Bildinställningar för Pioneers Plasmor
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 22 oktober 2008 - 22:21
Postad 25 oktober 2008 - 12:31
Alternativ
Aktiveringsläge 75Hz
Har själv en 5090H, men hittar inte var denna inställningen skulle vara.
Postad 26 oktober 2008 - 10:00
Jag ska kalibrera med DVE på blu-ray. Men denna inställning lär ju inte passa DVD (jag ska göra en kalibrering med DVE på DVD med)
Jag använder bara en ingång, kör genom en denon 4306.
Helst skulle man ju ha kopplat på två ingångar va? För att bilden ska bli optimal på båda spelarna?
Eller kan man använda olika bild-lägen på samma ingång?
Vill ju att det ska bli bra när tjejen tittar med sina polare ibland med.. =) Tror inte att de fattar ändra bildläge osv..
Hur skulle ni göra?
Redigerat av Unregistered1320, 26 oktober 2008 - 10:02.
Postad 27 oktober 2008 - 09:36
Options -> Drivemode -> 1var hittar jag inställning för
Alternativ
Aktiveringsläge 75Hz
Har själv en 5090H, men hittar inte var denna inställningen skulle vara.
(du ska dock använda 2:an för vanliga tv-program, som inte är film)
Redigerat av pacman, 27 oktober 2008 - 09:37.
Postad 27 oktober 2008 - 12:17
Jag skulle investera i ett par DVE, en för DVD och en för BD, det handlar ju inte om några stora kostnader. Det är det som är hela grejen med att ha en referens, dvs att man har något att jämföra emot. Förslagsvis använder du DVE för BD för att justera in din BD-källa och sen kollar du med DVE för DVD för att se om det funkar eller ej. Funkar det så är allt väl, gör det inte det så har du några alternativ:Undra en sak angående en 508XD.
Jag ska kalibrera med DVE på blu-ray. Men denna inställning lär ju inte passa DVD (jag ska göra en kalibrering med DVE på DVD med)
Jag använder bara en ingång, kör genom en denon 4306.
Helst skulle man ju ha kopplat på två ingångar va? För att bilden ska bli optimal på båda spelarna?
Eller kan man använda olika bild-lägen på samma ingång?
Vill ju att det ska bli bra när tjejen tittar med sina polare ibland med.. =) Tror inte att de fattar ändra bildläge osv..
Hur skulle ni göra?
1. Justera mha båda DVE till minsta gemensamma nämnare, dvs till de inställningar som ger bästa kompromissen i dina ögon med ett och samma bildminne.
2. Använda bildminnena Movie (Film) och User (Användare) på en och samma ingång för att kunna använda separata inställningar.
3. Välja att istället koppla in till separata ingångar på TVn och använda bildminnet User (Användare) för helt separata inställningar som inte påverkar eventuellt ytterliggare källor du kopplar in senare, även om någon är inne och petar i dina inställningar för en viss källa.
Redigerat av Wolfy, 27 oktober 2008 - 12:18.
Postad 02 november 2008 - 19:26
Options -> Drivemode -> 1
(du ska dock använda 2:an för vanliga tv-program, som inte är film)
Fick mail från Pioneer de sa att jag skulle köra på
Options -> Drivemode -> 1, då detta var 100hrz
Stämmer det, du vill att jag ska kör på 2 ??
Postad 04 november 2008 - 08:33
Skicka ett mail tillbaks till Pioneer och fråga dem om varför bilden hackar när du tittar på 50 Hz material (typiska tv-sändingar) och kör i DM1 och varför den inte hackar i DM2.Fick mail från Pioneer de sa att jag skulle köra på
Options -> Drivemode -> 1, då detta var 100hrz
Stämmer det, du vill att jag ska kör på 2 ??

(DM1 funkar dock till 25 Hz material, typiskt film)
Postad 16 maj 2010 - 21:25
Visst kan jag det
För alla mätningar gäller:
Display: Pioneer PDP-428XD, Aktiveringsläge (Drive Mode) 1, Ingång 4
Källa: Oppo DV-983H, HDMI, 720p, YCbCr 4:4:4
Källmaterial: DVE Pro PAL DVD
Mätare: i1 Display 2/LT (EyeOne.dll 3.4.0.131)
Mjukvara: HCFR 2.0.1
Så här ser gamma ut med A/V läge Film (Movie) i sin grundinställning samt en snabbjustering av Ljusstyrka/Kontrast mha DVE:
Det gör ingen skillnad efter det att man slår av de relativt restriktiva inställningarna av "bildförbättrare" som är aktiverade i FIlm-lägets grundinställning. Gör heller ingen skillnad om man kalibrerar gråskalan, förutom att gammakurvan blir något plattare, men bara lite. Däremot gör det såklart en stor skillnad för gråskalan:
Innan gråskalekalibrering:
Efter gråskalekalibrering:
Film-läget är enklast att utgå ifrån om man inte har mätverktyg, bilden är i alla fall inte mil från standard.
Så här ser gamma ut med A/V läge Användare (User) i sin grundinställning samt en snabbjustering av Ljusstyrka/Kontrast mha DVE:
Ser inte bra ut på nått sätt.
Slår man däremot av "bildförbättrarna" ser det genast bättre ut för valen Gamma 1 och 3:
Gamma 2 är fortfarande en "ful" boost av det ljusare delarna i bilden.
I min erfarenhet är gråskalan är ännu enklare att få till bra vid användande av Användar-läget, men det kräver mätinstrument:
Innan (det här är grundinställningen, där färgtemeprturen är Mellan, går att få närmare Film-läget om man väljer Låg):
Efter:
Standard-läget beter sig på samma sätt.
Så, för Film-läget är det bara att välja och vraka mellan Gamma 1, 2 och 3 beroende på miljö. För Användare och Standard har man Gamma 1 eller Gamma 3 att välja bland. Gamma 2 är obalancerat precis som du skrev tidigare, pacman, det är i alla fall mitt resultat.
Edit: Lade till info om Drive Mode och ingång som användes hos Pio:n.
Skulle inte någon kunna tänka sig att posta liknande grafer för pioneer G9? Om det inte redan har gjorts någonstans?
Redigerat av mannealm, 16 maj 2010 - 21:29.
Postad 17 maj 2010 - 02:23
Skulle inte någon kunna tänka sig att posta liknande grafer för pioneer G9? Om det inte redan har gjorts någonstans?
Dom här två är dom enda jag kan hitta( http://www.hdtvtest....Calibration.htm ):

Gamma tracking in [Movie] mode

Gamma tracking in [User] mode
Men det framgår inte om det är gamma 1, 2 eller 3. Vet ni vilken gamma det handlar om i dom båda fallen. Och hur ser dom övriga profilerna ut?
Redigerat av mannealm, 23 maj 2010 - 14:42.
Postad 03 juni 2010 - 10:44
Jag har nyligen fått ett konstigt problem när jag kör Xbox. På sistone har färgerna återgivits helt fel på min plasma. Det som ska vara grönt blir starkt turkost och blöder. Sen efter ett tag har jag fått breda röda strimmor över hela TV-skärmen. Första gången felet uppstod så försvann det efter ett tag. Men nu har jag haft det konstant. Det uppstod i MW2 men finns nu även i dashboard på xbox.
Xbox är kopplat via komponent till Pioneer PDP-436XDE-tunern.
Någon som upplevt liknande eller har förslag på lösning? Min kära Pioneer får bara inte hålla på att dö!
Postad 26 juli 2010 - 21:45
Jag undrar om någon har lust att slänga upp bästa inställningarna för Bluray tittande på Ps3.. Har inte word just nu så hade varit tacksam för alla värden bara. Jag hittade bra inställningar (tror jag) på en engelsk sida. Mvh!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar