Plasma-TV från LG år 2010
7165 svar till detta ämne
Postad 10 maj 2010 - 09:44
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
I affärn matades den bara med blueray vilket gav bra bild men hur är det dvd etc?
Blir snarlikt fast med sämre bildkvalité på en del fronter. Förstås. Brevid var en samsung led som hade knivskarp bild i jämförelse men det var för ljusstark och färgerna såg konstiga ut, hela bilden såg konstlad ut. Är det därför man hellre väljer en LG 60PK550N?
Uppenbarligen en totalt felinställd Samsung LCD och förmodligen ganska felinställd LG med. Det kan vara en anledning till att folk väljer bort Samsungen men det är en totalt felaktig anledning att välja bort Samsungen. 9 av 10 butiker jag har gått in i visar Samsung LCD:er på ett fullständigt vedervärdigt sätt - tyvärr är det från sådana butiker folk fattar sina beslut. Vill du veta vad det är du köper måste du besöka en butik som har rimligt inställda apparater (och ett butiksljus som överensstämmer med det du har hemma - ofta är det ju feta spotlights i butiken och sånt drar ju de flesta inte igång när det är filmtajm hemma på fredagskvällen...). Denna bit är absolut det svåraste med att köpa tv, att hitta en butik som inte ger rakt av missvisande bild produkten/produkterna. LG:n väljs nog helst för att den till ett lågt pris ger en stor bild med överlag trevlig bildkvalité (om man går ifrån fabriksinställningarna). Plus ev design som många kan leva med.
Redigerat av pacman, 10 maj 2010 - 09:46.
Postad 10 maj 2010 - 10:55
lovmatt
-
lovmatt
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Finns det whitewash-program på era PK-apparater? Jag hittar inget på min PJ650. Hittar ingen orbiter heller. 
Var i menyn finns det isf?
På min 60PK550N finns det under Menu/Alt./ISM-metod, där kan jag välja: Normal Orbiter Rengöring med färg Rengöring med vitt
Postad 10 maj 2010 - 13:41
hallonpaj
-
hallonpaj
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Tycker att du skall vänta lite till ialf den kan ju försvinna men har du en pk550 så har du ingen pixelgaranti väll??
pk550n från audio video ursäkta mig  Ska se nån film och så får jag se. den är ganska långt ner till vänster
Postad 10 maj 2010 - 14:02
Unregistered948c54a3
-
Unregistered948c54a3
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Bra tråd det här!
Funderar på en LG 60PK550N.
I affärn matades den bara med blueray vilket gav bra bild men hur är det dvd etc?
Brevid var en samsung led som hade knivskarp bild i jämförelse men det var för ljusstark och färgerna såg konstiga ut, hela bilden såg konstlad ut. Är det därför man hellre väljer en LG 60PK550N?
Såg att LG 60PK550N inte stödde Lan, hur kopplar man det då till en dator, går det att spela direkt från en usb hårddisk?
Hoppas någon vet!?
Personligen tycker jag SD/DVD bilden är helt ok, faktist mycket bättre än vad jag hade trott att det skulle vara på en 60" TV. Du kan ju koppla en hdmi kabel direkt till datorn, annars finns det ju externa spelare som popcorn och wd live. Har tyvärr inte testat usb-ingången, är nog den enda i världen som inte har något usb minne
Redigerat av Unregistered948c54a3, 10 maj 2010 - 14:04.
Postad 10 maj 2010 - 16:50
Shmuel
-
Shmuel
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Finns det några handtag i kartongen man kan använda vid förflyttning?
Var väldigt smidigt vid köp av min samsung
Postad 10 maj 2010 - 19:15
ziggekatten
-
ziggekatten
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Finns det några handtag i kartongen man kan använda vid förflyttning? Var väldigt smidigt vid köp av min samsung
Jepp. Handtagshål i gavlarna. Lyckades faktiskt själv lyfta/släpa min 60" av släpet och in i huset. Men träningsvärken i armar och rygg dagen efter var lagom go....
Postad 10 maj 2010 - 20:08
niz
-
niz
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Någon som vet om vi har DVB-C CI+ (stöd för HD) eller enbart CI?
Postad 10 maj 2010 - 20:52
Jizzler
-
Jizzler
-
Forumräv
-
-
522 inlägg
Jepp. Handtagshål i gavlarna. Lyckades faktiskt själv lyfta/släpa min 60" av släpet och in i huset. Men träningsvärken i armar och rygg dagen efter var lagom go....
Antingen har du världens längsta armar, eller så har du nöjt dig med 50" Beträffande lådan till 60"-lådan så ryms den i en Volvo V70 av senaste snitt. Kan vara bra att veta för hugande spekulanter att släpvagn inte är ett absolut krav.
Postad 11 maj 2010 - 05:43
Shmuel
-
Shmuel
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Då var en 60" beställd
Hur är det med leverans till lägenhet och posten.. ansvarar de fram till lägenhetshuset eller ända fram till min lägenhetsdörr?
Bor några våningar upp med en hiss som är ur funktion... tänkte om jag ska behöva ringa efter bärhjälp
Postad 11 maj 2010 - 07:29
Unregistered98d503b8
-
Unregistered98d503b8
-
Lärjunge
-
-
326 inlägg
Ingen som kan svara på ovanstående frågor?
Kikade på Saving Private Ryan igår på DVD via en Panasonic BD60 HDMI, och jag måste säga att jag blev förvånad hur pass bra bild det stundtals var. Visst, vissa storslagna scener kunde det märkas att bilden inte var högupplöst. men på det stora hela blev jag ändå riktigt imponerad! Jag använder samma inställningar som en snubbe tidigare i tråden kalibrerat fram, fungerar klockrent! EDIT: TV:n gälller en 60PK550
Redigerat av Unregistered98d503b8, 11 maj 2010 - 07:30.
Postad 11 maj 2010 - 09:35
uberweiss
-
uberweiss
-
Lärjunge
-
-
388 inlägg
Kikade på Saving Private Ryan igår på DVD via en Panasonic BD60 HDMI, och jag måste säga att jag blev förvånad hur pass bra bild det stundtals var. Visst, vissa storslagna scener kunde det märkas att bilden inte var högupplöst. men på det stora hela blev jag ändå riktigt imponerad!
Jag använder samma inställningar som en snubbe tidigare i tråden kalibrerat fram, fungerar klockrent!
EDIT: TV:n gälller en 60PK550
Håller med! Har samma modell jag och är imponerad över hur den hanterar lågupplöst material. Var rädd för att en TV av den storleken bara ser riktigt bra ut då den matas med HD-material, men så är inte fallet
Postad 11 maj 2010 - 15:47
-Skippy
-
-Skippy
-
Rookie
-
7 inlägg
Kikade på Saving Private Ryan igår på DVD via en Panasonic BD60 HDMI, och jag måste säga att jag blev förvånad hur pass bra bild det stundtals var. Visst, vissa storslagna scener kunde det märkas att bilden inte var högupplöst. men på det stora hela blev jag ändå riktigt imponerad!
Jag använder samma inställningar som en snubbe tidigare i tråden kalibrerat fram, fungerar klockrent!
EDIT: TV:n gälller en 60PK550
Skulle du kunna peka på det inlägget med de inställningarna?  Inväntar min 60PK550 för leverans imorgon!
Postad 11 maj 2010 - 17:59
hallonpaj
-
hallonpaj
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Jag har till 80% spelat Xbox 360 och PS3 sen jag köpte min 60", det har handlat om Forza 3, Halo 3, Soul Calibur 4 och Final Fantasy XIII. Inga problem alls hittils men än något litet efter ringen runt kartan hos FFXIII men det försvinner fort. Jag har kört på 80 i kontrast sen ny.
Kalibrerade idag med Bluray DVE. Noterbart är att jag får väldigt olika kontraster ifrån Xbox 360 och PS3, båda med HDMI. Detta är kalibrerat med PS3 och "superwhite" alternativet påslaget. Så att regeln "kalibrera per källa" gäller ju, men detta kan iallafall ge fingervisningar om vartåt man bör justera .
Power saving: Kalibrerade på mediuminställningen. Kör dock på Off, ska testa ikväll och se om det påverkade mina inställningar.
ISF Expert1 Contrast: 90 Brightness: 53 H sharpness: 49 V sharpness: 50 Colour: 57 (lite svår att avgöra, då kalibreringen främst ser till att man får rätt mängder färg, detta är färgstyrkan) Tint: 0 Dynamic constrast: Off Noise reduction: Off Gamma: Medium Black level: Low Film mode: Off Colour standard: HD Colour gamut: Standard: Edge enchancer: Off xvYCC: Auto Colour temperature: Medium Method: 2 points Pattern: Outer
Allting nedanför det ovan ska vara på 0, förutom det jag skriver nedan. Red colour: -2 Green colour: -2 Blue colour: -6
Jag kunde inte förstå vad colour tint innebar, inte heller Sharpness V. Såg ingen direkt skillnad när jag höjde eller sänkte dem.
Är det dom här inställningarna alla kör på sin 60 och 50 pk660n? Borde jag ändra något i inställningar för jag kör xbox360? P3an kommer på posten snart
Postad 11 maj 2010 - 19:34
Unregistered550de0fe
-
Unregistered550de0fe
-
Användare
-
-
175 inlägg
PS3:an är omöjlig att få lika låg kontrast på som Xbox av någon anledning trots att jag försökte greja med alla möjliga inställningar så du kan börja använda inställningarna till Xbox och försöka sen ögonkalibrera lite.
Jag har för övrigt kalibrerat igen efter ungefär 80h sen förra gången. Fick göra några småjusteringar, detta kan dock vara individuellt per panel men nedan är de justeringar jag gjort sedan förra vilkas inställningar synns citatet i inlägget ovan.
Power saving: Off
Brightness till 52 istälet för 53
H sharpness till 50 istället för 49
Red Colour 2 istället för -2
Red Tint 5 istället för 0
Green colour 4 istället för -2
Blue colour -3 istället för -6
Redigerat av Unregistered550de0fe, 11 maj 2010 - 19:35.
Postad 11 maj 2010 - 20:00
Unregistered4d6c42d9
-
Unregistered4d6c42d9
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Var o kollade in en 60" pk550n hos expert i helsingborg, måste tyvärr säga att jag blev riktigt besviken på bilden efter man har läst så mycket om just denna modell här på forumet.
Bilden var väldigt grådaskig o oskarp.. väldigt typ "pixlig". Inte alls snyggt, säkert inte inställd rätt o butiksbelysning men ändå..
Det stod en Samsung Led tv 40" bredvid och jämförde man var den grymt överlägsen!
Bägge två var matade med Blueray.
Postad 11 maj 2010 - 21:10
Bagewitz
-
Bagewitz
-
Användare
-
-
188 inlägg
Var o kollade in en 60" pk550n hos expert i helsingborg, måste tyvärr säga att jag blev riktigt besviken på bilden efter man har läst så mycket om just denna modell här på forumet.
Bilden var väldigt grådaskig o oskarp.. väldigt typ "pixlig". Inte alls snyggt, säkert inte inställd rätt o butiksbelysning men ändå..
Det stod en Samsung Led tv 40" bredvid och jämförde man var den grymt överlägsen!
Ursäkta mig bara MEN BLU-RAY! DET HETER BLU-RAY! För min del så kommer jag inhandla en 60 PK550 när skatten trillar in, eller innan Fotbolls-VM. Blir då min fjärde LG-plasma och jag har aldrig blivit missnöjd.
Postad 11 maj 2010 - 21:11
qrist
-
qrist
-
Användare
-
-
111 inlägg
Efter en vecka med tvn kan jag väl uppdatera med det enda negativa jag har hittat so far, dvs att tvn är väldigt bra förutom punkterna som följer:
-"Horizontal banding"; slå på ett klipp från Apple trailers, pausa direkt när den gröna "Approved for"-skärmen visas, njut av de horisontella linjerna som löper längs med den vita texten.
-En frusen pixel och en blinkande, båda syns enbart mot grön bakgrund av någon anledning.
-Optiska ljudutgången är oanvändbar pga synkproblem. Bör kunna åtgärdas via firmwareuppdatering kan jag tycka.
Redigerat av qrist, 11 maj 2010 - 21:11.
Postad 11 maj 2010 - 21:19
ryssen88
-
ryssen88
-
Användare
-
-
156 inlägg
Ursäkta mig bara MEN BLU-RAY! DET HETER BLU-RAY!
För min del så kommer jag inhandla en 60 PK550 när skatten trillar in, eller innan Fotbolls-VM. Blir då min fjärde LG-plasma och jag har aldrig blivit missnöjd.
Bra sagt Kollade på pk550 än en gång idag, dom visade någon fotbollsnutt och jämförde energisparfunktionen med vanlig bild, måste säga att jag inte föredrog den sistnämnda... Gräset var nästan supermariogrönt men det kanske är så i don't know couse im not into that stuff ^^ Jag oroar mig bara för att det nuvarande ljudsystemet (logitech z-5500) jag har inte kommer räcka till, men till slut så mmm.. Själv väntar jag till den 25:e
Postad 11 maj 2010 - 21:56
PojPoj
-
PojPoj
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Då var en 60" beställd 
Hur är det med leverans till lägenhet och posten.. ansvarar de fram till lägenhetshuset eller ända fram till min lägenhetsdörr?
Bor några våningar upp med en hiss som är ur funktion... tänkte om jag ska behöva ringa efter bärhjälp
Dom ansvarar fram till ytterporten. Sen är det upp till chauffören om han vill vara schysst och hjälpa till längre än så. Detta blev jag upplyst om på telefon när dom ringde och hörde om jag var hemma och kunde ta emot. Den kom på en mini-pall och kartongen var buntbandad runt träpallen. När han släppte den utanför porten undrade jag om han kunde ta med sig pallen tillbaka. När buntbanden var borta och vi skulle lyfta av kartongen med hjälp av bärhålen i kartongen visade det sig att vi bara lyfte av locket och TVn stod kvar hehe. Fick hjälp att släpa/dra in den i trapphuset. Sen drog han iväg. Kartongen är 152 cm lång och min hiss var 150 djup så jag fick packa upp TVn nere i trapphuset och bryta loss lite frigolit och kartong i ena änden och sen dra in den i hissen.  En del slit men det gick till slut.....
Postad 11 maj 2010 - 22:18
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1 820 inlägg
Jaha. Då fick man 50PK550N nr2 idag. (förra hade flera döda pixlar mitt i bild och en pixel som blinkade störigt). Vad tror Ni är statusen på min nya tv då? Jodå. En rad fina blåa pixlar i kanten utav tvn. Syns alldeles utmärkt mest hela tiden. Sedan ett antal enskilda blåa och svarta pixlar.
Är så grymt nöjd med bilden för pengarna som sagt. Men nu börjar man undra. Är det verkligen så pass dålig kvalitet på skärmarna? Kanske inte världens smartaste drag utav LG det här med pixelgaranti i så fall. Får se om tv nr tre kommer utan större defekter. Någon/några döda pixlar skulle man kanske kunna leva med, men en rad i tumstorlek i härlig blå färg eller en pixel som blinkar fixar jag inte.
Hur har det gått för Er andra som bytt ut Er nya LG plasma? Har Ni fått felfria exemplar nu? Är inte nästa exemplar bättre då vet i fasen alltså. Då kanske jag nöjer man med min Pio och köper en lcd som 2a-tv istället, och accepterar alla andra bilddefekter som man får på köpet..
Har inte följt tråden så bra på sistone då man jobbar non-stop nuförtiden.
Ska kolla upp om jag fått skrynkelproblemen och de andra problemen som vi diskuterade tidigare i tråden.
Återkommer.
Redigerat av twebbas, 11 maj 2010 - 22:21.
Postad 11 maj 2010 - 22:33
vampire_hunter
-
vampire_hunter
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Jaha. Då fick man 50PK550N nr2 idag. (förra hade flera döda pixlar mitt i bild och en pixel som blinkade störigt). Vad tror Ni är statusen på min nya tv då? Jodå. En rad fina blåa pixlar i kanten utav tvn. Syns alldeles utmärkt mest hela tiden. Sedan ett antal enskilda blåa och svarta pixlar.
Är så grymt nöjd med bilden för pengarna som sagt. Men nu börjar man undra. Är det verkligen så pass dålig kvalitet på skärmarna? Kanske inte världens smartaste drag utav LG det här med pixelgaranti i så fall. Får se om tv nr tre kommer utan större defekter. Någon/några döda pixlar skulle man kanske kunna leva med, men en rad i tumstorlek i härlig blå färg eller en pixel som blinkar fixar jag inte.
Hur har det gått för Er andra som bytt ut Er nya LG plasma? Har Ni fått felfria exemplar nu? Är inte nästa exemplar bättre då vet i fasen alltså. Då kanske jag nöjer man med min Pio och köper en lcd som 2a-tv istället, och accepterar alla andra bilddefekter som man får på köpet.. 
Har inte följt tråden så bra på sistone då man jobbar non-stop nuförtiden. Ska kolla upp om jag fått skrynkelproblemen och de andra problemen som vi diskuterade tidigare i tråden. Återkommer.
Har harft min 50PK550N i nästan över en månad nu tror jag ? Och jag har inte haft eller sett något fel på den än. Så jag tror att du och alla andra som har haft problem med döda pixar, etc bara har haft jävligt otur. Vart köpte du den? (inte för att de skall ha med saken att göra men). De är tråkigt när sådant händer. Hoppas att de löser sig och att du får en helt felfri skärm. Lycka till
Postad 12 maj 2010 - 00:19
Jizzler
-
Jizzler
-
Forumräv
-
-
522 inlägg
Har du den blekaste aning om hur de två panelerna var inställda? Det finns en värld bortom in-signalens kvalitet och den stavas "inställningar" eller "finjustering" på vissa dialekter. Att dra slutsatser utifrån en jämförelse mellan två TV-apparater på en stormarknad är som att provsmaka mat direkt ur frysdisken på ICA
Postad 12 maj 2010 - 05:35
Shmuel
-
Shmuel
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Nu står den som "ej i lager" på experts hemsida.
Postad 12 maj 2010 - 07:36
lillegorenje
-
lillegorenje
-
Användare
-
-
243 inlägg
Jag väntar på min 3:e 60PK550.
Är mkt skeptisk till att den kommer vara felfri. Det gäller bara att den har tillräckligt små fel jag kan leva med
Postad 12 maj 2010 - 07:48
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1 820 inlägg
Jag väntar på min 3:e 60PK550. Är mkt skeptisk till att den kommer vara felfri. Det gäller bara att den har tillräckligt små fel jag kan leva med 
Aha. Precis samma sits som jag då. Fast jag har inte fått iväg min 2a tv ännu. Ett par döda pixlar kanske man kan leva med, men inte en hel rad blå, eller någon som blinkar. Får väl fortsätta skicka tillbaks. Blir dyrt för LG det här.  I övrigt är jag supernöjd med bilden som jag sagt tidigare. Ska kolla lite närmare på om den har några andra defekter när jag ändå håller på. Kommer återkomma med info och serienummer och tillverkningsdatum när jag slutat jobbet.
Redigerat av twebbas, 12 maj 2010 - 07:57.
Postad 12 maj 2010 - 08:09
Unregistered948c54a3
-
Unregistered948c54a3
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Självklart är en 60" mindre skarp än en 40" skärm med samma källa, inte så konstigt. Men Pixlig och grådaskig, då börjar man undra hur mycket mer Expert tjänar på att sälja samsungen än LG'n  Uppenbart att de hellre vill sälja samsung lcd'n. Bra sagt Kollade på pk550 än en gång idag, dom visade någon fotbollsnutt och jämförde energisparfunktionen med vanlig bild, måste säga att jag inte föredrog den sistnämnda... Gräset var nästan supermariogrönt men det kanske är så i don't know couse im not into that stuff ^^
Jag oroar mig bara för att det nuvarande ljudsystemet (logitech z-5500) jag har inte kommer räcka till, men till slut så mmm..
Själv väntar jag till den 25:e
Kör inte med det förinställda sport läget, har för mig jag bläddrade förbi något sådant och ja URK. Detta läge skulle jag dock inte kalla "vanlig bild". Även att du inte är "into that stuff" så är det inte svårare än att byta energisparläge. Mixtra lite mer nästa gång du får chansen
Postad 12 maj 2010 - 10:02
lillegorenje
-
lillegorenje
-
Användare
-
-
243 inlägg
Aha. Precis samma sits som jag då. Fast jag har inte fått iväg min 2a tv ännu. Ett par döda pixlar kanske man kan leva med, men inte en hel rad blå, eller någon som blinkar. Får väl fortsätta skicka tillbaks. Blir dyrt för LG det här. 
I övrigt är jag supernöjd med bilden som jag sagt tidigare. Ska kolla lite närmare på om den har några andra defekter när jag ändå håller på. Kommer återkomma med info och serienummer och tillverkningsdatum när jag slutat jobbet.
När man talar om trollen. LG ringde precis och meddelar att de kommer idag och byter TVn. De har kollat utbytesTVn efter döda pixlar och buzz. Ska bli spännande. Jag är bara orolig för skrynkeleffekten och horisontella skuggbanden... Krävs ett känsligt öga som mitt för att upptäcka det och störa sig på det  Båda jag haft hemma hittils har haft det, men den andra var det i mycket mindre utsräckning på (jag kunde leva med det).
Postad 12 maj 2010 - 10:13
niz
-
niz
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Någon som vet om vi har DVB-C CI+ (stöd för HD) eller enbart CI?
Då har jag fått svar från LG Support. "Denna TV har CI ej CI+.
Mvh LG Support 0771-414379"(PJ650) Då kan man glömma comhems HD-kanaler på den inbyggda boxen, fyfan vad värdelöst. Får köpa en HMDI-switch då.
Redigerat av niz, 12 maj 2010 - 10:13.
Postad 12 maj 2010 - 10:18
Unregistered4d6c42d9
-
Unregistered4d6c42d9
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Har du den blekaste aning om hur de två panelerna var inställda? Det finns en värld bortom in-signalens kvalitet och den stavas "inställningar" eller "finjustering" på vissa dialekter. Att dra slutsatser utifrån en jämförelse mellan två TV-apparater på en stormarknad är som att provsmaka mat direkt ur frysdisken på ICA 
Vet inte vilka inställningar de använde på dessa två tv:n. Jag e ingen höjdare på det här med inställningar, har en 36" sony tjock tv hemma o vill byta upp mig, minst en 55" men gärna en 60" var därför o tittade på denna för att själv få ett intryck av tv:n! Tyckte helt enkelt att bilden på just den tvn de hade i butiken var något av det sämsta jag varit med om... Jag får ju utgå ifrån MIN upplevelse eller?????? Vet inte riktigt vilken tv jag vill ha än, har inte fastnat för nån specifik, men tror att jag väntar tills Sony kommer med sin Bravia KDL-60EX700. Har inte direkt bråttom med o handla en tv,men vill ha en bra tv där jag e nöjd med bilden, o inte gärna kosta mer än 25,000 kr. Vill inte ha nån 3D tv dock, kommer vänta minst 5 år med det  Sen o tjata om felstavningar ju bara barnsligt!
Postad 12 maj 2010 - 11:47
nak
-
nak
-
Rookie
-
4 inlägg
Jag kontaktade LG's support på nytt då jag fortfarande kände mig så nojig över den flammiga bilden & så fort jag slutar för dagen och kommer hem blir det att packa ned tv'n och köra till Net on Net's lagershop för att få den utbytt.
De sade att jag skulle kontakta Net on Net och få den utbytt för DOA, och när jag ringde Net on Net sade de samma sak.
Jag är redan nojig för om nya tv'n är lika krånglig.. Typiskt..
Postad 12 maj 2010 - 13:38
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
Tyckte helt enkelt att bilden på just den tvn de hade i butiken var något av det sämsta jag varit med om... Jag får ju utgå ifrån MIN upplevelse eller??????
Med den reaktionen är du helt klart drömkunden för en del TV-handlare... Att ställa upp en större dyrare skärm bredvid en mindre och sen felinställa den större för att kränga den mindre med bättre marginaler på är ett vanligt sätt för en del oseriösa handlare att tjäna mer pengar. Man kan nästan aldrig bedöma en plasma TV på en stormarknad pga den ofta starka belysningen. Gör som de flesta här på tråden har gjort. Först kollar du upp olika recensioner på nätet sen går du och tittar på den rent fysiskt om den håller måttet i design och kvalite. Därefter köper du där priset och ev. garantier verkar vara bäst.
Postad 12 maj 2010 - 15:23
Unregistered4d6c42d9
-
Unregistered4d6c42d9
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Med den reaktionen är du helt klart drömkunden för en del TV-handlare...
Att ställa upp en större dyrare skärm bredvid en mindre och sen felinställa den större för att kränga den mindre med bättre marginaler på är ett vanligt sätt för en del oseriösa handlare att tjäna mer pengar.
Man kan nästan aldrig bedöma en plasma TV på en stormarknad pga den ofta starka belysningen. Gör som de flesta här på tråden har gjort. Först kollar du upp olika recensioner på nätet sen går du och tittar på den rent fysiskt om den håller måttet i design och kvalite. Därefter köper du där priset och ev. garantier verkar vara bäst.
Jag var inte intreserad av den andra tvn, var bara inne för o kolla lite på LGn, design osv.. Har en kompis som har en samsung led 46" som jag tänkte skulle kolla hur den är bildmässigt i rätt miljö, lite lättare o göra på det sättet. Men känner tyvärr ingen som har en LG 60". Vill ju ha en 60 tum, kan gå ner nån tum om det e en riktigt bra tv, men man vill ju alltid ha största möjliga Allt det här med olika inställningar har jag noll koll på, har inte ägt någon platt tv innan!
Postad 12 maj 2010 - 15:32
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Då var man nyss nere hos sin lokala Expert-handlare och skulle grabba sig en 60PK550N idag till specialpriset.
Naturligtvis hade dom haft en strid ström med exemplar som just gått åt och ingen kvar förutom ett returex i butik, damn you forumiter!!
Dock har nu en handpenning lagts på ett ex som inkommer under veckan!
Återkommer med bilder och input hur den var inom kort!
Helt plötsligt känns dagarna ovanligt lååånga....
Redigerat av masse70, 12 maj 2010 - 15:33.
Postad 12 maj 2010 - 17:35
hallonpaj
-
hallonpaj
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
När jag ser på en 720p film från min laptop med hdmi in i tvn så är det precis som om det hackar ibland, känns som det släpar efter på nått vis. Svårt att förklara. Upplever även att det blir ränder i bilden när det "hackar".
Vet ni vad det är för fel?
Edit: Jag har en 50pk550n. När jag testade en dvd i xboxen nu så är det inte på samma vis.
Så antar att det har med datorn att göra. Kanske nån inställning?
Redigerat av hallonpaj, 12 maj 2010 - 17:36.
Postad 12 maj 2010 - 19:21
lovmatt
-
lovmatt
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Då har jag fått svar från LG Support.
"Denna TV har CI ej CI+.
Mvh LG Support 0771-414379"
(PJ650) Då kan man glömma comhems HD-kanaler på den inbyggda boxen, fyfan vad värdelöst. Får köpa en HMDI-switch då.
Finns den funktionen i någon tv??
Postad 12 maj 2010 - 19:49
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1 820 inlägg
När jag ser på en 720p film från min laptop med hdmi in i tvn så är det precis som om det hackar ibland, känns som det släpar efter på nått vis. Svårt att förklara. Upplever även att det blir ränder i bilden när det "hackar". Vet ni vad det är för fel?
Edit: Jag har en 50pk550n. När jag testade en dvd i xboxen nu så är det inte på samma vis. Så antar att det har med datorn att göra. Kanske nån inställning?
Det är snarare en datorfråga, som hör hemma i forumet för datorfrågor.  Pma mig så ska jag försöka hjälpa dig, så håller vi tråden ren.
Postad 12 maj 2010 - 20:01
nak
-
nak
-
Rookie
-
4 inlägg
Nu har jag precis packat upp min nya 50PK550N och detta ex hade något mindre flammig bild, men den är fortfarande inte perfekt..
Det är inte riktigt samma mönster som sist så det kanske blir bättre om den får stå på med lite witewash och en break in-skiva.
Däremot hade den en ordentlig repa nedtill i mitten.
Det ser precis ut som om någon rispat den med kniv, men det känns ingenting om man rör vid den, så jag misstänker att den sitter på insidan av glasskivan.
Jag är alldeles för trött för ens orka tänka på att lämna tillbaka den direkt utan nu får åbäket stå här över helgen. Repan syns inte från soffan utan endast om man trycker pannan mot skärmen så egentligen kan jag nog stå ut med det... det stör mig bara lite att den finns där även när den inte syns.
Frågan är om man orkar byta tv till samma en gång till eller om jag ska byta märke/teknik..
Redigerat av nak, 12 maj 2010 - 20:02.
Postad 12 maj 2010 - 20:33
Hinken74
-
Hinken74
-
Veteran
-
-
2 346 inlägg
Nu har jag precis packat upp min nya 50PK550N och detta ex hade något mindre flammig bild, men den är fortfarande inte perfekt.. Det är inte riktigt samma mönster som sist så det kanske blir bättre om den får stå på med lite witewash och en break in-skiva.
Däremot hade den en ordentlig repa nedtill i mitten. Det ser precis ut som om någon rispat den med kniv, men det känns ingenting om man rör vid den, så jag misstänker att den sitter på insidan av glasskivan.
Jag är alldeles för trött för ens orka tänka på att lämna tillbaka den direkt utan nu får åbäket stå här över helgen. Repan syns inte från soffan utan endast om man trycker pannan mot skärmen så egentligen kan jag nog stå ut med det... det stör mig bara lite att den finns där även när den inte syns.
Frågan är om man orkar byta tv till samma en gång till eller om jag ska byta märke/teknik..
Hade ett märke på min Pg 6000 som störde mig till förbannelse i början men efter ett tag brydde jag mig inte. Syns det inte annat än du lägger pannan mot vn så kanske du skall låta det vara?
Postad 12 maj 2010 - 20:34
ringo58
-
ringo58
-
Rookie
-
4 inlägg
Nu är det bråttom om det är sant att erbjudandet på 60PK550N på Expert gäller tom.den 16/5.
Den finns fortfarande på lager i stormarknadsbutiken i Västerås. Ska man våga slå till ?
Har idag en Panna PV70 42. Priset på en 60 tums full HD för det här priset verkar ju sjukt bra.
Kommer det någonsin att kunna komma ett bättre prisläge på en så pass stor skärm.
Nå vad säger ni som har köpt denna TV?
Edit. Jag var inne i dag och snabbkollade på TV:n Bara så där och omkring denna stod det en rad av 50 ;tummare
vad små dom såg ut. Jag som hade tänkt att det skulle bli ett väldigt lyft att gå från 42-50 tum,
nu vete sjutton. Varför nöja sig med 50 ?
Redigerat av ringo58, 12 maj 2010 - 20:56.
Postad 12 maj 2010 - 20:36
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11 286 inlägg
Bra att slå till 
Visst kanske de kommer sänka priset på 60tummaren igen,men när det blir är vet man inte.
Postad 13 maj 2010 - 08:36
Kung67
-
Kung67
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Någon som testat Bluetooth-hörlursfunktionen på sin 50PK550N? Jag har testat med SonyEricsson MW600 + AKG K 420. Ljudet är så fruktansvärt dåligt att man ändå är tvungen att ha receivern på nattetid för att skona grannarna. LG skulle haft en vanlig hörlursutgång då BT suger stenhårt. Någon annan som testat BT med liknande resultat?
Redigerat av Kung67, 13 maj 2010 - 08:44.
Postad 13 maj 2010 - 08:40
Unregisteredb3489e70
-
Unregisteredb3489e70
-
Amatör
-
-
69 inlägg
När man talar om trollen. LG ringde precis och meddelar att de kommer idag och byter TVn. De har kollat utbytesTVn efter döda pixlar och buzz. Ska bli spännande. Jag är bara orolig för skrynkeleffekten och horisontella skuggbanden... Krävs ett känsligt öga som mitt för att upptäcka det och störa sig på det  Båda jag haft hemma hittils har haft det, men den andra var det i mycket mindre utsräckning på (jag kunde leva med det).
Hur har det gått med "buzzet" ? Var teknikern hemma och felsökte problemet eller beslutade dem att byta ut den direkt ? Är väldigt nöjd med tn'n för övrigt...inga döda pixlar eller liknande. Hade hoppats att dem kunde lösa problemet så att man slapp byta ut den. Mvh / Player
Postad 13 maj 2010 - 11:35
niz
-
niz
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Finns den funktionen i någon tv??
Japp. Jag vet inte hur det är med LGs plasmor, enligt expansys ska PK550 ha det, men jag är skeptisk, ni som ha rden kanske kan kolla? Har sett ett antal nyare LCD från Samsung som har CI+.
Postad 13 maj 2010 - 15:16
Begren
-
Begren
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Nu har jag vart och tittat på en Pk550N på media markt, hade dock inte tid att stå och pilla med den
Det som jag fick intrycket av den är att den var ganska matt antar att detta är en inställnings sak, den stod bredvid en Samsung Plasma B535 och sedan en pk 750 men kunde inte se några skillnader mellan de båda Lg skärmarna,
Samsungen hade mera tryck i färgerna. Försökte leta efter döda pixlar och sånt på 550 men hittade ingenting Det enda med Lgn var att det fanns reflektioner av glaset men inte överdrivet mycket visst samsungen hade inga reflektioner. men antar att det var förra årets samsung med. I det stora hela tyckte jag att Lgn verkade vara en bra Tv.
såg en V10 från panna med den verkade bra men en helt annan prisklass..
Nu till en fråga men det är väl en inställnings sak det här med färgerna så att man kan få mer tryck och djup i dom?
Någon som vet hur MM är och förhandla med när det gäller reklamation av döda pixlar eller går man direkt mot Lg?
Blir mer sugen på denna tv nu  , vill bara ha svar på mina frågor.
Postad 13 maj 2010 - 17:23
nimrod23
-
nimrod23
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Hej!
Är lite sugen på att köpa en PK550 men undrar hur bra svärtan är om man jämför med min Philips 8404 LCD-tv som jag har nu...Kanske svårt att jämföra men det kanske finns någon som har ett humm?
Postad 13 maj 2010 - 18:09
Charger00
-
Charger00
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Vad är egentligen dom väsentliga skillnaderna mellan PK550 ock PK750? Jag har nämligen läst att 550 upplevs som bättre än både 750 och 950, men jag tycker personligen att 750 är snyggare. Dessutom ska den tydligen inte reflektera riktigt lika mycket som 550.
Läste även något om "bildförbättringar" som inte går att slå av på 750 och 950, stämmer det och hur påverkar det helheten?
Postad 13 maj 2010 - 18:10
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
Djup svärtan lär vara 2-4 ggr bättre men ljustyrkan i din philips gärna felinställd kan ge lika mycket kontrast upplevelse som denna pk550 men som sagt rätt inställda så är kontrast upplevelsen betydligt bättre på lgn.Philips och LG lcder brukar suga på djupsvärta.
Postad 13 maj 2010 - 18:24
macmann1
-
macmann1
-
Rookie
-
6 inlägg
Får hem min 50pk550 imorgon, längtar. Hoppas bara man slipper en massa fel. Jag fnissade lite när jag läste om hur dålig någon upplevde bilden på Expert, kontra en Samsung LED tv. När jag var inne på Expert idag så fanns där LG 60PK550 uppställd, samt en Samsung LED, tyckte bilden såg ganska kass ut om man jämförde med Samsungen. Samma situation alltså, medvetet? Förmodligen. Intressant.
Matade TVn med eget material (både sd och hd) från USB-minne och det såg riktigt bedrövligt ut ärligt talat. Hemskt. Detta förvånade mig en aning eftersom jag sett bland annat PS6500 "in action" och det var riktigt trevlig bild. Vandrade ner till nästa Expert-butik (finns två stycken på Bergvik, Karlstad) där fanns det ingen annan tv i den storleken uppställd, och bilden var mycket bättre. Matade den med samma material och det var riktigt trevligt att se, även sd-materialet...
Sen vill jag passa på att ge Onoff och Expert tummen upp som lät mig spela upp filer via USB då det är en viktig funktion för mig. Siba går fetbort framöver om inte priset är väldigt motiverande då jag inte fick testa USB-media där. Var tydligen inte tillåtet och de hade fått tillsägelser om det. Nåväl.
Redigerat av macmann1, 13 maj 2010 - 18:26.
Postad 13 maj 2010 - 19:30
niz
-
niz
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Jag har svårt att få bra kvalitet på hudfärger på min PJ650. Det ser typ ut som artifacts mellan färgskalorna eller hur man ska säga. Fler som upplever detta?
En till sak jag funderar över är att när jag kör Bildguiden och ska ställa in vit-balansen (kontrast) så behöver jag trycka upp den i 100 för att komma i närheten av rekommenderad inställning, finns inte en sportmössa att komma upp i för hög vitbalans. Men det kanske beror på inställningar i expert-kontrollen?
Är det så här för er andra också?
Postad 13 maj 2010 - 19:54
Unregisteredd5fa1d7e
-
Unregisteredd5fa1d7e
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Verkar var många som har fel på dessa apparater om man skulle välja mellan Lg Panna eller Samsung vilken skulle ni välja om inte pengarna spelar roll. Förstår ju att jag är i LG tråden men anledningen är att jag funderade på LG tack vare att den är så sjukt snygg men blir lite skrämd av pixel fel band som löper över tv buzzning o dylikt.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|