Panasonic Viera TH-46PZ85
(TV)
|
0
|
(15)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-42PZ85
(TV)
|
2
|
(27)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-42PZ80
(TV)
|
1
|
(22)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-50PZ80
(TV)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-46PZ80
(TV)
|
1
|
(5)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-42PZ800
(TV)
|
1
|
(8)
|
Inga priser |
Postad 06 June 2008 - 19:59
Jag är mycket sugen på en 46" Pz85. Efter att ha surfat på min brors Samsung 46" F86 (fullhd-lcd)och blev imponerad av hur bra det såg ut, undrar jag hur data-bilden skiljer sig mellan en FullHd Lcd och en FullHd Plasma. Det sägs ju alltid att Lcd är bättre vid datoranvändning, men hur mycket "sämre" ser det ut på en plasma med lika upplösning?
Tacksam för svar. / Roger
Ps. är det nån mer som upplevt att försäljare inte har koll på Pz 80/85, utan tror att Px80 är det senaste
Panasonic släppt?
Postad 06 June 2008 - 22:01
Postad 08 June 2008 - 19:37
Hejsan.
Jag är mycket sugen på en 46" Pz85. Efter att ha surfat på min brors Samsung 46" F86 (fullhd-lcd)och blev imponerad av hur bra det såg ut, undrar jag hur data-bilden skiljer sig mellan en FullHd Lcd och en FullHd Plasma. Det sägs ju alltid att Lcd är bättre vid datoranvändning, men hur mycket "sämre" ser det ut på en plasma med lika upplösning?
Tacksam för svar. / Roger
Det är något man säger bara pga rädsla för ev. inbränning. Ser ingen större skillnad mellan min hp LCD l2335 23" och 46pz85, förutom att texten blir väldigt liten från tvsoffan
Motfråga. Finns det ingen HTPC plugin till firefox som förstorar text, bild knappar m.m.?
Postad 08 June 2008 - 19:43
Postad 08 June 2008 - 19:46
har haft en pv60 tidigare och det är samma fäst punkter på min nya PZ85, dvs Mått mellan skruvhålen på baksidan av plasman (ca): 320x660 (HxB)Skulle någon med 46PZ85 kunna mäta avståndet bredd/höjd mellan fästpunkterna (antar att det finns M6 el. M8 gänga bak på tv'n) för väggfäste.
Skruvar att dra in i Plasman är M8x20 (var M8x50 på pv60...)
Länk om du vill se hur det ser ut på PV60 med hemma Elfa upphängning finns här: https://www.minhembio.com/pargil
Har användt samma till pz85'an, funkar bra och blir tight mot väggen. inga problem med temp som var en diskussion tidigare med pv60.
Postad 09 June 2008 - 08:59
Vad har ni för inställningar på era 85:or? Vill ju optimera bilden för EM. ;-)
Postad 09 June 2008 - 09:51
Finns det ingen HTPC plugin till firefox som förstorar text, bild knappar m.m.?
Håll in Ctrl och scrolla på mushjulet så ändras storlek på text, bilder, knappar och det mesta annat.
Postad 11 June 2008 - 09:01
Redigerat av 8roxz, 11 June 2008 - 09:02.
Postad 11 June 2008 - 11:39
Jag förstår dock inte allt hyllande av Pion, senaste jag såg denna burk ståendes på Elgiganto med Falling Leaves(?) spelandes blev jag jättebesviken. Falling Leaves är väl den animerade scen i vilket ett löv faller till marken, ser ut att vara från Ice Age typ. Hursomhelst.. medan Panasonic Pz modell visade ett löv som vackert och utan hack ramlades ner från himlen, visade Pion för det första en ryckig bild med diffusa kanter på lövet och för det andra en widescreen bild som såg strechad ut. Ni vet när man har tagit en 4:3 bild och strechat ut den mer på kanterna än i mitten. Okällkritisk som jag är blev jag väldigt besviken
Det är nu det är läge att påpeka att det finns inget, förutom materialets kvalité, som påverkar bilden så mkt som hur displayen är inställd.Måste säga att jag håller med. Såg en HD utsänd fotbollsmatch och upplevde också att bilden hackade på den dyra Pioneer TVn medan den flöt fint på billigare plasmor. Pioneer må vara bäst för film men jag vete tusan för t.ex. sport.
En rätt inställd Pio har inga av de problem ni beskriver ovan.
Tråkigt att folk inte förstår att man inte kan gå in i en random skräp-butik (ja där ingår Elgiganto i högsta grad) och tro att man kan avgöra bildkvalitén på de apparater man tittar på... Tråkigt eftersom konsumenten i högsta grad riskerar att lura sig själv så att säga.
Postad 11 June 2008 - 12:19
Det är nu det är läge att påpeka att det finns inget, förutom materialets kvalité, som påverkar bilden så mkt som hur displayen är inställd.
Tråkigt att folk inte förstår att man inte kan gå in i en random skräp-butik (ja där ingår Elgiganto i högsta grad) och tro att man kan avgöra bildkvalitén på de apparater man tittar på... Tråkigt eftersom konsumenten i högsta grad riskerar att lura sig själv så att säga.
Intressant. Vad finns det för inställningar hos Pioneer som skulle kunna råda bot på hackande bild? Förutom hackandet såg färger, svärta och bilden i övrigt bra ut.
Postad 11 June 2008 - 15:00
HejIntressant. Vad finns det för inställningar hos Pioneer som skulle kunna råda bot på hackande bild? Förutom hackandet såg färger, svärta och bilden i övrigt bra ut.
Utan att äga en pioneer så kan jag säga att rent generellt så har det större betydelse än många tror att köra på en jämn multiple (eller 1:1) av antal hertz från sändare och mottagare. Annars kan det bli mer eller mindre ryckigt. Därav denna vilda "äkta 24p" diskussion.
Utan att starta ytterligare en sådan diskussion så kan det räcka med att tv'n är inställd på 60hz, och du spelar en PAL DVD, så uppstår en viss ryckighet som kan upplevas mer eller mindre beroende på teknik.
Postad 12 June 2008 - 14:33
Blev helt klart intresserad av denna tv. Och jag snokade lite och såg att man kan få den för £1026 på www.amazon.co.uk inklusive frakt till Sverige (12500kr ca). Dock heter modellen där Panasonic TH-42PZ85B och inte 85E på slutet, är det någon som vet vad det är som skiljer dom åt? Och har någon erfarenhet av att beställa stora saker som TV därifrån?!
Mike
Postad 12 June 2008 - 14:45
Hmm,
Blev helt klart intresserad av denna tv. Och jag snokade lite och såg att man kan få den för £1026 på www.amazon.co.uk inklusive frakt till Sverige (12500kr ca). Dock heter modellen där Panasonic TH-42PZ85B och inte 85E på slutet, är det någon som vet vad det är som skiljer dom åt? Och har någon erfarenhet av att beställa stora saker som TV därifrån?!
Mike
E=Europe B=brittish, storbritanien...
har ingen erfarenhet ifrån att just köra en tv ifrån amazon, men eftersom dom säljer såpass mycket till sverige så åker man på svensk moms...
Postad 12 June 2008 - 15:10
Det är nu det är läge att påpeka att det finns inget, förutom materialets kvalité, som påverkar bilden så mkt som hur displayen är inställd.
Hehe påpekas bör att jag har precis beställt en PDP-LX508, så speciellt "lurad" blev jag inte, bara orolig. Det är därför sådana som du kan ge svar på tal om att problemen igentligen inte existerar. Jättebra!
Postad 12 June 2008 - 16:58
har haft en pv60 tidigare och det är samma fäst punkter på min nya PZ85, dvs Mått mellan skruvhålen på baksidan av plasman (ca): 320x660 (HxB)
Skruvar att dra in i Plasman är M8x20 (var M8x50 på pv60...)
Länk om du vill se hur det ser ut på PV60 med hemma Elfa upphängning finns här: https://www.minhembio.com/pargil
Har användt samma till pz85'an, funkar bra och blir tight mot väggen. inga problem med temp som var en diskussion tidigare med pv60.
Jag har för närvarande en PV60 och undrar vad som fick dig att byta till en PZ85.
Kan du övertyga mig till ett köp av ny TV. Vilka punkter var avgörande ?
Postad 12 June 2008 - 18:09
står mellan 40PZ85 och Sony 40W4000.. orsak till att ta sony är just comhem, så snälla säg att jag slipper köpa extra box (isf vilken).. för då är jag upp långt över min budget som är 14000kr igentligen
med sonyn är jag under 13000.. fz + extern box = 17 000..
Postad 12 June 2008 - 18:43
hur är det med PZ85, stöder denna bara boxer? eller går det att få det att funka med comhems digiatala? har ingen lust att ha extra antenn för boxer hängandes på balkongen.
står mellan 40PZ85 och Sony 40W4000.. orsak till att ta sony är just comhem, så snälla säg att jag slipper köpa extra box (isf vilken).. för då är jag upp långt över min budget som är 14000kr igentligen
med sonyn är jag under 13000.. fz + extern box = 17 000..
Vill du ha HD-kanaler via Comhem så tvingas du i vilket fall skaffa en box.
"antenn hängandes på balkongen" Själv har jag en tallriksformad bordsantenn för marknätet ståendes på en hylla bredvid TV:n som ger signal till Sony hårddiskinspelare med inbyggd DVB-T mottagare och HDMI-utgång. Telias digital-TV mottagare är ansluten till Sonyns scart-ingång och signalen loopas igenom den till TV via HDMI.
Så skaffa du dig en bordsantenn för marknätet till en kostnad, ja min Hama gick lös på 250 kr, det lär du icke ångra.
Postad 13 June 2008 - 11:33
Du åker väl inte på moms ifrån storbritanien - det är ju ett EU land och momsen betalas där! Tyvärr märkte jag att Amazon inte skeppar saker över 30kg utanför landet
E=Europe B=brittish, storbritanien...
har ingen erfarenhet ifrån att just köra en tv ifrån amazon, men eftersom dom säljer såpass mycket till sverige så åker man på svensk moms...
Postad 13 June 2008 - 14:22
Vilka inställningar som är rätt beror på vilket typ av material du tittar på.Intressant. Vad finns det för inställningar hos Pioneer som skulle kunna råda bot på hackande bild? Förutom hackandet såg färger, svärta och bilden i övrigt bra ut.
I fallet fotboll (dvs 50 hz video material) så är det [Options->Drivemode:2] och för säkerhets skull även [Picture->Pro Adjust->Pure Cinema:Off] och [Picture->Pro Adjust->Noise Reduction:Allt i Off] som gäller om man ser till rörelser enbart.
Hehe, nu vet jag iofs inte var du såg den men om det var på ElGiganto eller liknande så var säkerligen varken färger, svärta och bilden i övrigt inte särskillt bra, eller iaf väldigt långt ifrån så bra det kan bli...
butch0100>> Hehe, ok. Får i ditt fall oformulera mig: "riskerar att oroa sig själv i onödan" då.
Postad 13 June 2008 - 14:30
Hmm,
Du åker väl inte på moms ifrån storbritanien - det är ju ett EU land och momsen betalas där! Tyvärr märkte jag att Amazon inte skeppar saker över 30kg utanför landetoch jag fick ett annat pris på frakten ifrån ett annat ställe £180
.. Så det är nog inte värt besväret om man inte åker dit och köper den. Nää, det får bli ifrån Sverige istället.
jo det gör du ... dom säljer för över en viss summa pengar till svenskar och då blir det svensk moms på det ... och tullen vet om det så i stort sett alla paket ifrån amazon fastnar i tullen...
Postad 13 June 2008 - 16:43
Postad 13 June 2008 - 18:20
plz Carlgren ge oss lite bilder & ett omdömme så fort du bara kan
har lagt upp 1bild på mitt galleri (tänkte ta lite fler senare när jag har tid). vad jag kan säga efter typ 30min tittande så är jag extremt nöjd, testade att spela upp MGS 4 och det såg sjukt bra ut. tänkte testa köra igång en bluray lite senare men nu fotboll
Hejja Rumänien
edit: Det enda jag inte gillar med tv:en är foten som den står på, men det är ju snabbt åtgärdat igenom att sätta upp den på väggen, annars en klar 10 på denna tv:en, spring och köp!
Nu efter några timmar så tycker jag att tv:en brummar lite när man tittar på tv, kan ju vara min atenn kabel dock, ska ta o köpa en ny imon och testa.. Det va antennkabeln som gjorde det brummande ljudet.
Redigerat av Carlgren, 15 June 2008 - 12:56.
Postad 14 June 2008 - 05:41
Postad 14 June 2008 - 19:14
Postad 14 June 2008 - 22:13
tack för et snabbt svar
Jo brummar gör nog all plasma mer el mindre..min pv60 surrar oxå men inget ja tänker på...Återkom gärna å berätta mer efter du sett bluray
Precis tittat på 300 samt Simpsons the movie i bluray allt jag kan säga är WOW.. likadant när man lirar MGS 4 i fullhd det e fan sjukt snyggt, jag är galet nöjd med min tv iaf.. bara köpa nu grabbar
Postad 15 June 2008 - 11:30
Postad 15 June 2008 - 12:07
Har precis beställt en 42pz85. Bara att vänta på att den kommer hem. Hoppas på en bra bild från denna tv.
du kommer inte bli besviken
Postad 15 June 2008 - 12:31
skillnad på pz85 och pz80 ?
skillnaderna mellan pz85 & pz800 ?
nån som kan svara på största skillnaderna mellan PZ85 & Sonys X3500 vilken har bäst svärta? m.m ?
Postad 15 June 2008 - 12:52
låter fläkten något ?
nån som kan svara på största skillnaderna mellan PZ85 & Sonys X3500 vilken har bäst svärta? m.m ?
Fläkten hör du inte av om du tittar på tv. knappt om du tar mute o ställer dig med örat mot tv:en heller..
Postad 15 June 2008 - 16:21
Postad 15 June 2008 - 23:07
jo det gör du ... dom säljer för över en viss summa pengar till svenskar och då blir det svensk moms på det ... och tullen vet om det så i stort sett alla paket ifrån amazon fastnar i tullen...
Var har du fått det ifrån? Menar du att man betalar moms efter vilken butik man handlar av?
EU-land betalar man inte tull från, kolla tullverkets hemsida.
Postad 16 June 2008 - 21:11
Främst tillfället, släktig som skulle ha en plasma men som inte behövde full HD så de köpte till bra släktpris, och då kunde jag uppgradera. Kan inte övertyga dig tror jag, PV60 är kanon, PZ85 bättre, framför allt med PC kopplat och HD material den vägen, men det räcker inte för att övertyga digg att uppgradera tror jag ;-).Jag har för närvarande en PV60 och undrar vad som fick dig att byta till en PZ85.
Kan du övertyga mig till ett köp av ny TV. Vilka punkter var avgörande ?
Postad 17 June 2008 - 16:30
Postad 17 June 2008 - 19:02
Nu kommer min 42pz85 i kväll. Ska bli kul att se hur bildkvalien är på den. Väntar med spänning.
Grattis till en grym tv!
du kommer inte bli besviken! återkom med dina betyg
Postad 18 June 2008 - 17:22
Var har du fått det ifrån? Menar du att man betalar moms efter vilken butik man handlar av?
EU-land betalar man inte tull från, kolla tullverkets hemsida.
Köp på distans - Internet, postorder, TV-shop
Om du handlar via Internet eller postorder från ett företag i ett annat EU-land gäller speciella skatteregler.
Ett Internet- eller postorderföretag som säljer till kunder i Sverige ska vara momsregistrerat här om den sammanlagda årsomsättningen överskrider 320 000 kronor. Om beloppet inte överskrids redovisar säljaren moms i sitt eget land. I det fallet betalar du den momssatsen som tillämpas i säljarens hemland. Överskrids beloppet ska säljaren betala moms enligt svenska skattesatser, det vill säga 25 procent. Då måste du betala svensk moms.
Amazon säljer för mer än 320 000:- om året till sverige därav att du måste betala svensk moms
kolla på konsument europa så ser du exakt vad reglerna säger ... Amazon är ett såpass stort och välkändt företag så det mesta där ifrån kontrolleras... är det inte specifiserat på fakturan så får man betala 25% på köpebeloppet oavsett om man betalat momsen i det land man handlade i innan...
Postad 19 June 2008 - 17:21
Postad 20 June 2008 - 11:07
Bilden är bra med normal digital-TV signal. Köpte antenn på Kjell & Co o pluggade in och kör alltså via den inbyggda DVB-mottagaren.
Men, min TV surrar. Surret hörs när man har mutat och även om det är ett lågt surr så hörs det när volymen är låg. Det är alltså inte det viskande ljudet från fläktarna, utan ett elektriskt surr. Jag ska kontakta InW på måndag så får de byta ut TV:n eller ta tillbaka den.
Postad 21 June 2008 - 12:13
Hej, fick hem min PZ80 för några dagar. Stod i valet och kvalet mellan PZ80 och PZ85, men efter att ha läst om IFC på 85:an så fick jag intrycket att 80:an räcker till alldeles utmärkt.
Bilden är bra med normal digital-TV signal. Köpte antenn på Kjell & Co o pluggade in och kör alltså via den inbyggda DVB-mottagaren.
Men, min TV surrar. Surret hörs när man har mutat och även om det är ett lågt surr så hörs det när volymen är låg. Det är alltså inte det viskande ljudet från fläktarna, utan ett elektriskt surr. Jag ska kontakta InW på måndag så får de byta ut TV:n eller ta tillbaka den.
Ang surret. Har du jordat eller ojordat (vet iof inte om själva tv´n är jordad) elutag? Testa också att vända kontakten i väggutaget för att vända på fasen, kan hjälpa.
Postad 22 June 2008 - 10:41
låter fläkten något ?
Är också intresserad av vad de stora skillnaderna är mellan pz80 och pz85.. Är den bara den extra fläkten eller något mer som gör att pz85 kostar mer än en tusing mer?
HUr är fjärrkontrollen på dessa modeller, har inte gillat några av Panasonics tidigare fjärrar..
Tacksam för svar!
Redigerat av Leanderzon, 22 June 2008 - 10:44.
Postad 22 June 2008 - 11:04
Vad gäller svärtan så vågar jag tippa på att pannan tar hem segern, utan att ha sett sonyn i verkligheten... I flera tester så jämför man pz85 med pioneers kuro paneler å där snackar vi svärta......
Postad 22 June 2008 - 12:48
HUr är fjärrkontrollen på dessa modeller, har inte gillat några av Panasonics tidigare fjärrar..
Själva layouten osv funkar bra tycker jag. Men däremot är den väldigt riktkänslig, något som jag förstått tidigare modeller också har lidit av.
Postad 22 June 2008 - 14:44
Skillnaden mellan är väl att pz85 har IFC(intelligent frame creation) och en snyggare (enligt mig) design.
Vad gäller svärtan så vågar jag tippa på att pannan tar hem segern, utan att ha sett sonyn i verkligheten... I flera tester så jämför man pz85 med pioneers kuro paneler å där snackar vi svärta......
Och vad innebär intelligent frame creation i stora drag? Är det något som fungerar bra och som behövs?
Postad 22 June 2008 - 17:31
Och vad innebär intelligent frame creation i stora drag? Är det något som fungerar bra och som behövs?
själv har jag nästan aldrig på det, inte ens när jag kollar på sport. film ser värdelöst ut med IFC på. sport ser bra ut, men det blir lustiga effekter med bollar som ser ut att fara hit och dit, skakande kanalloggor etc. något tydligare bild i panoreringarna kanske...
Postad 23 June 2008 - 09:25
Hej, fick hem min PZ80 för några dagar. Stod i valet och kvalet mellan PZ80 och PZ85, men efter att ha läst om IFC på 85:an så fick jag intrycket att 80:an räcker till alldeles utmärkt.
Min PZ85 surrar när det är ljust/vitt i bilden. Man hör el-surret klart i soffan då om det är tyst i övrigt, även med endast prat från TVn hörs det tydligt.
Jag har jordat uttag, testat med annat också men det låter likadant.
Jag har haft min TV inne på service i nästan 4v och de bytte två delar men den surrar lika mycket ändå. Försöker få min TV bytt nu eller häva köpet. Har dock ej fått svar från Fyndbörsen än.
Har även pratat med Panasonics support men de idiotförklarade mig typ. Gossen där bara svammlade och försökte säga att jag minsann inte har koll på detta och att det nog är ok med surr och en massa andra dåliga exempel på andra kunder som haft helt andra fel. Bara en massa BS, blev så trött när jag hade det samtalet.
Postad 23 June 2008 - 11:40
Postad 23 June 2008 - 12:44
Antar att ni har testat om det är samma ljud när ni kollar på DVD eller någon annan källa? Min gamla TV brukade brumma lite ibland när jag kollade TV men köpte en sån där.. ja vafan det nu heter o satt på antennsladden o sen dess har det vart tyst
För min del spelar det ingen roll vad källan är, samma ljud från Popcorn/Sat/bilder/DVD.
Postad 23 June 2008 - 13:24
Den kostar ju 5000 kr mer och undrar då om även tex svärta o bild är bättre, så att det inte bara är full HD jag betalar för...?
/Söder
Postad 23 June 2008 - 14:07
Kan någon av er som äger en pz85 säga hur ni tycker bilden är i jämförelse med en px80 ?
Den kostar ju 5000 kr mer och undrar då om även tex svärta o bild är bättre, så att det inte bara är full HD jag betalar för...?
/Söder
har ingen px80 så jag kan inte jämföra, men när jag kör med vga-kabel på min 46pz85 så får jag en upplösning på 1024x768, och det är på tok för lite. jag ser ju pixlarna tydligt från 3 meters håll. 1024 är väl vad px80 erbjuder? på en 42-tummare kanske det dock är ok...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
0
Märkligt problem Panasonic TH-42PZ85E / HUMAX BXR-HD+2
132 bilder
188 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?