* Officiell Tråd - Panasonic PX80 *
3109 svar till detta ämne
Postad 16 april 2008 - 12:19
Unregistered673f234c
-
Unregistered673f234c
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Många butiker tar ju 9990:- för TVn nu, Dustin tar väl fortfarande 11900:- så du tjänar väl inte så mycket med studentrabatt? Eller betalar studenter 7000:- numera på dustin menar du?
9,8k får man loss för en px80 som student. pg6000 ca 11k. sony nya w4000 går för 12,8k.. fraktfritt, naturligtvis! bra studentpriser eller hur?
Postad 16 april 2008 - 12:23
Unregisteredff40bcd8
-
Unregisteredff40bcd8
-
Amatör
-
-
99 inlägg
men px80 kostar ju 9988 + frakt ioför sig men det är ju inga 3000 kr???
Postad 16 april 2008 - 15:05
Unregistered673f234c
-
Unregistered673f234c
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
men px80 kostar ju 9988 + frakt ioför sig men det är ju inga 3000 kr???
jag tror han menade 42pz80 som annars går för ca 16, och studenter kan köpa den för 13
Postad 16 april 2008 - 15:54
Unregistereddea86124
-
Unregistereddea86124
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Flera har ju sagt att det står i Panasonics manual? Och säljarna säger alla olika beroende på deras uppfattning, kunskap osv.
Tänkte be brosan köpa hem en PX80 idag, men vilket butik skulle ni satsa på? Onoff känns för sunkiga, Elgiganten känns schyssta, vet att dom har öppet köp (man får packa upp å prova osv), fast det kanske spelar mindre roll.
Hmm, när kommer PX8 modellerna + vad är skillnaden mellan dom och PX80? Man verkar ju kunna få en 50" för hyfsat pris även om den inte har kommit till Sverige än. Någon som vet när den kommer?
https://www.prisjakt...?p=294684&c=eur
Jag tänkte köpa min i en elgiganten butik, men de var slut på lager. så jag köpte på onoff. onoff har tydligen också 30dagars öppet köp och man får lämna tillbaka den även om den e uppackad, bara man behöll kartongen sa de.
Postad 16 april 2008 - 16:15
sumpan77
-
sumpan77
-
Användare
-
-
170 inlägg
Fortfarande ingen som vill dela med sig lite av inställningar till spel, film m.m.? Tycker det vore intressant att veta vad folk kör... [/quote] Dessa inställningar tycker jag fungerar bäst till PS3 efter att provat många olika alternativ. För dvd och blu-ray samt spel från PS3 via HDMI. Normal Kontrast 23 Ljus 32 Färgmättnad 30 Skärpa 50-75% av max beroende på vad man tittar på. Färgtemp kall Du ökar reglagen så de är så långt till höger som går på stapeln och minskar sedan 23,32 och 30 steg. Har Full range HDMI på begränsad och supervit av på PS3.
Postad 16 april 2008 - 17:02
Spiken
-
Spiken
-
Forumräv
-
-
543 inlägg
jag tror han menade 42pz80 som annars går för ca 16, och studenter kan köpa den för 13
Jag förtydligar. Om man köper en PX80 via DustinHome med studentrabatt så kostar den lika mycket som på Elgiganten eller OnOff just nu. Men en PZ85 kostar ca 14950:- vilket är ca 3000kr rabatt, om man nu är student. När jag då diskuterade frakten så gavs jag tipset att köpa från Fyndbörsen istället då dom hade billigare frakt och utan studentrabatt är billigare än DustinHome. Men med studentrabatt och dustins dyrare frakt så blir det ändå billigare för student att köpa en PZ85 från DustinHome ist för Fyndbörsen. Det var det jag påpekade. Ännu mera off-topic: Beställde en PZ85 från DustinHome under eftermiddagen
Postad 16 april 2008 - 18:09
Unregisteredff40bcd8
-
Unregisteredff40bcd8
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Postad 16 april 2008 - 18:39
Danne2k7
-
Danne2k7
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Jag tänkte köpa min i en elgiganten butik, men de var slut på lager. så jag köpte på onoff. onoff har tydligen också 30dagars öppet köp och man får lämna tillbaka den även om den e uppackad, bara man behöll kartongen sa de.
Det stämmer, var själv på en Onoff butik igår där en snubbe sa samma sak. Just nu känner jag mig jävligt bitter, jag har faktiskt köpt en PX80 idag, men har den dessvärre ej hemma  Jag bestämmer mig för att åka till Elgiganten i Norrtälje vilket ligger 2.5 mil från mig, överraskande nog är min farmor med på noterna så vi tar hennes Golf. Jag kommer dit och berättar läget, säger att "nu har ju i princip alla andra stora buiker sänkt till 9999 kr" och undrar om man skulle kunna få nånting till, t.ex. en DVI -> HDMI kabel eller lite billigare pris, han säger att det går inte, dom går back på den som det är nu (vilket säljare ofta verkar säga  ). Nåväl, jag säger att jag köper PX80n på öppet köp och att vi ska försöka ta hem den i bilen. Konstigt nog finns det bara en kvar, min far ringde nämligen 30 minuter tidigare och tänkte lägga undan en i mitt namn men då sa dom på kundcenter att dom hade så många så det inte behövdes, vilket uppenbarligen var korkat och helt fel sagt. Long story short, vi försöker få in tvn i baksätet (ståendes ofc) men det går inte, fattas några centimeter  Varuutlämningskillen förslår att man kanske kan packa upp tvn, (kartongen var ju enormt stor!) men efter en stund är vi överens om att det kanske inte är så smart om jag ska lämna tillbaka den inom 30 dagar.. Jag frågar vad hemleverans kostar och han säger 300 kr + att jag får tvn imorgon, min farmor säger då att hon kan betala det, och vi går in i butiken för att få ett nytt kvitto. Kommer tillbaka till samma säljare men då säger han plötsligt att det kostar 500 kr, "nej, killen där bak sa 300 kr" säger jag förvånat.. Han springer runt i flera minuter och säger sen att det tyvär är 500 kr som gäller. Riktigt dåligt tycker jag, har man sagt så så får man stå för det, och killen på lagret borde ju ha koll på det om någon... men idioten är envis och vi tänkte då inte betala 500 kr för hemkörning, utan vi bestämmer att vi hämtar den med en större bil inom några dagar. Så med all säkerhet hämtar jag å brosan den på fredag med hans BMW. Känns ändå bitter just nu, men nu fick jag iaf skriva av mig lite  Visste ni föresten att Elgiganten har prisgaranti (inom 3 mils radie) så man får mellanskillnaden tillbaka inom 30 dgr om någon annan butik sänker priset?
Redigerat av Danne2k7, 16 april 2008 - 18:41.
Postad 16 april 2008 - 21:13
Unregisteredff40bcd8
-
Unregisteredff40bcd8
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Men så är det i dom där jäkla pissaffärerna_massa byare som inget fattar som fössöker kränga grejer men 8 av 10 vet knappt vad en tv är för nåt,vilken idiot som helst kan få jobb på siba,elgiganten eller onoff.
Så länge du köper så är du kung men kommer du sen o klagar el ställer krav ja då blir det sura gubbar.
Har som sagt haft en samsung 50 tums q96 hemma i helsgen o testat men den blev tillbakalämnad igår pga den bedrövliga bild som fotbollsmatcher gav.....bollen såg ut som en jäkla disktrasa och en "aura" kring spelarna.
Nu säger många både här och i butik att köper man en platt-tv och får dålig bild så beror det inte på tv:n tan på dåliga sändningar?????
Jaha??
Men nu ikväll så såg jag på ösk-djurgården på tv4sport och det fanns inte ett fel på bilden bollen var en boll och allt var precis så som jag vill se fotboll på tv,en kompis till mig har en 42 tums panna px70 han såg samma match med CD hdbox och riktig skit bild....
Dåliga sändningar eller kassa apparater 2008???
Nej ska man lägga 10-20000 år 2008 och inte få en bättre bild då kan man lika bra köra tjocktv ett tag till.
/K
Redigerat av Unregisteredff40bcd8, 16 april 2008 - 21:15.
Postad 16 april 2008 - 21:29
fitnessrx
-
fitnessrx
-
Lärjunge
-
-
402 inlägg
Till den som tvekar eller har missat poängen i det som skrivits sista dagarna ..
Min första Plasma var en Panasonic PV60 42" som kom 2006 Innan dess köpte jag en LCD som än idag är i klass med budget varianterna. Jag har vant mig vid kanonbild från projektor och har inte varit svältfödd på bra bild.
Jag har testat Pv70 - Pz70 - Px70 men inte blivit imponerad av bilden i jämförelse med föregångaren Pv60.
Vad gäller PX80 kan jag bara hitta en negativ sak och det är att den saknar Digital ( optisk ) utgång för ljudet ( för den som använder inbyggda boxer decodern och som vill ha ljud till en reciever )
Vad gäller allt annat, så är detta en tv för finsmakaren och till en mycket vettig peng. Den duger bra till allt från vanligt tv tittande till Bluray och Spel.
Om jag skulle lägga bilden på en scala 1-10 i jämförelse med föregångarna, skulle denna få 9+ och de andra 5. Så bra bild är det ( med rätt källmaterial )
Material som matas med HDMI får full pott medan scart och component inte når hela vägen.
Jag är rusktigt nöjd och jag brukar vara ganska svårflörtad
KÖP !
Maveric 
Ps. svärtan är grädden på moset 
Går det inte att få digitalt ljud med den inbyggda DVB-T mottagaren (eller en extern) via HDMI?
Postad 17 april 2008 - 00:24
fitnessrx
-
fitnessrx
-
Lärjunge
-
-
402 inlägg
Panasonic släpper nya plasma-tv:n PX80 En hel del nytt på insidan.
Och en ny sorts glas på utsidan, som gör att tv:n tål stötar bättre.
Det kan göra att plasma-tv:n PX80 från Panasonic går hem hos kunderna.
Det började med en plasmamodell som hette PV60. Den sålde bra och Panasonic kunde inte låta bli att följa upp med en modell som hette PX70. Snart ersätts den av en ny skärm, PX80.
Under några dagar har Panasonic träffat journalister och återförsäljare i spanska Valencia. Där har mängder av nyheter dykt upp. Prylportalen fastnade för det som kommer att driva Panasonics försäljningsframgång vidare. PX 80 ser ungefär ut som föregångaren PX70.
Ingen full-hd Utåt sett ser det inte ut att finnas några större skillnader mellan PX70 och PX80. Men de finns.
–Ja, egentligen är det en helt ny tv, berättar Panasonics tv-chef i Sverige Jarle Rud på plats i Valencia och trycker bland annat på att tv:n har ny processor och ny panel, den elfte i ordningen.
För den vanlige tv-tittaren kanske det här inte låter särskilt upphetsande. Men faktum är att mycket talar för att det här faktiskt kommer att bli en storsäljare på plasmamarknaden. PX80 är instegsmodellen för kunderna. Det handlar inte om en full-hd skärm, dessa kommer senare under våren. Nej, det handlar om en hd-ready plasma som kommer i två storlekar, 37 och 42 tum stora.
100 hertz i alla Intressant är det också att Panasonic nu kommer att stoppa in 100 Hz-tekniken i alla sina plasmaskärmar som kommer under 2008. Dessa skärmar kommer också att stödja 24 p, ett filmformat som blir mer och mer förekommande inom branschen.
100 Hz-tekniken innebär kortfattat att en dator skapar en bild som egentligen inte finns. Denna bild stoppas in mellan två bilder, på så sätt ser bilden mer naturlig ut och hackar inte exempelvis vid snabba rörelser.
Stöttåligt glas En annan nyhet för Panasonics plasmaskärmar är att de kommer att ha ett nytt sorts glas som tål stötar bättre än tidigare. Dessa glas är testade och ska tåla en ordentlig stöt riktad direkt på glaset.
Självklart kommer Panasonic PX80 ha en inbyggd digital-tv mottagare. De första PX80 kommer att vara i svenska butiker under första veckan i mars om allt går som det ska. Prylportalen.se står redan på kö för att kunna bjuda på ett test av denna plasma-tv.
Att nästa års modell kommer att heta PX90 utgår vi för övrigt ifrån
Panasonic PX80 Storlek: 37 eller 42 tum.
Upplösning: 1024x768 pixlar.
Responsid: 1 millisekund.
Kontrast: 15 000:1 (native).
Övrigt: inbyggd dvb-t mottagare, Viera Link, 3 hdmi, sd-korts läsare.
Cirkapris: 12 000 kr (37 tum), 13 000 kr (42 tum).
Alltså har denna tv **** deep colour och x.v. colour eller inte? För den har väl HDMI 1.3? Har hittat sidor där det står att den har det http://www2.panasoni...000000000005702...och där det står att den inte har det http://www.hifi-regl...4343389c47cf900Vet någon skillnaden på "24p Film" & "24p Playback"?
Postad 17 april 2008 - 07:44
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Går det inte att få digitalt ljud med den inbyggda DVB-T mottagaren (eller en extern) via HDMI?
Det går inte att få ut någonting via HDMI. Det är endast ingångar.
Postad 17 april 2008 - 08:16
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Alltså har denna tv **** deep colour och x.v. colour eller inte? För den har väl HDMI 1.3?
Har hittat sidor där det står att den har det
http://www2.panasoni...000000000005702
...och där det står att den inte har det
http://www.hifi-regl...4343389c47cf900
Vet någon skillnaden på "24p Film" & "24p Playback"?
Vet inte varför de kallar det "film", men jag antar att de syftar på 24p Real Cinema och 24p playback. PX80 har 24p playback, dvs den kan spela upp 24 rutor per sekund utan jidder då den byter ner till 96Hz vilket är en jämn multipel av 24. Detta ger alltså en korrekt återgivning av 24p. 24p real cinema, enligt panasonics sidor, använder sig av IFC (intelligent frame creation), dvs att den skapar virtuella bildrutor mellan de 24 bilderna. Detta för att ge mer flyt då 24 bilder per sekund inte är tillräckligt för att ögat inte ska upptäcka avståndet mellan bilderna vid panoreringar osv, vilket kan uppfattas som att bilden "hackar". Denna funktion finns på pz85. Den ger bättre flyt i filmer, men man kan ju tänka på att det är TVn som hittar på bildrutorna mellan och de finns inte med i det verkliga filmmaterialet. Därför kan ju namnet "real cinema" ifrågasättas...
Redigerat av schjak, 17 april 2008 - 08:17.
Postad 17 april 2008 - 08:26
Salmonboy
-
Salmonboy
-
Forumräv
-
-
907 inlägg
...han säger att det går inte, dom går back på den som det är nu (vilket säljare ofta verkar säga )
Vilket också stämmer. Man tappar ganska stora pengar på den TV:n och det är absolut inget man bara säger.
Postad 17 april 2008 - 09:27
fitnessrx
-
fitnessrx
-
Lärjunge
-
-
402 inlägg
Det går inte att få ut någonting via HDMI. Det är endast ingångar.
aha.. men då borde man kunna få det om man kopllar sin HD-box via en reciver sen därifrån in i tvn?
Postad 17 april 2008 - 10:20
Danne2k7
-
Danne2k7
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Hur funkar det om man kollar på material som är inspelat i 30 fps via datorn? Måste tvn matas med 60 Hz då? Den bör väl klara det judderfritt med tanke på: Kompatibilitet Bildfrekvens 24p , 50p , 60p
Eller?
Redigerat av Danne2k7, 17 april 2008 - 10:21.
Postad 17 april 2008 - 10:22
dannovarius
-
dannovarius
-
Beroende
-
-
1 097 inlägg
Jag slog också till på en PX80 igår. Onoff i Skellefteå. De hade bra pris. Min säljare där uppe sade dock att jag inte hade något öppet köp om jag öppnat kartongen, då hade jag endast bytesrätt mot ny vara. Kasst tyckte jag, men jag hade ju ändå inte tänkt byta så det var som lugnt... Visste att den inte skulle gå in i min låga bil så jag såg till att låna en liten lastbil (okej, overkill egentligen men den stod bra där bak) av firman. Analog kabel är bra, men inte super såklart. Har inte hunnit kolla på så mycket ännu eftersom jag hade träning, men idag ska jg försöka se lite fotboll och film för att kolla den. Wii ser riktigt fint ut med komponent. Synd bara att ljudkablarna på originalkomponenten inte är mer separerade från bildkablarna, det går inte att få in dem i förstärkaren (OT).
Idag ska jag också testa VGA från datorn, blir spännande att se hur bra bild man får därifrån. Är det någon vits att köpa en DVI-HDMIkabel för kopplingen till TV eller duger VGA?
Postad 17 april 2008 - 11:32
Danne2k7
-
Danne2k7
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Jag slog också till på en PX80 igår. Onoff i Skellefteå. De hade bra pris. Min säljare där uppe sade dock att jag inte hade något öppet köp om jag öppnat kartongen, då hade jag endast bytesrätt mot ny vara. Kasst tyckte jag, men jag hade ju ändå inte tänkt byta så det var som lugnt... Visste att den inte skulle gå in i min låga bil så jag såg till att låna en liten lastbil (okej, overkill egentligen men den stod bra där bak) av firman. Analog kabel är bra, men inte super såklart. Har inte hunnit kolla på så mycket ännu eftersom jag hade träning, men idag ska jg försöka se lite fotboll och film för att kolla den. Wii ser riktigt fint ut med komponent. Synd bara att ljudkablarna på originalkomponenten inte är mer separerade från bildkablarna, det går inte att få in dem i förstärkaren (OT).
Idag ska jag också testa VGA från datorn, blir spännande att se hur bra bild man får därifrån. Är det någon vits att köpa en DVI-HDMIkabel för kopplingen till TV eller duger VGA?
Slå säljaren på käften, dom ska visst ha öppet köp, hata när alla säger olika  Ska bli intressant å se hur det går med datorihopkopplingen, jag är också osäker på vilken anslutning som är bäst, spontant känns DVI -> HDMI bäst men det kanske inte är så.. Testa gärna lite olika material om du har möjlighet, typ divx/xvid, dvd, 720p, 1080p så man får nån uppfattning
Postad 17 april 2008 - 11:51
Unregisteredff40bcd8
-
Unregisteredff40bcd8
-
Amatör
-
-
99 inlägg
ja nyp till han bara eller en pungspark.
Postad 17 april 2008 - 14:07
Danne2k7
-
Danne2k7
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Någon som har lyckats frakta en PX80 42" i en BMW 525i (typ 87a) ståendes?
Börjar bli lite osäker på om den kommer få plats i brosans bil..
Gör det något om den står lite snett? typ 10-20 grader?
Vad skulle hända om man fraktat hem den så och sen upptäcker att glaset är spräckt, går det på garantin då? DOA?
Eller kan de hävda att det är mitt fel som fraktat tvn?
Redigerat av Danne2k7, 17 april 2008 - 14:07.
Postad 17 april 2008 - 14:12
Unregistered23995e7c
-
Unregistered23995e7c
-
Lärjunge
-
-
279 inlägg
Någon som har lyckats frakta en PX80 42" i en BMW 525i (typ 87a) ståendes? Börjar bli lite osäker på om den kommer få plats i brosans bil..
Gör det något om den står lite snett? typ 10-20 grader? Vad skulle hända om man fraktat hem den så och sen upptäcker att glaset är spräckt, går det på garantin då? DOA? Eller kan de hävda att det är mitt fel som fraktat tvn?
Det går nog bra. Ställ den med lite lutning och lägg en filt eller något runt hörnen som stötdämpning och eventuellt dra ett spännband eller dylikt runt så den står stilla. Undvik även att köra i 100 över vägbulor och gupp så ska det inte vara några problem. Om inte kartongen är skadad så bör det knappast vara några problem att få det räknat som DOA, eftersom den är förpackad för att kunna fraktas.
Postad 17 april 2008 - 16:05
Schonas
-
Schonas
-
Användare
-
-
149 inlägg
En dum fråga kanske! Men det skiljer väl inget mellan en 42PX80E och en 42PX80. E:et står väl för nån europamodell eller?
Blir som många andra köpsugen nu när affärerna säljer den för under 10 papp. Men samtidigt som prissänkingen dök E:et upp, så jag blev lite osäker om detta är en annan TV.
Postad 17 april 2008 - 16:49
dannovarius
-
dannovarius
-
Beroende
-
-
1 097 inlägg
Slå säljaren på käften, dom ska visst ha öppet köp, hata när alla säger olika 
Ska bli intressant å se hur det går med datorihopkopplingen, jag är också osäker på vilken anslutning som är bäst, spontant känns DVI -> HDMI bäst men det kanske inte är så..
Testa gärna lite olika material om du har möjlighet, typ divx/xvid, dvd, 720p, 1080p så man får nån uppfattning
Haha! Borde kanske gjort det!  . Jag ska se vad jag har att prova med, ska kolla DVD samt divX, kan man skal upp DVD på något sätt? Jag använder powerDVD och ett ATIkort.
Postad 17 april 2008 - 17:03
Fangface
-
Fangface
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
En dum fråga kanske! Men det skiljer väl inget mellan en 42PX80E och en 42PX80. E:et står väl för nån europamodell eller?
E=Europa.
Postad 17 april 2008 - 17:25
kaka
-
kaka
-
Användare
-
-
108 inlägg
Kollade på TVn på elgiganten idag och där var det slut, försäljaren snackade något om att kampajnen skulle hålla i sig i nästa vecka också om de fick tag på några apparater men han kunde inte lova något.
Någon som hört något liknande?
Postad 17 april 2008 - 17:36
Unregistered18158689
-
Unregistered18158689
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Har jag fått ett defekt ex?!
Jag upplever att jag har kryp i bilden...små små foremål som rör sig...någon annan som upplever nått likande? Jag ser det oavsett källa (dator, tv, digitalbox)
/Andreas
Postad 17 april 2008 - 20:28
Apocalypse Dude
-
Apocalypse Dude
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Slå säljaren på käften, dom ska visst ha öppet köp, hata när alla säger olika 
Ska bli intressant å se hur det går med datorihopkopplingen, jag är också osäker på vilken anslutning som är bäst, spontant känns DVI -> HDMI bäst men det kanske inte är så..
Testa gärna lite olika material om du har möjlighet, typ divx/xvid, dvd, 720p, 1080p så man får nån uppfattning
Öppet köp har han ja, men tyvärr kan man inte som kund kräva att affären ska ta tillbaka en fullt fungerande produkt som man brutit förpackningen på.
Postad 17 april 2008 - 21:25
Enicar
-
Enicar
-
Lärjunge
-
-
329 inlägg
Eftersom jag inte hittar någon disskussion om TH-37PX80 så frågar jag här.
Varför blir det alldeles randigt så fort det är vertikala eller horisonella rörelser när jag tittar på den animerade filmen Cars. Jag har senast kört Component från DVD´n, en Teac DR H300, men även provat HDMI med olika upplösningar från DVD´n
Bilden är annars helt OK tycker jag när jag tittar på TV eller annan vanlig film
Tacksam för era funderingar kring detta
Postad 17 april 2008 - 23:35
Danne2k7
-
Danne2k7
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Kollade på TVn på elgiganten idag och där var det slut, försäljaren snackade något om att kampajnen skulle hålla i sig i nästa vecka också om de fick tag på några apparater men han kunde inte lova något.
Någon som hört något liknande?
Just ja, han som jag pratade med på Elgiganten sa att dom förra året fått problem när de (som ända butik) sålde PX70n för 9999, Panasonic hade blivit sura att dom sålde för billigt och de fick inga fler apparater eller nåt liknande. Man är ju rädd att det ska hända igen, därför känns det skönt att man har en reserverad som hämtas imorgon
Postad 18 april 2008 - 10:15
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
aha.. men då borde man kunna få det om man kopllar sin HD-box via en reciver sen därifrån in i tvn?
Nja, bara om boxen skickar ut Dolby Digital via HDMI. Canal Digitals HD-PVR-box gör tex inte det.
Postad 18 april 2008 - 10:33
j_f_k
-
j_f_k
-
Rookie
-
7 inlägg
Någon som har lyckats frakta en PX80 42" i en BMW 525i (typ 87a) ståendes? Börjar bli lite osäker på om den kommer få plats i brosans bil..
Gör det något om den står lite snett? typ 10-20 grader? Vad skulle hända om man fraktat hem den så och sen upptäcker att glaset är spräckt, går det på garantin då? DOA? Eller kan de hävda att det är mitt fel som fraktat tvn?
Jag köpte min PX80 på Elgiganten i tisdags och trodde att jag skulle få in kartongen i baksätet på min Volvo V70. Jag lät ryggstödet vara kvar och fällde i stället upp sittdynorna så att det blev mer plats på höjden. Mätte och och tyckte att det var plats med råge. Till mitt stora förtret så gick det lik förb**at inte att få in den då kartongen gick emot dörrposten. Hade även mätt att denna skulle vara hög nog, men då man var tvungen att trä in kartoneng lite från sidan så sket det sig som sagt. Då flickvännen skulle iväg med jobbet några dagar och jag var ensam med min lilla dotter så fick jag därför vänta med att hämta TV:n till idag fredag. Har hyrt ett släp som jag skall hämta klockan 17 ikväll. Snacka om man man varit frustrerad de senaste dagarna. Kan meddela att även jag hört ryckten om att Panasonic är förbannade på Elgiganten pga kampanjen och därför kommer att strypa leveranserna. Om det är sant eller inte vet jag inte men vågade inte chansa utan åkte ut och köpt en på studs. Ville egentligen kolla på en PZ85 först för att se om den är värd de extra tusenlapparna. /JFK
Postad 18 april 2008 - 12:32
jimel
-
jimel
-
Mästare
-
-
3 057 inlägg
Den gick in ståendes i baksätet på en 9-3 SC iaf
Postad 18 april 2008 - 12:39
THXcht
-
THXcht
-
Veteran
-
-
2 339 inlägg
Med eller utan kartong? Då den inte gick in med kartong i en V70 så bör den ju inte gå in i en saab.
Postad 18 april 2008 - 13:21
jimel
-
jimel
-
Mästare
-
-
3 057 inlägg
Med kartong annars är det ju ingen sport
Postad 18 april 2008 - 13:24
THXcht
-
THXcht
-
Veteran
-
-
2 339 inlägg
Imponerande av en saab då det ej funkar i en volvo.
Postad 18 april 2008 - 13:29
Unregistered35ababfd
-
Unregistered35ababfd
-
Forumräv
-
-
866 inlägg
Frontglaset spricker inte på en PX80! Dessa glas är särskilt framtagna för att vara tåligare än på någon anna modell. Men man ska ändå inte frakta den liggande, då panelen kan skadas på grund av det tryck som glaset utövar mot panelen, särskilt om man skulle köra på ett gupp. Försäkringen gäller enligt Panasonic inte om den fraktats liggande. Många som köper fraktar den ändå liggande eller lutande och det brukar aldrig vara nåt problem.
Postad 18 april 2008 - 13:43
Danne2k7
-
Danne2k7
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Eftersom jag har en riktigt gammal och dålig dvdspelare med endast Scart så tänkte jag att jag lär behöva en ny om jag nu har kvar tvn..fick dock upp ögonen för en HD-DVD från Toshiba, nämligen HD-EP30! Detta lilla underverk spelar ju även upp vanliga dvdfilmer dessutom med bra uppskalning (enligt många). Att man kan kollla på HD-DVD filmer dessutom är ju bara ett plus! Tror ni HD-EP30 fungerar bra med PX80n över t.ex. HDMI? Vad är det egentligen för skillnad mellan blu-ray och HD-DVD om vi endast snackar bildkvalité ?
Redigerat av Danne2k7, 18 april 2008 - 13:44.
Postad 18 april 2008 - 15:36
Eucharist
-
Eucharist
-
Användare
-
-
177 inlägg
Just ja, han som jag pratade med på Elgiganten sa att dom förra året fått problem när de (som ända butik) sålde PX70n för 9999, Panasonic hade blivit sura att dom sålde för billigt och de fick inga fler apparater eller nåt liknande.
Man är ju rädd att det ska hända igen, därför känns det skönt att man har en reserverad som hämtas imorgon 
Jag tycker det låter konstigt, Elgiganten får väl TVn av Panasonic för ett pris som Panasonic bestämmer. Sedan vilket pris de säljer för skiter väl Panasonic i? Så länge de får sina stålar menar jag, eller är det nån marknadsstrategisk grej att hålla uppe priset som jag inte förstår kanske, är ingen ekonom
Postad 18 april 2008 - 16:04
dannovarius
-
dannovarius
-
Beroende
-
-
1 097 inlägg
Inga tillverkare (eller väldigt få i alla fall) gillar när kedjorna dumpar priserna på deras produkter. För det första förstör det ur konkurrenssynpunkt, då tillverkaren vill att så många som möjligt säljer deras produkter i stora kvantiteter. Sedan är ju risken att klassas som ett lågbudgetmärke också något som de får tampas med om deras varor alltid säljs till underpriser. Whirlpool är till exempel inte särskilt glada när stormarknaderna säljer deras produkter med minusmarginal eftersom det betyder att ingen fackhandel kan konkurrera om deras varor vilket leder till mindre försäljningsvolymer och att man ser dem som ett "billigt" märke.
Postad 18 april 2008 - 16:57
dannovarius
-
dannovarius
-
Beroende
-
-
1 097 inlägg
Tänkte testa VGA till TV:n igår, men kom på att jag inte har någon VGA ut på mitt grafikkort. Det är väl ändå bättre/ lika bra att köra DVI-HDMI, eller vad säger ni?
Postad 18 april 2008 - 22:30
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Danne2K7 Här kan du läsa svaren på alla dina frågor https://www.minhembi...p?showforum=119Maveric
Postad 18 april 2008 - 22:44
kaka
-
kaka
-
Användare
-
-
108 inlägg
Kan meddela att även jag hört ryckten om att Panasonic är förbannade på Elgiganten pga kampanjen och därför kommer att strypa leveranserna. Om det är sant eller inte vet jag inte men vågade inte chansa utan åkte ut och köpt en på studs. Ville egentligen kolla på en PZ85 först för att se om den är värd de extra tusenlapparna.
/JFK
Jag hörde exakt samma sak av en säljare på elgiganten. Det var väl inte på elgiganten i Umeå som du hörde detta?
Postad 19 april 2008 - 00:39
MattiasN
-
MattiasN
-
Användare
-
-
150 inlägg
Jag hörde exakt samma sak av en säljare på elgiganten. Det var väl inte på elgiganten i Umeå som du hörde detta?
Jag tycker det låter som en klassiskt försäljarknep för att få intresserade kunder att se priset som mer fördelaktigt, oroa sig för prishöjning och därför slå till direkt istället för att avvakta med köp. ;-)
Postad 19 april 2008 - 00:39
Danne2k7
-
Danne2k7
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Danne2K7
Här kan du läsa svaren på alla dina frågor 
https://www.minhembi...p?showforum=119
Maveric 
Jag vet, tack! Ser ingen anledning till varför HD-EP30 INTE skulle funka bra tillsammans med PX80n, en ganska dum fråga av mig, I guess  Ikväll fick jag hem tv, och ######r vad jag är kär:D Bilden på SDTV är riktigt bra tycker jag, och då sitter jag knappt 3 meter ifrån, SVT givetvis bland de bättre men alla kanaler går att titta på  Jag vet att alla säger detta när man suttit med en 28" CRT i hela sitt liv, men jäävlar vad stor den är  Hacket jag upplevde i butik ser jag som tur var inge nu längre, tv sändingar och även dvd är väldigt mjuka, jag KAN se det om jag anstränger mig och letar/tittar noga, men varför skulle jag göra det? DVD ser riktigt fint ut as well, och då får man betänka att jag 1: har väldigt låga inställningar vad gäller kontrast, skärpa osv, har en gammal budget dvdspelare och dessutom bara kör över scart. Dessutom med analogt stereo ljud så allt kan ju bara bli bättre! Vågar knappt tänka mig hur 720p/1080p ser ut med bättre inställningar när jag kört in tvn 100h, blir helt uppspelt när jag tänker på det :> Näe, måste tyvär sova, bilder och mer info kommer imorgon, så länge kan ni väl titta vad ni tycker om mina inkörningsinställningar, valde Bio men sänkte det mesta lite till ändå, vilka inställningar måste jag vara noga med?  Jag kör fullscreen nästan hela tiden  Edit: Kändes helt overkligt precis innan jag skulle dra igång den första gången alltså, har letat i 4 månader och nu äntligen
Redigerat av Danne2k7, 19 april 2008 - 00:41.
Postad 19 april 2008 - 00:51
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Då kan man ju undra ..
- Varför alla dessa långa utläggningar ..
Det är ju precis detta vi har sagt hela tiden
Ändra bara lite i inställningarna så får du riktigt bra bild.
Köra in ? Det gör man inte ens med bilar nu för tiden ..
Sen kanske det hade varit en idé att köpa en Blu-ray spelare istället för en HD DVD
så kan du dessutom köpa filmer till den i framtiden. Finns bra spelare för under 3000 kr
Tänkte du skulle komma på det själv, genom länken jag gav till dig
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 19 april 2008 - 00:55.
Postad 19 april 2008 - 08:37
Danne2k7
-
Danne2k7
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Då kan man ju undra ..
- Varför alla dessa långa utläggningar ..
Det är ju precis detta vi har sagt hela tiden
Ändra bara lite i inställningarna så får du riktigt bra bild. Köra in ? Det gör man inte ens med bilar nu för tiden ..
Sen kanske det hade varit en idé att köpa en Blu-ray spelare istället för en HD DVD så kan du dessutom köpa filmer till den i framtiden. Finns bra spelare för under 3000 kr Tänkte du skulle komma på det själv, genom länken jag gav till dig 
Maveric 
Ja säg det, sån är jag helt enkelt, jag reagerade på vad jag såg (ang. hacket m.m.) och blev avskräckt, är det så konstigt för någon som aldrig haft en platt tv? Bryr mig faktiskt inte om din ståndpunkt i "köra in plamsa tv" -debatten, många säger att man bör köra in, Panasonic skriver det i manualen (ska kolla!) och det räcker lixom för mig, jag vågade inte ens köpa en plasma förut p.g.a. inbränningsrisken så gissa om jag kör "better safe then sorry", det vore annorlunda om majoriteten sa något annat, men jag respekterar dina åsikter i frågan. En Blu-ray spelare kommer jag säkert köpa nån vacker dag, men jag ser inga för under 3000 kr och det känns inte speiellt värt för en teknik som är ny och väldigt "omogen". Bättre att låta tekniken mogna så tillverkarna hinner släppa några generationer, priset hinner gå ner osv.. Dessutom kanske jag kommer köra hd-material från datorn bara i framtiden. Så länge känns det bara dumt att INTE köpa en HD-DVD när man ändå behöver en ny dvdspelare. Har kikat en del i high-def forumet men vet inte vad du trodde att jag skulle se där. Jag har knappast fått någon enhetlig bild av att blu-ray skulle vara 100 gånger bättre än HD-DVD, visst är blu-ray det stora framtidsformatet idag, men som sagt, priset m.m. gör att jag hellre väntar. Frågor: 1: Hur gör jag så att tvn inte stänger av sig själv efter en viss tid när jag har myrornas krig (analogt) på? Har energispar på AV. 2: Har inte sett någon ghosting eller liknande alls än trots att jag letat, men bör man inte se en hel film i t.ex. 2,35:1 med svarta kanter utan reklampauser? Borde gå bra med serier då och då väl? Edit: Just det, jag lovade bilder, drog i en Metallica dvd igår, jäklar vilken fin bild det blev. Lite stor för mitt rum egentligen, men wth   Metal!  Scrubs  <3<3 
Redigerat av Danne2k7, 19 april 2008 - 08:49.
Postad 19 april 2008 - 08:50
Unregistered1193
-
Unregistered1193
-
Forumräv
-
-
727 inlägg
Imponerande av en saab då det ej funkar i en volvo.
I baksätet på en SAAB 9-3 SS gick min LG42" in med kartong och allt...fick trycka ned sitsen lite bara, men in gick den. Kan inte tänka mig att kartongen med Pannan skall vara speciellt mkt större.
Postad 19 april 2008 - 10:45
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Bryr mig faktiskt inte om din ståndpunkt i "köra in plamsa tv" -debatten
Det är skillnad på att köra in och sätta reglagen i botten. Men det hade kanske inte skadat att lyssna till dem som vet. Det har du ju bevisat i vad du skriver om tv'n nu, att du borde gjort från början. Nu börjar det ju bli lite löjans skimmer över det hela  många säger att man bör köra in
Det är inte alltid att många vet mer än några  Panasonic skriver det i manualen (ska kolla!)
Har vi ju sagt att de inte gör .. Du har 10 sidor att läsa så det borde du redan ha sett  jag vågade inte ens köpa en plasma förut p.g.a. inbränningsrisken
Återigen så har du lyssnat till "många" istället för "några" det vore annorlunda om majoriteten sa något annat
Som sagt, vad vet mojoriteten .. Kanske lika lite som du  men jag respekterar dina åsikter i frågan.
Vad bra .. Kan du ge ett exempel  Allt är inte åsikter, det mesta är fakta ! Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 19 april 2008 - 11:50.
Postad 19 april 2008 - 17:09
Danne2k7
-
Danne2k7
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Here we go again, välkomen tillbaka, föresten
Jag hade antagligen inte fel, PX80n kan säkert upplevas som "hackig" om man jämför med PZ85 som har IFC på och får otroligt mjuk bild (även om IFC verkar suga ibland), men så är det ju alltid när man jämför 2 tv apparater sida vid sida, det är helt annorlunda hemma, och som jag skrev, visst kan jag se hack om jag anstränger mig.
Det är en ganska löjlig diskussion, visst du anser att du har rätt och du kanske har det också, men vissa säger si och andra säger så, att jag väljer att lyssna på de som säger EN sak och inte en ANNAN är väl faktiskt upp till mig och ingen annan?
Det är ändå jag som har lagt ut pengarna..
"Fakta" är när de flesta tycker samma sak, så har inte jag fattat att det är med inkörningsdiskussionen, precis som i vetenskap så är inte något "bevisat" förrän de flesta undersökningar och studier tyder på samma sak.
Ang. Panasonics manual så kanske jag minns fel, ledsen för det. Dock så minns jag ganska tydligt att flera har sagt (på forumet och säljare) att Panasonic själva rekomenderar "lugna" inställningar de första 100 timmarna.
Du tycker inte jag respekterar dina åsikter? Tråkigt då, men jag tjaffsar iaf inte emot och påstår att du har fel. Eftersom alla säger olika ang. inkörning av plasma och att jag inte sett någon vetenskaplig studie på hur och varför fosforn skulle vara känsligare i början så kan du mycket väl ha rätt, och jag säger inget om det, jag väljer bara att köra med "better safe then sorry", som sagt.
Jag både accepterar och respekterar din kunskap och dina åsikter.
Ang. "köra reglagen i botten" så var det just precis det jag frågade om och ville ha svar på, om jag körde de onödigt lågt alltså.
Hoppas jag förstod allting rätt i ditt inlägg,
Go kväll!
Redigerat av Danne2k7, 19 april 2008 - 17:14.
Postad 19 april 2008 - 18:23
Homy
-
Homy
-
Användare
-
-
126 inlägg
Ang. Panasonics manual så kanske jag minns fel, ledsen för det. Dock så minns jag ganska tydligt att flera har sagt (på forumet och säljare) att Panasonic själva rekomenderar "lugna" inställningar de första 100 timmarna.
Det kanske inte står i manualen men du minns rätt. Panasonic rekommenderar det själv på sin supportsida.
Redigerat av Homy, 19 april 2008 - 18:23.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|