Plasma-TV från LG år 2010
7165 svar till detta ämne
Postad 03 maj 2010 - 18:55
nak
-
nak
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej alla glada.
Är det ngn mer än jag som har problem med ojämn bild-intensitet på sin PK550? Liknar clouding som finns på många LCD:er. Jag trodde först det var tillfällig inbränning jag såg men efter en vecka med TVn är jag övertygad om att det är ojämn intesitet över panelen. Mänstret jag ser går inte bort med white-wash.
Är det ngn mer än jag som har detta problem??? Jag tycker det syns bäst med ett 15% vitt mönster. Man kan aktivera LGns mönster genom att gå in i Expertkontroll, Metod: 20 pnkts IRE, Mönster: Inre, IRE: 15. Det upptäcks enklast i mkt mörkt rum, Särskilt om man tittar snett från sidan. Min skärm ser ut som ett skrynkligt papper då (skrynklighet syns särskilt med IRE:100).
Har bifogat bilder på ojämnheten. Ska det vara så?! Det är hemskt vid vissa kamerapanoreringar, då ser man mönstret överlagrat på vad man tittar på. Hittar kille i AVSForum med liknande problem, hans horisontella linjer verkar vara mer breda än mina. Länk 1.Länk2 med bilder
Är lite orolig att detta är horizontal banding. I så fall borde det väl finnas på flesta PK550? Undrar vad LG Nordic säger om detta fel? Om de strular kan jag alltid åberopa pixelgaranti, har ca 3 döda pixlar vad jag sett.
Har bifogat bilder med 15% vitnivå på TVn. Sista bilden är inzoomning. Man ser även "skrynkeleffekten" som jag beskrev i bilderna. Alltså två saker som bidrar till den ojämna bilden: 1. Horisontella linjer 2. Skrynkeleffekt.
Skulle vara bra om ngn kunde bekräfta att de inte har det på sin PK550, då vet jag att jag fått ett produktionsfelsexemplar och kan byta ut den till en annan.
Jag köpte en 50PK550N förra torsdagen och har samma problem som du, fast inte riktigt lika tydligt. Det syns dock väldigt tydligt vid t.ex. panoreringar i filmer osv. Oerhört irriterande. Lika bra att kontakta LG imorgon kanske.
Postad 03 maj 2010 - 19:15
Jaedong
-
Jaedong
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Tidningen Hemmabio testade LG60PK950N i senaste numret (Nr 5 Maj 2010). Kalibreringsinställningar av 60PK950N enligt tidningen Hemmabio följande:Bildläge: Expert 1 eller Expert2 Brightness: 55 Kontrast: ca 60 till 80 H+V Skärpa: 50 Färg: 48 Färgton: 0 Dynamisk kontrast: Av Brusreducering: Av Gamma: Mellan Svartnivå: Låg Filmläge: Av/På Färgskala: Standard Kantförbättring: Av Färgtemp: Varm (eller Normal) Förhållande: Hel bild (ingen overscan) Förslagen gäller för en typisk Blu-Ray spelare och YCbCr eller RGB-signal via hdmiSvärtan går djupt på PK950N och mättes till 0.07cd/m2 enligt Hemmabio. Bättre än nästan alla LCD apparater på marknaden men inte lika bra som en klassisk Pioneerplasma eller de nyare modellerna från Panasonic. Hemmabio rekommenderar inte att man kör THX-läget då man inte kan justera några inställningar alls. 1080p/24 flyter ej normalt utan omvandlas internt till 60Hz med "judder" i form av småryckig bild som följd. Skärpefiltret på tvn ger alltid kantskuggor och falska konturer. Slutsats enligt Hemmabio: LG 2010 blandar högt och lågt. Förbättringar i kontrast mot förra toppmodellen PS8000 äts tyvärr upp av onödiga försämringar. Fakta LG60PK950NAntal hdmi in: 4 USB: 2 Nätverk: Ja Bluetooth: Ja DLNA: Ja Kortläsare: - Storlek (BxHxD): 1409 x 860 x 52 mm (utan stativ) Vikt: 42 Kilo (stativ 7.3 Kilo)
Postad 03 maj 2010 - 20:01
hallonpaj
-
hallonpaj
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Nu har jag beställt en 50PK550N. Hade inte råd med 60 är tvungen att köpa ljud och ps3 oxå.
Nu är det här min första "riktiga" tv så har lite frågor.
Finns det någon skiva eller liknande man kan ladda ner och "köra in" tvn med?
Om jag fattat det rätt så ska tvn köras in i 100-200 immar först?
Tänkte om man kunde köra nån skiva,inbyggtprogram eller bilder eller vad man nu gör när jag är på jobbet eller sover?
Och hur kollar jag enklast efter pixelfel och andra fel, med ett otränatöga? Vill ju ha en fungerande tv.
tacksam för hjälp
Mvh
Postad 03 maj 2010 - 22:23
vampire_hunter
-
vampire_hunter
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Jag har en fråga angående "inkörning" på plasma. Jag har ägt 3 st plasma skärmar alla 50" och jag har alldrig "kört in" någon av dem, faktum är att jag aldrig hört att man skall göra de förens jag läste om de här på forumet.
Då undrar jag borde dom inte rekomendera "inkörning" i butiken när man köper skärmen?
Det är ingen som gjort de när jag har köpt och jag har köpt på 3 olika ställen.
Nu har jag aldrig haft ont utav att jag inte "kört in" mina skärmar (vad jag vet). Vad är de som kan bli skillad på en inkörd skärm och en icke inkörd skärm?
peace out (pissa ute)
Postad 03 maj 2010 - 22:28
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5 304 inlägg
Jag har heller aldrig kört in mina fyra olika plasmaskärmar, det har funkat bra ändå.
Postad 03 maj 2010 - 22:36
Pepcid
-
Pepcid
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Jag köpte en 50PK550N förra torsdagen och har samma problem som du, fast inte riktigt lika tydligt. Det syns dock väldigt tydligt vid t.ex. panoreringar i filmer osv. Oerhört irriterande.
Lika bra att kontakta LG imorgon kanske.
Har en likadan som dig och jag har/hade samma problem som lillegorenje dvs horisontella skuggband, fick min utbytt pga pixelfel samt hjälpsam butikspersonal hos netonnet då det hade gått mer än 14 dagar sen jag köpte tvn. Sagt och gjort TVn utbytt och klar och det borde resultera i att allt är bra? Icke, har fortfarande horisontella skuggband och det märks egentligen inte om man inte tänker på det men har man väl hittat ett fel så letar ögat efter det. Har prövat att sätta TVn direkt i väggen samt genom en "åsksäker" dosa för att se om det är det som är felet då det stod om det i manualen, har även bytt ut HDMI-kabeln som jag kör till min Onkyo 607:a. Ska även pröva att köra direkt TV > PS3 och se om det blir någon märkbar skillnad eller om det här är ett fel som man får lov att acceptera. Återkom gärna om du kontaktar LG supporten, ska bli intressant att se vad de kan tänkas göra åt saken. Edit: felstavning av lillegorenje's namn
Redigerat av Pepcid, 04 maj 2010 - 08:59.
Postad 03 maj 2010 - 22:40
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
Märkligt att pk950 inte hanterar 1080p/24 korrekt då pk550 verkar göra det ,de som har en borde kontakta LG för uppdatering.
Inkörning borde vara enklast i thx mode då den är sansad i kontrast reglaget och man får en hyffsat korrekt bild på köpet.
Postad 04 maj 2010 - 09:00
lillegorenje
-
lillegorenje
-
Användare
-
-
243 inlägg
Ni som har problem med horisontella skugg-band och "skrynkelbild". Kan ni kolla serienr/tillverkningsmånad.
Min första 60PK550 var tillverkad/ihopsatt i mars. Den nya jag har är märkt med april och har inte problemet i lika stor utsträckning (går ej se det från soffan, bara mkt nära håll och om man anstränger sig).
Det står på baksidan i datumform, alternativt på kartongen i "kodad" form i WO-nr. Serienr verkar även börja på månadsnr.
Postad 04 maj 2010 - 11:14
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11 286 inlägg
Jag har en fråga angående "inkörning" på plasma. Jag har ägt 3 st plasma skärmar alla 50" och jag har alldrig "kört in" någon av dem, faktum är att jag aldrig hört att man skall göra de förens jag läste om de här på forumet.
Då undrar jag borde dom inte rekomendera "inkörning" i butiken när man köper skärmen? Det är ingen som gjort de när jag har köpt och jag har köpt på 3 olika ställen.
Nu har jag aldrig haft ont utav att jag inte "kört in" mina skärmar (vad jag vet). Vad är de som kan bli skillad på en inkörd skärm och en icke inkörd skärm?
peace out (pissa ute)
Det som är bra med inkörning, dvs att inte dra på med kontrast och brightness. Då undviker du permanenta inbränningar av loggor och undertexter. De som jobbar i butik har inte den kunskapen,så därför missar dom att informera.
Postad 04 maj 2010 - 11:17
Ozziriq
-
Ozziriq
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Var inne på att beställa en pk550 50 eller 60tum men efter att ha läst verkar ju nästan varenda en ha varit tvungna att skicka tillbaka sina på grund av fel? eller ha jag fått fel uppfattning? funkar dom bra nu?
Om man beställt tvn på internet, och får nått slags fel. Kan man åka till närmast Expert affär då eller måste jag till stormarknaden? För det blir betydligt längre för mig.
Jag har faktiskt inte behövt skicka tillbaka min, ser inga fel med den och är inne på 3:e veckan typ..
Postad 04 maj 2010 - 12:54
hallonpaj
-
hallonpaj
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Det som är bra med inkörning, dvs att inte dra på med kontrast och brightness. Då undviker du permanenta inbränningar av loggor och undertexter. De som jobbar i butik har inte den kunskapen,så därför missar dom att informera.
Finns det nått X antal timmar jag bör köra in min pk550n när jag får den? Och finns det nått som kan stå och loopa under tiden jag är på jobbet? har inga tv kanaler som kan stå på för tillfället.
Postad 04 maj 2010 - 13:13
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11 286 inlägg
Man brukar säga minst 100 timmar, jo du kan köra whitewash så påskyndar du processen.
Postad 04 maj 2010 - 13:22
ImpreZa
-
ImpreZa
-
Användare
-
-
167 inlägg
Jaha du var man på väg till Expert för att köpa en 60pk550 efter någon veckas beslutsångest, 5% premiecheck ordnad, tillräckligt stor bil för att få plats med monstret fixad. Bara pengarna som ska över till rätt konto...... Och då ligger datorbanken nere....... är nog inte tänkt att det ska bli en ny tv...
Postad 04 maj 2010 - 14:43
ryssen88
-
ryssen88
-
Användare
-
-
156 inlägg
kan man fortfarande inte lägga en plasma tv så den ligger platt på marken?
Postad 04 maj 2010 - 16:02
Unregisteredb3489e70
-
Unregisteredb3489e70
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Nej, menar inte line bleeding, se mit tidigare inlägg om det problemet, länk
Har ringt LG tech support och anmält buzzet, de ska skicka ut tekniker hem till mig denna gång som kan öppna upp och efterdra. LG support känns än så länge väldigt hjälpsamma och seriösa.
Har samma problem med buzzet...lite nyfiken på om service teknikern varit och kollat din tv och isåfall...blev det någon förbättring ? Mvh / Player
Postad 04 maj 2010 - 19:07
Unregisteredd06caa54
-
Unregisteredd06caa54
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Sitter här med en 60PK950N men jag upplever inte samma problem som det beskrivs
i testen gjord av Hemmabio. Har ingen Bluray ännu men jag lånade en spelare och
film av en kompis i veckan och det såg ok ut [kollade inte så jättenoga iofs].
Får köra lite mer tester med den när medaispelaren är på plats för att se om den
har några "hack" vid uppspelning av 1080/24p. Kontrasten upplever jag som bra.
Hmm .. är i alla fall jättenöjd med att ha kunnat lägga vantarna på en 60PK950N
för 22500:-.
Postad 04 maj 2010 - 19:32
hallonpaj
-
hallonpaj
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Man brukar säga minst 100 timmar, jo du kan köra whitewash så påskyndar du processen.
Det är inbyggt i tvn eller?  Då sänker jag bara kontrasten eller nått mer? och slår på whitewash när jag lägger mig och så får den stå på när jag är på jobbet? Då borde jag få ihop 100 timmar ganska snabbt
Postad 04 maj 2010 - 20:14
vampire_hunter
-
vampire_hunter
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Jag vet att man aldrig får lägga en plasma skärm ner men jag har alldrig fattat varför. Någon som kan förklara de för mig? Edit: Såg Avatar på min 50PK550N i helgen på Blu-ray. Säger bara ögon orgasm  Det är inbyggt i tvn eller?  Då sänker jag bara kontrasten eller nått mer? och slår på whitewash när jag lägger mig och så får den stå på när jag är på jobbet? Då borde jag få ihop 100 timmar ganska snabbt
Gå in på inställningar--->Alternativ--->ISM metod. Tror de är i den ordningen
Postad 04 maj 2010 - 20:35
lillegorenje
-
lillegorenje
-
Användare
-
-
243 inlägg
Har samma problem med buzzet...lite nyfiken på om service teknikern varit och kollat din tv och isåfall...blev det någon förbättring ?
Mvh / Player
De ska ringa och boka tid i veckan. Är nyfiken på om de kan åtgärda detta och om inte om service-teknikern kommer köra det beryktade "det ska låta så här om plasma"... fast då kan jag kontra med att den förra inte gjorde det... Återkommer när de varit och kollat.
Postad 04 maj 2010 - 21:01
Unregisteredb3489e70
-
Unregisteredb3489e70
-
Amatör
-
-
69 inlägg
De ska ringa och boka tid i veckan. Är nyfiken på om de kan åtgärda detta och om inte om service-teknikern kommer köra det beryktade "det ska låta så här om plasma"... fast då kan jag kontra med att den förra inte gjorde det... Återkommer när de varit och kollat.
Har minskat "oljudet" tillfälligt genom att pressa in en distans mellan vägg och baksidan på tv'n. Väntar med spänd förväntan på vad service teknikern kommer fram till... Mvh Player
Postad 04 maj 2010 - 21:28
Svensson199
-
Svensson199
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Hur gick det nu för mig som hade en 50PK550N med pixelfel.
LG skickade ut en service tekniker som bekräftade att det var pixelfel.
Några dagar senare fick jag en ny utkörd och då hämtades även den trasiga.
Super bra service!
När vi startade den nya hade den dock två pixlar som var släckta.
Service teknikern sa, att det är vanligt när man startar plasman för första gången.
Den måste spelas in ett par timmar.
Han verkar ha rätt, eftersom den ena nu har börjat fungera.
Nu är det bara en pixel, som jag hoppas skall komma igång inom kort...
/ Svensson199
Redigerat av Svensson199, 04 maj 2010 - 21:34.
Postad 04 maj 2010 - 23:32
-Skippy
-
-Skippy
-
Rookie
-
7 inlägg
Skulle någon kunna ta lite bilder på en fotbollsmatch på TV'n? Gärna ifrån olika vinklar med olika ljussättningar. Vill gärna se hur den klarar reflektionerna till VM i sommar
Redigerat av -Skippy, 05 maj 2010 - 02:36.
Postad 05 maj 2010 - 08:44
ziggekatten
-
ziggekatten
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Jag har nu haft en 60PK550 i två veckor. Hängde på låset hos Expert när erbjudandet drog igång
Reflektioner:
- Jämfört med min 42" Philips 9945 som har snart 6 år på nacken är bildkvaliteten på LG'n outstanding.
- Fick jackat upp mitt C+ till HD i veckan och dom som säger att HD inte gör någon speciell skillnad bör tänka om.
- Blu-ray från PS3 är sjukt najs.
- Inbränningar har jag inte sett några ännu
- Ingen "banding"/"skrynklig" som vissa stött på.
- Alla pixlar fungerar än så länge.
- Mycket svag buzzing. Märks bara när man sätter huvudet intill TV'n. Min Sagembox däremot...hur man lyckats få en fläkt att låta så mycket är en bedrift i sig.
- Svärtan är mycket bättre än min tidigare plasma. Jag har inga referenser till varken Pannor eller Kuro's(kanske tur det), så jag är nöjd.
- Tittavstånd 2,9 meter funkar alldeles utmärkt. Trodde det skulle bli för stort med 60", men det kom på skam.
Kort och gott, för dom pengarna(mindre än hälften av vad jag en gång betalade för min 42 tummare) är denna tv i mina ögon ett kap. Enda nackdelen som jag ser det är att det är ett stoort schabrak som tar stor plats i rummet......
Redigerat av ziggekatten, 05 maj 2010 - 08:46.
Postad 05 maj 2010 - 09:34
JiP3
-
JiP3
-
Rookie
-
7 inlägg
Jag köpte också 60PK550N i samband med Experts kanonerbjudande. Det har förändrat mitt liv. Jämfört med våran gamla 32 tums CRT så är det här snäppet bättre. Tittade aldrig på naturprogram förrut men numera är det bland det bästa som finns och jag har fått större respekt för livet. Rekommenderar verkligen den här apparaten till alla som vill se livet ur ett annat perspektiv
Postad 05 maj 2010 - 09:52
nobba
-
nobba
-
Lärjunge
-
-
498 inlägg
ziggekatten (och andra ägare): Har du kollat på några sportsändningar, exempelvis fotboll, i SD? Hur såg det isåfall ut? Har du comhem eller canal digital som tv-leverantör? Rekommenderar verkligen den här apparaten till alla som vill se livet ur ett annat perspektiv
Näradödenupplevelser och barnafödslar får ursäkta :-)
Postad 05 maj 2010 - 10:58
Unregisteredc9db960b
-
Unregisteredc9db960b
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Hahaha, beställde TV:n (50") igår från AudioVideo för 10.490. Idag sänkte de priset.... Doh!
Men så är det ibland...
Postad 05 maj 2010 - 11:15
Unregisteredc9db960b
-
Unregisteredc9db960b
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Wow, uppringd från AudioVideo och fick besked att de sänker priset även för de som nyss köpt TV:n, som mig.
Vilken service!!!
Postad 05 maj 2010 - 12:00
Pepcid
-
Pepcid
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Har konstaterat en sak gällande de horisontella skuggbanden.
När jag kollade på lite tv-serier igår, bl.a senaste avsnittet av Family Guy så uppstår ränderna/banden där det är horisontella linjer i bilden ex. hyllor eller en dörr eller flera bankfack på rad som i Family Guy avsnittet och då uppstår det skugglinjer som fortsätter längs hela bilden och det märks väldigt väl.
Någon som kan verifiera?
Postad 05 maj 2010 - 12:10
lillegorenje
-
lillegorenje
-
Användare
-
-
243 inlägg
Har konstaterat en sak gällande de horisontella skuggbanden.
När jag kollade på lite tv-serier igår, bl.a senaste avsnittet av Family Guy så uppstår ränderna/banden där det är horisontella linjer i bilden ex. hyllor eller en dörr eller flera bankfack på rad som i Family Guy avsnittet och då uppstår det skugglinjer som fortsätter längs hela bilden och det märks väldigt väl.
Någon som kan verifiera?
Låter som line bleeding. Hittade exempelbild i AVSForum från en PK550. Kolla istället med en heltäckande bild (ex IRE 15) om du fortfarande ser skuggorna (efter en whitewash), i så fall har du samma fel som jag hade, som verkar variera mellan paneler. Line bleeding kommer du inte bli av med om du byter panel. Verkar "inbyggt" i plasmatekniken, i alla fall hos dessa LG-modeller (men även många andra (flesta?)).
Postad 05 maj 2010 - 12:21
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Det som är bra med inkörning, dvs att inte dra på med kontrast och brightness.
Contrast kan man ju om man vill ta det lite försiktigt med (bör man göra efter inkörning med iofs eftersom en för högt ställd dito pajjar bildkvalitén) men Brightness kan/ska man ställa rätt efter 0.0 timmar. Brightness påverkar svartnivån så det har 0 betydelse för inkörning. Line bleeding kommer du inte bli av med om du byter panel. Verkar "inbyggt" i plasmatekniken, i alla fall hos dessa LG-modeller (men även många andra (flesta?)).
Inbyggt i koreansk plasmateknik möjligen.
Postad 05 maj 2010 - 12:44
lillegorenje
-
lillegorenje
-
Användare
-
-
243 inlägg
 På tal om kalibreringar. Man kan ladda ned gratis kalibreringsskiva till sin BD spelare för att ställa in brightness främst (contrast ställs lågt i början för att vara på säkra sidan). länkFinns även nödvändiga testmönster för de som vill kalibrera kontrasten och färgerna mot en colorimeter därefter (efter break-in period). Rekommenderas  Däremot en varning; verkar inte vara så lätt att kalibrera LG-apparaterna, kommer nog ta lite tid och mkt tålamod att få det bra. Särskilt med tanke på att det tog tid för erfaren kille som Chad. LG verkar kört kaka på kaka med sina kalibreringsambitioner. Men skam den som ger sig
Postad 05 maj 2010 - 13:11
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
På tal om det ja, du är väl en Calman-användare numera lillegorenje, vet inte om jag missat det eller om jag är senil men du har inte postat några sköna grafer?
Postad 05 maj 2010 - 14:39
nak
-
nak
-
Rookie
-
4 inlägg
@lillgorenje: jag ska kolla serienumret när jag kommer hem ikväll. Återkommer.
Jag fick svar från LG's support idag angående min "flammiga" bild och där sade att jag skulle avvakta. Bifogade ett foto på det när jag kontaktade dem och de säger att det ser ut som en normal bild som kan finnas på en del plasmaaparater under inkörningsperioden.
Jag får med andra ord vänta och hoppas på att det försvinner med tiden. 
(Gör den inte det kommer jag nog försöka få den bytt i alla fall).
Det finns egentligen bara två andra saker jag stör mig lite på med tv'n än så länge & det första är att det känns som att bilden flimrar lite vid ljusa bilder. Har googlat lite om det och det verkar som om det är helt normalt. Någon som vet mer om saken? Känns lite som när man satt i datorsalen i högstadiets med skolans underbara 30Hz-skärmar. (Inte riktigt lika illa dock..)
Det andra är att det ibland ser ut som om jag får gula skuggor efter kontrastrika saker som rör sig snabbt. Här har jag inte lyckats googla lika mycket men jag får väl nästan gissa att det är någonting med plasmatekniken i början. (?)
Det är min första plasma-tv så jag är lite osäker på hur det ska fungera.
edit: Såg förresten idag att NetonNet har sänkt priset på den sedan jag köpte den. ###### osis
Redigerat av nak, 05 maj 2010 - 14:40.
Postad 05 maj 2010 - 15:25
lillegorenje
-
lillegorenje
-
Användare
-
-
243 inlägg
@lillgorenje: jag ska kolla serienumret när jag kommer hem ikväll. Återkommer.
Jag fick svar från LG's support idag angående min "flammiga" bild och där sade att jag skulle avvakta. Bifogade ett foto på det när jag kontaktade dem och de säger att det ser ut som en normal bild som kan finnas på en del plasmaaparater under inkörningsperioden.
Jag får med andra ord vänta och hoppas på att det försvinner med tiden.  (Gör den inte det kommer jag nog försöka få den bytt i alla fall).
Det finns egentligen bara två andra saker jag stör mig lite på med tv'n än så länge & det första är att det känns som att bilden flimrar lite vid ljusa bilder. Har googlat lite om det och det verkar som om det är helt normalt. Någon som vet mer om saken? Känns lite som när man satt i datorsalen i högstadiets med skolans underbara 30Hz-skärmar. (Inte riktigt lika illa dock..)
Det andra är att det ibland ser ut som om jag får gula skuggor efter kontrastrika saker som rör sig snabbt. Här har jag inte lyckats googla lika mycket men jag får väl nästan gissa att det är någonting med plasmatekniken i början. (?)
Det är min första plasma-tv så jag är lite osäker på hur det ska fungera.
edit: Såg förresten idag att NetonNet har sänkt priset på den sedan jag köpte den. ###### osis 
Flimrandet ser jag inte på PK550. Däremot ser jag det på Panasonic X10 och äldre av deras modeller jag kollat t.ex. På X10 kunde jag få bort det genom att ställa in bilden lite bättre. Det gula skuggorna från saker som rör sig är fosfor-lagg (rätta mig om jag har fel) och jag ser det hela tiden också. Alla plasmor har det i varierande grad vad jag vet det, men folk är olika känsliga för det. Jag som kommer från LCD-träsket kan leva med det, eftersom det är mkt mkt MKT mindre störande än laggen som finns inbakad i LCD-displayerna. Pacman: jo, har inte hunnit kolla några kurvor på min nya TV än. Jagar en felfri först. Är inne på min andra, kanske blir en tredje om de inte får bort buzzet på denna, hinner aldrig få upp några timmar innan det är dags att byta. Koreanerna behöver lära sig kvalitetskontroll bara så blir det bra Instämmer för övrigt med andras kommentarer att naturprogram i HD är en fröjd, samt BD-filmer (jäklar vad de flyter på fint (panorereringar etc) och vilken skärpa!). Man blir smått frälst. Jag har börjat kolla mkt på ESPN America HD också, fast jag normalt hatar att titta på sport. Vem kunde tro att Baseball är så kul  I 60" känns det dessutom som om man är så nära det man tittar på, alltså att man t.ex. står precis bakom pitchern i en baseball-match... yay!
Redigerat av lillegorenje, 05 maj 2010 - 15:28.
Postad 05 maj 2010 - 15:29
ziggekatten
-
ziggekatten
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
ziggekatten (och andra ägare):
Har du kollat på några sportsändningar, exempelvis fotboll, i SD? Hur såg det isåfall ut?
Har du comhem eller canal digital som tv-leverantör?
Näradödenupplevelser och barnafödslar får ursäkta :-)
Canal Digital. Fotboll i SD är klart bättre än på min gamla TV, och helt okej. Lite aura runt fotbollen fortfarande, men inte i närheten av min gamla. Plan och spelare är inte någon gröt iallafall. I HD är det grymt. Fotbolls VM kommer att bli en sann njutning.
Postad 05 maj 2010 - 15:32
-Skippy
-
-Skippy
-
Rookie
-
7 inlägg
Canal Digital. Fotboll i SD är klart bättre än på min gamla TV, och helt okej. Lite aura runt fotbollen fortfarande, men inte i närheten av min gamla. Plan och spelare är inte någon gröt iallafall. I HD är det grymt. Fotbolls VM kommer att bli en sann njutning.
Skulle du möjligtvis kunna ta lite bilder på fotbollsmatch? Gärna med normal-ljust rum samt med solen inskinande (Om du nu har sådan setup)
Postad 05 maj 2010 - 18:57
ziggekatten
-
ziggekatten
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Skulle du möjligtvis kunna ta lite bilder på fotbollsmatch? Gärna med normal-ljust rum samt med solen inskinande (Om du nu har sådan setup)
Har kritvita väggar och mina rullgardiner har jag inte fått än, så det skall kunna bli ett par bilder i tämligen ljus situation vid tillfälle. Stay tuned.
Postad 05 maj 2010 - 19:44
ryssen88
-
ryssen88
-
Användare
-
-
156 inlägg
Det ser ut som att 60PK550 priset håller i sig, PC city har släppt sitt rivaliserande 15.999 kr pris på den =) Fast dem har den inte i lager än *doh* PC city - 60PK550N
Redigerat av ryssen88, 05 maj 2010 - 19:45.
Postad 05 maj 2010 - 21:12
hallonpaj
-
hallonpaj
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Hahaha, beställde TV:n (50") igår från AudioVideo för 10.490. Idag sänkte de priset.... Doh! 
Men så är det ibland... 
Wow, uppringd från AudioVideo och fick besked att de sänker priset även för de som nyss köpt TV:n, som mig.
Vilken service!!! 
Samma sak för mig. Men är då ingen som ringt upp mig  Fast beställde 2010-05-03 det kanske blir 2 dagar innan dom sänkte?
Postad 05 maj 2010 - 22:09
Ozziriq
-
Ozziriq
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Samma sak för mig. Men är då ingen som ringt upp mig  Fast beställde 2010-05-03 det kanske blir 2 dagar innan dom sänkte?
Ni skulle ha läst lite bak i tråden där vi säger att vi fick den billigare genom audiovideo :-)
Postad 05 maj 2010 - 22:47
Unregistered948c54a3
-
Unregistered948c54a3
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Visste inte att alla märken var koreanska? Isf Panasonic, Pioneer, Samsung och LG. Sett det på apparater från dessa tillverkare.  Så känns som ett ganska globalt fenomen.
Redigerat av Unregistered948c54a3, 05 maj 2010 - 22:52.
Postad 06 maj 2010 - 05:52
qrist
-
qrist
-
Användare
-
-
111 inlägg
Mina intryck av 60PK550N än så länge:
-Tyst, ingen buzzing förutom vanliga plasmasurret vid ljus bild.
-En död/frusen pixel som enbart syns från 30cm håll.
-Optiska ljudutgången är oanvändbar, ljudet som skickas ut är osynkat, har en delay på 50-100ms.
-Viss horisontell banding ses.
-Mer om bildkvalitén återkommer jag med när den är inkörd och kalibrerad!
Postad 06 maj 2010 - 06:23
oliven
-
oliven
-
Beroende
-
-
1 347 inlägg
-Tyst, ingen buzzing förutom vanliga plasmasurret vid ljus bild.
Surret du hör vid ljus bild är det folk kallar för buzzing
Postad 06 maj 2010 - 07:07
nobba
-
nobba
-
Lärjunge
-
-
498 inlägg
Vad hade du tidigare som du jämför med? Frågan är om hur mycket nedsteg det blir mot min projektor idag och om de andra fördelarna överväger ett eventuellt tapp i SD-bild...
Postad 06 maj 2010 - 07:50
Unregisteredc9db960b
-
Unregisteredc9db960b
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Vad tror ni. DHL lämnar min TV nere på gatan idag mellan 10 och 2. Kan man på något sätt "dra" kartongen uppför 3 trappor? Såg kartongen i en butik, TV:n verkar vara väl inpackad. I så fall drar man den stående såklart.
Tankar om detta?
Postad 06 maj 2010 - 07:52
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Visste inte att alla märken var koreanska? Isf Panasonic, Pioneer, Samsung och LG. Sett det på apparater från dessa tillverkare. Så känns som ett ganska globalt fenomen.
Hehe, ja problemet var nog från början globalt men skillnaden är att japsarna har tagit tag i det under senare år medans det gått lite slöare med den biten på andra sidan sjön. Eller menar du att du sett problemet på en ej överstyrd Panna eller Pio av nyaste snitt alltså?
Postad 06 maj 2010 - 08:08
daddydj
-
daddydj
-
Lärjunge
-
-
483 inlägg
Vad tror ni. DHL lämnar min TV nere på gatan idag mellan 10 och 2. Kan man på något sätt "dra" kartongen uppför 3 trappor? Såg kartongen i en butik, TV:n verkar vara väl inpackad. I så fall drar man den stående såklart.
Tankar om detta?
Ingen bra idé. Jag har provat att hantera en 50-tums TV själv och det är ingen lek. Tyngden är inte problemet men storleken på lådan är för stor för att man ska kunna bära den. Du kommer inte kunna att dra den uppför 3 trappor stående. Ring en vän!
Postad 06 maj 2010 - 09:53
lillegorenje
-
lillegorenje
-
Användare
-
-
243 inlägg
Pacman: Kunde inte låta bli att i alla fall mäta en snabbis igår kväll...
TVn inställd på Expert 1, energispar av, kontrast sänkt till 65 (körs fortf in) och brightness höjd till 53. Min källa är PS3 över HDMI, testskiva är AVCHD. Colorimeter är I1 display 2 (instegsmodell, funkar ej så bra under IRE30) med Calman 3.6.
Märk att jag inte kalibrerat, jag kör i princip Expert1 i grundinställning, ville bara se hur bra det var. Ser hyfsat ut tycker jag från start. Borde gå att kalibrera in gamma, gråskala och färgerna lite bättre med lite pillande efter inkörningsperioden. Även om det nog tar mkt tid och ork för oerfaren som mig, men sånt gillar jag
Redigerat av lillegorenje, 06 maj 2010 - 09:56.
Postad 06 maj 2010 - 10:19
Unregistered948c54a3
-
Unregistered948c54a3
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Hehe, ja problemet var nog från början globalt men skillnaden är att japsarna har tagit tag i det under senare år medans det gått lite slöare med den biten på andra sidan sjön. Eller menar du att du sett problemet på en ej överstyrd Panna eller Pio av nyaste snitt alltså?
En polare har problemet på sin Panasonic G10, sett det på äldre Pioneer, men läst om folk som har på sista kuro'n. Men visst så är det kanske inte lika vanligt på Panasonic nu för tiden som andra tillverkare. Värsta jag sett var förra årets modell av Samsungs 6serie. B655 har jag för mig det var. Hoppas det försvinner helt i framtiden, för alla tillverkare
Postad 06 maj 2010 - 13:32
hallonpaj
-
hallonpaj
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Nu har även audio video ring mig och sagt att dom sänkt priset på tvn och att jag får det nya priset 
Dom hade bara inte hunnit ringt mig sa dom. Bra service än så länge.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|