Hittade lite mera funktioner och ingångar på 550an.
expert tog visst 14700kr inkl frakt och dustin 12800kr inkl frakt
så frågan är om det är någon bildkvaliteskillnad
Som jag skrev så är det mig veterligen ingen skillnad på bildkvaliteten...
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
59 relaterade trådar
Postad 16 October 2010 - 01:34
Som jag skrev så är det mig veterligen ingen skillnad på bildkvaliteten... Postad 16 October 2010 - 06:57
Alla PKxxx har samma panel...PK ovanför 550 har annat filter som ger lite bättre svärta å mindre reflektioner.
I övrigt skiljer som sagt bara funktioner/anslutningar/design Postad 16 October 2010 - 10:49
Några snabbfrågor nu när jag fått min 50pK350.
Det här med Screen refresh rate, vad ska jag välja på datorn för HZ på tvn? 29hz interlaced? 60? Körde igång en film från datorn till tvn och då stod den på 60hz om jag inte minns fel och då flimrade det lite lätt högst upp på tvn. Förstår tyvärr inte så mycket av det. Samt att hela min bild inte syns på 60hz men valde jag 29hz interlaced så syntes hela. Det lilla jag förstått så har det med overscan eller dylikt att göra. När jag gick in i ATI control panel så var allt det gråmarkerat dock. Som sista fråga, Tänkte prova Big Brads inställningar från Avsforum men när man ska börja använda dom? Efter tvn är inkörd? Med tanke på att han kör med 84 i kontrast. Man bör väl ligga på 50 i början? Samt vad betyder ftL? Redigerat av Orio, 16 October 2010 - 12:32. Postad 16 October 2010 - 19:34
Ah ok, tackar! Tycker även färgerna känns "mörkare" på tvn om jag jämför med min gamla LCD tv men säkert någon inställning bara, eller att jag dragit ner kontrasten till 50 Postad 16 October 2010 - 20:15
Är det någon som vet om Lg 42PJ650N är bra?? eller skall man köpa en panasonic
Postad 16 October 2010 - 21:51
Var tidigare under dagen och tittade på en LG 60PK250N och blev grymt besviken, trots att jag tog mig tid att kalibrera den. Skulle vilja beskriva bilden som oskarp och dimmig. Fanns liksom inget liv i den.
Kalibrerade en LG 55LE8500 och den sprang i 8:or runt LG 60PK250N (det gjorde den även okalibrerad). I mina ögon har Plasma ingenting att sätta emot LCD, ingenting. Förstår inte varför jag ens funderade på en Plasma. Löjligt bara för 5 extra tum. Blev därför att jag åkte hem med en LG 55LE8500, och en tom plånbok... men vilken bild... vilken bild. Postad 16 October 2010 - 22:07 Nu är ju just LE8500 utrustad med en IPS-skärm (bred tittvinkel utan färgförsämring och andra avarter) och local dimming vilket även gör att jag som plasmanörd faktiskt kan tänka mig köpa den, priset är ju dock inte riktigt detsamma eller hur? Postad 16 October 2010 - 22:50
Så du har sett plasman i en hemmiljö och kalibrerad med DVE iaf ?
Om du sett de i en upplyst affär är de inte konstigt att LE850 ser bättre ut. Nu är den ju säkert lite bättre men till ett annat pris. En plasma är oskarp(brusig/flimmrig eller vad du kallar det för på nära håll.. Ofta står man just på väldigt nära håll i en affär och inte 3 meter bort. Kan lova att bilden är inte det minsta oskarp. Men kul att du är nöjd.. Men ligg inte ner och se tv Du har ju köpt en tv som hör hemma i den absoluta toppen om man klarar av alla dess nackdelar Postad 17 October 2010 - 00:59
Visserligen inte men dessa knappa 6.000 kr inkl väggfäste i merkostnad känns som växelpengar när man ser bildkvaliteten. Ser helt makalöst ut. Mina bäst spenderade pengar, någonsin.
Inte i hemmiljö men dock i butikens demorum där man sitter 4 meter från bildvisaren i en skön soffa och där man kan kalibrera bilden i lugn och ro samt där man också kan styra belysningen till egen smak och tycke. Kalibrerade med Digital Video Essentials.
Satt 4 meter ifrån, som sagt var.
Jo, det var den. Jämfört med LCD:n så ser bilden ut som om någon har gått över den med flottiga fingrar.
Finns inga nackdelar. Postad 17 October 2010 - 02:11
Tror det är därför moparman inte valde LCD, soffan i den butik han besökte var helt enkelt inte tillräckligt skön.
Du har inte kalibrerat något och du har inte kunskaperna som krävs för att kalibrera en TV korrekt. Din TV har massvis med nackdelar horisental banding, halos, brister i skuggdetaljer och medioker färgåtergivning för att nämna några. Samt givetvis totalt förstörd filmkänsla som alla andra LCDer men vad spelar det för roll när man använder TVn till att titta på Jersey Shore. Postad 17 October 2010 - 06:16
Inga nackdelar
Däremot har du ju sett de under bra miljö... Ett gott råd är att läsa LE850 tråden...Finns en riktigt bra recension som tar upp nackdelar som alla andra recensioner tar upp... Som sagt ..lägg dig ner och se en skräckfilm.. Eller se hur detaljer i de mörka försvinner när filmen rörs.. Eller hur svärtan blir värdelös i spel för att local dimming stängs av i spelläge.. Bara för att man köpt ny tv så kan man inte blunda för fakta edit Vad har du varit i för butik?....Låter som en saga :-) Redigerat av moparman, 17 October 2010 - 06:21. Postad 17 October 2010 - 08:18
Ni kan lita på recensenter som får betalt för att skriva det som det betalande företaget i fråga vill. Själv använder jag mina egna ögon och en kalibreringsskiva.
Ursäkta, men jag kräks på er alla om tror er sitta på höga hästar bara för att ni kör med Plasma. Vakna upp! Plasma är numera omkörd av LCD men ni får gärna sitta på era påhittade höga hästar och skriva av er på forum om hur duktiga ni är, hur bra bild ni har och hur okunniga LCD-ägare är, om ni mår bättre av det. Medan ni gör det sitter jag och alla andra hemma i våra sköna soffor med våra LCD:er och njuter av bäst bild. Se bara på försäljningssiffrorna. LCD säljer bäst. Ni kan hitta på vilka ursäker som helst men fakta kvarstår. Ögat gillar skönhet och ögat ljuger inte. LCD är den kurviga blondinen medan Plasma är... Babben Larsson. Nä, ha så kul med att sitta och passa era Plasma-TV så ni inte får inbränningar och skit. Själv använder jag vilka inställningar jag vill i hur många timmar som helst utan att behöva oroa mig. Den som vill kan PM:a mig så kan vi träffas hemma hos mig. Ta med er era Plasma TV så kör vi på högsta inställningarna i 12 timmar med en statisk bild på era Plasma-TV och på mina LCD. Vågar ni? Nä, trodde väl det. Mycket snack men liten verkstad, som väntat. Nä, nu blir det att drick en Pucko till mackan... Postad 17 October 2010 - 08:33 Ja, det är ju rätt roligt att kolla på en statisk bild i 12 timmar? Men det är kanske det man får göra som lcd-ägare då tekniken är som den är. Tror vi har med ett troll att göra här. Själv är rätt neutral då jag bara har en projektor och en 50" lite äldre LCD. Men visst fasen är det så att plasma vinner i princip allt om man nu inte är sugen på att få en duktigt inkorrekt bild som en vanlig svensson dock kan tycka är bra då de inte sett någon riktigt kalibrerad bild innan. Det som väger mot k-serien för mig är endast speglingen i glaset men jag har ju ett ganska bra mörkerkontrollerat rum, dock hade jag ju hoppats på att slippa mörklägga nu med tv i projektorrummet då pojken på ett år gärna vill ha lite ljus när han leker i rummet samtidigt som vi kollar på tv. Postad 17 October 2010 - 08:40
Ska du vara otrevlig så kan du lika gärna gå till nått annat ställe.
Otrevligare person är de länge sen ja träffade... Undrar om du är ett syskon till Hakuna-matata? Postad 17 October 2010 - 08:55
Ibland reggar sig nya medlemmar som är riktiga troll, liknande KFC. Men de brukar ramla bort efter nån månad när folk inser hur löjliga de är.
Väl mött, KFC. ta ditt POO (Pride Of Ownership) och dra. Du har ingenting i den här tråden att göra med den attityden. Postad 17 October 2010 - 09:03 Mäktigt att han har lyckats hitta en seriös butik som låter honom kalibrera tvn själv med DVE, trots att den redan bör vara gjord med detta i en sådan butik. Dessutom att de hade båda skärmarna i detta underbara biorum, även jag skulle vilja veta vilken butik det rör sig om. Ska nog dra iväg ett PM, han kan kolla på statisk bild med en övernaturligt färglagd blomma i 12 timmar så knäpper jag på Dark Knight och njuter av skönt flyt i rörliga bilder och underbar svärta edit: frågan är dock om det är ett troll eller ej, finns ju andra som har haft svårt att acceptera läget. Kul att han är nöjd med sin tv men... Redigerat av Flightcrank, 17 October 2010 - 09:07. Postad 17 October 2010 - 09:06
Jag vet inte vad KFC lider av. Men min egna empiriska erfarenhet angående Plasma respektive LCD hemma, på jobbet samt hos vänner och bekanta är plasman ett bättre val än LCD då bilden rent ut sagt är bättre inom respektive prissegment.
Sedan respekterar jag givetvis alla de som köper LCD-apparater och att de anser att de är bra bildvisare, det är ju trots de som skall leva med sin TV i många år framåt. Postad 17 October 2010 - 09:13
var kan man hitta om det kommit någon ny firmware.
har en plasma pk550, som jag gärna skulle vilja se att det fanns möjligheter för den att vidarebeodra DTS signaler. (tex om man spelar från usb-disk). Nu känns det som om man kommer att förstöra högtalarna om man spelar DTS spår. (tycker det borde finns alternativ som känner igen dts och istället för att skicka ut dem i de inbyggda högtalarna skickar signalen via optiska utgången. (vet att det kan bli lite licensproblem, men hoppas att det borde gå genom att felt enkelt uppgradera med kommande firmware). Postad 17 October 2010 - 09:54
Är det någon som vet hur man aktiverar undertexter när man kollar på streamat material från NAS mm.?
När jag spelar upp en fil och skall gå in i uppspelningsmenyn är nästan alla fält gråmarkerade, kolla nedan
videouppspelning.jpg 804.05K
0 Antal nerladdningar
Postad 17 October 2010 - 10:53
Får förhoppningsvis min pk350 imorgon.
Tänkte fråga vad man skall tänka på nu i början, är det några rekommenderade inställningar man skall köra eller liknande? Tack på förhand Postad 17 October 2010 - 11:11
Mina DVE-kalibrerade inställningar för 50PK350N:
Expert 1 (mörkt rum, bakgrundsbelysning bakom tvn): Kontrast: 75 Ljusstyrka: 53 H Skärpa: 27 V Skärpa: 17 Färg: 64 Färgton: 2 pinnar höger om noll. Expert 2 (dagsljus, sol ute, men inte direkt på skärmen): Kontrast: 94 Ljusstyrka: 57 H Skärpa: 42 V Skärpa: 20 Färg: 65 Färgton: 1 pinnar höger om noll. Jag noterar särskilt att färgkalibreringen inte stämmer med LGs inbyggda Bildguide, så där går jag helt på DVE. Skärpan är däremot lättare att ställa in med guiden än med DVE. Kontrast är svår och blir en kombination av Guiden och DVE. Ljuset är lättast att få rätt. Postad 17 October 2010 - 16:19
Det där gäller agpath tv och källa...
Du kan så klart testa men du bör kalibrera din själv med DVE eller liknande för bästa resultat Postad 17 October 2010 - 16:47
Intressant, ska testa att utgå från dess inställningar sen Har du inte pillat alls i expertkontroll? Hur e inställningarna där hos dig? Postad 17 October 2010 - 18:11 Jag tror allt stod på 50 från början, men jag är inte säker. Syftet är inte att mina inställningar ska kopieras, men de som inte har DVE (ännu) kanske kan ha nytta av dem. Lite av min poäng var att visa att det blir rätt stor skillnad på inställningarna i dagsljus resp mörker. Att sedan kunna växla mellan dessa med Q.Menu är suveränt och något som inte gick på min gamla Panna. Postad 17 October 2010 - 18:22
Har inte fått tummen ur och köpt mig DVE än... vet att det skiljer sig från TV till TV, ljuskällor i rummen, vad för källa man kör ifrån etc... får tex dra upp ljusstyrkan lite mer när jag kör från ps3 än från HTPC.
Men tänkte man kunde börja på hans agpaths inställningar, och utgå från det, och mecka lite, tills jag äntligen fixat DVE! Postad 17 October 2010 - 18:35
För fasen....Bara testa :-)
Jag testade massor med olika inställningar från alla möjliga håll å kanter .. Postad 17 October 2010 - 18:40
Fått till bilden så du är riktigt nöjd än? Tycker alltid att man ändrar igen lite då och då, fast man va nöjd bara några dagar innan, hä hä! Postad 17 October 2010 - 18:51
Det här med att köra med VGA när man spelar för att få mindre input lag , stämmer verkligen det ? ? ?
Blir det bra bild ? ? Från en som inte är så insatt ! ! Postad 17 October 2010 - 18:57
Jag testade så mycket ett tag så till slut blev ja lite less heh..
Nu kör jag expert natt. Ljus 52 Kontrast 92 Resten av å allt annat som de är... Tänker hela tiden att jag ska göra en ordentlig inställning med DVE igen men har inte orkat ... Kollar jag med färgfilter som följer med tv så ser färgerna bra ut på testbilder.. Men kör jag med färgfilter som följer med DVE så stämmer det inte... Känns knepigt just med färgerna... Skulle helst av allt vilja ha nån som kan kalibrera med ISF.. Eller ännu bättre ha pengar att köpa grejor själv å bärja leka Postad 17 October 2010 - 19:04
Har väntat i 9 timmar på ditt PM som aldrig kommer. Mycket snack men liten verkstad, som sagt var. Jag utmanar vem som helst. Ta med er valfri Plasma-TV hem till mig så sätter vi på en statisk bild i 12 timmar och på högsta inställingarna. Vågar ni? Nä, visste väl det. Sätter 10.000 kr på att den som kommer hem till mig och gör detta med sin Plasma kommer att få en permanent inbränning medan min LCD fungerar utan problem. Men som jag tidigare skrev så kommer ingen våga för ni kan bara göra en sak och det är att snacka. Snacka, snacka snacka, precis som kärringar på ett kafferep. Jag visar alla som läser detta att Plasma-ägare bara snackar skit. Postad 17 October 2010 - 19:11
Kul att du är nöjd KFC
Men.... Att sitta i en Plasma tråd och kasta skit på Plasma ägare är i min mening ren idioti Postad 17 October 2010 - 19:16 Och hur menar du att allt detta kvalificerade off-topic skitsnack har med denna tråd att göra? Edit: vill inte mata gapet. Redigerat av masse70, 17 October 2010 - 19:38. Postad 17 October 2010 - 19:17 Jösses... Mogenhet har aldrig varit din grej? Eller så kanske du bara är 14? Och varför skulle någon vilja köra en statisk bild? Och vem vill köra sin tv på högsta inställningarna när det blir kass bild? Du gör ingen vidare bra reklam för LCD om du tror det... Till och med LCD-fansen skäms för din skull.. Postad 17 October 2010 - 19:23
Blir nog ett köp utan av 60pk250N hos netonnet i veckan...verkar vara mest TV för pengarna nu. Byter ifrån 90'' projektor så får se hur det känns.
Vilka mått har lådan? Måste veta om jag ska hyra släp eller ej... Vilka bilar har ni hämtat era i? Fungerar det med nerfällt i en pasat? Postad 17 October 2010 - 19:23
Edit: nåt om KFC som var föga smickrande men orkar inte.
Redigerat av masse70, 17 October 2010 - 19:33. Postad 17 October 2010 - 19:40
Niklas86
De sägs att plasma bör transporteras stående .. Vissa har lagt ner sina och de har gått bra men... Ja skulle nog inte chansa. Har så mycket jag skulle vilja skriva till trollet men inget som passar sig här.. Därför kommer jag inte att svara på hans inlägg....Hoppas alla andra gör samma sak.. Enda som fungerar i längden Postad 17 October 2010 - 19:56
Jo, har läst det tidigare i tråden men som jag förstått det är det som kan hända att skärmen spricker? Det borde ju gå att ta på garanti då eftersom jag inte packar upp den i butiken vilket gör att de inte kan hävda att den sprack påvägen hem? Men ja, att ha den stående på ett släp hem verkar vara bästa alternativet! Postad 17 October 2010 - 21:24 Man ska visserligen inte mata trollet men... Hoppas att du kunde läsa ironin i inlägget annars så är du nog 14 som det skrevs något inlägg upp. Sa dessutom att jag skulle köra rörliga bilder, typ dark knight medans du kunde kolla på någon färgglad blomma i 12 timmar. För övrigt så är det inte några större problem att få inbränningar på en LCD heller, mor och far har lyckats bränna in text-tv på sin Sony LCD från 2009. Min Plasma har inte någon som helst tendens till detta. Kul att du är nöjd med din tv men försök inte påstå att den skulle vara bättre än valfri PK-plasma. Nu hamnar du på tysta listan tillsammans med Hakuna och AW. Postad 17 October 2010 - 23:19
Lådan är stor, ca 160 x 110 x 50 cm (bredd, höjd, djup). /j Postad 18 October 2010 - 07:19
Tack så mycket! Redigerat av niklas86, 18 October 2010 - 07:19. Postad 18 October 2010 - 07:30
Tror inte det finns en enda tv som INTE har nån nackdel. Att säga att den inte har några nackdelar är ganska trångsynt av dig. Postad 18 October 2010 - 08:00
Mata inte trollen.
Klart att de alltid finns nackdelar. O finns de minimalt med nackdelar så är antagligen priset en nackdel. Är bra sugen på att köpa en 60PK250N och en motordriven duk och ersätta min ramspända. Niklas86: Ser fram emot att höra dina synpunkter när du jämför med din proj. Postad 18 October 2010 - 08:27 Besöker ni ett sjukhus så passa på att titta på övervakningsskärmarna på någon expedition så ska ni få se på inbrända statiska bilder. Då pratar vi ändå om proffsskärmar från ELO som kostade runt 25000 för 19". Numera är vi så less på detta att vi köper nya LCD från Dustin för 10% av det priset och byter dem med jämna mellanrum. Postad 18 October 2010 - 09:22
Någon som låst upp USB porten till PK250 och kan skriva/länka till en guide om hur man gör?
Postad 18 October 2010 - 09:42 Det var inget färgfilter med min 350, bara det som ingår i Bildguiden och det stämmer inte med DVE-filtret. Jag har gått på DVE då. Annars tycker jag att kontrast är svårast. Med DVE ska man "tända upp" ett antal vita fält och sedan backa tills nr 3 kommer fram, men även med reglaget på 100% så blir det inte "övervitt" utan alla fält syns. Jag har helt enkelt fått ställa kontrasten så att det ser vettigt ut i förhållande till den ljusnivå som jag har satt. Postad 18 October 2010 - 09:50
Jag menade de som finns inbyggt i tv..
Man kommer åt dom i expert>expertkontroll>färgfilter Skrev från mobilen så jag blev lite lat.. Läs här hur du ställer kontrast.. http://www.component.se/docs.php?id=65 För att få bästa kontrast så ska inte bara alla steg i vitt ska synas, man ska dessutom titta på de vita fälten i den översta delen av skalan (oavsett hur många fält som syns). Här ska kontrasten först höjas så att de översta vita fälten i gråskalorna flyter ihop/smälter samman, för att sedan sänka kontrasten så att det ljusaste fältet i vitt, över den prickade "vitare än vitt”-linjen, blir synligt igen utan definierbara (synbara) färgskiftningar när man ändrar kontrasten nedåt. Då har man hittat en maximal inställning för kontrast. Funkade bra för mig..Hamnade på 92 i kontrast. Edit Inte säkert att du kan se vitare än vitt beroende på vilken källa du har. Kalibrerar du mot PS3 ? Redigerat av moparman, 18 October 2010 - 09:52. Postad 18 October 2010 - 09:54
Jo jag har gjort det, jag använde min Harmony fjärr och denna guide : Logitech Harmony : - Add LG TV in Harmony remote configuration - Connect to Logitech Harmony website with Login/Password : http:// members.harmonyremote.com - Go to : http:// members.harmonyremote.com/EasyZapper/Infrared/ShowInf¬rared.asp - Click on "Manual >" - In "Data Value" zone, copy/paste this Philips Pronto code : 0000 006d 0022 0002 0157 begin_of_the_skype_highlighting 0022 0002 0157 end_of_the_skype_highlighting 00ac 0015 0016 0015 0016 0015 0041 0015 0016 0015 0016 0015 0016 0015 0016 0015 0016 0015 0041 0015 0041 0015 0016 0015 0041 0015 0041 0015 0041 0015 0041 0015 0041 0015 0041 0015 0041 0015 0041 0015 0041 0015 0041 0015 0041 0015 0041 0015 0041 0015 0016 0015 0016 0015 0016 0015 0016 0015 0016 0015 0016 0015 0016 0015 0016 0015 0689 0157 0056 0015 0e94 - Click on "Process >" : message "Converted from Pronto format successfully!" - Click on "Next >" - Click on "Select an active device" - Choose device for your LG "TV" - Enter command name "EZ Adjust", for example - Click on "Add >" In remote software, you can now assign command "EZ Adjust" to any button. EDIT : finns info om andra metoder här : http://lgusb.wikispaces.com/IR+Hack Redigerat av Unregistered993f9066, 18 October 2010 - 09:58. Postad 18 October 2010 - 09:56
Kommer, projektorn var kalibrerad av mig (och är ganska kass på detta!) med DVE bluray så måste låta TVn gå i 50-100h innan jag kan göra en liknade jämförelse+kalibrera. Sen hade jag en Epson TW700 + en kingpin duk i ett vitt rum så var aldrig optimalt för projjen. Tror jag kommer iväg imorgon eller onsdag och köper TVn. Har tentavecka just nu och det måste gå före (3 tentor på 6 dagar, ###### LTH!)! Men ja, det kommer! Redigerat av niklas86, 18 October 2010 - 09:57. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |