* Officiell Tråd - Panasonic PX80 *
3109 svar till detta ämne
Postad 07 april 2008 - 19:54
Unregisterede0307aa9
-
Unregisterede0307aa9
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
har testat dvi -> hdmi, men det ger mkt sämre bildskärpa än att köra med VGA kabel.
Personligen kunde jag inte få skarp text (eller andra konturer) när jag körde med dvi->hdmi, testade allt mellan 800x600 till 1080p uppösningar
85Hz från datorn o sen pilla lite under "PC-inställningar" i inställnings menyn, ######r vilken bild. alltså jag vart som på nytt såld av denna tv =)
Postad 07 april 2008 - 20:05
query
-
query
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Där ser man :-) Jag har inte testat VGA-kabel, men 1280x720 över hdmi ger bra bild för mig.
Postad 07 april 2008 - 20:09
Unregisterede0307aa9
-
Unregisterede0307aa9
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
1280 x 720 är 256 rader som försvinner på skärmen på bredden, och 48 som måste skjutas till imellan de andra 720.
Öppna utforskaren, titta på filnamnen på tvn sen på skärmen på din dator, är de lika skarpa ? Om inte så har du inte bra bild
jag tyckte jag hade bra med dvi->hdmi men att det kändes lite som när man ser lite dåligt, lite suddigt, lite utsmetat, nånstans såg inte bokstäverna naturliga ut som på dator skärmen, med vga kabeln försvann allt det, men det fick istället lite konstig aspect ratio.
Postad 07 april 2008 - 21:18
Danne2k7
-
Danne2k7
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Var på Siba idag igen för jag hade tid över, denna gången var det inte en lika duktig säljare.
Jag frågade efter en fjärrkontroll till PX80n, varpå killen sa "tyvär, men alla fjärrkontroller ligger utspridda på lagret så det skulle ta mig en timme att hämta en speciell fjärrkontroll"...
"Aha? aja, då får ni väl städa lite" sa jag..men det roligaste var när en annan kille frågade samma sak, fick samma svar och sa helt förskräckt "SKÄMTAR DU MED MIG?"
Anyway, jag frågade om hacken på PX80n, vad det kan bero på osv men han såg såklart inga hack (precis som alla dåliga försäljare alltid säger). Sen påstod han att LCD minsan har mycket mjukare bild och behåller skärpan bättre vid rörelser osv, mumlade något om att LCD har högre uppdateringsfrekvens och att det beror på LCD:ens högre upplösning..han hade heller aldrig hört talas om att en extern digitalbox ofta kan ge bättre bild än den inbyggda, så jag dissade honom till slut.
Men en fråga, stöter ni också ofta på sådär dumma försäljare i butiker?
Grejen är att visserligen stör jag mig ibland på PX80:s små hack men samtidigt börjar jag tycka mer å mer illa om Samsungs F LCD:s extrema flyt i bilden, jämförde några filmsekvenser på F86 och PX80 och det såg löjligt ut på F86an ibland eftersom det såg ut som det var nån jäkla familjefilm som dom filmat med DV-kamera medans PX80n verkligen såg ut som en film.
Jag provade att sänka kontrasten lite, skärpan lite mer och även ljusstyrkan på PX80n och då tyckte jag mig uppleva att hackandet minskade ganska mycket, vilket var trevligt
Två små frågor till bara:
1. Hur bra bild tror ni det blir från en halvgammal dvd-spelare via scart på PX80n (Maveric) ?
2. Hur viktigt är det när man ser på film via datorn att tvn pixelmappar, kan det göra stor skillnad?
Postad 07 april 2008 - 22:30
Unregisterede0307aa9
-
Unregisterede0307aa9
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
1. Hur bra bild tror ni det blir från en halvgammal dvd-spelare via scart på PX80n (Maveric) ?
2. Hur viktigt är det när man ser på film via datorn att tvn pixelmappar, kan det göra stor skillnad?
2. Jag tyckte mig se en klar skillnad mellan vga kabel och hdmi även i film. Men jag ska ta en nogrannare titt imorn då jag har två datorer inkopplade, en med dvi -> hdmi och vga. Ska slå igång samma film på båda datorerna och sen växla mellan källorna. Jag tippar på att vga kabeln kommer vinna.
Redigerat av Unregisterede0307aa9, 07 april 2008 - 22:30.
Postad 08 april 2008 - 07:55
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Men en fråga, stöter ni också ofta på sådär dumma försäljare i butiker?
Det går inte att prata med säljare på stormarknader oavsett vad det är man tittar på. Har aldrig stött på någon med någon form av kompetens på det som de fösköer att sälja. Jag har alltid vetat mer än dem, så det är meningslöst att fråga.  Vill man vara seriös i sitt utvärderande så går man till en mindre kvalitetsbutik. 1. Antagligen alldeles utmärkt, men finns det Component ut blir det lite bättre om den kan skicka en progressiv siganl. Jag har en gammal Sony DVD som skickar ut 576p via Component och det ger en utmärkt bild på min PX700. 2. Det beror mycket på vilket videoprogram du använder på datorn, dvs om det kan ställa in rätt aspect ratio. Det är bara att testa. Rekommenderar VLC .
Postad 08 april 2008 - 09:12
Unregisterede0307aa9
-
Unregisterede0307aa9
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
nu har jag anslutit två olika datorer, en via dvi->hdmi och en via vga
Upplösning från datorn:
dvi -> hdmi: 1216x692@85Hz, overscan på (det är den upplösning man får lov att ha om det inte ska fylla utanför bilden med overscan på)
vga: 1024x768@85
Mycket bättre bild både i film och i windows miljö med VGA kabeln
Upplösning från datorn:
dvi -> hdmi: 1280x720@85Hz
Bättre i film än ovanstående dvi -> hdmi upplösning men sämre i windows miljö
vga 1024x768@85Hz
Bäst bild via vga kabeln i både film och windows miljö
Upplösning från datorn:
dvi->hdmi: 1920x1080 @ 24 Hz (overscan av)
vga: 1024x768@85Hz
Ingen större skillnad på bild i film mellan dessa två. Men VGA var såklart bäst i windows miljö. Denna upplösning (1920x1080) via dvi->hdmi var sämre än 1216x692 i windows miljö)
det är möjligt att hdmi ingången visar judderfriare bild men det var inget jag kunde testa då den datorn som jag använder till att köra dvi->hdmi inte klarar av att spela upp hd film (klen processor)
jag pausade på samma film på bägge, I am legend, 5:52 in i filmen där will smith och hunden är på ängen och jagar rådjur, när hundens nos är insomad.
Så det jag kommit fram till är att vga kabeln ger minst lika bra bild som dvi->hdmi i film och bättre i windows miljö. Men ska man kolla på film via dvi->hdmi så är en så hög upplösning som möjligt att föredra
Redigerat av Unregisterede0307aa9, 08 april 2008 - 09:16.
Postad 08 april 2008 - 11:49
sumpan77
-
sumpan77
-
Användare
-
-
170 inlägg
Man ska ju kunna uppdatera programvaran i denna TV. Vet inte om det kommit nån ny än men jag skulle vilja veta hur man gör för att hämta senaste programvaran när det finns en ny tillgänglig.
Postad 08 april 2008 - 12:27
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Man ska ju kunna uppdatera programvaran i denna TV. Vet inte om det kommit nån ny än men jag skulle vilja veta hur man gör för att hämta senaste programvaran när det finns en ny tillgänglig.
Antar då att det funkar på samma sätt som för PX70/700. De fick ju en uppdatering via marknätet som lades in automatiskt när man satte på TV'n. Dvs, du måste ha antenkabeln för marknätet inkopplad för att få uppdateringar. Sedan betvivlar jag att Boxer redan skulle ha lagt in PX80 för automatis uppdatering. Det finns en befintlig kanal i luften som heter Panasonic, men man kan nite veta vilka modeller den signalen gäller för.
Postad 08 april 2008 - 16:19
dekalen
-
dekalen
-
Rookie
-
3 inlägg
Står i valet och kvalet för 42PX80 och PZ70, är det slöseri att lägga pengarna på PZ70 om jag inte kommer att använda mig av blu-ray eller tv-spel? Har Com hem i extern box och kör DVD via HDMI.
Postad 08 april 2008 - 18:40
Unregistereded4ff2af
-
Unregistereded4ff2af
-
Rookie
-
9 inlägg
Vore kul om folk la upp bilder på sina PX80. Är alltid svårt att bedöma utseendet utifrån de officiella produktbilderna.
Är intresserad av 37" men undrar om ramen upplevs som för bred. Vad säger ni som har skaffat den?
Postad 08 april 2008 - 19:10
Unregisterede0307aa9
-
Unregisterede0307aa9
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
DSC00527.JPG 2,65MB
0 Antal nerladdningar
DSC00534.JPG 2,52MB
0 Antal nerladdningar
42"
Postad 08 april 2008 - 21:09
ErikLK
-
ErikLK
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Har haft 37:an i drygt tre veckor.
Erfarenheter av PX80:ian hittills (med ComHem digital-TV, ganska gammal Humax-box):
+ Bra svärta och färgåtergivning
+ Bra ljud (föra att vara en platt-tv)
+ Inga eftersläpningar vid sportsändningar
+ bra bild även vid analoga signaler
- pixlig bild (framförallt själva fotbollsplanen) på TV6 Champions Leauge-matcher (även på Canal+ kan det vara lite grynigt, särskilt runt spelarna)
- högt TV-ljud (alla med tinnitus vet vad jag pratar om, tror jag, många i alla fall)
- ibland surr-ljud då bilden innehåller stora vita och/eller ljusa partier
- Auto-funktionen för bildförhållandet "fuckar upp det" och skär av bilden på vissa kanaler
Vi som bor i ComHem-hus och inte har tillgång till marknätet, hur gör vi för att få en eventuell uppdatering av mjukvaran? Har ComHem någon egen lösning för detta?
Varför står det inget om inkörning i manualen till tv:n om det nu är så viktigt?
Postad 08 april 2008 - 21:43
MattiasN
-
MattiasN
-
Användare
-
-
150 inlägg
Hur hanterar 42PX80 "vanliga" analoga TV-signaler jämfört med andra plasma- respektive LCD-modeller under 15 000 kr?
Jag äger i nuläget en 8 år gammal 32" Sony Trinitron 50Hz CRT-TV, till vilken jag tar emot TV-bilden via vanliga Comhem-kabel-TV-nätet. Dvs varken digital-TV eller HD-box/-kanaler. Jag har på sistone börjat intressera mig för 42PX80, men eftersom jag inte har tänkt köpa HD-box inom den närmaste framtiden är orolig att jag kommer att tycka att kabel-TV-bilden blir pixligare/grötigare/sämre på PX80 jämfört med min nuvarande Sony-CRT. Är denna oro befogad eller är dagens plasmor/LCD bättre på att ta hand om vanliga TV-signaler än tidigare platt-TV-generationer? Eller bör jag vänta med platt-TV-köp till jag bestämt mig för att skaffa HD-TV-box?
Jag är tacksam för alla objektiva synpunkter! :-)
Postad 08 april 2008 - 22:05
Unregisteredff40bcd8
-
Unregisteredff40bcd8
-
Amatör
-
-
99 inlägg
varför har inte panna pixelgaranti 100% som samsung???
vågar man köpa den????
Postad 09 april 2008 - 06:29
Fredrik HL
-
Fredrik HL
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Hur är det med ghosting på PX80, på min PG6000 räkte det med att princip öppna menyn så vart det en ghost, och när jag vid ett tillfälle satt och lekte med DVE i ungefär 1h fick jag så mycket ghosting att jag kunde läsa av mina inghostade inställningar på 2M avstånd ,och de tog någon timme för det att försvinna....
Postad 09 april 2008 - 06:49
ultroz
-
ultroz
-
Rookie
-
7 inlägg
Hur är det med ghosting på PX80, på min PG6000 räkte det med att princip öppna menyn så vart det en ghost, och när jag vid ett tillfälle satt och lekte med DVE i ungefär 1h fick jag så mycket ghosting att jag kunde läsa av mina inghostade inställningar på 2M avstånd ,och de tog någon timme för det att försvinna....
Fick lite ghosting efter kollat på en 3timmars rulle, men det försvann efter nån minut. ALdrig sett nåt annars och har suttit och pillat en del i windows och där är det en del stillbilder. Kan tilllägga att jag inte har kört in tven och bara har haft den några dagar.
Postad 09 april 2008 - 10:17
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Vi som bor i ComHem-hus och inte har tillgång till marknätet, hur gör vi för att få en eventuell uppdatering av mjukvaran? Har ComHem någon egen lösning för detta?
Varför står det inget om inkörning i manualen till tv:n om det nu är så viktigt?
Den uppdatering som ligger i marknätet för PX7-serien innehåller vad jag hört bara några fixar för den inbyggda DVB-T-mottagaren så du har ändå ingen nytta av den uppdateringen. Tror inte att Panasonic anser inkörning vara så viktig att de måste skriva om det i manualen, det skulle bara förvirra för Svensson. Det står om det på deras support-web och där läser nog ändå bara de teknikintresserade.
Postad 09 april 2008 - 12:13
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Står i valet och kvalet för 42PX80 och PZ70, är det slöseri att lägga pengarna på PZ70 om jag inte kommer att använda mig av blu-ray eller tv-spel? Har Com hem i extern box och kör DVD via HDMI.
Ja, du behöver knappt Full-HD på en 42"-tv ens för blu-ray. Behoven är större när du kommer upp mot 50" men HD-ready räcker gott och väl för de flesta. Bilden blir knivskarp om man kör bluray på PX80, och wow-effekten kvarstår på precis samma sätt. Tänker du inte ens köra HD-material utan bara digital-tv och DVD så är full-hd helt onödigt och bara slöseri med pengarna. Dessutom är PX80 ett mycket bra val just till dessa två syften  - pixlig bild (framförallt själva fotbollsplanen) på TV6 Champions Leauge-matcher (även på Canal+ kan det vara lite grynigt, särskilt runt spelarna) - högt TV-ljud (alla med tinnitus vet vad jag pratar om, tror jag, många i alla fall) - ibland surr-ljud då bilden innehåller stora vita och/eller ljusa partier - Auto-funktionen för bildförhållandet "fuckar upp det" och skär av bilden på vissa kanaler
Pixlig bild på fotbollssändningarna kan man väl ändå inte beskylla TVn för... vet du någon annan TV som presterar bättre dessa sändningar? (och då menar jag såklart inte bildrörs-tv) Tycker att PX80 presterar ovanligt bra på TV-sändningar i allmänhet, och det är ju ganska känt att många fotbollssändningar sänds med en grovt komprimerad digital signal från matchen till tv-stationerna. Spelar ingen roll vad du har för TV eller digitalmottagare, det är sändningen som är skräp. Dock syns det inte lika mycket på en CRT, men det syns där också, jag minns det från när jag kollade på fotboll förr och när digitala signaler började bli allt vanligare. Pixlar och annat skräp överallt, ser ibland ut som divX-filmer gjorde när det var nytt... Har förresten aldrig hört något surr-ljud från min TV? Hur hanterar 42PX80 "vanliga" analoga TV-signaler jämfört med andra plasma- respektive LCD-modeller under 15 000 kr?
Jag äger i nuläget en 8 år gammal 32" Sony Trinitron 50Hz CRT-TV, till vilken jag tar emot TV-bilden via vanliga Comhem-kabel-TV-nätet. Dvs varken digital-TV eller HD-box/-kanaler. Jag har på sistone börjat intressera mig för 42PX80, men eftersom jag inte har tänkt köpa HD-box inom den närmaste framtiden är orolig att jag kommer att tycka att kabel-TV-bilden blir pixligare/grötigare/sämre på PX80 jämfört med min nuvarande Sony-CRT. Är denna oro befogad eller är dagens plasmor/LCD bättre på att ta hand om vanliga TV-signaler än tidigare platt-TV-generationer? Eller bör jag vänta med platt-TV-köp till jag bestämt mig för att skaffa HD-TV-box?
Enligt mig klarar den det bra, med tanke på hur dåliga de analoga signalerna är. Körde med det ett tag och det är tittbart, tror inte det är många apparater som lyckas bättre på så dåliga signaler...Men jämfört med din 32" CRT kommer det inte bli alls lika bra för den här TVn är mycket större så du kommer helt enkelt få en sämre bild. Köpte dock digitalbox igår från comhem, deras billigaste helt vanliga box från samsung. Kopplade in den med en vanlig SCART och jag blev mycket nöjd med bilden! Har inte sett en så bra bild på vanlig SD-TV någonsin på en platt-tv! Det blev i princip lika bra som CRT-bild fast då mycket större =) Är riktigt nöjd med det bytet så jag rekommenderar att du skaffar en helt vanlig digitalbox till den här TVn. Inte så dyrt, och HD-boxen är inget att satsa på med comhem, den är alldeles för dyr, utbudet är för dåligt och dessutom ska den boxen tydligen vara helt dränkt i buggar... Bilden ska enligt många här på forumet vara sämra på vanliga kanaler än den bilden som den vanliga boxen har... nä jag håller mig borta från HD-boxen =) varför har inte panna pixelgaranti 100% som samsung???
vågar man köpa den????
Detta är en plasma och inte LCD. (vet dock inte hur panna gör med sina LCD) Pixelgarantin uppkom pga hur LCD-paneler tillverkas. Vid tillverkandet av LCD-paneler så blir en viss procent av pixlarna defekta. I början så fick man inte byta en LCD pga enstaka döda pixlar för att det ansågs normalt, och det var därför pixelgarantin uppkom från några tillverkare. För en plasma är detta helt irrelevant och det ska helt enkelt inte bli några döda pixlar vid tillverkandet. Om det skulle hända så tror jag definitivt att garantin skulle täcka det för det ska inte hända. På plasma är det inte betraktat som något speciellt sorts fel och därför behövs heller ingen speciell garanti för döda pixlar... Hur är det med ghosting på PX80, på min PG6000 räkte det med att princip öppna menyn så vart det en ghost, och när jag vid ett tillfälle satt och lekte med DVE i ungefär 1h fick jag så mycket ghosting att jag kunde läsa av mina inghostade inställningar på 2M avstånd ,och de tog någon timme för det att försvinna....
Ghostingen är väldigt sparsam på PX80. Har man haft uppe statiska objekt på skärmen så kan man se ghosting från dem om man slår på en helt svart skärm och sedan tittar på cirka 20cm avstånd. Dock kommer det verkligen inte så snabbt att det räcker att öppna en meny eller liknande, och du ser aldrig ghostingen från soffan. Det har aldrig jag gjort i alla fall. Och de som jag har sett har försvunnit så gott som direkt. Har aldrig haft problem med detta och med tanke på hur mycket LG-folket verkar ha haft problem så verkar denna TVn vara mycket bättre på just den bilten.
Postad 09 april 2008 - 13:51
Fredrik HL
-
Fredrik HL
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Mest "denna" ghost som jag är mest intresserad utav ifall det framkommer. Uppkom på min PG6000 efter att man har kollat på en film som inte täcker hela rutan.
Före film
1.JPG 6,92K
0 Antal nerladdningar[
Efter:
2.JPG 7,62K
0 Antal nerladdningar
Postad 09 april 2008 - 14:45
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Mest "denna" ghost som jag är mest intresserad utav ifall det framkommer. Uppkom på min PG6000 efter att man har kollat på en film som inte täcker hela rutan.
Nej inte så kraftig som den på bilden, men självklart går det att se sådana spår efter att ha kollat på en hel film. Som sagt så syns de oftast bara om man går fram och tittar på väldigt nära avstånd. Har fått sådana men de syns inte på håll och de försvinner snabbt. Men när du tittar på en film som har sådana kanter så laddas ju fosforn i mitten på TVn upp medans den inte används alls utanför, så att helt undvika sådant går väl knappt. Sen beror det ju också på hur mycket ljusstyrka man har på och hur ny TVn är. Ju tidigare i plasmans livstid desto mer syns sådana här effekter. Värt att påpeka är att jag kör in min TV. Använder bioläget och jag undviker att kolla på filmer med kanter nu i början, dock gör jag det ibland. Har kört med min TV i lite mer än 100 timmar nu så jag börjar successivt vara mer vågad. Inga problem än så länge. Men om du krämar på för fullt från första början så kan du kanske räkna med att få lite mer ghosting än vad jag får =)
Redigerat av schjak, 09 april 2008 - 14:49.
Postad 09 april 2008 - 16:58
Fredrik HL
-
Fredrik HL
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Min PG6000 körde jag in väldigt sparsamt i 100h, men upplevde att fenomenet vart värre ju mer tiden gick, och vid 300h så orkade jag inte mer och lämnade tillbaka den, då vart det i princip lika kraftigt som på mina bilder som jag länkade.
Postad 10 april 2008 - 00:25
lurv1
-
lurv1
-
Rookie
-
5 inlägg
Detta blir mitt premiärinlägg, då jag "lurkat" runt länge nog på detta forum  . Köpte PX80 förra veckan och efter att bla. läst igenom denna tråd. Är spontant väldigt nöjd med TV:n, har dock bara hunnit använda den väldigt lite och har hela tiden på kört på BIO-läget, med kontrasten ännu lite lägre. Igår var första tillfället då jag har haft igång TV:n med nedsläckt belysning och upptäcker en "rand" överst på skärmen. Cirka 2 cm bred som löper hela vägen överst på skärmen. Oerhört irriterande och den har efter 5h inte försvunnit, ingen aning om det är någon typ av inbränning /ghosting, syns främst när bilden innehåller mörka färger. Tycker det är underligt att den uppkommit (eller om den funnits där hela tiden) och om det är "ghosting" hur länge brukar det sitta i som max?
Tacksam för svar.
Postad 10 april 2008 - 00:51
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Kan faktiskt inte svara dig på detta .. då den minsta och äldsta modellen jag har att testa med är en Denon 1730 som har HDMi och Scart. HDMI är överlägset scart Testar jag sedan en 2930 är det helt fantastisk bild via HDMI och bra bild med scart Om du inte vill köpa en bluray spelare för 3000 kr så satsa på en nyare dvd med HDMI och dessa kan du få för 1500 kr ( kolla här på forumet vilka som klassa bäst i prisklassen ) Maveric
Postad 10 april 2008 - 07:15
jimel
-
jimel
-
Mästare
-
-
3 057 inlägg
Grymt sugen på att byta ut min PA50 som har tre år på nacken nu mot denna, hur mycket är min gammla tv värd tror ni?
Postad 10 april 2008 - 08:00
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Detta blir mitt premiärinlägg, då jag "lurkat" runt länge nog på detta forum . Köpte PX80 förra veckan och efter att bla. läst igenom denna tråd. Är spontant väldigt nöjd med TV:n, har dock bara hunnit använda den väldigt lite och har hela tiden på kört på BIO-läget, med kontrasten ännu lite lägre. Igår var första tillfället då jag har haft igång TV:n med nedsläckt belysning och upptäcker en "rand" överst på skärmen. Cirka 2 cm bred som löper hela vägen överst på skärmen. Oerhört irriterande och den har efter 5h inte försvunnit, ingen aning om det är någon typ av inbränning /ghosting, syns främst när bilden innehåller mörka färger. Tycker det är underligt att den uppkommit (eller om den funnits där hela tiden) och om det är "ghosting" hur länge brukar det sitta i som max?
Tacksam för svar.
Det låter konstigt, vad har randen för färg? Hursomhelst så tycker jag det låter som något värre fel än lite ghosting. Och ghosting brukar försvinna snabbt på den här TVn. Om du vet med dig att du kört med sparsamma inställningar så ska du inte ha kunnat få inbränningar redan heller, åtminstone inte pga felanvändning. Du får nog fundera på att reklamera den om den har suttit kvar i hela 5h, så ska det inte vara...
Postad 10 april 2008 - 08:28
Unregistered35ababfd
-
Unregistered35ababfd
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
jimel,
Sitter också på PA50 som funkat kanonbra under de två och ett halv år jag haft den. Faktiskt en av de första platt-TV som kunde mäta sig med en bättre CRT, vilket fortfarande få platt-TV kan (läs LCD). Naturligtvis måste vi nu byta upp oss till högupplöst, men jag vill känna mig säker på att det verkligen blir ett lyft. Jag använder TV:n mycket, men det blir mest kabel-TV, PS2 och DVD -dvs lågupplösta signaler som PA50 hanterar mycket bra. Kommer inte acceptera en ny TV som gör ett sämre jobb. Så man väntar in nästa modell, och nästa... Har haft fingret på köpknappen både på PZ85 och 428XD, men valt att vänta lite till. Är det kanske PX80 jag ska ha?
Postad 10 april 2008 - 08:45
lurv1
-
lurv1
-
Rookie
-
5 inlägg
Det låter konstigt, vad har randen för färg? Hursomhelst så tycker jag det låter som något värre fel än lite ghosting. Och ghosting brukar försvinna snabbt på den här TVn. Om du vet med dig att du kört med sparsamma inställningar så ska du inte ha kunnat få inbränningar redan heller, åtminstone inte pga felanvändning. Du får nog fundera på att reklamera den om den har suttit kvar i hela 5h, så ska det inte vara...
Tack för svar, randen (finns fortfarande kvar) har ingen färg utan kan enklast hänvisa till Fredrik HL´s inlägg (se bild) och den tunna randen är "svartare" än övriga delen av skärmen (syns även när skärmen är avstängd). Ja, det blir antagligen till att reklamera.
Postad 10 april 2008 - 09:10
jimel
-
jimel
-
Mästare
-
-
3 057 inlägg
mejiro
Jasså lite samma sitts då, kollar också mest på vanlig kabeltv, men spelar även en del PS3 och då har man ju automatisk tillgång till en Blu Ray spelare, kul att kunna utnyttja.
Är också grymt nöjd med PA50.
Postad 10 april 2008 - 12:38
Unregisteredafdec61f
-
Unregisteredafdec61f
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
PX80 kostar 9990 kr denna vecka på PC-City. Kolla deras annonsblad!
Postad 10 april 2008 - 13:23
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Ja det var ju otroligt vad den droppar i pris. Snart nere i studentpriset från Dustin som jag köpte den för... (om de inte har sänkt det också) Vad kan det bero på tror ni? Det kan ju inte vara att den är dålig för de flesta som köper den verkar ju vara helnöjda, inklusive jag. Snarare att den säljer så bra att de kan gå ner i pris och sälja ännu fler. Detta lutar åt att bli budget-tvn # 1 snart... Man får ju riktigt mycket för pengarna ändå, det kan ju ingen neka till... Ett bra sätt att öka plasmans popularitet också. Bara den inte sjunker så mycket att folk inte vågar köpa den för att den är för billig =) EDIT: Var det förresten 42" eller 37" du snackade om? Jag utgick från att du menade 42"...
Redigerat av schjak, 10 april 2008 - 13:24.
Postad 10 april 2008 - 13:58
Danne2k7
-
Danne2k7
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
jäklar, det stämmer ju! http://www.pccity.se...alogCategoryID=Jäkla skitsida ändå, hittade ingenting när jag klickade på Ljud & Bild > TV > Plasma > över 41", fanns ingen Panasonic med ens, men när jag sökte i sökrutan dök den upp. Det är ju nästan absurt vilket priskrig det har blivit och kommer att bli på PX80n (och kanske fler Panasonic modeller längre fram också), we like! Edit: PC City är väl samma kedja som Elgiganten?
Redigerat av Danne2k7, 10 april 2008 - 14:01.
Postad 10 april 2008 - 14:20
Unregisteredc7fbce98
-
Unregisteredc7fbce98
-
Rookie
-
3 inlägg
Edit: PC City är väl samma kedja som Elgiganten?
Verkar ju så iaf med tanke på sidans layout.
Postad 10 april 2008 - 14:40
Parabol
-
Parabol
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
...Edit: PC City är väl samma kedja som Elgiganten?
De har en del samarbete iaf tillsammans vet jag, men samma kedja vet jag inte. Men med tanke på butikernas prisgarantier så borde man väl kunna köpa en 42PX80 i vilken butik som helst just nu för 9990
Redigerat av Parabol, 10 april 2008 - 14:40.
Postad 10 april 2008 - 15:13
Danne2k7
-
Danne2k7
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
De har en del samarbete iaf tillsammans vet jag, men samma kedja vet jag inte.
Men med tanke på butikernas prisgarantier så borde man väl kunna köpa en 42PX80 i vilken butik som helst just nu för 9990
Låter riktigt trevligt, man kanske till och med har råd med nåt finare, typ PZ80/800 om priserna ska gå ner såhär fort  Edit: Är det några stora skillnader att spela upp en dvdfilm i sin dvdspelare eller från datorn (DVI -> HDMI/VGA -> HDMI) förutsatt att man kopplar båda på bästa möjliga sätt?
Redigerat av Danne2k7, 10 april 2008 - 17:45.
Postad 11 april 2008 - 08:10
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Är det någon som hittat några bra inställningar på "Miljö"-läget? Är lite sugen på att se om man kan få det att bli bra nu när man nästan är färdig med inkörningen. Verkar praktiskt att den anpassar ljusstyrkan efter hur ljust eller mörkt det är i rummet...
Postad 11 april 2008 - 08:20
jimel
-
jimel
-
Mästare
-
-
3 057 inlägg
Hur viktigt är det med inkörning, min PA50 som är tre år gammal körde jag aldrig in och det va inga problem, borde ju inte vara viktigare med en nyare modell, är detta en myt???
Edit: hur stor är kartongen till 42an??
Redigerat av jimel, 11 april 2008 - 08:48.
Postad 11 april 2008 - 08:48
Unregisteredff40bcd8
-
Unregisteredff40bcd8
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Hej!
Nån som kan hjälpa mig med en viktig sak.
Jag har en samsung q96 50 tummare hemma på test över helgen,den är kanon till dvd,kanonbild på alla filmer jag sett...MEN:
Tittade på allsvensk fotboll igårkväll på canal+ och canal+ HD och fiaskot var totalt,bilden var ok när det var när bilder men när bollen var i luften så såg den inte ens rund ut fy fan.
Nån som vet hur panasonics modeller främst då px80 hanterar det??
MVH kjelle
Postad 11 april 2008 - 09:58
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Hej!
Nån som kan hjälpa mig med en viktig sak. Jag har en samsung q96 50 tummare hemma på test över helgen,den är kanon till dvd,kanonbild på alla filmer jag sett...MEN:
Tittade på allsvensk fotboll igårkväll på canal+ och canal+ HD och fiaskot var totalt,bilden var ok när det var när bilder men när bollen var i luften så såg den inte ens rund ut fy fan.
Nån som vet hur panasonics modeller främst då px80 hanterar det??
MVH kjelle
Jag tror det är sändningen. Är ofta skräpig signal på sportsändningar... Alldeles för hårt komprimerad... Har upplevt dålig bild på sportsändningar på PX80 också. Ibland blir det dock bra. Beror helt på sändningen så det är inget konstigt. Om sändningen är dålig så kan ju knappast TVn avgöra vad som ska visas och vad som inte ska visas om man säger så...
Postad 11 april 2008 - 10:02
froggie
-
froggie
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
hej igen!
Ska snart skicka tillbaka TVn (PX80 42") på lagning då vänster högtalare är helt ur funktion. Men igår hände en grej till med TVn. Startade TVn och fick se att inga kanaler visades (Comhem analog) , startade DVDn, samma där inget händer, bara menyerna fungerar men visar ingen bild på TV eller DVD. Startade om TVn några gånger, gjorde en fabriksåterställning sen funkade det igen. Nån som har märkt häftiga störningar i comhem nätet när ni kör på analog??
Suck så störande.. blir mer och mer sugen på ett återköp.. kvalitén känns ungefär som en pryl man köper på Lidl
Postad 11 april 2008 - 10:03
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Jag tror det är sändningen. Är ofta skräpig signal på sportsändningar... Alldeles för hårt komprimerad... Har upplevt dålig bild på sportsändningar på PX80 också. Ibland blir det dock bra. Beror helt på sändningen så det är inget konstigt. Om sändningen är dålig så kan ju knappast TVn avgöra vad som ska visas och vad som inte ska visas om man säger så...
Det borde inte vara något problem med C+ HD.
Postad 11 april 2008 - 11:14
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
hej igen!
Ska snart skicka tillbaka TVn (PX80 42") på lagning då vänster högtalare är helt ur funktion. Men igår hände en grej till med TVn. Startade TVn och fick se att inga kanaler visades (Comhem analog) , startade DVDn, samma där inget händer, bara menyerna fungerar men visar ingen bild på TV eller DVD. Startade om TVn några gånger, gjorde en fabriksåterställning sen funkade det igen. Nån som har märkt häftiga störningar i comhem nätet när ni kör på analog??
Suck så störande.. blir mer och mer sugen på ett återköp.. kvalitén känns ungefär som en pryl man köper på Lidl
Jag har aldrig känt några kvalitétsproblem med den här TVn. Har alltid tyckt att kvalitén har känts bra, stor skillnad mot t.ex. samsung eller LG. Det är tråkigt att högtalaren är trasig men det andra problemet har jag inte hört om innan heller. De flesta produkter lider väl av ett och annat måndagsexemplar och vi får väl anta att du har sprungit på ett sådant. Men att påstå att px80 är av Lidl-kvalitet känns väl lite överdrivet? =) Det borde inte vara något problem med C+ HD.
Det kan man ju tycka, men det är ju inte så att px80 är inkapabel att visa signaler i HD. Möjligtvis kan det bero på boxen som används, men bara för att det är en HD-kanal som sänder i en upplösning på 1200x720, så är det ingen garanti för att själva sportsändningen har bra kvalitet, eller?
Postad 11 april 2008 - 11:46
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Det kan man ju tycka, men det är ju inte så att px80 är inkapabel att visa signaler i HD. Möjligtvis kan det bero på boxen som används, men bara för att det är en HD-kanal som sänder i en upplösning på 1200x720, så är det ingen garanti för att själva sportsändningen har bra kvalitet, eller?
Jo, jag har själv C+ Sport HD och kvaliteten är utmärkt. Både på fotboll och hockey. Däremot är det ju kasst med hockey på vanliga C+, eller för att inte tala om finalsändningarna på Kanal 5
Postad 11 april 2008 - 11:56
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Jo, jag har själv C+ Sport HD och kvaliteten är utmärkt. Både på fotboll och hockey. Däremot är det ju kasst med hockey på vanliga C+, eller för att inte tala om finalsändningarna på Kanal 5 
Men du har också PX80 eller? Så vad kan den dåliga kvalitén bero på för ovanstående talare?
Postad 11 april 2008 - 12:11
froggie
-
froggie
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Men att påstå att px80 är av Lidl-kvalitet känns väl lite överdrivet? =)
Ja lite överdrivet kanske, men jag är ganska arg...
Postad 11 april 2008 - 12:29
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Ja lite överdrivet kanske, men jag är ganska arg...
Jo, vem skulle inte var det som är tvungen att skicka tillbaka sin TV =/
Postad 11 april 2008 - 12:48
Unregisteredff40bcd8
-
Unregisteredff40bcd8
-
Amatör
-
-
99 inlägg
kan det vara så att jag har enn stor skärm?? 50 tum?
jag har annars CD via parabol och CD:s nya hd-box
Postad 11 april 2008 - 15:23
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Men du har också PX80 eller? Så vad kan den dåliga kvalitén bero på för ovanstående talare?
Jag har PX700 som ger en klockren bild med Canal Digitals HD PVR-box via HDMI och jag förmodar att PX80 inte är sämre. Samsung har ju haft lite problem med HDMI-interfacet mot denna box. Det finns en Samsung uppgradering för det.
Postad 11 april 2008 - 18:52
Danne2k7
-
Danne2k7
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Hmm, är det värt att satsa lite på en ny dvd-spelare (om man inte tänkt köpa blu-ray) om man köper en PX80 och endast har en sån här dvd: https://www.prisjakt...ukt.php?e=20856 ?? Again, ingen som vet hur det blir när man spelar upp dvd från datorn till Tvn?
Postad 12 april 2008 - 00:18
sandos
-
sandos
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Jag gissar att DVD från dator kan var allt från mediokert till grymt bra, det finns ju tex. filter för att applicera oskarp mask (skärpa) på video från datorer vilket kan tweakas för att bli perfekt för varje film osv. Sedan beror det ju på om du låter TVn eller datorn skala upp, jag skulle personligen låta datorn göra det: jag har aldrig sett en datorspelare som ger artefakter vid uppskalning.
Kansk är det problem med interlace, men jag tror nog inte det. Har dock ingen direkt aning om sådana problem. Refresh rate vet jag inte heller hur man hanterar enkelt, man lär ju villa ställa det till en multipel av vad DVDn är inspelad i. Undrar om det finns något "media-center" som faktiskt kan byta Hz beroende på material, jag tvivlar. Att göra det manuellt är ju lite tråkigt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|