November 2013 - 06:00
UE65F8005 för 24990kr på
http://www.elgigante...ed-tv-ue65f8005
Vad säger ni, är det värt att lägga sextusen mer för 8005 jämfört med 6475?
Ni som har haft möjligheten att jämföra dessa två, vilka är de största skillnaderna?
Jag har för mig att 6475 har en skärm som ger mindre reflexer än 8005. Är det någon som vet hur det ligger till med det?
Postad 28 November 2013 - 12:59
Postad 28 November 2013 - 19:15
Hur kan dom sälja den igen utan att fixa felet alt. sänka priset kraftigt???Tvn reklamerad och det var samma fel kunden innan reklamerar för.... Och fler....
Konstigt tycker jag!
Postad 28 November 2013 - 22:26
Väger mera mellan 8005 och 8505 då de nu ligger i samma pris. Kommer från en 6-7år gammal LCD och nog alltid siktat på en ny LED men den stora Samsung plasman får bättre omdöme vad jag kan se. Svårt är det i vart fallVad säger ni, är det värt att lägga sextusen mer för 8005 jämfört med 6475?
Ni som har haft möjligheten att jämföra dessa två, vilka är de största skillnaderna?
Jag har för mig att 6475 har en skärm som ger mindre reflexer än 8005. Är det någon som vet hur det ligger till med det?
Postad 28 November 2013 - 22:41
Hur kan dom sälja den igen utan att fixa felet alt. sänka priset kraftigt???
Konstigt tycker jag!
Kan ju va så att kunden innan var en idiot och inte ens förklara varför han lämna tillbaks den. De har ångervecka. Tydligen kom den från något centrallager. De skulle inte ut med den gamla igen tydligen. Efter att ha spenderat en dag till är jag bra sugen på att åka dit och böna och be om att få F8005n med trasig smarttv för halva priset eller något. Fast även om jag blev impad så är jag inte säker på att den slår plasman men den är med i leken vilket min Sony W6 inte är för fem öre.
Postad 28 November 2013 - 23:11
Väger mera mellan 8005 och 8505 då de nu ligger i samma pris. Kommer från en 6-7år gammal LCD och nog alltid siktat på en ny LED men den stora Samsung plasman får bättre omdöme vad jag kan se. Svårt är det i vart fall
Tycker det är rätt enkelt, prioriterar du design, "tunnhet" och en bild med rejält tryck i så väljer du 8005, prioriterar du den bästa bilden, mkt bättre betraktningsvinklar, en helt ok ljusstyrka och en mkt bättre svärta så väljer du 8505. Jag valde själv den senare och har aldrig tvekat om att det var rätt val för mig, men den hade gärna fått ha samma design som 8005 och dragit lite mindre energi.
Redigerat av improwise, 28 November 2013 - 23:14.
Postad 28 November 2013 - 23:17
Kan ju va så att kunden innan var en idiot och inte ens förklara varför han lämna tillbaks den. De har ångervecka. Tydligen kom den från något centrallager. De skulle inte ut med den gamla igen tydligen. Efter att ha spenderat en dag till är jag bra sugen på att åka dit och böna och be om att få F8005n med trasig smarttv för halva priset eller något. Fast även om jag blev impad så är jag inte säker på att den slår plasman men den är med i leken vilket min Sony W6 inte är för fem öre.
Hade inte du typ en lastgammal plasma? Kanske dags för en tredje Sony snart?
Postad 29 November 2013 - 06:44
Hade inte du typ en lastgammal plasma? Kanske dags för en tredje Sony snart?
Japp så har inget planerat i någon närmare framtid direkt. Men då hade det blivit snarare Samsung än Sony om input lag vart oväsentligt
Postad 29 November 2013 - 11:14
Postad 29 November 2013 - 11:48
Booom! Där knäckte man 10K gränsen för 46F8005 på Komplett.se (9999:-)
Men är inte det där en snart ett år gammal tv? Kom väl i mars -13?
Postad 29 November 2013 - 14:09
Booom! Där knäckte man 10K gränsen för 46F8005 på Komplett.se (9999:-)
Och designvarianten F8505 (inte plasman) på Elgiganten idag för 9990 kr (46")
Postad 29 November 2013 - 19:33
UE55F8005 för 15151kr på..
http://www.electrowo...ed-tv-ue55f8005
Webbhallen tar nu 14339kr inkl frakt..
Postad 30 November 2013 - 10:21
Postad 30 November 2013 - 22:30
Postad 02 December 2013 - 16:34
Jag har än så länge bara tittat på fotboll via ViaPlay (trådat nät) och bilden är perfekt, rörelserna på spelarna e också bra men just bollen flyter inte när det går snabbt (kan ungefär jämföras med när man har "tail"-inställningen satt på musen i windows), den hackar sig fram, mkt märkligt!
Vet inte om det beror på att jag streamar fotbollen eller om det är någon inställning i TV'n som ställer till det.
Kan nämna att filmer fungerar hur bra som helst när jag streamar.
Redigerat av aeus, 04 December 2013 - 20:54.
Postad 03 December 2013 - 23:54
Redigerat av improwise, 03 December 2013 - 23:55.
Postad 05 December 2013 - 11:54
Postad 05 December 2013 - 12:19
I nödfall kan du testa köra via webbläsaren. Kommer inte ihåg om jag testat köra med textning. Kan nog testa lite i helgen
Webbläsaren är inget alternativ för päronen
Postad 06 December 2013 - 13:26
Språk & text ställer du enkelt in i datorn.Webbläsaren är inget alternativ för päronen
det går så klart att få på svensk text men det krävde en del knapptryckande varje gång vilket känns lite omständigt.
När du sen loggar in på ditt eller "päronens" konto så funkar konfigarationen du ställt in oavsett on det är via tv´n, paddan eller mobilen.
Lycka till!
Postad 06 December 2013 - 15:57
Språk & text ställer du enkelt in i datorn.
När du sen loggar in på ditt eller "päronens" konto så funkar konfigarationen du ställt in oavsett on det är via tv´n, paddan eller mobilen.
Lycka till!
Fast hur bra funkar det när man byter NetFlix region lite då och då? För övrigt kan man snabbt konstatera att gränssnittet på Samsungs NetFlix app tom är sämre än det i Windows 8 appen, vilket säger en hel del. Hoppas det kommer en uppgradering där snart.
Postad 06 December 2013 - 18:33
Postad 06 December 2013 - 19:37
Det vet jag inte men jag körde ett test på bredbandskollen.se & det var ingetHur tusan ser man aktuell signalstyrka från antennen på dessa apparater (utan att behöva göra en ny kanalsökning)? En helt ny värld för mig iom päronens nya tv, har inte ens nån antennsladd inkopplad hemma hos mig
roligt resultat att läsa!
Vad får ni andra för fart på ert "bredband" via tv'n?
Tror jag fick typ 7/2mbit trots att jag har 100/10 via Comhem.
Är ju inte så vass på datorer & sånt om man skulle behöva
byta port eller nått på routern
Postad 08 December 2013 - 16:31
Angående antennstyrka det kollade jag aldrig om det kom upp någon stapel. Farsan hittade någon knapp som verkade visa energiförbrukningen i realtid eller något. Kollade inte så noga på det dock.
Postad 08 December 2013 - 20:27
Redigerat av improwise, 08 December 2013 - 20:27.
Postad 08 December 2013 - 20:50
Jag kör wi-fi men tycker att hastigheten ändå verkar räcka till för att
få bra HD kvalité på tex. Netflix!
Skall nog testa med trådat om man nu orkar mecka ner & upp tv'n från väggen!
Postad 10 December 2013 - 07:39
Det första är att TV:n sätter igång sig själv ibland. Jag tänkte först att det kunde vara för att jag kopplar upp en enhet till samma nätverk som den hoppar igång men det tycks inte vara det. Finns det någon som har förslag på en lösning till detta?
Det andra är att jag försökte koppla ihop en laptop med Widi för att visa skärmen på Tv:n. Jag testade både med att aktivera Wi-Fi Direct och med All Share Cast. Enheterna syns hos varandra men ihopkopplingen fungerar inte. Med All Share fick jag en gång upp en ruta som bad mig skriva in lösenordet som syntes på andra skärmen men sen lyckades ändå inte uppkopplingen. Och den rutan har jag inte fått upp igen sen.
Grymt tacksam för hjälp och råd!
Postad 10 December 2013 - 12:00
Jag skaffade nyss en 65f8005 och är hittills grymt nöjd med den! Men det är två saker som jag måste fråga om hjälp med som jag inte har lyckats lista ut lösningen på själv.
Det första är att TV:n sätter igång sig själv ibland. Jag tänkte först att det kunde vara för att jag kopplar upp en enhet till samma nätverk som den hoppar igång men det tycks inte vara det. Finns det någon som har förslag på en lösning till detta?
Det andra är att jag försökte koppla ihop en laptop med Widi för att visa skärmen på Tv:n. Jag testade både med att aktivera Wi-Fi Direct och med All Share Cast. Enheterna syns hos varandra men ihopkopplingen fungerar inte. Med All Share fick jag en gång upp en ruta som bad mig skriva in lösenordet som syntes på andra skärmen men sen lyckades ändå inte uppkopplingen. Och den rutan har jag inte fått upp igen sen.
Grymt tacksam för hjälp och råd!
Kan det vara röst- eller rörelsestyrningen som spökar? Slog av den ganska direkt då TV:n fick fnatt rätt ofta annars.
Postad 10 December 2013 - 22:12
Samsungs support bad mig först göra en återställning för att se om det skulle hjälpa. Om det inte hjälpte skulle de skicka ut en tekniker. Jag återställde men problemet fortsatte så jag ringde tillbaka. En ny person sade då att jag först måste testa två saker till innan de skickar ut någon tekniker. Jag skulle prova att slå av autovakna och röststyrning. Jag kom hem från jobbet och ringde tillbaka eftersom jag inte hittade autovakna utan bara röst- och rörelsestyrningen. Denne person ber mig stänga av samtliga funktioner samt autoavstängningen. Detta skulle lösa problemet trodde han eftersom röst och rörelse hade varit påslagna.
Jag förklarade att det var bra om det funkade och att vi i så fall visste vad felet var så att teknikern kan fixa det. Personen i kundtjänsten lät lite förvånad och sade att eftersom problemet var löst behövdes ingen tekniker. Men dessa funktioner skall ju tvn ha och funkar de inte är den ju trasig svarade jag.
Jag fick jättegärna återkomma om detta hade löst problemet men jag behövde inte det sade kundtjänsten.
Mycket märklig inställning måste jag tyvärr säga. Grymt tråkigt.
Postad 11 December 2013 - 00:06
Tack för svaret!
Samsungs support bad mig först göra en återställning för att se om det skulle hjälpa. Om det inte hjälpte skulle de skicka ut en tekniker. Jag återställde men problemet fortsatte så jag ringde tillbaka. En ny person sade då att jag först måste testa två saker till innan de skickar ut någon tekniker. Jag skulle prova att slå av autovakna och röststyrning. Jag kom hem från jobbet och ringde tillbaka eftersom jag inte hittade autovakna utan bara röst- och rörelsestyrningen. Denne person ber mig stänga av samtliga funktioner samt autoavstängningen. Detta skulle lösa problemet trodde han eftersom röst och rörelse hade varit påslagna.
Jag förklarade att det var bra om det funkade och att vi i så fall visste vad felet var så att teknikern kan fixa det. Personen i kundtjänsten lät lite förvånad och sade att eftersom problemet var löst behövdes ingen tekniker. Men dessa funktioner skall ju tvn ha och funkar de inte är den ju trasig svarade jag.
Jag fick jättegärna återkomma om detta hade löst problemet men jag behövde inte det sade kundtjänsten.
Mycket märklig inställning måste jag tyvärr säga. Grymt tråkigt.
Nu vet jag inte riktigt vem som sa exakt vad (eller om några av ändringarna faktiskt löste ditt problem) men tex röststyrningen lär inte vars nåt som en tekniker kan fixa iom att det ligger i mjukvaran (rörelsestyrningen lär inte funka om kameran är nedfälld). Personligen kan jag absolut inte säga att jag saknar några av funktionerna, men kan se fall där se kan vara bra, t.ex. för folk med begränsad motorik eller syn.
Postad 11 December 2013 - 06:40
Nu vet jag inte riktigt vem som sa exakt vad (eller om några av ändringarna faktiskt löste ditt problem) men tex röststyrningen lär inte vars nåt som en tekniker kan fixa iom att det ligger i mjukvaran (rörelsestyrningen lär inte funka om kameran är nedfälld). Personligen kan jag absolut inte säga att jag saknar några av funktionerna, men kan se fall där se kan vara bra, t.ex. för folk med begränsad motorik eller syn.
Nej, jag tror inte att jag kommer att sakna röst eller rörelse men det är ändå funktioner som TVn skall ha. Därför tyckte jag att det var konstig inställning att tycka att problemet var löst genom att stänga av dessa två funktioner. Tänk om lösningen hade varit att stänga av Wifi eller någon annan funktion som jag hade värdesatt mer.
Jag vet inte vad en tekniker kan göra om han kommer över för att kolla på TVn. Men om jag ändå har köpt en TV med dessa smarta funktioner tycker jag inte att man skall behöva stänga av dem. Så förhoppningsvis kan de antingen fixa problemet eller byta ut TVn.
Postad 11 December 2013 - 08:04
Nej, jag tror inte att jag kommer att sakna röst eller rörelse men det är ändå funktioner som TVn skall ha. Därför tyckte jag att det var konstig inställning att tycka att problemet var löst genom att stänga av dessa två funktioner. Tänk om lösningen hade varit att stänga av Wifi eller någon annan funktion som jag hade värdesatt mer.
Jag vet inte vad en tekniker kan göra om han kommer över för att kolla på TVn. Men om jag ändå har köpt en TV med dessa smarta funktioner tycker jag inte att man skall behöva stänga av dem. Så förhoppningsvis kan de antingen fixa problemet eller byta ut TVn.
Det räcker nog med att stänga av röststyrningen för att bli av med problemet om man nu vill sitta och vinka till tv:n =) Har också haft det problemet, det finns ju ett ord/fras som man kan ställa in, och hör tv:n detta så ska tv:n starta. Bara det att det räcker med att säga något som liknar så startar tv:n, Det var ofta tv:n startade när jag och min sambo satt i vardagsrummet och pratade lite anmält. Så nej, teknikerna kan nog inte göra mycket åt det, snarare Samsung som måste fintrimma sin röstigenkänning.
Redigerat av hugeman, 11 December 2013 - 08:04.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Samsung Plasma TV 2013
6 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?