Du kan ju skriva ut den artikel Tomas_D har skrivit samtidigt som du nämner det lämna över denna.
//Loofy
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
103 relaterade trådar
Postad 24 February 2006 - 09:28
Luddesw-> Berätta för ref. audio om konsumentköplagen.
Du kan ju skriva ut den artikel Tomas_D har skrivit samtidigt som du nämner det lämna över denna. //Loofy Postad 24 February 2006 - 21:12
jag har letat efter den artikeln men hittar den inte här har du en länk till den Postad 24 February 2006 - 21:26
Du menar denna? https://www.minhembi...86&hl=konsument Postad 25 February 2006 - 18:33
Min hifi försäljare trodde att det snart kommer någon form av spelare med SACD kompablitet.
Att det borde komma en ny DVD serie känns det ju som med tanke på att 1050 reas ut som den gör. Någon annan som har hört något ? Postad 25 February 2006 - 21:18
Nope, däremot har jag beställt en 1050 3980kr inkl frakt, regionsfri, svart (så att den passar till slutsteg och förhoppningsvis en svart RSP efter det) Det enda jag har hört om kommande spelare är att en "toppmodell" är på gång, med SACD-stöd osv. Har ingen aning om när den kommer och vad den kommer att kosta. Eftersom jag prioriterar CD-ljud och DVD-Audio så fick det bli en 1050 iaf. Orkar inte vänta Redigerat av Ageve, 26 February 2006 - 00:02. Postad 28 February 2006 - 17:52
Hej,
Ny inom forumet och HIFI. Jag har en fråga rörande en rotel kombo som jag är intresserad av. RB 1070 och RC 1070. Idag har jag ett par högtalare B&W DM-620, ett par år på nacken. Först och främst vill jag ha ett välljudande och bra två kanals ljud. Sedan om det senare går vill jag öka med att införa surround. Då skulle jag vilja ha frontarna fortfarande på tvåkanals setupen och lägga till något om det går som gör att jag också kan köra surround? Är det möjligt? Stirra er inte blind på högtalarna, jag har tänkt att köpa nya senare. Men det är inte prio i första införandet. Hoppas på lite hjälp av er kunniga hära =) Mvh dabman Redigerat av dabman, 28 February 2006 - 21:37. Postad 28 February 2006 - 21:48
Dabman, klart att du kan!
Så här är det. Det du skall använda senare då blir en såkallad Y-RCA. På så sätt kommer du kunna koppla in slutsteget till två olika försteg och bara använda ETT av dem när du ser på film (via en reciever och dess pre-out). Och använda det andra försteget när du lyssnar på musik. Men i BÅDA fallen, använda slutsteget. EDIT: För att göra det lättare i tankeverket så lägger jag med en bild. ![]() Här ser du. Du har EN ingång per kanal i slutsteget. Adaptern ovan istoppad där ger dig två stycken. I den ena kopplar du RC-1070. I den andra kopplar du valfri surroundrecievers RCA från dess preout. (om du tänker på annonsen på hifimagasinet RC-1070 + RB1070 så är det ett bra pris på grejerna! - dessutom, väldigt fina grejjer!) //Loofy Redigerat av Unregistered42611, 28 February 2006 - 21:53. Postad 28 February 2006 - 22:06
Dabman! det blir svårt att koppla samman ett 5.1/7.1 system med den rotelkombon. Det man kan göra är att skaffa ett försteg med "Hometheater bypass" (Rotel har tyvärr inte det på sina försteg) Detta gör att du slipper två volymkontroller att hålla reda på. Alltså, om du skaffar tex. en hembioreceiver så kör du digitalt från dvd till den, sen tar du ut signalen för L+R front (förutsätter att receivern har pre out), före receiverns interna slutsteg och skickar den till försteget, som då förhoppningsvis har "Hometheater bypass". Med denna setup, påverkas inte tvåkanalsljudet. Resten av kanalerna drivs med receiverns egna slutsteg. Ett annat alternativ är satsa på flerkanal direkt, men detta blir självklart MYCKET dyrare om det ska vara lika bra som din tvåkanalskombo. Så om man kan leva med lite enklare hembioljud, men ändå vill ha bra ljud i tvåkanal, är försteg/förstärkare med "Hometheater bypass" en bra lösning. Bypassfunktionen gör att man kan koppla ut volymkontrollen på försteget.
Förklarar kanske inte så bra, men hoppas att det hjälper lite. Postad 28 February 2006 - 22:15
ljud: Enligt min koppling så kommer det funka iaf. Det blir som en utvändig bypass.
//Loofy Postad 28 February 2006 - 22:47
Ljud,
Jo jag förstår. Det hade som sagt varit det ultimata. Jag har letat efter den typen av lösning. Men det går kanske inte att finna. Loofy, Ok, det är en lösning. Vad tappar man i kvalitet med att lägga till en komponent i signalkedjan (Y-RCA)? Jag hade helst sett en lösning där man kunde lägga till en enhet, kanske en reciever som kunde välja mellan två kanal och switcha till stereo delen eller köra surround och fortfarande låta stereo delen sköta frontarna. Mvh dabman Redigerat av dabman, 28 February 2006 - 22:49. Postad 01 March 2006 - 00:14
Dabbman:
Jag tror nog inte du tappar så farligt mycket på att använda en gren av bra kvallisort! //Loofy Postad 01 March 2006 - 10:15
dabman, det finns många försteg och förstärkare som har denna funktion. Franska Atoll tex. Advance Aucustics MAP 303 med flera, tror även Primare har det också. Ganska dåligt av Rotel att inte ha det, men det kanske kommer.
Postad 01 March 2006 - 10:18
Förresten Loofy, om din lösning funkar utan kvalitetsförlust är den supersmart! Har inte ens tänkt i dom banorna.
Postad 02 March 2006 - 09:53 Jag är nog ganska säker på att du inte tappar någon direkt märkbar skillnad. Då tror jag du tappar mer genom att koppla via en maskin och dess bypassfunktion. //Loofy Postad 03 March 2006 - 11:06
Jaha. Då har man gått back to basic (Stereo) och sålt hemmabion. Det blev ett RC-1070 istället. Riktigt nöjd än så länge. Får väl se om jag kommer att sakna bioljudet när det åker i en film.
Postad 03 March 2006 - 14:03
Härligt Lonesome, välkommen till klubben
Edit: såg nu hehe Nad-steg. Kan du inte beskriva hur din kombo låter jämfört med annat osv? //Loofy Redigerat av Unregistered42611, 03 March 2006 - 14:04. Postad 03 March 2006 - 21:04
Till Loofy.
Det låter grymt bra nu. Många hissar varningsflagg med att matcha rotel och canton rc-l. Men det funkar oerhört bra hemma hos mig. Kombinationen Rotel/NAD är hur bra som helst ihop med rc-l. Kristallklara detaljer med stor rymd och en fullkomligt stenhård tight bas som kan få en att tappa tänderna. Det är möjligt att det blir för ljust om man kör rotel hela vägen, men mina nad-steg "dämpar" kanske det lite då de drar åt de mörka hållet i ljudet. Rotelförsteget stamade upp ljudet rejält i samtliga register jämfört med tidigare försteg. Basen blev fastare och torrare, mellanregistret och diskant klarnade upp och fler detaljer kommer fram. Till Thosel Tack, ungefär lika snyggt som ditt Postad 05 March 2006 - 15:14
Sent svar, men bättre sent än aldrig kanske... Det sitter tre CS4396 i RDV-1060: http://www.cirrus.co...heet/cs4396.pdf Postad 05 March 2006 - 23:10
Hej! Köpte en RSX 1067 i fredags, har spelat den i ett par dar, nu. Jag lyssnade självklart på apparaten i butiken. Har ett RB 1070 sen tidigare, skall jag nämna. Nu till min fråga: visst, har jag hört att rotel kan dra åt det ljusa hållet, men det känn lite väl ljust, det känns nästan lite tunt.. Tycker även att det finns en antydan till dist. När jag kopplar på RB 1070 får man mycket mer botten, djup och värme. Jag vet att RB 1070 har bra mycket mer kräm än receiverns egna slutsteg. Men att det skulle vara SÅ stor skillnad, kan jag inte fatta. Och då kommer jag in på det som ofta diskuteras livligt på förum, nämligen: Inspelning av elektonik osv. Är det nån som har erfarenhet av det jag beskriver? Kan det vara att receivern behöver spela in? Bioljudet låter fantastiskt! Mitt problem är främst i 2-kanal. Skall nämnas att receiver driver Dynaudio Focus 110, som är skapligt trögdrivna.
Postad 05 March 2006 - 23:25
Har du läst hela tråden? Det är ju snubbar som testat RB-1090 tillsammans med contour-golvare utan att märka en större skillnad...(med slutsteg)
Nåja antar att du behöver spela maskinen iaf hundra timmar först. //Loofy Postad 06 March 2006 - 10:29
Loofy! menar du att efter inspelning, så kommer skillnaden att vara mindre mellan RSX 1067 an:s RB 1070 slutsteg vara mindre??
Postad 06 March 2006 - 11:26 Ja det menar jag. MEN återkom gärna med DINA upplevelser (det kan ju vara fel)! Vi alla vill veta! Midjar: Jag vet faktiskt inte någon butik i göteborg. Men Hembioconsult ligger strax utanför. //Loofy Postad 06 March 2006 - 16:46
ang rotel i GBG, så kolla in www.Septon.se där hittar man samtliga återförsäljare. jag vet att jag har pratat men nån butik i Göteborg som sålde Rotel.
Postad 06 March 2006 - 18:33
Melder meg inn i klubben med min lille RSP-1068.
Redigerat av Mr. Sanders, 06 March 2006 - 21:19. Postad 15 March 2006 - 11:13
Pratade precis med Septon och enligt deras "listor" skall det dyka upp nya dvd spelare i maj-juni. Postad 19 March 2006 - 00:34
kan också haka på denna tråden nu då jag idag var och lyssnade på:
rotel ra 03 och rcd 02 blev helt kär efter detta jä..lar va bra det lät !!!!! nu undrar jag om det är någon som har eller har hört denna kombo tillsammans med monitor audios RS 6 ? raz tänk så bra de kan låta Postad 19 March 2006 - 01:26
Hej,
Jag har precis köpt Rotel RA-03 och RCD-02 och jag är sååå nöjd med ljudet. Men jag har en fråga jag skulle behöva ha ett utförligt svar på. Jag vill använda Roteln tillsammans med tillhörande högtalare som frontar när jag ser på film. Med vilken kabel och hur (vilka in och utgångar) kopplar jag bäst ihop min Rotel RA-03 med min Yamaha RX-V640 surroundreceiver? Ska jag koppla bort de nuvarande satellit-fronthögtalarna från Yamaha receivern? Hur justerar man volymen m.m. vid filmtittande i så fall? Frågorna är många och som sagt,vore tacksam om någon vill förklara Mvh.Lea. Postad 19 March 2006 - 01:39
tja kul att du är nöjd med ditt köp låter verkligen kanon ju... vad gäller kopplingen så ska du koppla en lågnivå kabel alltså en vanlig röd/vit audio kabel om ja inte har fel... o den ska gå från receiverns pre-out front och left utgång till förstärkarens aux ingång kan ha fel men ja var idag o lyssnade o va ja kan komma ihåg så sa iallafall den ja pratade med så till mig.. ja precis koppla ur frontarna, dem ska ju köras med din ra-03, så koppla in dem där. vad gäller volym så ska man kunna kalibrera ljudet på nåt sett tyckte han pratade om tape loop ?! så man bara ska kunna styra ljudet med receiverns kontroll... men bäst nån annan kan ta den frågan.. undrar själv mycket över detta då ja kommer fixa samma , men ja har en yamaha rx-v 1500 receiver hoppas de hjälpte lite iallafall.. raz Postad 19 March 2006 - 01:47
Hallå och tack för svaret.
Ok,själva kopplingen verkar enkel. Men jag undrar fortfarande hur det fungerar med volymen på frontarna,om man justerar den på Roteln eller Yamahan vid filmtittande?? Mvh.Lea. Postad 19 March 2006 - 10:03
tjena du ska kunna ställa in allting så du ska kunna styra volymen med receivern bara... men ja vet tyvärr inte hur man gör..
får återkomma . Postad 19 March 2006 - 10:10
Jag får väl prova mig fram.
En annan fråga,var någonstans var du och lyssnade på Rotel prylarna? Och vilka högtalare lyssnade du på? Mvh.Lea. Postad 19 March 2006 - 12:15
jag bor i stockhom så jag var på ljudmakarn och lyssnade, där spelades dem tillsammans med ett mindre par stativhögtalare just för ja själv har stativ högtalare hemma(ska uppgraderas till MA rs6)
kan ha varit dessa Audiovector K1Super men är ej säker.. rotel finns även på best sound vilken är en mycket bra butik ! och sedan på reference audio vad ja vet iallafall.. vart bor du ? hittade lite info om pre-out osv hoppas de kan vara till hjälp: skrivet av zfa633o här på forumet Jag använder den lösning som ni pratar om. Först och främst måste du kolla att din surroundförstärkare ha "preout". Om den har det så tar du bort bygeln till preout till fronthögtalarna (kolla i bruksanvisningen eller baksidan av stärkaren så förstår du), sedan drar du en vanlig signal kabel (RCA) till valfri ledig ingång på din Rotel. Nu kan du spela 2 kanals direkt via Roteln, När du skall spela via surroundförstärkaren väljer du ingången på Roteln dit du kopplat surroundstärkaren. Du kommer att behöva dra upp volymen ordentligt på Roteln (närmare max) eftersom signalen passerar via dubbla försteg men detta är inget du behöver vara orolig för förutom att du måste komma ihåg at dra ned volymen efteråt... Du kommer att behöva synka ljudet mellan de bägge förstärkarna vilket du bara behöver göra en gång. Kom bara ihåg vad volymen stod på Roteln. sedan kan du justera volymen via surroundförstärkaren. Det verkar lite komplicerat men är ganska enkelt när man gjort inställningarna en gång. texten nedan är skrivet av Loofy här på forumet ! På yamahan finns inga byglar utan det är bara "Pre-out" som du använder. Han menar: När du ställer in systemet i yamahan så kommer du ju köra ut en testton i alla högtalare. Denna skall låta lika mycket från varje högtalare när man sitter i sweetspot. När du gör denna inställning har du volymen på rotelförstärkaren på max (eller annan referenspunkt) som du hela tiden använder när du skall titta på film. Detta för att balansen i frontkanalerna relativt dem andra skall stämma med inställningarna du gjort i recievern. För att kunna använda alla resurserna i Rotelstegen måste man ju använda en ganska hög volym för att inte det andra förstegets volym skall vara en dämpande faktor när man tittar på film. Det bästa vore dock om det finns Main In på rotelstärkaren. Då kan du koppla in preout hit istället och då används inte 2-kanalarns försteg vid film utan fungerar då enbart som ett externt slutsteg för yamahan. hoppas de hjälper annars kan du ju kontakta dessa 2 för mer rådgivning hör gärna av dig om du får veta sedan då jag själv är intresserad av detta .. skickar med en länk till ett hififorum som kanske kan vara något ... http://www.hififorum...rum/default.asp raz Redigerat av Unregistered850f6856, 19 March 2006 - 12:46. Postad 19 March 2006 - 12:43
Jag bor i ett litet samhälle c:a 8mil Nordost om Göteborg.
Jag beställde Rotelpaketet med Elac 203.2 stativare olyssnat på nätet från Bestsound. Ljudet med Elac-stativarna var grymt klart och detaljerat men jag har redan sålt dom på grund av att vardagsrummet är c:a 30 kvm och jag vill ha ännu större ljud och mer bas. Så att just nu väntar jag otåligt på ett par Elac 207.2 golvhögtalare som jag beställt på Bestsound och som ska komma vilken dag som helst. Mvh.Lea. Postad 19 March 2006 - 12:52
ok det låter ju trevligt best sound är en bra butik ... fått mycket hjälp därifrån o mycket bra personal !
har bara hört en Elac FS 108,2 var längesen nu, men ja e helt frälst i monitor audio rs6 lät så jä..a grymt helt enkelt .. ska bara lyssna på rotel med MA rs6 tror det kommer låta ruggigt bra Postad 20 March 2006 - 17:19
Hallå igen,
Ville bara tala om att jag nu fått mina Elac 207.2 till Rotel-stereon. Viiiilket ljuuud!!! Har i och för sig bara en 19år gammal Yamaha förstärkare ihop med ett par gamla JWS-Genexxa högtalare och jämföra med men funderar någon på att köpa högtalare som spelar otroligt rent och klart men ändå med bastryck,Kolla in Elacs golvhögtalare på Bestsound. Mvh.Lea. Postad 04 April 2006 - 09:10
Hej Rotel älskare.
Har eventuellt ett Rotel steg på G hem nu, ett RB-991. Någon som vet vad det kostade nytt och vad man bör ge begagnat? Mvh Kim Postad 06 April 2006 - 15:52
Kim: Mellan 5-5500:- är skäligt för en sån låda.
EDIT: Jag är VÄLDIGT intresserad av att få veta hur du upplevde kombon... AV Mi3 och Rotel. //Loofy Redigerat av Unregistered42611, 06 April 2006 - 15:53. Postad 06 April 2006 - 17:12
Låna mig pengarna så kan du få veta det på söndag Gäller 5500 även om man har känt honom i 20 år Jag kan tyvärr inte ge dig en bedömning just nu, avvakta en månad tills jag fått min vinylspelare så jag har en vettig signalkälla så kan jag säga vad jag tycker men tills dess har jag en H/K DVD22a så jag lär inte uppleva några stora skillnader mellan Rotel o H/K med den som CD spelare tror jag. H/K Signature försteg-->Rotel slutsteg-->AQ Pikes peak single/biwire-->diskant & mellanregister H/K Signature försteg-->H/K Signature slutsteg-->AQ Bedrock singlewire--Bas Så är det tänk för att få lite mer less i systemet Redigerat av Unregistered33cc6995, 06 April 2006 - 17:14. Postad 06 April 2006 - 17:17
Är det en gammal kompis, låt säga 4000:- kanske 4500:- kan vara lämpligt kompispris.
(vilket motsvarar en riktigt bra affär om man skulle hitta det ute nånstans.) //Loofy Postad 06 April 2006 - 17:37
Okey, 5000 då så behöver jag inte må dåligt moraliskt Tack för hjälpen, håll utkik i galleriet så ser vi om det blir affär. Han har inte bestämt om han ska sälja nämligen. Postad 06 April 2006 - 19:10
inte meningen att hoppa in mitt i diskussionen kring ref. audio (tips: kolla KEF tråden haft problem med ref. audio med) men jag ville bara anmäla att igår körde jag och köpte en:
Rotel RDV 1050E Köpte den hos lyssna i Ystad, köpte den beggad 6 mån gammal såld i butiken så fick 1,5 års garanti överskriven plus när jag stod med Visa kortet och frågade om nu 1,5 års garanti följer med så slängde han med ett halvår till dvs 2 års garanti på en beggad produkt bara 6 månader men vilket klipp... Blev riktigt positivt inställd av att handla där. Det bästa av allt fick en 6 mån gammal rotel rdv 1050e för 2700 med 2 års garanti.... sitter med ett kroniskt leende sen igår när jag kom hem med den... testat den och det är DEN, just det den man ville ha...inget behov av att uppgradera på ett bra tag mao... Postad 06 April 2006 - 20:39
För alla rotelälskare (mig själv inkluderad, gillar rotel skarpt) så kan jag nämna att vi tagit in RMB-1077 (deras klass-D förstärkare) och jag är riktigt imponerad. Vi har sålt en hel del 1098 och jag måste nästa säga att jag tycker 1077 är minst lika bra, en enorm kraft som inte bågnar hur högt man än drar på även på tyngre högtalare.
Tänkte nån kanske var lite intresserad av intryck Sen är ju Rotel på väg ut med en massa nya godsaker inom inte allt för länge, ska bli mums. Postad 13 April 2006 - 14:32
Jag har ett par Dali Evidence 870 högtalare som jag tycker låter lite släpiga just nu. Kör en denon avr-3802 surroundförstärkare till dem. Jag har funderat på att koppla till ett slutsteg till dessa då jag kanske inte får ut allt ur dem? Eller får jag det? Har tänkt ett femkanligt slutsteg och kikat på Rotel rmb-1075. Jag upplever mina Evidence som väldigt varma i ljudet. Fler som tycker det? Har sammtidigt
hört (läst) att Rotel stegen ska vara kallar och exakta. Då borde de passa väldigt bra till mina högtalare eftersom jag vill ha mer distinkt ljud, rapp bas m.m eller? Sedan vad är skillnaden mellan att bi-ampa och bryggkoppla? Postad 13 April 2006 - 14:49
Har inte lyssnat på Rotel+Dali, men det låter ju som en intressant kombination.
Skillnaden mellan bryggkoppla och bi-ampa är att man vid bryggkoppling "seriekopplar" två slutsteg, vid bi-ampning så låter man dem vara två slutsteg och dedikerar dem till två olika register. //Loofy Postad 13 April 2006 - 15:28
Suveränt underbart med en Rotelklubb
Jag älskar rotels ljud och vill bara ha mer av det Jag har en RCD-1070 spelare och en RA-1060 förstärkare. Till dessa så har jag ett par billiga men förvånandsvärt bra KEF Q1 stativare. Alltsammans är hopsnörda med Eichmann Tech. Express 6. Framtida planer blir att byta RA-1060:n mot en RC-1070, RB-1070 combo, eller nåt liknande. För nuvarande så känns det som att KEF:arna är den svagaste länken i mitt system så därför beställde jag ett par nya amphion argon i måndags. Väntar med spänning på att dom ska anlända med snigel Postad 13 April 2006 - 16:29
augile: det kommer nog bli en riktigt bra match och ser bra ut med gör de med...
Postad 19 April 2006 - 15:41
asimov66: ja hifi ska vara en fröjd för både våra ögon och öron
Har valt att ha dom i körsbär. Väntar fortfarande på paketen "suck" 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |