Döda pixlar, buzzing och liknande får man ju på garanti/DOA, även om det ger extra besvär. Samsungs clouding ser jag som betydligt värre. Panasonics hemska design tycker jag sätter dem helt utanför kartan.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 13 maj 2010 - 20:01
Döda pixlar, buzzing och liknande får man ju på garanti/DOA, även om det ger extra besvär. Samsungs clouding ser jag som betydligt värre. Panasonics hemska design tycker jag sätter dem helt utanför kartan.
Postad 13 maj 2010 - 20:40
Hur har det gått med "buzzet" ?
Var teknikern hemma och felsökte problemet eller beslutade dem att byta ut den direkt ?
Är väldigt nöjd med tn'n för övrigt...inga döda pixlar eller liknande.
Hade hoppats att dem kunde lösa problemet så att man slapp byta ut den.
Mvh /
Player
Fick min 3:e 60PK550 och jodå, 3:e gången gillt.
Buzz: mkt lägre än den 2:a, hör det bara om det är ljusa scener nu på TVn (precis som på den 1:a). Däremot kan jag provocera fram högt buzz på denna om jag trycker på rätt/fel ställe på baksidan.
Skrynkeleffekt och annan ojämn intensitet: OK, märks inte på vanligt tittande.
Döda pixlar: Trots att LG sa att de skulle kolla efter så den 3:e skulle vara helt fri från döda pixlar tog det mig mindre än 10 s att hitta en död pixel. Den är uppe i hörnet, inte synlig från halvmeter så jag tycker det är helt OK och bättre än jag väntat mig. Jag stör mig inte på enstaka död pixel.
Däremot höll jag på att få panik när jag slog på TVn och upptäckte värsta inbrända mönstret. Slog på White-wash och såg då tydligt en test-bild som var inbränd (liknade SVT:s testbild de kör på natten). Klåparna på LG hade bränt in sin testbild (kontrast 95) när de letade efter defekter på TV som de skulle ge till mig.
MEN som tur var försvann inbränningarna efter några minuter.
Så jag behåller denna version. Storlek och bildkvalitet är oslagbart för det priset. Jag är nöjd. Det är dessutom fullt möjligt att man kan få bort det sista av buzzet om man öppnar baksidan och isolerar kretskort från metallhöljet med fönsterlist (dämpar överföring av vibrationer från transformatorspolar till metallhöjet).
Magdelito på AVSForum har lyckats få bort sin buzz på det sättet (länk), men man ska veta vad man gör innan man bestämmer sig för att öppna upp där.
Postad 14 maj 2010 - 07:52
LG är ju överlägset snyggast för tillfället. Att de dessutom får bra recensioner är billigast gör ju inte valet svårare...
Clouding på en LG-plasma? Tillåt mig tveka.
Postad 14 maj 2010 - 09:08
Media markt hur är dom att ha och göra med när det gäller pixelgaranti och sånt? Har juh aldrig köpt en tv därifrån
eller ska man åka 10 mil extra till netonnet har fått för mig att de har bra kundservice och därtill Lg återförsljare med pixelgaranti och inga problem att ha å göra med?
Idag blir det en Tv äntligen =)
Postad 14 maj 2010 - 09:24
I så fall bör du heller inte "utgå ifrån MIN [din] upplevelse" heller.Allt det här med olika inställningar har jag noll koll på, har inte ägt någon platt tv innan!
Om möjligt (vilket inte är det lättaste), besök en butik som har koll på läget åt dig. Alternativt handla i blindo.
ryssen88>>
Det där är en helt meningslös jämförelse. Bara så du vet.Kollade på pk550 än en gång idag, dom visade någon fotbollsnutt och jämförde energisparfunktionen med vanlig bild, måste säga att jag inte föredrog den sistnämnda...
Gräset var nästan supermariogrönt men det kanske är så i don't know couse im not into that stuff ^^

Postad 14 maj 2010 - 13:15
Clouding på en LG-plasma? Tillåt mig tveka.
Så sant! =)
Dock kikar jag på både LCD och plasma och då blir det intressant. Buzzing på Samsung däremot.
Postad 14 maj 2010 - 15:25
ryssen88>>
Det där är en helt meningslös jämförelse. Bara så du vet.
Kort och gott, fast säger inte mig särskilt mycket
Postad 14 maj 2010 - 16:34
Var är säkrats att köpa en Tv?
Media markt hur är dom att ha och göra med när det gäller pixelgaranti och sånt? Har juh aldrig köpt en tv därifrån
eller ska man åka 10 mil extra till netonnet har fått för mig att de har bra kundservice och därtill Lg återförsljare med pixelgaranti och inga problem att ha å göra med?
Idag blir det en Tv äntligen =)
Jag har köpt alla mina senaste grejor från Mediamarkt [förstärkare, högtalare, laptop] och nu senast en TV [60PK950N]. Har inte haft några större problem med grejorna men det lilla jag har haft att göra med Mediamarkt
har fungerat klockrent utan några bekymmer.
Hittade laptopen till ett billigare pris dagen efter och fick tillbaka 2.000:- utan problem. Försenad leverans av
förstärkare, då slängde de in en iPhone/iPod-docka på köpet [kostade då 995:-]. När jag skulle köpa TVn sa jag
att den fanns billigare på Netonnet [23.990:-], de gav mig en demo-TV som stått uppställd i 4 dagar för
22.500:-. [Deras odinarie pris var 27.990:-]
Så mina erfarenheter av Mediamarkt är enbart positiva och jag kan starkt rekommendera dem.
Postad 14 maj 2010 - 19:25

Hör inget Buzzing från den måste lägga örat bak på den för att höra något och har ej hittat några döda pixlar heller. så det var juh tur
En fråga var hittar man i menyerna där man kan se hur länge tvn vart igång?
Postad 14 maj 2010 - 21:49
Ok. Men då har du i alla fall fått en som är acceptabel då kanske. Själv kommer jag nog fortsätta kolla efter både döda pixlar och andra defekter, och fortsätta skicka tillbaks tills jag får en till synes felfri.Fick min 3:e 60PK550 och jodå, 3:e gången gillt.
Buzz: mkt lägre än den 2:a, hör det bara om det är ljusa scener nu på TVn (precis som på den 1:a). Däremot kan jag provocera fram högt buzz på denna om jag trycker på rätt/fel ställe på baksidan.
Skrynkeleffekt och annan ojämn intensitet: OK, märks inte på vanligt tittande.
Döda pixlar: Trots att LG sa att de skulle kolla efter så den 3:e skulle vara helt fri från döda pixlar tog det mig mindre än 10 s att hitta en död pixel. Den är uppe i hörnet, inte synlig från halvmeter så jag tycker det är helt OK och bättre än jag väntat mig. Jag stör mig inte på enstaka död pixel.
Däremot höll jag på att få panik när jag slog på TVn och upptäckte värsta inbrända mönstret. Slog på White-wash och såg då tydligt en test-bild som var inbränd (liknade SVT:s testbild de kör på natten). Klåparna på LG hade bränt in sin testbild (kontrast 95) när de letade efter defekter på TV som de skulle ge till mig.
MEN som tur var försvann inbränningarna efter några minuter.
Så jag behåller denna version. Storlek och bildkvalitet är oslagbart för det priset. Jag är nöjd. Det är dessutom fullt möjligt att man kan få bort det sista av buzzet om man öppnar baksidan och isolerar kretskort från metallhöljet med fönsterlist (dämpar överföring av vibrationer från transformatorspolar till metallhöjet).
Magdelito på AVSForum har lyckats få bort sin buzz på det sättet (länk), men man ska veta vad man gör innan man bestämmer sig för att öppna upp där.

DHL får komma på tisdag nästa vecka och hämta tvn. Sen är man utan tv i några dagar, eller i värsta fall en hel vecka. Segt värre.
Postad 14 maj 2010 - 23:12
Japp då kan jag med ställa mig i LG ledet Blev en 50PK550
från Mediamarkt
Hör inget Buzzing från den måste lägga örat bak på den för att höra något och har ej hittat några döda pixlar heller. så det var juh tur
Postad 14 maj 2010 - 23:38
Postad 14 maj 2010 - 23:45
Vad kostar den på MM?
Beror på vilken stad du bor i. Olika priser på olika MM i landet

Postad 15 maj 2010 - 07:43
Vad kostar den på MM?
Fick ge 10990 kr + att man fick ett present kort värt 1000kr så tyckte det var en bra deal.

Postad 15 maj 2010 - 07:47
Japp då kan jag med ställa mig i LG ledet Blev en 50PK550
från Mediamarkt
Det hittar du troligtvis inte i den vanliga bild-och ljudmenyn. Klockan för tiden som tevens använts finns i stort sett alltid i servicemenyn. Tänkte du kolla hur länge teven har använts innan ditt köp?
Postad 15 maj 2010 - 08:39
Att säga att många har fel på sina apparater tycker jag är fel, det är alltid de som är missnöjda som hörs aldrig de nöjda. Det är nog en bråkdel av de som köpt som har problem.
Vi är 3 st som slagit till på experts 60 tum och vi har kollat efter döda pixlar med bakrundsbilder men inte hittat nån på
någon av våra tv. Har även kollat efter skrynkeleffekt eller banding som nämts i tråden när man testar efter de
inställningar som lillegorenje angivit utan att se dem. Ang Buzz så låter 2 st endast när man har huvudet bakom tv'n
och en svagt om man står ca 50 cm från tv'n.
Vi har haft våra i ca 1 månad nu och alla är överlag nöjda förutom spegligen i panelen som jag stör mig på eftersom
jag har tv'n mitt emot ett fönster. Iofs har jag mörkläggningsgardiner så det har blivit till att använda dem ofta.
Vi är inga kalibrerings freaks och vi förstår givetvis att man inte får bästa bild eller svärta för en summa på 15k för
en tv på 60 tum men till oss vanliga svensson tror jag den duger utmärkt.
Postad 15 maj 2010 - 09:59
PÅ Media Markt i Västerås kostar den 9990:- såg jag igår.Vad kostar den på MM?
Postad 15 maj 2010 - 11:37
Vi är 3 st som slagit till på experts 60 tum och vi har kollat efter döda pixlar med bakrundsbilder men inte hittat nån på
någon av våra tv. Har även kollat efter skrynkeleffekt eller banding som nämts i tråden när man testar efter de
inställningar som lillegorenje angivit utan att se dem. Ang Buzz så låter 2 st endast när man har huvudet bakom tv'n
Vi har haft våra i ca 1 månad nu och alla är överlag nöjda förutom spegligen i panelen som jag stör mig på eftersom
jag har tv'n mitt emot ett fönster. Iofs har jag mörkläggningsgardiner så det har blivit till att använda dem ofta.
Vi är inga kalibrerings freaks och vi förstår givetvis att man inte får bästa bild eller svärta för en summa på 15k för
Kan bara instämma. Haft min 60" nu i snart 2 veckor och är helnöjd. Inga döda pixlar. Buzzning hörs endast om man sätter huvudet precis bredvid. Hade innan en Sony 40" v2500 (LCD). Ska snart kalibreras när inkörningen är klar..
Enda nackdelen jämfört men min LCD är speglingen (har fönster bakom TVn), men gäller endast dagtid och med persienner är detta också borta..
För 15199:- (med coop rabatt) är jag grymt nöjd

Redigerat av golden2, 15 maj 2010 - 11:52.
Postad 15 maj 2010 - 12:37
Fick ge 10990 kr + att man fick ett present kort värt 1000kr så tyckte det var en bra deal.
Såg du vad 60pk550 kostade??
Postad 15 maj 2010 - 13:53
Tänkte dela med mig av mina inställningar. De är kalibrerade med Digital video essentials Bluray!
ISF Expert1
Kontrast: 72 (med högre kontrast så försvann mycket av de vita på testbilderna)
Ljusstyrka: 54
H Skärpa: 50
V Skärpa: 50
Färg: 50
Färgton: 0
Dynamisk kontrast: Av
Brusredusering: Av
Gamma: Mellan
Svartnivå: Låg
Färgskala: Standard
Kantförbättrning: Av
färgfilter: av
färgtemperatur: Varm
Metod: 2 punkts
Mönster: Yttre
Vad tycker ni andra om färginställningarna? Kör ni med Varm eller Mellan?
Kan man på något sätt se hur många timmar tvn har varit på sammanlagt?
Postad 15 maj 2010 - 17:06
Nu har även jag efter många timmars inkörning kalibrerat min tv! (60Pk550N)
Tänkte dela med mig av mina inställningar. De är kalibrerade med Digital video essentials Bluray!
ISF Expert1
72 är väl i högsta laget på kontrast? Blir det inte mycket ghosting då? Kör på 50 på min Pioneer.
Postad 15 maj 2010 - 17:17
Någon som vet var man kan se det?
Postad 15 maj 2010 - 17:54
72 är väl i högsta laget på kontrast? Blir det inte mycket ghosting då? Kör på 50 på min Pioneer.
Det blev precis lagom med 72 i mitt tycke. Jag ser inga ghostningar alls, dock så spelar jag ju inte på tvn.
Postad 15 maj 2010 - 23:25
När jag kopplar in på min optiska utgång 1 på försärkaren och in i tvn händer INGENTING...Drar jag ut sladden ur Tvn så lyser det rött så den måste juh fungera..har ställt in i menyerna på förstärkaren att den ska skicka från optical 1 ...men kan inte få någon kontakt med tvn....hur gör ni andra har ni nya förstärkare och kör via HDMI kabeln? ?har försökt å bläddra i tv menyerna och ställt den på auto när det gäller digital ljud
Tips Mottages för tror juh knappast att det är tvn det är fel på...
Postad 15 maj 2010 - 23:32
Hmmm har ett stort problem kan ej få igång min optiska ljudutgång till min surround förstärkare har en Nad T743 en snart 7 år gammal sak..
När jag kopplar in på min optiska utgång 1 på försärkaren och in i tvn händer INGENTING...Drar jag ut sladden ur Tvn så lyser det rött så den måste juh fungera..har ställt in i menyerna på förstärkaren att den ska skicka från optical 1 ...men kan inte få någon kontakt med tvn....hur gör ni andra har ni nya förstärkare och kör via HDMI kabeln? ?har försökt å bläddra i tv menyerna och ställt den på auto när det gäller digital ljud
Tips Mottages för tror juh knappast att det är tvn det är fel på...
Varför ska du skicka ljudet från förstärkaren till TV'n?
Postad 15 maj 2010 - 23:43
så att jag slipper använda tvns högtalare och köra via surroundet
Redigerat av Begren, 15 maj 2010 - 23:43.
Postad 15 maj 2010 - 23:47
Okey men jag menade att jag vill skicka ljudet från tvn till förstärkaren hur ska jag göra då?
Då måste du dra kabeln från digital optisk ut på TV'n till digital optisk in på förstärkaren.
Postad 15 maj 2010 - 23:51
Då måste du dra kabeln från digital optisk ut på TV'n till digital optisk in på förstärkaren.
Japp har kopplat in på Tvn på digital out och in på optisk 1 på surround förstärkaren
men därifrån händer ingenting,,,,får ingen signal...var jag än väljer på förstärkaren händer ingenting ...
känner mig helt vilse
Redigerat av Begren, 15 maj 2010 - 23:52.
Postad 16 maj 2010 - 01:06
Japp har kopplat in på Tvn på digital out och in på optisk 1 på surround förstärkaren
men därifrån händer ingenting,,,,får ingen signal...var jag än väljer på förstärkaren händer ingenting ...
känner mig helt vilse
Tror du kan fippla med det under Ljud-menyn på TVn.
Postad 16 maj 2010 - 07:00
Tror du kan fippla med det under Ljud-menyn på TVn.
okey nu.finns det juh inte jattemycket inställningar under ljudet har letat men vad jag än väljer funkar de inte
Postad 16 maj 2010 - 08:17
okey nu.finns det juh inte jattemycket inställningar under ljudet har letat men vad jag än väljer funkar de inte
Kan det vara så att teven skickar ljudet analogt ut genom den optiska? Jag är inte så hemma på om optiskt klarar både digitalt och analogt.
Postad 16 maj 2010 - 08:21
Kan det vara så att teven skickar ljudet analogt ut genom den optiska? Jag är inte så hemma på om optiskt klarar både digitalt och analogt.
Nu är felet löst..självklart var det den nya optiska kabeln som det var glapp i..
Var för trött igår för att upptäcka det..lol
Redigerat av Begren, 16 maj 2010 - 08:21.
Postad 16 maj 2010 - 09:17
Nu har även jag efter många timmars inkörning kalibrerat min tv! (60Pk550N)
ISF Expert1
Men hur ser färginställningarna ut som då?
Postad 16 maj 2010 - 11:51
Men hur ser färginställningarna ut som då?
Ej hunnit kalibrera färginställningarna ännu. Får se om jag hinner det i veckan. Återkommer med resultat!
Postad 16 maj 2010 - 14:02
Enklast ses det som tidigare skrivits mot ljusbakgrund och att man tittar lite från sidan. Syns även tydligt i spel som Forza 3 när man svänger. Så länge bilden är stilla så lägger man inte märke till det men så fort det blir panoreringar mot ljus bakgrund så syns det tydligt.
Ni som har fått den utbytt, har ni fått någon förklaring till vad det kan vara? Och om det kanske går bort med lite inkörning.
Hade fler lysande pxlar innan men nu är det "bara" två kvar, så allt löser sig kanske med lite fler timmar.
Redigerat av ImpreZa, 16 maj 2010 - 14:04.
Postad 16 maj 2010 - 17:21
Är det något fel på min TV eller är det såhär på era också?
Postad 16 maj 2010 - 20:41
Jag såg en Bluray film idag på Thx läget fy ******** vilken bra bild det blev nu förstår jag verkligen varför man ska ha plasma =)
inget fel på tvn än så länge

Postad 16 maj 2010 - 21:05
Blir bilden grynig på SD-material?
Bilden är riktigt grym med SDsignaler (för att vara vad det är), iallafall på min 60". Tittar hellre på denna än min förra W4500 40" Sony på samma avstånd. Sitter och kollar på kanal 3 nu och är förvånad över vilken bildkvalle det är med skitsignaler, kör THXläget utan energispar på och AV1 ingången på TV'n.
Postad 16 maj 2010 - 21:12
Jag är kanonnöjd med min också och jag är väldigt kräsen, buzzar dock lite men det försvinner såfort man höjer volymen till en hörbar nivå. Testa mina inställningar som finns lite längre bak i tråden jag kalibrerat fram med PS3.
Tror jag har en pixel som har fastnat, men där har jag ny TVgaranti för nått år framöver.
Postad 16 maj 2010 - 22:11
Är mycket nöjd med den så här långt och lär nog räcka till en "svensson" utan så stort tekniskt intresse.
Postad 17 maj 2010 - 05:02
Hoppas alla hann att få sig ett exemplar.
20.999:- Internet
21.999:- Stormarknad
Postad 17 maj 2010 - 07:55
Är ingen som helst expert utan vill enbart ha en bra stor bild till vettigt pris och har därför inköpt in 60PK550N från Expert på postorder. Kom monterad på fot i kartongen så man kan väl kanske anta att det är en retur eller att den är testkörd av LG? Hur som helst så verkar den felfri....inga döda pixlar, eller andra fel vad jag kan se i alla fall.
Är mycket nöjd med den så här långt och lär nog räcka till en "svensson" utan så stort tekniskt intresse.
Alla 60PK550(N) kommer monterade på fot i kartongen. Jag blev själv överraskad av det.
Postad 17 maj 2010 - 08:10
Alla 60PK550(N) kommer monterade på fot i kartongen. Jag blev själv överraskad av det.
Det ser jag som enbart positivt. Jag har själv monterat ett par apparater och det är inte helt enkelt att få till. I alla fall inte på den Samsung jag provade förra året där hålen för skruvarna och inte passade till 100 %.
Postad 17 maj 2010 - 11:35
Nu säljs 60PK550N för ordinarie pris på Expert.
Hoppas alla hann att få sig ett exemplar.
20.999:- Internet
21.999:- Stormarknad
Jag fick hem ett reklamblad från Expert idag och där står det att 60PK550N kostar 15.999:-
Fast det kanske bara gäller Göteborgsområdet?
Postad 17 maj 2010 - 13:48
Jag fick hem ett reklamblad från Expert idag och där står det att 60PK550N kostar 15.999:-
Fast det kanske bara gäller Göteborgsområdet?
Samma i Örnsköldsvik, dvs 15.999:- i reklambladet.
Postad 17 maj 2010 - 14:31
Postad 17 maj 2010 - 14:45
Vad har du för inställningar?Nu har jag haft min PJ650 i någon vecka och något som stör mig oerhört mycket är hur hudfärgerna ser ut i solsken eller ljusa förhållanden. Det ser förjävligt ut ibland, typ spräckligt.
Är det något fel på min TV eller är det såhär på era också?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar