Återkom gärna när du satt tänderna i en ur PK serien.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 29 juni 2010 - 10:21
Återkom gärna när du satt tänderna i en ur PK serien.
Postad 29 juni 2010 - 12:07
Det är troligt att jag efter semestern nångång kommer kalibrera en 350 iaf så jag kan ju posta inställningar och tips efter det.Vore väldigt intressant om du kunde delge oss andra om vad du kommit fram till vad gäller generella inställningar mm. ...
Kanske det, om man nöjjer sig med "rätt ok" så.THX läge borde väl vara rätt ok om man inte kan kalibrera själv eller vill betala en isf kalibrerare ?

TIX>> I will.
Avforums är på G med test av PK790 (UK modell av PK750), intressant även om det hade varit än mer intressant med en modell i än lägre prisklass.
Redigerat av pacman, 29 juni 2010 - 12:09.
Postad 29 juni 2010 - 14:55
Postad 29 juni 2010 - 16:37
Står inte på LG:s hemsida. Konstigt.
http://www.lg.com/se...tv-42PJ350N.jsp
Redigerat av AlbinAV, 29 juni 2010 - 16:37.
Postad 29 juni 2010 - 19:37
Hur ska jag få ljudet till 2 kanalare vid analog tv?
Postad 29 juni 2010 - 20:31
Men jag får inte den blekast aning om hur den här skulle upplevas bildmässigt mot en sådan gamal plasma. Här pratar man ju bara om G20 och 2009/2010 problem. Jag vill veta hur den står sig mot den gamla klassiska plasma och är det risk att den är sämre på någon punkt.
-Svärta?
-Inbränning?
-Skärpa?
-Panoreringar/24Hz hantering?
Jag upplever min PV60 som jättebra på allt (då jag inte har något att jämföra med) på alla punkter utom panoreringarna som hackar markant (saknar 24Hz stöd) och storleken så klart.
Så ska man slå till?

Postad 30 juni 2010 - 09:05
Var rädd att PK-serien skulle ha samma tunga problem, men var o kikade på en 60PK550 igår på Expert och det är ju i alla fall inte samma heltäckande glasskiva och tyckte inte att det var för jobba reflektioner i affären. Är det någon som kan jämföra med en PS8000 just med reflektioner i skärmen?
Postad 30 juni 2010 - 10:37
Tar man bort solljuset så är reflektionerna inga problem.
Postad 30 juni 2010 - 13:47
Jag har följt den här tråden senaste månaderna men eftersom det rör sig om över 60 sidor vore det kanon om någon ville sammanfatta det allra viktigaste.
Redigerat av antn, 30 juni 2010 - 13:49.
Postad 30 juni 2010 - 15:36
Har kalibrerat tv'n, kort sagt drog ned både ljus ock kontrast samt labbade lite med färgtonerna.
Postad 30 juni 2010 - 18:15
JAg blev rejält sugen på att byta ut min gamla Panasonic PV60 42" till en 50PK350 nu när de gått under 8000:-
Men jag får inte den blekast aning om hur den här skulle upplevas bildmässigt mot en sådan gamal plasma. Här pratar man ju bara om G20 och 2009/2010 problem. Jag vill veta hur den står sig mot den gamla klassiska plasma och är det risk att den är sämre på någon punkt.
-Svärta?
-Inbränning?
-Skärpa?
-Panoreringar/24Hz hantering?
Jag upplever min PV60 som jättebra på allt (då jag inte har något att jämföra med) på alla punkter utom panoreringarna som hackar markant (saknar 24Hz stöd) och storleken så klart.
Så ska man slå till?
Inte helt säker men de brukar vara en gemensam panel på 3serier.
Tex Panasonic G20, V20 och VT20 med skillnader i filter (infinite black vs infinite black pro och 3D komponenter etc)
LG PK550 - 750 - 950 tordes ha samma panel.
Och PQ - PK250 och PK350 samma panel. Om jag inte missförstått.
Du kan nog tjäna lite bildkvalite, utöver funktioner om du köper en PK550 gentemot PK350. Men detta är bara min teori. Och om de bara skiljer nån tusenlapp så kanske 550 vore det "säkrare" valet?

Postad 30 juni 2010 - 18:41
Jag förstår inte ditt svar alls. Svarade du på ett helt annat inlägg?
Postad 30 juni 2010 - 18:49

Ska köpa mig en ny tv och har bestämt mig för en plasma, 50" med full hd. Har tittat på följande modeller: LG50PK550N, 50PK350N och 50PK250N. Skiljer det något speciellt mellan dessa modellerna, förutom pris och design? Är det värt att "punga" ut de extra som ska till för den lite dyrare PK550N? Vill höra era åsikter!
Postad 30 juni 2010 - 23:14
Hakuna-matata
Nej det är det oftast ingen som gör. Han håller på så där och har gjort sig omöjlig på många trådar här på Minhembio.
Det är nog bara en tidsfråga innan han blir bannad för andra gången. Tragisk liten grabb det där...
Postad 01 juli 2010 - 06:24
Har precis fått min nya 50pk750. Vad bör jag tänka på gällande "inkörning", kalibrering och andra inställningar?
Jag har följt den här tråden senaste månaderna men eftersom det rör sig om över 60 sidor vore det kanon om någon ville sammanfatta det allra viktigaste.
Kör kontrast på låg nivå för säkerhets skull i början. Kalibrering utförs ofta av de som är ISF-utbildade mot en standard inom bild, tex D6500 kelvin.
Du behöver INTE köra någon inbrännings-dvd. Kör teven på fullbild några hundra timmar med vanliga teveprogram eller filmer.
Postad 01 juli 2010 - 14:05
Flyttar till helgen och tänkte hänga den då. Bra vore ju om den inte stack ut så mycket. Är mycket snyggare fast kanske problem med värme?
Postad 01 juli 2010 - 17:36
Nu var det ett tag sen jag var inne här så ni kanske har svarat på detta förut. Vad har ni vägghängt era pk550 med?
Flyttar till helgen och tänkte hänga den då. Bra vore ju om den inte stack ut så mycket. Är mycket snyggare fast kanske problem med värme?
Jag kör med det här fästet:
http://www.netonnet....im/124549.4312/
TV:n sticker väl ut en 8 cm, klockrent!
Postad 01 juli 2010 - 17:50
Jag kör med det här fästet:
http://www.netonnet....im/124549.4312/
TV:n sticker väl ut en 8 cm, klockrent!
Vad har du för kablar in/ut i tvn? Själv har jag ett liknande väggfäste, som jag tror bygger ut någon cm till från väggen, och jag har ändå problem med hur jag skall göra för att inte böja den optiska kabeln.
HDMI och antennkabeln är det vinkel på så det är ingen fara. Men jag kan inte förstå varför tvtillverkarna fortsätter envisas med att sätta kontakterna rakt bakåt.
Postad 02 juli 2010 - 07:24
Suttit och läst drygt 25 sidor nu i tråden och känner att man börjar bli lite mättad på info. =)
Har en fråga om LG 50PK550N vs LG 50PK750N
Vad är dem stora skillnaderna mellan dessa två och vilken bör man satsa på?
Läste att 750N har några bildförbättrings funktioner som inte går att stänga av som på 550N som gör bilen sämre.
Stämmer det?
Sen verkar båda skärmarna vara som stora speglar är någon av dem bättre i detta syfte.
Hur upplever ni skärmarna, är det speglingen som stör mest eller är det inget man tänker på när man sitter och tittar/spelar.
// Fredde
Postad 02 juli 2010 - 07:37
Så ja den speglar väldigt mycket men utgör heller inget större problem som jag ser det.
Film ska ju för övrigt ses i mörker oavsett

Postad 02 juli 2010 - 08:29
Ang reflektioner i skärmen så är det endast ett problem när solen ligger på om man har fönster rakt bakom tvn. Har själv en 550 och den speglar rätt friskt men jag upplever det inte som ett stort problem förutom just då ljuset ligger på direkt vilket man ju lätt kan åtgärda med gardin etc.
Så ja den speglar väldigt mycket men utgör heller inget större problem som jag ser det.
Menar du inte rakt framför?
(Fönster - Soffa - TV)
Postad 02 juli 2010 - 08:35
Lite beroende på hur man väljer att uttrycka sig, men du fattar nog

Men det stämmer med tv->soffa->fönster.
Postad 02 juli 2010 - 10:38
Postad 02 juli 2010 - 11:17
Jag fick hem en PK350N igår och det emballaget är c:a 132cm bred, 80cm hög och 32cm djup. Vet ju inte om 550N har samma mått, med det borde den väl ha.Någon som har måttet på emballaget för LG 50PK550? Funderar på att beställa en från Dustin Home och behöver veta om jag får in den i en golf-klass bil.
Postad 02 juli 2010 - 14:36
Nej det är det oftast ingen som gör. Han håller på så där och har gjort sig omöjlig på många trådar här på Minhembio.
Det är nog bara en tidsfråga innan han blir bannad för andra gången. Tragisk liten grabb det där...
Det är din subjektiva åsikt - ja.
Jag kanske skrev lite rörigt men du upplever nog en förbättring gentemot PV60 som är MÄRKBAR.
Du borde dock gå upp till 550 för att vara helt garanterad detta anser jag. Det är olika kvalitets paneler i teven på olika serier. 550 - 750 - 950 brukar ha samma. G20 - V20 - VT20 samma (olika filters,3D komponenter etc som skiljer dock)
Köp en PK550 så är du i hamn.
Postad 02 juli 2010 - 15:16
Ang reflektioner i skärmen så är det endast ett problem när solen ligger på om man har fönster rakt bakom tvn. Har själv en 550 och den speglar rätt friskt men jag upplever det inte som ett stort problem förutom just då ljuset ligger på direkt vilket man ju lätt kan åtgärda med gardin etc.
Ok, hoppas då att jag inte stör mig allt för mkt på det, men det är detta jag är mest orolig över.
Men vad säger ni om att 750N har några bildförbättrings funktioner som inte går att stänga av som på 550N som gör bilen sämre.
Stämmer det?
Och skulle gärna ha svar på frågan vad som skiljer 550N och 750N åt?
Antar att det är samma panel men andra funktioner bara.
Är det värt att lägga ner med pengar för att få dessa i så fall?
Postad 02 juli 2010 - 15:17
Postad 02 juli 2010 - 15:19
Redigerat av oliven, 02 juli 2010 - 15:19.
Postad 02 juli 2010 - 15:25
Det är din subjektiva åsikt - ja.
Jag kanske skrev lite rörigt men du upplever nog en förbättring gentemot PV60 som är MÄRKBAR.
Du borde dock gå upp till 550 för att vara helt garanterad detta anser jag. Det är olika kvalitets paneler i teven på olika serier. 550 - 750 - 950 brukar ha samma. G20 - V20 - VT20 samma (olika filters,3D komponenter etc som skiljer dock)
Köp en PK550 så är du i hamn.
Säger en liten grabb som inte ens äger någon plasma utan bara återger vad andra tycker...
Postad 02 juli 2010 - 17:06
Postad 02 juli 2010 - 18:41
Ska precis till att montera den tillhörande foten till min nya PK350N. I LGs instruktioner står det att man ska lägga skärmen plant ner på golvet och sedan skruva fast foten... ?? Jag trodde det var absolut förbjudet att tippa ner dom på golvet. Hur har ni andra gjort när ni monterat foten. Törs man lägga ner tv:n plant på marken tro?
Jag monterade den stående, det var inga problem. Jag började med att skruva fast "fästplattan" i foten, sen är det bara att ställa ner tvn på den på vanligt vis.
Postad 02 juli 2010 - 19:06
Gjorde detsamma tillslut. Var inte så svårt som manualen ville beskriva det.Jag monterade den stående, det var inga problem. Jag började med att skruva fast "fästplattan" i foten, sen är det bara att ställa ner tvn på den på vanligt vis.
Någon som har inkörningsinställningstips? (Långt ord det där..

Postad 02 juli 2010 - 19:24
Den satt bredvid en samsung LCD och en LG 50PJ350N.
Det som jag direkt märkte va att LG plasmorna är som en ren spegel jämfört med Samsung LCD. Jösses vad störande. Även om det är extrem belysningen i en butik så var det så störande så att dessa modeller helt går bort oavsett hur bra det är på det andra. Det är en betydlig skillnad mot min gamla Panasonic PV60 i reflektioner. LG plasmorna är mycket värre och de var helt i särklass reflektionsmässigt mot andra LCD/Plasmor i butiken.
Synd
Sedan det roliga.
PK250N hade lite halvgrådassig bild och stod jämte en PJ350N som helt klart var uppskuvad max på färger och kontrast. PJ350N kostade 800kr mer och som vi vet är den "bara" HD-ready jämfört med PK som är full-HD
Säljaren menade nu på att Full-HD och HD-Ready minsann räknades på ett annat sätt för plasma jämfört med LCD. Och PJ är därför full-HD.
PJ var så felinställd så att hollands spelare (matchen brasilen-holland pågick) hade så kraftiga blödningar att organge nästan va lila och färgerna flöt ut. Gräset var nästan självlysande grönt.
Säljare menade på fullaste allvar att PJ hade så mycket klarare och finare bild så den va mkt bättre. PJ var också en mkt bättre modell än PN.
Alltså man har en felinställd PK (för blaskig bild) som lockvara och försöker istället kränga en sämre (PJ är billigare i alla andra butiker), ännu mer felinställd TV till ett högre pris. SUck
Någon som vågar gissa vilken butik det gäller?
Postad 02 juli 2010 - 21:50

Postad 02 juli 2010 - 21:55
Måste ha varit då min PK550 verkligen INTE har en "gråbrun" bild.Har sett både PK250 och PK550 flera gånger i butiker och jämt har det varit en slags gråbrun bild, såg riktigt konstigt ut när man jämförde med alla andra bredvid. Är det helt enkelt att dem var inställda konstigt?
Frågan är väl främst huruvida du själv verifierat hur inställningarna var satta på dessa?
Redigerat av masse70, 02 juli 2010 - 21:55.
Postad 02 juli 2010 - 22:34
Måste ha varit då min PK550 verkligen INTE har en "gråbrun" bild.
Frågan är väl främst huruvida du själv verifierat hur inställningarna var satta på dessa?
Jag hann tyvärr aldrig kika något närmare på dem, men det låter ju bra att din inte såg konstig ut. Då lär det bli ett PK250 köp ändå.
Postad 02 juli 2010 - 22:53
Alla är anställda och många vill ha olika resultat
Postad 02 juli 2010 - 23:34
+1Hakuna-matata
Det där gjorde min natt/morgon. Jag måste bara tacka dig då jag fann det så enormt roligt att jag nästan satte min kvällsbryggd i halsen!
Jag funderar på en PK550N, då 60" är gött och jag nu fått se clouding-problemet på LCD-LED-apparaterna. Jag orkar inte slöa mig igenom de tidigare 60 sidorna så om någon kunde komma med pros and cons så hade det var uppskattat. Låter den mycket är nog mitt största frågetecken? Hur är kvalitén? Många som fått lämna in sin?
Ha en fortsatt go kväll/morgon.
Ha de hej!
Redigerat av Unregistered1272, 02 juli 2010 - 23:36.
Postad 03 juli 2010 - 00:04
Ska precis till att montera den tillhörande foten till min nya PK350N. I LGs instruktioner står det att man ska lägga skärmen plant ner på golvet och sedan skruva fast foten... ?? Jag trodde det var absolut förbjudet att tippa ner dom på golvet. Hur har ni andra gjort när ni monterat foten. Törs man lägga ner tv:n plant på marken tro?
Hej Grabbs =)
Jobbar med montering av platt-tv och ljudsystem hela dagarna, dyker upp en hel det plasma-tv då också

Att lägga tv:n ner vid montering är absolut ingen fara.. Det är endast under TRANSPORT som det är farligt att transportera, just eftersom att plasmorna har dubbla glas, så vibrerar dessa mot varandra så spricker dom väldigt lätt, så händer detta så blir kunden ganska ledsen

Men vid monteringen av fötterna så ska ni ta en filt och helst "plocka bort vasen" innan ni försiktigt lägger tv:n ner mot filten på bordet. Ej på golvet, vet ej varför riktigt men det känns som det är bättre på bordet eftersom den ligger plant. Och för att det underlättar väldigt vid iträdandet av foten och lättare att hantera den..
Angående PK-serierna, så tror jag inte ni ska se så mycket efter kvaliteerna mellan dom, om ni är ute efter kvailteerna på bild osv, schaaa köp en LED! Visst priset skiljer sig väldigt men men, kanske skulle kunna leva med lite mindre bild ifall de är kvalite och budget i tankarna.
För min del så tror jag att det blir ett köp av 60PK250N, schaaa skulle kvaliten vara för krasslig eller matt så skulle jag väl ändå kunna leva med det men som sagt hallååå! 2010 NU! tror inte att utvecklingen går bakåt liksom..
Kör på de som lockar er mest och se till det som lockar!!
Ha de gott Grabbs!!!

Postad 03 juli 2010 - 00:31
Angående PK-serierna, så tror jag inte ni ska se så mycket efter kvaliteerna mellan dom, om ni är ute efter kvailteerna på bild osv, schaaa köp en LED! Visst priset skiljer sig väldigt men men, kanske skulle kunna leva med lite mindre bild ifall de är kvalite och budget i tankarna.
För min del så tror jag att det blir ett köp av 60PK250N, schaaa skulle kvaliten vara för krasslig eller matt så skulle jag väl ändå kunna leva med det men som sagt hallååå! 2010 NU! tror inte att utvecklingen går bakåt liksom..
Ganska tydligt att det är just monteringen du höll på med...
Postad 03 juli 2010 - 01:54
Redigerat av UTBMF, 03 juli 2010 - 01:57.
Postad 03 juli 2010 - 12:04
Jag fick hem en PK350N igår och det emballaget är c:a 132cm bred, 80cm hög och 32cm djup. Vet ju inte om 550N har samma mått, med det borde den väl ha.
Tack för svaret. Får ut och mäta bagaget.
Postad 03 juli 2010 - 16:01
Postad 03 juli 2010 - 16:08
Ingen som har lust att ge en subjektiv åsikt på min tidigare ställda fråga?
PK550 har fler hdmi-ingångar än PK250 och så saknar PK250 THX, en försäljare på elgiganten påstod även att PK550 skulle reflektera lite mindre än PK250. Finns säkert fler skillnader men det är dessa jag har fått reda på iaf.
Postad 03 juli 2010 - 16:22
PK550 har fler hdmi-ingångar än PK250 och så saknar PK250 THX, en försäljare på elgiganten påstod även att PK550 skulle reflektera lite mindre än PK250. Finns säkert fler skillnader men det är dessa jag har fått reda på iaf.
Okej! Men om man jämför 250N med 350N. Varför ska man betala mer för en LG 350N än en P250N när dom har samma spec. och design? 350N eller 250N, vilken tv hade ni valt och varför?
Postad 03 juli 2010 - 16:56

Jag tycker fortfarande att det är ovanligt bra bild på den trots att man inte kan stå längre ifrån är 2 meter. Kontrasten är ju hopplöst bra, kan inte klaga det minsta, fotbollsgräset var grönare är "grönt", så jag ska banne mej köpa denna imorgon..
Jag vet inte riktigt och jag orkar inte riktigt heller kolla ut skillnaderna mellan dom, kanske är den inte THX-certifierad ännu för de inte hunnit testa fullt ut, vad vet jag.. Tyckte inte bildmässig skilnad var speciellt stor eller något alls, skulle tro att de finns lite extra och totalt meningslösa och onödiga extra funktioner på de andra PK-serierna..
Postad 03 juli 2010 - 17:29
Jag har precis köpt en 350N. Velade också mellan 250 och 350 och frågade försäljaren vad det var för skillnad. Hans svar var att 350N har en USB-ingång och att 250N saknade en sådan. Annars skulle det vara samma tv.Okej! Men om man jämför 250N med 350N. Varför ska man betala mer för en LG 350N än en P250N när dom har samma spec. och design? 350N eller 250N, vilken tv hade ni valt och varför?
Redigerat av stobbart, 03 juli 2010 - 17:30.
Postad 03 juli 2010 - 17:32
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar