Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic PZ85

1258 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Panasonic Viera TH-46PZ85 (TV) 0 9.562498 (15) Inga priser
Panasonic Viera TH-42PZ85 (TV) 2 9.321428 (27) Inga priser
Panasonic Viera TH-42PZ80 (TV) 1 9.260868 (22) Inga priser
Panasonic Viera TH-50PZ80 (TV) 1 8.999998 (6) Inga priser
Panasonic Viera TH-46PZ80 (TV) 1 8.833332 (5) Inga priser
Panasonic Viera TH-42PZ800 (TV) 1 9.444444 (8) Inga priser
48 relaterade trådar
Märkligt problem Panasonic TH-42PZ85E / HUMAX BXR-HD+2 (12 inlägg) 9 år sedan
Sälja Panasonic 42PZ85, värde ? (3 inlägg) 11 år sedan
När man spelar Ps3, Xbox, Wii etc - Bildfördröjningsproblemet (input lag) (249 inlägg) 13 år sedan
Panasonic PZ80 (152 inlägg) 15 år sedan
TH-42PZ80 och SC-PT570 problem med ljud via HDMI (0 inlägg) 16 år sedan
TX-P42G10E eller TH-42PZ85? (36 inlägg) 16 år sedan
Panasonic PZ800 (325 inlägg) 17 år sedan
PZ85 Inställningar (6 inlägg) 17 år sedan
Vilken 50" Plasma för 16000:- RÖSTA (23 inlägg) 17 år sedan
Panasonic 46 pz80 Eller 50 pz80 (0 inlägg) 17 år sedan
panasonic 46 pz80 Eller 50 pz80 (2 inlägg) 17 år sedan
Panasonic 46" Plasma TV TH-46PZ85 (21 inlägg) 17 år sedan
Köpa 42PZ80 nu eller vänta på PDP-LX5090? (20 inlägg) 17 år sedan
Panasonic TH-46PZ80 vs TH-50PX8 (14 inlägg) 17 år sedan
46-50" Full HD,max 20K (4 inlägg) 17 år sedan
Panasonic TH-46PZ85 ÄGER! (23 inlägg) 17 år sedan
Avgörandets ögonblick: PZ85, W4000 eller A656....eller PZ800? (49 inlägg) 17 år sedan
Beslutsångerst angående ny TV (30 inlägg) 17 år sedan
Rekommendation för en 46tum full HD tv (13 inlägg) 17 år sedan
Olika versioner av Panasonic TH-42PZ80 (6 inlägg) 17 år sedan
Hjälp med val av tv 40-46" (5 inlägg) 17 år sedan
Panasonic PZ800 + marksänd SVT HD = sant ? (3 inlägg) 17 år sedan
Köpråd för ny TV (37 inlägg) 17 år sedan
Hjälp med val av TV samt väggfäste , 50-52" (tex Sony 52W4500) (17 inlägg) 17 år sedan
Saker att se upp med före köp av Panasonic TH42PZ85 (12 inlägg) 17 år sedan
1080p-skärmar - vilka finns det? (293 inlägg) 17 år sedan
Köp av hemmabiopaket (19 inlägg) 17 år sedan
100hz eller 50hz till plasma - vilken skillnad? (15 inlägg) 17 år sedan
Några frågor om Panasonics plasmor (24 inlägg) 17 år sedan
Panasonic TH-50PZ81 (7 inlägg) 17 år sedan
Samsung LE-40A656 vs Panasonic TH-42PZ80E (9 inlägg) 17 år sedan
När släpps 50PZ80? (8 inlägg) 17 år sedan
PANASONIC Plasma 2008 (245 inlägg) 17 år sedan
Panasonic TH-46pz85, reflexer i skärmen? (15 inlägg) 17 år sedan
Ljudutgångar på Panasonic TH-42PZ80 (2 inlägg) 17 år sedan
Panasonic PX80 vs Sony W3000 (30 inlägg) 17 år sedan
Koppla PC till Plasma (0 inlägg) 17 år sedan
Panasonic PZ85 vs PZ800 (6 inlägg) 17 år sedan
Plasma-TV till "vanligt" tv-tittande. (18 inlägg) 17 år sedan
PZ85 fråga.. (12 inlägg) 17 år sedan
vilken tv passar för fotboll bäst´? (17 inlägg) 17 år sedan
Köp av 46" TV vad skall jag välja (8 inlägg) 17 år sedan
TV för PS3 (51 inlägg) 17 år sedan
Panasonic PZ85, PZ800 eller LG PG6000? (19 inlägg) 18 år sedan
TH-42PZ85 vs Samsung F86 (7 inlägg) 18 år sedan
Panasonic TH-42PZ80E eller LG 50PG6000 (9 inlägg) 18 år sedan
Panasonic PZ85 v Pioneer 428 ? (6 inlägg) 18 år sedan
När kommer Panasonic 46PZ85? (1 inlägg) 18 år sedan

Postad 27 April 2008 - 23:57

Homy
  • Homy
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

Kartongen för 46" är 129 cm lång och 87 cm hög.

Tack för infon! Så kartongen är ca 12 cm längre än teven. Då borde kartongen för 42" vara ca 118 cm lång.

Postad 28 April 2008 - 14:12

nrmm
  • nrmm
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Ah ok, tror inte jag är lika känslig för sånt :D Förresten, du vet inte hur det är i snabba spel? Någon skillnad AV/PÅ? Själv lirar jag ganska mycket så det betyder en del när jag ska välja tv. Annars testar jag själv denna vecka om du inte har möjlighet :lol:

Kan testa ikväll. Kan säga att army of two fungerar bra med det avslaget. Upplever inget inputlag iaf. Skall kolla med detta av/på.

Postad 28 April 2008 - 16:31

TriNitro
  • TriNitro
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Hur är det nu igen. Finns det värden på de olika inställningarna för bild osv? Siffror alltså eller är det bara sån där skala typ? Hoppas ni förstår vad jag menar :(

Postad 28 April 2008 - 17:30

Granz
  • Granz
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Kan testa ikväll. Kan säga att army of two fungerar bra med det avslaget. Upplever inget inputlag iaf. Skall kolla med detta av/på.

Kanon!

Men har lite dåliga nyheter, skulle precis registrera mig som student på dustinhome för att kika runt lite på priserna dom har. Men så visar det sig att man måste ha studentkortet? Jag trode CSN dugde (student som student liksom) men tydligen inte? Kan inte ringa och fråga idag då de stänger kundtjänst 17:00 och blir svårt imorgon också, någon som vet säkert? Riktigt surt isf, var helt inne på 13.300:- för denna fina TV... Kanske blir en px80 iaf... Den är inte så pjokig men var instäld på pz80 så känner mig lite besviken :(

Så i ett desperat move skyndade jag mig in på deras företagssida (morsan har ett litet företag) för att kolla priserna där, men hur fungerar det? Är inte så grym på sådana saker.. Får jag priset exkl moms? Själv gissar jag på att man betalar inkl moms nu och sedan drar av pengarna på skatten i slutet av året, eller?

Grymt tacksam för svar!

Ledsen om det är lite OT

Postad 28 April 2008 - 19:36

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Kanon!

Men har lite dåliga nyheter, skulle precis registrera mig som student på dustinhome för att kika runt lite på priserna dom har. Men så visar det sig att man måste ha studentkortet? Jag trode CSN dugde (student som student liksom) men tydligen inte? Kan inte ringa och fråga idag då de stänger kundtjänst 17:00 och blir svårt imorgon också, någon som vet säkert? Riktigt surt isf, var helt inne på 13.300:- för denna fina TV... Kanske blir en px80 iaf... Den är inte så pjokig men var instäld på pz80 så känner mig lite besviken :(

Så i ett desperat move skyndade jag mig in på deras företagssida (morsan har ett litet företag) för att kolla priserna där, men hur fungerar det? Är inte så grym på sådana saker.. Får jag priset exkl moms? Själv gissar jag på att man betalar inkl moms nu och sedan drar av pengarna på skatten i slutet av året, eller?

Grymt tacksam för svar!

Ledsen om det är lite OT

Varför så bråttom...

Studentkortet? När jag skulle regga mig ville de ha mitt mecenatkortsnummer så jag beställde ett sånt men det skulle ta några veckor att få det. Så jag mejlade support på dustin och uppgav mina studentkortsnummer (de svarade inom 1 dag) och frågade om det var ok, och det var ok. Så testa att mejla dina CSN-kortsuppgifter till dem. Annars kan du gå in på mecenat och beställa ett kort, ifall du betalar en liten summa (som jag var för snål för) så har du kortet inom två dar tror jag det var.

Sen, ifall du beställer som företag så har du ju inte alls samma konsumentskydd som man har som privatperson ifall någonting går snett. Jag kan inte alla detaljer men har för mig att det är rätt stora skillnader. Jag skulle inte köpa som företag utan registrera mig som student istället.

Redigerat av Unregistered951ada42, 28 April 2008 - 19:37.

Postad 28 April 2008 - 23:04

BlackO
  • BlackO
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Fick idag hem den nya PZ85, slängde undan den gamla tjockteven, kopplade i alla kablar, bytte den gamla video kabeln från datorn, kopplade in VGA kable, stälde in allt basic på TV, stälde in clone på nvidia 7800 GT kortet, såg bra ut på TVn, letade reda på en 720p video, körde igång video och får en svart TV, testade med vanlig lo-fi video, samma sak...

:(

Det verkar som allt går bra fram tills den kör video overlay, av någon anledning så bytter den V-freq från 60 Hz till 85 Hz.

Nu har jag pillat med allt och lite till, och lyckas få till fullscreen overlay när man kör vanlig dual display i stället för clone, men då blir det kostiga artifakter i nederkant på skärmen, flimrar ett grönt brett streck. Har även testat med PowerStrip men inte förstått hur det funkar.

Nägon annan som har upplevt liknande problem?

Postad 29 April 2008 - 00:04

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Kanon!

Grymt tacksam för svar!

Ledsen om det är lite OT

Jag trodde alla studenter fick något kort som bör gälla. CSN-kortet får man väl bara på gymnasiet och komvux och inte som student..? :s

Postad 29 April 2008 - 06:47

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
Studentkortet/Mecenat är frivilligt, kostar pengar och berättigar till en massa rabatter. Nog pratat om Studentkortet, ok?

Postad 29 April 2008 - 08:05

nrmm
  • nrmm
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Tja.

Kan meddela att IFC (Typ MotionFlow) inte ger någon märkbar inputlagg. Men som sagt, det blir inga dramatiska förändringar. Dom som inte gillar denna typ av filter tycker ju att bilden kan se för "realistisk" ut a la filmad med videokamera. Vilket gör att även Burnout Paradise ser lite mer levande ut i 200 knyck (istället för texturer som knappt hinner med i uppdateringarna så flyter det på) , så här är det en fördel. Men man klarar sig utan och jag skulle värdera denna funktionen till 500:-.

Har nu gjort 2 ofrivilliga hårdtest. Somnade ifrån Seinfeld DVD i förrgår. Vaknade med en dvd meny som stått på i ca 4 timmar. TV'n hade gått och sänkt kontrasten till 0, men menyn syntes ändå. Bytte input och snabbt på med text tv. Ingen inbränning..phew :(

Kan meddela att denna tv får även Star wars 1 att framstå som en ok film att titta på. Men Jar Jar fick mig att somna ifrån även denna. Vaknade upp till DVD menyn. Men det klarade sig även denna gång.
Men nu skall jag inte berömma den mer. Lite mer svärta hade inte skadat.

Mvh

Postad 29 April 2008 - 09:24

marka971
  • marka971
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
nån som har möjlighet att lägga upp två bilder på denna tv i mörker och med lång slutartid? en bild då den är avstängd, och en då den visar en svart bild, tex från ett sd-kort. det borde väl kunna ge en något rättvisare ide om svärtan än bilder på tv:n när den visar film eller tv-bild?

Postad 29 April 2008 - 09:50

Gling
  • Gling
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
De ringde precis från posten. ******** att man jobbar ikväll, men imorgon e.m. kommer min PZ85!

Man är ju som ett litet barn på julafton. Kommer vara jätteivrig att pröva mina PS3-spel (framförallt GTA4 som damp ner i brevlådan idag!). Men hur är det egentligen med inbränning? Måste jag vara "snäll" mot tv:n de första 100h eller vad som sägs? Vad ska jag göra, sänka kontrast till jättelågt och bara titta på sd material? Ska jag lämna tvn på de första dagarna när jag jobbar?

Eller är det helt ofarligt att direkt tex lira burnout paradise eller rockband som har lite statiska saker på bildytan? Hur länge kan man lira isåfall?
Det här med inbränning är säkert överdrivet nuförtiden, men man vill ju inte förstöra sin nya precious.

Postad 29 April 2008 - 15:14

Granz
  • Granz
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Ringde till dustin idag och jag får nu studentrabbater på deras hemsida. Verkar som att CSN-kortet funkar alldeles utmärkt. Så nu är det bara att beställa denna skönhet!

Jag trodde alla studenter fick något kort som bör gälla. CSN-kortet får man väl bara på gymnasiet och komvux och inte som student..? :s

Är man inte student på gymnasiet/komvux då? På mitt CSN-kort står det "Student identity card". Och har även endel polare som läser på universitetet och använder sig av detta kort.

Studentkortet/Mecenat är frivilligt, kostar pengar och berättigar till en massa rabatter. Nog pratat om Studentkortet, ok?

Har för mig att iaf Mecenat är gratis... Men nog pratat om studentkort :)

nån som har möjlighet att lägga upp två bilder på denna tv i mörker och med lång slutartid? en bild då den är avstängd, och en då den visar en svart bild, tex från ett sd-kort. det borde väl kunna ge en något rättvisare ide om svärtan än bilder på tv:n när den visar film eller tv-bild?

www.hdtvtest.co.uk Killen där recenserar just denna TV och enligt honom är det bara marginal skillnad på pioneers kurus svarta och denna, det säger väl endel? :D

Tack för infon nrmm! Blir nog att hoppa över IFC, skiljer trots allt 1500:- och det är lite för mycket även om det kan vara bra att ha ibland. Får nöja mig med pz80, vilket inte är fyskam!

Kommer med lite info på pz80 när jag fått hem den för alla er som sitter och väger mellan den och pz85.

Postad 29 April 2008 - 20:16

BlizZardo
  • BlizZardo
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej gott folk

Har köpt mig en 46" pz85 och mitt första intryck var wow grym bild! Svärtan är riktigt nice i jämförelse med många plasma och LCDer jag sett i action. Har haft den i cirka en vecka och mest lirat xbox 360 men även kopplat in datorn via en 5m dvi - hdmi kabel. Nu efter ett tags spelande har jag märkt en liten irriterande sak med tvn och det är vid pannoreringar, i ljusa partier i bilden så ser jag gröna fält. De är inte värst synliga men det får bilden att kännas grönare än nödvändigt. Vet inte om det är en inställnings grej men jag tror jag kommer vänja vid det med tidens gång. Vande mig efter övergången från crt till lcd-skärm till datorn så ska nog det här gå :) .Sen en annan sak är att jag får en kännsla av att skärmen vagt vagt flimmrar vid dator-användning. Jag kör upplösning 1920 * 1080 @ 60hz. kör med ett lite äldre 7800gt vilket kanske kan vara en bidragande faktor. Sen testade jag lite dvd film via datorn, fick bli golden compass som första film. Fin bild men får lite störningar i gråa partier, ljuset "fladdrar" i det gråa. Kan det bero på att dvdfilm uppskalat via mitt grafikort inte blir optimalt? har inte testat via en bättre standalone dvdläsare.

I övrigt är det en kanon tv, tänkte bara dela med mig av mina intryck och kanske få några tips hur jag ska optimera panan ^^

Ha det gött
//blizz

Postad 29 April 2008 - 23:46

Acid
  • Acid
  • Lärjunge

• 352 inlägg
  • 0

Hur är det nu igen. Finns det värden på de olika inställningarna för bild osv? Siffror alltså eller är det bara sån där skala typ? Hoppas ni förstår vad jag menar B)

Det är skala utan siffror tyvärr.

Postad 30 April 2008 - 05:08

sandos
  • sandos
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Hej gott folk

Har köpt mig en 46" pz85 och mitt första intryck var wow grym bild! Svärtan är riktigt nice i jämförelse med många plasma och LCDer jag sett i action. Har haft den i cirka en vecka och mest lirat xbox 360 men även kopplat in datorn via en 5m dvi - hdmi kabel. Nu efter ett tags spelande har jag märkt en liten irriterande sak med tvn och det är vid pannoreringar, i ljusa partier i bilden så ser jag gröna fält. De är inte värst synliga men det får bilden att kännas grönare än nödvändigt. Vet inte om det är en inställnings grej men jag tror jag kommer vänja vid det med tidens gång. Vande mig efter övergången från crt till lcd-skärm till datorn så ska nog det här gå B) .Sen en annan sak är att jag får en kännsla av att skärmen vagt vagt flimmrar vid dator-användning. Jag kör upplösning 1920 * 1080 @ 60hz. kör med ett lite äldre 7800gt vilket kanske kan vara en bidragande faktor. Sen testade jag lite dvd film via datorn, fick bli golden compass som första film. Fin bild men får lite störningar i gråa partier, ljuset "fladdrar" i det gråa. Kan det bero på att dvdfilm uppskalat via mitt grafikort inte blir optimalt? har inte testat via en bättre standalone dvdläsare.

I övrigt är det en kanon tv, tänkte bara dela med mig av mina intryck och kanske få några tips hur jag ska optimera panan ^^

Ha det gött
//blizz

Det gröna kommer du inte ifrån, utom möjligtvis genom att dra ner kontrast, det är så kallade phosphor trails, vilket plasma har helt enkelt. Att den flimrar i 60Hz kan ev. bero på att den måst refresha i ~100 hz för att vara flimmerfri? Jag bara gissar här. 60hz flimmrar något tokigt på de flesta CRTer också...

Postad 30 April 2008 - 19:00

marka971
  • marka971
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
beställde en 46pz85 från dustin igår kväll, och nu står den monterad och visar rapport hemma hos mig B) en fråga, jag hittar ingen ingång för pc-ljud. jag har ingen hdmi på laptopen, utan använder vga-utgången. men hur gör jag med ljudet??? går det inte att få in ljudet från datorns 3,5mm-utgång i tv:n?

Postad 30 April 2008 - 19:59

nrmm
  • nrmm
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Jahopp.
Då har man hittat sitt första riktiga fel. Trodde först att jag hittat en död pixel. Men så var det inte. Utan det sitter en svart smutsfläck på insidan av frontglaset !! Vad hade ni gjort?

Postad 30 April 2008 - 21:53

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Jahopp.
Då har man hittat sitt första riktiga fel. Trodde först att jag hittat en död pixel. Men så var det inte. Utan det sitter en svart smutsfläck på insidan av frontglaset !! Vad hade ni gjort?

ringt panasonics support och bett dem pallra sig dit så fort som möjligt för att göra någonting åt det.. smutsfläck? Låter helt absurt, ingenting jag skulle acceptera..

Du har inte månne köpt den på tex elgiganten? Då skulle jag lämna tillbaka den istället för att behöva krångla med support hit o service dit och köpa en ny...

Postad 30 April 2008 - 22:16

Acid
  • Acid
  • Lärjunge

• 352 inlägg
  • 0

Jahopp.

Absolut inte acceptabelt se till att få tvn utbytt....

Postad 01 May 2008 - 09:14

BlackO
  • BlackO
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Fick idag hem den nya PZ85, slängde undan den gamla tjockteven, kopplade i alla kablar, bytte den gamla video kabeln från datorn, kopplade in VGA kable, stälde in allt basic på TV, stälde in clone på nvidia 7800 GT kortet, såg bra ut på TVn, letade reda på en 720p video, körde igång video och får en svart TV, testade med vanlig lo-fi video, samma sak...

:P

Det verkar som allt går bra fram tills den kör video overlay, av någon anledning så bytter den V-freq från 60 Hz till 85 Hz.

Nu har jag pillat med allt och lite till, och lyckas få till fullscreen overlay när man kör vanlig dual display i stället för clone, men då blir det kostiga artifakter i nederkant på skärmen, flimrar ett grönt brett streck. Har även testat med PowerStrip men inte förstått hur det funkar.

Nägon annan som har upplevt liknande problem?

Det visade sig att TVn inte klarar 1080p via VGA eller RGB inputen. Så jag köpte en DVI till HDMI konverter och körde via DVI i stället. Nu funkar ALLT kannon, datorn fattar till och med att det är en Panasonic TV som är inkopplad.

Postad 01 May 2008 - 12:35

manlix
  • manlix
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Stämmer det att PZ85 stödjer 4:4 pulldown och alltså visar 1080p24 korrekt i 96hz?

Hur är det med anslutningarna för HDMI på baksidan när tvn är monterad platt mot en vägg? Det ser ut på bilder som att det blir en väldigt kraftig böj på kablarna.

Postad 01 May 2008 - 13:30

Nellus
  • Nellus
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Stämmer det att PZ85 stödjer 4:4 pulldown och alltså visar 1080p24 korrekt i 96hz?

Hur är det med anslutningarna för HDMI på baksidan när tvn är monterad platt mot en vägg? Det ser ut på bilder som att det blir en väldigt kraftig böj på kablarna.

Den visar 24p utan judder, men jag vet inte hur den löser det. Någon som vet?

Blu-Ray filmer flyter hur som helst kanon.

Redigerat av Nellus, 01 May 2008 - 13:30.

Postad 01 May 2008 - 13:54

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Ringde till dustin idag och jag får nu studentrabbater på deras hemsida. Verkar som att CSN-kortet funkar alldeles utmärkt. Så nu är det bara att beställa denna skönhet!
Är man inte student på gymnasiet/komvux då? På mitt CSN-kort står det "Student identity card". Och har även endel polare som läser på universitetet och använder sig av detta kort.

Nej, student är man om man är "inskriven på svenskt universitet eller högskola" eller något i den stilen.

Skönt att det löste sig i alla fall.
Kort som kort, det är smart av Dustin att få så många som möjligt att handla från just dem. Det lär ju fortfarande ha marginaler, bara lite mindre, så det vore korkat att neka folk. :P
[/OT] <-- slut på OT, sorry!

Är det någon mer än CNET som upplever att bilden blir grynig? I så fall, är det på allt material?

Postad 01 May 2008 - 14:07

Nellus
  • Nellus
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

De ringde precis från posten. ******** att man jobbar ikväll, men imorgon e.m. kommer min PZ85!

Man är ju som ett litet barn på julafton. Kommer vara jätteivrig att pröva mina PS3-spel (framförallt GTA4 som damp ner i brevlådan idag!). Men hur är det egentligen med inbränning? Måste jag vara "snäll" mot tv:n de första 100h eller vad som sägs? Vad ska jag göra, sänka kontrast till jättelågt och bara titta på sd material? Ska jag lämna tvn på de första dagarna när jag jobbar?

Eller är det helt ofarligt att direkt tex lira burnout paradise eller rockband som har lite statiska saker på bildytan? Hur länge kan man lira isåfall?
Det här med inbränning är säkert överdrivet nuförtiden, men man vill ju inte förstöra sin nya precious.

För att vara på den säkra sidan, bör man ju köra på lite lägre kontrast inställningar de första 100 timmarna, eller så. Jag körde min i Bio läget, med en kontrast runt 50% dom första två veckorna jag hade teven, sen ökade jag kontrasten till runt 70-75%. Kanon bild i ett mörklagt rum. Kör med en kontrast runt 50% när du spelar spel i början så bör det inte bli några problem. Men man bör vara lite försiktig med att köra statiska bilder för länge i början. Att koppla över till tv sändning i några minuter då och då, är en bra vana. Sen bör man ju undvika att köra 4:3 med svarta kanter eller filmer i letterbox format i början. Ställde min på anpassad 16:9 så att bilden fyller hela skärmen när jag tittar på vanlig tv (teven ställer om automatiskt till riktig 16:9 när den ska. Kanon!), men jag sket i att inte titta på filmer med svarta kanter, man vill ju se hela bilden och det bästa läget för att fylla hela skärmen (zoom 2) skär ju bort massor. Har inte sett några kvardröjande svarta kanter när jag bytt till någon annan ingång.

Jag har kört min i över 100 timmar vid det här laget, och har fortfarande inte sett en tillstymmelse av tillfälliga inbränningar, fast jag kört en del PS3 och 360 spel, även med lite högre kontrastinställningar dom sista veckorna.

Ställde in en rätt bra inställning på Normal läget (för digital tv i ljusa, dagtids förhållanden) i går. Drog på kontrasten rejält (runt 80-85%) och fan, vad ljusstark teven kan vara, har ju kört på bio läget hela tiden än så länge, men i Normal läget kan teven nå upp i nästan LCD nivåer. Fast med en väldigt balanserad färg bild ändå. Rött och grönt är rätt förstärkta i Normal läget, men det går inte överstyr så länge man drar ned färgmättnaden till runt 40%. Körde med denna inställning (drog ner kontrasten till runt 65-70%) när jag kollade på Chelsea-Liverpool i går kväll, och förtfarande såg jag inga inbränningstendenser, trots en rätt så ljusstark bild och med TV6 loggan statisk under lång tid.

Annars är Bio läget att föredra för en (i det närmsta) korrekt bild, fast den kan vara lite för mörk och dassig när det är ljust i rummet.

Oj, fan vad jag svamlar på. Hoppas det hjälpte något i alla fall.

Redigerat av Nellus, 01 May 2008 - 15:46.

Postad 01 May 2008 - 14:38

marka971
  • marka971
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
nån som vet hur man kommer in i servicemenyn för att kolla hur många timmar man har haft en pz85 igång?

Postad 01 May 2008 - 19:37

Homy
  • Homy
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

nån som vet hur man kommer in i servicemenyn för att kolla hur många timmar man har haft en pz85 igång?

Det står i PX80-tråden. Det fungerar på PZ85 också. Håll in knappen för "kanal ned" på själva teven och tryck samtidigt siffran 0 på fjärren tre ggr i snabb följd så kommer menyn upp efter 2-3 sekunder. Smidigt för att hålla koll på inkörningstiden. Längst ner till höger står tim och min. Ändra inga andra inställningar om du inte vet vad du gör. Anteckna de andra värdena innan du ändrar något. Tryck annars på "Exit" på fjärren när du läst tiden. Angående ljudet från din dator kan du väl använda en minitele-RCA kabel. Det finns ju RCA-ingång för ljud på baksidan (eller funkar den bara med komponent?).

Redigerat av Homy, 01 May 2008 - 19:38.

Postad 01 May 2008 - 21:05

marka971
  • marka971
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Det står i PX80-tråden. Det fungerar på PZ85 också. Håll in knappen för "kanal ned" på själva teven och tryck samtidigt siffran 0 på fjärren tre ggr i snabb följd så kommer menyn upp efter 2-3 sekunder. Smidigt för att hålla koll på inkörningstiden. Längst ner till höger står tim och min. Ändra inga andra inställningar om du inte vet vad du gör. Anteckna de andra värdena innan du ändrar något. Tryck annars på "Exit" på fjärren när du läst tiden. Angående ljudet från din dator kan du väl använda en minitele-RCA kabel. Det finns ju RCA-ingång för ljud på baksidan (eller funkar den bara med komponent?).

tack, ska testa servicemenyn. vad det gäller ljudet, jag såg också rca-ingången, men trodde den hörde till componenten. nån som har testat? har nog själv ingen sån kabel...

Postad 01 May 2008 - 21:16

marka971
  • marka971
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
hmmm. upptäckte en död pixel på min 46pz85 när jag testade break-in dvd:n här: http://www.eaprogramming.com/. det är en pixel några centimeter ovanför panasonic loggan i mitten på tv:n som alltid är svart. fler som råkat ut för detta? brukar det "fixa till sig"?

Postad 02 May 2008 - 10:57

nrmm
  • nrmm
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Det blir nog tight. Det sitter en ingång till vänster om tv'n. Hdmi + video, svhs, stereo in. Finns ju böjda hdmi kontakter på clasohlson :unsure:

Redigerat av nrmm, 02 May 2008 - 10:57.

Postad 02 May 2008 - 16:47

nrmm
  • nrmm
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

hmmm. upptäckte en död pixel på min 46pz85 när jag testade break-in dvd:n här: http://www.eaprogramming.com/. det är en pixel några centimeter ovanför panasonic loggan i mitten på tv:n som alltid är svart. fler som råkat ut för detta? brukar det "fixa till sig"?

Hmm, lustigt. Det är där min svarta "fläck" sitter. Strax ovanför loggan till höger. Ca 1 x 3 pixlar stor. Butiken jag köpte utav tyckte det var så märkligt fel att dom bad mig kontakta panasonic supporten först om dom visste mer, och sen återkomma oavsett.

Får se vad som händer på måndag.

Postad 03 May 2008 - 21:32

Stoned_Rosetta
  • Stoned_Rosetta
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Hej!
Jag är helt novis när det gäller plasma men jag har funderat på att köpa denna tv men kommer att spela ganska mycket på den. Frågan är när jag spelar tex gta4 så är det ju en kompass som syns nästan hela tiden finns det en risk för att den bränns fast?

Postad 04 May 2008 - 08:37

Rolandsson
  • Rolandsson
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Ni som har en PZ85 42" eller 46",går det att välja ingång med hjälp av sifferknapparna? Alltså t.ex "Input-> 2-> enter" för att välja Scart 2. Eller måste man stega ner med "pil ner"?
Detta är en nog så viktig detalj när man kör med multifjärr.

Har läst bruksanvisningar på olika språk på dessa modeller och jag vill veta om detta är möjligt på den europeiska "svenska" versionen.

Postad 04 May 2008 - 09:38

Homy
  • Homy
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

Ni som har en PZ85 42" eller 46",går det att välja ingång med hjälp av sifferknapparna? Alltså t.ex "Input-> 2-> enter" för att välja Scart 2. Eller måste man stega ner med "pil ner"?

Har läst bruksanvisningar på olika språk på dessa modeller och jag vill veta om detta är möjligt på den europeiska "svenska" versionen.

Tryckte på "AV" (det är så man får upp alla ingångar) och sen någon siffra och det fungerar inte så.

Postad 04 May 2008 - 10:52

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

Jag använder tv:n ihop med en Logitech Harmony och då väljer den ingång direkt.
Så någon typ av direktval finns, men kanske inte via originalfjärren utan bara i Logitechs databas?

Postad 04 May 2008 - 14:51

Gling
  • Gling
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om det går att få till att denna tv automatiskt växlar över till AV-läget när en enhet sätts på?

Syftar nu på att om jag tex tittar på analog tv, så vill jag att den ska switcha automatiskt till AV/HDMI1 när jag sätter på mitt PS3.

Saxat från panasonic.se
"Dessutom finns ett antal makrofunktioner som exempelvis att TV:n slås på och väljer rätt källa när du startar DVD-spelaren."

För övrigt är jag supernöjd med tvn!

Postad 04 May 2008 - 15:07

Homy
  • Homy
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

Är det någon som vet om det går att få till att denna tv automatiskt växlar över till AV-läget när en enhet sätts på?

Syftar nu på att om jag tex tittar på analog tv, så vill jag att den ska switcha automatiskt till AV/HDMI1 när jag sätter på mitt PS3.

Saxat från panasonic.se
"Dessutom finns ett antal makrofunktioner som exempelvis att TV:n slås på och väljer rätt källa när du startar DVD-spelaren."

För övrigt är jag supernöjd med tvn!

Jag har en Humax-box med Tele2 kopplad till AV1 och en Philips DVD-spelare till AV2, båda med Scart. När ingen av dem är på och jag slår på teven visar den analog teve. När jag startar digitalboxen växlar den till AV1 och när jag startar DVD-spelaren växlar den till AV2. Stänger jag av i omvänd ordning växlar den tillbaka till AV1 och analog TV. Om jag jag tittar på DVD och stänger av boxen växlar den till analog TV när jag stänger av DVD-spelaren. För att teven ska startas också automatiskt måste DVD-spelaren vara Panasonic med Viera Link.

Postad 04 May 2008 - 17:16

Rolandsson
  • Rolandsson
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Jag använder tv:n ihop med en Logitech Harmony och då väljer den ingång direkt.
Så någon typ av direktval finns, men kanske inte via originalfjärren utan bara i Logitechs databas?

Huvet på spiken,jag har också en Harmony och vill att det skall fungera bra med byte av källa.

Postad 04 May 2008 - 19:16

Unregisteredfff88d6e
  • Unregisteredfff88d6e
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Har denna TV samma hemska fjärr som föregående Panasonic-modeller? Den fula och riktningskänsliga med gigantiska knappar alltså.

Postad 04 May 2008 - 21:38

KaptenHaddok
  • KaptenHaddok
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Vart kan man hoppas att få titta på denna TV om man bor i Örebrotrakten?
Kan väl ta år innan SIBA eller Elgiganten får in dom! :)

Postad 04 May 2008 - 21:43

marka971
  • marka971
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Har denna TV samma hemska fjärr som föregående Panasonic-modeller? Den fula och riktningskänsliga med gigantiska knappar alltså.

vet inget om tidigare fjärrkontroller, men ja, den är riktningskänslig och knapparna är relativt stora. jag har inget emot den, men smaken är som baken... :)

Postad 04 May 2008 - 22:59

Acid
  • Acid
  • Lärjunge

• 352 inlägg
  • 0

vet inget om tidigare fjärrkontroller, men ja, den är riktningskänslig och knapparna är relativt stora. jag har inget emot den, men smaken är som baken... :)

Håller helt med, fjärren kan man inte klaga på förutom att den kan vara lite riktningskänslig.

Postad 05 May 2008 - 12:20

Gling
  • Gling
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Är det någon som vet hur man kalibrerar denna tv på ett bra sätt?

Finns det någon DVD eller nåt att tanka?

Och eftersom det inte finns separata skalor för RGB antar jag att det är att ställa in kontrast, ljushet och visningsläge som gäller?

Nu har man ju bara ställt in så som man tycker att det ser bra ut, men det finns ju inget som säger att det skulle vara den korrektaste återgivningen :)

Vad har ni era värden på?

Postad 05 May 2008 - 13:03

vilse
  • vilse
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
Tänkte köpa 46 tumaren i morgon. Funderar på Fyndbörsen. Eller finns det något bra alt i Göteborgsområdet som är lika prisvärt?

Postad 05 May 2008 - 13:39

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

Är det någon som vet hur man kalibrerar denna tv på ett bra sätt?

Det finns kalibreringsdvder att köpa. Själv äger jag The Calibrator väntar däremot tills jag kört in plasma innan jag ger mig på kalibreringen.

Postad 05 May 2008 - 16:32

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2340 inlägg
  • 0
Lägg pengarna på DVE istället för the calibrator säger jag.

Postad 05 May 2008 - 17:33

Towie
  • Towie
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Jag har en Humax-box med Tele2 kopplad till AV1 och en Philips DVD-spelare till AV2, båda med Scart. När ingen av dem är på och jag slår på teven visar den analog teve. När jag startar digitalboxen växlar den till AV1 och när jag startar DVD-spelaren växlar den till AV2. Stänger jag av i omvänd ordning växlar den tillbaka till AV1 och analog TV. Om jag jag tittar på DVD och stänger av boxen växlar den till analog TV när jag stänger av DVD-spelaren. För att teven ska startas också automatiskt måste DVD-spelaren vara Panasonic med Viera Link.

Jag har en panasonic DVD (Viera) som jag kör in via HDMI och det funkar när jag även har scart inkopplat, utan scart funkar det inte, Har även en Humax HD-tv box som jag kör in via HDMI men det funkar inte, inte heller funkar det med min PS2:a som jag kör in via S-video. Kör även in PC:n via HDMI och då byter ställer TV:n inte in sig i rätt läge.

Har testat alla möjliga inställningar på Viera Link utan att det lyckas. Ska man vara tvungen att köra via Scart för att det ska funka?

Redigerat av Towie, 05 May 2008 - 17:34.

Postad 06 May 2008 - 05:07

KaptenHaddok
  • KaptenHaddok
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Jag tror det är Philips som har gjort en sån där test-DVD som de flesta butiker har.
Jag brukar störa mig nåt fruktansvärt på när flyplanet flyger förbi byggnaden eller skejtaren åker förbi väggen, på väldigt många TV apparater, förutom de som har "specialfunktioner" för att reducera "lagg"

Hur skulle denna test DVD arta sig på PZ85an tro? Någon som sett?
V-Real 3 hoppas jag kommer hjälpa mot detta, men hur pass mycket fulare bilden blir med detta påslaget är ju en annan femma.

Postad 06 May 2008 - 11:55

andreas_sat
  • andreas_sat
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Hej gott folk

Har köpt mig en 46" pz85 och mitt första intryck var wow grym bild! Svärtan är riktigt nice i jämförelse med många plasma och LCDer jag sett i action. Har haft den i cirka en vecka och mest lirat xbox 360 men även kopplat in datorn via en 5m dvi - hdmi kabel. Nu efter ett tags spelande har jag märkt en liten irriterande sak med tvn och det är vid pannoreringar, i ljusa partier i bilden så ser jag gröna fält. De är inte värst synliga men det får bilden att kännas grönare än nödvändigt. Vet inte om det är en inställnings grej men jag tror jag kommer vänja vid det med tidens gång. //blizz

Jag upplever samma gröna spår på min PX80 och precis som du beskriver så är det tydligt i ljusa partier. Det jobbiga är att när man en gång sett dessa spår så ser man dom ju överallt. Överväger att lämna tillbaka min PX80 pga detta, om jag inte hinner vänja mig på den vecka som är kvar på Öppet köp. Vi får se hur det blir.

Postad 06 May 2008 - 11:58

marka971
  • marka971
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Jag upplever samma gröna spår på min PX80 och precis som du beskriver så är det tydligt i ljusa partier. Det jobbiga är att när man en gång sett dessa spår så ser man dom ju överallt. Överväger att lämna tillbaka min PX80 pga detta, om jag inte hinner vänja mig på den vecka som är kvar på Öppet köp. Vi får se hur det blir.

finns det nån plasma som inte lider av detta? förutom kanske pioneers modeller som kostar lite mer än vad de flesta kan lägga ut...

jag ser det på min 46pz85 också, men jag tycker inte det är så allvarligt, jag kan leva med det. dock kanske det blir värre när jag drar upp kontrast och andra inställningar efter 100 timmar...

Redigerat av marka971, 06 May 2008 - 12:01.

Postad 06 May 2008 - 12:49

nrmm
  • nrmm
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

finns det nån plasma som inte lider av detta? förutom kanske pioneers modeller som kostar lite mer än vad de flesta kan lägga ut...

jag ser det på min 46pz85 också, men jag tycker inte det är så allvarligt, jag kan leva med det. dock kanske det blir värre när jag drar upp kontrast och andra inställningar efter 100 timmar...

True, verkar vara ett plasma fenomen. Vet man om det så ser man det, men det går att strunta i det också. Ibland får man släppa vissa saker och acceptera :P. Det är ingen panasonic unik sak utan en bieffekt av plasma.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.