Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Panasonic PX80 *

3109 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Panasonic Viera TH-37PX80 (TV) 1 8,88 (16) Inga priser
Panasonic Viera TH-42PX80 (TV) 1 9,26 (174) Inga priser
Panasonic Viera TH-50PX80 (TV) 1 6,5 (1) Inga priser
Panasonic Viera TH-42PX8E (TV) 0 7,92 (11) Inga priser
Panasonic Viera TH-50PX8E (TV) 2 9,27 (50) Inga priser
Panasonic Viera TH-37PX81 (TV) 1 (0) Inga priser
Panasonic Viera TH-42PX81 (TV) 1 9 (6) Inga priser
61 relaterade trådar
Dags att byta ut Panasonic tx-50px8 (0 inlägg) 9 år sedan
1080p/24 (575 inlägg) 11 år sedan
Panasonic TH-50PX8 (918 inlägg) 11 år sedan
När man spelar Ps3, Xbox, Wii etc - Bildfördröjningsproblemet (input lag) (249 inlägg) 12 år sedan
Panasonic Viera med gula lodräta linjer (7 inlägg) 12 år sedan
Panasonic TH-42PX80EA text-tv problem m. fjärrkontrollen (3 inlägg) 13 år sedan
Panasonic - HDMI - Fel spänning? (13 inlägg) 13 år sedan
Panasonic PX80 buzzing? (36 inlägg) 13 år sedan
Panasonic TH-42PX80 panelfel (4 inlägg) 13 år sedan
Hjälp mig värdera TV, ska sälja till mamma... (20 inlägg) 14 år sedan
PS3 via HDMI till Panasonic PX80 -> Flimmer (2 inlägg) 14 år sedan
Panasonic 37PX80 (21 inlägg) 15 år sedan
Panasonic PX80 - pixelmappning? (16 inlägg) 15 år sedan
Vad är skillnaden mellan PanasonicTH-42PX80EA och Panasonic TH-42PX80E (6 inlägg) 15 år sedan
Swedx full HD CAMO 40" VS Viera 42" PX80 (17 inlägg) 15 år sedan
Gigabyte GA-E7AUM-DS2H HDMI till TH-42PX80 (10 inlägg) 15 år sedan
Samsung 40A656 vs. Panasonic 42PX80 - Rösta! (58 inlägg) 16 år sedan
TH-42PZ8 vs TH-42PX80 (23 inlägg) 16 år sedan
Vilken 42" plasma från Panasonic passar mig? (7 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH-PX8 (5 inlägg) 16 år sedan
Panasonic Viera TH-42PX80 (15 inlägg) 16 år sedan
Samsung PS-50A457 vs. Panasonic TH-50PX8 (62 inlägg) 16 år sedan
Köpa plasma/lcd (36 inlägg) 16 år sedan
PX8 bäst i prisklassen? enlighten me :) (12 inlägg) 16 år sedan
TV tips för förälder? (7 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH-46PZ80 vs TH-50PX8 (14 inlägg) 16 år sedan
Söker sovrumstv 37-42" med minst samma bilkvalitet som Sony KDL-32V25 (4 inlägg) 16 år sedan
TH-50PX8‏ på väg ut? (6 inlägg) 16 år sedan
PX80 Energisparläge (6 inlägg) 16 år sedan
Tips på bra 26" - 40" tv (2 inlägg) 16 år sedan
Vilken plasma för 10000? (33 inlägg) 16 år sedan
Ångest inför TV-köp, max 10k (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp! (4 inlägg) 16 år sedan
Problem att få bild mellan Panasonic TH-42PX80 och Sony RDR GX3 (0 inlägg) 16 år sedan
Plasma/LCD som ska fungara bra med dator! Pris cirka 10k (8 inlägg) 16 år sedan
TH42-PX80 eller TH42-PZ8 (5 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH-50PX8 vs Panasonic TH50Z80 (11 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH-42PX80 vs Samsung LE-40A558 (1 inlägg) 16 år sedan
HTPC med Panasonic TH-50PX8E (0 inlägg) 16 år sedan
Några frågor om Panasonics plasmor (24 inlägg) 16 år sedan
Sony KDL-40U4000 vs. Panasonic TH-42PX80 (53 inlägg) 16 år sedan
Pannas dubbelskalning (6 inlägg) 16 år sedan
TH-42PX80 vs LG42PG6000 (78 inlägg) 16 år sedan
Nintendo Wii på platt-tv (71 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH42PX80 + CA-modul (3 inlägg) 16 år sedan
Inköp av LCD/Plasma, råd och tips behövs (18 inlägg) 16 år sedan
En ny TV, enbart till TV-tittande. (40 inlägg) 16 år sedan
TV som datorskärm (6 inlägg) 16 år sedan
Läge att byta till platt-tv? (6 inlägg) 16 år sedan
PANASONIC Plasma 2008 (245 inlägg) 16 år sedan
TV! Blir galen! (18 inlägg) 16 år sedan
Panasonic PX80 vs Sony W3000 (30 inlägg) 16 år sedan
40-42" för 7000-9000kr, bästa bild för pengen? (20 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
Rekommendera en 40-42" åt mig (13 inlägg) 16 år sedan
Plasma-TV till "vanligt" tv-tittande. (18 inlägg) 16 år sedan
vilken tv passar för fotboll bäst´? (17 inlägg) 16 år sedan
TV för PS3 (51 inlägg) 16 år sedan
Köpa ny platt-TV, 40-42" - Giganternas kamp (31 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH-42px80 vs Samsung PS42Q97 (29 inlägg) 17 år sedan
hmm , djungeln! (12 inlägg) 17 år sedan

Postad 14 april 2008 - 21:34

Steelis
  • Steelis
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Jag är också nyfiken på vilka mått 42PX80-paketen är och om det är nån fara med att frakta paketet liggande. Som jag nämnt i ett tidigare inlägg sa en säljare på Mediamarkt att det inte ska vara nån fara att frakta 42PX80 liggande eftersom frontglaset är extra tåligt. Frågan är dock om det finns andra anledningar till att undvika att lägga paketet ner i bilen.

Höjden på kartongen är 82cm, bredden kommer jag inte ihåg

Postad 14 april 2008 - 22:02

Knude
  • Knude
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Jag är också nyfiken på vilka mått 42PX80-paketen är och om det är nån fara med att frakta paketet liggande. Som jag nämnt i ett tidigare inlägg sa en säljare på Mediamarkt att det inte ska vara nån fara att frakta 42PX80 liggande eftersom frontglaset är extra tåligt. Frågan är dock om det finns andra anledningar till att undvika att lägga paketet ner i bilen.

Läser man på förpackningen så framgår det att den ska fraktas stående, står även i manualen. Jag skulle inte ha lagt den ned.

Postad 14 april 2008 - 22:15

dannovarius
  • dannovarius
  • Beroende

• 1 097 inlägg
  • 0
Säljarna på Expert sade att man inte ska frakta liggande. Skulle inte våga ta chansen även om frontglaset är extra tåligt... Man får iaf in den i baksätet stående på en Audi 100, men bara om man tar bort själva kartongen och alltså låter TV:n vara oskyddad på ovansidan. Det kanske är en hint om det går bra för er...

Postad 14 april 2008 - 22:17

Kanonkanin
  • Kanonkanin
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag köpte en 42PX80 för drygt en vecka sedan, från Fyndbörsen som då hade lägsta pris (nåja, inte Netsuperstore-lågt men jag har hört att det inte räknas). Detta är mina erfarenheter hittills:

Först och främst kan jag verkligen rekommendera Fyndbörsen -- mail- och telefonsupport, leveranstid etc. var alltihop föredömligt (OT så jag slutar där).

De flesta som betygsätter TV:n i detta forum ger den högsta betyg. Det tror jag beror på den lättnad som de flesta känner när de får hem sin TV och upptäcker att alla skavanker som de byggt upp till små torn av ångest innan köpbegäret ändå till slut blev för stort, inte spelar någon roll.

Här är några kommentarer om forum-favoriter:
1. "Spegelbilden":
Tja, ja, visst. Om man kommer från köket och tittar till på textremsan från sidan när man går förbi. Vilket man gör kanske tre sekunder om dagen, en tidsperiod som är jämförbar med tiden du hinner störa dig på att utsidan av handtaget på din ytterdörr är lite mörkare än insidan.

2. Icke-full-HD:
När jag började leta TV för ungefär två månader sedan var ett av mina krav full HD. Jag jämförde med PC där ju 1024x768 är i princip oanvändbart om man arbetar med datorn. Så om man har tänkt pixelmappa och surfa och läsa minhembio-trådar så är det nog en bättre idé med en full-HD-LCD. Men när jag tagit av mig dumstruten insåg jag att jag tänkte titta på TV och inte läsa forumtrådar, och att full HD inte kan vara värt ~5000 kronor och ~100 watt. Och jag har verkligen inte ändrat uppfattning än så länge. Jag sitter mellan 2.5 - 3 meter från TV:n och syftar då på bilden från PS3-spel (inte om SD-signaler som förstås blir dåliga oavsett panelupplösning).
Och när man tittar på inspelat material är andra faktorer såsom signalkvalitet, kontrast, färghantering, uppdateringsfrekvens och inte minst kompression betydligt mer begränsande än panelupplösning -- även 1080p via Blu-ray är hårt packat (iaf dataflödesmässigt) och även om bitraten är hög och kvaliteten inte så väldigt kompromissad har jag svårt att tänka mig att de två megapixlarna utnyttjas till fullo (brasklapp: jag har inte jämfört Blu-ray mellan denna TV och någon med full-HD-panel).

3. Ghosting:
Namnet verkar komma av att fenomenet, liksom spöken, inte syns. Eller? Jag var väldigt nervös i början och körde in TV:n dygnet runt med mörka filmer, men efter att ha pressat TV:n lite och fortfarande inte sett någon ghosting kopplade jag in PS3:an, utan att för den skull upptäcka fenomenet. Antingen finns det inte på denna TV-modell, eller inte just på mitt exemplar, eller så har jag taskiga ögon.

Jag tittar fortfarande mest på kabel-TV från Canal Digital via analog signal och den bilden är ju förstås taskig. Men det var den ju innan på tjock-TV:n också och den har inte blivit sämre på min nya TV (bara större). Efter vissa skräckexempel med SD som jag sett i butiker var jag orolig för att det skulle bli olidligt med analog TV men det är "bara" lika trist som vanligt. TV:n gör inget alltför dumt med signalen helt enkelt.

En aspekt som jag inte sett så mycket om i forumet är energiförbrukning. Mitt i vintern har jag fortfarande minst 21 grader i lägenheten utan elementen på, så värmealstringen var viktig i mitt val. Att döma av Panasonics siffror verkar 42PZ85 dra ca 50% mer ström än 42PX80. Mha en mätare från Clas Ohlson (tillförlitlighet: vet ej) har jag undersökt förbrukningen i "miljöläget" (innebär att kontrast och ljus ställer in sig efter omgivningen vilket jag personligen tycker är skönt). De vanliga kontrast- och ljusreglagen stod på lite över hälften. På kvällen drog den sig ner mot 100 watt (tände jag en lampa gick förbrukningen upp ca 30 watt vilket roade mig eftersom jag är barnsligt lagd -- av, på, av, på, ni fattar). På dagen i solsken i det ljusa rummet noterades toppen på drygt 250 watt. Så det varierar mycket.

När jag flyttar blicken och blinkar samtidigt kan jag ibland, inte alltid, se "komponentfärger" (mest gula och gröna) i bilden. Jag har inte läst så mycket om det och jag antar att det är väldigt individuellt. Jag skulle inte säga att det är väldigt störande. Det är troligen också mer ett generellt plasmaproblem än specifikt för just denna TV-modell (jag har anat det även på andra plasma i butik).

Om ni orkat läsa allt och tänker att den här killen måste ju vara partisk, så har ni nog rätt. Men det var jag inte innan jag köpte TV:n. Jag har bara som helhet fått väldigt positiva erfarenheter av den.

Postad 14 april 2008 - 22:27

hotshotknick
  • hotshotknick
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Säljarna på Expert sade att man inte ska frakta liggande. Skulle inte våga ta chansen även om frontglaset är extra tåligt... Man får iaf in den i baksätet stående på en Audi 100, men bara om man tar bort själva kartongen och alltså låter TV:n vara oskyddad på ovansidan. Det kanske är en hint om det går bra för er...

Jag fraktade hem min liggande i en V70, inga som helst problem med det, precis som säljarna på BRL sa, att de inte ska fraktas liggande är främst avsett för posten. Jag har iaf fått hem min och är efter montering mycket nöjd(iaf hittills)

Surfs up
Hotshot

Postad 14 april 2008 - 23:01

Danne2k7
  • Danne2k7
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0

Även det inre glaset ska kunna spricka har jag hört, men alla säljare säger ju olika, vissa säger "jag skulle då INTE frakta en plasma tv liggandes" och andra slår hårt på frontglaset och säger "titta här, det är inte direkt ömtåligt, bara man kör lugnt" osv..
Men som man säger, better safe then sorry.

Funderar starkt på att ta hem denna tv i veckan på "prov" ett tag, så får man se om man blir nöjd.

Postad 15 april 2008 - 04:45

Unregistereddea86124
  • Unregistereddea86124
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Funderar starkt på att ta hem denna tv i veckan på "prov" ett tag, så får man se om man blir nöjd.

Precis så jag har tänkt.
Elgiganten har väll 30dagars öppet köp pch då får man lämna tillbaka öppnade varor?

Postad 15 april 2008 - 07:53

nemnok
  • nemnok
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Någon som testat 37" varienten mot PC och sett vilka upplösningar som går att köra över VGA & HDMI? Antar väll att 1280x720 går, men går det att få bekräftat från någon. Går det även att köra den upplösningen via HDMI och ställa bort Overscan som finns med under inställningar. ?

Postad 15 april 2008 - 08:23

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Precis så jag har tänkt.
Elgiganten har väll 30dagars öppet köp pch då får man lämna tillbaka öppnade varor?

Japp, jag lämnade tillbaka min TV efter 29 dagar, kom bara in med TV:n och kablarna och fjärrkontrollen i en ica-kasse. Inga problem :D

Postad 15 april 2008 - 08:31

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5 366 inlägg
  • 0
Varför lämna du tillbaka LG:n ??

Blir nog en PX80 för mig med framöver har en PV60 i dagsläget..

Ang liggande plasma, så när min PV60 åkte in på Service så la service killen den med frontglaset
neråt på några skumgummimadrasser bak i en skåpbil det var inga problem sa dem och den höll ju..
verkar vara delade meningar om det där..

Redigerat av henke007, 15 april 2008 - 08:34.

Postad 15 april 2008 - 09:24

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0
Ni som använder PX80 för tv-spel, och framförallt då PS3, vilka bildinställningar kör ni?

Postad 15 april 2008 - 09:42

Unregisteredff40bcd8
  • Unregisteredff40bcd8
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Idag har fyndbörsen sänkt px80 till 9988 för 42 tum.

/K

Postad 15 april 2008 - 10:30

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0
Är det någon som har koll på hur man ska använda funktionen "overscan" ?
Experimenterade lite med en filmtrailer i 1080p och tyckte att den hackade lite. Dock så verkade det flyta bättre när man slog på overscan. Kan detta stämma?

Kan det bero på att det inte är pixelmappat rätt om det är av?

Postad 15 april 2008 - 11:20

anderseriksson320
  • anderseriksson320
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej,

Är det någon som vet om det kommer någon TH-42PX800 ? Alltså en px80 med vassare ljudanläggning. Motsvarande px700.

Postad 15 april 2008 - 11:23

Beni_shq
  • Beni_shq
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Har en 42px70 men vill byta till 42px80 är det nån större skillnad?Är det värt besväret??

Postad 15 april 2008 - 11:24

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

Hej,

Är det någon som vet om det kommer någon TH-42PX800 ? Alltså en px80 med vassare ljudanläggning. Motsvarande px700.

Har för mig att jag läst att det bara kommer en PZ800, dvs Full-HD varianten.

Postad 15 april 2008 - 11:36

Unregisteredff40bcd8
  • Unregisteredff40bcd8
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Finns det nån baktanke med att px80 sänks så mycket på bara någon månad sen lanseringen??
inga andra modeller sänker så mycket!

Bara en fråga!!

Postad 15 april 2008 - 11:43

sumpan77
  • sumpan77
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Experimenterade lite med en filmtrailer i 1080p och tyckte att den hackade lite. Dock så verkade det flyta bättre när man slog på overscan. Kan detta stämma?

Har overscan av för ser man på film eller spelar ps3 förlorar man vissa delar av bilden för de hamnar utanför skärmen.

Har overscan av för ser man på film eller spelar ps3 förlorar man vissa delar av bilden för de hamnar utanför skärmen. Vet inte vitsen med overscan faktiskt eller när det skulle vara bra att ha aktiverat.

Postad 15 april 2008 - 12:07

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0

Jag köpte en 42PX80 för drygt en vecka sedan, från Fyndbörsen som då hade lägsta pris (nåja, inte Netsuperstore-lågt men jag har hört att det inte räknas). Detta är mina erfarenheter hittills:

Först och främst kan jag verkligen rekommendera Fyndbörsen -- mail- och telefonsupport, leveranstid etc. var alltihop föredömligt (OT så jag slutar där).

De flesta som betygsätter TV:n i detta forum ger den högsta betyg. Det tror jag beror på den lättnad som de flesta känner när de får hem sin TV och upptäcker att alla skavanker som de byggt upp till små torn av ångest innan köpbegäret ändå till slut blev för stort, inte spelar någon roll.

Här är några kommentarer om forum-favoriter:
1. "Spegelbilden":
Tja, ja, visst. Om man kommer från köket och tittar till på textremsan från sidan när man går förbi. Vilket man gör kanske tre sekunder om dagen, en tidsperiod som är jämförbar med tiden du hinner störa dig på att utsidan av handtaget på din ytterdörr är lite mörkare än insidan.

2. Icke-full-HD:
När jag började leta TV för ungefär två månader sedan var ett av mina krav full HD. Jag jämförde med PC där ju 1024x768 är i princip oanvändbart om man arbetar med datorn. Så om man har tänkt pixelmappa och surfa och läsa minhembio-trådar så är det nog en bättre idé med en full-HD-LCD. Men när jag tagit av mig dumstruten insåg jag att jag tänkte titta på TV och inte läsa forumtrådar, och att full HD inte kan vara värt ~5000 kronor och ~100 watt. Och jag har verkligen inte ändrat uppfattning än så länge. Jag sitter mellan 2.5 - 3 meter från TV:n och syftar då på bilden från PS3-spel (inte om SD-signaler som förstås blir dåliga oavsett panelupplösning).
Och när man tittar på inspelat material är andra faktorer såsom signalkvalitet, kontrast, färghantering, uppdateringsfrekvens och inte minst kompression betydligt mer begränsande än panelupplösning -- även 1080p via Blu-ray är hårt packat (iaf dataflödesmässigt) och även om bitraten är hög och kvaliteten inte så väldigt kompromissad har jag svårt att tänka mig att de två megapixlarna utnyttjas till fullo (brasklapp: jag har inte jämfört Blu-ray mellan denna TV och någon med full-HD-panel).

3. Ghosting:
Namnet verkar komma av att fenomenet, liksom spöken, inte syns. Eller? Jag var väldigt nervös i början och körde in TV:n dygnet runt med mörka filmer, men efter att ha pressat TV:n lite och fortfarande inte sett någon ghosting kopplade jag in PS3:an, utan att för den skull upptäcka fenomenet. Antingen finns det inte på denna TV-modell, eller inte just på mitt exemplar, eller så har jag taskiga ögon.

Jag tittar fortfarande mest på kabel-TV från Canal Digital via analog signal och den bilden är ju förstås taskig. Men det var den ju innan på tjock-TV:n också och den har inte blivit sämre på min nya TV (bara större). Efter vissa skräckexempel med SD som jag sett i butiker var jag orolig för att det skulle bli olidligt med analog TV men det är "bara" lika trist som vanligt. TV:n gör inget alltför dumt med signalen helt enkelt.

En aspekt som jag inte sett så mycket om i forumet är energiförbrukning. Mitt i vintern har jag fortfarande minst 21 grader i lägenheten utan elementen på, så värmealstringen var viktig i mitt val. Att döma av Panasonics siffror verkar 42PZ85 dra ca 50% mer ström än 42PX80. Mha en mätare från Clas Ohlson (tillförlitlighet: vet ej) har jag undersökt förbrukningen i "miljöläget" (innebär att kontrast och ljus ställer in sig efter omgivningen vilket jag personligen tycker är skönt). De vanliga kontrast- och ljusreglagen stod på lite över hälften. På kvällen drog den sig ner mot 100 watt (tände jag en lampa gick förbrukningen upp ca 30 watt vilket roade mig eftersom jag är barnsligt lagd -- av, på, av, på, ni fattar). På dagen i solsken i det ljusa rummet noterades toppen på drygt 250 watt. Så det varierar mycket.

När jag flyttar blicken och blinkar samtidigt kan jag ibland, inte alltid, se "komponentfärger" (mest gula och gröna) i bilden. Jag har inte läst så mycket om det och jag antar att det är väldigt individuellt. Jag skulle inte säga att det är väldigt störande. Det är troligen också mer ett generellt plasmaproblem än specifikt för just denna TV-modell (jag har anat det även på andra plasma i butik).

Om ni orkat läsa allt och tänker att den här killen måste ju vara partisk, så har ni nog rätt. Men det var jag inte innan jag köpte TV:n. Jag har bara som helhet fått väldigt positiva erfarenheter av den.

Tack för denna lite inblick i hur du tycker att tv prestera :D
Har efter en lång fundering tänkt att slå till på en Plasma (px80 eller PX85) inom en snar framtid, denna lilla text gav mig lite mer ved på elden.

Postad 15 april 2008 - 12:32

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Tack för denna lite inblick i hur du tycker att tv prestera :lol:
Har efter en lång fundering tänkt att slå till på en Plasma (px80 eller PX85) inom en snar framtid, denna lilla text gav mig lite mer ved på elden.

PX85?? Antar att du menar PZ85 (full-hd). Och om det är den du menar så bör du även ha PZ80 i åtanke som verkar vara ett bättre köp rent ekonomiskt. :D

Postad 15 april 2008 - 13:44

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

PX85?? Antar att du menar PZ85 (full-hd). Och om det är den du menar så bör du även ha PZ80 i åtanke som verkar vara ett bättre köp rent ekonomiskt. :D

Glöm min kommentar. Trodde jag var i PZ-tråden :lol:

Själv tänkte jag tvärt om. Skiljer väl bara ca 1000kr mellan PZ80 och PZ85, då har 85 iaf 10000 mer i kontrast än 80 vilket jag tycket kändes som det var värt dom pengarna.

Redigerat av Spiken, 15 april 2008 - 13:46.

Postad 15 april 2008 - 14:21

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Glöm min kommentar. Trodde jag var i PZ-tråden :D

Själv tänkte jag tvärt om. Skiljer väl bara ca 1000kr mellan PZ80 och PZ85, då har 85 iaf 10000 mer i kontrast än 80 vilket jag tycket kändes som det var värt dom pengarna.

Fast det är väl PX8 och PX80 som skiljer massor i kontrast, har för mig att PZ80 och PZ85 har samma kontrast, typ 30000:1...

Postad 15 april 2008 - 14:42

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

Fast det är väl PX8 och PX80 som skiljer massor i kontrast, har för mig att PZ80 och PZ85 har samma kontrast, typ 30000:1...

Enligt Panasonic amerikanska site så har PZ80 Native: 20,000:1 och PZ85 Native: 30,000:1 och en sådan grej borde väl inte skilja på den Europeiska versionen?

Postad 15 april 2008 - 14:46

Unregisteredff40bcd8
  • Unregisteredff40bcd8
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Ni som pratar om skuggbild på panasonic px80,samma skuggbild finns på samsungs q96 om man står snett framifrån från 1 meters avstånd....
absolut inget man ser el tänker på!

Postad 15 april 2008 - 14:51

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0

Enligt Panasonic amerikanska site så har PZ80 Native: 20,000:1 och PZ85 Native: 30,000:1 och en sådan grej borde väl inte skilja på den Europeiska versionen?

Jo det ska skilja på 85 och 80 i kontrasten.

Postad 15 april 2008 - 14:57

Unregisteredff40bcd8
  • Unregisteredff40bcd8
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Nån som upplever px80:an som grådaskig??

Nån skrev som hade en samsung q96 att han hade jämfört den med px80 och tyckte px80 var grådaskig bild??

/K

Postad 15 april 2008 - 15:29

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Nån skrev som hade en samsung q96 att han hade jämfört den med px80 och tyckte px80 var grådaskig bild??

/K

Det är ofta ett intryck man får när man jämför en TV som har onaturliga färger med en TV som har korrekta färger.
Den med korrekta färger framstår i sammanhanget som grådaskig =)

Sen beror det också på inställningarna på TVn. Det finns många sätt att få fram en grådaskig bild på px80 men om man har den korrekt inställd så är den inte grådaskig. (och då förutsatt att du inte har en annan tv bredvid som skriker sönder din uppfattning med överdrivna färger)

Samsung-apparater är kända för att ha väldigt extrema färger i butiksläge för att sticka ut framför alla andra apparater i butiken. Jämförde faktiskt en Samsung M86 med en Sony W3000 i en affär en gång, och sonyn såg faktiskt rätt grå och trist ut... men sonyn är en bättre TV och framförallt med mycket bättre färger, så det är lätt att bli lurad när man jämför...

Jo det ska skilja på 85 och 80 i kontrasten.

Ok. Men det är inte säkert att det täcker prisskillnaden ändå, det är fortfarande mer kontrast än vad PX80 har, så båda är nog bra =)
Jag tror inte att de priser som man kan se på prisjakt i nuläget stämmer helt och hållet? Men det hör väl hemma i pz-tråden...

Redigerat av schjak, 15 april 2008 - 15:31.

Postad 15 april 2008 - 17:31

Unregistered18158689
  • Unregistered18158689
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Vad kör folk för inställningar på datorn för att få så bra bild som möjligt?
Kan man göra progressive med vga? Om man kör "backuper" på filmer med 720p, skall man ställa hertzen på tv:n på nått särskilt sätt för att få 24p?
/Andreas

Postad 15 april 2008 - 18:03

Unregistered03050ee3
  • Unregistered03050ee3
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

/K

Jag slog till å köpte igår efter ett par års letande :). Jämfört med min gamla Philips 32 pixelplus.. känns px80:an rätt så grå, faktiskt. Svärtan är också sämre, fast det är inte så konstigt om man jämför med en crt!
Men generellt sett är jag ändå nöjd. Bilden är riktigt bra - och då använder jag bara RGB scart från dvd:n och comhem digital TV med samsung modemet. SVT och canalplus ser bra ut. Premier league och allsvenskan - finfint!! Övriga kanaler varierar från godkänt till skräp (men det var de med crt:n också)
Nu ser jag fram emot att ladda med Bluray - Har sett det i vissa butiker och då körde PX80:an över allt motstånd. Pioneer må vara snäppet vassare.. men inte 10 papp vassare..

Inbränningar, Ghosting, Spegling.... vad är det??

Postad 15 april 2008 - 19:57

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3 057 inlägg
  • 0
Thats the spirit

Postad 16 april 2008 - 05:53

Unregistered18158689
  • Unregistered18158689
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Hej! Nu har även jag slagit till på denna tv!.
Men en sak blir jag inte riktigt klok på, nämligen hur jag skall koppla den till datorn.
Tv:n identifieras som 1024*768 och när jag då kör ut film så blir asepektförhållanderna fel. Jag har provat att köra mpc och vistas egna media center, men bilden blir helt fel!!! Hur gör jag?!
Önskar positivt svar , annars är jag tvungen att skicka tillbaka tv:n... ;(

Postad 16 april 2008 - 07:32

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3 057 inlägg
  • 0
På skivan man fick med finns en "avancerad" instruktionsbok, där finns tips på hur man kopplar den till datan.

Postad 16 april 2008 - 08:15

Unregistered18158689
  • Unregistered18158689
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
så med andra ord så skall det inte vara nått problem att få till bilden?

Postad 16 april 2008 - 08:17

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Hej! Nu har även jag slagit till på denna tv!.
Men en sak blir jag inte riktigt klok på, nämligen hur jag skall koppla den till datorn.
Tv:n identifieras som 1024*768 och när jag då kör ut film så blir asepektförhållanderna fel. Jag har provat att köra mpc och vistas egna media center, men bilden blir helt fel!!! Hur gör jag?!
Önskar positivt svar , annars är jag tvungen att skicka tillbaka tv:n... ;(

även om den identifieras som 1024x768, går det inte att ställa in upplösningen 1280x720 ??
Detta är ju standard 720p-upplösning så TVn ska klara av att sköta omskalningen till 1024x768 själv.
Även 1920x1080 ska fungera...

Har ju aldrig kört denna TV mot en dator men jag tycker att det borde gå att ställa in någon av standardupplösningarna, det är ju dem PS3an kör med...

---

Nu har jag börjat köra med lite aggressivare inställningar efter att tycka mig vara färdig med inkörningen. Tycker fortfarande bioläget ger bäst bild för film, de andra lägena blir för ljusa på något sätt. Tycker att namnet "bio" passar bra för det är den känslan det inger.
Däremot för PS3-spel så fungerade normal-läget bäst efter lite fipplande. Kör med mycket kontrast, lite nedsatt ljus, lite uppsatt färg och skärpa. Ger en riktigt härlig spelbild. Efterlyser fortfarande inställningar från er som spelar spel på PX80??

Sen har jag inte riktigt kommit fram till hur jag ska ställa in på vanlig TV. Har digitalbox från comhem via RGB-scart. Har inte hunnit testa så mycket men har iaf inte hittat någon optimal inställning. Några tips?

Får väl bli en DVE-skiva sen, men det blir ju ändå bara inställningar för film och dem är jag ganska nöjd med. Någon som köpt blu-ray-versionen?

Redigerat av schjak, 16 april 2008 - 08:25.

Postad 16 april 2008 - 08:32

capone67
  • capone67
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Har ett litet problem jag undrar över.

Använder den inbyggda kortläsaren + Boxerkort. När jag tittar på krypterade kanaler tex Discovery eller Kanal5, så blir bilden svart efter ett tag och ett meddelande visas "krypterad tjänst" eller nåt liknande. För att komma runt detta får jag byta kanal, och sen byta tillbaka igen. Då funkar allt ett tag till, tills det blir svart i rutan igen.., osv.

Har varit i kontakt med Panasonics support, och de menar att det beror på CA-modulen, och de ville jag skulle byta den.
Men eftersom jag har ett antal mil till butiken jag köpte TV:n så vill jag inte åka i onödan... Därför undrar jag om någon annan råkat ut för samma sak och kan bekräfta att det troligtvis rör sig om en felaktig/trasig CA-modul.
CA-modulen är köpt tillsammans med TV:n, fabrikat SCM Microsystem.

Postad 16 april 2008 - 09:31

_Soulseller_
  • _Soulseller_
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Har precis beställt min 37" PX80 och väntar på att den skall dyka upp vilken dag som helst.

Men vad ska jag använda för bildinställning i början under inkörningen och sedan efter 100-200timmar vad ska jag ändra till då?

Postad 16 april 2008 - 09:38

Unregisteredff40bcd8
  • Unregisteredff40bcd8
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
jag tror det är klart överreklamerat att man ska köra in en plasma,varför står det inget om det i manualerna?
varför säger inte säljaren nåt om det?

Kör in om ni vill men jag tror inte det behövs alls.

/K

Postad 16 april 2008 - 09:53

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3 057 inlägg
  • 0
Exakt, jag körde inte in min PA50 som jag köpte för tre år sedan och en nyare modell lär ju inte vara kännsligare så jag struntade i det denna gång också. Man vill ju kunna titta på tvn när man köpt den :)

Postad 16 april 2008 - 09:56

Danne2k7
  • Danne2k7
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0

jag tror det är klart överreklamerat att man ska köra in en plasma,varför står det inget om det i manualerna?
varför säger inte säljaren nåt om det?

Kör in om ni vill men jag tror inte det behövs alls.

/K

Flera har ju sagt att det står i Panasonics manual? Och säljarna säger alla olika beroende på deras uppfattning, kunskap osv.

Tänkte be brosan köpa hem en PX80 idag, men vilket butik skulle ni satsa på? Onoff känns för sunkiga, Elgiganten känns schyssta, vet att dom har öppet köp (man får packa upp å prova osv), fast det kanske spelar mindre roll.

Hmm, när kommer PX8 modellerna + vad är skillnaden mellan dom och PX80? Man verkar ju kunna få en 50" för hyfsat pris även om den inte har kommit till Sverige än. Någon som vet när den kommer?

https://www.prisjakt...?p=294684&c=eur

Postad 16 april 2008 - 09:56

Unregistered18158689
  • Unregistered18158689
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Jag har som hastigast provat att köra 1280*720 (tror jag eller klantade jag mig med 1280*1024?!) Men fick ingen bild... (85hz´)

Postad 16 april 2008 - 10:00

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Någon som vet vart Dustin köper in sina modeller från?
Tänkte om Panasonic erbjuder samma service som t.ex. LG och Samsung gör om man köper modeller från "Nordic" marknaden? Funderar på en PX80 från Dustin, men kommer bli jobbigt om något händer och den råkar vara gråimporterad...

Postad 16 april 2008 - 10:00

Danne2k7
  • Danne2k7
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0

Tänkte om Panasonic erbjuder samma service som t.ex. LG och Samsung gör om man köper modeller från "Nordic" marknaden? Funderar på en PX80 från Dustin, men kommer bli jobbigt om något händer och den råkar vara gråimporterad...

Dustin är väl inte billgare än någon annan just nu? Då är det väl bättre att köpa den i en fast butik?

Postad 16 april 2008 - 10:28

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

Dustin är väl inte billgare än någon annan just nu? Då är det väl bättre att köpa den i en fast butik?

Dustin har studentrabatt. Men tror inte PX80 är speciellt billigare just nu ändå.
Vill dokc gärna också ha reda på vart dom köper sina modeller. Funderar på att köpa en PZ85 genom DustinHome.

Redigerat av Spiken, 16 april 2008 - 10:29.

Postad 16 april 2008 - 10:46

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Ne, men då slipper jag fixa fram transport hem från butiken, kostar ju bara 299kr för att få TV:n hemkörd.

Redigerat av Fredrik HL, 16 april 2008 - 10:46.

Postad 16 april 2008 - 10:49

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

Ne, men då slipper jag fixa fram transport hem från butiken, kostar ju bara 299kr för att få TV:n hemkörd.

Var det inte 299 till utlämningsstället och 599 för hemkörning?

Postad 16 april 2008 - 10:53

Unregisteredff40bcd8
  • Unregisteredff40bcd8
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
jag kan rekomendera www.fyndborsen.se bra priser suverän service bra telefon/mailkontakt,kostar 400 kr hem till dörren för en plasma men en del grejer har dom fraktfritt på tex pz85:an.

Bifogad fil(er)

Postad 16 april 2008 - 11:47

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

jag kan rekomendera www.fyndborsen.se bra priser suverän service bra telefon/mailkontakt,kostar 400 kr hem till dörren för en plasma men en del grejer har dom fraktfritt på tex pz85:an.

Kanske det. Men dom säljer den fortfarande inte med 3000kr studentrabatt.
Väldigt offtopic nu. Men Men :)

Postad 16 april 2008 - 12:03

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Köpte min på Dustin och fick TH-42PX80E, och vad jag kommit fram till så är det den som saluförs av Panasonic i Norden, så det var inte gråimport. Mailade Dustin innan och frågade och de svarade att de beställer allt från Panasonic Norden, så om det skulle bli strul så kan jag alltid referera till det som de har sagt och då får de hjälpa mig om det skulle visa sig vara på annat sätt...

Dock tror jag inte att Panasonic har lika bra service som Samsung i norden, dvs hämtservice etc... nån som vet?

Många butiker tar ju 9990:- för TVn nu, Dustin tar väl fortfarande 11900:- så du tjänar väl inte så mycket med studentrabatt? Eller betalar studenter 7000:- numera på dustin menar du?

---

Fortfarande ingen som vill dela med sig lite av inställningar till spel, film m.m.? Tycker det vore intressant att veta vad folk kör...

Postad 16 april 2008 - 12:14

fitnessrx
  • fitnessrx
  • Lärjunge

• 402 inlägg
  • 0

Varför skulle det vara så "intressant" med 100Hz i PX80? Det finns ju redan i PX70/700!
Dessutom så har PX80 inte alls 24p, det är endast PZ85/800 som kommer att ha detta.
Däremot så kommer PX80 att vara den sista 1024*768-skärmen från Panasonic. Alla övriga kommer att vara FullHD-skärmar.
Se vidare i Panasonics egna spec över de nya modellerna:
http://www2.panasoni...062008124647947

Detta är säkert redan sagt har precis börjat läsa igenom denna tråden men PX80 i Sverige (och Europa?) kommer ha det. Däremot inte modellerna i USA

Postad 16 april 2008 - 12:19

Unregisteredff40bcd8
  • Unregisteredff40bcd8
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
om man ser på hur en px80 ser ut avstängd så förstår man att den är ganska grådaskig i svärtan......

/K

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.