Försök att diskutera apparaten i sig lite mer och varandra lite mindre så kommer det bli trevligare här i tråden!
Mvh // Martin
* Officiell Tråd - Panasonic PX80 *
Startad av
Wiberg_D
, feb 13 2008 13:39
3109 svar till detta ämne
61 relaterade trådar
Postad 31 mars 2008 - 22:43
Jag har plockat bort lite inlägg här nu, nivån börjar åter igen sjunka till dagisnivå.
Försök att diskutera apparaten i sig lite mer och varandra lite mindre så kommer det bli trevligare här i tråden! Mvh // Martin Postad 31 mars 2008 - 23:00
kan vara "jordbrum" .. Om du har tex kabeltv eller antennförstärkare i huset .. Köp en antennsladd med jordavskiljare Men det kan så klart vara något annat också .. Jag är så nöjd med att denna tv är så tyst som den är .. Inga fläktar som på Pv60 och inte heller så mycket av det vinande ljud som uppkommer ( på alla tv mer eller mindre ) vid hög konrast ( inte minst mycket vitt ) Maveric ![]() Ps. Denna är dyr .. men väl investerade pengar http://www.ljudmakar...t_id=235&menu=1 Skyddar både Plasma och digitalboxar .. från "nätströmmar" i bla kabelnät Redigerat av Unregistered1103, 31 mars 2008 - 23:04. Postad 31 mars 2008 - 23:24 Nu hänger jag inte med riktigt? Är det taskiga inställningar de har gjort eller vad menas? Vad gäller det jag kommit fram till när jag kallibrerat samtliga ingångar och samtiliga förinställningar så som ( normal - bio - miljö ) utom dynamisk ( som man absolut inte skall använda ) Är dessa inställningar helt åt skogen .. Jag använder mig av DVE och kör den från allt utom HDTV boxen som jag kallibrerar med hjälp av Tv2's textbild ( på natten ) För dem som aldrig har kommit i kontakt med .. vad "kallibrera en bildvisare" betyder, så låter det kanske lite konstigt. Men det har tagits fram en standard .. för hur en bild "skall se ut" Det finns ett hjälpmedel för oss amatörer som heter DVE. Följer man denna får man idealbild. Denna idealbild sammanfaller oftast inte med vad "svensson" ute i stugorna vill ha, då den är ganska dov i jämförelse med vad "svenssons" är vana vid. Många har ju inte ens vett att ändra från fabriksintällningarna.. tyvärr .. Men för den som är intresserad så kommer det en HD version inom kort och den bör alla som satsar på Blu ray köpa. Men som sagt .. idealbilden är den bild du vill ha .. så detta var bara ett tips för den som vill laborera och kanske tom kan "köpa" den bild som proffsen anser vara bäst. Maveric ![]() Redigerat av Unregistered1103, 31 mars 2008 - 23:26. Postad 01 april 2008 - 08:56 Jag kör just nu analogt vilket inte är helt optimalt för denna tv ![]() Kan för övrigt säga att jag är nöjd med tvn efter att ha haft den i snart 24h. Svärta = bra, inga konstiga ljud (surr osv), fin bild. Lätt värt pengarna tycker jag iaf, men det finns säkert andra modeller som är grymma också, kollat en del på Samsung & LG innan jag köpte denna, de var också bra, jeffla svårt att välja men valet föll på Panasonic ändå ;o Postad 01 april 2008 - 09:04
Tack för den recensionen schjak! Det hjälpte! Kul att höra att det lirar bra med PS3 också ![]() Postad 01 april 2008 - 09:47 Bredvid PX80 stod en Phillips 5532 plasma som enligt mig hade mycket bättre skärpa. Är dock inte sugen på Phillipsen, många verkar ha haft problem med den, ljudproblem & bildproblem etc... Nu till min egentliga fråga. Ni som har provat PX 80 vad tycker ni om skärpan? //Lumba Postad 01 april 2008 - 09:49
Kan någon bara kort säga till mig vad DVE är för något? Var köper man detta? Jag är som sagt rätt grön på detta. Postad 01 april 2008 - 09:53 Postad 01 april 2008 - 10:20 Det är en DVB-T mottagare, dvs endast för marknätet. Postad 01 april 2008 - 10:41 Ehh, näe de är ju bara en av internets absolut bästa testsajter. De brukar iaf som regel vara väldigt pricksäkra och teknisk korrekta (med det inte sagt att de aldrig gör nått fel, fel kan alla göra). Med det inte sagt att HDTVtest inställningar funkar optimalt för alla men de har ju klokt nog gjort en "disclaimer":
Ser mao inte hur man kan klanka ner på HDTVtest samtidigt som man pratar om kalibrering och "proffs". Blir lite motsägelsefullt... Inte för att jag vet ett jota om just dessa PX80-inställningarna är kloka, som sagt, alla kan göra fel men det skulle vara intressant att veta vad som är inkorrekt med dem. Postad 01 april 2008 - 11:58 okej. jag gick på info som står på dustinhome:Det är en DVB-T mottagare, dvs endast för marknätet. Inbyggd TV-Tuner: Ja (analog & digital med C.I plats) DVB-T Trodde att om jag hade en CI plats så kunde jag stoppa in en CA modul (CA-MODUL TILL CONAX 5.0 (COMHEM)). men jag har säkert fel då Blir till att köpa en box istället =) Redigerat av froggie, 01 april 2008 - 12:01. Postad 01 april 2008 - 12:14 Ehh, näe de är ju bara en av internets absolut bästa testsajter. De brukar iaf som regel vara väldigt pricksäkra och teknisk korrekta (med det inte sagt att de aldrig gör nått fel, fel kan alla göra). Jasså .. det är där du sitter o läser .. Pacman ![]() Jag lägger mycket lite tid till att surfa runt på sådana siter och inte fan har den siten varit något som man länkat till innan jag såg att man började så göra här på tv forumet. De kan vara hur pricksäkra de vill men att öka färgen över 50 % räcker för att allt skall gå åt skogen och det är precis vad de vill att man skall göra .. och desstutom köra bioläget som lägger en Vit hinna ( a'la humax hdbox ) över bilden... Då får man heta professor "vad man vill" för mig .. Tror en del läser för mycket på internet ![]() Maveric ![]() Redigerat av Unregistered1103, 01 april 2008 - 12:14. Postad 01 april 2008 - 12:16
Japp jag får se vad jag väljer att köra med sen. Hdtvtest eller mavericks röst ![]() Själv har jag ingen aning då jag inte ens har tvn ännu. Postad 01 april 2008 - 12:23
Det första du bör göra .. är att pilla lite med bildinställningarna i de olika lägena och skriva upp de inställningar som du själv kommer fram till .. utan att du följt någon annans ideal. Sedan kan du testa andras ideal .. Jag vill på inget vis påskina att mitt ideal är det bästa .. Det är bara vad jag tycker och det talar jag gärna om .. ( det är ju det forum är till för ![]() Maveric ![]() Redigerat av Unregistered1103, 01 april 2008 - 12:24. Postad 01 april 2008 - 12:35
Jo självfallet avgör ju mina ögon, ingen tvekan om den saken. Självklart ska du säga vad du tycker och din hjälp/råd uppskattas. Tror folk reagerar på att du lät så fantastiskt övertygad om att dina inställningar var de bästa bara ![]() Postad 01 april 2008 - 12:36
HDTVtest är väl visst rätt stora/duktiga. Jag har sett många som länkat dit, och även läst en del recensioner därifrån vilka har stämt bra, och jag har ändå hängt här i över 3 månader.. Sen märker man helt klart att dom är kunniga i deras recensioner! Men visst kan dom ha fel, jag blev bara så förvånad över att du sa "är inga man brukar länka till" då jag sett en hel del. Postad 01 april 2008 - 12:44 och jag har desstutom inte hängt i de andra tvtrådarna, då jag håller mig till den produkt jag valt. Så därför har jag inte sett HDTVtest tidigare .. Tycker just Produkttrådarna är kanon .. Man kan dela så mycket med andra som har just den produkt man själv har. Tyvärr var jag lite före denna gången och fick ett av de första exemplaren .. så jag har själv inte fått så mycket hjälp .. tyvärr .. Maveric ![]() Redigerat av Unregistered1103, 01 april 2008 - 12:46. Postad 01 april 2008 - 13:56 Ja det är chockande att det var först när du kom till tv-forumet som du upptäckte att folk länka till en sajt som testar tv-apparater... ![]() Aha. Om det är så att färgintensitet >50% går åt skogen oavsett källa och signaltyp så verkar det vara käka svamp-time från HDTVtests sida ja (en uppenbar brist är att de inte postar vad de kalibrerat mot). Man undrar ju annars hur inkorrekta de andra lägena är eftersom HDTVtest trots allt valde Bio som verkar ha en del brister (vilka de påpeka). Hmm, det är synd att Panasonic envisas med att ge användaren så lite kontroll. De är överlag bra och prisvärda men jag är tämligen säker på att de kunde varit ännu bättre med lite fler reglage. Att de är billiga är ingen godtagbar ursäkt. Japp, på samma sätt som en del skriver för mycket på internet kanske? ![]() ![]() En sak är iaf säker, en överväldigande majoritet av detta forum skulle ha lärdom av att läsa mer på HDTVtest. Det finns förvisso vissa grejjer som lämnar lite flummiga (skulle vilja påpeka minst 2 saker bara på sidan med PX80-inställningar) men generellt är det väldigt få som ligger på så hög nivå. Redigerat av pacman, 01 april 2008 - 13:58. Postad 01 april 2008 - 14:10
Som sagt . lägger inte så mycket vikt vid tvtester .. då jag vill se med egna ögon .. Naturligtvis är det bra att veta om det finns några fel eller brister på en apparat innan man köper den. Men då ytterst få hade den innan jag gjorde mitt "budgetval" så var det inte mycket med det heller. På tal om "budgetval" så spar jag på pengarna för en uppgradering till en ny 1080p Projje ![]() Har du köpt en Pacman ? Nog om detta nu .. Vi kan konstatera att detta är en bra tv för pengarna och den duger mycket gott till allt från Tv - HDTV- DVD till BluRay och de apparater som konkurrerar vad gäller pris och "prestanda" har ännu inte kommit ut på marknaden så att jag har sett dem. ( då prisar jag denna apparat mellan 10000-12000 kr för mer skall man inte betala ) Du hade väl själv Pv60 Pacman .. ( även om det inte var länge ) Denna ger mycket mer för pengarna .. Maveric ![]() Postad 01 april 2008 - 14:23 Japp. Man kan fullständigt strunta i de allra flesta tvtesterna (och garanterat alla som inte kalibrerar). Men undantag som man kan ha nytta av finns. OT: Ingen proj, varken rum eller hushållsbudget passar en Samsung 800 och Stewart duk för tillfället, får leva med frimärksbilds på obestämd tid framöver...arrgh. Vad var det för idiot som sa att man inte blir lyckig av pengar? ![]() Absolut, Panna har länge varit "mkt tv per krona" och jag är övertygad om att PX80 fortsätter den traditionen (har bara sett den som snabbast i vanliga butiker, det säger mig inget dock). Postad 02 april 2008 - 09:14 ![]() ![]() Postad 02 april 2008 - 09:27
fick hem blad från SIBA tror jag det var och läser man deras annonstext kan man ju helt klart få för sig att denna tv är Full HD. Fult gjort av dem tycker jag. så du har väll inte gått på den missen eftersom du skriver "Vilken grafik i 1080p". Eller blir bilden bättre i 1080p än i 720p? Redigerat av Unregisterede0307aa9, 02 april 2008 - 09:29. Postad 02 april 2008 - 09:43
![]() Redigerat av Steelis, 02 april 2008 - 09:59. Postad 02 april 2008 - 10:36 Postad 02 april 2008 - 11:45
Jo, det är ju vad jag upplever. Nämnde det i mitt långa inlägg på förra sidan. Upplever en skillnad när jag kör film i 1080p resp 720p, tycker att det blir överlag bättre med 1080p-material. Så jag har min PS3 inställd på att skicka ut 1080p till min PX80 nu... =) Redigerat av schjak, 02 april 2008 - 11:46. Postad 02 april 2008 - 12:01 Rent teoretiskt borde det väl inte fungera att utnyttja i alla fall den extra informationen på bredden -- huruvida det är 1280 eller 1920 (eller en miljon för den delen) pixlar som man krymper ihop till 1024 pixlar borde väl teoretiskt inte påverka informationsinnehållet i slutresultatet? (givetvis kommer vissa pixlar att få lite andra kulörer men det är informationsinnehållet jag syftar på) På höjden borde dock 1080 rader nedskalat till 768 bli (måttligt) bättre än 720 rader uppskalade till 768. Är det någon annan som har funderat lika onödigt mycket på detta som jag? ![]() Postad 02 april 2008 - 13:35 Först gick den sönder under transporten (Posten, så klart...). Sen skickades två med fel fraktvillkor (kan dessvärre inte hämta den själv, därav att jag betalar för hemkört). Och nepp, det går inte att byta fraktvillkor, utan de måste skicka en ny. Igen. Sen har nästa försvunnit någonstans. Den påstås ha skickats. Posten har inte fått någon. Och de vill inte heller skicka en till, eftersom den försvunna kan komma fram. Börjar bli lite tröttsamt. Finns det några TV-gudar jag kan tillbedja/offra till för att få det att sluta krångla? Så nu sitter jag och läser alla era synpunkter och recensioner och tankar, och tänker "är det nåt bra på TV ikväll? Hmmm... skulle varit kul att kolla Liverpoolmatchen...." Ps. ska jag påpeka att min mp3-spelare pajade förra veckan också, och att den nya jag beställt inte heller kommit? Och att min dator börjar strejka när jag ska starta den? Suuuuuuck! Postad 02 april 2008 - 14:52 ![]() Redigerat av froggie, 02 april 2008 - 14:53. Postad 02 april 2008 - 14:55 ![]() Jag har själv Tvix och dessa är likvärdiga. Blir hur bra bild som helst Men om du frågar .. blir bilden bättre eller sämre med denna tv .. Så kan jag svara .. Bilden blir superb .. beroende vad det är för material du spelar upp. Källmaterialet är så klart avgörande för HUR bra bild du får. Jag ser själv allt material från tvixen på tv medan jag ser bluray och dvd på min projje. Allt för komprimerat material i form av mkv och xvid gör sig inte på en projje och då är inte denna tv lika avslöjande pga av att det bara är 42" Maveric ![]() Redigerat av Unregistered1103, 02 april 2008 - 14:57. Postad 02 april 2008 - 14:59 Redigerat av froggie, 02 april 2008 - 15:05. Postad 02 april 2008 - 15:03 Men om jag berättar att jag nöjer mig med 720p material .. så har jag inte sagt för mycket ![]() Maveric ![]() Postad 02 april 2008 - 15:50
Jag anser att det blir skillnad med 1080p-material, dels för att jag själv tycker att det blir skarpare, men enligt panasonics hemsida så skalar processorn i PX80 upp alla signaler som kommer in till TVn TILL 1080p innan det visas på skärmen, detta trots att skärmen bara är på 1024x768. Det måste ju finnas en anledning till detta, dvs att de anser att det ger bäst resultat. Och därav kan man ju dra slutsatsen att det måste vara bättre att skicka in en ren 1080p-signal direkt till TVn istället för att låta TVn skala upp den. Att det är omöjligt att det skulle bli skillnad känns som att det stämmer enbart om 720p-signalen alltid var helt korrekt mappad med pixlarna. Då har ni rätt, då hade man inte kunnat se ytterligare pixlar. Men nu är det ju inte fallet, du kan inte pixelmappa en 720p-signal på någon TV. Detta innebär att du förlorar information även på en 720p-signal. Därför är det enligt mig logiskt att det är bättre att låta TVn få all information den kan få genom att mata den med en 1080p-signal, och sedan får begränsningarna i bildskärmen avgöra vilken information som försvinner. Detta bör ge minimal förlust av information och därför bäst bild. Det kan diskuteras om det är märkbart eller ej, men jag upplever det så iaf =) Sen dök det upp en följdfråga på detta i mitt huvud. Det talas ju om mycket om 1080p24Hz. Finns det också 720p24Hz? Eller förlorar man denna feature på 720p-signal? (dvs att PX80 inte kan visa materialet i 96Hz istället för 100Hz) Då vore det ju ännu en anledning att inte använda 720p-material. Vore tacksam om någon hade svar på det =) Postad 02 april 2008 - 16:01 Sen om man kan se det eller inte .. är en annan femma .. Maveric ![]() Postad 02 april 2008 - 23:15 Tja, ju mer information man har som indata, detso bättre utgångsläge. Det är analogt med när man samplar en signal, till exempel en ljudsignal. Även om man inte hör högre toner än 20000 Hz vill man ha så många sampelpunkter som möjligt, även om man lätt tänker att man inte borde märka någon hörbar skillnad. Mycket data = braRent teoretiskt borde det väl inte fungera att utnyttja i alla fall den extra informationen på bredden -- huruvida det är 1280 eller 1920 (eller en miljon för den delen) pixlar som man krymper ihop till 1024 pixlar borde väl teoretiskt inte påverka informationsinnehållet i slutresultatet? (givetvis kommer vissa pixlar att få lite andra kulörer men det är informationsinnehållet jag syftar på) ![]() Postad 02 april 2008 - 23:18 Jag har kollat runt på olika panasonic siter världen över och kan bara hitta denna text på den svenska o danska sidan. Det måste vara en felskrivning. För vid närmare eftertanke - Varför skulle en tv med native 1024x768 skala upp bilden till 1080p ??? V-Real 3-processorn skalar om inkommande signaler från TV-sändningar och DVD till 1080p vilket ger dig en ännu klarare, skarpare och jämnare bild Det måste faktiskt Pansonic få svara på .. Maveric ![]() Redigerat av Unregistered1103, 03 april 2008 - 00:34. Postad 03 april 2008 - 04:55 Det är verkligen enastående bra bild! Även analog TV via comhem ser helt OK ut, långt över förväntan. På många apparater jag sett i butik blir bilden sämre, inga eftersläpningar eller någon grötighet. (Men varför finns över huvudtaget 50Hz-läget? När man slår på det blir ju TV:n helt oduglig och kan knappt vara hälsosam att titta på) Högupplöst material via HDMI från datorn ser helt sanslöst ut .. vilken skärpa! Även DVD blir riktigt bra tycker jag. Så nu är det bara att höra efter om man får sätta upp parabol här, och isåfall kirra digital-tv från Canal Digital! ![]() Postad 03 april 2008 - 11:31 Dels handlar det ju om vad som teoretistk är bäst för en XGA-panel, 720p-upplöst eller 1080p-upplöst material (dvs "äkta" upplösning). Dels handlar det ju om det finns någon poäng med att skala upp till 1080p innan omskalning till XGA. Så vad är det ni diskuterar egentligen? ![]() Jag tror Fylle Ankas svar handlade om det förstnämda och jag tror han har helt rätt. I teorin alltså, utrymme för Mr Praktik att spöa Mr Teori finns ju alltid. ![]() Postad 03 april 2008 - 11:37
Hörru Du ... Vad menar du med det .. slant du på tangenterna ![]() Jag har väl inte påstått något .. annat än att jag länkat in texten från panasonics hemsida och ifrågasätter den .. eftersom att det kom upp i tråden.. Vad är ditt svar på det ? Maveric ![]() Redigerat av Unregistered1103, 03 april 2008 - 11:39. Postad 03 april 2008 - 11:46 Är detta feltolkat menar du? Postad 03 april 2008 - 11:54
Nja .. ( obs detta är ett svar på ditt inlägg ![]() Jag har ingen åsikt i detta annat än att jag undrar varför det står så på panasonics hemsida och att jag tycker att det låter märkligt att en tv skalar upp en bild först för att sedan skala ner bilden igen. Samt att jag tror mer på det svaret som du gav på component.se
Maveric ![]() Postad 03 april 2008 - 12:06 Om man gör så på många modeller går det att använda samma bildbehandlingskretsar på dem. Sedan kan man lägga till omskalning till aktuell panel sent i signalkedjan. Ett sådant förfarande lär spara massor av pengar och tid för utveckling, test, dokumentation och integration. Så skulle i alla fall jag vilja göra om jag var systemutvecklare på Panasonic (fast nu är jag ju inte det... utvecklar system på Saab istället...). Postad 03 april 2008 - 12:17
Det skulle du aldrig ha sagt .. Jag har en Saab och har alltid undrat vem i H-te som utvecklar systemen för dem ![]() Maveric ![]() Postad 03 april 2008 - 12:19
Låter mycket rimligt. Postad 03 april 2008 - 12:36 Det är en felskrivning på så sätt att den som skrivit produktbeskrivningen har blandat ihop PX80 med PZ80/85 Maveric ![]() Postad 03 april 2008 - 12:45 Ja, inte är det jag i alla fall. Jobbar ju på Saab AB och vi gör inte bilar, sånt får Saab Automobiles pyssla med. Själv pysslar jag mest med presentationssystem, videoväxlar och digitala kartor till helikoptrar (fast du kanske flyger omkring i en sådan och funderar på vem i h-e som bestämt hur systemet ska hantera de olika grafiklagrenDet skulle du aldrig ha sagt .. Jag har en Saab och har alltid undrat vem i H-te som utvecklar systemen för dem ![]() Postad 03 april 2008 - 13:09 Tänk vad lätt det var att få en förklaring på den frågan. ![]() Nu kan vi kanske slå fast att alla signaler oavset källa skalas om till 768p för att kunna visas i helbild på skärmen? 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |