Är det någon som funderar på att skaffa Panasonic BD30 eller BD50? Eller kanske rent av har skaffat en BD30 de senaste dagarna och som kan ge sina intryck av spelaren i kombination med PX80?
* Officiell Tråd - Panasonic PX80 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 22 mars 2008 - 10:42
Är det någon som funderar på att skaffa Panasonic BD30 eller BD50? Eller kanske rent av har skaffat en BD30 de senaste dagarna och som kan ge sina intryck av spelaren i kombination med PX80?
Postad 22 mars 2008 - 11:43
Jag lämnade dock M87an eftersom det kom fram att den inte alls spelar upp 24p på "rätt" sätt, dock verkar det nu som att den gör det men utan någon multipel, m.a.o spelas 1080p material upp i 24hz, vet inte hurvida det medför oskärpa och eftersläpningar vid väldigt snabba rörelser..
En fråga dock, M87 har lyckats spela upp 1080p/24 från en PS3, betyder det att man kan lyckas med samma sak om man spelar upp från datorn (DVI -> HDMI)?
Vad jag i grund och botten är rädd för är att hd material inte kommer se så bra ut på PX80n som jag vill/tror, till saken hör att jag jämförde en PX70 och en R87a i butik för några veckor sen (brevid varandra), det var en tv sändning i HD från Nascar och när dom filmade lite mer detaljer, som motordelar och liknande, så hade PX70n betydlig/märkbart sämre skärpa..

Såhär känner jag, på PX80n vet jag att jag får grym bild på tv och dvd (via scart) som jag ändå kommer kolla en hel del på och jag vet att den hanterar 24p på ett korrekt sätt, dock spelar ju det mindre roll om jag inte kan få en bra bild från datorn så jag kan spela upp 1080p filmerna.
Med M87an känns allt bra förutom om det blir eftersläpningar i 1080p/24 och det generalla problemet med eftersläpning på LCD vid snabba scener (fotboll och dyl.). Tv och dvd kommer givetvis att se en smula sämre ut på M87 än på en PX80 men det kan jag utan problem leva med om jag får övergrym bild på hd-material via DVI -> HDMI (dvs. när jag kollar 24p film) och slipper de värsta eftersläpningarna.
Ledsen att jag pratar LCD i en PX80 tråd men de flesta frågor jag har handlar om PX80n och jag ville inte starta en ny tråd i onödan.
För att börja någonstans, någon som lyckats koppla PX80n till HTPC och fått hyfsat bra bild, eller vågar ni inte än?

Hoppas någon förstår mitt problem/dilemma.
Tack på förhand.
Redigerat av Danne2k7, 22 mars 2008 - 11:45.
Postad 22 mars 2008 - 12:32
Jag är skitsugen på en PX80 då bilden verkar vara så grym och priset lockar. Problemet är dock att jag varit sugen på fullhd LCD väldigt länge (Samsung M87) eftersom jag tänkt koppla till datorn och köra mkt hd-material (serier/filmer).
Jag lämnade dock M87an eftersom det kom fram att den inte alls spelar upp 24p på "rätt" sätt, dock verkar det nu som att den gör det men utan någon multipel, m.a.o spelas 1080p material upp i 24hz, vet inte hurvida det medför oskärpa och eftersläpningar vid väldigt snabba rörelser..
En fråga dock, M87 har lyckats spela upp 1080p/24 från en PS3, betyder det att man kan lyckas med samma sak om man spelar upp från datorn (DVI -> HDMI)?
Vad jag i grund och botten är rädd för är att hd material inte kommer se så bra ut på PX80n som jag vill/tror, till saken hör att jag jämförde en PX70 och en R87a i butik för några veckor sen (brevid varandra), det var en tv sändning i HD från Nascar och när dom filmade lite mer detaljer, som motordelar och liknande, så hade PX70n betydlig/märkbart sämre skärpa..
Såhär känner jag, på PX80n vet jag att jag får grym bild på tv och dvd (via scart) som jag ändå kommer kolla en hel del på och jag vet att den hanterar 24p på ett korrekt sätt, dock spelar ju det mindre roll om jag inte kan få en bra bild från datorn så jag kan spela upp 1080p filmerna.
Med M87an känns allt bra förutom om det blir eftersläpningar i 1080p/24 och det generalla problemet med eftersläpning på LCD vid snabba scener (fotboll och dyl.). Tv och dvd kommer givetvis att se en smula sämre ut på M87 än på en PX80 men det kan jag utan problem leva med om jag får övergrym bild på hd-material via DVI -> HDMI (dvs. när jag kollar 24p film) och slipper de värsta eftersläpningarna.
Ledsen att jag pratar LCD i en PX80 tråd men de flesta frågor jag har handlar om PX80n och jag ville inte starta en ny tråd i onödan.
För att börja någonstans, någon som lyckats koppla PX80n till HTPC och fått hyfsat bra bild, eller vågar ni inte än?
Hoppas någon förstår mitt problem/dilemma.
Tack på förhand.
Hejsan,,kan säga så här.
Jag är mkt kräsen vad det gäller bild från dvd,xbox360,samt sd (vanlig digitaltv).
Jag hade hemma en Samsung M87 i 5 dgr och det enda som den var RIKTIGT bra på var 1080P på min xbox360.
digital tv ,,vanlig dvd var rent utav skit.
Samt så hade den ngt fel,, kom störningar titt som tätt,,mkt krångel mm.
Beställde Px80 till slut och Whoow vilken skillnad på tv måste jag säga.
Detta är mina intryck iallafall.
Känns som KVALITET rakt igenom.
Kommer köpa en Popcorn hour A-100 snart och köra på denna tv,,,kommer då skriva mina intryck av den .
//Bjarne30
Redigerat av Unregisteredd878f44c, 22 mars 2008 - 12:34.
Postad 22 mars 2008 - 19:16
ComHem-box definitivt. Du har ändå inte Boxer-signal i kabelnätet. Dessutom ger extern box bättre bild.Ledsen om denna fråga redan avhandlats i tråden, har läst en hel del men.. jag bor i ett Comhem-hus, men kan då alltså inte se deras digitala kanaler med denna TV utan box, det hajar jag.
Vad skulle ni rekommendera för bästa bild om jag ska se digital-tv? Köra boxers digitala kanaler med den inbyggda mottagaren i tvn, eller köpa en box och köra Comhem?
Vad du än gör .. så köp inte comhem HD box ..
Tills de löst alla problem och dessa kan endast lösas med en ny box så köper ( får du en )
samsng 270 box och kör med scart. Bättre bild på SD kanalerna än HD boxen.
Om du måste ha comhem .. och inte kan ha parabol och canaldigital.
Maveric

Ps. till er som tjatar om inkörning .. återigen .. GLÖM BORT DET och börja titta på tv som vanligt ..
Redigerat av Unregistered1103, 22 mars 2008 - 19:18.
Postad 22 mars 2008 - 21:01
ComHem-box definitivt. Du har ändå inte Boxer-signal i kabelnätet. Dessutom ger extern box bättre bild.Ledsen om denna fråga redan avhandlats i tråden, har läst en hel del men.. jag bor i ett Comhem-hus, men kan då alltså inte se deras digitala kanaler med denna TV utan box, det hajar jag.
Vad skulle ni rekommendera för bästa bild om jag ska se digital-tv? Köra boxers digitala kanaler med den inbyggda mottagaren i tvn, eller köpa en box och köra Comhem?
Vad du än gör .. så köp inte comhem HD box ..
Tills de löst alla problem och dessa kan endast lösas med en ny box så köper ( får du en )
samsng 270 box och kör med scart. Bättre bild på SD kanalerna än HD boxen.
Om du måste ha comhem .. och inte kan ha parabol och canaldigital.
Maveric
Ps. till er som tjatar om inkörning .. återigen .. GLÖM BORT DET och börja titta på tv som vanligt ..
oki så du menar verkligen att denna inkörning jag sliter med nu är helt önödig??
Hur kan jag vara säker på det??
har du ngt belägg för det?
m.v.h Bjarne
Postad 22 mars 2008 - 21:06
som fullständigt borde ta dö på panelen efter ett par timmar .. om man går
efter vad en inkörning skulle vara bra för. Tänk på alla apparater som står
uppstälda i affärerna och som står på dagligen i dynamiskt läge ..
Kan du någonstans i manualen eller garanti papperna finna att du bör
eller "måste köra in din tv" ?
Jag vill vända på det .. var finns bevisen för att en panel skulle gå åt skogen
för att man kör i tex Normal - kontast 60 - Ljus 60 - Färg 50 ... osv .. ?
Inkörning .. är något som skapats av "experter" på forum ..
Jag är ingen expert .. jag försöker bara tänka logiskt ..
Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 22 mars 2008 - 21:10.
Postad 22 mars 2008 - 21:19
Kan du finna någonstans i manualen att du inte får köra med tex dynamisk ..
Maveric
Håller med Maveric B...
Jag skippade inkörningen totalt på min pz70 och ställde in den perfekt som jag ville ha, inge haft någon som helst tendens till inbränning eller vad det är som kan hända? men tycker dock att den har blivit lite bättre efter 100h, men det kanske bara är för att jag e så nöjd med mitt köp:D
Postad 22 mars 2008 - 21:41
Postad 23 mars 2008 - 15:40
Men om man känner sig tryggare i att köra in den lite innan man drar upp värdena så är det ju helt OK.
Då tycker man ju bilden är ännu vasssare när man väl får dra på lite.
Lite försäljningsknep tror jag det där med inkörning. Vem hinner ha sin TV på I 200 timmar på 10 dagar? (öppet köp)!!!!!!!!!
Inte på 30 dagar heller!
Postad 23 mars 2008 - 17:58

Hur var förhållanderna på vid jämförelsetillfället? Var apparaterna kalibrerade/justerade för att kunna jämföras? Hur är skillnaderna i svärta?
Det som på pappret gör lg:n intressant är digitalt ljud ut och även i fall svärtan är bättre...
Är mycket nyfiken att höra era svar
/Andreas
Postad 23 mars 2008 - 18:33
Så än så länge 2 tummar upp för PX 80.
(Kör dynamiskt läge på tvn med mycket låg kontrast för inkörningens skull.) Han i affären rekommenderade iaf Panasonic, de ska vara mycket förlåtande vid inbränning jämfört med exempelvis LG... Möjligt att LG skärpt till sig med dessa nya modeller.
Redigerat av MAcZoneX, 23 mars 2008 - 18:37.
Postad 24 mars 2008 - 12:04
Better safe than sorry !!!
Är nu uppe i 80 Timmar.
//Bjarne
Redigerat av Unregisteredd878f44c, 24 mars 2008 - 12:05.
Postad 24 mars 2008 - 17:51
låter som att du stressar på dina 200h... orka köpa en tv som man inte vågar använda fullt ut...Angående detta med inkörning så tycker jag iallafall
Är nu uppe i 80 Timmar.
//Bjarne
Postad 24 mars 2008 - 17:54
Nej, du är uppenbarligen ingen expert. För att slippa tjata om varför man ska "köra in" en plasma så rekommenderar jag denna länk. Det finns säkert mer info, men denna är på svenska:Kan du finna någonstans i manualen att du inte får köra med tex dynamisk ..
Maveric
http://www.dvdforum....t=shoart&id=333
Postad 24 mars 2008 - 18:06
låter som att du stressar på dina 200h... orka köpa en tv som man inte vågar använda fullt ut...Angående detta med inkörning så tycker jag iallafall
Är nu uppe i 80 Timmar.
//Bjarne
Nejdå stressar ej på,, bilden under inkörning är underbar ,, men om ngn vecka så kan jag använda den fullt ut.
Och har då gjort allt jag kunnat för att undvika att denna underbara tv skulle drabbas av inbränning.
//
Postad 24 mars 2008 - 20:44
Postad 24 mars 2008 - 22:26
Nej, du är uppenbarligen ingen expert. För att slippa tjata om varför man ska "köra in" en plasma så rekommenderar jag denna länk. Det finns säkert mer info, men denna är på svenska:Kan du finna någonstans i manualen att du inte får köra med tex dynamisk ..
Maveric
http://www.dvdforum....t=shoart&id=333
Men du är expert för att du har läst på om det här på detta och andra forum eller har du möjligtvis läst fysik med inriktning elektronik eller annat, och då menar jag på en högre nivå än gymnasiet?
citerat från länken:
"
Fosforn i en plasma är mest känslig de första 100 timmarna som den används. Efter dessa 100 timmar är den mycket mindre känslig för permanenta inbränningar.
Kontrastinställningarna på plasmor är från fabrik inställda i så kallat ”show room”-läge. Tanken är att de som skall sälja plasman till dig skall få den att generera en otroligt färgstark bild och helt enkelt imponera. Kontrastreglaget är då uppdraget till max, något som absolut inte behövs när du har den i ditt hem där du inte har hundratals lampor som genererar ljus – så se till att dra ner kontrasten till en rimlig nivå."
det faller på sitt eget resonemang, om tvn vore känslig för inbränningar och standard läget är "dynamisk" lr liknande så skulle ju 90% av alla användare av plasmor ha permanenta inbränningar eller hur?
man behöver inte vara expert för att lista ut att man inte behöver köra in en tv
de va väll nån höjdare på e-on lr liknande som drog igång detta så att han skulle tjäna mer pengar, finns nog många tokar som kör sina inbränningskivor 200 h i sträck =)
Postad 24 mars 2008 - 22:34
när jag matar min px80 med bild från datorn (dvi->hdmi) så blir bilden större än vad som ryms på tvn, slår jag på overscan blir det ju rätt men då tappar man pixelmappningen. Jag använder 1024x768 i upplösning på datorn (fast det spelar visserligen ingen roll vilken upplösning jag använder bilden blir alltid för stor).
Använder man nvidias ntune för att tillverka en egen upplösning som är anpassad efter ens monitor så blir bilden typ 1100x670, verkar ju helskumt när panelen är 1024,768
hur har ni andra gjort för att få det perfekt? kör ni med vga kabel istället? hur blir det då med pixel mappningen och med förhållandet på bilden? har ingen här hemma så kan inte testa.
måste verkligen säga att det enda som stör mig med denna tv är att panelen är just 1024 x 768, hur idiotiskt e de inte egentligen
Postad 24 mars 2008 - 22:43
Nej, jag är inte expert, men har som sagt läst en hel del. Här är en länk till tex:Men du är expert för att du har läst på om det här på detta och andra forum eller har du möjligtvis läst fysik med inriktning elektronik eller annat, och då menar jag på en högre nivå än gymnasiet?
det faller på sitt eget resonemang, om tvn vore känslig för inbränningar och standard läget är "dynamisk" lr liknande så skulle ju 90% av alla användare av plasmor ha permanenta inbränningar eller hur?
man behöver inte vara expert för att lista ut att man inte behöver köra in en tv
de va väll nån höjdare på e-on lr liknande som drog igång detta så att han skulle tjäna mer pengar, finns nog många tokar som kör sina inbränningskivor 200 h i sträck =)
http://hdtvinfo.se/hd-plasma/
Återkom när du hittat någon seriös info som säger att inkörning skulle vara onödigt. Det verkar mest vara en massa personligt tyckande här annars. Det är fakta som är intressant, inget annat.
Postad 24 mars 2008 - 23:06
sen frågar du om de har kört in dem
har de inte det så vola, de behöves inte...
då har du samlat egna fakta istället för att bara lita på andra...
mitt tycke har inget med saken att göra
jag har inte kört in min plasma, jag kollar mestadels på filmer från datorn som genererar svarta kanter, jag har inga märken. av mina ca 50h vid tvn är ca 30-35 av dem med svarta kanter. varför har inte jag några inbränningar i fosforet ?
Postad 25 mars 2008 - 00:32
Redigerat av Homy, 25 mars 2008 - 00:46.
Postad 25 mars 2008 - 00:53
Kan fortfarande inte hitta i någon manual att någon tillverkare rekomenderar någonting
som liknar en inkörning .. Han bagatelliserade det dessutom ... Om man nu skall tro på allt man läser

Jag läser också mycket .. men är kritiskt och logisk i mitt ( läsande ) tänk ..
Som sagt.. ställ in tv'n som man vill ha den o tuta o kör ?
( det är ju ändå ingen här som kör dynamiskt och full kontrast .. eller är det

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 25 mars 2008 - 00:54.
Postad 25 mars 2008 - 11:58
Det som tillverkaren, i det här fallet Panasonic, rekommenderar finns att läsa på deras supportsidor. Att det sedan inte står i manualen kan man ju ifrågasätta:Han talade också om myten .. dvs "tillverkarna rekomenderar"
Kan fortfarande inte hitta i någon manual att någon tillverkare rekomenderar någonting
som liknar en inkörning .. Han bagatelliserade det dessutom ... Om man nu skall tro på allt man läser
Jag läser också mycket .. men är kritiskt och logisk i mitt ( läsande ) tänk ..
Som sagt.. ställ in tv'n som man vill ha den o tuta o kör ?
( det är ju ändå ingen här som kör dynamiskt och full kontrast .. eller är det)
Maveric
http://www2.panasoni..._CNT_001993#tv4
Det är detta som är underlaget för rekommendationerna i flertalet Panasonic-trådar.
Postad 25 mars 2008 - 13:16
beställde den precis 42px80 hos dustin. 9872 kr om man är student + 299 för hemkörning till dörren kvällstid.
tyckte det var bra pris.
Postad 25 mars 2008 - 14:07
nu får jag tacka alla här ni har övetygat mig om den här + att jag så klart har tittat på den i affären också..
beställde den precis 42px80 hos dustin. 9872 kr om man är student + 299 för hemkörning till dörren kvällstid.
tyckte det var bra pris.
Låter mycket bra! Hur registrerar man studentrabbat på dustin? Eller var det något specialerbjudande just nu?
Postad 25 mars 2008 - 15:32
nu får jag tacka alla här ni har övetygat mig om den här + att jag så klart har tittat på den i affären också..
tyckte det var bra pris.
Låter mycket bra! Hur registrerar man studentrabbat på dustin? Eller var det något specialerbjudande just nu?
nej, verkar som dom jämt har studentpriser där, inget speciellt för just px80.
gick in från studentkortets hemsida och registrerade mig på dustin.
Postad 25 mars 2008 - 16:25
Postad 25 mars 2008 - 16:41
Jag är dum och frågar innen jag läste hela 17 sidor. Tror ni att bilden blir bra om man kör en dator inkopplad på skärmen?
jag har provat en hel del med dvi->hdmi men tycker inte man får till det 100%igt. För att få bild på hela skärmen utan att stänga av overscan måste man mata den med en signal som är 1216x692 vilket inte heller blir riktigt pixelmappat. kanske funkar bättre med vga kabel men har inte testat än och inte fått nått bra svar här heller.
Postad 25 mars 2008 - 16:51
Postad 25 mars 2008 - 17:32
Ja, man köper man en TV utan att kolla upp sådana saker innan så...Finns det ingen digital ljudutgång på skiten, har dom inte lärt sig från förra misstaget, plus att det blir ränder av "extraglaset" irriterande som faan speciellt vid kanterna o vid texter, just det skärpan e inte som man kan begära 2008, nej jag lämnade tillbaka skiten. kan inte rekomendera denna tv.ska kolla in nya Lg och Sharp istället.

Postad 25 mars 2008 - 19:51
tyckte det var bra pris.
wow beställde den i förmiddags på hemsidan, precis nu fick jag den hemkörd. mindre än 10 timmar från beställning till att jag fick den.
jag som måste plugga haha röven okså!!!!
Postad 25 mars 2008 - 21:04
Jag är dum och frågar innen jag läste hela 17 sidor. Tror ni att bilden blir bra om man kör en dator inkopplad på skärmen?
jag har provat en hel del med dvi->hdmi men tycker inte man får till det 100%igt. För att få bild på hela skärmen utan att stänga av overscan måste man mata den med en signal som är 1216x692 vilket inte heller blir riktigt pixelmappat. kanske funkar bättre med vga kabel men har inte testat än och inte fått nått bra svar här heller.
Låter jobbigt, ingen verkar ju veta om den klarar pixelmappat än.
Har du provat olika HDMI portar? Kan ju funka bättre på nån annan? Om man kör med VGA kabel (och får pixelmappat), kan man köra 720/1080p material då och få bra bild precis som på HDMI? Klarar den upplösningen menar jag?
Prova alla portar+VGA porten plz

Postad 25 mars 2008 - 21:10
Låter jobbigt, ingen verkar ju veta om den klarar pixelmappat än.
Har du provat olika HDMI portar? Kan ju funka bättre på nån annan? Om man kör med VGA kabel (och får pixelmappat), kan man köra 720/1080p material då och få bra bild precis som på HDMI? Klarar den upplösningen menar jag?
Prova alla portar+VGA porten plz
Nej jag har bara testat en port, skiten sitter ju på väggen så de är ju ett ###### meck så fort man ska greja med nånting.
Har ingen VGA kabel hemma just nu den är utlånad till en som bor 10 mil bort så det dröjer innan jag kommer testa med en sån. De konstiga är att om man låter grafikkortet känna av vilken upplösning tvn vill ha så väljer den 1280x720.
alltså älskar denna tv på alla sätt förutom de här med dess knäppa upplösning
i film ser de ju bra ut från dator med rätt proportioner men får man den pixelmappad borde de ju kunna bli önnu bättre
Postad 26 mars 2008 - 15:24
Hoppas nu bara allt fungerar som det ska så att jag slipper hålla på med deras kundtjänst och sånt. Verkar ju lite bättre nu när jag sett att de har direkt kundkontakt här i forumet ...
Nu ska det bli riktigt spännande att se vad den här TVn går för!! =)
Postad 26 mars 2008 - 15:30
Nu har jag också beställt den här.... Det fick bli dustin mest p.g.a. studentpriset, 9872 kr för mig också, men jag fick betala 600 kr för att få den hem till dörren. Lite konstigt men jag vill ju inte åka till något tunggodslager och hämta den så det får det vara värt. Och det var ju ett bra pris ändå...
Hoppas nu bara allt fungerar som det ska så att jag slipper hålla på med deras kundtjänst och sånt. Verkar ju lite bättre nu när jag sett att de har direkt kundkontakt här i forumet ...
Det som är riktigt störande är att de inte hjälper en och bär in den (iallafall inte posten) utan att meddela en om det. Sj så var bara min tjej hemma när vi fick tvn och då sa han bara att jag ställer av den här så får ni fixa upp den själva. Det vore ju smart av de som säljer tv apparater över e-handel att informera kunderna om speditören erbjuder lyfthjälp eller inte (för de gör en del firmor).
Postad 26 mars 2008 - 16:15
Ni som har satt upp PX80 på väggen, vilket väggfäste använder ni / rekommenderar ni?
Det får ju gärna bli så "snyggt" som möjligt hellre än att det blir ett billigt hemmabygge, alltså att TVn kommer in mot väggen så gott det går och inte ser allt för tråkigt ut från sidan sett. Sen får det finnas rejält med skruvhål eftersom den ska upp på en gipsvägg här hemma.
Tackar för svar.
Postad 26 mars 2008 - 16:17
Nu har jag också beställt den här.... Det fick bli dustin mest p.g.a. studentpriset, 9872 kr för mig också, men jag fick betala 600 kr för att få den hem till dörren. Lite konstigt men jag vill ju inte åka till något tunggodslager och hämta den så det får det vara värt. Och det var ju ett bra pris ändå...
Det som är riktigt störande är att de inte hjälper en och bär in den (iallafall inte posten) utan att meddela en om det. Sj så var bara min tjej hemma när vi fick tvn och då sa han bara att jag ställer av den här så får ni fixa upp den själva. Det vore ju smart av de som säljer tv apparater över e-handel att informera kunderna om speditören erbjuder lyfthjälp eller inte (för de gör en del firmor).
jo jag såg det på deras hemsida, vid leverans till lägenhet sker avlämning till ytterport... Lite jobbigt faktiskt om man är ensam och måste ringa folk för att få hjälp...
Postad 26 mars 2008 - 16:24
han som kom hem till mig med paketet hjälpte mig in i lägenheten och rummet där tv:n skulle vara. det var inget problem alls.
fast dom ringde inte innan och hörde om jag var hemma. trodde det skulle ta nån dag men efter 10 timmar att jag hade beställt den så ringde dom på dörren.
Postad 26 mars 2008 - 18:08
Dustin tar i skrivande stund 11490:-.
Alltså får studenter 1600:- i rabatt, eller har jag fattat fel?
Postad 26 mars 2008 - 19:00
Dustin tar i skrivande stund 11490:-.
Alltså får studenter 1600:- i rabatt, eller har jag fattat fel?
rätt räknat + sen 299 för hemkörningen i allfall om du bor i sthlm. man kunde även välja posten för 199 men vet inte om dom kör hem eller om dom åker på kvällen
Postad 26 mars 2008 - 19:01
Fick just min PX80 levererad. Av Posten. Men... den låg ner i bilen? Ska den det om det är en plasma? Hmmm... dom vet säkert bäst...
Packade upp, och en stor spricka tvärs över skärmen. Ingen direkt skada på kartongen (lite småbucklor och skavanker) så jag gissar att den stdsat till när dom kört den, och liggande har glasskivan spruckit.
Himlans trist.... (måste jobba hårt att hålla språket vårdat just nu....)
Postad 26 mars 2008 - 19:18
Men det var då <sätt in välvald svordom>.
Fick just min PX80 levererad. Av Posten. Men... den låg ner i bilen? Ska den det om det är en plasma? Hmmm... dom vet säkert bäst...
Packade upp, och en stor spricka tvärs över skärmen. Ingen direkt skada på kartongen (lite småbucklor och skavanker) så jag gissar att den stdsat till när dom kört den, och liggande har glasskivan spruckit.
att dom aldrig lär sig...?
Postad 26 mars 2008 - 19:24
Jäkla amatörer!!!!!!!!
Postad 26 mars 2008 - 21:17
Hej,
Jag är student och tänkte beställa en, dock en 37". Hittar inte någon länk till studenpris. Är det via mecenat.se som länken ska finnas?
Postad 27 mars 2008 - 08:10
undra vad de tänker med?
irriterande iallfall!
hoppas att du får fri avhemtning och en ny på samma gång!
Postad 27 mars 2008 - 09:45
Hej,
Jag är student och tänkte beställa en, dock en 37". Hittar inte någon länk till studenpris. Är det via mecenat.se som länken ska finnas?
Du måste registrera ett studenkonto. Om du har studentkortet kan du göra det direkt på www.dustinhome.se/student. Om du redan har konto hos dom eller om du har ett annat studentkort, t.ex. mecenat, så kan du ringa eller maila dom och be dem göra om ditt konto till studentkonto. Man måste ange kortnumret på sitt studentkort, sitt kundnummer hos dustin och sitt personnummer.
Japp rabatten var rejäl. När jag beställde tvn kostade den 11900 ordinarie pris och jag fick den för 9872, alltså mer än 2000 kr i studentrabatt. Frakten blev dyr för mig, bor i lund, ville inte riskera att bli tvungen att hämta det på tunggodsmottagningen i malmö, så jag beställde hemkörning med posten. 599 kr kostade det. Hoppas de inte levererar en trasig TV till mig också, lät ju oerhört surt!!
Jag är inte hemma ikväll så de kommer med den imorgon kväll, vore ju ett snyggt sätta att förstöra helgen på genom att komma med en trasig TV på fredagkvällen =/ Nåja, förhoppningsvis händer det inte så ofta =)
Redigerat av schjak, 27 mars 2008 - 09:47.
Postad 27 mars 2008 - 11:30
Postad 27 mars 2008 - 11:47
vågar man använda denna tv till att spela spel (tv-spel och dator) med tanke på inbränning? även panasonic rekommenderar ju först 200 timmars inkörning och sen att man är försiktig med statiska bilder (som det ofta är i spel..)
Jag har bestämt mig för att man vågar det. Sålänge man är försiktig i början så ska det inte vara några problem. Visst, hastighetsmätare, livmätare och sånt kan nog lämna spökbilder men det ska mycket till för att de ska bränna fast permanent, så länge man kört in TVn på lugnare inställningar de första 200 timmarna...
Postad 27 mars 2008 - 14:12
Jag har nu tittat på 37PX80 i olika butiker men tyvärr måste jag säga att jag är besviken. Jag hade tidigare bestämt mig för 32LXD70 men sen januari väntat på nya 32LX85. Jag tänkte under tiden ge en chans till plasma och ville verkligen tycka om PX80 i.o.m. allt man läst om plasmans överlägsenhet när det gäller svärta och färger och att den är snällare mot SDTV.Artikel från M3 om bl.a. inbränning med uttalnden från LG och Samsung. Tittade förresten på PX80 på Media Markt i Norrköping. Kunde jämföra med en TX-32LMD70 och TX-32LXD700. Det var "Lill-Babs i 50 år" på SVT och i några klipp där hon var klädd i vitt kunde jag se lite grön ton i det vita ibland. Får gå dit och till Kungs TV och titta mer.
Jag har tittat på teven hos Kungs TV, Expert, On Off och Media Markt i Norrköping. Som jag skrev tidigare upptäckte jag först lite grön ton i vita färger (inte hela tiden, läs citatet) på MM. När jag var på Expert såg jag ett väldigt tydligt fel, hackiga horisontella rörelser. Kameraåkningar och panoreringar var tydligt hackiga, ungefär som samma effekt man kan se på 50 Hz LCD trots att PX80 har 100 Hz. Spelade ingen roll vilken kanal den visade. Teven var inställd på Normal men man såg felet i t.ex de långsamma åkningarna i ICA:s senaste reklam "I love ECO" eller panoreringar i filmer. Bredvid PX80 hängde en Samsung LCD med 100 Hz och den visade rörelserna mjukt och korrekt. Konstigt nog tyckte butikstjejen tvärtom att Samsungen hade hackiga rörelser! Vi tittade också på Canal + Film HD men det spelade ingen roll.
På MM kunde jag själv testa inställningarna. Där stod en 32LMD70 bredvid. För mig är det viktigt att teven klarar SD hyfsat bra och jag är medveten att SD blir ju sämre på 37 än 32. Där testade jag skärpa, ljus och kontrast men jag kunde inte få en lika bra SD-bild som på en LCD. Jag brukar testa främst med TV-serier och filmer i SD som har ju bättre kvalitet än videomaterial. Jag testade även där med HD-kanaler och då förväntar man sig att få en skarp och klar bild. Visst blev bilden bättre men jag kunde aldrig få samma klara och skarpa bild som HD på t.ex LXD70. Det fanns en kornighet i plasmabilden som om man bara hade förstorat bilden från en CRT. Den sämre skärpan kunde man också redan se på tevens menyer.
Det är möjligt att teven har fin bild med Blue-ray (som det står i alla recensioner) men jag hade förväntat mig mer av den jämfört med LCD. Med andra ord gå och testa PX80 själv på nära håll innan du köper. Jag är glad att jag gjorde det. Andra kommer säkert att gilla den. Själv får jag vänta på 32LX85 eller 37LZ85.
Redigerat av Homy, 27 mars 2008 - 14:16.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar