Men något fel måste du ha gjort .. för jag kan inte få så bra bild på LCD apparater
som jag får på PX80
Maveric

* Officiell Tråd - Panasonic PX80 *
Startad av
Wiberg_D
, feb 13 2008 13:39
3109 svar till detta ämne
61 relaterade trådar
Postad 27 mars 2008 - 14:21 Men något fel måste du ha gjort .. för jag kan inte få så bra bild på LCD apparater som jag får på PX80 Maveric ![]() Postad 27 mars 2008 - 15:27
Ja min är det då inga hack eller grönaktiga färger på. rikgtig bra bild och jag kör ingen HD box, här är det digitalbox och scart som gäller. spelat en del Wii också. absolut inget att klaga på. Postad 27 mars 2008 - 15:33 Var PX80'n verkligen inställd på 100 Hz? Det är ju läge att kolla hur alla inställningar står om man tycker att bilden är underlig på något sätt. Postad 27 mars 2008 - 15:39 Jag har nu tittat på 37PX80 i olika butiker men tyvärr måste jag säga att jag är besviken. Jag hade tidigare bestämt mig för 32LXD70 men sen januari väntat på nya 32LX85. Jag tänkte under tiden ge en chans till plasma och ville verkligen tycka om PX80 i.o.m. allt man läst om plasmans överlägsenhet när det gäller svärta och färger och att den är snällare mot SDTV. Riktigt konstigt faktiskt. Fick den direkt motsatta uppfattningen när jag kollade på apparaten i butik. Detta var den enda TVn där jag faktiskt gillade allt jag såg (tittade på 42"). När de körde en 1080-signal och jag stod cirka 1,5m från TVn kunde jag se att det inte var Full-HD, men bilden var ändå riktigt fin. Tog man ett steg bak såg man inte det längre. Och detta vägdes ändå upp av alla LCDers släpighet vid rörelser etc, något som var obefintligt på plasman. Några hackande bilder såg jag inte skymten av, det flöt på riktigt fint och mjukt. Det måste ha varit fel på den tvn som du såg på något sätt. Samsung Q97 och denna drog ett jämt strå, det föll på denna mest för att jag inte gillade den blanka ytan på samsungen. Vad gäller de gröna spåren är det ju ett typiskt plasmafel. Har inte sett det och hoppas att det inte kommer störa mig. Typiskt en sån grej jag kommer tänka på nu just bara för att du sa det haha =) Men alla de andra fel du nämner är ju helt raka motsatsen mot vad som är den allmänna uppfattningen om plasma. Plasma ska ju prestera bäst just i SD-material och i snabba rörelser, panoreringar etc. Att de har lite sämre upplösning så HD kanske inte blir fullt lika skarpt, men i filmer med snabba rörelser hänger de med bättre... alltså helt tvärtom vad du sagt. konstigt. Postad 27 mars 2008 - 15:57 Går det att ställa in frekvensen själv? Det trodde jag inte. Jag frågade t.o.m på Expert om den var av eller nåt när jag såg hacket men hon menade att det inte fanns någon inställning för det. Jag såg inte heller något i bildmenyn. Det kan ligga nåt i det för jag kan inte minnas att jag såg lika hackiga rörelser på Media Markt. Postad 27 mars 2008 - 16:21 Går det att ställa in frekvensen själv? Det trodde jag inte. Jag frågade t.o.m på Expert om den var av eller nåt när jag såg hacket men hon menade att det inte fanns någon inställning för det. Jag såg inte heller något i bildmenyn. Det kan ligga nåt i det för jag kan inte minnas att jag såg lika hackiga rörelser på Media Markt. Tror inte att det går att stänga av, kanske maverick kan svara på det som har TVn? Läste på deras hemsida att den automatiskt byter från 100Hz till 96Hz när man kör in en 24p-signal t.ex. De måste ha gjort något fel, använt en skadad kabel eller vad som helst. Som du säger så såg du inte lika hackiga rörelser på media markt (är du säker på att de var hackiga alls?) Kanske hade låst sig i 96Hz-läget när den fick in vanlig PAL-signal =) Postad 27 mars 2008 - 16:35 Så jag såg inte fel beträffande det grönvita. Kände inte till det innan. Kanske var det fel på skyltexemplaren eller så har butikerna här dålig signal men som alla kanske känner till finns inte så mycket att ändra på i menyerna på en Panasonic. Något fel kan det vara men något fel kan jag inte ha gjort som Maverick trodde. De hackiga rörelserna såg jag även på On Off. Där visade de en filmslinga med akvariefiskar som simmade runt och även där kunde jag se att det var hackigt när fiskarna simmade vågrätt. Att även en HD-bild inte kan bli lika skarp som på t.ex. en LXD70 kanske beror på att de flesta plasmor har bara 1024x720(768) i upplösning. Det är kanske annorlunda med de högupplösta modellerna med 1920x1080 som PZ85 men de kostar också minst 19000:-. Jag får kanske ta en runda till och testa mer men jag kanske är bortskämd med min Philips 28" med Blackline S-rör. ![]() Redigerat av Homy, 27 mars 2008 - 16:44. Postad 27 mars 2008 - 16:41 Hehe, ja jag märker när en panorering hackar eller en bild inte är skarp (arbetar som filmlärare) ![]() Redigerat av Homy, 27 mars 2008 - 16:47. Postad 27 mars 2008 - 16:53 Hehe, ja jag märker när en panorering hackar eller en bild inte är skarp (arbetar som filmlärare) ok, jag tror dig. Du märker alltså när panorering hackar men bryr dig inte när en LCD "grötar" sig? =) Någon mer som har märkt detta "hackande" ? Postad 27 mars 2008 - 17:15 Hmm.. Nu låter du lite fördomsfull ![]() Redigerat av Homy, 27 mars 2008 - 17:20. Postad 27 mars 2008 - 18:00 På PX70/700 går det att växla mellan 50 och 100 Hz, vilket iofs är helt onödigt, för när vill man ha 50 Hz? Vet ej hur det är med PX80.Går det att ställa in frekvensen själv? Det trodde jag inte. Jag frågade t.o.m på Expert om den var av eller nåt när jag såg hacket men hon menade att det inte fanns någon inställning för det. Jag såg inte heller något i bildmenyn. Det kan ligga nåt i det för jag kan inte minnas att jag såg lika hackiga rörelser på Media Markt. Man kan stänga av brusreducering och lite sådant, det var det jag tänkte på. Postad 27 mars 2008 - 18:40 Jag tror jag stängde av brusreducering och färghantering men jag är inte helt säker. Postad 27 mars 2008 - 19:29 Postad 27 mars 2008 - 20:47 Postad 28 mars 2008 - 00:13 Det verkar stämma. Det står på sidan 15 i manualen. Får kolla upp inställningen på apparaterna på On Off och Expert. De hackiga rörelserna kan ha berott på det. Postad 28 mars 2008 - 02:00 Hmm.. Nu låter du lite fördomsfull Jag menade egentligen på vanlig TV-sändning, där jag aldrig sett en LCD som inte grötar åtminstone lite. Jo jag har sett en som hade en riktigt bra signal på SVT som inte grötade, men då gjorde plasman ett ännu bättre jobb på samma signal. Jag hoppas att den hackiga bilden du upplevde på PX80 berodde på att TVn var inställd på 50Hz =) Antar att panasonic har med det valet just för att man ska kunna se skillnaden på 100Hz och 50Hz, mer som ett PR-trick. Ifall detta leder till att vissa butiker har 50Hz-läge på i affären så var det ju kanske inte någon smart idé dock... Okej grabbar, ni som har PX80, hur ska jag ställa in TVn nu när jag får den? Tänker på inkörning och så. Vill veta vilka bildparametrar (kontrast, ljusstyrka etc) jag ska ställa ner och till vilket värde?? Är förresten bilden satt på 100Hz by default så att jag inte får hjärtattack när jag slår på TVn och ser att bilden hackar? ![]() Redigerat av schjak, 28 mars 2008 - 02:01. Postad 28 mars 2008 - 07:51
Om du vill köra med den inbyggda digitalboxen så verkar det vara så ja... men de flesta säger att externa boxar är bäst i längden så det är väl inte hela världen.... Postad 28 mars 2008 - 11:18
Nej det finns väll vanlig analog stereoutgång. Har du prologic II eller bättre på föstärkaren så borde det bli helt ok för vanligt tvtittande. Postad 28 mars 2008 - 12:19 Om jag t.ex. kör 16:9 läge så får jag ju svart över och under bilden ibland (beroende på sändningen), men jag tycker inte det är särskilt svart, det känns t.ex. som ganska stor skillnad mot ramen... Har dock inte kollat med någon mörk film än, men det lär väl vara samma ![]() Men hur är det för er andra? Upplever ni svärtan som väldigt bra på denna tv? Vad kan man förvänta sig av den? Redigerat av mmm, 28 mars 2008 - 12:20. Postad 28 mars 2008 - 12:53 Dessutom undrar jag om de andra inställningarna påverkar, såsom färghantering, P-NR och 3D-comb. Måste alla dessa också vara avstängda för att inte ta några risker? Tycker det känns som att man kommer vilja ha brusreducering om man tittar på vanlig tv t.ex. Har inte fått TVn än men vill veta hur jag ska ställa in den när jag får den så att jag kan börja titta =) Redigerat av schjak, 28 mars 2008 - 12:53. Postad 28 mars 2008 - 13:14 Enligt Panasonic (se länk i tidigare inlägg) så är det viktiga att alla "reglage" står på +0, dvs exakt i mitten (eller lägre). Om man väljer "Bio"-läget så blir det i princip så. Panasonic skriver dessutom att det räcker med 100 h. Att jämför svärtan med pianolacken på ramen är väl att ta i? Inte ens Pioneer klarar den svärtan. Det du kan förvänta dig är alltså att svärtan är bra men inte som Pioneer. Om det finns någon annan modell (förutom Pio) med bättre svärta har inte jag sett. Postad 29 mars 2008 - 21:45 Jag har nu tittat på 37PX80 i olika butiker men tyvärr måste jag säga att jag är besviken. Jag hade tidigare bestämt mig för 32LXD70 men sen januari väntat på nya 32LX85. Jag tänkte under tiden ge en chans till plasma och ville verkligen tycka om PX80 i.o.m. allt man läst om plasmans överlägsenhet när det gäller svärta och färger och att den är snällare mot SDTV. Detta är intressant, fler och fler verkar upptäcka detta, så låt mig berätta om min lilla vistelse på stan i torsdagskväll så ska vi nog kunna reda ut några saker! EDIT: Oj, blev visst mycket text, men ni som funderar på att köpa PX80n bör läsa detta (gärna ni som äger den också). Lämnade jobbet 5 och begav mig till Hötorget och Onoff, målet var att kolla in och grundligt undersöka denna mytomspunna PX80 som man läst så mycket bra om ![]() Möts av en ganska tråkig, självsäker, okunnig samt oengagerad snubbe i sina unga år som jag träffat förut när jag varit där. Hittar PX80n som dom av någon dum anledning hängt högst upp längst ut på hörnet av tv-väggen, tvprogrammet är någon sorts modevisning (catwalk 'n shit), ganska mörk, med diverse udda kläder i HD. Jag får för mig att bilden flimmrar en aning när jag står nära, inte mycket alls, och bara på vissa ställen i bilden men väl tydligt när man ser det och står nära. Jag frågar min vän den korkade säljaren vad han tycker, självklart säger han att han inte ser någon tendens till flimmer överhuvudtaget hur noga och länge han än kollar. Jag: "Kan den vara inställd på 50Hz? Går det att ändra? Han: "Nej, det går inte." 5 minuter senare när han hittat fjärrkontrollen så hittar jag direkt under inställningar alternativet 50 eller 100Hz, och mycket riktigt var den inställd på 100Hz. Tydligen finns det fler dumma säljare som "gissar" att det inte går istället för att enkelt ta reda på fakta, det finns ju inte direkt många inställningar. Sen har jag för mig att jag frågade honom några andra saker med intetsägande svar som följd men minns inte riktigt vad just nu.. Jag bad honom byta till någon kanal med fotboll (ej HD) han valde till slut Viasat Sport2, då jag hade för mig att de bara sände analogt så frågade jag honom, han sa "jag vet inte, tror inte det, det borde man ju se", och på Samsung LCD:erna bakom mig (R och M) så såg det väl sådär ut, såg inte direkt analogt ut men inte heller så jäkla snyggt. Men det måste nästan ha varit digitalt för förra gången jag var där råkade en kille välja en analog kanal för fotboll och det såg horribelt ut.. Problemet är/var väl att jag inte riktigt vet vad jag hade att förvänta mig, även om jag kollat på många platt-tv i butikerna de senaste månaderna så är det för det första helt fel förhållande för att titta på tv i, och för det andra så har jag aldrig ägt en platt-tv, dvs. jag har vant mig vid bilden som min 28" CRT ger. Utöver det kändes det som jag stod i fel vinkel då tvn satt rätt högt upp, ovanför mitt huvud.. Dock såg fotbollen mkt bättre ut i bioläget alltså med lite lägre kontrast. Nu är väl också olika kvalité på olika matcher och olika tv-kanaler, t.ex. Champions League och EM/VM ser säkerligen bättre ut än lite "mindre" matcher. Ang. flimmret i 100hz vet jag inte heller hur mycket inbillning det var, men jag märkte det ju, dock inte i någon av de andra butikerna jag kollade på PX80 i. Vidare gick jag till en annan Onoff (Kungsgatan tror jag) där jag för första gången fick se vad som menas med spökbild/skuggbild, den verkar ju mest synas i ganska snäv vinkel+kort avstånd samt när det är vit text mot en svart bakrund (eftertexterna), men jag vet inte när annars det kan synas, knappast i stora landskasvyer... Vad ska egentligen visas på tvn för att det ska vara störst chans/risk att se skuggbilden förutom ovan nämnda exempel? Fortsatte Kungsgatan neråt, tittade in på Computer City men dom hade ingen tv-avdelning, vidare till SIBA där jag nog aldrig varit å tittat under den tid jag letat tv. Jag stör (vad som kommer att visa sig vara en riktigt trevlig och duktig säljare), eftersom han pratar med sin kompis och ber om hjälp. Berättar lite om att jag varit intresserad av PX80n nu och läst så mkt gott om den. Efter att ha tittat en stund på en film i Canal+ HD så tycker jag att personerans ansikten ser lite konstiga ut.. Detta är väldigt svårt att förklara men försök följa med ändå ![]() Inte "konstiga" som i "vanskapta" utan att färgen är ojämn, det var mkt ljusa miljöer och när personen hade ljus i en del av ansiktet så var det som att den ena var för mörk och den andra var för ljus, det blev ingen mjuk övergång, jag jämförde med en Philips som satt under och där såg ansiktena mkt mer normala ut färgmässigt, vet inte hurvida detta hade med inställningarna på Panasonicen att göra (hade ingen fjärrkontroll), tv-sändingen eller något annat. Men, finns det någon annan som upplevt liknande fenomen på PX80n eller någon annan tv? That is om ni förstod min förklaring ![]() Nu kommer vi till sista punkten: extremt hackig bild vid panoreringar i butik Detta har jag upplevt flera gånger, säljare som jag frågat har även sett det, och så även på SIBA i torsdags. Kameran pannorerar sakta i filmern på Canal+ HD och bilden hackar något brutalt på PX80n, det var något så fruktansvärt som du inte ens skulle se på en riktigt sunkig LCD med 50Hz på! Men det roliga (och konstiga) var precis som Homy sa och som även jag själv sett förut, att många andra tv-apparater, däribland Samsungs M86 och F86, (som ju är LCD:er och ska ha sämre rörelsehantering än en Plasma som dessutom är 1 år nyare), inte hackade alls, faktum är att bilden flöt på så bra och var så mjuk som jag tidigare bara sett på en Pioneer plasma (kändes det som då iaf) ![]() Säljaren sa "ja men just M och F-serien har väldigt bra rörelsehantering", "jo men det kan ju inte hacka sådär mycket på en plasma med 100Hz" sa jag. Då kom jag ihåg vad en säljare sagt förut i en annan butik när jag påpekat samma sak, att dels switchen dom kopplar alla tv-apparater till inte stödjer 24p, och att det dessutom kan bli någon signalförsvagning eller liknande. Säljaren höll med om att det kunde vara något signalfel eller dyl. Det kan ju inte hacka sådär mycket utan att det är fel på Tvn eller signalkällan? Lär ju knappast vara Canal+ fel. och fler PX80 ägare skulle ju märkt av detta. Vidare berättade han lite mer grejer, han hade haft 2 LCD innan som han inte varit nöjd med, han ägde nu en PX70 och var nu nöjd, han verkade inte märka av saknaden av 24p, han trodde inte att 50hz vs. 100hz gjorde någon jättestor skillnad på plasmaskärmar, då var skillnaden större på LCD tekniken tyckte han. Han hade inte lyckats få pixelmappat från sin PX70 men dock såg HD-film riktigt bra ut berättade han, bättre än på hans tidigare LCD:er. Han sa också att man har öppet köp i 30 dagar så man kan provköra tvn, bara man packar ner den så de kan sälja den i samma skick. Han pekade på en kartong som dom hade köpt tillbaka, den var helt fel nerpackad så nånting stack upp, vilket resulterade i att kunden hade fått tejpa för hela öppningen skitfult för att få igen kartongen, såg horribelt ut ![]() "Ser det bättre ut en sådär så är det inga problem" sa han ![]() Såg att klockan var över stängningstid (19:00) och kände mig tvungen att gå, känns alltid lite elakt att ta upp en halvtimme av en säljares arbetstid och få massa nyttig info men sen bara dra, typ "du trodde jag skulle köpa den va? haha glöm det, tjao!", men jag tackade så mycket jag kunde och gick sen :> Homy: ang. dålig skärpa osv vet jag inte riktigt, HD-sändingen på Onoff med modevisningen såg riktigt skarp ut, och visst blir det "grynigt" när man går för nära, men det får man se till att inte göra ![]() Postad 30 mars 2008 - 02:32 Jag har kikat runt lite och har hittils hittat en för 9.195 kr på Dustin. Någon som har tips? Postad 30 mars 2008 - 08:51 Postad 30 mars 2008 - 12:23 Har haft teven (har 37an) i ca 2 veckor nu så det börjar att bli läge att bestämma sig för ett återlämnande eller inte... Har tittat en hel del på hockey nu när slutspel och kvalserie är igång och upplever tendenser till att det flimmrar men har i princip bara sett det när det visas hockey. Alla säljare jag har pratat med talar varmt om denna tv så man har ju ganska höga förväntningar. Det kanske gör att man blir extra förväntansfull. Men som sagt, surrandet upplever jag som ett problem, får se hur jag gör. Vad tycker ni? Postad 30 mars 2008 - 13:07
Just fan, det glömde jag helt bort ![]() Postad 30 mars 2008 - 14:31 Har oxå 37 tummaren och jag hör ett svagt surrande om allt ljud är avstängt och jag står 20cm från tvn. Alltså inget störande på nåt vis. Postad 30 mars 2008 - 14:56 Redigerat av froggie, 30 mars 2008 - 15:17. Postad 30 mars 2008 - 15:25
Foten väger ungefär lika mycket som tvn. den är tung som 3 gamla elefanter och en pall morötter. Postad 30 mars 2008 - 15:32
hehe just det ja, foten tänkte ja inte på, mm stämmer säkert ![]() Postad 30 mars 2008 - 16:12 *Läge Normal. *Skärpa, nedställt till hälften. *Kontrast: också nedställt till hälften. *Färger: Kall. *Färghantering: Av. *MPEG-blockreducering: Av. Har testat de olika bildlägena, Normal är det enda jag står ut med efter att ha trimmat inställningarna. Bio ger en hemsk grå hinna över bilden, växlar jag mellan mitt tweakade normalläge och Bio blir det som att ställa felaktiga nivåer i t.ex Photoshop. Vad det gäller TV-sändningar från digital-TV får jag säga att bilden inte faller mig riktigt i smaken. Jämfört med min egen inställning vid DVD (Marantz DV7001) varierar färgerna mellan grälla och undertryckta. Detaljskärpa etc hos sändningarna är avsevärt sämre än från DVD-spelaren där det med rätt film ger ren HD-känsla. Analog sändning kör jag i min gamla 28-tummare då den ger bättre bild på sådant material. Postad 30 mars 2008 - 20:19
Haha. Ja tjena Foten väger 1-2kg max. Stod på min kartong att hela kollit vägde 36kg har jag för mig. 18kg för en pall låter inte alls omöjligt. Iaf inte om det skickas på EUR-pall. Postad 31 mars 2008 - 02:46 Kopplade in den och har kört ett antal timmar. Svärtan helt suverän, bra färger, inga hackigheter vid panoreringar har jag märkt av efter att jag ställt in codecsen i mediaportal rätt. Bra bild vid tv-tittande dock endast kört med Comhem digital-tv. Högupplöst ser gudomligt ut från htpc:n. Har haft windows igång rätt mycket då jag configurerat htpc:n och har aldrig överhuvudtaget sett en skuggbild som legat kvar. De negativa saker jag upptäckt, om man tittar från sidorna ser man en aura runt saker i bilden antagligen pga glaset i fronten som en del anmärkt på samt att den surrar lite. Surret är dock inget jag hör från soffan. Den är lätt värd 10k och jag ångrar inte en sekund att jag tog den där istället för en högupplöst lcd. Synd att den designmässigt är låååångt efter nya LG:serien, men den ser ju inte dålig ut för det. Kan säga att jag hållit på länge med att hitta en platt-tv och och spenderat hur mycket tid som helst både i butiker och på forum. Kanonpris på dustin också med studentrabatt, jag älskar dustin, men dom gör att jag köper alldeles för mycket skrot hela tiden. Postad 31 mars 2008 - 08:03 Så slutsats: Köp den TV ni vill ha och för dina behov och skit i vad andra säger, det är DU som ska ha TV och inte dina polare. Mvh Steelis Redigerat av Steelis, 31 mars 2008 - 08:06. Postad 31 mars 2008 - 09:53 Jag har tittat på PX80n i butik nu ett par gånger och är inte riktigt nöjd med bilden. Jag tycker bilden är grynig och orolig och inte heller svärtan imponerar. Har inte sett nån scen med panoreringar så jag kan inte kommentera ryckighet. Men jag har ju läst så mycket gott om denna TV och den är precis lagom prisklass för mig. I butiken jag har varit har de visat James Bond på blueray och de andra apparaterna, PIoneer, LG och Samsung ser bättre ut i alla avseenden. Hur som helst, jag vill så gärna bli övertygad om PX80n och undrar vilka inställningar den ska ha i butiken för att jag ska bli nöjdare. Jag är ganska ny på det här så förklara gärna nogrannt. Säljaren sa att den hade "de inställingar den har när den kommer" och jag sa att nästa gång kommer jag tillbaka och ställer in den som jag vill. Så, kan någon hjälpa mig med detta? Postad 31 mars 2008 - 11:35
Är av precis samma uppfattning som du! Kollade också Blu Ray med Casino Royale på en px80 och upptäckte att det var något slags "kryp" i bilden. Vi kanske var på samma ställe ![]() Tvn passar bra för min budget och ändamål men jag är inte heller helt nöjd med bilden. Hoppas ju att det kanske bara är inställningar men det här är andra gången jag ser dessa oroligheter i bilden på denna modell. Jobbigt värre:/ Postad 31 mars 2008 - 11:40 Det låter för min del som att signalen är dålig. Upplever inte att föregångaren PX70 kryper i bilden med bra signal (DVD). Däremot kan MPEG-artefakter o.dyl ställa till det, tycker t.ex att även digitala TV-sändningar har för hård komprimering jämfört med en bra DVD tack vare att artefakter som smetar ut detaljer stör intrycket (för min del). Postad 31 mars 2008 - 11:59 för BÄSTA bild.. Förstår att denna tråden är lång att läsa .. med det står mycket om detta tidigigare i tråden. Det är mycket bra bild på denna tv om den ges rätt förutsättningar för bra bild. Det är inte bättre bild på andra tv apparater under 20.000 kr oavsett förutsättningar Maveric ![]() Postad 31 mars 2008 - 12:30
Jo jag tackar Kallibrerar de med telefonkatalogen ? Tror inte ni skall ta HDTV test på så stort allvar. Första gången jag såg en länk till dem .. var i denna tråden. Ingen sida som man pratar eller hänvisar till i de lite mer avancerade forumdelarna Maveric ![]() Redigerat av Unregistered1103, 31 mars 2008 - 12:32. Postad 31 mars 2008 - 17:09 Nu hänger jag inte med riktigt? Är det taskiga inställningar de har gjort eller vad menas? Förövrigt kan jag säga att jag precis kollade ett ex UTAN oroligheter och kryp i bilden. Såg faktiskt riktigt bra ut den här gången. Både med blu ray och hd. Lutar nog åt ett köp ändå! Postad 31 mars 2008 - 17:53 Nu är jag tillbaka efter en lång TV-helg =) Fick min PX80 i fredags efter en låååång otålig fredagskväll i väntan på postbudet. Han skulle kommit mellan 17-20 men kom 20.15. Ingen farlig försening, men man hann börja bli orolig att det inte skulle komma någon TV... Nu har jag använt TVn ganska så konstant hela helgen, och det första jag vill säga är att jag är kanonnöjd!! Känns som ett riktigt bra köp till ett mycket bra pris, är mycket glad att jag valde just den här TVn =) Här kommer en snabb sammanfattning av mina upplevelser. Går kanske mer in på detaljer vid senare tillfälle... Kör SD-tv via Analog signal från ComHem. Bilden är oväntat bra och ingen grötighet som man lätt får på LCD. Är väldigt förvånad över hur bra bild den kunde få fram på bara en Analog signal. Nästan lika bra som på bildrörs-tvn, fast större! HD blir definitivt riktigt bra. Bilden blir knivskarp och färgerna känns mycket verkliga och fina. Vitt blir riktigt vitt, och svart blir riktigt svart! Är mycket nöjd med svärtan. Har inte fattat grejen med svärta förrän nu. Sen att det inte samma färg som pianolacken på ramen är en sak, men det är nog bara pioneer som kan närma sig en sådan svärta ... Fortfarande hästlängder bättre än LCD. Jag kör med PS3 och en sak som är intressant är att jag upplever skillnad i skärpa när jag kör in en 1080p-signal eller en 720p-signal. Tycker att bilden blir skarpare på 1080p trots att själva skärmen inte klarar det (tvn klarar 1080p-signal dock). Har kört några blu-ray via PS3 och det är riktigt imponerande. Tycker att man märker av att det flyter bättre vilket kan bero på 1080p24Hz. Kan man på något sätt kolla om TVn kör i detta läge så att man kan försäkra sig om att det beror på detta? Sen har jag kört lite annat 720p-material från hårddisken och det blir också riktigt bra, men som sagt upplever jag 1080p ännu skarpare. Har upptäckt en del hackande i vissa sammanhang och har två teorier. *Det som hackar mest är TV-program som körs från disken i 720p. Tror att detta beror på att de är avspelade från en NTSC-signal och därför kör i fel frekvens, och att det helt enkelt är 3:2 juddering eller helt enkelt bara en mismatch mellan framerate och 100Hz. (dvs 60 Hz-sändning på 100Hz, inte helt rätt) *Nu när plasman är helt ny så uppstår en del "släp". Detta beror troligen på att fosforn är känslig. Detta syns som tydligast i PS-3 menyn, men kan också se ut som att det hackar i bilden när man ser film. Dock har denna effekt redan avtagit rejält efter några dagars körning och nu märker jag inte direkt av det i film längre. Hoppas att det försvinner så gott som helt efter att den är inkört och fosforn har lugnat ner sig lite. Spel fungerar alldeles utmärkt. Detta är en mycket bra spel-tv och jag har dessutom noterat att i många spel så har utvecklarna gjort sitt bästa för att undvika statiska objekt. Har inte märkt av någon spökeffekt alls av att spela spel. Bilden är knivskarp och följer med riktigt bra i rörelser. Det enda problem jag upplevt hittills var lite "Tearing" (sådant som uppstår när man stänger av V-sync i pc-spel). Jag tror dock att detta beror mer på spelet än TVn. Det var i Uncharted jag upptäckte detta, någon som sett detta? Har inte sett det i något annat spel. Lite övrigt om TVns egenskaper: Svärta: Är som sagt riktigt nöjd med den =) Ljusstyrka: Har inte hunnit se vad den går för en eftersom jag kör in den, men jag har provat att ställa upp den lite och det är redan då så att man blir bländad. Ghosting: Nästan obefintlig, är förvånad!! Men jag märkt det två gånger, ytterst svagt, och det har försvunnit direkt. Dock aldrig från någon kanallogga eller från någon grej i något spel. Bara vid "jordgloben" i Ps3ans mediaspelare samt letterbox från en film. (ska nog inte kolla så mycket på letterbox förrän tvn är lite mer inkört tror jag, men det som blev var väldigt svagt och det försvann som sagt direkt så det är inget att oroa sig för) Färger: Känns mycket verklighetstrogna Inkörning: Kör på cinema och med aningen nerställd kontrast och ljus. Färgmatning varm. Gillar cinema-läget, tycker att det blir bra, speciellt när det är helt mörkt i rummet så känns det nästan som att man var på bio... Hackningar vid panoreringar: Har märkt men tror det beror på materialet, bla NTSC-inspelningar samt att fosforn är för känslig i början. Någon av er snackade dock om codec-inställningar som gjorde det bättre? Finns det inställningar man kan göra i TVn eller PS3 för att optimera? Det är inget jag stör mig på men kan det bli bättre så är det bra. Tysthet: Tycker att TVn är helt tyst, hör den inte alls om jag inte lyssnar bakom TVn med allt ljud av. Har inte hört något surrande eller pipande. Gröna färger / släp: Har ej sett något sådant "Spökbilden", spegling i glaset: Jag har sett det när man kommer från sidan, men det stör mig inte alls, jag visste att det skulle finnas när jag köpte TVn och det syns bara från sidan, dvs när du tittar på TV så märker man inget även om man letar efter det. Absolut inget att välja bort denna kanon-tv för... Summan är alltså att jag är mycket nöjd med min nya TV. Ser inga problem med att det inte är full-hd eller liknande då jag tycker att bilden är knivskarp. Gillar lätt känslan av plasma bättre än LCD. Har upptäckt hackande panoreringar och om det är någon som har tips så mottages de gärna. Ni har hört mina teorier om vad det kan bero på, och eftersom det oftast inte märks, mest på vissa typer av material, så känner jag absolut inte att det är någon showstopper. Är så nöjd med TVn i övrigt och den har det som jag önskar i en tv... Det blev ett långt inlägg, hoppas att det kommer till nytta för någon =) gokväll... Edit: Är det förresten någon som har upptäckt ett sätt att kolla hur många timmar man kört TVn? På vissa inlägg här verkar det som att det finns en räknare av något slag... Redigerat av schjak, 31 mars 2008 - 17:57. Postad 31 mars 2008 - 20:04 För övrigt läser jag mycket positivt här på forumet igen om TVn som gör att jag ändå vill ge den en rejäl chans. Postad 31 mars 2008 - 20:11
Jadå, bara gott! Du har orkat läsa mitt enorma inlägg, 2 ggr dessutom! Ibland förstår man inte vissa grejer, inte lätt med all den text jag skrev, vissa saker blev väldigt röriga såg jag, brukar bli så när man vill berätta en massa :> Vad jag ville säga? Ja dels att det är jobbigt att leta tv, men det är dock ingen nyhet. Även att Onoffs försäljare ibland kan vara dåliga ibland. Men det här med flimmer som jag upplevde i vissa delar av bilden på PX80n trots 100Hz aktiverat bör väl någon kunna säga något om. Går det verkligen att uppfatta flimmer trots det är 100Hz? Kan vinkeln ha påverkat? (Jag stod ju under tvn). Ska tillägga att jag såg detta mest när jag stod ganska nära skärmen. Sen är jag nyfiken på det här med hur fotboll ser ut på PX80, man har ju höga förväntningar eftersom plasma ska vara bäst för den typen av sändningar och PX80 dessutom är en väldigt bra sådan, men ingen verkar ha kollat in fotboll här? Och detta med Viasat Sport kanalerna (1, 2 och 3), är dom alltid Analoga, eller kan dom vara Digitala också? Ja just det, det här med hur ansiktena såg ut i en viss film, alltså istället för att ha en jämn och mjuk färgövergång i ansiktet (när det var ljus mot någon del av ansiktet) så blev det lite som att ena sidan blev väldigt mörk och andra blev väldigt ljus. Svårt å ta till sig kanske om man inte upplevt det, men kontrasten i ansiktet var helt enkelt för hög, dvs. skillnaden mellan den ljusa och den mörka delen av ansiktet. Philipsen under som visade ansiktet mer naturligt (enligt mig) hade dock någon funktion som ändrade ljus/svärta osv. efter hur ljuset var i rummet (vilket jag glömde säga i förra inlägget), kan ha varit något med det. Men känner ni inge igen ansiktsgrejen så släpp det ![]() Det var väl det viktigaste tror jag.. Han sa ju också de här med 50 vs 100hz på plasma och lcd, hade han rätt tycker ni att 100Hz gör mycket mer skillnad på en LCD än på en Plasma? Isåfall för att Plasma redan har så bra rörelsehantering antar jag.. Säg till om det var något ni inte förstod! Redigerat av Danne2k7, 31 mars 2008 - 20:11. Postad 31 mars 2008 - 20:39 Som sagt .. det var en trevlig historia och jag kan bara utläsa att du fått se taskigt inställda apparater. Här hemma hos mig .. kan jag bara prata positivt om PX80 Den har gjort så stora framsteg sedan Pv60 och den var bra på sin tid. Visst är 3 år inte så långt tillbaka, men vad gäller "ny teknik" så är 2-3 år ganska mycket. Snäppet från PV60 till PX80 är ganska stort och de som kom emellan ( Pv70 och Px70 ) gjorde inte så stor skillnad även om den fanns .. Visst finns det plasmor som kan återge mycket bättre bild än denna och någon nämde LG's nya.. Kanske kanske inte.. vem vet .. den finns inte att beskåda i någon butik i Malmö ( var ute för en vecka sedan ) Pioneer gör fantastiska skärmar och de kommer att tillverka sina skärmar hos panasonic i framtiden ... så det är bara hoppas att de bjuder lite på sin teknik ( om de inte redan gjort det ) Var och en har sin uppfattning om bild och så även de som kan tyckas vara sams om det mesta. Men när de träffas för test av tex nyaste Projjarna ... så diskuteras det flitigt vill jag lova. Alla har vi våra ideal och du skall gå efter dina och inte mina eller någon annans som skriver här Maveric ![]() Redigerat av Unregistered1103, 31 mars 2008 - 20:43. Postad 31 mars 2008 - 20:41 Postad 31 mars 2008 - 21:08 nån mer som varit med om det? fan vad jobbigt!!!!! Postad 31 mars 2008 - 21:38
Jag kan absolut inte se något flimmer. Enda gången jag ser flimmer är när jag sätterpå 50Hz-läget. Men det läget är inte till för att användas. Som sagt, har aldrig sett något, jag tycker att bilden ser statisk ut. Kan hända att flimmer kan uppfattas när man krämar på med butiksinställningar. Men jag ser inget iaf.
Detta har jag inte heller sett. Även detta borde bero på konstiga inställningar. Som du själv säger så verkar det som att det var överdrivna kontraster helt enkelt. Om kontrasten är max så är det ju självklart att ljusa partier blir jätteljusa och mörka blir jättemörka. Återigen butiksläge.... Även PX80 har en funktion som anpassar ljus efter belysningen i rummet förresten... =) Men de verkade ju inte använda den i butiken hehe... Postad 31 mars 2008 - 21:40
Tycker du är lite onödigt polemisk här. Panasonic har under många år gjort mycket bra bildskärmar, både vad gäller CRT, plasma och LCD. I plasmasegmentet har de dessutom lyckats profilera sig som en tillverkare av budgetskärmar med near-high-end-kvalité. I korta ordalag innebär det att de ligger snäppet efter Pioneer fast är mycket billigare. Detta gäller även för PX80. Själv valde jag ny TV för ett tag sedan och det rådde ingen tvekan om att PX80 hade bäst bild i sin prisklass. Emellertid valde jag en 46" LCD istället eftersom jag ville ha en ny datorskärm ![]() 2 användare läser detta ämne0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |