Plasma-TV från LG år 2010
7165 svar till detta ämne
Postad 19 mars 2010 - 15:21
Unregistered1734
-
Unregistered1734
-
Beroende
-
-
1 114 inlägg
Tydligen var den inte defekt  Läste hans andra tråd och då var det någon form av snabb felsökning för servicegubbar.
Kan dock inte se nått om inbränningar/Ghosting? Ända jag kan se är att S2an va inte nått att ha jämfört med PK550 ^^ Fast kanske borde leta reda på glasögonen istället för att sitta här och försöka läsa -.-
EDIT; precis efter jag posta svaret så såg jag det ju! 
Btw, ingen som har lite info ang recensioner på PK750?
S2an, jämförelsen var ett antiglare filter som gjorde mycket för kvaliten på skärmen, även om reflexer synes lättare (glas designen spelade roll oxå tror jag dem skrev) Men G20 panasonic är en TUNG - TUNG utmanare. Lyckas LG med high end modellerna detta året, så är det ett kap! Inväntar AVS review från Chad som ska släppas på Lördag enligt Cleveland plasma (kollegan till Chad). Så håll utkik på AVS på lördag samt flatpanels kanske lägger upp sitt test inom kort. Vi får hoppas
Postad 19 mars 2010 - 15:42
Nysaan
-
Nysaan
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Kille på AVSForum som haft PK550 litet tag. Han hade otur med en defekt tv (vit linje), men verkar överlag mkt nöjd med TVn. Han nämner dock litet problem med tillfälliga inbränningar (ghosting)... länk
EDIT: Läste lite för snabbt, hittar inget om att han ska köpa en likadan, han frågar bara om andra tycker att han ska köpa likadan enhet...
Den andra tråden som Nysaan (nedan) refererar till hittas här
Anyway, i re ordered the LG and am looking forward to it. 3rd time's a charm!
Står ju att han beställt en till ?
Postad 19 mars 2010 - 16:16
gnobbel
-
gnobbel
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Finns två recensioner av 50PK550 på amazon.com HärDen första hävdar att han inte kan se någon motion blur (samma sak som ghosting???) överhuvudtaget.
Redigerat av gnobbel, 19 mars 2010 - 16:58.
Postad 19 mars 2010 - 16:17
Nysaan
-
Nysaan
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Tyvärr kundrecensioner :/
Dom flesta här väntar nog på "proffsrecensionerna" :/
Fast givetvis värd läsning. Iallfall av den översta recensenten -.-
Önskar nån kunde recensera PK750 på amazon också
Redigerat av Nysaan, 19 mars 2010 - 16:20.
Postad 19 mars 2010 - 16:24
kAlle kAnin
-
kAlle kAnin
-
Användare
-
-
105 inlägg
stämmer det med exklusivitet för pk950 hos ngn specifik kedja så är dom några riktiga arsle. jag är bunden till en viss kedja pga min tv ska återköpas av säljaren då han klabbade sig när vi köpte vår tv
Postad 19 mars 2010 - 16:57
daddydj
-
daddydj
-
Lärjunge
-
-
483 inlägg
stämmer det med exklusivitet för pk950 hos ngn specifik kedja så är dom några riktiga arsle. jag är bunden till en viss kedja pga min tv ska återköpas av säljaren då han klabbade sig när vi köpte vår tv
Utan att vara det minsta insatt så törs jag lova att det inte är någon kedja som får 3 månaders exklusivitet på PK950. Om så mot förmodan är fallet kommer de andra kedjorna sälja PK951, PK952 osv... Det var säkert bara den handlaren som inte fick upp PK950 i sin dator och ville få en snabb affär så att kunden skulle köpa någon annan TV.
Postad 19 mars 2010 - 18:37
gnobbel
-
gnobbel
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Flatpanelshd review tidigast på måndag.
Postad 19 mars 2010 - 21:03
ESAFESA
-
ESAFESA
-
Forumräv
-
-
750 inlägg
imorgon köper jag LG 50PK550N
den verkar helt sjukt lovande platt och fin. Billig också helt otroligt.... ska skriva vad jag tycker då med
Postad 19 mars 2010 - 21:47
lillegorenje
-
lillegorenje
-
Användare
-
-
243 inlägg
Finns ngn form av ungersk fulrecension nu att läsa om PK950... svårt att förstå allt. Jag ser skeptiskt på kompetensen hos denna recension. Döm själva. Länk
Postad 19 mars 2010 - 22:11
oliven
-
oliven
-
Beroende
-
-
1 347 inlägg
a man vet inte hur seriösa dom är. Svärtan var med på minussidan och bara genomsnittlig.... tråkigt om de är så.
Postad 19 mars 2010 - 23:08
Evolution101
-
Evolution101
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
a man vet inte hur seriösa dom är. Svärtan var med på minussidan och bara genomsnittlig.... tråkigt om de är så.
De är ungrare samt "geeks" och vad jag vet så är östeuroper generellt, i synnerhet i geekroller, väldigt duktiga och seriösa varför ni troligen kan förvänta er ett ungefärligt liknande resultat från flatpanels.
Postad 19 mars 2010 - 23:14
lillegorenje
-
lillegorenje
-
Användare
-
-
243 inlägg
De är ungrare samt "geeks" och vad jag vet så är östeuroper generellt, i synnerhet i geekroller, väldigt duktiga och seriösa varför ni troligen kan förvänta er ett ungefärligt liknande resultat från flatpanels.
Stämmer förvisso, men å andra sidan har de bara haft färg-tv sedan muren föll
Postad 19 mars 2010 - 23:15
Unregistered1734
-
Unregistered1734
-
Beroende
-
-
1 114 inlägg
Handlar inte bara om duktighet. En viktig aspekt är mätverktygen som kan skilja flera hundratusentals dollar per capita i finare benämning. Vissa är mer "accurate" och andra "incorrect" så siffrorna efter kalibrering kan skilja en hel del. Skulle invänta flatpanels recension på måndag och AVS på lördag
Postad 19 mars 2010 - 23:39
Nysaan
-
Nysaan
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Handlar inte bara om duktighet. En viktig aspekt är mätverktygen som kan skilja flera hundratusentals dollar per capita i finare benämning.
Vissa är mer "accurate" och andra "incorrect" så siffrorna efter kalibrering kan skilja en hel del. Skulle invänta flatpanels recension på måndag och AVS på lördag 
Antar att dessa dagar bara gäller recensionerna för PK950 och inte PK750 ? :/
Postad 20 mars 2010 - 00:51
frX
-
frX
-
Användare
-
-
185 inlägg
Ghosting, ghosting och ghosting. I den ordningen undgefär.  Se dock till att du har sansade inställningar, om den ghostar i "Dynamic" odyl gör desamma.
Efter att du avverkat Pacmans lista kan du väl kolla vitnivå och svartnivå, det borde inte vara så svårt att kunna ge intryck på, särskilt du som har LCD. ........... Många saker att titta på och gå vilse i... 
Spännande.
Det här var svårt  Jag får ta helgen till att pilla lite (måste ju köra in den lite  ) Har inte hunnit se en film på den ens men jag upplever inga inbränningar ännu. Om ni vill att jag testar något specifikt så får ni nog skiva en tutorial  Som sagt min erfarenhet av plasma är.. inte hög...
Postad 20 mars 2010 - 01:56
lexxus
-
lexxus
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Handlar inte bara om duktighet. En viktig aspekt är mätverktygen som kan skilja flera hundratusentals dollar per capita i finare benämning.
Vissa är mer "accurate" och andra "incorrect" så siffrorna efter kalibrering kan skilja en hel del. Skulle invänta flatpanels recension på måndag och AVS på lördag 
Detta snack om mätverktyg, jag förstår inte? Är det ändå i slutändan inte ögat som avgör vad som ser bra ut eller inte? Ska jag förlita mig på en maskin/ett program som talar om för mig hur bra en bild är när mitt södra öga säger mig något helt annat...? Bara en vinkel från en helt okunnig...
Postad 20 mars 2010 - 07:41
HemmaKocken
-
HemmaKocken
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Ännu en modell i har dykt upp hos NetonNet. En instegsmodell skulle jag tro. LGPK350N Länk
Postad 20 mars 2010 - 07:55
lillegorenje
-
lillegorenje
-
Användare
-
-
243 inlägg
Ännu en modell i har dykt upp hos NetonNet. En instegsmodell skulle jag tro. LGPK350N
Länk
verkar vara en pk550 minus thx. ngt mer som skiljer?
Postad 20 mars 2010 - 08:20
Greenish
-
Greenish
-
Användare
-
-
121 inlägg
Ännu ett modell finns på NetOnNet nu, 50PK760N för 13.000:-
Redigerat av Greenish, 20 mars 2010 - 08:21.
Postad 20 mars 2010 - 09:32
lexxus
-
lexxus
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Ännu en modell i har dykt upp hos NetonNet. En instegsmodell skulle jag tro. LGPK350N
Länk
verkar vara en pk550 minus thx. ngt mer som skiljer?
Den har mindre HDMI-ingångar, förmodligen billigare komponenter..
Postad 20 mars 2010 - 11:09
Unregistered1734
-
Unregistered1734
-
Beroende
-
-
1 114 inlägg
Detta snack om mätverktyg, jag förstår inte? Är det ändå i slutändan inte ögat som avgör vad som ser bra ut eller inte? Ska jag förlita mig på en maskin/ett program som talar om för mig hur bra en bild är när mitt södra öga säger mig något helt annat...? Bara en vinkel från en helt okunnig...
Vart har ditt södra öga tänkt bedöma bildkvaliten? du får ju bara kolla i en lysrörs butik som är 100% uppskruvad med ljus för passa LCD. Testen visar hur bra vi kan förvänta oss att ha den hemma, i dämpad belysning, efter kalibrering m.m. FRX: Lägg gärna upp BILDER !! vore kul
Redigerat av Unregistered1734, 20 mars 2010 - 11:09.
Postad 20 mars 2010 - 12:41
daddydj
-
daddydj
-
Lärjunge
-
-
483 inlägg
Den har mindre HDMI-ingångar, förmodligen billigare komponenter..
Jag tror tvärtom att det är precis samma komponenter men att man har satt dit färre HDMI-ingångar.
Postad 20 mars 2010 - 13:54
frX
-
frX
-
Användare
-
-
185 inlägg
Postad 20 mars 2010 - 14:05
lillegorenje
-
lillegorenje
-
Användare
-
-
243 inlägg
läcker!
De kan design, LG...
Postad 20 mars 2010 - 14:09
perri
-
perri
-
Forumräv
-
-
799 inlägg
Ännu ett modell finns på NetOnNet nu, 50PK760N för 13.000:-
Hm! Man kanske skulle ta den från Pixmania trots allt då för 9140 + frakt och tjäna 3000:- Visst de har dåligt rykte när det gäller logistiken men de kan ju inte klanta sig jämt för då hade de ju knappast varit kvar på banan. Nackdelen är ju att leveransen därifrån är en månad senare. Men den som väntar på något gött osv... Så vi får väl se om det blir mycket svordomar eller jappadappado runt första maj...
Postad 20 mars 2010 - 15:01
Orabidoo
-
Orabidoo
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Vad är skillnaden melland 750/760 och 550? Är det en annan panel eller bara trådlösa grejor som skiljer?
Postad 20 mars 2010 - 16:08
Unregistered1734
-
Unregistered1734
-
Beroende
-
-
1 114 inlägg
Postad 20 mars 2010 - 16:17
ESAFESA
-
ESAFESA
-
Forumräv
-
-
750 inlägg
****s JÄVLAR!!!! tv var slutsåld  den kom in igår och är slutsåld idag!! fan vad sjukt är så ###### less.. aja off we go till borås
Postad 20 mars 2010 - 16:31
daddydj
-
daddydj
-
Lärjunge
-
-
483 inlägg
****s JÄVLAR!!!! tv var slutsåld den kom in igår och är slutsåld idag!! fan vad sjukt är så ###### less.. aja off we go till borås
50PK550N finns just nu i lager på alla Netonnet utom i Göteborg så jag tror jag vet var du försökte köpa den någonstans! Nu när försäljningen är igång borde det dyka upp lite åsikter inom kort
Postad 20 mars 2010 - 17:10
HemmaKocken
-
HemmaKocken
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Är det någon som har bra koll på skillnaden mellan de olika modellerna?
Av produktbeskrivningarna på NetonNet så verkar 350N inte ha THX-läge (som konstaterats tidigare)
550N verkar inte ha nätverksanslutning eller möjlighet till trådlöst nätverk, som 760N har.
Kan inte se någon skillnad mellan 760N och 550N när det gäller möjligheten se film via USB( divX mm).
När det gäller bildspecifikationerna så verkar alla tre modeller ha samma spec, men det brukar inte vara så...eller?
Redigerat av HemmaKocken, 20 mars 2010 - 17:13.
Postad 20 mars 2010 - 18:18
umik
-
umik
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Bra pris i USA (dock lägre moms).
LG 60PK550 60-Inch 1080p Plamsa HDTV $1,536.85
Subtotal: $1,536.85
Postad 20 mars 2010 - 18:27
daddydj
-
daddydj
-
Lärjunge
-
-
483 inlägg
Är det någon som har bra koll på skillnaden mellan de olika modellerna?
Av produktbeskrivningarna på NetonNet så verkar 350N inte ha THX-läge (som konstaterats tidigare) 550N verkar inte ha nätverksanslutning eller möjlighet till trådlöst nätverk, som 760N har. Kan inte se någon skillnad mellan 760N och 550N när det gäller möjligheten se film via USB( divX mm).
När det gäller bildspecifikationerna så verkar alla tre modeller ha samma spec, men det brukar inte vara så...eller?
Det brukar vara samma panel i alla modellerna. Så var det i alla fall förra året. Det som skiljer modeller åt är hur mycket andra finesser som finns. Om man inte är intresserad av alla extra finesser kam man alltså med gott mod köpa en av de billigare modellerna. Ev kommer flaggskeppet PK950 ha ett filter som ger bättre svärta men det återstår att se om det är värt att lägga pengar på. Kan också vara värt att kolla så TVn klarar av DVB-C om du sitter på Comhem. Alla modeller på Netonnet har DVB-T och DVB-C men modellerna på Pixmania verkar sakna DVB-C eller så har de missat att skriva dit det.
Redigerat av daddydj, 20 mars 2010 - 18:29.
Postad 20 mars 2010 - 19:26
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
För att förtydliga lite... Skulle säga att PK950 kommer ha ett filter som sägs göra tv:n mindre känslig mot ambient light, dvs bilden ska (enl LG) inte "vattnas ur" lika mkt då ljus faller på panelen. Gissningsvis något liknande som Panasonic har från G20 och uppåt. Lägsta möjliga svartnivå (i ett mörkt rum) behöver nödvändigtvis inte vara lägre/bättre i 950 för det. Ang skillnader mellan olika modeller så kan det (men behöver inte) vara så att bilden skiljer sig pga olika programvaror för drivningen av panelen. Dvs sådana saker som garanterat inte syns i spec (och för att klargöras ordentligt kräver att den som undersöker saken gör en seriös kalibrering av resp skärm). Vi får se hur det blir med den saken, förhoppningsvis är det nån därute som verkligen sätter sig in i ev skillnder mellan olika modeller...
Postad 21 mars 2010 - 00:08
Wizeguy
-
Wizeguy
-
Lärjunge
-
-
428 inlägg
Så, nu tänkte jag börja lägga mig i denna tråd . Efter att nu lovat bort min trogna PV60 till sonen ,så tänkte jag förnya mig . Efter att egentligen ha ignorerat denna tråd helt ,då jag antog att Panna fortfarande var dom enda som gällde i plasma väg .Å har ju varit nöjd med min , förutom designen  ... katastrof där Men så flummade igenom en sida i denna tråd härom dagen ,å blev såld....har inte ens läst i Panna tråden på 4 dagar nu ,vilket jag tidigare gjorde 2 gånger om dan Har suttit på LG UK´s sida å jämfört ,å jämfört eftersom dom presenterar ALLA nya modeller jäkligt snyggt ,med interaktiva filmer etc.. Pk550 vs pk750(760) är väl vad jag förstått : att den senare har Bluetooth ,Infinia design (dvs att hela panelen ligger som helt plant glasstycke utan "kanter")...Noterar att på US sidan av 7- serien ska även den "wii" likande Motion kotrollen medfölja ,men det nämn inget om det på varken UK´s sida eller på NETonNet spec lista !? Sen är det 1 eller 2 fler HDMI ingångar..(prisskillnad kanske 2 tusen? ) pk750 vs pk950: är väl det"TrueBlack filter"(som Pacman nämner) som ska skilja dem åt ,sen så ligger 9-serien´s rekommenderade pris dubbelt upp enligt US siten ,mot vad 7-serien kostar ..Så den faller direkt bort för mig iaf. Får fler butiker nu in dessa LG´s så kanske både 5 och 7 serien kan sjuka något ytterligare i pris än vad NN tar idag. Hade tänkt köpa tv på Medimarkets öppnings dag nu den 25:e här i Uppsala ,hoppas dom fått in 7 serien . Jag har kommit till den punkten ,där jag faktiskt kan försaka lite sämre "specifikationer" om jag får en jäkligt mkt snyggare tv ,var to.m inne på att skaffa Sammy´s 7-LED serie som föll mig grymt i smaken ,men ville ändå gärna ha plasma tekniken ett tag till .Så även om Panna nu kommer "superdupermega svärta" så blir det en LG före det alternativet ..å som jag ser det ,har även dessa LG´s en grymmt slimmad modell i år .
Redigerat av Wizeguy, 21 mars 2010 - 00:17.
Postad 21 mars 2010 - 04:03
lexxus
-
lexxus
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
är själv (eller har varit?) ett sammy-fan av lcd men då jag e ruskigt besviken på min senaste sammy 46B535
så har jag nu börjat kika på LG`s nya plasma serie.. sjukt bra design och teknik som verkar starkt på G, som
många nämnt, går att jämföra med pannas nyare modeller som sägs vara "the shit"..
men som sagt, pannas design luktar ju gammal fiskrens.
Iaf, enda jag oroar mig för e dessa inbränningar på plasmorna, då jag i stort sett enbart kör tv:n som
skärm till min HTPC, sällan jag kollarpå tv.. det sägs väl att LCD är att föredra för oss som kör tv:n som dataskärm?
Redigerat av lexxus, 21 mars 2010 - 10:34.
Postad 21 mars 2010 - 07:44
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Hmm, fasen vad alla reviews drar ut på tiden... Vi får nöjja oss med kommentar från "Cleaveland Plasma" så länge: Not a dud, for example Chad worked 14 hours yesterday, however Chad was here tonight and on the PK550 we discovered it has a better Ansi contrast ratio at about 2000:1 than the G25 at about 1600:1. G25 had better black levels, but the PK550 Has brighter whites.
Postad 21 mars 2010 - 08:03
HemmaKocken
-
HemmaKocken
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
[quote name='Wizeguy' date='Mar 21 2010, 00:08 ' post='2834574'] pk750 vs pk950: är väl det"TrueBlack filter"(som Pacman nämner) som ska skilja dem åt ,sen så ligger 9-serien´s rekommenderade pris dubbelt upp enligt US siten ,mot vad 7-serien kostar ..Så den faller direkt bort för mig iaf. Tror att det inte är helt riktigt pris man ser på LG:s US site för 50PK950. Det är nämligen samma pris på 60PK950 som för 50 tummaren.($2999). Så riktigt så dyr borde inte 50PK950 bli. Skulle tro att den hamnar på ca 15 000 kr, med tanke på prisskillnaden mellan de två andra modellerna. Sen får väl tester och omdömen avgöra om skillnaderna om det är värt att tag steget upp
Postad 21 mars 2010 - 10:20
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Priserna har varit tämligen kända länge.  *10 och man har NetOnNet priser.  Skulle tro att det ungerska testarnas mätningar är rätt gångbara. Deras mätningar av Panna överensstämmer ganska bra med vad andra kommit fram till. Om så är fallet är 0.07 cd/m2 lite krasslig svärta, lite synd.
Postad 21 mars 2010 - 10:52
Unregistered1734
-
Unregistered1734
-
Beroende
-
-
1 114 inlägg
Hmm, fasen vad alla reviews drar ut på tiden... Vi får nöjja oss med kommentar från "Cleaveland Plasma" så länge:
2000:1 ANSI vs 1600:1 , sämre svärta men bättre vita färger. Nu kommer en riktigt intressant fråga: Vilket påverkar bilden mest? de extra 400:1 och bättre vita färger eller svärtan? LG VS Panna Priserna har varit tämligen kända länge.
 *10 och man har NetOnNet priser. 
Skulle tro att det ungerska testarnas mätningar är rätt gångbara. Deras mätningar av Panna överensstämmer ganska bra med vad andra kommit fram till. Om så är fallet är 0.07 cd/m2 lite krasslig svärta, lite synd.
Nja, jag skulle oavsett invänta flatpanels recension på måndag! Förra årets var 0,12 och LG brukar ju tendera göra stora hopp med teknologin. Tror att svärtan landar på minst 0,03 i paritet med G20an.. med bonusen att man slipper sämre svärta. Men tiden får avgöra  Sitter spänt!
Postad 21 mars 2010 - 10:55
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
... Iaf, enda jag oroar mig för e dessa inbränningar på plasmorna, då jag i stort sett enbart kör tv:n som skärm till min HTPC, sällan jag kollarpå tv.. det sägs väl att LCD är att föredra för oss som kör tv:n som dataskärm?
Distinktionen är just datorskärm. Att du använder PC som signalkälla, dvs HTPC, är helt ointressant, men om du till största del använder den anslutna displayen som datorskärm så skulle jag definitivt välja LCD TV framför plasma TV. LG har varit bland de sämre vad gäller motståndskraft mot ghosting/spökbilder, men det i sig behöver inte innebära större risk för inbränning. Så, du får väl invänta intryck från kommande recensioner och ägare.
Postad 21 mars 2010 - 11:00
Unregistered1734
-
Unregistered1734
-
Beroende
-
-
1 114 inlägg
Wolfy, skulle vara kul med ytterligare en experts åsikt utöver pacmans, på min fråga inlägget ovanstående du svarade på. Lust att svara på den?
Postad 21 mars 2010 - 11:02
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
2000:1 ANSI vs 1600:1 , sämre svärta men bättre vita färger. Nu kommer en riktigt intressant fråga: Vilket påverkar bilden mest? de extra 400:1 och bättre vita färger eller svärtan? LG VS Panna
Inte bättre vit färg, ljusstarkare. Vad som är bättre är helt beroende på miljö och preferensen hos den som avgör det, finns inget korrekt svar här när skillnaderna inte är särskillt stora. Det man dock kan säga är att i en någorlunda bra miljö så är dagens plasma TV fullt tillräckligt ljusstarka och svärtan är därför allt som oftast viktigare för en bra bildkvalité. Nja, jag skulle oavsett invänta flatpanels recension på måndag! Förra årets var 0,12 och LG brukar ju tendera göra stora hopp med teknologin. Tror att svärtan landar på minst 0,03 i paritet med G20an.. med bonusen att man slipper sämre svärta.
Men tiden får avgöra Sitter spänt!
Tvärtom skulle jag vilja påstå. LG har alltid varit mycket snack, men lite verkstad. Man kan dock hoppas att de äntligen börjar leva upp till sin egen hype. Edit: Svarade just, hehe och jag är ingen expert, bara nerdigt intresserad.
Redigerat av Wolfy, 21 mars 2010 - 11:04.
Postad 21 mars 2010 - 11:25
Unregistered1734
-
Unregistered1734
-
Beroende
-
-
1 114 inlägg
Hehe  Tack Wolfy! Det är ljusstyrkan som avgör hur ljus bilden kan bli men svärtan är samma sak som ljusstyrka? Om ja förstått rätt? Haha så oteknisk det går att bli. Är as imponerad på Kuro kan uppvisa sådana ljusstarka solnedgångar tex och natur bilder!. Har svärtan stor roll i detta?
Om svärtan skiljer sig avsevärt blir det G20 framför PK950. Om dem landar likadant så blir det ju PK950, billigare + har bara råd med 46G20 isf. Så jag tjänar +4 tum på LG, snyggare design etc etc.
Bifogar bilder att för visa vad jag menar
Postad 21 mars 2010 - 11:43
Unregisteredc953a7c3
-
Unregisteredc953a7c3
-
Veteran
-
-
1 515 inlägg
avsforum verkar ha en pk990 review på G nu också. 990 är ju samma som 950 fast för uk/us. Ska bli intressant att se hur de presterar i alla fall och om de har fixat ghosting problemet.
Postad 21 mars 2010 - 12:02
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Hehe Tack Wolfy! Det är ljusstyrkan som avgör hur ljus bilden kan bli men svärtan är samma sak som ljusstyrka? Om ja förstått rätt? Haha så oteknisk det går att bli. Är as imponerad på Kuro kan uppvisa sådana ljusstarka solnedgångar tex och natur bilder!. Har svärtan stor roll i detta?...
Tyvärr råder det en hel del språkförbistring inom videovärlden. Reglaget ljusstyrka kontrollerar svartnivån, dvs hur mörkt det mörka i bilden är, vilket inte är detsamma som den fysikaliska storheten ljusstyrka. Reglaget kontrast kontrollerar vitnivån, dvs hur ljust det ljusa i bilden är, vilket är hur ljusstarkt displayen lyser upp rummet. Alla plasma TV är sk power-on-demand (dvs när det bara är lite ljus i en scen så kan de kräma på ordentligt, medans om hela scenen är vit så kommer en plasma TV tillkorta mot en LCD TV - en LCD TV är överlägsen plasma TV att återge en scen med starkt ljus i, t ex en utomhusscen där det mesta är dränkt i solljus), varför alla plasma TV har potentialen att imponera med just den typ av scen du beskriver. Svärtan har stor betydelse för hur imponerade detta blir, dvs hur kontrastrik man upplever bilden som helhet, men inte enbart. Det blir kanske tjatigt, men här kommer det igen - en bra miljö är mycket viktig för att man ska tillgodogöra sig hög kontrast med låg svärtabotten. Ju högre andel omgivande ljus ju viktigare blir det att panelen är ljusstark för att kompensera. Ju bättre miljö ju viktigare blir svärtan.
Redigerat av Wolfy, 21 mars 2010 - 12:04.
Postad 21 mars 2010 - 12:24
Unregistered1734
-
Unregistered1734
-
Beroende
-
-
1 114 inlägg
Tyvärr råder det en hel del språkförbistring inom videovärlden.
Svärtan har stor betydelse för hur imponerade detta blir, dvs hur kontrastrik man upplever bilden som helhet, men inte enbart. Det blir kanske tjatigt, men här kommer det igen - en bra miljö är mycket viktig för att man ska tillgodogöra sig hög kontrast med låg svärtabotten. Ju högre andel omgivande ljus ju viktigare blir det att panelen är ljusstark för att kompensera. Ju bättre miljö ju viktigare blir svärtan.
Du borde göra en "sticky" tillsammans med pacman m.fl! Så ni slipper skriva om det till allihop hela tiden vid efterfrågan! Ett jättestort tack, då blev man helt plötsligt smartare! Kommer ha spotlights som dimrar svagt bekvämt ljus (rött/orange aktigt har jag tänkt mig som matchar beiga tapeterna). Dessutom tänder jag några brinnande ljus . Så det blir typ 20% ljus i rummet. "Ju högre andel omgivande ljus, ju viktigare blir det att panelen är ljusstark för att kompensera" Det är väl vid ljus bakom teven som kontrasten framhäver om jag inte lärt mig fel?  Med din expertis bakom dig antar jag att du har en pioneer i sovrummet Ska bli kul att se nu när LG tillverkar egna komponenter, om dem kan revolutionera deras egna plasma teknologi, att bli ljusår före sitt förra års modeller. Man får hoppas dem vart inspirerade av pioneer detta året
Postad 21 mars 2010 - 12:56
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Det man dock kan säga är att i en någorlunda bra miljö så är dagens plasma TV fullt tillräckligt ljusstarka och svärtan är därför allt som oftast viktigare för en bra bildkvalité.
Kloka ord. +1 på den.  edit: Tror att svärtan landar på minst 0,03 i paritet med G20an.. med bonusen att man slipper sämre svärta.
Time will tell, men än så länge finns inget som tyder på det. Grekernas mätningar ger jag inget för när man ser vad de fått för resultat tidigare. Stora frågan är dock vilka skillnader som finns vid 1000+ timmar.
Redigerat av pacman, 21 mars 2010 - 13:00.
Postad 21 mars 2010 - 13:10
Unregistered1734
-
Unregistered1734
-
Beroende
-
-
1 114 inlägg
Kloka ord. +1 på den. 
Time will tell, men än så länge finns inget som tyder på det. Grekernas mätningar ger jag inget för när man ser vad de fått för resultat tidigare.
Stora frågan är dock vilka skillnader som finns vid 1000+ timmar. 
"Every plasma has rising Luminance (max brightness, or whatever it is called in English) of the panel, not MML. Ask that thing to D-Nice and other professional calibrators, and you will see who is right about that. Some weeks ago, in the "panny rising black" thread, D-nice gave a detailed answer about that thing, and he confirmed that he have seen that problem only on those panasonic models." LG ser ut att klara sig alldeless utmärkt
Postad 21 mars 2010 - 17:46
frX
-
frX
-
Användare
-
-
185 inlägg
Tänkte på en grej med PK550, det är ju MPEG4 dekoder i den för DVB-T iaf. Men hur är det med DVB-C? Så vitt jag vet så har vi ju bara en 'fri' HD-kanal i ComHems utbud och det är ju SVT HD och varför inte testa? Här är resultatet:  Betyder detta att alla CH's HD kanaler kommer fungera? Dessutom ser ni en fin rand över panelen. Det ser ut som en brusig rand och jag tror inte den skall vara där. Ska se vad NetOnNet säger om detta..
Postad 21 mars 2010 - 17:57
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Dagens suprise, Mr über-guru "Ringblixt" slår till med en micro-review av 60PK950: http://www.component...=...st&p=142065Verkar lite småstrulig men om t.ex. 550 presterar liknande kan den nog vara intressant budgetalternativ - minus bristande 24 Hz uppspelning, LG fixa nu!!! edit: Sa ju att 0.07 va rimmligt...
Redigerat av pacman, 21 mars 2010 - 17:59.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|