IFC behövs aldrig för den stjälper mer än den hjälper även om det inte blir lika mycket videokänsla som på t.ex. Samsungs F-modeller. Jag har inte Blue-ray men jag har stängt av IFC sen starten och teven fungerar lika bra som min gamla CRT.Hmm...sry..IFC menar jag såklart ...anledningen till min fråga var at jag stod och tittade på en Pz85 som körde en Bluray film och det var lite väl mycket "hemvideo" känsla, väldigt tydligt att det var interpolering med i matchen så jag hoppades att det skulle kunna gå att ställa ner graden ngt, typ som man kan göra på Samsung och Toshiba. Skitsamma det blir en sån i alla fall. är så jäkla trött på sunkiga LCD...
Panasonic Viera TH-46PZ85
(TV)
|
0
|
(15)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-42PZ85
(TV)
|
2
|
(27)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-42PZ80
(TV)
|
1
|
(22)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-50PZ80
(TV)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-46PZ80
(TV)
|
1
|
(5)
|
Inga priser | |
Panasonic Viera TH-42PZ800
(TV)
|
1
|
(8)
|
Inga priser |
Postad 10 July 2008 - 11:29
Postad 10 July 2008 - 21:09
Postad 11 July 2008 - 14:25
Använder det även till vissa PS3-spel, man får prova sig fram där det passar helt enkelt, men utan IFC skulle jag inte vilja vara!
Postad 11 July 2008 - 20:32
Postad 11 July 2008 - 23:03
Nej då. Det ser bra ut där med. Men jag tycker personligen att det ser bättre ut på PZ80 än på PZ85 med IFC avaktiverat. Och bäst på PZ85 med IFC. Vet inte om det kan vara så att de har gjort det medvetet inte "så bra som det kan bli utan IFC" för att skillnaden ska bli större när man sätter på/stänger av IFC.För mig som fattar lite trögt, med IFC på PZ 85 aktiverat så flyter vissa klipp (t ex storvulna panoreringar i planet earth) ljuvligt! Betyder det att samma klipp ser rent för jävliga ut med PZ80?
Gå och titta i en affär. Vissa ser mycket skillnad o vissa ser mindre eller ingen skillnad.
Redigerat av StarChild, 11 July 2008 - 23:04.
Postad 12 July 2008 - 09:53
Fläktarna (5st!) låter helt klart, fläktar låter alltid, frågan är om man störs av det 3m bort i soffan och det kan jag klart säga att det gör jag inte, de är stora och lågvarviga med ett lågfrekvent ljud och mitt Ps3 och Digitalbox låte mera än Tvn ( inte för att det skulle vara ngt positivt i sig...)
Elektronik ljud, "buzz" kan jag inte heller höra 3m bort ( om man sticker in huvudet bakom TVn kan man höra ett svagt surr men inget framför Tvn) Sonyn surrade faktiskt mer än Pannan och gick helt klart att störa sig på 3m bort.
Och jag är EXTREMT känslig för oljud, lämnade tillbaka min 42" pioneer ljust för det, där snackar vi surr! Pannan är rena viskningen i jämförelse...
Jag tänkte återkomma med en mera ingående jämförelse mellan Sonyn och Panasonicen när jag haft tid att testa lite mera, dock kan jag säga redan nu att svärtan är underbar! inte för att den är så väldigt svart för det är den inte, utan för att det är samma nivå på svärtan över hela skärmen och det finns "liv" i svärtan. Det var enda anledningen till att jag lämnade tillbaka Sonyn, "clouding" och "corner bleed"
Postad 12 July 2008 - 13:55
Hejsan! Har haft pz85 i ett par dagar nu och är jättenöjd med bilden när jag ser på allt utom sport! Lite grötigt ibland och bollar som försvinner å så! Är sugen på en HDbox,kan de bli räddningen?! Nån som inte har HDtv som vill dela med sig av era inställningar! Tack på förhand!!För mig som fattar lite trögt, med IFC på PZ 85 aktiverat så flyter vissa klipp (t ex storvulna panoreringar i planet earth) ljuvligt! Betyder det att samma klipp ser rent för jävliga ut med PZ80?
Postad 12 July 2008 - 14:33
Fläktarna (5st!) låter helt klart, fläktar låter alltid, frågan är om man störs av det 3m bort i soffan och det kan jag klart säga att det gör jag inte, de är stora och lågvarviga med ett lågfrekvent ljud och mitt Ps3 och Digitalbox låte mera än Tvn ( inte för att det skulle vara ngt positivt i sig...)
Elektronik ljud, "buzz" kan jag inte heller höra 3m bort ( om man sticker in huvudet bakom TVn kan man höra ett svagt surr men inget framför Tvn) Sonyn surrade faktiskt mer än Pannan och gick helt klart att störa sig på 3m bort.
Många har sagt att fläktarna låter. Om man menar att man märker att det finns fläktar så är det ju sant. Om man står precis bredvid teven hör man ett svagt brus som tecken på att teven har fläktar. Man hör också väldigt lite elsurr ca 50 cm från teven. Om man däremot menar att fläktarna låter mer än de borde är det absolut inte sant i mitt fall i alla fall. Jag sitter ca 2,90 m från teven och när det är knäpptyst i lägenheten och ute på gatan och tevens ljud är av kan jag märka om teven är på eller av men det räcker att jag andas lite starkare eller ha minsta lilla ljud från högtalarna för att jag inte ska höra teven. Fläktarna hörs inte ens i knäpptysta scener i filmer. Så 42-PZ85 är väldigt tyst.
Just att bollen försvinner beror på IFC. Det ser man i fotboll och hockey. Har du testat med att stänga av den?Hejsan! Har haft pz85 i ett par dagar nu och är jättenöjd med bilden när jag ser på allt utom sport! Lite grötigt ibland och bollar som försvinner å så!
Postad 12 July 2008 - 16:18
Ja av och på hela tiden ,blir inte nöjd med något av lägena! Spelare och boll ser typ dimmiga ut när kameran är utzoomad. Har comhems digitalbox, kanske hade för höga krav också! ska nog köpa en HDbox!Många har sagt att fläktarna låter. Om man menar att man märker att det finns fläktar så är det ju sant. Om man står precis bredvid teven hör man ett svagt brus som tecken på att teven har fläktar. Man hör också väldigt lite elsurr ca 50 cm från teven. Om man däremot menar att fläktarna låter mer än de borde är det absolut inte sant i mitt fall i alla fall. Jag sitter ca 2,90 m från teven och när det är knäpptyst i lägenheten och ute på gatan och tevens ljud är av kan jag märka om teven är på eller av men det räcker att jag andas lite starkare eller ha minsta lilla ljud från högtalarna för att jag inte ska höra teven. Fläktarna hörs inte ens i knäpptysta scener i filmer. Så 42-PZ85 är väldigt tyst.
Just att bollen försvinner beror på IFC. Det ser man i fotboll och hockey. Har du testat med att stänga av den?
Postad 12 July 2008 - 20:09
Du kan inte få en lika skarp översiktsbild som en skarp närbild. Spelarna och bollen blir ju så små och det blir svårt att få bra skärpa på såna små detaljer. Du har ju bara SD också och dessutom har många sportsändningar sämre kvalitet än filmer och TV-serier som visas i SD. Många har t.o.m. usel kvalitet. När TV4 sände VM i hockey trodde många (och jag) att det var fel på våra TV-apparater. Det visade sig att det var lika hackig och dålig bild på en CRT-TV. Så många ggr är det fel på sändningarna. Ett program som har otroligt bra SD-kvalitet är matprogrammet med Nigella Lawson på TV4. Då känns det som man har en HD-box. Du har nog för höga krav på SD-sändningar och i synnerhet sportsändningar.Ja av och på hela tiden ,blir inte nöjd med något av lägena! Spelare och boll ser typ dimmiga ut när kameran är utzoomad. Har comhems digitalbox, kanske hade för höga krav också! ska nog köpa en HDbox!
Redigerat av Homy, 12 July 2008 - 20:10.
Postad 13 July 2008 - 12:42
Några tips om hur man skall vinkla panelen för att minska dessa reflexer? funderar på om det blir bättre att sätta den på väggen så att man kan tilta ner den lite. De syns kraftigt även om men tittar lite snett på tvn , och det är lite småjobbigt
Postad 13 July 2008 - 13:32
Nej då. Det ser bra ut där med. Men jag tycker personligen att det ser bättre ut på PZ80 än på PZ85 med IFC avaktiverat. Och bäst på PZ85 med IFC. Vet inte om det kan vara så att de har gjort det medvetet inte "så bra som det kan bli utan IFC" för att skillnaden ska bli större när man sätter på/stänger av IFC.
Gå och titta i en affär. Vissa ser mycket skillnad o vissa ser mindre eller ingen skillnad.
Jag har ärligt talat mycket svårt för att tro på att bilden utan IFC på en PZ85 skulle vara medvetet sämre. Snarare är nog bilden utan IFC identisk mellan PZ80/PZ85.
Hursomhelst, tänkte få upp min PZ85 42" på väggen i min nya lägenhet, hur är det med väggfäste? Vill ha TV'n så slimmad som möjligt på väggen. Vet att det inte är den bästa lösningen med kontakterna där bak, får väl köpa en vinklad HDMI-kabel i värsta fall. Behövs det?
Tittade på ett sånt här, funkar det? http://www.fynda.se/...hp3?prodid=3071
Eller någon som har sin på väggen som kan säga något som garanterat passar?
Postad 13 July 2008 - 15:26
Reflektionerna har varit kända sen årets modeller kom. Det beror ju på att det är 2 glasskivor och den på utsidan är extra tjock och stöttålig. Jag undrar bara hur du sitter och tittar. För textreflektionerna kan man bara se i vinklar som inte är avsedda för en bra TV-upplevelse. Jag börjar se dem bara om jag sitter ca 50 grader vid sidan snett mot skärmen eller om jag står upp ca 1 m från teven och i de positionerna är det inte roligt att titta på film. Jag ser inga reflektioner alls rakt framifrån eller inom ett område av 90-100 graders vinkel. Min TV står på 46 centimeters höjd på sitt stativ.Efter att använt Tvn lite mera så börjar jag störa mig på "ghost reflections" i bilden, alltså att det blir reflexer inne i panlelen , inte från infallande ljus, mest jobbigt när det är undertexter annars syns det inte så mycket.
Några tips om hur man skall vinkla panelen för att minska dessa reflexer? funderar på om det blir bättre att sätta den på väggen så att man kan tilta ner den lite. De syns kraftigt även om men tittar lite snett på tvn , och det är lite småjobbigt
Redigerat av Homy, 13 July 2008 - 15:30.
Postad 15 July 2008 - 20:56
Postad 15 July 2008 - 20:58
Postad 16 July 2008 - 01:03
Postad 16 July 2008 - 01:09
Men nu ska den upp på vägg.... någon som har bra tips på väggfäste? Gärna fysisk butik i Sthlm (såklart så slimmat som möjligt).
Postad 19 July 2008 - 21:04
MediaMarkt har ett platt för en femhundring. Jag kör själv med det. Men räkna med att köpa vinklade kontakter till allt. En bild finns på tidigare inlägg 677Jag ör jättenöjd med min 46a, iofs står den mest och dammar, för allt annat i lägenheten är kaos
![]()
Men nu ska den upp på vägg.... någon som har bra tips på väggfäste? Gärna fysisk butik i Sthlm (såklart så slimmat som möjligt).
Redigerat av StarChild, 19 July 2008 - 21:08.
Postad 19 July 2008 - 21:36
Postad 20 July 2008 - 07:39
Starchild: Jag köpte en på webhallen... Tak för tipset dock. Nu måste jag bara köpa lite vinklade HDMI, använder dock ingen än, allt är lite temporärt. Hur är Kjells tror ni?
Postad 20 July 2008 - 10:28
Redigerat av StarChild, 20 July 2008 - 10:28.
Postad 20 July 2008 - 18:53
Jag får typ bara in ettan tvåan och nån annan skitkanal i camhemhus, alla andra flimmrar, men jag HOPPAS dettta blir bättre när jag fixar box (om jag nu gör det).
Skönt att inte vara själv med detta problem, men man frågar ju sig hurfan det kan komma sig? Comhem som har nå skumma signaler eller något fel i pannan? Jag kan som sagt få alla kanaler ibland, det är lite lotto. Men ettan och YLE funkar jämt... inte de bästa kanaler direkt
Postad 20 July 2008 - 20:01
Skönt att inte vara själv med detta problem, men man frågar ju sig hurfan det kan komma sig? Comhem som har nå skumma signaler eller något fel i pannan? Jag kan som sagt få alla kanaler ibland, det är lite lotto. Men ettan och YLE funkar jämt... inte de bästa kanaler direkt
Men du skriver att de andra flimmrar, får du alltså in någon sorts signal? För jag får då bara myrkrig på alla andra.
SÅ ni mernar att man inte kan se femman, 2an, 4an osv på pz85 när man har comhem?
Postad 20 July 2008 - 20:08
SÅ ni mernar att man inte kan se femman, 2an, 4an osv på pz85 när man har comhem?
Funkar säkert utmärkt för de flesta, men jag har då som sagt lite problem. Vet inte vad det kan bero på
Man kan inte köpa såndär DVBsak och sen plugga i antennsladden från "tre hål i väggen" till den och få digitalt comhem va?
Postad 20 July 2008 - 23:26
Funkar säkert utmärkt för de flesta, men jag har då som sagt lite problem. Vet inte vad det kan bero på
![]()
Man kan inte köpa såndär DVBsak och sen plugga i antennsladden från "tre hål i väggen" till den och få digitalt comhem va?
Du måste ha något digitalt utbud hos comhem då, de sänder inga digitala kanaler gratis. Jag antar att du med DVBsak menar digitalbox? För den digitala mottagaren i TV:n fungerar bara för det markbundna nätet.
Men du kan ju koppla in en "vanlig" antenn och ta de markbundna gratiskanalerna.
Postad 21 July 2008 - 00:00
Du måste ha något digitalt utbud hos comhem då, de sänder inga digitala kanaler gratis. Jag antar att du med DVBsak menar digitalbox? För den digitala mottagaren i TV:n fungerar bara för det markbundna nätet.
Men du kan ju koppla in en "vanlig" antenn och ta de markbundna gratiskanalerna.
Menade digitala mottagaren i TV:n. Men nu vet jag hur det ligger till iaf, tackar
Postad 22 July 2008 - 21:07
Postad 22 July 2008 - 21:47
Energiförbrukning:
Genomsnittligt bruk: 385W
Beredskapsläge: 0,4W (Utan inspelning av utsignal till skärm)
20W (Med inspelning av utsignal till skärm)
Stänger jag av TVn med fjärren drar den ca 50W...okej
Stänger jag av den med knappen på TVn drar den ca 25W!!!
För att vara en TV som är avstängd så är det lite väl mycket tycker jag...
Så hur får jag ner förbrukningen till 0,4???
Postad 23 July 2008 - 02:45
Varifrån kommer de värdena? Har du mätt själv på något sätt?Stänger jag av TVn med fjärren drar den ca 50W...okej
Stänger jag av den med knappen på TVn drar den ca 25W!!!
För att vara en TV som är avstängd så är det lite väl mycket tycker jag...
Så hur får jag ner förbrukningen till 0,4???
Postad 23 July 2008 - 09:53
Varifrån kommer de värdena? Har du mätt själv på något sätt?
Mätte med min claes olsson mätare, kanske inte så exakt men ändå. Det körrekta värdet i stanby ska vara 46W och inte 50W dock.
Men vad menar dom egentligen med "Inspelning av utsignal till skärm"??
Postad 23 July 2008 - 10:46
Men jag ger mig inte, ska se om jag kan få tag på en riktig elmätare istället för min från "classe". Kan ju vara den som spökar....
Postad 23 July 2008 - 10:48
Men en fråga . Vad skiljer sig egentligen med pz80 och pz85 ? Folk har sagt att det är bättre kontrast på pz85 men de e ju exakt samma på 30000 ?
Mvh
Postad 23 July 2008 - 11:25
Design och IFP (?)Sorry offtopic
![]()
Men en fråga . Vad skiljer sig egentligen med pz80 och pz85 ? Folk har sagt att det är bättre kontrast på pz85 men de e ju exakt samma på 30000 ?
Mvh
Postad 23 July 2008 - 11:30
Tack , hojhoj
Postad 23 July 2008 - 11:34
Du sa innan att Pio G9 var bästa valetDesign ser jag ingen skillnad alls och Intelligent frame picture eller va den hette IFC stjälpte mer än den hjälpte sa experter. Då blir ju pz80 de bästa valet .
Tack , hojhoj
Postad 23 July 2008 - 11:35
HojHoj Mvh
Postad 23 July 2008 - 12:22
Har snackat med Panasonic nu och dom påstår att om man använder den inbyggda digitalboxen så drar tvn 20W i stanby. Kör man analogt som jag gör ska den bara dra 0,4W, märkligt då att min drar 25W helt avstängd!
![]()
Men jag ger mig inte, ska se om jag kan få tag på en riktig elmätare istället för min från "classe". Kan ju vara den som spökar....
Varför lägga så mycket tid på en sak som detta. Har man råd att köpa en tv för 15-20 så ska man inte behöva sitta och skriva över ett par W hit och dit, om det nu inte är miljön du bryr dig om...
Postad 23 July 2008 - 12:26
Hmm....om du inte kan se skillnad på designen är det nog inte läge att köpa en tv, snarare typ en radio eller nåt du inte behöver använda ögonen till.Design ser jag ingen skillnad alls och Intelligent frame picture eller va den hette IFC stjälpte mer än den hjälpte sa experter. Då blir ju pz80 de bästa valet .
Tack , hojhoj
Men det är ingen större skillnad, inte heller på priset heller
Postad 23 July 2008 - 12:28
Save the enviroment
Ps , borde inte teven dra 0 watt när den e avstängd och dosan som har på teven dra typ 5 watt bara?
Wtf e detta egentligen
Kroem , designen e typ att pz80 e svartare ram och den e vitare där nere än pz85 . Man ser typ ingen skillnad om man inte lägger märke till som du fick mig att göra nyss , orka betala 2000 kr extra för design som e likadan nästan
Ps, vet ni om panasonic släpper sin generation 12 plasma innan julafton i vinter?
Många har sagt att dem brukar släppa nya plasmor varje år i maj eller juni , men dem kanske tänker på många handlar tv inför julafton o skyndar på de?
Vet ni nåt ? Mvh
Postad 23 July 2008 - 12:50
Miljön borde alla bry sig om?
Save the enviroment
Ps , borde inte teven dra 0 watt när den e avstängd och dosan som har på teven dra typ 5 watt bara?
Ja det borde och därför Pio är bästa tv
Postad 23 July 2008 - 13:30
Jag tycker PZ85 är snyggareKroem , designen e typ att pz80 e svartare ram och den e vitare där nere än pz85 . Man ser typ ingen skillnad om man inte lägger märke till som du fick mig att göra nyss , orka betala 2000 kr extra för design som e likadan nästan
Postad 23 July 2008 - 22:07
Varför lägga så mycket tid på en sak som detta. Har man råd att köpa en tv för 15-20 så ska man inte behöva sitta och skriva över ett par W hit och dit, om det nu inte är miljön du bryr dig om...
Det är en skillnad på ca 150 kwh på ett år, vilket är en hel del.
Man behöver inte bara kasta iväg elen även om man har råd.
Postad 24 July 2008 - 08:30
Folk har ju klagat på att kanalerna försvinner.Har snackat med Panasonic nu och dom påstår att om man använder den inbyggda digitalboxen så drar tvn 20W i stanby. Kör man analogt som jag gör ska den bara dra 0,4W, märkligt då att min drar 25W helt avstängd!
![]()
Det kan väl inte vara så FRUKTANSVÄRT illa att de 25W den drar när man använder digitalbox används för att hålla kanalerna i minnet, dvs att de inte har någon form av flashminne för detta.
I så fall är det verkligen STENÅLDER
Kan kanske vara som på en dator att den har ett batteribackupat minne samt att vissa har fått en TV med dåligt batteri. I så fall skulle den kunna tappa kanalinst vid länge spänningsfrånslag.
Men ruggigt dåligt om de inte kan slå av spänning till digibox när man stänger tvn. För inte kan man väl ta ut signalen från den på något sätt när tvn är avstängd. Spelar iofs ingen roll för man lär inte kunna byta kanaler
Nån tanke måste det väl finnas i alla fall?
Boogie - blir nog en Pio - man
Boogie
Postad 24 July 2008 - 08:35
Folk har ju klagat på att kanalerna försvinner.
Det kan väl inte vara så FRUKTANSVÄRT illa att de 25W den drar när man använder digitalbox används för att hålla kanalerna i minnet, dvs att de inte har någon form av flashminne för detta.
I så fall är det verkligen STENÅLDER![]()
Kan kanske vara som på en dator att den har ett batteribackupat minne samt att vissa har fått en TV med dåligt batteri. I så fall skulle den kunna tappa kanalinst vid länge spänningsfrånslag.
Men ruggigt dåligt om de inte kan slå av spänning till digibox när man stänger tvn. För inte kan man väl ta ut signalen från den på något sätt när tvn är avstängd. Spelar iofs ingen roll för man lär inte kunna byta kanalerTänkte mer om det kan vara så att man har den på en kanal o tar ut signalen till videobandspelare / DVD brännare och vill spela in med TV avstängd.
Nån tanke måste det väl finnas i alla fall?
Boogie - blir nog en Pio - man
Boogie
Är du säkert att Pio använder 0,4 W vid standby?
Postad 24 July 2008 - 09:51
Har snackat med Panasonic nu och dom påstår att om man använder den inbyggda digitalboxen så drar tvn 20W i stanby. Kör man analogt som jag gör ska den bara dra 0,4W, märkligt då att min drar 25W helt avstängd!
![]()
Man kan inte mäta energiförbrukning hos switchade nätdelar (sådana sitter i den mesta av modern elektronik, inklusive din plasma TV) med en enkel classe elmätare. Du kommer att få ett mycket högre värde på displayen än den verkliga förbrukningen. För att mäta på switchade nätagg behöver du en "riktig" elmätare, typ den du har i lägenheten/huset.
Gick själv på den här niten för ett tag sedan och var tvungen att kolla lite närmre på det :-)
/Niclas
Postad 25 July 2008 - 17:16
Själv kör jag mer eller mindre standardinställningar.
Bild.
Visningsläge: Normal
Kontrast: 75%
Ljus: 50%
Färgmättnad: 50%
Skärpa 50%
Färgtemp: Normal
Färghantering: På
P-NR: Minimum
Inställningar.
IFC: På
Overscan: På
Kommentarer? Ngt som är "fel"?
Mvh
Postad 25 July 2008 - 18:05
Jag har det mesta på standard men har bio-läget och varm färgtemp
Har stängt av alla "hjälpmedel för förbättringar"
Postad 25 July 2008 - 23:42
Hur är det med "inkörning" av en plasma... vad ska jag tänka på?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
0
Märkligt problem Panasonic TH-42PZ85E / HUMAX BXR-HD+2
116 bilder
188 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?