filmen som jag testar funkar bra i datorn med textningen men inte i TVn
Postad 03 July 2013 - 17:05
Postad 03 July 2013 - 20:00
Tv'n kanske inte läser externa texter typ .srt. eller .subnån som vet hur man kan få textning att funka på en 46f8005 när man ska kolla på 3D filmer ?
Postad 03 July 2013 - 20:20
Postad 03 July 2013 - 21:01
F8005 är enl min ödmjuka mening bland det bästa du kan köpa för pengar idag. Kollar mycket film och serier, 90% av allt jag ser är 720/1080 och bilden som F8005 levererar är inget annat än fantastisk!!
Det finns alltid 2 läger, plasma eller led/lcd . Gillar du som jag "trycket" i led apparater och svärtan hos Plasma så köp den här tv:n Den gör vad plasma är bäst på mycket bättre än vad plasma gör vad lcd/led är bäst på om ni förstår vad jag menar. Det är den bästa kompromissen jag set fram till dags datum .
Redigerat av Axel.F, 03 July 2013 - 21:03.
Postad 03 July 2013 - 21:21
Snudd på samma fråga, men vad är eg skillnaen mellan F8005/F8505 och F7005. Jag kör HTPC och använder TV:n bara som en monitor, så SmartTV, röststyrning, viftstyrning, ljud och annat är ointressant. Likaså stativ/fot iom att jag ändå ska ha upp den på väggen. Har försökt jämföra dem och den eg enda skillnaden jag kan hitta rent bildmässigt är storleken, F7005 går bara att få i 60", men F8XXX går att få i 65" (och 75" också tror jag).
8 serien har cimema black, dvs den kan stänga av led belysningen vid letterbox strecken. Såg detta idag när jag kollade en stund på Prometheus och effekten av cimema black är påtaglig. Det svarta över och under bilden är verkligen bäcksvart! Inramningen av bilden är sjukt bra.
Om detta är värt prishoppet mellan 7 o 8 serien får man själv ta ställning till.
Förutom detta vet jag inte om det är något mer som skiljer ? Samma panel, bildbehandling, quadcore CPU m.m. Tror jag iaf
Postad 04 July 2013 - 05:34
Postad 04 July 2013 - 06:56
8 serien har cimema black, dvs den kan stänga av led belysningen vid letterbox strecken. Såg detta idag när jag kollade en stund på Prometheus och effekten av cimema black är påtaglig. Det svarta över och under bilden är verkligen bäcksvart! Inramningen av bilden är sjukt bra.
Om detta är värt prishoppet mellan 7 o 8 serien får man själv ta ställning till.
Förutom detta vet jag inte om det är något mer som skiljer ? Samma panel, bildbehandling, quadcore CPU m.m. Tror jag iaf
Lästa lite spec på samsung. 8 serien har ultimate micro dimming istället för bara micro dimming. Sen har den 1000 i clear motion rate jämfört med 800 på 7 serien. Sen såg jag inte fler skillnader.
Postad 04 July 2013 - 07:32
Ja det stämmer, 1000 i clear motionrate mot 800 på 7-serien. Säljaren på giganten påstod (vi vet ju alla hur mycket man kan lita på det) att Samsung killen som är ansvarig för Giganten här i hbg sagt " årets 7-serie har samma bild/prestanda som förra årets 8-serie"Lästa lite spec på samsung. 8 serien har ultimate micro dimming istället för bara micro dimming. Sen har den 1000 i clear motion rate jämfört med 800 på 7 serien. Sen såg jag inte fler skillnader.
Postad 04 July 2013 - 07:49
Ja det stämmer, 1000 i clear motionrate mot 800 på 7-serien. Säljaren på giganten påstod (vi vet ju alla hur mycket man kan lita på det) att Samsung killen som är ansvarig för Giganten här i hbg sagt " årets 7-serie har samma bild/prestanda som förra årets 8-serie"
Stämmer det räcker det gott för mig. Dock kanske designen på 8 är snyggare än 7.
Postad 04 July 2013 - 07:52
http://s3.pji.nu/pro...800/1723151.jpg
Postad 04 July 2013 - 08:35
Sitter i tv:nNågon som vet om Samsung-loggan på F7005 sitter fast i själva tvn eller i foten?
http://s3.pji.nu/product/standard/800/1723151.jpg
Postad 04 July 2013 - 08:41
Jag köpte mig en UE55F8005 i söndags efter att ha haft plasma de senaste 7-8 åren. Jag hade en 50" Samsung B551 senast och främsta anledningen till att vi bytte tv i sovrummet var för att få ett element mindre så att det kan bli lite svalare på sommaren. Det lyckades vi med och är mycket nöjda med att ha 3-5 grader lägre temp i sovrummet på kvällarna nu
Jag har provat både Flatpanels och AVForums inställningar och för mig är det Flatpanels som funkar bäst. Det är en tydlig skillnad. Det jag dock hade förväntat mig mer av tvn är nog på nivån av svärta. Varken jag eller frugan anser att den inte ens når upp till vår 4 år gamla plasma och den är dessutom väldigt känslig för placering. Det räcker med att du flyttar dig 30cm i sidled eller upp/ner från mittpunkten på tv-bilden för att bilden ska "tvättas" ur och försämras. Det är nästan så att jag funderar om jag fått ett dåligt ex pga alla andras jublande recensioner av denna tv vad gäller svärta. Jag ska slå Samsung en signal så får vi se vad de säger...
Sen ska jag säga att detta är den bästa tv jag haft vad gäller färger, djup i bilden och tryck i bilden liksom skärpa. Detaljer framträder mycket bra och det är en fröjd att se på film (om jag bortser från svärtan).
Vad gäller frågan om Samsungloggan på F7005 så sa säljaren på Elgiganten dels att den går att skruva bort och dels att den går att stänga av om man inte vill skruva bort den.
Mvh
Micke
Postad 04 July 2013 - 08:54
Hej,
Jag köpte mig en UE55F8005 i söndags efter att ha haft plasma de senaste 7-8 åren. Jag hade en 50" Samsung B551 senast och främsta anledningen till att vi bytte tv i sovrummet var för att få ett element mindre så att det kan bli lite svalare på sommaren. Det lyckades vi med och är mycket nöjda med att ha 3-5 grader lägre temp i sovrummet på kvällarna nu
Jag har provat både Flatpanels och AVForums inställningar och för mig är det Flatpanels som funkar bäst. Det är en tydlig skillnad. Det jag dock hade förväntat mig mer av tvn är nog på nivån av svärta. Varken jag eller frugan anser att den inte ens når upp till vår 4 år gamla plasma och den är dessutom väldigt känslig för placering. Det räcker med att du flyttar dig 30cm i sidled eller upp/ner från mittpunkten på tv-bilden för att bilden ska "tvättas" ur och försämras. Det är nästan så att jag funderar om jag fått ett dåligt ex pga alla andras jublande recensioner av denna tv vad gäller svärta. Jag ska slå Samsung en signal så får vi se vad de säger...
Sen ska jag säga att detta är den bästa tv jag haft vad gäller färger, djup i bilden och tryck i bilden liksom skärpa. Detaljer framträder mycket bra och det är en fröjd att se på film (om jag bortser från svärtan).
Vad gäller frågan om Samsungloggan på F7005 så sa säljaren på Elgiganten dels att den går att skruva bort och dels att den går att stänga av om man inte vill skruva bort den.
Mvh
Micke
Låter väldigt konstigt med svärtan då F8005 lär ha bättre svärta än eran gamla plasma. Vilken källa har ni testat med? Prova söka efter en inställning som heter HDMI Black Level. Om den är inställd fel beroende på källa så blir det svarta grått istället. Inte säker att den heter så i deras nya modeller eller om den ens finns kvar.
Redigerat av altair4, 04 July 2013 - 08:55.
Postad 04 July 2013 - 09:36
Låter väldigt konstigt med svärtan då F8005 lär ha bättre svärta än eran gamla plasma. Vilken källa har ni testat med? Prova söka efter en inställning som heter HDMI Black Level. Om den är inställd fel beroende på källa så blir det svarta grått istället. Inte säker att den heter så i deras nya modeller eller om den ens finns kvar.
HDMI Black level är på låg (Normal ger en försämring) och Cinema black är på Låg.
Postad 04 July 2013 - 10:26
Postad 04 July 2013 - 10:33
Alla enheter inkl TV har senaste programvaror på sig.
Postad 04 July 2013 - 10:38
Jag måste också ha nåt felinställt på min. Igår kväll när det var helt mörkt upplevde jag också svart som "utvattnat" Det bör vara något som är felinställt, min ES8005 som jag hade innan F8005 var inte så och jag tror knappast svärtan försämrats på årets 8-serie. Får gräva runt lite. Jag spelar upp allt från min boxee och den kan spotta ut en uppsjö av olika signaler (RGB, RGB-Low Yuv m.fl)
Ser fram emot en uppdatering om vad du hittar/inte hittar
Postad 04 July 2013 - 14:21
Någon som vet om Samsung texten längst ner på 55f7005 sitter fast i tvn eller i foten?
Hittade detta på www.avforums.com : The round Samsung logo is detachable, just get your screwdriver to it. Be careful with the little cable for the light, just tuck it under the tv.
http://www.avforums....0-thread-9.html
Postad 04 July 2013 - 14:59
Jag köpte nyligen Samsung UE65F6475 (2013) på Komplett.se för cirka 19000 :-
Var intresserad av att höra era tankar kring den här tv:en och om det är någon annan som har erfarenhet kring bilden etc.
Har inte hittat någon recension på nätet hittils och skulle uppskatta om någon har erfarenhet av denna modell eller serie.
Tack på förhand :-)
Alex
Postad 04 July 2013 - 15:26
Hej,
Jag köpte nyligen Samsung UE65F6475 (2013) på Komplett.se för cirka 19000 :-
Var intresserad av att höra era tankar kring den här tv:en och om det är någon annan som har erfarenhet kring bilden etc.
Har inte hittat någon recension på nätet hittils och skulle uppskatta om någon har erfarenhet av denna modell eller serie.
Tack på förhand :-)
Alex
Sugen på att köpa denna,då man får ett stor tv till ett lågt pris. Men vill ju helst läsa lite omdömen innnan jag ev slår til., Vad tycker du om tv-n då? Typ svärta, clouding m.m.
Postad 04 July 2013 - 17:25
Har också tänkt mig köpa denna, kanske nu till semestern men så höjde Electroworld från 19k till 22,5k igen, sänk sänk. Men fortsätt gärna prata TV, berätta mer om den AlexSugen på att köpa denna,då man får ett stor tv till ett lågt pris. Men vill ju helst läsa lite omdömen innnan jag ev slår til., Vad tycker du om tv-n då? Typ svärta, clouding m.m.
Postad 04 July 2013 - 22:16
Local dimming är endast relevant för full array LED TVs där de kontrollerbara zonerna är tillräckligt små för att haloing inte ska bli uppenbart.
Intressant, då kan du förhoppningsvis svara på frågan hur många zoner Samsungs 8 serie har på de olika storlekarna (dvs indirekt hur stora zonerna är)? Har försökt hitta info om det men inte lyckats.
Postad 05 July 2013 - 08:43
Postad 05 July 2013 - 09:16
Sugen på att köpa denna,då man får ett stor tv till ett lågt pris. Men vill ju helst läsa lite omdömen innnan jag ev slår til., Vad tycker du om tv-n då? Typ svärta, clouding m.m.
Absolut, det kan jag göra. Om man tittar på själva tvn, design, storlek etc så är det verkligen full pott. Samsung vet hur man göra snygga produkter och den sitter verkligen som en tavla på väggen. Sedan så är 65 tum inget att leka med. Det är stort, riktigt stort och har man inte minst 5 meter från soffan som jag har så rekommenderar jag att man köper en 55 tum istället. Det klarar man sig lika bra på. Jag har i dagsläget endast antennkoppling och jag tycker med tanke på det så levererar tvn jättefin bild. Har tittat på HBO via smart tv funktionerna och det fungerade också bra. Original inställningar på bild och så är inte jättebra och det krävs en del "pill" för att få de optimala bildinställningarna. Jag har inte spelat upp någon DVD eller Blueray film men jag kan tänka mig att det är då denna tv fullständigt exploderar av liv och färger. Spelade NHL 2013 med mina vänner igår och det var en ren njutning. Med tanke på att det är en så stor tv så levererade den exakt vad man förvantade sig så för spel och film lämpar den sig väldigt bra. Nu över till baksidan av glansen och just samsung som märke. Clouding!! Ett "fenomen" som kommer tillsammans med köp av LED säger Samsung själva. Vad jag har förstått så har vissa exemplar mer clouding och vissa mindre. Jag kan konstatera att det är clouding och jag har 45 dagar öppet köp så jag kommer testa den vidare för att se om detta problem blir värre och värre. Jag kommer ta en bild och lägga upp så kan ni själv bedömma. Självklart tycker jag det är störande och betalar man 20tkr så förväntar man sig att allt ska vara perfekt. Speciellt eftersom detta är en 2013 års modell.
Hör gärna av er om ni vill veta mer.
Är själv intresserad av att höra från andra kring clouding på Samsungs nyare F 7 och 8 serien. Någon som har input kring detta så skulle jag uppskatta det.
Postad 05 July 2013 - 11:02
Jag tittar på TV via Comhem, men har inte alla kanaler i HD (bara SVT och C-More i HD). Sen tittar jag mycket på film via Boxee Box och då oftast i 720p formatet, men även i 1080p.
Har ganska ljust i rummet och ingen mörkläggningsmöjlighet.
Postad 05 July 2013 - 11:44
Sedan så är 65 tum inget att leka med. Det är stort, riktigt stort och har man inte minst 5 meter från soffan som jag har så rekommenderar jag att man köper en 55 tum istället. Det klarar man sig lika bra på. Jag har i dagsläget endast antennkoppling och jag tycker med tanke på det så levererar
Nu över till baksidan av glansen och just samsung som märke. Clouding!! Ett "fenomen" som kommer tillsammans med köp av LED säger Samsung själva. Vad jag har förstått så har vissa exemplar mer clouding och vissa mindre. Jag kan konstatera att det är clouding och jag har 45 dagar öppet köp så jag kommer testa den vidare för att se om detta problem blir värre och värre. Jag kommer ta en bild och lägga upp så kan ni själv bedömma. Självklart tycker jag det är störande och betalar man 20tkr så förväntar man sig att allt ska vara perfekt. Speciellt eftersom detta är en 2013 års modell.
Tro mig, du kommer snabbt vänja dig med 65" och att det skulle vara för story på mindre än 5 m är nog inget problem
Clouding är tyvärr nåt man får räkna med annat än på toppmodellerna, det är därför 65" 8-serien kostar som den gör (även om den är väl dyr nu). Skulle själv inte köpa en LCD utan nån form av local diming, men så är jag väldigt kräsen också och beredd att betala vad det kostar. Är man inte det, och ändå kräsen när det gäller svärta, är t.ex. en Panasonic 65" ST60 väl värd att titta på, dock är det en plasma med vad det innebär på gott och ont.
Postad 05 July 2013 - 12:03
Tro mig, du kommer snabbt vänja dig med 65" och att det skulle vara för story på mindre än 5 m är nog inget problem
Clouding är tyvärr nåt man får räkna med annat än på toppmodellerna, det är därför 65" 8-serien kostar som den gör (även om den är väl dyr nu). Skulle själv inte köpa en LCD utan nån form av local diming, men så är jag väldigt kräsen också och beredd att betala vad det kostar. Är man inte det, och ändå kräsen när det gäller svärta, är t.ex. en Panasonic 65" ST60 väl värd att titta på, dock är det en plasma med vad det innebär på gott och ont.
Så du tror att det är mindre clouding på de dyrare varianterna exempelvis 8-serien? Har själv inte kunnat bedömma 8-serien så svårt att säga men den kostar runt 20tkr för en 55-tummare. Funderar i såfall på att byta till den och ha en lite mindre storlek men bättre bild för just den här dimming funktionen saknas.....
Postad 05 July 2013 - 12:08
Håller med storleken är inget bekymmer. Sitter på en 50" plamsa på ca 2.8 m avstånd. Så en 65" blir nog perfekt, då jag kommer få en mer bioliknande känsla vid filmtittande. Jag är väldigt kluven när det gäller vilken tv jag ska köpa. Å ena sidan så vill jag ha en tv som jag kan använda som datormonitor. Använder min gamla plasma till det nu, vilket inte är optimalt. Då den dels ger ifrån sig mycket värme, vilket gör varma sommardagar ännu mer varma och jobbiga.Tro mig, du kommer snabbt vänja dig med 65" och att det skulle vara för story på mindre än 5 m är nog inget problem
Vad gäller cloudingen på 6475 så har jag ingen aning om jag kommer störa mig på det eller ej. Då jag inte haft nåt annat än plasma hittils. Antar att man måste köpa tv-.n och bilda sig en egen uppfattning om den saken. Jaja allt detta gör att min beslutsångest nog kommer fortsätta framöver, innan jag bestämt mig för vad jag ska ha.
Postad 05 July 2013 - 13:02
Så du tror att det är mindre clouding på de dyrare varianterna exempelvis 8-serien? Har själv inte kunnat bedömma 8-serien så svårt att säga men den kostar runt 20tkr för en 55-tummare. Funderar i såfall på att byta till den och ha en lite mindre storlek men bättre bild för just den här dimming funktionen saknas.....
Kanske mer att den döljs mer effektivt av local dimingen. Så var det iaf på den fullarray Sony Hx923 jag hade innan som sen tyvärr fick reklameras pga fel och som nu tyvärr inte finns kvar på marknaden. Samsung är dock edge lit, och iaf jag har inte lyckats hitta nån bra info om hur dess local diming faktiskt fungerar, traditionellt har local diming funkar bäst på full arrays.
Postad 05 July 2013 - 23:25
Det är samma pris.
Är i valet och kvalet...
Postad 05 July 2013 - 23:52
Vad skulle ni göra om ni var jag. Har cirka 5 m till väggen. Behålla 6 serien 2013 års modell 65 tum eller köpa 8 serien 2013 års modell 55 tum.
Det är samma pris.
Är i valet och kvalet...
Det kan nog bara du avgöra tyvärr, 6-serien är säkert mer prisvärd per krona, dvs eg ett bättre köp. Har aldrig kollat på 6-serien men 10" är säkert mer värt än skillnaden i bildkvalite om man måste kompromissa. Men är man tillräckligt kräsen får man pröjsa vad det kostar, och då är det nog bara 65" 8-serien som gäller. Tyvärr hör jag till den senare kategorin själv
Postad 06 July 2013 - 11:42
Förutom att bilden blivit lite bättre för varje år så skulle jag vilja påstå att nu med F8005 så är i princip all clouding, bleeding och ojämn belysning borta. Detta menar även samsung själva att man jobbat hårt med i år.
Från D8005 som hade tydlig clouding, ojämn belysning och ljusgenomsläpp uppe i hörnen till ES8005 som hade mindre till F8005 där det är i princip helt borta. Kolla bara testen på flatpanels.dk när han fotar F8005 med en prick tänd i mitten. Helt svart skärm för övrigt, riktigt snyggt för en kantbelyst tv. Kolla sedan årets LG860 , LA eller vad den heter, läcker ljus som ett j*vla såll när han gör samma test på den. Det ska väl vara den direkt konkurrerande modellen från LG?
Konstigt att man gnällt och tjatat på samsungs 7 o 8 serie för dom här problemen 3 år på raken men när LG 2013 släpper nåt sånt här skit rent ut sagt är det ingen som lyfter på ögonbrynen !
Redigerat av Axel.F, 06 July 2013 - 11:49.
Postad 06 July 2013 - 13:15
Tidigare stod ju Sonys HX9 serie och Sharps Elite (finns inte i Europa) i en klass för sig här, men då är båda bakgrundsbelysta, 8-serien är fortfarande edge-led, vilket tidigare inte var nån hit med local dmining, men å andra sidan är ju Samsung en av världens största och mest kompetenta TV-tillverkare, så dom kanske kommit på nån lösning.
Redigerat av Unregistered1413, 06 July 2013 - 13:17.
Postad 06 July 2013 - 13:42
Vad skulle ni göra om ni var jag. Har cirka 5 m till väggen. Behålla 6 serien 2013 års modell 65 tum eller köpa 8 serien 2013 års modell 55 tum.
Det är samma pris.
Är i valet och kvalet...
HDTVTest om 6-serien, i vilken må det kan vara till nån hjälp för ditt beslut:
http://www.hdtvtest....01305042929.htm
Postad 06 July 2013 - 14:26
Håller med om att det är extremt oklart om vad som gäller med microdiming. Tror det är mycket mjukvara involverad för att få ut något av "microdimming" på en kantbelyst led. Det går ju helt enkelt inte att strypa belysning på samma sätt som på en Bakgrundsbelyst led. Hursomhelst så ser mörka partier och mörka filmer i allmänhet grymt bra ut på den här tv:n (för att vara en edge led) Den presterar inte svärta som en ny Panna plasma, det ska ingen komma och anklaga den för men... Tittar man vanliga tv utsändningar i både HD och SD, Tecknat och ja, i princip allt annat än just mörka scener och filmer så kör den här tvn skiten av det mesta.Håller med om att Samsung i år verkar tagit ett rejält kliv med sin 8-serie. Skulle dock fortfarande vilja få lite mer info om hur local dimingen faktiskt fungerar och hur många zoner som finns. Bara i denna tråd har vi, om jag minns rätt, fått besked om att "blackbars" blir mkt ljusare om det är text i dem, och att de inte blir det. Att producera en helt svart bild har ju LCD:erna kunnat i många år, men det svåra är att göra det ihop med mkt annat på skärmen.
Tidigare stod ju Sonys HX9 serie och Sharps Elite (finns inte i Europa) i en klass för sig här, men då är båda bakgrundsbelysta, 8-serien är fortfarande edge-led, vilket tidigare inte var nån hit med local dmining, men å andra sidan är ju Samsung en av världens största och mest kompetenta TV-tillverkare, så dom kanske kommit på nån lösning.
Postad 06 July 2013 - 14:29
Redigerat av Axel.F, 06 July 2013 - 14:30.
Postad 07 July 2013 - 09:07
Pga denna begränsning så fungerar inte PIP eller att se på kodade kanaler via app i android eller ios enheter.
OM det finns sätt att komma runt problemet så skriv gärna några rader om hur. Jag har själv tänkt att testa en Diablo CAM
Redigerat av XINS, 07 July 2013 - 09:22.
Postad 07 July 2013 - 09:10
Verkar riktigt bra ju. Konstigt att ingen satt betyg på prisjakt på UE65F6475.HDTVTest om 6-serien, i vilken må det kan vara till nån hjälp för ditt beslut:
http://www.hdtvtest....01305042929.htm
Postad 07 July 2013 - 13:27
Det suger ju B***e ! Hur löser en extern box problemet då? På min(och säkert många andra) Boxer box som är en Humax DVBT2 med dubbla tuners och 500Gb disk så går det utmärkt att spela in på tex TV3 HD samdidigt som jag kollar på valfri annan kanal, funkar även utmärkt att spela in från 2olika samtidigt. Rent gissningsvis tror jag det är så att den bara kodar av den kanalen man tittar på och lägger rabarber på boxer kortet för det, den andra kanalen spelas in oavkodad och kodas av först i efterhand när boxerkortet/ci-modulen inte används eller så kodas den av medans man tittar på det inspelade programmet. Det var ju givetvis på detta sätt jag tänkt mig det skulle fungera innan jag klippte antenn kabeln 2m kortare, drog upp den till tvn, köpte en CI-Modul och lyfte in Humax boxen i sovrummet!!!!!! Ska det nu INTE funka så Samsung? Vad i H****te ska jag då med två mottagare till i tvn??????Det fungerar inte att använda 2 tuners pga att den inte kan avkoda 2 kanaler samtidigt. Information finns i e-manualen under begränsningar på sida 176. Jag har Satellit och det krävs avkodning för all kanaler som jag tittar på. Det som är förvånande är att samsung supporten via Facebook säger att man kan använda 2 kort för att kunna använda 2 tuners men den informationen har inte jag fått när jag ringt supporten.
Pga denna begränsning så fungerar inte PIP eller att se på kodade kanaler via app i android eller ios enheter.
OM det finns sätt att komma runt problemet så skriv gärna några rader om hur. Jag har själv tänkt att testa en Diablo CAM
Postad 07 July 2013 - 13:49
Postad 07 July 2013 - 14:02
http://www.avforums....563/Review.html
Intressant att även en rätt välmeriterad site/testare beskriver svärtan som "Excellent" även fast det handlar om en LCD. Det är rätt imponerande!
Redigerat av Unregistered1413, 07 July 2013 - 14:09.
Postad 07 July 2013 - 14:02
Nej det finns inte 2 kortläsare. Trodde ju i min enfald att den skulle fungerar precis som en extern box som kan "dela" på ett kort/läsare! Jag fattar faktiskt inte vad dom rökt på Samsung? Är där två tuners för att man ska kunna kolla på Sommar med Ernst samtidigt som Nyheterna på ettan? Thanks for nothing Samsung!!!Finns det 2 kortläsaren på TV:n? Isf kan ju en cardsplitter vara en lösning, även om jag håller med om att det är idiotiskt om det finns 2 tuners (av samma typ) men som ändå inte kan använda sig av samma kort.
Postad 07 July 2013 - 14:57
Det suger ju B***e ! Hur löser en extern box problemet då? På min(och säkert många andra) Boxer box som är en Humax DVBT2 med dubbla tuners och 500Gb disk så går det utmärkt att spela in på tex TV3 HD samdidigt som jag kollar på valfri annan kanal, funkar även utmärkt att spela in från 2olika samtidigt. Rent gissningsvis tror jag det är så att den bara kodar av den kanalen man tittar på och lägger rabarber på boxer kortet för det, den andra kanalen spelas in oavkodad och kodas av först i efterhand när boxerkortet/ci-modulen inte används eller så kodas den av medans man tittar på det inspelade programmet. Det var ju givetvis på detta sätt jag tänkt mig det skulle fungera innan jag klippte antenn kabeln 2m kortare, drog upp den till tvn, köpte en CI-Modul och lyfte in Humax boxen i sovrummet!!!!!! Ska det nu INTE funka så Samsung? Vad i H****te ska jag då med två mottagare till i tvn??????
Ring Samsung support så får vi se vad svaret blir. Ju fler som påtalar problemet desto bättre.
Postad 07 July 2013 - 19:26
Postad 07 July 2013 - 20:02
Nej det finns inte 2 kortläsare. Trodde ju i min enfald att den skulle fungerar precis som en extern box som kan "dela" på ett kort/läsare!
"Vanliga" externa boxar kan väl inte dela på kortet, eller har de ändrats på sistone (8år)? Sista jag hade med två tuners kunde titta på en kanal och spela in den andra - MEN - inspelningen sparades krypterat - kortet användes bara när uppspelningen gjordes efteråt. Och hann kortet byta koder innan man han titta, då var det kört med den inspelningen. (Topfield 5500)
Postad 08 July 2013 - 06:35
Det var ju det jag skrev! Eller vad menar du? Jag skrev ju dela med " " duttar. En extern box kan heller inte dela på ett kort i bemärkelsen att båda mottagarna använder kortet samtidigt, men det behövs ju inte heller. Det funka precis som du skriver (och jag skrev längre upp i råden) Kortet används till den kanalen man tittar på för tillfället och då spelar den andra mottagaren in och lagrar krypterad video som avkodas när kortet inte längre används för att titta på någon kanal (tvn är avstängd eller man valt en annan ingångskälla) eller så kodas det av samdigt som man tittar på det (i de fall kortet av en eller annan anl inte varit ledigt) Så har mina 3 senaste boxar funkat iaf. Har inte haft några problem med att dom "bytat kod" eller vad du skriver, vad menar du ? är det nån cardsharing tjänst som inte funkar att göra så här med eller vad?"Vanliga" externa boxar kan väl inte dela på kortet, eller har de ändrats på sistone (8år)? Sista jag hade med två tuners kunde titta på en kanal och spela in den andra - MEN - inspelningen sparades krypterat - kortet användes bara när uppspelningen gjordes efteråt. Och hann kortet byta koder innan man han titta, då var det kört med den inspelningen. (Topfield 5500)
Redigerat av Axel.F, 08 July 2013 - 06:38.
Postad 08 July 2013 - 07:29
Postad 08 July 2013 - 11:14
Sorry, missförstod bara.Det var ju det jag skrev! Eller vad menar du? Jag skrev ju dela med " " duttar.
Ok, då är jag med.En extern box kan heller inte dela på ett kort i bemärkelsen att båda mottagarna använder kortet samtidigt, men det behövs ju inte heller. Det funka precis som du skriver (och jag skrev längre upp i råden) Kortet används till den kanalen man tittar på för tillfället och då spelar den andra mottagaren in och lagrar krypterad video som avkodas när kortet inte längre används för att titta på någon kanal (tvn är avstängd eller man valt en annan ingångskälla) eller så kodas det av samdigt som man tittar på det (i de fall kortet av en eller annan anl inte varit ledigt) Så har mina 3 senaste boxar funkat iaf.
När jag hade canaldigital, så uppdaterades kortet med nya huvudkoder en gång i månaden eller varannan vecka - minns inte exakt. (från canaldigital själva alltså). Detta gjorde att de inspelningar som hade den "gamla" krypteringen, inte gick att spela upp när väl kortet fått nya koder.Har inte haft några problem med att dom "bytat kod" eller vad du skriver, vad menar du ? är det nån cardsharing tjänst som inte funkar att göra så här med eller vad?
Din leverantör gör tydligen inte så.
Postad 08 July 2013 - 14:16
För Boxer gäller: Sagem RT90-160 klarar att avkoda två signaler och lagra dessa okryperade på hårddisken.
Humax BXR-HD+ 500 klarar, beroende på vilka muxar de aktuella kanalerna ligger på, även visa en tredje kanal. Jag har läst någon stans att problemen med TV-apparaterna ligger i att de vanliga CA-modulerna bara klarar en kanal i taget. /Tor
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Samsung Plasma TV 2013
24 bilder
85 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?