Nvidia här med, och via HDMI. Har inte testat hur det är via VGA, kan hända att det fungerar bättre.
* Officiell Tråd - Panasonic PX80 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 29 juni 2008 - 13:12
Nvidia här med, och via HDMI. Har inte testat hur det är via VGA, kan hända att det fungerar bättre.
Postad 29 juni 2008 - 13:29
TVn kommer att till 50% användas till "vanligt" tittande och till 50% till tittande på film och serier via datorn. Gör jag ett misstag om jag köper plasma till detta användningsområde? Kommer att köra DVI-HDMI från en macbook med 1200 upplösning - är det enkelt att få detta att fungera bra?
Tacksam för svar.
Postad 29 juni 2008 - 13:51
Så är det för mig med, står TVn i standby så blir det rätt dock och den är igång vid start.
Ok, då kanske det ska vara så... Tycker det är lite skumt bara, datorskärmen behöver man ju inte sätta på innan datorn men det kanske beror på att det är den primära skärmen? Tjock-TV'n har jag inte heller för mig att man var tvungen att ha igång först men det var ju analog signal så det kanske har med det att göra. Borde finnas någon funktion som på bärbara datorer så att man kan starta en manuell sökning efter signaler.
Tack för svaret iaf, skönt att det inte bara var jag men om någon har en "lösning" så får ni gärna hojta till!
Postad 29 juni 2008 - 13:55
Jag kan köpa TVn från dustinhome nu med gratis frakt och studentpris för 8 853 kr och då ingår väggfäste och HDMI-kabel värd 795 kr.
Borde jag köpa en nu när det är så billigt, eller kommer jag få den lika billig i månadsskiftet augusti-september?
/Söder
Postad 29 juni 2008 - 14:23
Postad 29 juni 2008 - 14:55
Vad tror ni om priset på denna TV egentligen. Jag befinner mig för tillfället på annan ort än där jag vill ha TVn i höst, därför känns det fel att köpa TVn nu, när jag egentligen kan ha TVn i nya lghen först första september.
Jag kan köpa TVn från dustinhome nu med gratis frakt och studentpris för 8 853 kr och då ingår väggfäste och HDMI-kabel värd 795 kr.
Borde jag köpa en nu när det är så billigt, eller kommer jag få den lika billig i månadsskiftet augusti-september?
/Söder
Tja. Jag tror då inte tv-apparater kommer öka i pris. Och väldigt bra arbjudanden som dessa kommer säkert om två-tre månader också.
Om du inte har något behov av tvn nu så vänta.
Tänkte höra med er som vet, vad är det för skillnader mellan Panasonic TH-42PX80 och Panasonic TH-42PX8? Och är dom bra att lira ps3 och 360 på?
Haha. Tja, du har ganska bra beskrivningar på skillnaderna några sidor bak. Om du inte hittar det där så proba sök
Postad 29 juni 2008 - 15:48
Tja. Jag tror då inte tv-apparater kommer öka i pris. Och väldigt bra arbjudanden som dessa kommer säkert om två-tre månader också.
Om du inte har något behov av tvn nu så vänta.
Haha. Tja, du har ganska bra beskrivningar på skillnaderna några sidor bak. Om du inte hittar det där så proba sök
Letade med hittade inte var det stog om det=( Skulle du kunna länka till dom rätta sidorna?
Postad 29 juni 2008 - 16:04
Postad 29 juni 2008 - 17:55
Inbränningen syns inte alls under vanligt tv tittande om det inte visas något vitt.
Är den fast där 4 life?, eller finns det några enkla knepp att försöka få bort inbränningar.. Typ ha på en 1 vit sida i några timmar eller något?.
/M
Redigerat av Unregistered8e0744e8, 29 juni 2008 - 17:58.
Postad 29 juni 2008 - 18:04
Redigerat av olle__, 29 juni 2008 - 18:08.
Postad 29 juni 2008 - 18:08
Nu har jag haft PX80n i ca 3-4 veckor, är grymt nöjd, men efter fredagens Battlefield Bad company spel ( ca 5-6 timmar ) Har det nu blivit en inbränning (ghostning)i vänstra sidan ( där kartan på Bad company är ) ( aldrig hänt tidigare)
Inbränningen syns inte alls under vanligt tv tittande om det inte visas något vitt.
Är den fast där 4 life?, eller finns det några enkla knepp att försöka få bort inbränningar.. Typ ha på en 1 vit sida i några timmar eller något?.
/M
myrornas krig skulle hjälpa har jag läst här i tråden, annars finns det diverse plasma cleaning dvder.
Postad 29 juni 2008 - 18:09
Jag hade en efter mätaren på Guitar Hero, men den försvann efter några veckor. Så jag tror nog din också kommer att försvinna, annars så finns ju Break In Dvd.Nu har jag haft PX80n i ca 3-4 veckor, är grymt nöjd, men efter fredagens Battlefield Bad company spel ( ca 5-6 timmar ) Har det nu blivit en inbränning (ghostning)i vänstra sidan ( där kartan på Bad company är ) ( aldrig hänt tidigare)
/M
Postad 29 juni 2008 - 19:10
Då jag spelar x antal timmar battlefield BC om dan så är det inte så kul om tvn får permanenta inbränningar :/
Postad 29 juni 2008 - 23:01
Ska till mer en några timmar tv-spel för att få en permanent inbränningska prova Break In Dvd.
Då jag spelar x antal timmar battlefield BC om dan så är det inte så kul om tvn får permanenta inbränningar :/

Här om dagen spelade jag och en polare igenom hela Gears of Wars, satt drygt 8h och spelade nästan non-stop, den lilla ghostingen som vart när vi var klara hann försvinna under det Scrubs avsnittet vi såg efter.
Skulle nog vilja säga att det är så gott som omöjligt att få en permanent inbränning som ALDRIG försvinner, kanske om då låter windows skrivbordet stå på medan du åker på semester en vecka, först då

Postad 30 juni 2008 - 09:14
Funderar starkt på att köpa denna TV. Är dock lite osäker på hur plasma, i allmänhet, passar mina behov.
TVn kommer att till 50% användas till "vanligt" tittande och till 50% till tittande på film och serier via datorn. Gör jag ett misstag om jag köper plasma till detta användningsområde? Kommer att köra DVI-HDMI från en macbook med 1200 upplösning - är det enkelt att få detta att fungera bra?
Tacksam för svar.
skulle vilja säga att du gör ett misstag om du INTE köper en plasma till dessa områden

Sen om det är strul i länken mellan dator och TV via HDMI så beror det inte på om du har LCD eller plasma, utan på just den TVn och ditt grafikkort, och där är det ju rätt svårt att veta i förväg vilka apparater som fungerar smidigt och vilka som är krångliga. Man ska satsa på bilden i första hand när man köper TV, tycker jag.
När det gäller datorlänken till denna tv hittar du nog mer info i tråden. Om jag inte fattat fel så blir resultatet bäst om du har ett program till ditt grafikkort som kan skicka 1024x768 i WIDEscreen-läge, på så sätt får du en pixelmappad signal till din TV. Sen kan du spela film i 720p eller 1080p eller vad du vill på din dator och titta på det på TVn.
Annars ska det fungera att skicka 1280x720 eller 1920x1080 också, det senare skickar min PS3a och det fungerar finfint. Att skicka 1280x720 är dock sämre än att skicka 1024x768, eftersom det första kräver en uppskalning i TVn till 768 linjer.
Redigerat av schjak, 30 juni 2008 - 09:20.
Postad 30 juni 2008 - 09:21
Ska till mer en några timmar tv-spel för att få en permanent inbränning
Här om dagen spelade jag och en polare igenom hela Gears of Wars, satt drygt 8h och spelade nästan non-stop, den lilla ghostingen som vart när vi var klara hann försvinna under det Scrubs avsnittet vi såg efter.
Skulle nog vilja säga att det är så gott som omöjligt att få en permanent inbränning som ALDRIG försvinner, kanske om då låter windows skrivbordet stå på medan du åker på semester en vecka, först då
Man vill ju ta det säkra före det osäkra

Postad 30 juni 2008 - 17:41
Har en dvd LG dvx298h med Stödda bildformat 720p , 1080i .
Har man för kass hdmi sladd då eller? kosta 500 kr ny så hoppas inte

tacksam svar. tja
Redigerat av Unregistered830625a2, 30 juni 2008 - 17:41.
Postad 01 juli 2008 - 09:38
Absolut ingen form av kalibrering än så länge. Ställde in "bio"-läge och ställde ner kontrasten och ljusstyrkan något. Blev trots allt trevlig bild. Lite begränsat med inställningar men det visste jag innan, och huvudsaken är att det blir bra

Postad 01 juli 2008 - 10:41
Har en px80 men får inte in mer än 570p dvd skalning via hdmi. vad kan det bero på?
Har en dvd LG dvx298h med Stödda bildformat 720p , 1080i .
Har man för kass hdmi sladd då eller? kosta 500 kr ny så hoppas inte
tacksam svar. tja
Har du kikat i dvd-spelarens menyer och sett vilka uppskalningsformat som finns att välja på där? Tror inte det är något fel på sladden, och TVn stödjer både 720p och 1080p som insignal, så det verkar som att dvd-spelaren skickar fel...
Sen beror ju resultatet på hur bra dvd-spelaren är på att skala upp. Kanske tvn gör jobbet bättre så att 576p är bättre för din dvd-spelare, det kan man ju inte veta förrän man provat dock...
Postad 01 juli 2008 - 13:59
Har du kikat i dvd-spelarens menyer och sett vilka uppskalningsformat som finns att välja på där? Tror inte det är något fel på sladden, och TVn stödjer både 720p och 1080p som insignal, så det verkar som att dvd-spelaren skickar fel...
Sen beror ju resultatet på hur bra dvd-spelaren är på att skala upp. Kanske tvn gör jobbet bättre så att 576p är bättre för din dvd-spelare, det kan man ju inte veta förrän man provat dock...
Hittade. Hämtade hem manualen till dvd spelaren så då var de inga problem att hitta rätt

Tack endå.
Postad 01 juli 2008 - 15:10
Är det kanske värt att lägga ut cirka 2000kr mer för att få en nyare modell? Vad säger ni?
Postad 01 juli 2008 - 15:24
Postad 01 juli 2008 - 18:33
skulle nog säga att det är värdare att lägga på eftersom du ska ha den ett tag å du lär ångra dig senare... oftast... det pga att px80 har 100 Hz
Okej. Men har inte px70 100 Hz? Enligt uppgifterna här på prisjakt har den det?
Det jag ska använda tvn till är TV tittande, från en början analogt, och till mitt ps3. Så jag kommer känna mig tvungen att byta upp mig senare?
Postad 02 juli 2008 - 23:23
Klarar den interna digitalmottagaren både mpeg-2 och mpeg-4? Boxer ska väl börja sända lite i mpeg-4 nu snart eller?
Stämmer det att PX80 ej har någon digital ljudutgång? Det innebär väl att om man vill kunna se på marksända kanaler och använda sin surround anläggning för ljudet så kan man inte använda PX80's interna digital mottagare utan man får använda en separat extern digital box. Har jag uppfattat det rätt?
Hur hanterar px80 panoreringar?
Hur hanterar PX80 24p?
Postad 03 juli 2008 - 02:07
Postad 03 juli 2008 - 08:47
Den har bara mpeg2-mottagare och ja, den saknar digitalutgång för ljudet.Funderar på att köpa en PX80 men har några funderingar först. Är lite slö och pallar inte gå igenom trådens 58 sidor med min usla internetuppkoppling så jag ställer frågorna direkt.
Klarar den interna digitalmottagaren både mpeg-2 och mpeg-4? Boxer ska väl börja sända lite i mpeg-4 nu snart eller?
Stämmer det att PX80 ej har någon digital ljudutgång? Det innebär väl att om man vill kunna se på marksända kanaler och använda sin surround anläggning för ljudet så kan man inte använda PX80's interna digital mottagare utan man får använda en separat extern digital box. Har jag uppfattat det rätt?
Hur hanterar PX80 24p?
1080p24 körs med 4:4 pulldown och ska därför återges korrekt men i 96 Hz (4 visningar av samma "frame"). Exakt hur bra det fungerar i praktiken samt panorering har jag inte hunnit testa än.
Postad 03 juli 2008 - 08:51
Hur är det egentligen med bilden om man ska spela Tv-spel som Xbox360? Är det ryckigt som att det blir FPS drops eller hur känns det när man spelar?
Jag har PS3 och absolut inga drops, riktigt ruggig bild faktiskt.
Postad 03 juli 2008 - 10:57
Okej. Men har inte px70 100 Hz? Enligt uppgifterna här på prisjakt har den det?
Det jag ska använda tvn till är TV tittande, från en början analogt, och till mitt ps3. Så jag kommer känna mig tvungen att byta upp mig senare?
Jo jag tror att px70 kör i 100Hz också, däremot har den inte 24p, något som ps3 har stöd för vid uppspelning av Bluray (och eventuellt också film från hårddisk)
Px70 har också haft problem men "lila kryp i bilden", och att det dyker upp linjer tvärs över skärmen efter något år, något som inte upplevts på px80 ännu. Skulle det hända om ett år så har du ju garanti. Men pga känslan att px80 är helt ny så räknar man ju med att den är förbättrad och jag tycker det känns bättre att välja den. Sen har den ju som sagt korrekt 24p-uppspelning.
Funderar på att köpa en PX80 men har några funderingar först. Är lite slö och pallar inte gå igenom trådens 58 sidor med min usla internetuppkoppling så jag ställer frågorna direkt.
Hur hanterar PX80 24p?
Panoreringarna bli "as is", dvs hackar det i materialet så hackar det på px80. Den har inga "bildförbättringsfunktioner" som slätar ut panoreringarna och gör dem jämnare. Men sålänge materialet inte hackar så hackar det inte på px80 heller. Det är så jag vill ha det. Materialet återges som det är...
Postad 03 juli 2008 - 11:57
Den har bara mpeg2-mottagare och ja, den saknar digitalutgång för ljudet.
1080p24 körs med 4:4 pulldown och ska därför återges korrekt men i 96 Hz (4 visningar av samma "frame"). Exakt hur bra det fungerar i praktiken samt panorering har jag inte hunnit testa än.
Trist att den bara har mpeg-2 mottagare. Finns det modeller som har mpeg-4 mottagare? Ett minus också att den inte har digital ljudtgång för ljudet.

Jo jag tror att px70 kör i 100Hz också, däremot har den inte 24p, något som ps3 har stöd för vid uppspelning av Bluray (och eventuellt också film från hårddisk)
Px70 har också haft problem men "lila kryp i bilden", och att det dyker upp linjer tvärs över skärmen efter något år, något som inte upplevts på px80 ännu. Skulle det hända om ett år så har du ju garanti. Men pga känslan att px80 är helt ny så räknar man ju med att den är förbättrad och jag tycker det känns bättre att välja den. Sen har den ju som sagt korrekt 24p-uppspelning.
Panoreringarna bli "as is", dvs hackar det i materialet så hackar det på px80. Den har inga "bildförbättringsfunktioner" som slätar ut panoreringarna och gör dem jämnare. Men sålänge materialet inte hackar så hackar det inte på px80 heller. Det är så jag vill ha det. Materialet återges som det är...
Bra att den hanterar 24p-uppspelning korrekt. Gillar normalt inte heller olika bildförbättringstekniker typ IFC och liknande. Sen har jag noterat att på vissa platt-tv hackar det ngt vansinnigt, mycket värre än samma material på min 36" Crt. Men du tycker alltså inte att hackningarna är störande på px80?
Jag väljer nu mellan en px80 och en pz85. Vill inte gärna lägga mer än 15000 (och gärna mindre än det) och då är det ju på gränsen med en pz85. En px80 kan man få under 10 000 vilket känns mycket prisvärt. Å andra sidan har ju PZ85 full-hd, digitalljudutgång mm. Väljer jag den billigare PX80 kan man snabbare förnya sig med en ny tv utan att det skulle kännas alltför tungt. Teknikutvecklingen går ju snabbt så det känns som att oavsett vilken tv man väljer idag kommer man snart (inom några år) känna behov av att uppdatera sig.
Postad 03 juli 2008 - 12:34
Trist att den bara har mpeg-2 mottagare. Finns det modeller som har mpeg-4 mottagare? Ett minus också att den inte har digital ljudtgång för ljudet.
Lösningen på dessa två problem är väl att använda en separat digitalbox men hade hoppats på att slippa en extern box.
Bra att den hanterar 24p-uppspelning korrekt. Gillar normalt inte heller olika bildförbättringstekniker typ IFC och liknande. Sen har jag noterat att på vissa platt-tv hackar det ngt vansinnigt, mycket värre än samma material på min 36" Crt. Men du tycker alltså inte att hackningarna är störande på px80?
Jag väljer nu mellan en px80 och en pz85. Vill inte gärna lägga mer än 15000 (och gärna mindre än det) och då är det ju på gränsen med en pz85. En px80 kan man få under 10 000 vilket känns mycket prisvärt. Å andra sidan har ju PZ85 full-hd, digitalljudutgång mm. Väljer jag den billigare PX80 kan man snabbare förnya sig med en ny tv utan att det skulle kännas alltför tungt. Teknikutvecklingen går ju snabbt så det känns som att oavsett vilken tv man väljer idag kommer man snart (inom några år) känna behov av att uppdatera sig.
Det här med digital ljudutgång ser jag inte som ett problem just av den anledningen att det finns externa boxar. Att välja vilken bildskärm man ska ha beroende på vilken digitalbox som är inkluderad känns ju lite fel. Att t.ex. köpa pz85 för 5000:- mer för att den har digital ljudutgång är ju ganska onödigt när du kan köpa en hd-box som antagligen är bättre för 2000-3000:-
Generellt är den uppfattning jag fått att interna boxar ofta är sämre än externa, och av många anledningar så kan man ändå bli tvungen att byta till en extern så småningom. Om du byter operatör, om CA-modulen (som du ju dessutom måste köpa separat ändå) inte fungerar till boxers mpeg-4-kanaler, om du vill skaffa inspelningsbar hårddisk m.m. Tänk också på att även om du använder din interna box så måste du köpa till en CA-modul till ditt boxerkort som kostar 500-700 kr.
Nä, välj TV efter bild och pris, boxen är en bonus och ska bara fälla avgörandet när det är lika på övriga punkter.
Vad gäller hack så finns det egentligen ingen lösning förutom IFC eller liknande tekniker. TV-program hackar ibland på CRT också, det ser jag nu efter att ha skaffat platt-tv. Grejen är att det inte syns lika tydligt bland annat för att det är en mindre bild. Men om man absolut inte pallar med att se det så kan det vara skönt att ha IFC att slå på om det behövs...
Jag tycker personligen att det är värt att spara 5000:- och leva med att det hackar ibland, bara jag är medveten om vad det beror på. Kan dock inte säga att jag generellt stör mig på att det hackar utan jag tycker att tv-program och filmer i 24 fps håller en överlag god kvalitet. Visst material hackar ibland men det är inte så ofta och mycket att det känns jobbigt att titta på tycker jag. Men det är nog personligt hur känsligt det är.
Full-hd eller ej... har inte mycket att säga där. Jag tycker att PX80 fungerar kanon och den har ett grymt pris. Kan inte säga att jag saknar full-hd. Har inte haft möjlighet att jämföra i detalj, men en sak som är säker är att PX80 har bättre bild än många Full-hd-skärmar. PZ85 är såklart lika bra och vassare till bluray och annat material i 1080p, men hur stor skillnaden är vet jag inte. Föreslår att du försöker få någon butik att dema 1080p-material för dig så att du kan jämföra de två och se om du kan se någon skillnad.
Postad 03 juli 2008 - 21:56
Tack på förhand
Postad 03 juli 2008 - 22:00
Nej någon tvätt finns inte vad jag vet.
Men ställer du in en kanal som inte finns så får jag "myrornas krig" I alla fall på analog TV
Postad 03 juli 2008 - 22:32
Ngn som vet om PX80: har ngn rengöringsfunktion av skärmn, den kan ju inte visa t.ex. myrornas krig. Ngt man kan "motionera skärmn med om man tex kollat på en film i 2.35:1 eller vad det nu heter så man kan ana ghosting m.m. En skärmrensning helt enkelt är vad jag är ute efter, hittar ingen sådan funktion...
Tack på förhand
Slå på valfri kanal och kör Zoom3-aspect så går det bort på nån minut.
Postad 04 juli 2008 - 05:50
Ngn som vet om PX80: har ngn rengöringsfunktion av skärmn, den kan ju inte visa t.ex. myrornas krig. Ngt man kan "motionera skärmn med om man tex kollat på en film i 2.35:1 eller vad det nu heter så man kan ana ghosting m.m. En skärmrensning helt enkelt är vad jag är ute efter, hittar ingen sådan funktion...
Tack på förhand
Ha, ni som märker av ghosting, sitter ni 1 meter från tvn i kolsvart rum och spanar?
Jag ser nämligen inget sånt vid "normala" förhållanden.
Postad 04 juli 2008 - 14:50
SNÄLLA SKRIV!!!! skulle va mycket tacksam...
Over n Out!
Postad 04 juli 2008 - 15:09
Kan någon säga mig kommer jag på något sätt bli missnöjd om jag köper px80... Kan ni nämna så många nackdelar som möjligt ni varit med om och hört om den... så vore jag tacksam. Sedan Hur har ni upplevt den jämfört med polares TV skärmar har den varit bättre/sämmre...
Over n Out!
Låt oss säga såhär:
Med tanke på priset så får man faktiskt ta och skämmas om man blir missnöjd. Man får betydligt mer än vad man betalar för tycker jag.... Det finns självklart bättre apparater men då får du betala mer.
Saker som jag vet att folk har stört sig på med px80:
*Fosfortrails (bättre än eftersläpningar tycker jag, rätt diskret fenomen - svårt att lära sig att se, syns mest i spel, lätt att vänja sig vid)
*Hackningar (beror på brister i materialet man tittar på, och px80 har inga specialfunktioner för att eliminera dessa. Bra material hackar inte)
*Noja över att man inte har full-hd - oavsett om man hade märkt någon skillnad eller inte i verkligheten

*Ghosting (syns egentligen inte vid användning av tvn, men när folk ser det så blir de oroliga för att de har fått en inbränning oavsett om den syns eller ej. Ghosting försvinner nästan alltid inom kort)
Postad 04 juli 2008 - 16:33
Hackningar har jag endast noterat när jag spelat upp en scen flera gånger(samtidigt som jag tittade på fosfor trails). Det var då Casino Royal filmen som ska vara väldigt bra mastrad.
Full - HD ska inte vara märkbart på en TV under 50"
Ghosting har jag faktiskt inte noterat alls, men så har jag inte heller letat efter det.
Obsavera att det är 50PX8 jag har, men de är väldigt lika då de använder samma panel(G11).
Postad 04 juli 2008 - 16:50
Kan någon säga mig kommer jag på något sätt bli missnöjd om jag köper px80... Kan ni nämna så många nackdelar som möjligt ni varit med om och hört om den... så vore jag tacksam. Sedan Hur har ni upplevt den jämfört med polares TV skärmar har den varit bättre/sämmre...
Over n Out!
Jag är väldigt nöjd med min, har bara hittat några små minus:
* Ganska riktningskänslig fjärrkontroll (bryr mig inte om detta, stör man sig så kanske det funkar med multifjärr)
* Hackningar ser jag vid långsamma panoreringar men det beror precis som schjak säger på materialet, hackar likadant när jag tittar på datorskärmen fast inte lika tydligt eftersom skärmen är mindre. HAr bara testat genom material på datorn, vet inte hur det ser ut när man tittar på 24p material på en bluerayspelare, antar att det är bättre material och mindre hack då.
* Det som stör mig mest är att HDMI-ingången och antenningången verkar bråka med varandra ibland. När jag har tittat på film genom datorn och ska titta på det analoga nätet så har det hänt att de flesta kanalerna har försvunnit. Jag måste dra ut HDMI-kabeln och stänga av TV'n sen funkar det igen. Tycker det är lite skumt men det kanske går att lösa med andra kablar eller något annat.
* Om jag har fattat det hela rätt så kan man inte få den 1:1 pixelmappad men eftersom jag bara spelar upp film genom datorn så spelar det ingen roll för mig.
* Ghosting har jag sett lite tendens till när man tittat på film i ett format som inte fyller skärmen men det har försvunnit på under minuten när jag har bytt kanal.
Nu låter jag kanske negativ men det var ju det du ville

Postad 04 juli 2008 - 17:10
* Om jag har fattat det hela rätt så kan man inte få den 1:1 pixelmappad men eftersom jag bara spelar upp film genom datorn så spelar det ingen roll för mig.
Varför skulle man vilja ha en TV med 1024x768 upplösning pixelmappad?
Det du menar är kanske att man inte kan få den att inte köra någon overscan? Om det är så på TVn vet jag inte, men misstänker att det kanske var det du menade med pixelmappning?
Vet ni om det går att få TVn att stänga av sin overscan på säg en HDMI-port som man kopplat via DVI på datorn, och låta den bara ta emot en 720p-signal utan overscan?
/Söder
Postad 04 juli 2008 - 18:16
Det går att stänga av overscan på HDMI-ingång ja, går på scartingångarna också.Vet ni om det går att få TVn att stänga av sin overscan på säg en HDMI-port som man kopplat via DVI på datorn, och låta den bara ta emot en 720p-signal utan overscan?
Postad 04 juli 2008 - 18:46
Blir det perfekt på en mkv 720p från dator om man kör utan overscan?
/Söder
Postad 04 juli 2008 - 19:49
Upplever andra samma sak?
Är det något jag ska kontakta Panasonic om?
Postad 04 juli 2008 - 20:57
Är väl det som kallas buzzing? Det som Pioneers förra led rejält av?Jag har haft min Panasonic TH-42PX80 i några dagar nu och har en fundering: tv'n ger ifrån sig ett tydligt surrande ljud när bilden som visas är ljus, desto högre surr ju vitare bild.
Jag har det på min PZ85. Det surrar vid helt vit bild. Men inget jag längre reagerar på.
Postad 05 juli 2008 - 05:37
Jag har haft min Panasonic TH-42PX80 i några dagar nu och har en fundering: tv'n ger ifrån sig ett tydligt surrande ljud när bilden som visas är ljus, desto högre surr ju vitare bild.
Min är då knäpptyst.....
Postad 05 juli 2008 - 07:28
Varför skulle man vilja ha en TV med 1024x768 upplösning pixelmappad?
Det du menar är kanske att man inte kan få den att inte köra någon overscan? Om det är så på TVn vet jag inte, men misstänker att det kanske var det du menade med pixelmappning?
Vet ni om det går att få TVn att stänga av sin overscan på säg en HDMI-port som man kopplat via DVI på datorn, och låta den bara ta emot en 720p-signal utan overscan?
/Söder
Jag är nog inte helt säker på vad jag själv menar men pga upplösningen så kan/vill man inte köra pixelmappat så det kan väl vara en nackdel? När man läser en del trådar här så verkar det ju väldigt viktigt för en del folk att TV'n skall klara att pixelmappa, jag antar att det är den skara som skall använda TV'n som datorskärm.
Overscan går att stänga av och då visar TV'n hela bilden och inget annat.
Angående buzzing så hör jag inget från min TV så länge jag inte sätter ner huvudet bakom den.
Postad 05 juli 2008 - 08:39
Som du säger, så är det mer för de som ska ha Tvn som datorskärm som märker av sånt, inte när man se på TV på några meters avstånd..
/Söder
Postad 05 juli 2008 - 09:55
Det går att köra 1024x768 till den över VGA och HDMI. Blir inte helt 100% skarpt dock tycker jag, så mycket möjligt att den skalar iaf.
1280x720 och ingen overscan är då skarpt nog att det går att surfa, men det syns att det är skalat såklart.
Och som sagt, vid ingen overscan visas hela bilden som den ska.
Överlag är jag nöjd med min PX80, kan kännas lite grå i helsvarta scener, annars har jag inga direkta klagomål.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar