* Officiell Tråd - Panasonic PX80 *
Panasonic Viera TH-37PX80
(TV)
|
1
|
(16)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-42PX80
(TV)
|
1
|
(174)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-50PX80
(TV)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-42PX8E
(TV)
|
0
|
(11)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-50PX8E
(TV)
|
2
|
(50)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-37PX81
(TV)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-42PX81
(TV)
|
1
|
(6)
|
Inga priser |
Postad 12 April 2008 - 18:41
Redigerat av Martin83, 12 April 2008 - 18:42.
Postad 12 April 2008 - 18:40
Postad 12 April 2008 - 20:02
Hmm... Priset sjönk ju bara för nån dag sedan till under 10000 kr hos både PC City, Radars och Sibas webbshop. Det är kanske denna prissäkning (fast hos fler butiker) du syftade på? Även Mediamarkt här i Göteborg har nämligen idag sänkt priset från 13000 till 11000. Det verkar dock ha blivit ett visst köptryck hos de billigaste nätbutikerna eftersom den inte längre verkar finnas kvar hos Radars samtidigt som Sibas webbshop har höjt sitt pris till 10 990 kr.Snart kommer den rasa i pris.. tro mig:) Håll öronen öppna..
Postad 12 April 2008 - 20:08
jag sitter hemma nu med en 50 samsung q96 och jag avråder från köp om ni gillar sport.
Gil panna mer!
Har funderat på att köpa den hos fyndbörsen för 10500.
Postad 12 April 2008 - 20:48
Redigerat av Martin83, 12 April 2008 - 20:49.
Postad 12 April 2008 - 22:26
Lutar åt ett köp nu, har varit inne på denna ett tag nu, sneglade lite på LG 42PG6000 ett tag, men är tillbaka mot denna efter att ha läst om en del kraftiga ghostningar på LG. Hoppas den funkar bra.
Visst medföljer fot till Px80?
Redigerat av Knude, 12 April 2008 - 22:29.
Postad 12 April 2008 - 23:06
En annan sak; jag var på Mediamarkt idag och pejlade lite kring alternativ för hemleverans/frakt av en 42PX80 eftersom jag hört att man måste frakta platt-TV stående, vilket kan bli svårt i min lilla bil. Då sa försäljaren att det går helt okej att frakta hem 42PX80 liggande eftersom den har extra tåligt frontglas. Enligt honom var det alltså risken för skadat frontglas som gör att platt-TV-köpare ombeds frakta sina nya TV-apparater stående. Kan detta stämma eller finns det andra orsaker?
Och så tänkte jag ställa en lite underlig 42PX80-relaterad fråga; vilken färg är det på de fält/ytor som införs på höger och vänster sida om själva TV-bilden när man valt TV:ns 4:3-format? Vanligast verkar vara svart, men en kompis till mig har en LG-LCD där det läggs in mellangråa fält.
Postad 13 April 2008 - 07:40
menar du inte 37:an då???
http://www.elgigante...iUAAAEO8VxZtSy_
Fick ett raklamblad igår från Elgiganten, där var 42:an på framsidan för 9990:- Men priset gäller från måndag 14/4.
Postad 13 April 2008 - 09:11
Fick ett raklamblad igår från Elgiganten, där var 42:an på framsidan för 9990:- Men priset gäller från måndag 14/4.
Här också. Nu kliar det i fingrarna!
Postad 13 April 2008 - 09:40
Här också. Nu kliar det i fingrarna!
Jag köpte på mediamarkt igår för 9990kr =) men samma pris fanns även på siba och pccity.
Bilden är ju väldigt fin, men jag tycker det svarta inte är tillräckligt svart egentligen.
Funktionen för att titta på bilder med sdkortet kan vara något jobbig att använda om man själv vill välja när bildbyte ska ske (om nu den funktionen är viktig för någon).
Postad 13 April 2008 - 09:50
Har problemet med att ibland så blir betalkanalerna krypterade, står bara "krypterad tjänst". Lösning då är att stänga av TVn, ta ut CA-modulen... då brukar det komma igång.
Det kan gå bra att titta i 2-3h eller ibland 10min, sen när man byter kanal så blir det krypterad tjänst på 3an, canal+ osv.. de fria kanalerna funkar bra.
Är digitaldekodern paj eller är det problem med PX80s inbyggda?
Har även en samsung tv med inbyggd digitalbox där jag inte har dessa problem.
Har testat med båda boxerkorten i px80, samma problem med båda. I samsungen funkar båda korten (och båda ca-modulerna)
Postad 13 April 2008 - 11:58
Jag har funderat fram och tillbaka på denna tv och en LG pG6000...Antar att det är fler än jag som gjort det?!
Den största nackdelen som jag får fram av forumläsandet av denna tv är inget surroundljud ut och dett dubbla frontglaset...
1. Ljudet kan man ju lösa med en extern dekoder, men hur upplevs frontglaset?! Får man problem om man sitter snett eller är det bara vid extrema vinklar som detta syns?!
2. En annan fundering är att på pg6000 så verkar det som att flertalet upplever problem med ghosting (menyer och texträmmsor som efter en stunds tittande har svårt att försvinna. Hur är det med detta problem på panasonicen? (42")
3. När jag har studerat lg:n med vanlig digtalsändning så upplevde jag lite myrornas krig (ostabilt flimmer) är det någon som upplevt skillnaden mellan dessa två apparater?
/Andreas
Postad 13 April 2008 - 15:18
hur ofta kollar man på tv på det sättet ??
förövrigt är jag tokigt nöjd med min PX80 som jag INTE har kört in utan bara ställt in direkt som jag vill ha den
Postad 13 April 2008 - 15:44
Kan någon förklara?
Postad 13 April 2008 - 18:16
Klart som f*n att de ska sänka precis när jag beslutat att sälja min till förmån för en 50PX8.....min vanliga tur....
Postad 13 April 2008 - 19:53
Postad 13 April 2008 - 21:22
Postad 14 April 2008 - 08:37
Jag köpte på mediamarkt igår för 9990kr =) men samma pris fanns även på siba och pccity.
Bilden är ju väldigt fin, men jag tycker det svarta inte är tillräckligt svart egentligen.
Funktionen för att titta på bilder med sdkortet kan vara något jobbig att använda om man själv vill välja när bildbyte ska ske (om nu den funktionen är viktig för någon).
Det går väl inte att få bättre svärta för det här priset på någon TV? Jag tycker att svärtan är kanon. Visst är bilden lite grå när du visar en helt svart bild, men det är inte det som räknas utan den effekt du får när du visar en bild med någonting svart på, t.ex. en person med svarta kläder eller en scen som utspelar sig i mörker. I mina ögon blir det totalt svart. Har inte ens tänkt på hur coolt det är med svärta förrän jag fick den här TVn... =)
Sen kan du ju aldrig jämföra med en projektor i ett kolsvart rum, eller en Pioneer-plasma... Men vad jag förstått så har varken LGn eller Samsungen bättre svärta än den här. Och LCD ska vi inte ens tala om svart utan snarare grått i jämförelse med detta.
Hej!
Jag har funderat fram och tillbaka på denna tv och en LG pG6000...Antar att det är fler än jag som gjort det?!
Den största nackdelen som jag får fram av forumläsandet av denna tv är inget surroundljud ut och dett dubbla frontglaset...
1. Ljudet kan man ju lösa med en extern dekoder, men hur upplevs frontglaset?! Får man problem om man sitter snett eller är det bara vid extrema vinklar som detta syns?!
2. En annan fundering är att på pg6000 så verkar det som att flertalet upplever problem med ghosting (menyer och texträmmsor som efter en stunds tittande har svårt att försvinna. Hur är det med detta problem på panasonicen? (42")
3. När jag har studerat lg:n med vanlig digtalsändning så upplevde jag lite myrornas krig (ostabilt flimmer) är det någon som upplevt skillnaden mellan dessa två apparater?
/Andreas
1. Frontglas-grejen är inget problem alls. Du kan bara se det om du sitter så snett att du ändå inte hade velat sitta där för att bilden blir så sned. Sitter du alltså och tittar på TVn så syns det inte... Detta är bara en dum grej som har uppförstorats något fruktansvärt. Det som är positivt är dock att alla som har läst i det här forumet vet om detta innan de köper TVn och behöver därför inte bli förskräckta när de upptäcker det hemma. Det är väldigt lätt att hitta detta, men det är absolut inget som stör ditt tv-tittande.
2. Efter vad jag förstått så är ghosting-problemen nästan obefintliga på denna TV jämfört med LGn. Du kommer se lite ghosting på denna TV också men bara på väldigt nära håll, aldrig när du tittar på TVn utan bara när du går fram till den och har stängt av videomatningen från källan, och den försvinner dessutom väldigt snabbt.
Tvn klarar att ta emot 1080p-signal och skalar om den till rätt upplösning så du behöver inte tänka på vad du matar ens. Enligt mig blir det faktiskt lite bättre bild från en 1080p-signal än från en 720p-signal, trots att TVn inte har upplösning för att klara det...Hur blir det med bilden när man spelar upp 720p på denna tv motför en fullhd med upplösning på 1920x1080, px80 har ju enbart 1024x768 i upplösning.
Kan någon förklara?
Är det dumt att köpa en plasma om man ofta kollar på en och samma kanal ett längre tag? dvs. loggan visas i några timmar i sträck varje dag. eller det kanske går bra? kollar gärna på samma kanal länge nämligen, men det bryts ju ibland av reklam etc.
nejdå, det är inte dumt...
Postad 14 April 2008 - 10:03
Alla som har PX80 bör slå en kik på detta:
https://www.minhembi...howtopic=194805
"...akta er för energisparläget! " var väll kanske att ta i?
Redigerat av dirtpop, 14 April 2008 - 10:03.
Postad 14 April 2008 - 10:09
De flesta kanaler har ju numera en transparent logga just för att undvika detta problem.Är det dumt att köpa en plasma om man ofta kollar på en och samma kanal ett längre tag? dvs. loggan visas i några timmar i sträck varje dag. eller det kanske går bra? kollar gärna på samma kanal länge nämligen, men det bryts ju ibland av reklam etc.
Då är det värre med vissa PVR-boxars ovana att slänga upp en nästan självlysande ruta i hörnet när man trycker på paus eller spolar i ett program. Jag kan se ghosting på min PX700 efter några minuter i pausläge pga detta. Som tur är så försvinner det efter några minuter när man startat igen.
Postad 14 April 2008 - 10:14
De flesta kanaler har ju numera en transparent logga just för att undvika detta problem.
Då är det värre med vissa PVR-boxars ovana att slänga upp en nästan självlysande ruta i hörnet när man trycker på paus eller spolar i ett program. Jag kan se ghosting på min PX700 efter några minuter i pausläge pga detta. Som tur är så försvinner det efter några minuter när man startat igen.
TV6 har väll en transparent logga? Polaren har iaf märke efter den på sin Philips plasma.. Dock så är det den enda kanalen han kollar på samt att den står på några timmar varje dag. Tror iof inte panasonic PX-70/80 är lika känsliga.
Redigerat av dirtpop, 14 April 2008 - 10:18.
Postad 14 April 2008 - 10:28
"...akta er för energisparläget! " var väll kanske att ta i?
. Beror ju helt på hur starkt det vita ska vara.. Jag föredrar nästan engergispar PÅ. Blir lite väl mycket kontrast vid hel-mörk bild som sedan växlar snabbt till mycket vitt annars.
Skrev jag att jag hade problem med vitt? Detta inlägget handlar om en helt annan sak. Det var främst vid rörelser som problemet var som mest påtagligt.
Sen sa jag att det var min egen slutsats att man ska akta sig för energisparläget... Men det många har kanske inte har lika känsliga ögon som jag och märker ingen skillnad.
Men som sagt, jag upplevde det inte alls bara vid ljus bild utan hela tiden när jag tittade på film. En av filmerna var rentav ganska mörk men med mycket rörelser och jag var sjukt trött i ögonen efter att ha sett den, blev helt slut i huvudet och kände mig överansträngd i ögonen...
Och eftersom jag inte hade en aning om vad detta berodde på under flera dagar så tycker jag inte att det är en överdrift att "akta" sig lite. Visst kan man använda energisparläget om man inte personligen märker någon skillnad. Men jag kan tipsa dig om att stänga av det när du ska ha folk på besök för de kan ha känsligare ögon än vad du har...
Postad 14 April 2008 - 10:31
Hur är denna tv att koppla till datorn för filmvisning? Tänker inte använda tv:n som monitor utan endast film!
Postad 14 April 2008 - 11:08
Om jag har parabol,CD,hdbox från CD,har jag då nån mer nytta av att ha en fullhd-plasma om man ser på tv än om man "bara " har tex en px80-plasma???
eller är det så att en fullhd har man än så länge bara nytta av med bluray,och ps3 typ??
/K
Postad 14 April 2008 - 11:08
Önskar snabbt svar!
Hur är denna tv att koppla till datorn för filmvisning? Tänker inte använda tv:n som monitor utan endast film!
Den är grym
Postad 14 April 2008 - 11:49
Den är grym
. Har PX70 som är nästan identisk. Kollar mer film/serier från datorn är från kabelteve. 720p med VGA är tokfint!
Hur nära TVn kan du sitta utan att det börjar se illa ut när du kör hd-material från datorn?
Postad 14 April 2008 - 11:56
Hur nära TVn kan du sitta utan att det börjar se illa ut när du kör hd-material från datorn?
Ska prova, råkar ha en tumstock samt 720p-avsnitt av house liggandes
Edit: Rätt svårt å säga, men 1-1.5m är inga problem tycker jag. Runt 1.7m sitter jag på i vanliga fall, och då även med 480-material. Tycker tvn hanterar lågupplöst kanonbra, det var en av dom största anledningarna till att de blev en PX.
Redigerat av dirtpop, 14 April 2008 - 12:04.
Postad 14 April 2008 - 13:24
FullHD har du bara nytta av om det är 50" eller större skulle mitt svar då varaVill ha svar på en fråga som kanske är för dum för att ställas men jag testar:
Om jag har parabol,CD,hdbox från CD,har jag då nån mer nytta av att ha en fullhd-plasma om man ser på tv än om man "bara " har tex en px80-plasma???
eller är det så att en fullhd har man än så länge bara nytta av med bluray,och ps3 typ??
/K
Postad 14 April 2008 - 13:37
Nu är det mer köpläge än någonsin på denna finfina TV! Ringde Onoff idag o de har kampanjpris på 42-PX80. 9990 spänn! Detta gjorde mig otroligt sugen då jag är i behov av en ny TV och har sett den en hel del hos en kompis, och jag gillar den!
Jag har en liten fråga bara, den kanske är dum, men det är viktigt för mig. Klarar denna NTSC? Det kanske är så att alla moderna apparater klarar både PAL och NTSC, men som ni kan se i mitt galleri är min TV inte av nyaste modell, och mycket av mina kunskaper är i nivå med denna.
Hoppas på svar!
Postad 14 April 2008 - 14:09
Hallå alla TV-spekulanter och lyckliga PX80-ägare!
Nu är det mer köpläge än någonsin på denna finfina TV! Ringde Onoff idag o de har kampanjpris på 42-PX80. 9990 spänn! Detta gjorde mig otroligt sugen då jag är i behov av en ny TV och har sett den en hel del hos en kompis, och jag gillar den!
Jag har en liten fråga bara, den kanske är dum, men det är viktigt för mig. Klarar denna NTSC? Det kanske är så att alla moderna apparater klarar både PAL och NTSC, men som ni kan se i mitt galleri är min TV inte av nyaste modell, och mycket av mina kunskaper är i nivå med denna.
Hoppas på svar!
Varför behöver du NTSC?
Tyvärr vet jag faktiskt inte om den har stöd för NTSC, för denna ligger ju på 100Hz (dvs 2x50Hz) vilket då ju är PAL-standard. Så om du försöker pressa in en NTSC-signal genom SCART, antenn eller komposit vet jag faktiskt inte om det skulle fungera... Kanske den sätter igång den ändå på 100Hz, då får du antagligen räkna med lite ryckighet..
Postad 14 April 2008 - 14:26
Varför behöver du NTSC?
Tyvärr vet jag faktiskt inte om den har stöd för NTSC, för denna ligger ju på 100Hz (dvs 2x50Hz) vilket då ju är PAL-standard. Så om du försöker pressa in en NTSC-signal genom SCART, antenn eller komposit vet jag faktiskt inte om det skulle fungera... Kanske den sätter igång den ändå på 100Hz, då får du antagligen räkna med lite ryckighet..
Nja.. Saken är den att jag (som man kan läsa i Wiiforumet) har köpt spel från Canada (där de ju har NTSC), men jag testade att skicka en NTSC-signal från min dator som altid står uppkopplad till TV:n via S-video ->Scart och bilden blev svartvit. Det betyder väl antagligen att TV:n inte pallar NTSC. Får hem mina spel tillsammans med freeloader idag och ska testa att köra dem, men jag är rätt säker på resultatet. Så därför behöver jag en TV nu som kan hantera NTSC-signaler helt enkelt. Jag har talat med diverse säljare på Onoff idag, men ingen av dem har kunnat svara på om någon ny TV överhuvudtaget klarar en insignal kodad i NTSC. Så detta är min situation. Jag tänkte att om man ändå måste skaffa en Tv nu så kan det vara lika bra att köpa en bra rackare och när de på onoff sade att PX80 låg på 9990 vore det ett bra alternativ. Men då måste den ju klara NTSC så klart.
Postad 14 April 2008 - 14:37
Nja.. Saken är den att jag (som man kan läsa i Wiiforumet) har köpt spel från Canada (där de ju har NTSC), men jag testade att skicka en NTSC-signal från min dator som altid står uppkopplad till TV:n via S-video ->Scart och bilden blev svartvit. Det betyder väl antagligen att TV:n inte pallar NTSC. Får hem mina spel tillsammans med freeloader idag och ska testa att köra dem, men jag är rätt säker på resultatet. Så därför behöver jag en TV nu som kan hantera NTSC-signaler helt enkelt. Jag har talat med diverse säljare på Onoff idag, men ingen av dem har kunnat svara på om någon ny TV överhuvudtaget klarar en insignal kodad i NTSC. Så detta är min situation. Jag tänkte att om man ändå måste skaffa en Tv nu så kan det vara lika bra att köpa en bra rackare och när de på onoff sade att PX80 låg på 9990 vore det ett bra alternativ. Men då måste den ju klara NTSC så klart.
Det ska inte vara några problem med Wii, då den har stöd för 480p. Jag kör själv 480p från min Wii och det fungerar bra. Jag skulle tro att det skulle fungera precis lika bra med NTSC-spel då 480p är det ända progressive-läget som stöds av wii, och de måste ju också gå att köra NTSC-spel i Progressive också. Det du behöver då är en komponentkabel till din Wii. (som jag ändå rekommenderar att du kör för bästa bild)
Jag kan såklart inte svära på att dina NTSC-spel kan köras i 480p men de borde du kunna ta reda på. Annars kan jag testa att ställa in Wiin på 480i sen ikväll och se om det fungerar, det är väl det som NTSC kör?
När det gäller S-video så är det lite lurigt. Fick också svartvit bild via det en gång på en gammal TV. Dock klarade den TVn att köra 60Hz-spel utan problem, så bara för att du får svartvitt via s-video så är det inte säkert att det inte hade fungerat via rgb eller komposit.
En sak är säker, du ska använda komponent från din Wii om du köper denna tv...
Postad 14 April 2008 - 15:18
Scart RGB borde gå bra att använda för NTSC (det går åtminstone på min Sony CRT).Det ska inte vara några problem med Wii, då den har stöd för 480p. Jag kör själv 480p från min Wii och det fungerar bra. Jag skulle tro att det skulle fungera precis lika bra med NTSC-spel då 480p är det ända progressive-läget som stöds av wii, och de måste ju också gå att köra NTSC-spel i Progressive också. Det du behöver då är en komponentkabel till din Wii. (som jag ändå rekommenderar att du kör för bästa bild)
Jag kan såklart inte svära på att dina NTSC-spel kan köras i 480p men de borde du kunna ta reda på. Annars kan jag testa att ställa in Wiin på 480i sen ikväll och se om det fungerar, det är väl det som NTSC kör?
När det gäller S-video så är det lite lurigt. Fick också svartvit bild via det en gång på en gammal TV. Dock klarade den TVn att köra 60Hz-spel utan problem, så bara för att du får svartvitt via s-video så är det inte säkert att det inte hade fungerat via rgb eller komposit.
En sak är säker, du ska använda komponent från din Wii om du köper denna tv...
Postad 14 April 2008 - 16:52
Kan man ha detta väggfäste till denna tvn?
http://www.dustinhom...5010095778.aspx
Med dustin studentrabatt så får mna den för 179kr.
Redigerat av Unregistereddea86124, 14 April 2008 - 17:01.
Postad 14 April 2008 - 17:10
EDIT: Såg att PX8 bara har 10k:1 kontrast mot PX80 15k:1, då var det inte lika roligt längre
Redigerat av Fredrik HL, 14 April 2008 - 17:12.
Postad 14 April 2008 - 17:19
Vad är det för skillnad mellan PX80 och PX8 förutom avsaknaden av den tredje HDMI ingången samt VGA ingång? Såg nämligen att PX8 finns i 50" och den är lite lockande, alt en 42" PX8 för 8 608kr på Dustin med studentrabatt
EDIT: Såg att PX8 bara har 10k:1 kontrast mot PX80 15k:1, då var det inte lika roligt längre
Hur mycket gör detta i praktiken? Är j*vligt sugen på att byta upp mig till en 50px8 nämnligen...
Postad 14 April 2008 - 17:34
Tror att jag köper denna nu när det ändå är erbjudande. Men hur stort är paketet igenteligen? Kan man frakta det liggandes?
Kan man ha detta väggfäste till denna tvn?
http://www.dustinhom...5010095778.aspx
Med dustin studentrabatt så får mna den för 179kr.
Har för mig att man inte får frakta det liggandes.
Till px70 finns väggfäste på biltema som funkar bra.
Postad 14 April 2008 - 18:01
Postad 14 April 2008 - 19:13
Funderar på om det vore värt att göra ett byte till px80 nu innan öppet köp tiden går ut.
Priset är detsamma.
Har inget direkt att klaga på om px70.
Det enda som inte ser nåt vidare ut det är fotbollssändningarna på 4:an.
La liga och allsvenskan. Kanske är så för alla?
Postad 14 April 2008 - 19:49
Postad 14 April 2008 - 19:54
Jag valde mellan pg6000 och px80 också (först var jag helt inställd på pg6000), men tyckte bilden var något bättre på px80n.Hej!
/Andreas
Gällde även på tv signals delen (digital box med scart). sen blev den helt plötsligt ett snäpp billigare. Då blev det enkelt =)
Jag har jämfört full hd material i många timmar nu på LCD med full HD och många plasmor som bara är hd ready.
Och om man inte betalar massor mer så är det oftast bättre bild på plasman =) speciellt när det rör på sig.
Postad 14 April 2008 - 20:04
Någon som kan säga om det är någon större skillnad på px70 och 80.
Funderar på om det vore värt att göra ett byte till px80 nu innan öppet köp tiden går ut.
Priset är detsamma.
Har inget direkt att klaga på om px70.
Det enda som inte ser nåt vidare ut det är fotbollssändningarna på 4:an.
La liga och allsvenskan. Kanske är så för alla?
Klart du ska byta! Det är ju en nyare modell så det vore väl konstigt om det inte är bättre bildkvalité.
Om det är någon större skillnad kan jag inte svara på.....
Postad 14 April 2008 - 20:14
Är det något med inställningarna som jag kan fixa själv eller?
Hotshot
Postad 14 April 2008 - 21:13
Tror att jag köper denna nu när det ändå är erbjudande. Men hur stort är paketet igenteligen? Kan man frakta det liggandes?
Jag är också nyfiken på vilka mått 42PX80-paketen är och om det är nån fara med att frakta paketet liggande. Som jag nämnt i ett tidigare inlägg sa en säljare på Mediamarkt att det inte ska vara nån fara att frakta 42PX80 liggande eftersom frontglaset är extra tåligt. Frågan är dock om det finns andra anledningar till att undvika att lägga paketet ner i bilen.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Dags att byta ut Panasonic tx-50px8
119 bilder
18 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?