* Officiell Tråd - Panasonic PX80 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 06 augusti 2008 - 00:01
Postad 06 augusti 2008 - 06:12
Postad 06 augusti 2008 - 11:26
Bad om fjärrkontrollen av försäljaren på El-Giganten och kollade energisparläget, som visade sig vara "off". Precis som det ska för att bilden ska vara bra. MEN bilden var INTE bra, den flimrade. Även denna försäljare noterade detta men visste inte vad det kunde bero på (han verkade inte bry sig heller, kanske för att jag sa att jag sett likadant flimmer på en annan px80 en bit därifrån.)
På väggen fanns även en Samsung PS-50A416, med inbyggd digitaltuner både för comhem och boxer (kabel+antenn). Samma film visades i den som i Pannan och bilden var flimmerfri (i alla fall med mina ögon mätt). Jag trodde jag skulle ta hem en Panasonic häromdagen (för den verkar vara ett tryggt köp), men nu lutar det allt till att det blir en Samsung i stället (även om det lite känns som att göra en chansning, som man kanske ångrar under hela avbetalningstiden...). Ska i alla fall sova på saken och invänta fler kommentar.
Postad 06 augusti 2008 - 13:47
Kom igen nu! Ska jag välja PX80 eller PZ85??
Någon som jämfört dem bredvid varandra? intryck?
Jag tror att det var pz80 och PX80 jag såg bredvid varandra på SIBA, och att px80 hade mycket bättre svärta och skönare bild.
Jag har skrivit om det i denna tråd, så leta efter det. Är från i början av sommarn.
/Söder
Postad 06 augusti 2008 - 17:00
Nu har jag varit på lunch, magen är mätt, men magens ägare är inte belåten :-(
Bad om fjärrkontrollen av försäljaren på El-Giganten och kollade energisparläget, som visade sig vara "off". Precis som det ska för att bilden ska vara bra. MEN bilden var INTE bra, den flimrade. Även denna försäljare noterade detta men visste inte vad det kunde bero på (han verkade inte bry sig heller, kanske för att jag sa att jag sett likadant flimmer på en annan px80 en bit därifrån.)
På väggen fanns även en Samsung PS-50A416, med inbyggd digitaltuner både för comhem och boxer (kabel+antenn). Samma film visades i den som i Pannan och bilden var flimmerfri (i alla fall med mina ögon mätt). Jag trodde jag skulle ta hem en Panasonic häromdagen (för den verkar vara ett tryggt köp), men nu lutar det allt till att det blir en Samsung i stället (även om det lite känns som att göra en chansning, som man kanske ångrar under hela avbetalningstiden...). Ska i alla fall sova på saken och invänta fler kommentar.
Ja det var ju underligt, begriper det inte alls. Har det varit såhär på alla PX80 i alla affärer du kollat i? Prova att åk till olika affärer, och inte minst då panasonic center och se om du upplever samma sak där, för om det är så att det beror på inställningarna så ska det ju inte hindra dig från att köpa den, du ska ju inte ha fel inställningar hemma eller hur =)
Jag känner inte igen detta i alla fall...
Jag tror att det var pz80 och PX80 jag såg bredvid varandra på SIBA, och att px80 hade mycket bättre svärta och skönare bild.
Jag har skrivit om det i denna tråd, så leta efter det. Är från i början av sommarn.
/Söder
Det låter som att de var olika inställda? Båda skärmarna ska vara rätt kalibrerade, annars går de inte att jämföra, vore märkligt om pz-serien hade sämre svärta än px-serien.... Det går att ändra inställningarna så att svärta på px80 blir dålig också om man vill.
Redigerat av schjak, 06 augusti 2008 - 17:00.
Postad 06 augusti 2008 - 17:38
/Söder
Har själv letat i tråden nu, och kommit fram till att det var pz70 och px80 jag hade jämfört mellan..
/Söder
Postad 06 augusti 2008 - 17:43
Ja det var ju underligt, begriper det inte alls. Har det varit såhär på alla PX80 i alla affärer du kollat i? Prova att åk till olika affärer, och inte minst då panasonic center och se om du upplever samma sak där, för om det är så att det beror på inställningarna så ska det ju inte hindra dig från att köpa den, du ska ju inte ha fel inställningar hemma eller hur =)
Jag känner inte igen detta i alla fall...
Det låter som att de var olika inställda? Båda skärmarna ska vara rätt kalibrerade, annars går de inte att jämföra, vore märkligt om pz-serien hade sämre svärta än px-serien.... Det går att ändra inställningarna så att svärta på px80 blir dålig också om man vill.
Trevligt iaf att du nämner detta, då detta är någon jag frågat om innan. DVS, är det lika bra svärta på pz80 och pz85 som på px80, så det inte bara är full hd man betalar massa extra pengar på?
/Söder
Postad 07 augusti 2008 - 07:34
Postad 07 augusti 2008 - 07:51
Trevligt iaf att du nämner detta, då detta är någon jag frågat om innan. DVS, är det lika bra svärta på pz80 och pz85 som på px80, så det inte bara är full hd man betalar massa extra pengar på?
/Söder
Vad jag förstått så är px80 och pz80 i stort identiska, det du betalar extra för på pz80 är i huvudsak full-hd. Sen kan jag inte svära på att inte pz80 har ännu bättre svärta eller något annat, eftersom jag inte sett den så mycket så vet jag inte.
Men att den skulle vara sämre än px80 på något låter ganska orimligt (men såklart inte omöjligt). Förutom att pz80 har längre input-lag i så fall vilket jag tror att den har, just för att uppskaliningen till full-hd tar längre tid.
Nu har jag sovit på saken (ang Panasonics flimrande) och bestämt mig för att inte köpa den. Jag tänker ta en annan, men om jag inte blir nöjd med den har jag 14 dagar på mig att lämna tillbaka den.
Det är nog ett klokt beslut om det är så du känner.
Satt och kollade på min px80 igår och kom att tänka på det du sagt men jag kunde inte se nåt flimmer hur jag än bar mig åt. Tittade bredvid skärmen m.m. så som du skriver men bilden kändes helt fast på bilden. Så jag förstår inte riktigt vad det är du ser.
Men man kan ju vända på din strategi också, du kan ju köpa en px80 och om det skulle visa sig att den flimrar så kan du ju lämna tillbaka den inom 14 dagar =)
Redigerat av schjak, 07 augusti 2008 - 07:53.
Postad 07 augusti 2008 - 08:30
Mitt problem är dock att jag mest kommer spela se på 720p serier och filmer rippade i x264 och spela XBOX360 över VGA.
Mediadatorn hade jag tänkt köra med DVI-HDMI, men efter att ha läst lite i denna tråd, så har jag förstått att px80n bara kan mata 1024x768 i 60 Hz.
Och att det är just 1024x768 man ska mata den med, inte 1280x720, för då går man miste om skärpan som pixelmappat bidrar med.
Ett annat alt. är ju i så fall att köpa en pz80, mata med 1920x1080, och då antagligen i 24 hz, (eller nått annat) och sen då låte TVn skala upp mina 720p till 1080p.
Vet inte riktigt vilket som är bäst av dessa saker.
px80 ska ju klara av att spela 24hz på rätt sätt, men bara om den matas med 24. Pz85 (även pz80 gissar jag) har ju även möjligheten att spela filmer som är i 24 hz, men som spelas från en maskin som inte matar i 24 hz, dvs någon magiskt funktion.
Samtidigt tycker jag det är mycket mer pengar att lägga 14k istället för 9k för en TV, så det hade varit intressant om det kan vara någon mer som kan testa de olika upplösningar och frekvenzer som en PX80 kan ta emot?
/Söder
Postad 07 augusti 2008 - 11:42
Jag är inte så het på sånt här men jag undrar om man ska köpa en ny tv och kollar på mycket film via datorn(ofta högupplöst) bör man köpa en plasma eller lcd?
-Jag har kikat på Panasonic px80 nu ett tag men kan inte bestämma mig.
-samt på Samsung 42" Plasma TV PS42A4 som har dubbelt så hög kontrast.
-och även Samsung LE-40M86BD som är lcd och endast 40"
Någon som kan vägleda mig, skiljer typ 200 kr emellan..
Samsungen ser även bra mycket snyggare ut

Tacksam för hjälp.

Redigerat av kokobong, 07 augusti 2008 - 12:20.
Postad 07 augusti 2008 - 13:18
Jag skulle nog också säga att jag väljer mellan px80 och pz80 eller pz85, dock verkar det bara vara nått filter som skiljer de två sista åt?
Mitt problem är dock att jag mest kommer spela se på 720p serier och filmer rippade i x264 och spela XBOX360 över VGA.
Mediadatorn hade jag tänkt köra med DVI-HDMI, men efter att ha läst lite i denna tråd, så har jag förstått att px80n bara kan mata 1024x768 i 60 Hz.
Och att det är just 1024x768 man ska mata den med, inte 1280x720, för då går man miste om skärpan som pixelmappat bidrar med.
Ett annat alt. är ju i så fall att köpa en pz80, mata med 1920x1080, och då antagligen i 24 hz, (eller nått annat) och sen då låte TVn skala upp mina 720p till 1080p.
Vet inte riktigt vilket som är bäst av dessa saker.
px80 ska ju klara av att spela 24hz på rätt sätt, men bara om den matas med 24. Pz85 (även pz80 gissar jag) har ju även möjligheten att spela filmer som är i 24 hz, men som spelas från en maskin som inte matar i 24 hz, dvs någon magiskt funktion.
Samtidigt tycker jag det är mycket mer pengar att lägga 14k istället för 9k för en TV, så det hade varit intressant om det kan vara någon mer som kan testa de olika upplösningar och frekvenzer som en PX80 kan ta emot?
/Söder
PZ85 har ju IFC - motsvarigheten till LCDernas funktion som där kallas "100 hz". (fungerar inte att kalla den så på plasmor eftersom de visar i 100hz från början) Funktionen lägger till konstgjorda bildrutor för att mjuka ut rörelser. Enligt många förstör detta känslan och bilden men personer som inte tål material som hackar tycker om detta. Denna funktion har inte PZ80. Vid 24p-uppspelning med IFC påslaget, kallar panasonic det för 24p Real Cinema
Enligt hdtv-test så sjunker upplösningen vid rörelser när funktionen används.
Här finns lite bra överskådlig teknisk info om hur panasonics plasmor fungerar:
http://panasonic.net...res/europe.html
Funktionen du talar om i ditt inlägg, inverse telecine, är inte på något sätt magisk. Det den gör är att när källan skickar en signal på 60Hz från en film som har 24 rutor i sekunden, så får den varannan bildruta 3 ggr och varannan ruta 2 ggr. Det den helt enkelt gör då är att "packa upp" signalen och separera bildrutorna.
Vad jag kan se så gör INGEN av panasonics plasmor detta. På HDTV-test står det följande på både PZ85 och PX80:
*Film mode deinterlacing: Failed 3:2/ 2:2 cadence in all resolutions (tror att de syftar på detta?)
Pioneers plasmor har däremot denna funktion, vad jag har förstått.
Om du nu har en dator som klarar att skicka 1920x1080, så kan du skicka 1080p@24 till din px80. Det som krävs är att ditt grafikkort har stöd för det och att du har programvara så att du kan göra det valet. Gör du detta får du korrekt 24p-uppspelning även om du köper en PX80. Det blir inte pixelmappat - men det fungerar bra till film och serier i alla fall. Det är denna setup som man kör om man har PS3.
Hej!
Jag är inte så het på sånt här men jag undrar om man ska köpa en ny tv och kollar på mycket film via datorn(ofta högupplöst) bör man köpa en plasma eller lcd?
-Jag har kikat på Panasonic px80 nu ett tag men kan inte bestämma mig.
-samt på Samsung 42" Plasma TV PS42A4 som har dubbelt så hög kontrast.
-och även Samsung LE-40M86BD som är lcd och endast 40"
Någon som kan vägleda mig, skiljer typ 200 kr emellan..
Samsungen ser även bra mycket snyggare ut
Tacksam för hjälp.
Kontrasten ska du inte titta på. Det är dynamiska värdet som är dubbelt så stort, men å andra sidan kan de säga vilket värde de vill som dynamisk kontrast, allt beror på hur man mäter. Alltså säger det ingenting alls om själva bilden.
Jag tycker att plasma ger en bättre bild till film, därför skulle jag valt en plasma i ditt fall. Film från datorn är inga problem. Vilken av de två plasmorna som är bäst vet jag inte då jag inte sett samsungen, men jag gillar px80 =)
Postad 07 augusti 2008 - 16:06
Tacksam för seriöst svar!!
Postad 07 augusti 2008 - 18:45
PZ85 har ju IFC - motsvarigheten till LCDernas funktion som där kallas "100 hz". (fungerar inte att kalla den så på plasmor eftersom de visar i 100hz från början) Funktionen lägger till konstgjorda bildrutor för att mjuka ut rörelser. Enligt många förstör detta känslan och bilden men personer som inte tål material som hackar tycker om detta. Denna funktion har inte PZ80. Vid 24p-uppspelning med IFC påslaget, kallar panasonic det för 24p Real Cinema
Enligt hdtv-test så sjunker upplösningen vid rörelser när funktionen används.
Här finns lite bra överskådlig teknisk info om hur panasonics plasmor fungerar:
http://panasonic.net...res/europe.html
Funktionen du talar om i ditt inlägg, inverse telecine, är inte på något sätt magisk. Det den gör är att när källan skickar en signal på 60Hz från en film som har 24 rutor i sekunden, så får den varannan bildruta 3 ggr och varannan ruta 2 ggr. Det den helt enkelt gör då är att "packa upp" signalen och separera bildrutorna.
Vad jag kan se så gör INGEN av panasonics plasmor detta. På HDTV-test står det följande på både PZ85 och PX80:
*Film mode deinterlacing: Failed 3:2/ 2:2 cadence in all resolutions (tror att de syftar på detta?)
Pioneers plasmor har däremot denna funktion, vad jag har förstått.
Om du nu har en dator som klarar att skicka 1920x1080, så kan du skicka 1080p@24 till din px80. Det som krävs är att ditt grafikkort har stöd för det och att du har programvara så att du kan göra det valet. Gör du detta får du korrekt 24p-uppspelning även om du köper en PX80. Det blir inte pixelmappat - men det fungerar bra till film och serier i alla fall. Det är denna setup som man kör om man har PS3.
Kontrasten ska du inte titta på. Det är dynamiska värdet som är dubbelt så stort, men å andra sidan kan de säga vilket värde de vill som dynamisk kontrast, allt beror på hur man mäter. Alltså säger det ingenting alls om själva bilden.
Jag tycker att plasma ger en bättre bild till film, därför skulle jag valt en plasma i ditt fall. Film från datorn är inga problem. Vilken av de två plasmorna som är bäst vet jag inte då jag inte sett samsungen, men jag gillar px80 =)
Så här var det en annan som skrev i tråden i mitten på juli. Han hade då testat sin px80 med lite olika signaler.
"Spenderade tid igår med att testa VGA-ingången. Så kan redovisa det som svar på dig fråga. smile.gif
Jag har iaf ett Nvidia 7800GT.
Har inte testat specifikt om den tar 24Hz, men under ~53Hz vid 1024x768 visar den ingen bild. Inte heller över ~85Hz.
Har inte heller provat andra upplösningar än 1024x768 genomgående, men 800x600, 1280x768 och 1360x768 tar den iaf emot och visar.
Men, det som var av intresse, 1024x768@72Hz fungerar bra (efter lite inställningsändringar i PC-inställningarna) för att få uppdateringsfrekvens jämnt delbar med 24.
Om man kör via DVI->HDMI är det 1280x720 @ 50,60Hz och 1920x1080 @ 24,50,60Hz som verkar gälla. Det går att bra att köra 1024x768 också, men då bara i 60Hz. Och då ställer sig grafikkortet på att skala själv, utan skalning blir det 1920x1080 med 1024x768-ruta i mitten av det svarta.
Någon riktigt pixelmappning verkar jag inte kunna få över vare sig VGA eller HDMI, men det är inget som jag kan säga att jag direkt ser utanför testmönster."
Skulle 24 Hz vara något bara för 1080p eller är det bara TVn som har denna begränsning?
Jag tittar nästan uteslutande på serier och filmer i 720p, i .mkv och kommer göra det från Ubuntu och XBMC.
Finns det någon möjlighet att ställa in datorn på 24 Hz eller vad ska man ställa in den på? Vissa serier och de flesta filmer är väl i 24p rippade också..
Som killen i tråden jag citerade skrev, så gick det inte att köra annat än 60 hz när man körde i 1024x768...
Suck..
/Söder
Postad 07 augusti 2008 - 20:24
Hade tänkt köpa denna tv hos Panasonic center mest för att jag tycker de har en schysst service och kunnande. Deras 3-åriga garanti är också en viktig del av det hela.
Såg dessutom att de har prisgaranti mot fysiska butiker och frågan är vad som räknas som fysisk butik? Webhallen har ju två butiker/utlämningsställen, Inwarehouse eller netonet lagershop?
Annars har ju pc city denna tv 8995:- i butik men hur bevisar man detta? En skärmdump från prisjakt ger ju endast pc citys online-butikspris?!
Postad 07 augusti 2008 - 20:29
Detta är nu lite i gråzonen till off topic men eftersom jag ändå tycker att det passar i denna tråden så postar jag här.
Hade tänkt köpa denna tv hos Panasonic center mest för att jag tycker de har en schysst service och kunnande. Deras 3-åriga garanti är också en viktig del av det hela.
Såg dessutom att de har prisgaranti mot fysiska butiker och frågan är vad som räknas som fysisk butik? Webhallen har ju två butiker/utlämningsställen, Inwarehouse eller netonet lagershop?
Annars har ju pc city denna tv 8995:- i butik men hur bevisar man detta? En skärmdump från prisjakt ger ju endast pc citys online-butikspris?!
Be dom ringa och kolla bara.
Postad 07 augusti 2008 - 23:48
Postad 08 augusti 2008 - 08:08
Så här var det en annan som skrev i tråden i mitten på juli. Han hade då testat sin px80 med lite olika signaler.
"Spenderade tid igår med att testa VGA-ingången. Så kan redovisa det som svar på dig fråga. smile.gif
Jag har iaf ett Nvidia 7800GT.
Har inte testat specifikt om den tar 24Hz, men under ~53Hz vid 1024x768 visar den ingen bild. Inte heller över ~85Hz.
Har inte heller provat andra upplösningar än 1024x768 genomgående, men 800x600, 1280x768 och 1360x768 tar den iaf emot och visar.
Men, det som var av intresse, 1024x768@72Hz fungerar bra (efter lite inställningsändringar i PC-inställningarna) för att få uppdateringsfrekvens jämnt delbar med 24.
Japp - 1024x768@72 Hz borde ge dig en korrekt 24p-uppspelning, och pixelmappat från skärmen. Men det gäller ju alla skärmar som kan ta emot och visa detta oavsett om de har 24p playback eller ej. Förutsättningen är dock att TVn visar bilden i 72Hz och inte i säg 100Hz...
Om man kör via DVI->HDMI är det 1280x720 @ 50,60Hz och 1920x1080 @ 24,50,60Hz som verkar gälla. Det går att bra att köra 1024x768 också, men då bara i 60Hz. Och då ställer sig grafikkortet på att skala själv, utan skalning blir det 1920x1080 med 1024x768-ruta i mitten av det svarta.
Någon riktigt pixelmappning verkar jag inte kunna få över vare sig VGA eller HDMI, men det är inget som jag kan säga att jag direkt ser utanför testmönster."
Alltså, kör du 1024x768 så får du pixelmappat från datorn. Så om det inte stämmer med testmönstret så beror det troligen på att testmönstret inte har upplösningen 1024x768 .... =)
Om din mediaspelare skalar om filmerna du tittar på till 1024x768 anamorfic så ska du få en pixelmappad filmupplevelse. Likaså om du spelar ett spel och väljer den upplösningen som utsignal.
Men nej, utanför testmönstret så ser du troligen inte om bilden är pixelmappad eller ej. Det är inte så lätt att se i filmer att bilden inte är pixelmappad. Man kan se det i spel ibland och i vissa undantagsfall, men i stort så har det ingen direkt betydelse när det gäller filmtittande, enligt mig.
Skulle 24 Hz vara något bara för 1080p eller är det bara TVn som har denna begränsning?
Jag tittar nästan uteslutande på serier och filmer i 720p, i .mkv och kommer göra det från Ubuntu och XBMC.
Finns det någon möjlighet att ställa in datorn på 24 Hz eller vad ska man ställa in den på? Vissa serier och de flesta filmer är väl i 24p rippade också..
Som killen i tråden jag citerade skrev, så gick det inte att köra annat än 60 hz när man körde i 1024x768...
Suck..
/Söder
Nej, 24HZ är alltid bra att kunna ta emot, håller absolut med dig om att det är dumt att TVn inte stödjer 24Hz i alla upplösningar. Dock verkar det vara något som gäller de flesta elle många tv-apparater. Funktionen finns där för blu-ray i grund och botten och det är nog det som är anledningen.
Men du kommer ju runt problemet om du kan skicka ut 1920x1080 från datorn. Skickar du då i 24 Hz så blir det rätt, och du kan spela material 720p om du vill, bara datorn skalar upp det till 1920x1080. Det blir ju inte pixelmappat på TVn, men jag tror inte du kommer märka det egentligen...
Bara du har ett material med 23.976 bilder per sekund så har du nytta av att kunna skicka ut 24Hz, oavsett upplösningen på materialet...
Redigerat av schjak, 08 augusti 2008 - 08:10.
Postad 08 augusti 2008 - 09:29

Postad 08 augusti 2008 - 10:26
http://www.panasonic...H-42PX80_SV.pdf
nja verkar inte som den klarar 24p eller har antireflex, inte ens digital ljud ut , rätt dåligt kan man tycka år 2008
Postad 08 augusti 2008 - 12:23
Tycker det verkar som den klarar 24p eller i alla fall är "kompatibel"
http://www.panasonic...H-42PX80_SV.pdf
Det gör den. Det var ett gammalt inlägg från februari och då hade tvn inte släppts än.
Postad 08 augusti 2008 - 14:46
Postad 08 augusti 2008 - 22:55
Har kört med boxer nu och ett sån där CA-modul som man sätter in bak i tvn. Behöver man denna ca-modul nù? Ska nämligen få comhem via lägenheten så är det bara att sätta in kabeln direkt i tvn eller måste man ha en box till?
Postad 09 augusti 2008 - 02:12
Är inga problem att mappa 1024 horisontellt, men vertikalt finns det inga inställningar i menyerna att göra för att justera det rätt. Och beroende på Hz blir det för få rader eller för många (och då en skalning).
Med bara en koll med ögonen på vita områden verkar den visa i 60Hz via VGA oberoende av ingångs-hz. Inte kontrollerat ordentligt, men jag upplever att det flimrar lika mycket i 60 som 85.
Redigerat av Ghorun, 09 augusti 2008 - 02:16.
Postad 09 augusti 2008 - 20:31
Jag har en fråga angående px80,jag hade från början scart på AV1 och hdmi på hdmi1 men eftersom den hela tiden startade med AV1 så var jag häromdan inne här o fick tips om att gå in i hotelmode o fixa detta och det gick bra,sen tog jag scarten till en annan tv som just då saknade det och då körde jag några dagar med bara hdmi och då till min fråga ang "hdmikörning" Varför fyller inte bilden ut på dom flesta kanaler(på sidorna) med hdmi men så fort jag växlar till scarten så fyller bilden ut som den ska?
Postad 10 augusti 2008 - 10:03
Är det samma källa? Är problemet att TVn inte drar ut 4:3 material eller att du får underscan?PROVAR IGEN:
Jag har en fråga angående px80,jag hade från början scart på AV1 och hdmi på hdmi1 men eftersom den hela tiden startade med AV1 så var jag häromdan inne här o fick tips om att gå in i hotelmode o fixa detta och det gick bra,sen tog jag scarten till en annan tv som just då saknade det och då körde jag några dagar med bara hdmi och då till min fråga ang "hdmikörning" Varför fyller inte bilden ut på dom flesta kanaler(på sidorna) med hdmi men så fort jag växlar till scarten så fyller bilden ut som den ska?
Byta aspect ratio / kontrollera om Overscan är igång kan hjälpa.
Postad 11 augusti 2008 - 07:52
Hej.
Har kört med boxer nu och ett sån där CA-modul som man sätter in bak i tvn. Behöver man denna ca-modul nù? Ska nämligen få comhem via lägenheten så är det bara att sätta in kabeln direkt i tvn eller måste man ha en box till?
Hej Jonte,
Panasonic har ingen digitalmottagare för kabel (Comhem) inbyggt. Det betyder att du inte ska köpa någon CA-modul. Du bör skaffa en separat digitalbox för kabelnätet (Comhem) som du ansluter till din tv. Om du har en egen antenn (alltså inte kabeltv) på taket skulle du ha kunnat skaffa en CA-modul för att kunna ta emot Boxers betalkanaler.
Detta var en av orsakerna att jag istället valde Samsung PS-A416, som har bägge digitalboxarna inbyggda (både för Boxer och Comhem) så att de fungerar överallt. Denna Samsung har dock inte HD-digitalboxar inbyggda vilket betyder att om jag vill ta emot HD-sändningar från Comhem (eller i framtiden från Boxer) bör jag ändå skaffa en separat HD-digitalbox.
Postad 11 augusti 2008 - 07:58
Det är nog ett klokt beslut om det är så du känner.
Satt och kollade på min px80 igår och kom att tänka på det du sagt men jag kunde inte se nåt flimmer hur jag än bar mig åt. Tittade bredvid skärmen m.m. så som du skriver men bilden kändes helt fast på bilden. Så jag förstår inte riktigt vad det är du ser.
Men man kan ju vända på din strategi också, du kan ju köpa en px80 och om det skulle visa sig att den flimrar så kan du ju lämna tillbaka den inom 14 dagar =)
Du har rätt Schjak, jag kunde ju ha tagit hem Panasonicen i stället och kollat, men nu gjorde jag dock tvärtom, och jag är väldigt nöjd med Samsungen också :-D, och inte är det någon nackdel heller att den har inbyggd digitalbox för Comhem. Tack i alla fall Schjak för din hjälp under min "jakt på tv-resa"!
Adampe
Postad 11 augusti 2008 - 08:31
Jag tolkar det som att du har CA-modul och Boxerabonnemang redan? Behåll dom grejerna tills du testat bilden från kabel-tv:n. Det finns en risk att du blir missnöjd med ComHems bildkvalitet på den analoga sändningen. Vill du fortsätta med digital bild kan du jämföra kostnaderna för att köra vidare med Boxer eller byta till ComHems digital-tv. Till ComHem behöver du en separat box och till Boxer en antenn, om du inte hade egen som du tog med dej.Hej.
Postad 11 augusti 2008 - 12:55
Skall även fixa betalkanaler, jag har läst mig till att ComHem är under all kritik. Dålig bild också vidare.
Jag funderar på att införskaffa Canal Digital via kabel, pga hyreslägenhet.
Någon som har erfarenhet av komb. Panasonic TH-42PX80 & Canal Digital via kabel??
TACKSAM FÖR SVAR
Postad 11 augusti 2008 - 15:23
Funderar på att köpa Panasonic TH-42PX80 inom kort.
Skall även fixa betalkanaler, jag har läst mig till att ComHem är under all kritik. Dålig bild också vidare.
Jag funderar på att införskaffa Canal Digital via kabel, pga hyreslägenhet.
Någon som har erfarenhet av komb. Panasonic TH-42PX80 & Canal Digital via kabel??
TACKSAM FÖR SVAR
Jag har Px80 42" och canaldigital via parabol och kan säga att den bilden man får med den kombinationen är riktigt bra. Den är mycket högt över förväntan. Jag kan verkligen rekommendera det. Nu är det iofs via parabol, men ändå...
Postad 11 augusti 2008 - 17:00
Jag har Px80 42" och canaldigital via parabol och kan säga att den bilden man får med den kombinationen är riktigt bra. Den är mycket högt över förväntan. Jag kan verkligen rekommendera det. Nu är det iofs via parabol, men ändå...
Tack.
Har en känsla för att jag måste ansluta via kabel, och det är jag tveksam till om det blir bra eller ej...
Någon annan som har CanalDigitall via kabel + PX80
Postad 11 augusti 2008 - 17:23
Är det någon som kör Ubuntu och XBMC på detta sätt? Var hemma hos polaren idag och ville testa sätta min gamla HTPC i 1024x768 istället för i 720p och på så sätt få bilden pixelmappad. Jag försökte sedan gå in i inställningarna för XBMC och sedan då trycka ihop bilden för att få en kvadrat istället för en rektangel. ( ni vet vad jag menar).
Dock tycker jag att bilden på nått sätt nu ändå blir "smalare" än innan, dvs större svarta kanter upptill och nedtill än när jag matade med 720p och sedan gjorde denna inställning i XBMC.
Borde man inte kunna få en Serie, som är rippad i 720p i 16:9 formatet att täcka HELA bilden med perfekt ratio? Hur ska man gå tillväga?
/Söder
Postad 12 augusti 2008 - 08:02
Tack.
Har en känsla för att jag måste ansluta via kabel, och det är jag tveksam till om det blir bra eller ej...
Någon annan som har CanalDigitall via kabel + PX80
Det handlar väl inte så mycket egentligen om hur PX80 skulle hantera bilden utan hur stor skillnad det är i bilden du får hem från kabel istället för från satellit. Så länge bilden du får hem är bra så blir den ju bra på TVn.
Är lite osäker på om du talar om äkta digital-tv (vet att kanal-digital har haft ful-digital-tv som innebär att signalen skickas från central digitalbox analogt till alla uttag i huset, detta är ju såklart väldigt dåligt)
Men jag vet att de numera har både hd-abbonemang och äkta digital-tv (som du tar emot med egen box) även via kabel. Sen om kvalitén på denna är bra vet jag ej, men så länge du får in en bra bild i din digitalbox så kan du räkna med att PX80 klarar av att visa bilden alldeles utmärkt. Så leta upp nån tråd som handlar om digital-tv från canal digital via kabel istället och fråga hur bildkvalitén är i förhållande till satellit...
PX80 förstör inte en bra bild så du behöver inte oroa dig på den punkten. Den kan även få en relativt dålig bild att se vettig ut. Men du vill ju fortfarande få in en bra bild till din box, eller hur? Jag kör faktiskt med comhem (vanlig SD-digital-tv) och är rätt nöjd med bilden. Klagomålen kommer väl mest från hur de hanterat HD-lanseringen och att deras box är dålig. Skulle nog gissa på att canal digital levererar minst lika bra bild via sin kabel.
Det snackades innan i denna tråd om att det är bättre att skicka ut 1024x768 till en HD ready plasma än att skicka ut en 720p signal från en HTPC, för att få det pixelmappat. Det skulle vara bättre att sedan kompensera för de avlånga pixlarna i datorn och mediaprogramet.
Är det någon som kör Ubuntu och XBMC på detta sätt? Var hemma hos polaren idag och ville testa sätta min gamla HTPC i 1024x768 istället för i 720p och på så sätt få bilden pixelmappad. Jag försökte sedan gå in i inställningarna för XBMC och sedan då trycka ihop bilden för att få en kvadrat istället för en rektangel. ( ni vet vad jag menar).
Dock tycker jag att bilden på nått sätt nu ändå blir "smalare" än innan, dvs större svarta kanter upptill och nedtill än när jag matade med 720p och sedan gjorde denna inställning i XBMC.
Borde man inte kunna få en Serie, som är rippad i 720p i 16:9 formatet att täcka HELA bilden med perfekt ratio? Hur ska man gå tillväga?
/Söder
Att bilden blir "lägre" beror väl på att om du skickar 1024x768 och spelar en film på 720p så fyller du ut 720 rader, dvs du fyller upp 720 av 768 rader på bilden. Det som skulle krävas för att du skulle fylla hela bilden vore att själva filmen skalas om från 720p till 1024x768 anamorfic. Hur du gör det i Ubuntu vet jag tyvärr inte eftersom jag inte har någon erfarenhet av det.
Redigerat av schjak, 12 augusti 2008 - 08:04.
Postad 12 augusti 2008 - 19:05
Jag har combinationen Panasonic PX80 och panasonics DVD-S54 och enl. manualen skall Viera Link ändra automatiskt input på TV till DVD, när man startar en DVD. Detta gör inte min TV.
Är det någon som har samma combination av TV och DVD-spelare och som har fått detta att funka ?
Mvh Nicke
Postad 12 augusti 2008 - 20:20
Postad 13 augusti 2008 - 07:08
Spelar Xbox 360 via HDMI och det ser skitbra ut. Kopplar in min Macbook Pro med DVI->HDMI och kollar på serier och film i 720p, ser fantastiskt ut det med. Har matat tv:n med olika upplösningar; 1280x720, 1368x768 (eller vad det nu blir) samt 1920x1080i. Kollar mest på film och serier men det går jättebra att surfa, framförallt på mellanupplösningen. Det är ju inte pixelmappat men det skiter jag i

En riktigt bra tv för relativt lite pengar, som det har sagts så många gånger i den här och andra trådar. Och då kör jag bara med inkörningsinställningar än så länge!
Postad 13 augusti 2008 - 07:17
Redigerat av bigsmooth, 13 augusti 2008 - 07:18.
Postad 13 augusti 2008 - 09:05
Detta borde ja tala för att px80 är en av de långsammare apparaterna att spela wii på. Men sen är det helt tvärtom. Antagligen den absolut snabbaste. Är inte detta konstigt? Nån som har en förklaring?
Postad 13 augusti 2008 - 09:42
Är det verkligen märkbar fördröjning från Wii då? Är det så bör det gissningsvis bero på snabb och effektiv signalbehandling plus att plasma lär vara snabbare än en LCD-panel på att visa den behandlade bilden. Kanske upplevs det också som snabbare om man slipper rörelseoskärpan som du lär få från en LCD..?Kom att tänka på en sak nu om px80. Hur kan det egentligen komma sig att denna tv är så snabb med Wii, det snabbaste jag testat. Läste att px80 automatiskt skalar om alla inkommande signaler till 1080p för att sedan skala ner bilden igen så att den passar tv:n upplösning (är detta vanligt även på andra apparater?). Detta blir ju en dubbelskalning. Med Wii: från 480p till 1080p och tillsist ner tilll 1024x768 (eller 1024x720 på 37").
Detta borde ja tala för att px80 är en av de långsammare apparaterna att spela wii på. Men sen är det helt tvärtom. Antagligen den absolut snabbaste. Är inte detta konstigt? Nån som har en förklaring?
Postad 13 augusti 2008 - 09:53
Är det verkligen märkbar fördröjning från Wii då? Är det så bör det gissningsvis bero på snabb och effektiv signalbehandling plus att plasma lär vara snabbare än en LCD-panel på att visa den behandlade bilden. Kanske upplevs det också som snabbare om man slipper rörelseoskärpan som du lär få från en LCD..?
Px80 är snabb tillsammans med Wii. Alla andra plasmor som jag testet, bla diverse samsung och lg, pz80, pz85 och pz800 har däremot haft en rejäl fördröjning, lika illa eller ofta värre än lcd. Det har alltså inte med plasmatekniken att göra att det går snabbt på px80.
Jag undrar om det verkligen stämmer att px80 skalar upp allting till 1080p? Vad skulle det vara bra för när tv:n har en nativ-upplösning på 1024x768? Logiskt sett, eftersom det ofta menas att det just är skalningen som orsakar mycket lag när man inte spelar hd-konsoller, så borde ju den här eventuella dubbelskalningen på px80 sega ner det hela.
Postad 13 augusti 2008 - 10:23
Svaret på din fråga hur det i så fall är möjligt att det går snabbt är enkel. Jag har sagt det förut och säger igen: Det är inte om tv:n ska skala 100 eller 1000 pixlar utan det är hur den gör detta som avgör. Man kan skala om bilden en himla massa jättefort, eller mycket litet på jättelång tid. Det här fokuset på omskalning och hur mycket det är (förutsatt att det inte är native för ingen omskalning är typiskt snabbast) är att sila mygg och svälja kameler då det är andra variabler som spelar stor roll. Man lurar bara sig själv om man fokuserar på detta.
Det man kan göra med en given display är att 1.) använda progressiva format för deinterlacing lägger som regel till ett extra moment 2.) stänga av onödig bildbehandling, 3. ) Använda native om möjligt.
Därutöver finns det inga logiska skäl att 720p skalar snabbare till 768p etc eftersom tv:ns implementering av skalningen kan se mycket olika ut. Man kan dock vänta sig att tv:n hanterar HD och SD olika och bör därför testa både HD och SD för att vara säker på att den är snabb.
Vi ska också komma ihåg att native betyder 1:1 pixelmappat i RBG. D.vs. bara för att du har en 1080p tv som tar emot 1080p betyder det inte att det säkert går fort. Om det inte är rgbavkodat så kan det ta tid. Är det inte pixelmappat så kan det ta tid osv. För att illustrera min poäng kan jag ju ta som exempel att 480p-plasmor inte är pixelmappade om du spelar wii i 480p på dem. Detta eftersom Wii skickar ut en anamorfisk 720x480 signal och Plasman har 848x480 i upplösning.
Postad 13 augusti 2008 - 10:27
Jag köpte PX80:n förra veckan och är riktigt nöjd. Kör in Tele2 Visions kabel-tv i den och det blir mycket bättre bild än på den 3 år gamla tjock-tv:n. Har än så länge inte kollat så mycket sport men såg lite OS-fotboll och det såg bra ut.
Spelar Xbox 360 via HDMI och det ser skitbra ut. Kopplar in min Macbook Pro med DVI->HDMI och kollar på serier och film i 720p, ser fantastiskt ut det med. Har matat tv:n med olika upplösningar; 1280x720, 1368x768 (eller vad det nu blir) samt 1920x1080i. Kollar mest på film och serier men det går jättebra att surfa, framförallt på mellanupplösningen. Det är ju inte pixelmappat men det skiter jag i![]()
En riktigt bra tv för relativt lite pengar, som det har sagts så många gånger i den här och andra trådar. Och då kör jag bara med inkörningsinställningar än så länge!
Jag vet inte hur många gånger jag har sagt det, men jag säger det igen:
Folk tror att "inkörningsinställningar" är sämre och man väntar på att inkörningen ska bli färdig så att du sedan kan öka kontrasten.... =) Det bli inte bättre med ökad kontrast, det förstör bilden - Efter mycket jobb med kalibrera och försöka få fram den bästa bilden på min PX80 så hamnade jag slutligen på ungefär samma inställningar som jag hade haft under inkörningen, dvs bioläge, varm, kontrast och ljus strax under mitten. Sen hamnade visserligen färgmättnad en bit över mitten, men det spelar inte så stor roll var man har den under inkörningen.
Mitt tips: Kör inställnignarna de har på hdtvtest.co.uk, de är väldigt nära de jag kalibrerade fram, plus att de är precis lagom för inkörning...
Jag undrar om det verkligen stämmer att px80 skalar upp allting till 1080p? Vad skulle det vara bra för när tv:n har en nativ-upplösning på 1024x768? Logiskt sett, eftersom det ofta menas att det just är skalningen som orsakar mycket lag när man inte spelar hd-konsoller, så borde ju den här eventuella dubbelskalningen på px80 sega ner det hela.
Jag är rätt säker på att det inte är så, vi diskuterade detta för ett tag sen. Någon mailade till och med till panasonic och frågade, och de avfärdade det som en felskrivning. Troligen är det bara nån som har copy-pastat beskrivningen av VIERA-processorn och råkat få med det av misstag. Men man kan ju inte veta riktigt....
Postad 13 augusti 2008 - 13:06
Låter klockrent. Hur kör du ljudet från din macbook? kopplar du in det i receivern?
Ja precis, kör just nu med vanlig stereokabel till recievern. Ska skaffa en optisk kabel snart.
Postad 13 augusti 2008 - 13:13
Jag vet inte hur många gånger jag har sagt det, men jag säger det igen:
Folk tror att "inkörningsinställningar" är sämre och man väntar på att inkörningen ska bli färdig så att du sedan kan öka kontrasten.... =) Det bli inte bättre med ökad kontrast, det förstör bilden - Efter mycket jobb med kalibrera och försöka få fram den bästa bilden på min PX80 så hamnade jag slutligen på ungefär samma inställningar som jag hade haft under inkörningen, dvs bioläge, varm, kontrast och ljus strax under mitten.
Det stämmer säkert många gånger, men vad som är bra bild är ju högst subjektivt. Jag kommer t.ex. höja ljusstyrkan några snäpp och kontrasten en aning för den ingången där jag har datorn inkopplad. Jag är väldigt nöjd med bilden som den är nu och då har jag inte ens anpassat den till precis så som jag vill ha den, var vad jag menade

Postad 13 augusti 2008 - 15:46
Det kan ju vara en fördel för Panasonic att ha all behandling av bilden i 1920x1080, då kan de ha samma bildbehandling i alla plasmorna, HD som FullHD (och skala bilden två gånger istället för en). Men jag har inga fakta angående det heller.Jag är rätt säker på att det inte är så, vi diskuterade detta för ett tag sen. Någon mailade till och med till panasonic och frågade, och de avfärdade det som en felskrivning. Troligen är det bara nån som har copy-pastat beskrivningen av VIERA-processorn och råkat få med det av misstag. Men man kan ju inte veta riktigt....
Redigerat av Ghorun, 13 augusti 2008 - 15:47.
Postad 13 augusti 2008 - 20:23
Det kan ju vara en fördel för Panasonic att ha all behandling av bilden i 1920x1080, då kan de ha samma bildbehandling i alla plasmorna, HD som FullHD (och skala bilden två gånger istället för en). Men jag har inga fakta angående det heller.
Det skulle kunna vara en logiskt förklaring. Hur det verkligen förhåller sig med det här verkar dock kvarstår som ett mysterium.
Jag måste säga att jag börjar känna en viss irritation över panasonics plasmor och deras information. Vidrigast av allt är den där sidan plasmalcdfacts eller vad den heter. Sen verkar det vara omöjligt att få reda på vilken upplösning deras 37" av px80 har - är det 720 eller 768? Och scalar px80-tv:n verkligen alla insignaler till 1080p??
Men framförallt stör jag mig på det relativt stora flimret på px80. Detta verkar vara något som alltfler lägger märke till. Läste just ett inlägg som handlade om att hans nyinköpta px80 flimmrade mer än hans gamla pv60, trots att denna bara har 50hz. Själv har jag gång på gång i butik blivit tvingad att dra slutsatsen att just px80 flimmrar mycket mer än övriga plasmor. Varför är det såhär?
Postad 13 augusti 2008 - 21:32
Jag har en kass dvd eller enligt många ska den vara bra. Modellen heter LG DVX298H. Jag kör den via hdmi men uppattar det som att det hackar i sidled på dvd filmer, absolut inga problem under t.ex OS då kvaliteen håller hög nivå.
Hittade en liten bild inställning i min dvd(LG DVX298H) som är följande: (den stod på RGB inställningen då jag tidigare kört scart med gammla tvn)
YPbPr – När TV:n är ansluten till COMPONENT/
PROGRESSIVE SCAN-uttaget på DVD-spelaren.
RGB – När TV:n är ansluten till SCART (RGB
signal)-uttaget.
Om man kör med hdmi kabel från dvd till tvn, vilken inställning av dessa två ovan ska man ha då?
I annat fall, är de kanske en kass dvd?
tacksam snabbt svar.
/ Jonte
Postad 13 augusti 2008 - 21:36
Jag har en kass dvd eller enligt många ska den vara bra. Modellen heter LG DVX298H. Jag kör den via hdmi men uppattar det som att det hackar i sidled på dvd filmer, absolut inga problem under t.ex OS då kvaliteen håller hög nivå.
Hittade en liten bild inställning i min dvd(LG DVX298H) som är följande: (den stod på RGB inställningen då jag tidigare kört scart med gammla tvn)
YPbPr – När TV:n är ansluten till COMPONENT/
PROGRESSIVE SCAN-uttaget på DVD-spelaren.
RGB – När TV:n är ansluten till SCART (RGB
signal)-uttaget.
Om man kör med hdmi kabel från dvd till tvn, vilken inställning av dessa två ovan ska man ha då?
I annat fall, är de kanske en kass dvd?
tacksam snabbt svar.
/ Jonte
Postad 14 augusti 2008 - 02:34
Men framförallt stör jag mig på det relativt stora flimret på px80. Detta verkar vara något som alltfler lägger märke till. Läste just ett inlägg som handlade om att hans nyinköpta px80 flimmrade mer än hans gamla pv60, trots att denna bara har 50hz. Själv har jag gång på gång i butik blivit tvingad att dra slutsatsen att just px80 flimmrar mycket mer än övriga plasmor. Varför är det såhär?
Ser inget flimmer över huvudtaget på min PX80. Iaf inte med mina inställningar. Kommer inte ihåg i huvudet men när jag körde DVE så sa de att om man hade för hög kontrast eller brightness (är på jobbet så kan inte kolla) så kan bilden upplevas som "flimmrig". Kanske är det det som är ditt problem?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar