Jag har för mig att pk550 har blivit uppmätt till 0.045 cd/m2 av någon testare men kan ha fel...Någon kanske kan ta fram de siffror som man hittat?Enligt flatpanels har PK950 en svärta på 0.04 cd/m2 och det kan väl jämföras med Panasonics plasmor. Chad på avsforum mätte upp 0.06 cd/m2 på PK550 vilket är bättre än tex Lg:s förra plasmor. Likvärdig med Samsungs B6xx-serie 2009 (vet ej hur de presterar i år)
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 05 augusti 2010 - 14:54
Postad 05 augusti 2010 - 14:57
Till er som upplever svärtan som dålig, gör som jag redan gjort och som också Pacman nämnt och rekommenderat, skaffa backlight!
Tror du de lyser upp tillräckligt om man inte har tv:n på väggen?
Postad 05 augusti 2010 - 14:59
Håller med!Till er som upplever svärtan som dålig, gör som jag redan gjort och som också Pacman nämnt och rekommenderat, skaffa backlight!
Postad 05 augusti 2010 - 15:05
Hmm, svårt att säga.Tror du de lyser upp tillräckligt om man inte har tv:n på väggen?
Lär inte bli lika bra men kanske bättre än utan iaf.
Bör tillögga att min vägg bakom tvn är målad i en mört mörkt grå matt färg, nästan på gränsen till svart men det funkar bra ändå.
Såvida du inte har allt för långt från baksidan tvn till bakre vägg så bör det nog iaf bli nån form av effekt skulle jag tro.
Vad har du för färg på väggen bakom och hur långt ut står tvn?
Postad 05 augusti 2010 - 15:07
Precis, en inte speciellt lyckad referens, av flera skäl.
I ett allt annat än ett mörkt rum är det en flytande referens (vilket iofs gäller själva panelen med - men på ett annat sätt eftersom det är olika material) och i ett mörkt rum är ramens "svartnivå" 0 vilket panelen aldrig är ens i närheten av. Dessutom varierar "upplevelsen av svart" med miljön och materialet man tittar på vilket leder till än mer förvirring.
Såg nån som hade tagit ett foto för att redovisa hur svart denne tyckte det var. Inte lyckat för fem öre - det är möjligt att denne tycker sig fått fram en bild som speglar hur det ser ut när denne tittar på bilden på SIN datorskärm. Alla övriga tittar dock på samma bild på helt andra datorskärmar som garanterat har andra återgivnings-egenskaper (och sitter i en annan miljö) varför de inte ens i närheten ser "samma bild". Så iofs, ijmf med screenshots är "ram-tekniken" nästan bra.
Känns dock som hur mkt ni än håller på så blir det bara en förvirrad gissningslek. Svårlöst detta, en ljusmätare borde vara standardutrustning i varje hem.
Spekulerar bara nu, men jag tror att man iaf inte ska utesluta att det kan vara så att olika exemplar inom en och samma modellserie kan använda olika sorters paneler. Det är vanligt inom LCD-världen och ev gäller det även plasma, iaf koreanska modeller. Eventuellt kanske olika exemplars seriemodeller ge nån hint om sånt här?
Inte ens den faktiskt - men den som är närmast eftersom den har lägst svartnivå av alla plasmor.
Jag håller inte med. Vet iof inte vilket exempel du såg men det går visst att skaffa sig en uppfattning från foto förutsatt att tv:ns bildyta har någorlunda rätt ljusförhållande till ramen. Man kommer inte se korrekt svärta men förhållandet till den svarta ramen ger en bra uppfattning. Är kontrasten väldigt stor är svärtan inte så bra fast man kan inte exponera kameran efter tv:ns bildljus för då kommer svart se riktigt svart ut.
Även om man har olika datorskärmar är de förhoppningsvis någorlunda kalibrerade. Även om de inte är det så ser du fortfarande kontrastskillnaden och utgår från att ramen är kolsvart.
Postad 05 augusti 2010 - 17:48
PK550 testas i nya Hemmabiotidningen, ifråga om svartnivå och kontrastomfång så är det ingen direkt skillnad ijmf med PK950. Ja förutom att 950 har bättre filter då (men förutom det så anser de att 550 är bättre pga att den inte uppvisar de problem deras ex av 950 hade).Jag har för mig att pk550 har blivit uppmätt till 0.045 cd/m2 av någon testare men kan ha fel...Någon kanske kan ta fram de siffror som man hittat?
Som vanligt bra test av Hemmabiotidningen, inkl inställningsförslag, och även om 550 inte excellerar i alla grenar så kom de fram till att den är mkt prisvärd (betyg:8) - vilket vi i denna tråd redan insett.

Ja ljusstyrkan som sådan räcker problemet jag har haft med de LED:ar masse70 länkar till (har haft 3 olika exemplar hemma) är att de inte lyser upp väggen homogent. Spelar ingen roll för effekten att "förbättra svärtan" men estetiskt ser det inte bra ut.Tror du de lyser upp tillräckligt om man inte har tv:n på väggen?
Men har du tur så får du tag i ett bra exemplar, samtliga 3 jag har haft femma har haft lite olika egenheter. Det enda som varit konsekvent är att RGB reglagen funkat helt idiotiskt.

Handlar inte så mkt om att hålla med, mera om att förstå hur bilder återges, eller att inte göra det.Jag håller inte med. Vet iof inte vilket exempel du såg men det går visst att skaffa sig en uppfattning från foto förutsatt att tv:ns bildyta har någorlunda rätt ljusförhållande till ramen. Man kommer inte se korrekt svärta men förhållandet till den svarta ramen ger en bra uppfattning. Är kontrasten väldigt stor är svärtan inte så bra fast man kan inte exponera kameran efter tv:ns bildljus för då kommer svart se riktigt svart ut.
Även om man har olika datorskärmar är de förhoppningsvis någorlunda kalibrerade. Även om de inte är det så ser du fortfarande kontrastskillnaden och utgår från att ramen är kolsvart.
Förhållandet, kontrasten mellan ram och bildyta, varierar med monitorns gammarespons vilken absolut varierar rejält mellan alla de olika monitors som kan tänkas använda för att titta på fotot. Så nej det kommer inte funka.
Har gott om monitorer på mitt kontor och samtliga ger olika kontrastskillnader i sådan här typer av bilder. Och även om man tittar på en och samma monitor så kommer upplevelsen variera beroende på hur kontoret är upplyst. Att förvänta sig att andra ska se vad man själv ser är bara att fetglömma mao.
Postad 05 augusti 2010 - 18:10
Elgiganten har 1 år, non 2 år, hembiobutiken 3 år...
/Magnus
Postad 05 augusti 2010 - 18:20
HB tidningen ja( glömt att förlänga den) blir att köpa när den kommer ut, låter som det man vill höra angående svärtan och kontrastenPK550 testas i nya Hemmabiotidningen, ifråga om svartnivå och kontrastomfång så är det ingen direkt skillnad ijmf med PK950. Ja förutom att 950 har bättre filter då (men förutom det så anser de att 550 är bättre pga att den inte uppvisar de problem deras ex av 950 hade).
Som vanligt bra test av Hemmabiotidningen, inkl inställningsförslag, och även om 550 inte excellerar i alla grenar så kom de fram till att den är mkt prisvärd (betyg:8) - vilket vi i denna tråd redan insett.

Då borde 24p uppspelningen vara korrekt också? Hur som så blir det en trevlig tv att bekanta sig med när hösten kommer!
Postad 05 augusti 2010 - 19:11
Handlar inte så mkt om att hålla med, mera om att förstå hur bilder återges, eller att inte göra det.
Förhållandet, kontrasten mellan ram och bildyta, varierar med monitorns gammarespons vilken absolut varierar rejält mellan alla de olika monitors som kan tänkas använda för att titta på fotot. Så nej det kommer inte funka.
Har gott om monitorer på mitt kontor och samtliga ger olika kontrastskillnader i sådan här typer av bilder. Och även om man tittar på en och samma monitor så kommer upplevelsen variera beroende på hur kontoret är upplyst. Att förvänta sig att andra ska se vad man själv ser är bara att fetglömma mao.
Säger du ja, men jag säger att du har fel och det jag skrev tidigare förklarar varför. Resonerar man som dig skulle man alltså inte kunna bedöma och skilja på ljusgrått och mörkgrått från svart via olika skärmar och det är precis det ett foto som jag talar om kan påvisa.
Observera att jag inte påstår att man kan påvisa vilken svärtnivå (värde) man har.
Redigerat av Chippe, 05 augusti 2010 - 19:26.
Postad 05 augusti 2010 - 20:42
Jag får be om att få hålla med Pacman om detta. Att resonera som du innebär alltför många relativa gissningslekar och FÖR många parametrar som kan bli fel och visas fel.Säger du ja, men jag säger att du har fel och det jag skrev tidigare förklarar varför. Resonerar man som dig skulle man alltså inte kunna bedöma och skilja på ljusgrått och mörkgrått från svart via olika skärmar och det är precis det ett foto som jag talar om kan påvisa.
Observera att jag inte påstår att man kan påvisa vilken svärtnivå (värde) man har.
Visst att se skillnad från ljusgrått till mörkgrått kanske man kan se, men frågan är då och är väl huvudfrågan, i jämfört till vadå?
Och framför allt, vad säger denna skillnad i verkliga livet bosrtsett från det som går att se på et foto som är filtrerat via en kamera med sina inställningar samt via en datorskärm med sina inställningar.
Att säga att alla datorskärmar vore lika inställda är lika fel som att säga att alla tv-apparater i hemmen är lika inställda. Bara det gör ju att argumentet faller i högsta grad enligt mig iaf.
Dvs det finns ingen referens när så många olika parametrar är satta i spel med så mycket olika inställningar etc.
För mig säger det sig själv och är rätt uppenbart.
Sen skulle jag nog hellre sätta mina pengar på Pacman än nån annan i denna tråd vad gäller detta.
Redigerat av masse70, 05 augusti 2010 - 20:44.
Postad 05 augusti 2010 - 21:10
Pacman är cool och du kanske även beundrar 11.000 inlägg.
Läs om, läs rätt, tolka rätt.
Du tolkar fel, drar en slutsats som stämmer bra på din feltolkning och därmed tror du att du har rätt.
Grått i förhållande till svart ram. Panasonic tex har betydligt mindre skillnad mellan svart ram och bildyta när svart bild visas än en LG från förra året tex.
Låt oss säga att du har en Panasonic med bra svärta och jag har en LG PS8000. Jag påstår att svärtan är riktigt bra men du visar då en bild på din tv. Skillnaden mellan svart ram och tevens svärta dvs kontrasten mellan dem. Svärtnivån kan jag inte se eller bedöma via en bild på min monitor men jag garanterar dig att jag kommer se att din tv har bättre svärta.
Postad 05 augusti 2010 - 22:40
Jaja, forumkompisar..
Pacman är cool och du kanske även beundrar 11.000 inlägg.
Läs om, läs rätt, tolka rätt.
Du tolkar fel, drar en slutsats som stämmer bra på din feltolkning och därmed tror du att du har rätt.
Grått i förhållande till svart ram. Panasonic tex har betydligt mindre skillnad mellan svart ram och bildyta när svart bild visas än en LG från förra året tex.
Låt oss säga att du har en Panasonic med bra svärta och jag har en LG PS8000. Jag påstår att svärtan är riktigt bra men du visar då en bild på din tv. Skillnaden mellan svart ram och tevens svärta dvs kontrasten mellan dem. Svärtnivån kan jag inte se eller bedöma via en bild på min monitor men jag garanterar dig att jag kommer se att din tv har bättre svärta.
Ursäkta, men vad svamlar du om?
För det första känner jag inte Pacman överhuvudtaget.
För det andra skiter jag fullständigt i hur många inlägg någon har, finns dom här som varit med här 1 år och skrivit tusentals inlägg samt de som varit med sen starten och skrivit bråkdelen av det.
Jag skiter högaktningsfullt i vilket och det säger inte det minsta om någons kunskap eller gör någon bättre eller sämre.
Så snälla lägg ner det där tramset, du gör dig bara själv till åtlöje.
Pacman däremot är en erkänt duktig kille som vet till skillnad från många andra här vad han pratar om.
Vill du inte erkänna det är det upp till dig, men dessvärre har jag svårt att tänka mig att du har så mycket att sätta emot.
Jag vet att jag och säkerligen de flesta andra här att jag lyssnar mer till honom än till dig iaf.
Så sluta med det där dagissnacket är du snäll.
Allt detta skitsnack bara för att man råkade hålla med om en annan åsikt än din egen.
Hur gammal är du egentligen?
Tänk om, tänk rätt.
Redigerat av masse70, 05 augusti 2010 - 23:27.
Postad 05 augusti 2010 - 22:49
Postad 05 augusti 2010 - 23:27
Ursäkta, men vad svamlar du om?
För det första känner jag inte Pacman överhuvudtaget.
För det andra skiter jag fullständigt i hur många inlägg någon har, finns dom här som varit med här 1 år och skrivit tusentals inlägg samt de som varit med sen starten och skrivit bråkdelen av det.
Jag skiter högaktningsfullt i vilket och det säger inte det minsta om någons kunskap eller gör någon bättre eller sämre.
Så snälla lägg ner det där tramset, du gör dig bara själv till åtlöje.
Pacman däremot är en erkänt duktig kille som vet till skillnad från många andra här vad han pratar om.
Vill du inte erkänna det är det upp till dig, men dessvärre har jag svårt att tänka mig att du har så mycket att sätta emot.
Jag vet att jag och säkerligen de flesta andra här att jag lyssnar mer till honom än till dig iaf.
Så sluta med det där dagissnacket är du snäll.
Allt detta skitsnack bara för att man råkade hålla med om en annan åsikt än din egen.
Hur gammal är du egentligen?
Du är nästan rolig. Jag ursäktar dig.
Jag tvivlar inte en sekund på att Pacman är kunnig. Jag respekterar honom.
Snarare så att han har missförstått mig än att vi har olika åsikter, iaf om jag tyder det han först skrev till mig för jag har inte pratat om att jämföra ett foto med ramen på en datormonitor som han antyder. Missförstånd helt enkelt.
Dig där emot..
Dagissnack säger du, jag säger nördigt ställningstagande. Syftet med ditt inlägg var främst att ställa sig på pacman den "anseddas" sida :-) ..känna lite skön gemenskap. Förträng, säg vad du vill men början och slutet på ditt inlägg tyder på det. Du visar vikten av det även i inlägget senare. Dessutom är det du som svamlar för du har vilda tolkningar.
Edit: du får hålla med vem du vill men ditt inlägg var bara fel. Vilket du förmodligen har insett eftersom du flyttat fokus.
Peace..
Redigerat av Chippe, 05 augusti 2010 - 23:48.
Postad 05 augusti 2010 - 23:35
Du är nästan rolig..
Jag ursäktar dig. Ursäktar mig själv om jag träffade en öm punkt.
Dig där emot..
Dagissnack säger du, jag säger nördigt ställningstagande. Syftet med ditt inlägg var främst att ställa sig på pacman den "anseddas" sida :-) ..känna lite skön gemenskap. Förträng, säg vad du vill men början och slutet på ditt inlägg tyder på det. Du visar vikten av det även i inlägget senare. Dessutom är det du som svamlar för du har vilda tolkningar.
Peace..
Har inte bett om din ursäkt, och behöver den heller inte det minsta, men det tycktes undgå din fattningsförmåga?
Då det är uppenbart att du enbart är ute efter att provocera och köra på nån sorts linje som du själv valt tänker jag lämna denna debatt då den bara kan bli rätt om du själv väljer att den ska vara det.
Blir lite menlöst då om du förstår.
Ett tips bara, att välja personangrepp gör inte din ståndpunkt starkare eller mer trovärdig, snarare omvänt.
Appropå att förtränga del vill säga.
ps. du låter lite avis på Pacman?
Hur vore det om vi kunde återvända till topic och skippa skitsnacket och personangreppen kanske?
Samt att du istället för att tjafsa emot alla här kunde faktiskt bidra med något vettigt till denna tråd?
Redigerat av masse70, 06 augusti 2010 - 00:44.
Postad 05 augusti 2010 - 23:36
Någon som vet hur lång garantitiden är på lg plasma? Butikernas garanti varierar ju, men om lg har längre så spelar det ingen roll vart man köper den.
Elgiganten har 1 år, non 2 år, hembiobutiken 3 år...
/Magnus
Två år på pixelfel (N-verisonen) har jag läst i tråden tidigare, men det är nog bäst du kollar det direkt med LG-supporten.
Postad 05 augusti 2010 - 23:46
Då det är uppenbart att du enbart är ute efter att provocera och köra på nån sorts linje som du själv valt tänker jag lämna denna debatt då den bara kan bli rätt om du själv väljer att den ska vara det.
Blir lite menlöst då om du förstår.
Ett tips bara, att välja personangrepp gör inte din ståndpunkt starkare eller mer trovärdig, snarare omvänt.
Appropå att förtränga del vill säga.
ps. du låter lite avis på Pacman?
Hur vore det om vi kunde återvända till topic och skippa skitsnacket och personangreppen kanske?
Personangrepp?
Vi lever i skilda världar där vi inte riktigt kan kommunicera. I min rankas social kompetens högt och jag är inte det minsta avis på Pacman.
Om du bara insåg hur du själv låter men jag håller med, vi skippar skitsnacket.
Postad 05 augusti 2010 - 23:49
Dito, så låt oss andra diskutera vidare i denna tråd så vi slipper dina påhopp tack.Personangrepp?
Vi lever i skilda världar där vi inte riktigt kan kommunicera. I min rankas social kompetens högt och jag är inte det minsta avis på Pacman.
ps. om du nu så gärna och ofta nämner social kompetens så kanske det vore bra om du själv visade prov på det innan du kritiserade andra för bristen för det, bara ett tips.
Redigerat av masse70, 05 augusti 2010 - 23:54.
Postad 06 augusti 2010 - 00:09
Personangrepp?
Nu lägger du ner och försvinner från den här tidigare trevliga tråden. Annars blir det nog dags för en anmälan till mod.
Postad 06 augusti 2010 - 00:17
*too late*Nu lägger du ner och försvinner från den här tidigare trevliga tråden. Annars blir det nog dags för en anmälan till mod.

Postad 06 augusti 2010 - 00:27
Huh?Pacman: ..eftersom ingen tv ser skarpare eller bättre ut än en bra datorskärm, möjligtvis en likvärdig upplevelse. Storleken ger dock en wow-känsla men den har man ju vant sig vid för länge sedan iaf vid 50" för min del och det är ungefär samma sak som att sitta nära en skärm på 24" men jag talar bara för mig själv.

En som på allvar vill hävda att det är samma sak att att titta på en 50 tums tv-skärm och en 24 tums dator skärm vet uppenbarligen inte vad han pratar om. Oavsett avstånd till skärmen.
Låter ju som en kille som vet vad han pratar om, verkligen!
För övrigt får du gärna hålla dig till din fina "värld"och där utöva din ypperliga "sociala kompetens" som du så ofta nämner och stanna där.
Redigerat av masse70, 06 augusti 2010 - 01:01.
Postad 06 augusti 2010 - 01:40
Nu förstår jag äntligen ett och annat som nämnts...
Huh?
En som på allvar vill hävda att det är samma sak att att titta på en 50 tums tv-skärm och en 24 tums dator skärm vet uppenbarligen inte vad han pratar om. Oavsett avstånd till skärmen.
Låter ju som en kille som vet vad han pratar om, verkligen!
För övrigt får du gärna hålla dig till din fina "värld"och där utöva din ypperliga "sociala kompetens" som du så ofta nämner och stanna där.
Mata inte trollet...

Postad 06 augusti 2010 - 06:41
Just ja, Premium84>>
Varför inte åka till MediaMarkt och undersöka saken själv?
edit: För fatta jag rätt om "din" Mediamarkt har både 750 och 550?
Om ja, ställ båda i Expert läget (kan vara bra att göra en "reset" av detta minne, görs i samma meny som man sätter Brightness/Contrast osv).
Gå sen in under Advanced eller vad nu undermenyn som innehåller mer anvancerade bildinställningar heter. Säkerställ att valet "Edge Enhanchment" är Off i båda.
Stäng ner menyn - titta på bilden, ser det kefft och överskärpt ut, ja eller nej? Klart.
Ja, för enkelhetens skull är det ju bra om de två matas med samma signal då.
Det hade jag gjort redan i förrgår om jag vetat att den hetat "kantförbättring" på svenska i menyerna.
Men hur som helst så såg jag ingen skillnad överhuvudtaget varken med Edge Enhanchment på eller av.
Inte heller kunde jag se nån skillnad i bild gentemot PK550N, dem båda apparaterna stog ju en bit ifrån varandra så man kunde ju inte bara flytta blicken men det var "same same" enligt mig, lekman som man är =)
Sen åkte jag iväg till elgigganten eftersom Media Markt har så jä**a kassa regler för öpper köp på tv.s som ni säkert vet... (det måste var obruten förpackning vid återlämnandet)
Där skulle dem få in 750N den 12/8 och säljaren var långt ifrån omöjlig att diskutera pris med.
Fick den t.om billigare än det lägsta på prisjakt, inte med mycket men ändå! =)
Nu blir det bara att vänta till den 12:e
Under tiden drar jag till Kjelle och köper ett Media Backlight system!
Tack för hjälpen iaf grabbar! Detta kommer bli ett grymt lyft från min 3 år gamla 32" Sony LCD
// Fredrik
Edit: stavfel
Redigerat av Unregistered0254b50e, 06 augusti 2010 - 06:43.
Postad 06 augusti 2010 - 07:55
Under tiden drar jag till Kjelle och köper ett Media Backlight system!
Ett mycket klokt beslut.
Lycka till,du blir garanterat nöjd.
Postad 06 augusti 2010 - 10:30
Ett tips bara för backlighten, om du ska ha tvn på väggen kan det bli tight att köra på med originalfästena för dom då de bygger ut nån cm.
Vad jag gjorde var att strappa fast dom med buntband bak genom alla de små hål som finns spridda över baksidan, blev både tight och snyggt, enkelt var det också.
Dock lite pill och tålamod med snygga kabeldragningar och fastsättningar av styrbox och ir-öga mm men med lite tålamod blir resultet lysnade i alla bemärkelser

Postad 06 augusti 2010 - 10:54
Låter bra det Premium!
Ett tips bara för backlighten, om du ska ha tvn på väggen kan det bli tight att köra på med originalfästena för dom då de bygger ut nån cm.
Vad jag gjorde var att strappa fast dom med buntband bak genom alla de små hål som finns spridda över baksidan, blev både tight och snyggt, enkelt var det också.
Dock lite pill och tålamod med snygga kabeldragningar och fastsättningar av styrbox och ir-öga mm men med lite tålamod blir resultet lysnade i alla bemärkelser
Tack för tipset, tänkte köra med dubbelhäftande tejp men det släpper ju efter ett tag. Så buntband får det bli =)
Har just flyttat och köpt en ny TV möbel så just nu ser kabeldragningen ut som skit iaf! =)
Har ingen recevier heller för tillfället så det ska också införskaffas.
Nån som har nå bra tips på en sån? Vill helst inte lägga mer än 4000:- på en sån dock.
Postad 06 augusti 2010 - 11:04
Du kan få medhåll från vissa på forumet men inte av majoriteten utanför. Inget ont om forumet, jag uppskattar det mycket.
Varje löjlig kommentar du skriver stärker bara min uppfattning om dig som person.
Vi skulle ju släppa allt men nu försöker du komma åt mig genom att leta upp gamla trådar (patetiskt). Det finns heller inget att anmärka på mitt citat men det måste ses i sin helhet.
Diskussionen handlade om utebliven wowkänsla när det gäller bildkvalité på en TV. Storleken bidrar främst till en wowkänsla men att jag skulle bli imponerad av själv detaljnivån/bildkvalitén kan jag inte eftersom en TV aldrig slår den monitor jag arbetar med. Vad jag menar är att ingen tv jag sett återger detaljer och skärpa jag inte är van vid. Min 50-tummares storlek imponerar inte heller och känns inte märkvärdigare än min 24" skärm.
Lämna nu detta.
Postad 06 augusti 2010 - 12:45
Tack för tipset, tänkte köra med dubbelhäftande tejp men det släpper ju efter ett tag. Så buntband får det bli =)
Har just flyttat och köpt en ny TV möbel så just nu ser kabeldragningen ut som skit iaf! =)
Har ingen recevier heller för tillfället så det ska också införskaffas.
Nån som har nå bra tips på en sån? Vill helst inte lägga mer än 4000:- på en sån dock.
Onkyo 608 för 4200 på webhallen för medlemmar

Postad 06 augusti 2010 - 14:45
Postad 06 augusti 2010 - 18:06
Vad jag märkte som nybörjare på tv apparaterna är efter 10 min försöka ställa in färger etc så är ranordningen detta:
1. Panasonic v20
2. Panasonic g20
3. LG 550 modellen
4. Led tv från samsung
LG´s plasmor är bra , bra färg etc och visade filmen rätt shysst. Man såg dock att panasonicen är bättre men som sagt var LG mycket billigare.
Överlag , ja varför inte dock såg jag inga inbränningar eftersom de var en film och de kör väl de hela tiden på MM. Så tyvärr vet jag inget om detta men överlag så de helt OK ut.
Mvh
Erik
Postad 06 augusti 2010 - 18:09
Velar mellan 550, 760 och 950.
/Magnus
Postad 06 augusti 2010 - 20:38
Tack på förhand
Postad 06 augusti 2010 - 20:52
har ett par frågor om LG 60PK550N innan jag köper den i morrn, om jag kollar via Telia bredbands tv utan HD kanaler kommer jag vara nöjd med bilden? kommer sitta ca 4 m ifrån, tänkte byta upp mig från en 40 tums lcd samsung men vill inte få sämre bild än jag har, hoppas ni förstår min fråga kan tyvärr inte ta hem och testa den för fick inte lämna tebax den i bruten förpackning. hoppas på många svar och kan ni inte svara så gissa vad ni tror för jag kan tyvärr inte så mycket om sånna här saker och är jag ute och cyklar i fel tråd så ber jag om ursäkt vart medlem för ca 5 min sen....
mvh dollarswede
Postad 06 augusti 2010 - 21:24
Jag sitter 3.5 meter från tv.
Du får helt enkelt ta att vissa program som har pissig kvalitet kommer att se mindre bra ut.
Jag tycker lätt att det är värt det..
So what om vissa tvprogram ser mindre bra ut så länge du har en stor fin tv till de som räknas.
Blu-ray
PS3/360
Dvd med bra kvalitet.
Svårt att säga om bilden blir sämre än din samsung då jag inte ägt nån själv och titttat på samma material sida vid sida.
Dock har jag haft en 4 år gammal 1280x720 Sony bakproje och jag ser då absolut ingen försämring..Snarare tvärtom.
Väldigt sällan jag sett ett program som knappt går att se.
Ska vara vänner då.
Postad 06 augusti 2010 - 22:07
Tack för ditt svar! vet det är svårt att säga bild kvalitet har ju inte varit bortskämd med det förut men bara man inte får känslan att nu drar jag upp på vinden och letar efter 28 tums tjock tv n =) kommer koppla in ps3 för spel och film ,även en data ska kopplas på för spel och film samt allmänt surfande men det ska väl inte vara nått problem?Har själv LG 60PK550N och Telia bredbandstv via modem och jag måste säga att det fungerar klart över förväntan.
Jag sitter 3.5 meter från tv.
Du får helt enkelt ta att vissa program som har pissig kvalitet kommer att se mindre bra ut.
Jag tycker lätt att det är värt det..
So what om vissa tvprogram ser mindre bra ut så länge du har en stor fin tv till de som räknas.
Blu-ray
PS3/360
Dvd med bra kvalitet.
Svårt att säga om bilden blir sämre än din samsung då jag inte ägt nån själv och titttat på samma material sida vid sida.
Dock har jag haft en 4 år gammal 1280x720 Sony bakproje och jag ser då absolut ingen försämring..Snarare tvärtom.
Väldigt sällan jag sett ett program som knappt går att se.
Ska vara vänner då.
hur funkar den att se sport på? min samsung är ca 6 år gammal med ja 13 nånting 720 tror jag . =)
tack för ett bra forum
i morrn blir det att införskaffa den =)
mvh dollarswede
Postad 06 augusti 2010 - 22:51
Tv är ju iaf för mig till för att slötittas på så om de då är sämre kvalla så är de inte hela världen
Sen bör du ha rätt mörklagt för att se film dagtid.
Har inte sett så mycket sport men har då inte hört så mycket klagomål.
Jag tycker den fungerar guld att spela på .
Testat Wipeout HD och märker inte av lagg ..Inte heller i andra spel.
Dock inte testat FPS..
Så är det prio 1 och du spelar i en clan tex så testa först för att den här LG ska inte ha så bra inputlag.
För priset tror jag du blir sjukt nöjd.
Dock tycker jag att den inte har så bra svärta.Det är väl egentligen det enda minus jag har.
Men andra verkar tycka annorlunda så

Postad 06 augusti 2010 - 22:55
Försök med: ljud,tydlig röst på,nivå (du kan sänka sen under 0)Är det någon som har en lösning på justering av ljudnivån, tycker att volymen är för hög på läge 1
Tack på förhand
Postad 07 augusti 2010 - 08:37
Svaret har varierat något när jag sökt omkring men det verkar i alla fall som att storebror 50pk550 skall ha både DVB-C & DVB-T?
Postad 07 augusti 2010 - 11:17
Försök med: ljud,tydlig röst på,nivå (du kan sänka sen under 0)
Det löste mitt lilla problem, nu kan man sussa in så vackert på sofflocket!
Tack för hjälpen
Postad 07 augusti 2010 - 11:57
Lite info bara om man sitter o väljer mellan dessa

Redigerat av oliven, 07 augusti 2010 - 11:58.
Postad 07 augusti 2010 - 12:14
Vad är det för för och nackdelar med denna tv?
Jag har en LG 42 pq6000 tror jag den heter i sovrummet och där har jag lite problem med inbränningar. Inbränningar sitter bara kvar ett litet tag och går bort sedan, men det är lite störande. har denna samma problem?
Jag väljer mellan denna och en LED-tv men har bara denna budgeten att köpa tv för (16000kr). Jag vill ha en stor tunn tv och då borde denna tvn vara bra eller? Om jag väljer en LED får jag gå ner så mkt i storlek.
Jag kommer titta på vanlig tv (kabeltv i vårt område) och film, ej spela tv-spel, kommer även kolla på lite filmer från datorn och svt-play. men först och främst tv och dvd.
Är plasmatekniken gammalmodig? Kommer jag ångra mig om några år att jag inte köpte LED istället?
Tacka för svar! (har läst lite i tråden men den är så grymt lång och där jag läst hittar jag inga svar på mina frågor).
Postad 07 augusti 2010 - 12:31
Är plasmatekniken gammalmodig? Kommer jag ångra mig om några år att jag inte köpte LED istället?
Nej, det sista du ska välja är en LED. Köp 60" så kommer du säkert bli nöjd, dock så har dom inte blivit särskilt mkt bättre när det kommer till tillfälliga inbränningar.
Postad 07 augusti 2010 - 12:33
"Säger du ja"Säger du ja, men jag säger att du har fel och det jag skrev tidigare förklarar varför.

Du förklara det tidigare ja - genom att säga att man tittar på kontrastskillnaden/förhållandet. Ett argument som inte håller. Detta förhållande som du vill titta på varierar mellan olika skärmar. Hur hade du tänkt dig att man ska kunna säga något sånär absolut (hur pass dålig svärtan är) om något som varierar hos olika observatörer?
Har aldrig påstått att man inte kan se skillnad på ljust- eller mörk grått (har man dessutom tagit ett foto där man har ljust grått, som per definition är >50% stimuli, har man dessutom klantat sig rejält vid fotandet...).Resonerar man som dig skulle man alltså inte kunna bedöma och skilja på ljusgrått och mörkgrått från svart via olika skärmar och det är precis det ett foto som jag talar om kan påvisa.
Men två slupvisa skärmar kommer, med väldigt stor säkerhet, kontrastera en viss stimuli av grå mot svart olika mkt. Således går det inte säga så mkt om hur stor skillnaden vi söker är IRL.
Att du känner behov att förtydliga detta vittnar nog om att du inte rikigt förstått den diskussion vi haft. Om du har intresse av att göra det istället för att blint säga "du har fel" kan jag ge några räkneexempel som förklarar problematiken. Om du vill alltså...som det är nu känns det som lite slöseri med tid.Observera att jag inte påstår att man kan påvisa vilken svärtnivå (värde) man har.
Du förespråkar en metod som, om vi drar det till sin spets, kan lura betraktaren att det handlar om en skärm som har en svartnivå från allt mellan en Kuro G9 till en DiBoss LCD från 2001. Obegripligt.
Postad 07 augusti 2010 - 12:46

Postad 07 augusti 2010 - 14:05
Det löste mitt lilla problem, nu kan man sussa in så vackert på sofflocket!
Tack för hjälpen
Det var så lite!
Vad bra att det ordnade sig för dig.
Postad 07 augusti 2010 - 16:01
Ingen som vet / har erfarenhet av LG 60PK760N ??
Är det månne en bra TV..?
mvh
Gustaf
Postad 07 augusti 2010 - 16:03
Provat att läsa i tråden eller sökt i tråden?Hej
Ingen som vet / har erfarenhet av LG 60PK760N ??
Är det månne en bra TV..?
mvh
Gustaf
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar