* Officiell Tråd - Panasonic PX80 *
3109 svar till detta ämne
Postad 23 april 2008 - 08:02
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Nja, lösningen är nu Viasat Sport HD och Canal+ Sport HD.
Självklart! Har själv HD via Canal Digital. Det var väldigt frustrerande när Kanal 5 tog över Hockeyfinalen efter att ha sett på Canal + Sport HD hela säsongen. Boll/puck-sporter är ju nästan omöjliga via SDTV på en stor TV och det är ju lite lustigt att en del håller på och spekulerar över detta när det inte är TVn's fel. Ännu lustigare att ifrågasätta att det skulle bli bättre Stor TV = skaffa HDTV, är det som gäller, annars kan man ju lika gärna hålla sig till 32" och vara nöjd med det.
Postad 23 april 2008 - 08:20
jimel
-
jimel
-
Mästare
-
-
3 057 inlägg
Jag har lösningen grabbar, kolla på hockey istället, roligare att titta på och bättre bild iaf när det var slutspel, kollade föresten på chezka cup (stavning?) och där va det svårt att se pucken men det berodde på att det va reklam över hela j*vla isen, helt sjukt aldrig sett så mycket reklam någonsin
Postad 23 april 2008 - 08:54
tomtefiluren
-
tomtefiluren
-
Forumräv
-
-
658 inlägg
Så ni som ser fotboll i hd kanaler, det går helt smärtfritt?
Lite tråkigt det är så dåligt utbud i hd.
Får nöja sig än så länge med det lilla som finns.
Undrar om man kunde få bilden en gnutta bättre med antingen den inbyggda mottagaren eller också en extern av högre kvalite.
Har en Sagem ITD-72, vet inte om dom är kända för nån högre kvalite
Någon som använder den interna kanske kan ge ett utlåtande eller någon annan box som kan va värt att investera i.
Hdmi istället för scart borde ju inte göra saken sämre i alla fall?
Postad 23 april 2008 - 09:36
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Det kändes som PX80 hande något blurfilter som gjorde bilden oskarp vilket ärkKanon när man har en dålig sändning men mindre bra om källan är bra.
Frågan är vad det kan vara? PX80 var som sagt den enda som prestenterade en sebar bild på "That 70's Show", de andra var rent ut sagt gräsliga. Innan just detta program började så hade alla burkar en hyfsad bra bild.
Självklart är det inställningar som går att ändra. På PX80 finns två inställningar av den typen under bildinställningar: Skärpa och P-NR (vilket är brusreducering enligt manualen) Tittar du på HD-material kan du slå av P-NR och öka skärpa för att få en skarpare bild. Tittar du på vanlig tv kan du slå på P-NR i tre olika lägen, Minimal, Mellan och Maximal, samt minska skärpa och på så sätt få bort brus och störningar till en viss nivå. Sen får man inte glömma att en plasma inte lider av pixeleringseffekter och eftersläp på samma sätt som LCD... hejsan :-)
jag har en sån här tv: TH-37PX70 vilka inställningar tycker ni är bäst? dynamisk, bio o.s.v? kan man ändra scalningen i tv apparaten? alltså om man kan se saker i 720p eller 1080i och ändra det i tv menyn? vilken signal är bäst tycker ni att mata tv apparaten med? 720p eller 1080i om man kör från dvd med hdmi? jag hade för mig att det fans en inställningen som motverkar paus screen och konsol screen så den inte blir inbränd men jag hittar inte inställningen. fins den? Ge mig gärna lite info om vad ni har för erfarenheter.
mvh
svenne
Generellt är det bättre att mata med 720p framför 1080i, för det mesta material blir bättre i progressive scan. Däremot går det bra att mata med 1080p också, åtminstone i PX80, har inte stenkoll på PX70. Det går inte att ändra upplösningen i TVn utan det reglerar du från källan. (skriver ett nytt inlägg så det andra inte ska bli så långt)
* Tack, det var precis denna info jag väntade på länge! Tyckte väl att mina inställningar var lite väl låga, men som sagt, nu fick jag det bekräftat, så jag får väl höja lite  Är det viktigt vad skärpa står på under "inkörningen"? Med letterbox antar jag att du menar svarta kanter (typ 2.35:1 film med Aspect ratio på "Auto"), men mitt problem är att ibland när jag ser en sån film och vill ha bort svarta kanter, då väljer jag "Zoom 1" men då försvinner texten ner utanför bild  Något tips?
Fråga, kan du något eller har erfarenheter av att koppla ihop med datorn? Får inte till bilden som jag skrev ovan..blir små mellanrum på alla sidor om bilden (olika stora) och jag har provat alla upplösningar..kan man föresten se hur många hz/bilder per sekund (fps) man skickar ut till TVn någonstans?
Tror du kan ställa skärpan på det du tycker blir bäst... Har också problem med Zoom-funktionen i samband med textning. Ibland fungerar autofunktionen bra så att den ser till att texten hamnar innanför, men ibland fattar den inte att den ska zooma... Någon annan som har tips om det? Har tyvärr inte kopplat min TV till datorn så jag kan nog inte hjälpa dig mer där tyvärr =/ Självklart! Har själv HD via Canal Digital. Det var väldigt frustrerande när Kanal 5 tog över Hockeyfinalen efter att ha sett på Canal + Sport HD hela säsongen. Boll/puck-sporter är ju nästan omöjliga via SDTV på en stor TV och det är ju lite lustigt att en del håller på och spekulerar över detta när det inte är TVn's fel. Ännu lustigare att ifrågasätta att det skulle bli bättre Stor TV = skaffa HDTV, är det som gäller, annars kan man ju lika gärna hålla sig till 32" och vara nöjd med det.
Det är faktiskt inte upplösningen som har så stor betydelse sändningens kvalitet och bitrate. En HD-sändning skickas med en högre bitrate från arenan till kanalen och därför blir bilden mycket bättre. I teorin ska det egentligen inte vara ett krav att man sedan tittar på sändningen i hd för att det ska bli bra bild. Enda felet är att de kanaler som sänder fotboll i SD skickar en grovt komprimerad signal med låg bitrate från arenan till kanalen så bilden blir helt enkelt skräp. Producenterna är bara ute efter att spara pengar genom att snåla så mycket de kan... Jag har stora förväntningar på Fotbolls-EM då det produceras i HD av TV4. (canal digital kommer sända vissa matcher exklusivt i en speciell kanal, men det är fortvarande TV4 som står för produktionen) Själv kommer jag inte kunna se det i HD eftersom jag har comhem, som inte visar det i HD och jag äger heller ingen HD-box. Men eftersom det produceras i HD så kommer sändningen ändå vara av god kvalitet och det bör ge en fin bild även i vanliga TV4. Om de inte klantar till det något fruktansvärt. =) Jag har sett riktigt dåliga fotbollssändningar sedan jag skaffade PX80, men jag har också sett några som varit riktigt bra emellanåt.... så det här hänger som sagt inte alls på TVn utan bara på sändningen.
Redigerat av schjak, 23 april 2008 - 09:39.
Postad 23 april 2008 - 10:22
Danne2k7
-
Danne2k7
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Tack för svaren, jag antar att man kanske KAN skylla det mesta på sändningen av programmet, iaf när det gäller sport.
Ska bli intressant hur Formel 1 ser ut i helgen, jag har väl dock inte jättehöga förväntningar, någon som F1 med PX80?
Alltså jag får inte bort de svarta kanterna (mest höger sida) när jag kör DVI -> HDMI, har provat alla sorters upplösningar och vilken jag än väljer på bredden blir det ett mellanrum..bara med 4:3 Fullbild fylls bilden ut helt men då blir det mer som pan & scan, bilden klipps av vid kanterna..
Har även provat olika HDMI ingångar utan resultat.
Bör jag prova via PC ingången istället med en annan sladd?
Fan vad jobbigt, bilden är bra, men fyller bara inte ut helt.
Redigerat av Danne2k7, 23 april 2008 - 10:22.
Postad 23 april 2008 - 10:26
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Tack för svaren, jag antar att man kanske KAN skylla det mesta på sändningen av programmet, iaf när det gäller sport. Ska bli intressant hur Formel 1 ser ut i helgen, jag har väl dock inte jättehöga förväntningar, någon som F1 med PX80?
Alltså jag får inte bort de svarta kanterna (mest höger sida) när jag kör DVI -> HDMI, har provat alla sorters upplösningar och vilken jag än väljer på bredden blir det ett mellanrum..bara med 4:3 Fullbild fylls bilden ut helt men då blir det mer som pan & scan, bilden klipps av vid kanterna.. Har även provat olika HDMI ingångar utan resultat.
Bör jag prova via PC ingången istället med en annan sladd? Fan vad jobbigt, bilden är bra, men fyller bara inte ut helt.
Får du välja några 16:9 upplösningar när du väljer upplösning??
Postad 23 april 2008 - 10:48
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Det är faktiskt inte upplösningen som har så stor betydelse sändningens kvalitet och bitrate. En HD-sändning skickas med en högre bitrate från arenan till kanalen och därför blir bilden mycket bättre. I teorin ska det egentligen inte vara ett krav att man sedan tittar på sändningen i hd för att det ska bli bra bild. Enda felet är att de kanaler som sänder fotboll i SD skickar en grovt komprimerad signal med låg bitrate från arenan till kanalen så bilden blir helt enkelt skräp. Producenterna är bara ute efter att spara pengar genom att snåla så mycket de kan...
Det håller jag fullständigt med om! Det är bitraten och inte upplösningen som är det intressanta. Riktigt bra SD-sändningar, som SVT via satellit, kan komma upp i 5 Mbit/s, medan HD ligger runt 10 Mbit/s (samma för både 720p och 1080i). Ytterligare något att tänka på för de som snöat in på FullHD Tittar du på HD via scart (dvs som SD) så klarar knappast scarten den höga bitrate som HDMI är designad för, så signalen ut från HD-boxen blir motsvarande för både HD och SD-kanaler (576i), dvs bra SD-kanaler.
Postad 23 april 2008 - 11:01
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Tittar du på HD via scart (dvs som SD) så klarar knappast scarten den höga bitrate som HDMI är designad för, så signalen ut från HD-boxen blir motsvarande för både HD och SD-kanaler (576i), dvs bra SD-kanaler.
Vänta nu .. Scart klarar inte av att skicka HD upplösning men det gör däremot component Det har inget med bitrate att göra .. EX. Du kan sätta på en superbit dvd och skicka den via scart utan problem Maveric
Postad 23 april 2008 - 11:54
jimel
-
jimel
-
Mästare
-
-
3 057 inlägg
Så ni som ser fotboll i hd kanaler, det går helt smärtfritt? Lite tråkigt det är så dåligt utbud i hd. Får nöja sig än så länge med det lilla som finns. Undrar om man kunde få bilden en gnutta bättre med antingen den inbyggda mottagaren eller också en extern av högre kvalite. Har en Sagem ITD-72, vet inte om dom är kända för nån högre kvalite Någon som använder den interna kanske kan ge ett utlåtande eller någon annan box som kan va värt att investera i. Hdmi istället för scart borde ju inte göra saken sämre i alla fall?
Sagem ITD-75 har ju komponent ut, vet inte hur stor skillnad det ger men jag hade skitbra bild på min förra plasma, en lågupplöst dock. Har inte kvar Boxer så jag kan tyvär inte prova med den på denna tv.
Postad 23 april 2008 - 12:00
Shawty
-
Shawty
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Hur skulle ni säga den här TVn står sig mot LG's LF 66?
Alltså 37 tum i båda modellerna, den här eller en full HD LG ? Samma pris just nu
Postad 23 april 2008 - 12:04
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Det håller jag fullständigt med om! Det är bitraten och inte upplösningen som är det intressanta. Riktigt bra SD-sändningar, som SVT via satellit, kan komma upp i 5 Mbit/s, medan HD ligger runt 10 Mbit/s (samma för både 720p och 1080i). Ytterligare något att tänka på för de som snöat in på FullHD Tittar du på HD via scart (dvs som SD) så klarar knappast scarten den höga bitrate som HDMI är designad för, så signalen ut från HD-boxen blir motsvarande för både HD och SD-kanaler (576i), dvs bra SD-kanaler.
Om du kopplar in en HD-box via scart så omvandlas signalen till en analog signal inne i boxen. Då kan man inte längre tala om bitrate. Det du får ut om du kollar på en HD-sändning då är en SD-bild som är konverterad från en digital HD-signal, dvs baserat på en högre bitrate, vilket alltså fortfarande kommer ge dig bättre bild än vad du hade fått från en sändning skickad från en SD-kanal. Så tyvärr, riktigt så bra bild kommer vi inte få via vanliga SD-TV4 som om vi kollat på TV4 HD via scart... =/ Dock kvarstår fortfarande en skillnad, för vi vet ju att den bild vi får från TV4 är bra även i SD - den är inte så dålig som den vi får på vissa fotbollssändningar. Så om fotbollsmatchen når TV4 i en högupplöst HD-bild med hög bitrate, så bör det som sedan sänds i kanalen vara av lika god kvalitet som det som vi i övrigt ser i den kanalen, är du med på vad jag menar? Vi har alltså ingen stor förlust i bitrate på det som sänds från fotbollsarenan till tv-kanalen, vilket vi antagligen har i andra sämre fotbollssändingar. Vänta nu ..
Scart klarar inte av att skicka HD upplösning men det gör däremot component Det har inget med bitrate att göra .. EX. Du kan sätta på en superbit dvd och skicka den via scart utan problem
Maveric 
Precis, det som vi skickar via komponent och scart är båda analoga signaler och då kan vi inte tala om bitrate längre. Det är det som vi har innan signalen omvandlas som påverkas av bitrate. T.ex. den digitala sändningen eller den bitrate vi får ut från dvdn innan dvd-spelaren omvandlar den till analog signal (om vi inte har den kopplad via HDMI) Komponentutgången klarar en en mer högupplöst analog signal än vad SCARTen gör (och kan även i många fall ge bättre färger och bättre signal), därför kan vi få ut HD-upplösning ur komponent. Men har vi en högre bitrate från källan, t.ex. genom superbit dvd som du nämner, så får vi ändå en förbättrad bild även via SCART, trots att vi inte höjer upplösningen. Så upplösningen är inte allt...
Redigerat av schjak, 23 april 2008 - 12:07.
Postad 23 april 2008 - 12:38
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Det där kan man dra till leda ..
För om man komprimerar en HD fil och sänker bitraten till DVD nivå kan man få ut förbaskat bra bild.
Så en god kombination av bra inspelat material med god bitrate för lagring och för tv sändning en god bitrate
samt icke felaktigt eller för hårt komprimerat.
Det går hand i hand och det ena utesluter inte det andra
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 23 april 2008 - 12:39.
Postad 23 april 2008 - 15:13
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Vänta nu ..
Scart klarar inte av att skicka HD upplösning men det gör däremot component Det har inget med bitrate att göra .. EX. Du kan sätta på en superbit dvd och skicka den via scart utan problem
Maveric 
Right, jag menade inte att Scart kan visa HD. Det jag "glömde" var att scart givetvis är analog och då kan man som sagt inte tala om bitrate i själva scarten men väl innan signalen analog-omvandlas. Ju högre bitrate från källan, desto bättre analog signal, alltså.
Postad 23 april 2008 - 15:26
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Det där kan man dra till leda .. För om man komprimerar en HD fil och sänker bitraten till DVD nivå kan man få ut förbaskat bra bild. Så en god kombination av bra inspelat material med god bitrate för lagring och för tv sändning en god bitrate samt icke felaktigt eller för hårt komprimerat.
Det går hand i hand och det ena utesluter inte det andra
Maveric 
Jaja men jag har inte heller sagt att det är allt, bitraten spelar in, det var det vi diskuterade.... i dåliga idrottssändningars fall är det väl ändå typiskt bitraten som ska sänkas för att ska gå att sända på längre sträckor i mindre bandbredd... Sen beror det ju på vilken komprimeringsmetod man använder m.m. hur bra bilden blir. Optimalt hade de ju använt en bättre komprimering för att få ner bitraten, men de börjar nog inte komprimera med x264 eller mpeg-4 för att få iväg bättre bild med lägre bitrate. Inte heller använder de en sämre komprimering (säg t.ex. att de normalt använder MPEG-2 när de sänder matchen till kanalen) för att spara pengar, för det sparar man inga pengar på. Det de gör när de har begränsad bandbredd är att få ner bitraten... och eftersom de inte gör några förbättrande åtgärder så resulterar det i en sämre bild... Därmed har jag inte sagt att det inte finns andra sätt att förbättra eller försämra signalen, så dra inga sådana slutsatser av det jag säger... Edit: Um, detta börjar bli lite väl mycket OT, ursäkta, vi ska nog sluta nu =)
Redigerat av schjak, 23 april 2008 - 15:28.
Postad 23 april 2008 - 16:10
dannovarius
-
dannovarius
-
Beroende
-
-
1 097 inlägg
Jag har en liten fråga. Hur/var får jag upp servicemenyn så jag kan se running time på TV:n? Har svårt att uppskatta hur länge det gått...
Postad 23 april 2008 - 18:54
Fredrik HL
-
Fredrik HL
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Ingen som har ett mått på kartongen för 42", prövade söka med fann inget svar...
Redigerat av Fredrik HL, 23 april 2008 - 18:54.
Postad 23 april 2008 - 20:02
Unregistered5b74bf0f
-
Unregistered5b74bf0f
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Ingen som har ett mått på kartongen för 42", prövade söka med fann inget svar...
Längd x bredd x höjd: 114x32,5x80cm
Postad 23 april 2008 - 20:15
Fredrik HL
-
Fredrik HL
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Längd x bredd x höjd: 114x32,5x80cm
Tackar
Postad 23 april 2008 - 20:33
tomtefiluren
-
tomtefiluren
-
Forumräv
-
-
658 inlägg
Sitter och spanar in cl matchen idag på 6:an.
Igår va jag inte alls nöjd med bilden men idag så ser det riktigt hyfsat ut.
Blev en gnutta bättre av att slå igång P-NR på max också.
Nu har jag faktiskt inget speciellt att anmärka på tycker bilden ser riktigt bra ut.
Kör med en sagem itd-72, kopplad med scart.
Postad 23 april 2008 - 22:43
Danne2k7
-
Danne2k7
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Får du välja några 16:9 upplösningar när du väljer upplösning??
Hur menar du, i datorn? nej det har jag inte sett någonting om..Såhär ser det ut för mig: Detta är väl det mesta jag kan göra..ändra upplösning, hz. Notera att upplösningen på bilden inte är den jag har när jag försöker få bästa bild på tvn..  Här har jag inte gjort nånting, bör/ska jag göra det? Behöver man det?  Jag har ett Radeon 1950GT med senaste catalyst drivrutinen, lite info om kortet finns här: http://ati.amd.com/p...1950/index.htmlSamt speccs: http://ati.amd.com/p...1950/specs.htmltomtefiluren: Jag tyckte också att det kanske var lite bättre bild på matchen idag, de vita strecken på planen flimmrade/rörde sig knappt alls idag jämfört med igår upplevde jag, överlag lite bättre bild också, men man vill absolut inte sitta närmare än 3 meter  dannovarius: Öppna luckan på Tvn, håll ner "kanal minus" och tryck med fjärrkontrollen på nollan 3 ggr i väldigt snabb följd, vänta lite, sen så ser du näst längst ner på höger sida eller nåt, välj sen "exit".
Postad 23 april 2008 - 23:16
Unregisteredccec635e
-
Unregisteredccec635e
-
Amatör
-
-
60 inlägg
tack för svar då matar jag den med 720p från dvd.
Blir det märkbart bättre bild att köra blu-ray från denna spelaren till tv:n? Panasonic DMP-BD30
Har ni bildförbättringen på?
vilka inställningar använder ni?
mvh
svenne
Postad 24 april 2008 - 09:23
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Sitter och spanar in cl matchen idag på 6:an. Igår va jag inte alls nöjd med bilden men idag så ser det riktigt hyfsat ut. Blev en gnutta bättre av att slå igång P-NR på max också. Nu har jag faktiskt inget speciellt att anmärka på tycker bilden ser riktigt bra ut. Kör med en sagem itd-72, kopplad med scart.
Såg också lite på den matchen, det var bra sändning igår! Sexan sköter sig rätt bra... =) Som sagt, sändningen är allt... skyll inte på TVn =) Hur menar du, i datorn? nej det har jag inte sett någonting om..Såhär ser det ut för mig:
Inte för att jag tror att det kommer hjälpa dig med bildformatet (men man vet ju aldrig) - Borde du inte välja 720p@50 Hz ?? Du ska ju inte köra 60Hz till den här TVn, den har ju en uppdateringsfrekvens på 100Hz. (dvs 2x50Hz) så 60Hz borde inte vara rätt... Fast att du har markerat den där på 60Hz kanske inte betyder att du använder det  tack för svar då matar jag den med 720p från dvd. Blir det märkbart bättre bild att köra blu-ray från denna spelaren till tv:n? Panasonic DMP-BD30 Har ni bildförbättringen på? vilka inställningar använder ni? mvh
svenne
Om du menar att det blir märkbar skillnad att köra blu-ray istället för DVD så är svaret: Jajemän =) Edit: Nytt test på PX80 i M3 idag: http://m3.idg.se/2.1022/1.157424
Redigerat av schjak, 24 april 2008 - 09:33.
Postad 24 april 2008 - 11:26
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1 892 inlägg
En fundering, om man har en DVD-spelare utan HDMI och kör RGB via SCART, skalar PX80 upp bilden då och i så fall till vad?
Postad 24 april 2008 - 11:41
KJE
-
KJE
-
Beroende
-
-
1 076 inlägg
En fundering, om man har en DVD-spelare utan HDMI och kör RGB via SCART, skalar PX80 upp bilden då och i så fall till vad? 
Den skalar upp bilden till sin (TV:ns) egen upplösning, 1024x768.
Postad 24 april 2008 - 11:58
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1 892 inlägg
Den skalar upp bilden till sin (TV:ns) egen upplösning, 1024x768.
Ok, då vet jag  En följdfråga, om man hade en DVD med HDMI som skalar upp till 720p eller 1080p skulle det resultera i en bättre bild?
Postad 24 april 2008 - 12:12
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Ok, då vet jag En följdfråga, om man hade en DVD med HDMI som skalar upp till 720p eller 1080p skulle det resultera i en bättre bild?
japp, antagligen skulle både med HDMI och komponent bli bättre än SCART, då du kan skicka mer information till TVn. Vilket av dessa två som skulle bli bäst är svårare att svara på för det beror på en rad olika faktorer: *DVD-spelarens digitala uppskalning (påverkar HDMI-signalen) *DVD-spelarens digitala omvandling (påverkar analog signal från komponent) *TVns digitala bildbehandling (det som kommer in från HDMI) *TVns analoga bildbehandling (det som kommer in från komponent) Det som är säkert är att om du skickar in signalen via HDMI så får du en relativt orörd digital signal från dvdn direkt in i TVn som TVns bildprocessor kan skala om till skärmens upplösning. Alltså bör du oftast få ett bra resultat med HDMI.
Postad 24 april 2008 - 12:13
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1 892 inlägg
japp, antagligen skulle både med HDMI och komponent bli bättre än SCART, då du kan skicka mer information till TVn. Vilket av dessa två som skulle bli bäst är svårare att svara på för det beror på en rad olika faktorer: *DVD-spelarens digitala uppskalning (påverkar HDMI-signalen) *DVD-spelarens digitala omvandling (påverkar analog signal från komponent) *TVns digitala bildbehandling (det som kommer in från HDMI) *TVns analoga bildbehandling (det som kommer in från komponent)
Det som är säkert är att om du skickar in signalen via HDMI så får du en relativt orörd digital signal från dvdn direkt in i TVn som TVns bildprocessor kan skala om till skärmens upplösning. Alltså bör du oftast få ett bra resultat med HDMI.
Tack, då var det som jag trodde ungefär
Postad 24 april 2008 - 12:39
Zworykin
-
Zworykin
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Någon som vet något om Samsung PS-42A456? Är den ett alternativ till TH-42PX80?
Postad 24 april 2008 - 12:40
Wiberg_D
-
Wiberg_D
-
Forumräv
-
-
580 inlägg
Någon som vet något om Samsung PS-42A456? Är den ett alternativ till TH-42PX80?
samsung har bra skärmar och snygg design, men USELT ljud! så mycket vet jag..
Postad 24 april 2008 - 13:00
warthog
-
warthog
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Någon som kan ge mig måttet mellan dom två övre respektive dom två undre hålen på baksidan som är gjorda för att fästa väggfästet. Har ett gammalt sms-fäste, funderar om det skulle passa. Fungerade utmärkt till PA30...
Postad 24 april 2008 - 13:27
Fangface
-
Fangface
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Någon som kan ge mig måttet mellan dom två övre respektive dom två undre hålen på baksidan som är gjorda för att fästa väggfästet. Har ett gammalt sms-fäste, funderar om det skulle passa. Fungerade utmärkt till PA30...
Bredd = ca 66cm Höjd = ca 32cm Kommer inte åt att mäta exakt....
Postad 24 april 2008 - 13:32
warthog
-
warthog
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Bredd = ca 66cm Höjd = ca 32cm
Kommer inte åt att mäta exakt.... Verkar vara samma mått, lysande. Tackar!!
Postad 24 april 2008 - 19:57
Danne2k7
-
Danne2k7
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Såg också lite på den matchen, det var bra sändning igår! Sexan sköter sig rätt bra... =) Som sagt, sändningen är allt... skyll inte på TVn =)
Inte för att jag tror att det kommer hjälpa dig med bildformatet (men man vet ju aldrig) - Borde du inte välja 720p@50 Hz ?? Du ska ju inte köra 60Hz till den här TVn, den har ju en uppdateringsfrekvens på 100Hz. (dvs 2x50Hz) så 60Hz borde inte vara rätt... Fast att du har markerat den där på 60Hz kanske inte betyder att du använder det 
Hehe, nej jag använder inte den, har inte valt något där, har bara provat med olika upplösningar i datorn eftersom tvn ändrar sin upplösning samtidigt. Kanske ska välja något där då? 50hz är ju det vanliga för PAL i europa osv men tänk om jag kollar på något från usa, då är det ju 30 fps/60 hz, blir det inte ryckigt då om jag skickar ut 50 hz till tvn eller ändrar den det själv? Kanske svårt å svara på.. Är det ingen som lyckats fylla ut hela bilden på sin PX80 via DVI -> HDMI ?
Redigerat av Danne2k7, 24 april 2008 - 20:00.
Postad 24 april 2008 - 22:33
Danne2k7
-
Danne2k7
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Yey, jag tror jag löste det, jag har för mig att jag gjorde såhär:
In på Display Manager
Valde Force -> HDTV mode -> 1280 x 720 @ 50 Hz
Märkte redan här skillnad, valde sen Aspect ratio 16:9 och slog av Overscan så verkar bilden fylla ut exakt hela tvn.
Det var bra att jag fick välja 16:9 för jag tycker texten är aningen skarpare där än i "auto", inte för att jag använder den som datorskärm men ändå..
Dock flimmrar min gamla CRT skärm en hel del i 50 Hz vilket är jobbigt
Men ett till problem har uppkommit, ibland när jag spelar upp musikvideos eller vissa dvdfilmer via datorn så blir filmen ihoptryckt, alltså det blir stora svarta kanter på sidorna (och även ovan och under), dock inte på alla serier/filmer/klipp.
Jag menar inte att människorna i filmen osv såg konsig (utdragna/ihoptryckta) ut, det var bara en mindre bild med stora svarta kanter på alla sidor, någon som upplevt detta?
Kollade för första gången lite Planet Earth 720p, jäklar va häftigt må jag säga, dock tyckte jag bilden ryckte lite ibland, vet inte om det var datorns fel, har inte världens snabbaste direkt..kan bero på vilken mediaspelare man använder också har jag läst.
Inte hunnit testa så mkt, blir mer imorgon.
Redigerat av Danne2k7, 24 april 2008 - 22:35.
Postad 24 april 2008 - 22:38
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Men ett till problem har uppkommit, ibland när jag spelar upp musikvideos eller vissa dvdfilmer via datorn så blir filmen ihoptryckt, alltså det blir stora svarta kanter på sidorna (och även ovan och under), dock inte på alla serier/filmer/klipp.
Jag menar inte att människorna i filmen osv såg konsig (utdragna/ihoptryckta) ut, det var bara en mindre bild med stora svarta kanter på alla sidor, någon som upplevt detta?
Det låter som att du fått 4:3-format ut ur datorn...
Postad 25 april 2008 - 07:27
erilon
-
erilon
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag har en liten fråga. Hur/var får jag upp servicemenyn så jag kan se running time på TV:n? Har svårt att uppskatta hur länge det gått...
Kopierat och kan inte garantera att det är korrekt  "Panasonic TH-42PX80 Använd "Service menu", finns refererat till den i PX70 tråden. Öppna frontluckan Håll ner "kanal ner" knappen Tryck på "0" på fjärren 3 ggr i snabb följd Vänta i ca 2 sek Upp kommer en "Service Menu" Näst längst ner till höger står tiden, typ 195:15 (timmar:minuter) Gå ur menyn med "Exit" på fjärren, rör inget annat. Mer info hur du manövrerar i menyn finns i diverse PX70 trådar, ex.vis på AVSforum. "
Postad 25 april 2008 - 17:08
tomtefiluren
-
tomtefiluren
-
Forumräv
-
-
658 inlägg
Kopierat och kan inte garantera att det är korrekt 
"Panasonic TH-42PX80
Använd "Service menu", finns refererat till den i PX70 tråden.
Öppna frontluckan Håll ner "kanal ner" knappen Tryck på "0" på fjärren 3 ggr i snabb följd Vänta i ca 2 sek Upp kommer en "Service Menu" Näst längst ner till höger står tiden, typ 195:15 (timmar:minuter) Gå ur menyn med "Exit" på fjärren, rör inget annat. Mer info hur du manövrerar i menyn finns i diverse PX70 trådar, ex.vis på AVSforum. "
Det fungerade alldeles utmärkt. 11h har man lyckats komma upp till. Måste erkänna att jag är mycket nöjd med px80 jämfört med 70. Den är kanon på att få saker med dålig bild att se bra ut. Program som hade katastrofal bild med px70 har man nu inte längre något att anmärka på. Fotbollen va också stor skillnad.
Postad 25 april 2008 - 19:36
Danne2k7
-
Danne2k7
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
Det låter som att du fått 4:3-format ut ur datorn...
Men va jobbigt, äntligen när man fått "rätt" bild som fyllde ut hela skärmen. Hur kan det komma sig när jag extra valde en HDTV upplösning (undre Force -> HDTV mode) på 1280 x 720 @ 50Hz ?? Verkar ju helt ologiskt, eller? Kan väl inte ha med min gamla 19" CRT att göra väl? Hur ska jag råda bot på detta då, varför kan jag inte välja om datorn ska skicka ut 16:9 eller 4:3 osv?
Postad 25 april 2008 - 20:54
MattiasN
-
MattiasN
-
Användare
-
-
150 inlägg
Det fungerade alldeles utmärkt. 11h har man lyckats komma upp till. Måste erkänna att jag är mycket nöjd med px80 jämfört med 70. Den är kanon på att få saker med dålig bild att se bra ut. Program som hade katastrofal bild med px70 har man nu inte längre något att anmärka på. Fotbollen va också stor skillnad.
Trevligt att höra att PX80 är bra på att jämna ut "dålig bild". Jag beställde en PX80 igår och kör via Comhems vanliga kabel-TV och oroar mig lite för att bli missnöjd med TV-bilden jämfört med min nuvarande 32" Sony Trinitron-CRT. Men det verkar ju iofs som det nästan är omöjligt att hitta nån större Plasma-TV eller LCD-TV som klarar av att visa vanlig TV-bild på ett tillfredsställande sätt, så det känns inte som det hade lönat sig att vänta länge...
Postad 26 april 2008 - 10:44
needleye
-
needleye
-
Rookie
-
6 inlägg
Jag hämtade min px80 igår och allt var bra som jag förväntat mig =)
Men dök upp ett problem när jag kopplade hemmabio systemet till tv och vanlig sändning. Ljudet och texten hänger inte ihop utan är en fördröjning så går inte att kolla så. Märks även när dom pratar att ljudet är fel.
Hur ska jag göra för att få det är stämma överrens? Finns det några inställningar på TVn?
Änvänder röd/vit från tv till hemmabion. Kan jag änvända det fast ställa in det på annat sätt eller ska jag änvända annan överföring?
tacksam för hjälp!
/needleye
Postad 26 april 2008 - 11:55
KJE
-
KJE
-
Beroende
-
-
1 076 inlägg
Jag hämtade min px80 igår och allt var bra som jag förväntat mig =)
Men dök upp ett problem när jag kopplade hemmabio systemet till tv och vanlig sändning. Ljudet och texten hänger inte ihop utan är en fördröjning så går inte att kolla så. Märks även när dom pratar att ljudet är fel.
Hur ska jag göra för att få det är stämma överrens? Finns det några inställningar på TVn? Änvänder röd/vit från tv till hemmabion. Kan jag änvända det fast ställa in det på annat sätt eller ska jag änvända annan överföring?
tacksam för hjälp!
/needleye
Att textremsan inte stämmer med ljudet är nog svårt att göra något åt, det har nog mest med utsändning/inspelning att göra. Men att ljudet inte syncar med bilden brukar man kunna fixa med hjälp av inställningar i förstärkaren, heter oftast något i stil med "lipsync", borde finnas beskrivet hur man ska göra i instruktionsboken till förstärkaren/hemmabiosystemet.
Postad 26 april 2008 - 19:48
Unregistered18158689
-
Unregistered18158689
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Vad för färg skall man ha på kanterna som normalt är svarta om man kör en widescreen film? Svart eller grå?
(Har äntligen fått till bilden på min tv från datorn! lösningen var att koppla med komposit istället för vga!)
/Andreas
Postad 26 april 2008 - 20:23
Wallan76
-
Wallan76
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Mitt första inlägg. Jag köpte en Panasonic TH-42PX80E på MM idag. Priset var 9990:-. Jag blev lite besviken när jag kom hem eftersom jag trodde det var bättre bild än det är jämfört med min 28 tums tjocktv. Jag ser tv igenom telia digitaltv. Mina problem o funderingar:- Ibland blir bilden oskarp, kan vara lite grått och färgerna rör sig, t ex runt texten.
- Motiv som i normala fall är helsvarta som t ex Canal Plus logga kan nu bli svagare, det kryper in lite vitt i det svarta.
- En gång för alla, är det lcd eller plasma som gäller när man ser mycket sport? Tycker denna tv:n tenderar att bli kornig och oskarp när det går snabbare som i en fotbollsmatch
- Vad är pnr? Vad är färgmättnad? Vad kan jag göra för att förbättra tv genom inställningarna på tv:n?
- Jag köpte också en Thomson dvd. Denna kopplade jag in i tv:n via en HDMI. Men jag får ingen bild. Har inte hittat någon switch scart/HDMI på dvd:n.
- Ska man ge en plasma "tid", blir de bättre när de är inkörda?
Ursäkta mina kanske märkliga frågor men jag försökte fråga på MM men det kändes lite som goddag yxskaft. Tills sist vad är det för skillnad på 42PX80E och 42PX80?Please help me!
Redigerat av Wallan76, 26 april 2008 - 20:34.
Postad 26 april 2008 - 20:32
Unregistered5b74bf0f
-
Unregistered5b74bf0f
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Vad för färg skall man ha på kanterna som normalt är svarta om man kör en widescreen film? Svart eller grå?
(Har äntligen fått till bilden på min tv från datorn! lösningen var att koppla med komposit istället för vga!)
/Andreas
Det är inte direkt någon lösning skulle jag vilja säga. Skillnaden mellan VGA och komposit är som natt och dag. Finns inga fördelar med komposit över VGA! Vad är det du har problem med?
Postad 26 april 2008 - 20:35
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Ojoj ..
Ett par timmar på forumet och söka på alla ord ni kommer på hade inte skadat ...
Nu skall jag se på tv
Maveric
Ps. kolla om det inte låg en bruksanvisning i lådan
Redigerat av Unregistered1103, 26 april 2008 - 20:37.
Postad 26 april 2008 - 20:38
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19 825 inlägg
/Andreas
Alltså som Trey säger, komposit (eller komposkit som jag brukar kalla det) är inte ett alternativ med dagens elektronik. Testa mera med VGA!
Postad 26 april 2008 - 20:45
Homy
-
Homy
-
Användare
-
-
126 inlägg
Mitt första inlägg.
Jag köpte en Panasonic TH-42PX80E på MM idag. Priset var 9990:-. Jag blev lite besviken när jag kom hem eftersom jag trodde det var bättre bild än det är jämfört med min 28 tums tjocktv.
Jag ser tv igenom telia digitaltv.
Mina problem o funderingar:
- Ibland blir bilden oskarp, kan vara lite grått och färgerna rör sig, t ex runt texten.
- Motiv som i normala fall är helsvarta som t ex Canal Plus logga kan nu bli svagare, det kryper in lite vitt i det svarta.
- En gång för alla, är det lcd eller plasma som gäller när man ser mycket sport? Tycker denna tv:n tenderar att bli kornig och oskarp när det går snabbare som i en fotbollsmatch
- Vad är pnr? Vad är färgmättnad? Vad kan jag göra för att förbättra tv genom inställningarna på tv:n?
- Jag köpte också en Thomson dvd. Denna kopplade jag in i tv:n via en HDMI. Men jag får ingen bild. Har inte hittat någon switch scart/HDMI på dvd:n.
- Ska man ge en plasma "tid", blir de bättre när de är inkörda?
Ursäkta mina kanske märkliga frågor men jag försökte fråga på MM men det kändes lite som goddag yxskaft.
Tills sist vad är det för skillnad på 42PX80E och 42PX80?
Please help me!
Bättre bild på SD-sändningar kan du inte få om du går från 28" CRT till 42" plasma eller LCD. Jag har själv en 28" CRT och alla bredbildssändningar blir snarare 24,5". Så det blir stor kvalitetsskillnad när man förstorar en 24,5" bild till 42" med samma upplösning. Det sägs att SD-sändningar blir bättre på t.ex. en 42PX80 som inte är full HD för då behöver inte bilden skalas upp så mycket. Jag tycker själv, efter att ha jämfört mycket, att en full HD 42PZ85 ger bättre TV-bild och därför har jag beställt en sån eftersom jag tittar mycket på TV-serier och TV-filmer. PNR betyder Picture Noise Reduction. Det tar bort bildstörningar och gör bilden mjukare för att dölja olika fel. Jag tror det fungerar bäst just till SD-material som har lägre upplösning. Lättast ser du skillnaden om du växlar mellan "AV" och "Max". Angående DVD-spelaren antar jag att du valde HDMI som ingång på teven också (dvs bytte ingångskälla i menyn)? Bokstaven E betyder Europa (varför inte SE?). I Storbritanien heter teven 42px80B och i USA 42PX80U. Det ska inte vara någon skillnad med E eller utan så länge teven inte är importerad.
Redigerat av Homy, 26 april 2008 - 20:53.
Postad 26 april 2008 - 20:53
Unregistered2dd22f4b
-
Unregistered2dd22f4b
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Undrar lite om de här "green ghosting"-effekterna finns kvar på PX80an? Sett att det har diskuterats om dessa på PX70 på länken. https://www.minhembi...s...158412&st=0Väljer mellan en 37tums PX80 eller 42tummaren. Prismässigt får man ju mer tum för pengarna med 42an. Hur är det bildmässigt mellan dessa två? Nåt som skiljer? Finns det nån anledning att välja 37an? Kanske fel tråd för den frågan? Är helt färsk härinne. Så ha lite överseende...
Postad 26 april 2008 - 21:00
Wallan76
-
Wallan76
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Homy:
Jag kopplade en HDMI i DVD och in i en av de tre HDMI-ingångarna i TV:n. Sen valde jag den källan via menyn men tv:n är svart.
Postad 26 april 2008 - 21:00
Homy
-
Homy
-
Användare
-
-
126 inlägg
Väljer mellan en 37tums PX80 eller 42tummaren. Prismässigt får man ju mer tum för pengarna med 42an. Hur är det bildmässigt mellan dessa två? Nåt som skiljer? Finns det nån anledning att välja 37an? Kanske fel tråd för den frågan?
Är helt färsk härinne. Så ha lite överseende...
Det enda skulle vara lite sämre kvalitet på SD-material i.o.m. att bilden förstoras ännumer med 42".
Redigerat av Homy, 26 april 2008 - 21:01.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|