Nej, det är inte Edge Enhancement som vi (=finnarna) talar om utan "sharpening-felet" som först togs upp i AvForums review av PK990.Nej.
edit: Eller ja, jag kan iofs inte garantera att det inte var det finnarna ovan syfta på... "sharpening-funktion" bör vi inte kalla det, "sharpening-fel" möjligtvis.
LG PK760 - 50PK760
(TV)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
LG PJ550
(TV)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
LG PK550N
(TV)
|
2
|
(52)
|
Inga priser | |
LG PK550 60"
(TV)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
LG PK760N - 50PK760N
(TV)
|
2
|
(3)
|
Inga priser | |
LG PK350N
(TV)
|
5
|
(61)
|
Inga priser | |
LG PK350 50"
(TV)
|
4
|
(30)
|
Inga priser | |
LG PJ350 42" TV - 42PJ350
(TV)
|
6
|
(5)
|
Inga priser | |
LG PJ350 50" 4K Ultra HD
(TV)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
LG 42" - 42PJ650N
(TV)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
LG PJ650 42"
(TV)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
LG PK760 60"
(TV)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
LG PJ550 50"
(TV)
|
3
|
(2)
|
Inga priser | |
LG 50" - 50PK750
(TV)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
LG PJ350N
(TV)
|
7
|
(19)
|
Inga priser | |
LG PK950N - 50PK950N
(TV)
|
6
|
(14)
|
Inga priser | |
LG PK760N 60"
(TV)
|
1
|
(14)
|
Inga priser | |
LG PK950
(TV)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
LG PK550N - 60PK550N
(TV)
|
1
|
(46)
|
Inga priser | |
LG PK550
(TV)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
LG 50" - 50PK250N
(TV)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
LG PJ650N 50"
(TV)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
LG 50" - 50PJ650
(TV)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
LG 50" - 50PJ250N
(TV)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
LG PK750N 50"
(TV)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
LG PJ350N 50" TV
(TV)
|
1
|
(4)
|
Inga priser | |
LG PK950N 60"
(TV)
|
6
|
(15)
|
Inga priser | |
LG PK950 60"
(TV)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
LG PK250N 60"
(TV)
|
3
|
(10)
|
Inga priser | |
LG PK250
(TV)
|
1
|
(4)
|
Inga priser | |
LG LX950N 55"
(TV)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
LG PJ550N 50" TV - 50PJ550N
(TV)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
LG PX950N
(TV)
|
4
|
(1)
|
Inga priser | |
LG PX950N
(TV)
|
1
|
(7)
|
Inga priser |
Postad 16 April 2010 - 13:53
Postad 16 April 2010 - 14:03
Jobbar där, så ja, precis så är det
Vad är ordinarie pris på denna TV egentligen?
Postad 16 April 2010 - 14:06
Vad är ordinarie pris på denna TV egentligen?
Vårat ord pris är 21990:-
Hur länge varar den? 1 vecka?
Ja till att börja med. Men den kommer säkerligen alltid gå att sälja för det priset.
Om de inte förstör marginalen på den centralt
Postad 16 April 2010 - 14:11
... programvara verkar även skilja sig något från PJ650 till PJ350, min 350 verkar inte vilja känna igen .mkv filer som gick bra att spela på 650.
Har jag missat något eller finns det en recension av PJ650 någonstans? Eller har du testat själv?
(är intresserad av PJ650, därför jag frågar)
Postad 16 April 2010 - 14:36
Ringde och bad en tjej ställa undan en 60PK550N tills senast imorgon. Men jag fick tag på en stor bil som jag kunde hämta tvn med redan idag. Fan va gött tänkte jag.
Då ringer en kille från butiken och undrar om jag vill hämta måndag eller senare? Blev rätt lack när han sa att flera ex hade dubbelbokats. Han hittade i alla fall en till slut via någon kontakt, men jag avbokade skiten.
Hur kul hade det varit att ha åkt 8 mil enkel resa för att höra att tvn inte finns?
Nej, jag letade med lupp och hittade ett ex i Uppsala. Ren tur.
Postad 16 April 2010 - 15:29
Redigerat av Dino, 16 April 2010 - 15:30.
Postad 16 April 2010 - 15:33
Läste lite längre bak i tråden kunde man läsa att 60" 550 kunde spela upp filmer. Vilka format fungerar i så fall på tvn? Är det endast mpeg och xvid då, eller fungerar x.264 och h.264?
Såhär står det på experts hemsida
"Via USB-anslutningen kan TV:n spela upp de flesta multimediafiler såsom DivX-HD, mkv, MP3, JPEG m m."
Ska kika vidare och se om den klarar mkv 720p och 1080p.
Postad 16 April 2010 - 15:41
Postad 16 April 2010 - 15:46
Såhär står det på experts hemsida
"Via USB-anslutningen kan TV:n spela upp de flesta multimediafiler såsom DivX-HD, mkv, MP3, JPEG m m."
Ska kika vidare och se om den klarar mkv 720p och 1080p.
Hittade det här på en review... dock amerikansk.
I tested 4 movies and here are the results
Ong Bak 2 - bluray - awsome pictue no blur or artifacts great sound
Disney's Up - bluray "same as above"
(and just if anyone wanted to know here's little on the BD570
Ip Man - 720P MKV DVD - awsome picture no blur or artifacts & great sound
Chocolate - 1080P MKV 120GB HDD - "same as above
http://www.amazon.co...g=testfreaks-20
Redigerat av Dino, 16 April 2010 - 15:50.
Postad 16 April 2010 - 16:32
/Ozzie is very happy
Postad 16 April 2010 - 19:25
Nu har jag hängt upp min 60PK550N på väggen och då kan det se ut så här:

Postad 16 April 2010 - 19:41
TV:n väger bara 40 kg, så det är inte så mycket vikt egentligen. Får se hur länge det håller
Postad 16 April 2010 - 20:00
Postad 16 April 2010 - 20:54
Postad 16 April 2010 - 21:09
Tack för måtten jag fick på 60tummaren. Går med några centimers marginal. Men det är på håret.
Är lite i valet och kvalet. Är grymt sugen på 60tummaren, även fast frugan har sagt blankt nej.
Fråga kolon. Har mätt upp att jag kommer sitta 2.80-2.90 meter från tvn. Då kanske 60 blir alldeles för tokstort eller? Har bara en gammal 32a där just nu, så det är svårt att jämföra med.
Har ju en 104 tums duk på alldeles för nära avstånd på annat ställe i huset. Och där kommer jag definitivt att byta ner mig till en mindre duk. Man får "tennis-match" effekten.
Vad tror Ni om avståndet och storleken ovan?
Svårt att avgöra själv då jag aldrigt ägt en sån stor tv förut. Det är ju en 60 eller 50 tummare som det står mellan.
Postad 16 April 2010 - 21:55
Jag har en bakproj-tv från Sony på 44" nu och har varit sjukt nöjd med den i 6 år!
Sitter och väntar på en 50PK550 nu från Dustin och jag är helt säker på att det blir perfekt
Redigerat av Mathias_Gsi, 16 April 2010 - 21:56.
Postad 16 April 2010 - 21:58
Då är vi två. Har oxå lagt en beställning på en 50PK550 från Dustin men är såå otålig.Jag tror att du kommer bli väldans nöjd med en 50" där
![]()
Jag har en bakproj-tv från Sony på 44" nu och har varit sjukt nöjd med den i 6 år!
Sitter och väntar på en 50PK550 nu från Dustin och jag är helt säker på att det blir perfekt
Efter lite eftertanke får det nog bli en 50tummare iaf. Men vad drygt att vänta en månad till. Dagens ilandproblem.
Förresten. Expert kommer inte köra något kampanjpris på 550 nästa vecka tro?
Redigerat av twebbas, 16 April 2010 - 21:59.
Postad 16 April 2010 - 22:04
Underbara bilder Arson. Snyggt jobbat. Verkligen.
Tack för måtten jag fick på 60tummaren. Går med några centimers marginal. Men det är på håret.
Är lite i valet och kvalet. Är grymt sugen på 60tummaren, även fast frugan har sagt blankt nej.![]()
Fråga kolon. Har mätt upp att jag kommer sitta 2.80-2.90 meter från tvn. Då kanske 60 blir alldeles för tokstort eller? Har bara en gammal 32a där just nu, så det är svårt att jämföra med.
Har ju en 104 tums duk på alldeles för nära avstånd på annat ställe i huset. Och där kommer jag definitivt att byta ner mig till en mindre duk. Man får "tennis-match" effekten.
Vad tror Ni om avståndet och storleken ovan?
Svårt att avgöra själv då jag aldrigt ägt en sån stor tv förut. Det är ju en 60 eller 50 tummare som det står mellan.
Faktumet är att du SKA sitta 2,5 meter ifrån 60 tummaren för att överhuvudtaget kunna skilja på 1080p och 720p, eller rättare sagt få "full benefit of 1080p"! Kolla på denna graf:

Men om jag förstår rätt så kommer du inte att titta på blueray filmer på denna tv 24/7 och visst kan det vara så att du upplever 60 tummaren för stor när du tittar på vanliga tv program och nyheter.
Det är något du själv måste fundera fram, men om jag hade varit du så hade jag skaffat 50 tummaren. Delvis för att "regeringen" säger nej och delvis för att du redan har en jätte stor projektor.
Postad 16 April 2010 - 22:15
Faktumet är att du SKA sitta 2,5 meter ifrån 60 tummaren för att överhuvudtaget kunna skilja på 1080p och 720p, eller rättare sagt få "full benefit of 1080p"! Kolla på denna graf:
Men om jag förstår rätt så kommer du inte att titta på blueray filmer på denna tv 24/7 och visst kan det vara så att du upplever 60 tummaren för stor när du tittar på vanliga tv program och nyheter.
Det är något du själv måste fundera fram, men om jag hade varit du så hade jag skaffat 50 tummaren. Delvis för att "regeringen" säger nej och delvis för att du redan har en jätte stor projektor.
Jag sitter 4 meter ifrån min 60" och det känns stort. Riktigt stort.
Jo. Ni har så rätt. Ibland så suger det till i köptarmen bara och impulsiviteten kommer farande. Kommer sikta på en 50-tummare, dels för Era kloka ord, dels för husfridens skull och dels för att jag själv inser galenskapen i att köpa en 60 tummare på det avståndet. Förstod egentligen själv att det var för stort, men behövde någon annans åsikt. Tycker bara att 16k är så sjukt billigt. Hehe.
Vart köpte du den? Via nätet eller en butik?Såja! TV bokad från Audio Video, dessa glada grabbarna var villiga o sänka priset till 9990 MED frakt! han sa att de hade en jäkla massa i lager också så ska ni ha LG 50PK550N så är de o rekommendera! nu ska det avbeställas från Dustinhome!
/Ozzie is very happy
![]()
![]()
![]()
Redigerat av twebbas, 16 April 2010 - 22:24.
Postad 16 April 2010 - 22:40
Postad 16 April 2010 - 23:07
Vart köpte du den? Via nätet eller en butik?
Snackade med dem genom mail först, sedan kilade jag in till dem i butiken och beställde den
Postad 16 April 2010 - 23:25
Har testkört min ett par timmar nu, både SD-material (digitalbox), Blu Ray (Panasonic BD60) och X360.
Först och främst har jag allt kopplat via en HDMI-splitter i form av Harman Kardon 255, förutom Xbox som går via VGA-ingången.
När jag först drog igång BD-filmen (Iron Maiden Flight 666) var ljudet väldigt osynkat. Den drog upp farten och segade ned och fortsatte så hela tiden. Gick knappt att kolla på filmen. Testade även Batman Begins och där var ljudet något osynkat med bilden.
Inbillade mig kunna lösa problemet med att ställa upp "lipsynk" till 90ms i förstärkaren.
Fråga 1. Vad kan detta inverka på övrigt? Min gamla PV60 behövde jag aldrig göra såna inställningar.
Slog över till digitalboxen och kollade film på både SVT och Canal+. Tycker att filmerna ser ganska "konstgjorda" ut vad gäller hastigheten, nästan som en dokumentär känsla. Vid snabba scener såg det rikigt märkligt ut, ungefär som när man väljer att köra "100hz" läge på andra TV-apparater. Hittar inte den inställningen på LG:n?
Fråga 2. Går det att få bort denna dokumentärkänsla? Vart hittar jag den inställningen? Samma känsla upplevs även på BD.
Xbox 360 tycker jag fungerar bra, inget direkt att anmärka på där.
Har bara kört THX-film läget hela tiden.
Tacksam för svar.
Postad 17 April 2010 - 06:19
Har ett par funderingar kring PK550 modellen...
Har du stängt av allt som går att stänga av vad det gäller "bildförbättring" ? Jag tror att en övernaturligt skärpa ökar det oönskade intrycket samt att eventuell fördröjning av bild försvinner.
Jag såg lite av ARN på Mediamarkt i Sundsval på en ledLCD som de ville skryta med. Bilden var onaturligt överskärpt och det blev liksom "radioteater i TV eller "3D-grafik" ala nintendo 8-bit. Det fanns absolut noll analog "filmkänsla" kvar.
Hoppas inte PK550 behäver vara så...
Redigerat av nobba, 17 April 2010 - 06:22.
Postad 17 April 2010 - 07:23
60"PK550 för ca 16000 kr som en dröm!!! (även om tjejens budget är 10 000) Hade planer på att köpa 50-tummaren men känns liksom som om skillnaden i uppbyte av storlek blir för litet på det avståndet från tv:n så nu väntar jag med spänning på utvecklingen.
Visst borde det vara värt i mitt fall att lägga ca 6000 kr mer? (om det nu blir sånt erbjudande)
Off topic: Har Barcelonaresa inbokad på tis som ej verkar bli av pga vulkandjäveln så ska fan i så fall trösta mig med en ny stor tv istället!!!
Postad 17 April 2010 - 08:14
För mig som efter ommöblering sitter 4,5 m från vår 42 tums LCD och inte vill köpa projektor så låter ju LG
60"PK550 för ca 16000 kr som en dröm!!! (även om tjejens budget är 10 000) Hade planer på att köpa 50-tummaren men känns liksom som om skillnaden i uppbyte av storlek blir för litet på det avståndet från tv:n så nu väntar jag med spänning på utvecklingen.
Visst borde det vara värt i mitt fall att lägga ca 6000 kr mer? (om det nu blir sånt erbjudande)
Off topic: Har Barcelonaresa inbokad på tis som ej verkar bli av pga vulkandjäveln så ska fan i så fall trösta mig med en ny stor tv istället!!!
Inte faan skall väl vulkanen ställa till det på Tis????
Jag skall ju själv dit då...
Postad 17 April 2010 - 08:21
Postad 17 April 2010 - 09:00
Har du stängt av allt som går att stänga av vad det gäller "bildförbättring" ? Jag tror att en övernaturligt skärpa ökar det oönskade intrycket samt att eventuell fördröjning av bild försvinner.
Jag såg lite av ARN på Mediamarkt i Sundsval på en ledLCD som de ville skryta med. Bilden var onaturligt överskärpt och det blev liksom "radioteater i TV eller "3D-grafik" ala nintendo 8-bit. Det fanns absolut noll analog "filmkänsla" kvar.
Hoppas inte PK550 behäver vara så...
Jag misstänker också att det är orsaken. Men jag hittar ärligt talat inte dessa inställningar när man kör THX-läget?
Kan det förresten vara så att THX-läget i sig självt innehåller bildförbättringsfunktioner och orsakar således onaturliga rörelser osv?
Postad 17 April 2010 - 09:07
jag tror det blir en lagom storlek. Men när 17 släpper dom den? Har beställt en ny
mediaspelare [Xtreamer PRO] och ska köpa en Blueray-spelare så fort TV:n är in-
handlad. TV:n jag har idag har komponent som bästa ingång [en Sony 42" plasma
köpt 2002 för dyra pengar].
Har mjukat upp sambon så att hon går med på alla dessa köp men om de inte släpper
60" PK950N snart så får hon för lång tid på sig att fundera och kan ändra sig ....
Ingen som hört när den kommer ut på marknaden?
Postad 17 April 2010 - 09:47
Har haft en thomsson 52" i 10 år nu, som ska bytas ut. Sitter på ca 3m, mitt problem är att jag är orolig för att en 60" inte kommer att ge mig den där härliga känslan "F#N vad stort det blev" som jag upplevde med 52" en gång i tiden. Velar mellan en 50 pk550 och proj med 90" duk, Eller en 60 pk550, 950. Med Tv´n på väggen lär det nya "Titt" avståndet bli 3,5 meter... Eftersom gamla tv´n är stor som ett piano på djupet
Men 16K för en 60" tv är ju rena rean och över hälften av vad jag gav för min bakprojektion 52" i dec 00....
![]()
Kan tyckas som ett löjligt problem men man vill ju bli nöjd, då jag säkerligen kommer att ha den nya tv´n i 10 år den också....
Jag fick en "j*vlar vad stort" känsla när jag bytte från en 40 tum till 46 tum. Och nu siktar jag på 60 tummaren, jag e säker på att du kommer märka en jätte stor skillnad mellan 52 tummaren och den nya tv:n, men inte i butiken, utan när du tar hem den.
Förresten så är 60pk550n nästan lika "tjock" i djupen som en LED tv.
Men en sak som du måste tänka på är att pk550n är en spegel, så ska du använda tv:n under dagstid så räkna med att du får en mörk bild samt att du kan se din vardagsrum speglas i TV:n. Problemet försvinner helt och hållet vid en mörk miljö. Alternativen till detta är om du skulle skaffa en panasonic g20 eller en LCD. Jag själv oroar mig inte för det här för att jag ska se till att det är mörkt i rummet och i det här landet -förutom på sommaren- så brukar det vara mörk vid 5 tiden på kvällen, vilket är den tid då man kommer hem från jobbet.
Postad 17 April 2010 - 10:02
Jag fick en "j*vlar vad stort" känsla när jag bytte från en 40 tum till 46 tum. Och nu siktar jag på 60 tummaren, jag e säker på att du kommer märka en jätte stor skillnad mellan 52 tummaren och den nya tv:n, men inte i butiken, utan när du tar hem den.
Förresten så är 60pk550n nästan lika "tjock" i djupen som en LED tv.
Men en sak som du måste tänka på är att pk550n är en spegel, så ska du använda tv:n under dagstid så räkna med att du får en mörk bild samt att du kan se din vardagsrum speglas i TV:n. Problemet försvinner helt och hållet vid en mörk miljö. Alternativen till detta är om du skulle skaffa en panasonic g20 eller en LCD. Jag själv oroar mig inte för det här för att jag ska se till att det är mörkt i rummet och i det här landet -förutom på sommaren- så brukar det vara mörk vid 5 tiden på kvällen, vilket är den tid då man kommer hem från jobbet.
Ja det lutar åt att det blir 60". Har redan sett mitt fula tryne i rutan på min 52" så spegel efekten är jag van med. Kollade på en 50 pk950 i Göteborg igår som de hade satt upp på elgiganten nordstan. Speglade lika som min gamla 52"
Postad 17 April 2010 - 10:10
Jag misstänker också att det är orsaken. Men jag hittar ärligt talat inte dessa inställningar när man kör THX-läget?
Kan det förresten vara så att THX-läget i sig självt innehåller bildförbättringsfunktioner och orsakar således onaturliga rörelser osv?
Kör i Expert 1/2, de verkar vara inställda som THX-läget, men då är fortfarande inställningarna valbara. Expert1/2 verkar i default-läget stänga av alla "bildförbättringar" som förstör, iaf var alla avstängda som jag kunde hitta i menyerna
60" är stort men man vänjer sig fort. Sitter knappt 3m från skärmen. Det är nice. HD-kanaler ser så klart bäst ut, men även SD från min Vantage 8000 ser bättre ut än väntat.
Jag som kommer från LCD-världen tycker det år SÅ SKÖNT att slippa rörelseoskärpan!!!
Särskilda nackdelen jag noterat med denna TV (säkert med flera andra plasmor) efter några timmars tittande:
1. Horisontell blödning. Inte så mkt vid vanligt tittande, men loggor och meny-objekt blöder.
2. Tillfälliga inbränningar. Märks tex då kameran varit stilla länge och sedan panorerar, då ligger inbränt mönster överlagrat på bilden. Störigt ibland. Förhoppningsvis kommer det minska med tiden, sägs ju så iaf.
3. Speglingar, ja, den speglar mkt. Jag har som tur är ljus från sidorna så inte så farligt hos mig. TVn gör sig helt klart bäst på kvällen.
4. Svärtan inte bästa. Behöver köpa lite backlight så man inte märker det så mkt. Ska noteras att jag har inte ställt in Brightness än med testmaterial, utan bara med "ögat".
Denna 60" TV för 15.999:- är ett kap enligt min mening och jag är mkt nöjd trots mina observationer ovan!!! Om tillfälliga inbränningarna går ned så blir jag nöjdare. Priset känns på ngt sätt osannolikt, min 32" LCD kostade 14.300:- för 4 år sedan...
Nu är det bara att vänta lite tills den fått gå lite timmar så man kan kalibrera den med Display2
EDIT: Angående buzz, det är väldigt högt om man lyssnar bakom TV, men konstigt nog verkar det ljudet bara/mest existera på just baksidan. Bra jobbat LG. Stör mig mkt på buzz på min fars Pana X10.
EDIT2: Fosforlagg finns men mkt lite, knappt märkbart om man jämför med min fars X10 igen.
Edit3: Plasma-bruset verkar vara på låg nivå, men jag måste kolla lite mer ordentligt.
Redigerat av lillegorenje, 17 April 2010 - 10:34.
Postad 17 April 2010 - 14:02
Först och främst har jag allt kopplat via en HDMI-splitter i form av Harman Kardon 255, förutom Xbox som går via VGA-ingången.
När jag först drog igång BD-filmen (Iron Maiden Flight 666) var ljudet väldigt osynkat. Den drog upp farten och segade ned och fortsatte så hela tiden. Gick knappt att kolla på filmen. Testade även Batman Begins och där var ljudet något osynkat med bilden.
Inbillade mig kunna lösa problemet med att ställa upp "lipsynk" till 90ms i förstärkaren.
Detta låter som HDMI handshake delay mellan TV och receiver.
Postad 17 April 2010 - 16:08
Det ser maffigt ut med 60 " och med det djupet på runt 5 cm så ser den inte ut att störa nämnvärt!
Postad 17 April 2010 - 16:11
Har nu haft en 42PJ350 hemma sedan igår. Jag är fruktansvärt nöjd med tvn än så länge, i den här prisklassen är det ett helt otroligt bra köp om man frågar mig.
Det jag var orolig för innan och tittat extra noga efter, och som jag vet att andra undrar över:
IR: Har inte sett några tillfälliga inbränningar över huvud taget än så länge. Har då provat att spela på den ca en halvtimme med samma spel och samma menyer ofta flera minuter. Detta utan "orbiter" påslaget, dock med lite lägre kontrast.
Input lag: Körde ett par rundor modern warfare 2 och jag kan säga att jag känner att det är lite lag om jag jämför med min gamla crt. Det är däremot ingenting varken jag eller spelandet lider av, utan det kan endast kännas lite lite störande om man sitter och tänker på det.
För övrigt så tycker jag att bilden är riktigt fin på såväl HD(blu-ray) och SD(digital-tv marksänt). Analog SD ser ju inte jätteroligt ut, men jag tror inte att det hade sett roligare ut på en dyrare panasonic eller annan tv.
Några riktiga nackdelar kan jag inte komma på sådär på rak arm, utan jag är som sagt riktigt nöjd med mitt köp. Eller jo, det verkar inte som att man kan blanda digitala kanaler och analoga i samma lista. Om någon vet om detta går så får man gärna hojta till
Eventuella frågor eller så besvaras imorgon
Postad 17 April 2010 - 19:22
Vore intressant med lite tips på inställningar av denna modellen från någon kunnig också.
Postad 17 April 2010 - 19:56
Jag kör strömsparfunktionen avstängd och Expert1, verkar hyfsad bild från start. Alla bildförbättringslägen är avstängda då. Väntar med kalibrering tills den är ordentligt inbränd (100-200h). Det enda jag ändrat är att jag kör kontrast lite lågt till en början (52) för säkerhets skull.Det blev ett plötsligt köp av 60PK550 för mig idag också för 15999 kr! Tanken har hela tiden varit en 50" för ca 10 000 kr men med tanke på vårt avstånd till tv:n (4,5 m) och det priset så gick det inte att motstå för mig och flickvännen fick bli övertalad!!
Ska bli roligt att få hem tv:n i veckan och byta upp sig 18 tum! Hoppas förstås också att man får ett "bra exemplar". En tröst i deppet över att det inte verkar bli någon resa till Barca i veckan!
Vore intressant med lite tips på inställningar av denna modellen från någon kunnig också.
Postad 17 April 2010 - 22:22
Tack för att du delar med dig. Ser fram emot dina fortsatta obervationer. Även om det inte säger så mycket om bildkvaliteten så gärna lite bilder på din tv in action.Tänkte bara flika in lite:
Har nu haft en 42PJ350 hemma sedan igår. Jag är fruktansvärt nöjd med tvn än så länge, i den här prisklassen är det ett helt otroligt bra köp om man frågar mig.
Det jag var orolig för innan och tittat extra noga efter, och som jag vet att andra undrar över:
IR: Har inte sett några tillfälliga inbränningar över huvud taget än så länge. Har då provat att spela på den ca en halvtimme med samma spel och samma menyer ofta flera minuter. Detta utan "orbiter" påslaget, dock med lite lägre kontrast.
Input lag: Körde ett par rundor modern warfare 2 och jag kan säga att jag känner att det är lite lag om jag jämför med min gamla crt. Det är däremot ingenting varken jag eller spelandet lider av, utan det kan endast kännas lite lite störande om man sitter och tänker på det.
För övrigt så tycker jag att bilden är riktigt fin på såväl HD(blu-ray) och SD(digital-tv marksänt). Analog SD ser ju inte jätteroligt ut, men jag tror inte att det hade sett roligare ut på en dyrare panasonic eller annan tv.
Några riktiga nackdelar kan jag inte komma på sådär på rak arm, utan jag är som sagt riktigt nöjd med mitt köp. Eller jo, det verkar inte som att man kan blanda digitala kanaler och analoga i samma lista. Om någon vet om detta går så får man gärna hojta till
Eventuella frågor eller så besvaras imorgon
Tack för bilderna. Nu vill vi bara se hur det ser ut när det är ljust oxå så.Här kommer ett par bilder på min 60PK550. Klicka för större bilder
Redigerat av twebbas, 17 April 2010 - 22:25.
Postad 18 April 2010 - 08:51
https://www.prisjakt...kt.php?p=596441
Postad 18 April 2010 - 09:01
Det var 60-tummaren som efterfrågades om jag inte minns fel. Jag har dock sedan tidigare kopplat 50-tummaren till tråden. Kul att den börjat dyka upp hos handlarna. Hade varit kul att se denna i butik.För den som gillar "extra allt" på pizzan finns nu 50PK950N i lager hos ett par seriösa handlare. jag har för mig att det var någon här i tråden som frågade när den skulle komma in i lager häromdagen?
https://www.prisjakt...kt.php?p=596441
Postad 18 April 2010 - 09:54
Det var 60-tummaren som efterfrågades om jag inte minns fel. Jag har dock sedan tidigare kopplat 50-tummaren till tråden. Kul att den börjat dyka upp hos handlarna. Hade varit kul att se denna i butik.
Aha, var det så det var. Jag kollade om det kommit in några nya modeller att koppla till tråden. Det hade det såklart gjort så inte mindre än fyra nya plasmor är nu kopplade till tråden. Blir en hel del olika varianter när varje modell finns med eller utan N.
Postad 18 April 2010 - 11:24
Vi är väldigt nöjda med bilden och tvn i överlag. Dessutom blev jag positivt överraskad av ljudkvaliteten då jag bara hört negativt om ljudet i platta apparater. Ok, med det sagt kommer jag inte på "problemet", nämligen ljudet ut i tvn kontra det vi har genom förstärkaren+högtalarna. För självklart är inte ljudet i tvn tillräckligt för att skapa den där film/biokänslan
Problemet är att ljudet laggar ut ur tvn (tror iaf att det är tvn och inte förstärkaren) så att det blir en ekoeffekt som är grymt störande. Lösningen just nu är att slå av ljudet på tvn och låta resten av ljudanläggningen sköta resten men det känns inte som att det är så det ska behöva vara.
Har ni några idéer vad detta beror på och ännu hellre en lösning? Har i dagsläget en BD-spelare med hdmi-kabel till tvn och en optisk ljudkabel från BD-spelaren till förstärkaren.
Postad 18 April 2010 - 11:30
Okey, nu har vi äntligen skaffat vår första platt-tv och det blev en 50PK550N. Vi var runt i alla möjliga butiker och tittade och jämförde, läste recension mm
Vi är väldigt nöjda med bilden och tvn i överlag. Dessutom blev jag positivt överraskad av ljudkvaliteten då jag bara hört negativt om ljudet i platta apparater. Ok, med det sagt kommer jag inte på "problemet", nämligen ljudet ut i tvn kontra det vi har genom förstärkaren+högtalarna. För självklart är inte ljudet i tvn tillräckligt för att skapa den där film/biokänslan![]()
Problemet är att ljudet laggar ut ur tvn (tror iaf att det är tvn och inte förstärkaren) så att det blir en ekoeffekt som är grymt störande. Lösningen just nu är att slå av ljudet på tvn och låta resten av ljudanläggningen sköta resten men det känns inte som att det är så det ska behöva vara.
Har ni några idéer vad detta beror på och ännu hellre en lösning? Har i dagsläget en BD-spelare med hdmi-kabel till tvn och en optisk ljudkabel från BD-spelaren till förstärkaren.
Det är precis så du skall göra. Stäng av TVns ljud när du kör med extern förstärkare. Kör aldrig både och.
Postad 18 April 2010 - 11:50
Prova med att dra den optiska ljudkabeln från Tv:ns "optisk-utgång" istället för den från blueray spelaren och kolla om det hjälper något. Frågan är dock varför du vill ha både tv:ns ljud och ljudanläggningens ljud tillsammans, även om båda källorna är syncade till 100% så lär det nog ljudet upplevas diskorienterad på nåt vis.Har ni några idéer vad detta beror på och ännu hellre en lösning? Har i dagsläget en BD-spelare med hdmi-kabel till tvn och en optisk ljudkabel från BD-spelaren till förstärkaren.
Postad 18 April 2010 - 12:23
Precis som Fredrik säger. Du ska aldrig köra både och. Det blir inte bra hur du än gör. Antingen slötittar du på tvn och kör tvns egna ljud, eller drar igång en bra film och drar igång surroundljudet oxå.Det är precis så du skall göra. Stäng av TVns ljud när du kör med extern förstärkare. Kör aldrig både och.
Grattis till tv-köpet iaf. Själv måste man vänta tills den 12 maj innan det ens blir på tal. Segt.
Redigerat av twebbas, 18 April 2010 - 12:24.
Postad 18 April 2010 - 12:29
Prova med att dra den optiska ljudkabeln från Tv:ns "optisk-utgång" istället för den från blueray spelaren och kolla om det hjälper något. Frågan är dock varför du vill ha både tv:ns ljud och ljudanläggningens ljud tillsammans, även om båda källorna är syncade till 100% så lär det nog ljudet upplevas diskorienterad på nåt vis.
Bra fråga. Har egentligen inga problem med att enbart köra ljudet via förstärkaren men tycker att en sådan här sak bara borde fungera. Det är ju inte så att det är en helt ny teknik a la generation 1 vi köper och använder.
Men jag förstår helt och hållet era synpunkter att man kör det ena eller andra.. vilket förmodligen blir så vi gör. Ska bara komplettera med en centerhögtalare så blir det ännu bättre.
Postad 18 April 2010 - 12:40
Nej.
edit: Eller ja, jag kan iofs inte garantera att det inte var det finnarna ovan syfta på... "sharpening-funktion" bör vi inte kalla det, "sharpening-fel" möjligtvis.
Detta gick att ställa av om man körde PC läget men inte för europeiska 50hz konventionella apparater. Och inte vid 24p.
Frågan är då detta: Förstörs tex LG PK750s skärpa & detaljrikedom tack vare denna "dumma" funktion eller märks den knappt vid Blu-ray filmer & parabol HDTV? LG PS8000 hade ju skärpa i toppklass enligt många tester.
Sparandet blev inte så stort som jag tänkt mig så LG är absolut en kandidat nu att bli nöjd med som första plasma.
Så länge denna funktion inte ställer till det för skärpan/skuggdetaljer etc.
Något omdöme som märkt något?
Redigerat av Unregistered1734, 18 April 2010 - 12:41.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Tv som inte startar
3 bilder
5 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?