Jag har möjlighet att plocka hem en Samsung UE46F5505 för en billig peng från BBB då jag redan är kund där.
8376 kr, eller mindre?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
104 relaterade trådar
Postad 24 January 2014 - 10:26
8376 kr, eller mindre? Postad 24 January 2014 - 10:27
Hej! Har haft min f8005 ett tag nu och är väldigt nöjd, snygg design, klar och fin bild och många bra smart-funktioner. När jag läser lite så är det inte många som har haft clouding / bleeding problem, när jag startade min tv för första gången blev jag lite orolig, vid kanterna och en bit in i tv'n så var det gråa tydliga cloudingbekymmer. När jag valde filmläge blev det bättre och efter lite kalibrering (efter tester på nätet) http://www.flatpanel...l&id=1371125593, så är bilden nu mycket bättre, upplever knappt någon clouding. Nu till min fråga, när jag har brightness på 8 så upplever jag inte clouding men när den står på max, 20 så ser jag en hel del, är det så för alla när brightness är på max, eller borde bilden vara "clouding fri" även då?
Redigerat av jemtegrannen, 24 January 2014 - 10:28. Postad 24 January 2014 - 10:30 Vi köpte vår på elgiganten eller om det vara siba för 5990:- E: https://www.prisjakt...t.php?p=1725674 Redigerat av Dockland, 24 January 2014 - 10:30. Postad 24 January 2014 - 10:50
6000:- jämnt
Hos BBB pröjsar jag 250kr i månaden i 24 månader. (har som sagt redan BB och tv därifrån redan) Postad 24 January 2014 - 11:37 Du menar "backlight", inte "brightness". Bilden borde [i den ideala världen varken du eller jag bor i] vara "clouding fri" även med backlight på "20" men eftersom LCD ofta har problem med "uniformiteten" så är det vanligt att "ojämnheter i svart" blir synliga då man drar på med backlighten. Drar man ner backlighten blir dessa uniformitetsproblem förstås mindre synliga. Backlight är dessutom ett reglage man ställer in helt beroende på hur ljust man har i rummet. Och har man väldigt ljust i rummet så är det heller inte lika lätt att se "ojämnheter i svart" så i nån mån är det ju ett mindre problem då. Postad 24 January 2014 - 11:47 Tack för svaret! så det borde inte vara någon anledning att byta tv bara för det syns mer med högre Backlight (TACK!) Postad 26 January 2014 - 16:06
Sett framifrån så på höger sida bakom tv'n!
Mao inte så lätt och byta/skifta kort om tv'n hänger på väggen! Postad 26 January 2014 - 18:23 Jag hittar inget? måste man öppna lucka för Evolution kit eller Common interface? Postad 26 January 2014 - 18:29 Har för mig att man tog bort någon lucka! Har du köpt en? För då står det i bruksanvisningen! Postad 26 January 2014 - 19:33 Bruksanvisningen... hmm jo men nu hitta jag det! Det var Common Interface-lappen som skulle bort sedan i med den svarta plasthållaren som följde med. Tack! Edit: var lite trög att inte koppla Common interface till förkortningen Ci, borde ju förstått att det var för CI-modul.. aja skyller på att jag är sjuk. Redigerat av jemtegrannen, 26 January 2014 - 19:43. Postad 27 January 2014 - 12:13
Samsung 65-tums 4K UHD sänkt till 29.900:- idag, lägsta priset hittills, mycket sugen...
Hittills har Elgiganten och MediaMarkt lagt sig på denna låga nivå. T ex: http://www.elgigante...P_PRISJAKT_EGAB Postad 27 January 2014 - 12:15
Oj vad de sänker. Synd bara att det knappt finns något material i 4K att titta på. /Fredrik Postad 27 January 2014 - 12:57
Räcker väl att det finns ett program så kan man köra det på repeat
Onekligen intressant med tanke på att det väl inte var länge sedan Samsungs vanliga 65" kostade över 40 000 kr. Lite trist för dom som köpte då kanske. Postad 27 January 2014 - 17:42 Jag köpte denna TV nu. Även utan 4K-video så är ju TVn ganska bra, den har fått mycket bra betyg i alla tester även på (uppkonverterat) vanligt 1080p-material. Gillar man att titta på foto så är det ju ett lyft när man kör native i den högre upplösningen (t o m mobilfoton har ju högre upplösning än 4K idag). Sen kommer ju Netflix med streamat 4K-material i februari, till att börja med House of Cards säsong 2, Netflix är ju på hugget så jag tror att de kommer att öka utbudet kraftigt (mycket media är ju filmat redan i 4K så det handlar "bara" om rättigheter och att koda om det)... Samsung har dessutom annonserat på CES att de kommer med ett Evolution Kit till denna TV som uppgraderar den externa kopplingsburken till 2014 års nya finesser, pris ca 500 USD, och det innebär i så fall en relativt billig uppdatering till HDMI 2.0 som blir viktigt framöver. Postad 27 January 2014 - 18:01
Det var nog klok, ett riktigt bra pris för en TV som rimligtvis borde vara minst lika bra som 65F8005 och så 4K upplösning på det. Hoppas du blir nöjd!
Postad 27 January 2014 - 18:02 Grattis. Avis. Kikade på en liknande på mediamarkt och helsicke vilken bild på stillbilder. Nu kan man kolla på 4 MP-bilder (från 2003) i nativeupplösning. Jag tror detta kommer slå. Postad 27 January 2014 - 18:06
Jag tror också att 4K kommer slå. Inte nödvändigtvis för att nån (eller iaf de flesta) behöver det, utan för att alla LCD:er utom i budgetsegmentet lär vara 4K rätt snart. Är det dessutom som nu att man får en 4K TV för nästan samma som för FullHD versionen vore det väl dumt att inte köpa den. Överlag tycker jag det påminner om andra faser i TV-historien, som t.ex. när alla apparater plötsligt blev tunna och därför konsumenterna av naturliga skäl köpte tunna tv-apparater. Postad 27 January 2014 - 19:43 Tack. Det är väl priset som kommer att styra hur poppis 4K blir och priset är ju på rätt väg... T ex kan man idag köpa en 50-tums 4K för 7.990:- på Netonnet och i USA kan man köpa en 65-tums 4K för USD 2.000:- http://www.amazon.co...ywords=seiki+65 Dessa två tillhör ju inte toppskiktet kvalitetsmässigt men det tyder på att priserna är på väg ner ordentligt framöver... (Sen kommer väl ändå OLED 4K att bli det optimala framöver men dessa finns inte att köpa överhuvudtaget idag ännu.) Postad 27 January 2014 - 20:43
Vill ha en sovrumstv, gärna 40-46 samt den måste ha möjligheten att lira upp mkv etc + subs från usb osv.
Har ni något förslag? Budget ligger på 5000kr Postad 27 January 2014 - 21:14
hade utan tvekan köpt en 46f5005 ligger oå 5000:- Postad 27 January 2014 - 22:31
Såg den men den hade inte så positiva omdömen..
F6105 då? Viktigt är mediaspelarfunktionen, vill verkligen inte ha några xtra externa enheter.. Postad 28 January 2014 - 06:06
46F5005 har fått hyfsat betyg här på prisjakt. men i tester har den fått mycket bra betyg. Eftersom det oftast är mörkt i ett sovrum när man ser på tv, är det viktigt med bra svärta. http://www.hdtvtest....01308253262.htm sedan har du F5500 som är mycket bra smart tv för liten peng. http://www.s21.com/s...g-ue32f5500.htm Redigerat av smurfarna, 28 January 2014 - 06:14. Postad 28 January 2014 - 15:04
"Hej,
Jag har nu stått brevid våra tekniker när dom kollat på detta och dom anser inte att det är för mycket Clouding på din TV. Då detta är ett vanligt symptom på LED tekniken så kommer inte Samsung byta panel eller dylikt om inte VOC går med på det. Men dom i sin tur kommer antagligen prata med oss samt Samsung själva! Hoppas du får detta utrett!" Det här svaret fick jag idag. Vad ska jag göra egentligen? Postad 28 January 2014 - 15:11
Vad gäller garantimässigt? Vi har ingen clouding på vår billiga 5505 46". Har kollat när tvn varit på i 12 timmar ungefär och en helt svart skärm i mörkt rum utan att se någoning alls. Är det en ännu billigare modell du har? Postad 28 January 2014 - 19:40
Vad anser teknikerna vara mycket clouding.? hade dem någon mall att gå efter. Skulle du kunna ta bilder och lägg upp din clouding.. Postad 29 January 2014 - 08:22
Postad 30 January 2014 - 19:11
Ljudet från netflix bröt plötsligt samman på min UE46F8005 (firmware 1113). Blir ett "digitalt" kaos-ljud som låter fasansfullt. Har tidigare fått samma för enstaka mp4-filer spelade från USB men aldrig haft problem med ex. netflix. Är jag ensam om detta problem? Har testat både med tv-högtalarna och ut till externa högtalare. Samma kaos.
Postad 01 February 2014 - 01:37
Sitter och leker med min nyinhandlade UE55F6675 nu. Shit sicken uppgradering från min gamla Panasonic plasma, en 42a PV60. Uppdaterade programvara och det blev en rejäl skillnad då på smart funktionerna som var sega innan. Har en S4 active och det funkade bra med både screen mirroring och att välja vad för youtubeklipp man ville spela upp på teven. Dock så letar jag efter inställningar om det går välja vad det är för bildkvalitet från yt som visas på teven. Har matat lite Hd kanaler från en satellit box och kört lite hd filmer från min tvix. Första intrycket är ju imponerande. Måste leta reda på lite bildinställningar senare, har bara testst runt i dom standardlägena som finns. Dock så verkar den här modellen vara ovanlig i Sverige ?? Hittar typ ingen info om den. Får bli att testa mer grejjer under helgen
Postad 02 February 2014 - 07:59
Här är svaret från Service-verkstaden. Jag frågade vilken måttstock teknikerna hade använt sig av för att avgöra om det är för mycket clouding men fick tyvärr inte svar på det: "Hej, Vad som är för mycket Clouding och inte, det är inte mitt jobb att avgöra, därav att jag har pratat med våra tekniker angående detta. Mandat för att eventuellt få tv:n utbytt eller dylikt går via VOC i dessa ärenden. Det är inget fel – detta är en symptom som finns på alla LED-tv. Sedan kommer dom troligen vända sig mot oss för att vi har tittat på bilderna också, men självklart kan du vända dig åt en annan verkstad eller liknande också för att be dom kolla på bilderna och att dom ger deras åsikt i det hela. Sen att du inte har sätt detta i någon butik eller dylikt beror oftast på att det är ljust i butikerna, när det är ljust så syns det inte – detta uppstår vid mörkare miljöer." Bifogad fil(er)Redigerat av Sunbringer, 02 February 2014 - 08:03. Postad 03 February 2014 - 09:40
Om bilden ens tillnärmelsevis speglar hur det ser ut från din tv-soffa så är saken klar: TV:n är DEFEKT och skall tas tillbaka. Postad 03 February 2014 - 13:28
Någon som har koll på UE40F6655? Är den värd de 5000 kr som SIBA säljer ut den för eller ska man satsa på någon annan TV? 40-42 tum, max 5500 kr, mvh:)
Postad 03 February 2014 - 18:41
Nu finns uppdatering version 1114.1 tillgänglig för UExxF8005 serien!
Trist att vi alltid ska ligga efter den amerikanska marknaden, lär ju dröja ett tag innan vi får version 1116 med den trevliga nya input lagen. Tills dess.. Märker ni någon skillnad med 1114? /miizoo Postad 03 February 2014 - 19:42
Har precis beställt en 40F6655 och jag undrar om någon som har samma eller liknande modell kan kolla var och åt vilket håll uttaget till antennkabeln sitter?
Kommer behöva ett väggfäste och undrar hur slimmat fäste som går att ha med kabeln i? Postad 03 February 2014 - 19:48 Jag går också i funderingar på att beställa den så du får gärna berätta mer om den när du har fått hem den - eller du kanske redan känner till dess styrkor/svagheter? Berätta gärna mer i sådana fall!! Värd sitt pris på 5000 kr? MVH Postad 03 February 2014 - 20:54
Fast är det samma patchar då? Har fått för mig att t.ex. viss version i usa kan motsvara en annan version i Europa. Apparaterna är inte exakt lika vilket borde tala för olika patchar. Postad 04 February 2014 - 13:48
Även jag är sugen på att införskaffa mig denna tv (UE40F6655), men då jag i huvudsak spelar mest xbox så undrar jag om någon har erfarenhet av gaming på denna tv? Tänkte om det är högt input lag lr andra problem? Hittar inga tester lr liknande, någon som vet vad den amerikanska motsvarigheten till modellen är? verkar som om det är någon specialare för just SIBA. Postad 04 February 2014 - 14:52
Såg ingen skillnad och fortfarande inte Netflix v4 vilket USA har fått :-( Postad 04 February 2014 - 18:42
miizoo
Du skrev tidigare om input lagen tidigare, har den blivit bättre med ny patch? Ska lägga in lite senare ikväll.. Redigerat av Benji_9, 04 February 2014 - 19:21. Postad 07 February 2014 - 23:31
Hallå allihopa!
Det börjar vankas flytt till ett större läge. Planen är då att låta vår 46" F8005 tjänstgöra i sovrummet och införskaffa något större till vardagsrummet. De två modeller som jag fastnat för är 65" 8005 eller 60" 7005 Efter att ha läst massa recensioner och liknanade så ska det tydligen inte vara någon större skillnad mellan bildkvalitén på dessa två. Visst har 8005 mer CMR och massa andra USP:ar som ska få den att låta överlägsen, men enligt avs och andra forum så märks ingen skillnad. Därför vänder jag mig till er, för recensioner av proffs i all ära, men det är slutkund som får sitta dag ut cch dag in med dessa apparater och kan i sin tur märka av saker som man kanske inte märker vid första anblick. Detta vänder sig främst till er som har någon av dessa modeller, kanske rentav har bådatvå. Är det värt de extra pengarna för att få en 5" större tv, bör jag kanske kika på en UHD i dessa storlekar? Är det ens läge att köpa en ny TV nu då nya modellerna bör komma in relativt snart? Tack på förhand för svar! Redigerat av Unregistered679f77dd, 07 February 2014 - 23:48. Postad 08 February 2014 - 11:43 Tips: I skrivande stund så kostar en 4K UE65F9005 2.300:- kr mer än den "vanliga" UE65F8005. Enligt min åsikt så är det väl värt dessa extrapengar. F8005 har allmänt många problem med clouding och dålig svärta och annat. F9005 har MYCKET bättre bild och svärta. 4K är ganska meningslöst att ha idag men blir viktigare och viktigare framöver. För att använda 4K måste man köpa Evolution Kit 2014, dvs en ny OneConnect-box (dvs den externa burken med alla anslutningar), den innehåller en massa uppgraderingar så att man kan se 4K Youtube och Netflix. Den nya boxen kommer förhoppningsvis innan sommaren, men det är ju valfritt om man vill köpa då eller vänta till 2015 års version. Men som sagt F9005 är redan med "vanlig" 1080p ett bra köp tycker jag... Postad 09 February 2014 - 12:27 Hej! Tack för ditt svar, Dessvärre känner jag inte igen något av de "allmänt många problem" du listar upp gällande F8005 iochmed att jag har en själv. Clouding existerar på många apparater, dock verkar det som att min 46a var ett "bra" exemplar då jag efter kalibrering fick bort det mesta. Gällande svärtan så upplever jag det som tvärtom där min 8005 har bra svärta (absolut inget att jämföras med en bra panna), däremot har jag på flera recensioner noterat att just F9005 dras med dessa problem, i tillägg till hög inputlag (återigen, recensioner, inget jag har testat och kan absolut ha blivit fixat med firmware update) så känns det inte som en bra investering att hoppa på något som inte är beprövat under längre tid. Sen att man måste köpa till ett Evolution kit för att använda sig av den enda fördelen med F9005 gör inte köpet mer attraktivt. Och då är den helt plötsligt inte "bara" 2300:- dyrare. I framtiden när 4k-material är vanligt så kommer det absolut bi ett sådant köp. Men åter till min fråga. Är det någon som har jämfört 7005 och 8005 och kan säga ifall 8005 är märkbart bättre än sin lillebror. Anledningen till att jag ens funderar på 7005 är just för att den finns i 60" vilket inte 8005 gör. Tacksam för svar! Postad 09 February 2014 - 12:49
Just det där med clouding beror kanske på vilken batch man fått, och kanske inte så mycket vilken av modellerna. Vi har den billigaste 46" Samsung har i sitt sortiment och är helt utan clouding, så vitt vi kan se. Redigerat av Dockland, 09 February 2014 - 12:49. Postad 09 February 2014 - 13:49
Utan att har mer en känsla att gå på tror jag snarare att det beror på att de som hunnit köpa 4K så här långt till stor del utgörs av entusiaster, som är mkt mer kräsna och krävande en "svensson". Min 64" F8505 vann HDTV Shootout som bästa TV:n, men ändå kan jag utan problem räkna upp säkert 5-10 saker som jag retar mig på Postad 09 February 2014 - 14:24 Precis det jag skrev, många exemplar kan skilja sig. Det är bla därför en persons kalibrering på TVn kan se förjävlig ut på en annans. Håller med dig där, har fått samma intryck. Ser faktiskt ingen anledning att köpa en 4k tv då det inte finns något den är bättre på om man bortser från antalet pixlar. Jag har hellre bra kvalité och bra färger på bilden, både stillbilder och rörliga bilder, än hög upplösning på bilden. Men återigen nu, någon som vet ifall 8005 är så mycket bättre än 7005? Redigerat av Unregistered679f77dd, 09 February 2014 - 14:25. Postad 09 February 2014 - 15:14
Bildmässigt är 7-serien och 8-serien helt identiska.
Främsta skälet just nunatt köpa en 4k tycker jag är om den kostar i princip samma som FullHD varianten, då är det väl en no brainer. Postad 09 February 2014 - 15:25
Men är det så att F9000 levererar bättre bildkvalité gentemot 7-8 serien? Upplösningen är ju inte allt. Även om den kostar lika mycket så är det ju ingen fördel att köpa en 4k om den presterar sämre vid spel, sport och allmänt användande. När 4k har gått förbi dagens high-end i prestanda så kommer jag införskaffa mig en sådan. Som jag skrev innan så är detta saker jag läst från vissa kommentarer och en del forum, jag har själv inte testat detta. Det är ju därför jag vänder mig till er Och att kolla i butik säger inte så mycket då allt körs på demoläge i en väl upplyst lokal. Sen köper jag inte begreppet att "rusta sig för framtiden" för när 4k har blivit mer vanligt så finns det nog apparater som sopar mattan med dagens 4k apparater och då köper jag ju en sådan TV. Om 7 och 8 serien är identiska bildmässigt, vad är det som skiljer, förutom design och det ack så viktiga säljknepet CMR? Redigerat av Unregistered679f77dd, 09 February 2014 - 15:27. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |